Motioner i Andra Kammaren, N:o 172.
11
N:o 172.
Af herrar Berg i Göteborg och Ahlfvengren, om pension åt förre
signalkarlen N. Lilja.
Den 15 februari 1904 erhöll f. soldaten vid Norra skånska infanteri¬
regementet, signalkarlen vid statens järnvägar, Nils Lilja, på egen begäran
afsked från sin tjänst, enligt distriktsförvaltningens beslut af den 18 no¬
vember 1904.
Lilja, som är född 1853, har sedan dess icke haft någon annan
stadig inkomst än 36 kronors årlig pension från krigsmanskassan, hvar¬
för han är i stort behof af understöd. Och då han i många år varit
i statens järnvägars tjänst samt dessförinnan i Västkustbanans, en tid
af öfver 30 år, under hvilken han samtidigt tjänstgjorde vid regementet,
vill det synas, som om Lilja, som är sjuklig och oförmögen till arbete, af
trafikmedel borde erhålla ett årligt understöd till hjälp på gamla dagar.
Omständigheterna vid afskedet äro för öfrigt af den natur, att Lilja
själf anser sig i högsta grad orättvist behandlad. Han var vid tiden
för statens öfvertagande af Västkustbanan signalkarl i Halmstad och
hade till åliggande att passa vid en spårkorsning med Halmstad—Bolmens
järnväg samt sköta signalering för tågen. Under 5 år efter öfvertagandet
var han alltjämt anställd för denna tjänstgöring med en årlig aflöning
af 540 kr., år 1902 ökad till 600 kr. utom bostad och vedbrand samt
beklädnad.
År 1901 råkade han i någon tvist med sin banmästare, och följden
häraf synes ha blifvit, att Lilja utom sin signalkarlstjänst fick order att
förrätta banvaktsgöromål. Han åberopade sig då på det öfverlåtelse-
kontrakt, som upprättats mellan dåvarande Skåne—Hallands järnvägsbolag
och järnvägsstyrelsen och enligt hvilket personalen ej skulle komma i
sämre ställning, utan få bibehålla sin iunchafda tjänst, där ej någon bättre
12
Motioner i Andra Kammaren, N:o 172.
erhölls. Invändningen ledde till ingen åtgärd, utan Lilja tvangs att
arbeta på linjen eller stationen och förrätta banbevakningstjänst med
bibehållande af sin knappa aflöning. För Lilja, som hade stor familj
att försörja, betydde detta svåra bekymmer. Han kunde förena litet
extra arbete med signalkarlstjänsten, så lång den än var, men detta
blef nu omöjliggjordt.
Striden mellan honom och banmästaren ledde till sist därhän, att
Lilja mot eget bestridande helt hastigt förflyttades från Halmstad till
en banvaktsbefattning norr om Falkenberg. Det kan ifrågasättas, om
denna åtgärd stod i öfverensstämmelse med förutnämnda öfverenskom¬
melse vid Västkustbanans öfvertagande.
Sin påtvingade nya plats förklarade sig Lilja icke orka sköta, och
detta påstående saknade visserligen icke grund. Genom de strider med
sin närmaste förman, banmästaren, som han utkämpat, var hans sinne
förbittradt och krafterna nedsatta. Man lyckades komma på honom med
åtskilliga tjänstefel och han förmådde aldrig försvara sig, så öfvertygad
han än själf i de flesta fall var om sin oskuld.
Slutet blef, att han den 13 november 1904 ingaf ett slags begäran
om afsked, hvilken han dock redan följande dag återkallade med be¬
gäran om någon tids ledighet. Äfven denna senare begäran återkallade
han omedelbart. Det var emellertid endast den första begäran, som
föranledde någon åtgärd, nämligen det förut nämnda beslutet att bevilja
honom afsked »på egen begäran».
Då Lilja under nära ett 20-tal år erlagt afgifter till pensionskassan,
sedermera enskilda järnvägarnas pensionskassa, hvilken statsbanornas
från Västkustbanan öfvertagna personal tillhör, förefaller det, som om
äfven detta talar för att Lilja borde ha rätt till hjälp, motsvarande den
förlorade pensionen.
På grund af hvad här ofvan anförts, tillåter jag mig hemställa,
att Riksdagen ville besluta tilldela f. soldaten
och signalkarlen vid statens järnvägar N. Lilja en
årlig pension på 600 kr., att utgå af trafikmedel
från och med innevarande år.
Stockholm den 26 januari 1909.
Oskär Berg.
Fr. E. Ählfvengren.
Motioner i Andra Kammaren, N:o 172.
13
Bilagor.
Kungl. Järnvägsstyrelsen
Banafdelningen.
Till förre banvakten N. Lilja, Halmstad.
Sedan I uti en till generaldirektören i kungl. järnvägsstyrelsen ställd skrift,
hvilken den 15 februari 1907 kommit kungl. styrelsen tillhanda, under påpekande
af den orättvisa behandling, för hvilken I enligt eget förmenande varit utsatt under
eder tjänstgöring vid statens järnvägar, anhållit om anställande af förhör för att
bereda Eder tillfälle att med bevis styrka edra påståenden, har kungl. styrelsen
denna dag tagit innehållet i nyssberörda skrift i öfvervägande; och har kungl. sty¬
relsen — vid det förhållande att den 30 december 1905 Riksdagens justitieombudsman
lämnat en af Eder ingifven klagoskrift af liknande innehåll utan afseende — funnit
nu förevarande skrift, hvilken icke innehåller något nytt i sak, icke böra till någon
kungl. styrelsens vidare åtgärd föranleda.
Stockholm den 6 mars 1907.
Maurits Sahlin. Hjalmar WiMand. E. It. L. Smitt.
Till Bandirektören, Malmö.
Härmed får jag vördsamt anhålla att
till den 1 mars 1905 få tvärstanna å
min plats som signalkarl vid Halmstad
för att från och med den 1 mars afgå ur
banafdelningens tjänst.
Ödmjukast,
Signalkarl 3524
N. Lilja.
Halmstad den 31/io 1904.
Tillstyrkes vördsamt med villkor Lilja
senast den 1 mars 1905 afgår ur sin
tjänst vid banafdelningen samt ej anställes
i annan statens järnvägars tjänst i Halm¬
stad.
Falkenberg den 31 oktober 1904.
Å. Tydén.
Kan ej beviljas, utan skall Lilja af¬
flytta omedelbart till 333 i banmästare-
i avdelningen.
| Malmö den 1 november 1904.
E. Laurin.
| Öfverlämnas till Lilja.
! Delgifvandet erkändt genom telegram.
; Falkenberg den 4 november 1904.
Å. Tydén.
14
Motioner i Andra Kammaren, N:o 172.
Afskrift.
Statens järnvägar 3:dje distriktet Till Biö
Distriktschefs-Expeditionen
Malmö den 1. 2. 1905. Eob.
Anhålles om telegrafisk upplysning på morgonen den 15 dennes, huruvida Bv.
3524 N. Lilja afflyttat från Högareds-stugan. Har så ej skett, afgår härifrån omedel¬
bart till Konungens befde i Halmstad ansökan om vräkning.
Som ofvan
Rätt afskrifvet betyga:
Gr. E. Åkerlund.
And. O. Andersson.
A. F. Jansson.
Banvakten n:o 3524 N. L. Lilja har allt sedan den 1 januari 1896 haft an¬
ställning i statens järnvägars tjänst samt afgår ur densamma på egen begäran den
15 februari 1905.
Lilja har under denna tid i mån af förmåga skött sina åligganden dels som
signalvakt vid Halmstads station, dels som banvakt med tjänstgöringssträcka å linjen
söder om Tvååkers station.
Falkenberg den 15 december 1904.
_ Ake Tydén.
Att f. d. signalvakten N. Lilja, som varit anställd vid H. B. järnvägs ban-
korsning, där denna skär S. J., under 15 års tid, och har han under denna tid alltid
skött sin befattning till fullkomlig belåtenhet för H. B. J. räkning samt alltid visat
sig nykter och påpasslig och varder detta härmed på begäran intygadt.
Halmstad den 6 april 1908.
J. Willner.
Banmästare vid H. B. J.
Signalvakten N. Lilja, som, under den tid undertecknad var trafikchef vid
Halmstad—Bolmens järnväg eller åren 1890—1900, tjänstgjorde vid bankorsningen
invid Halmstad, lämnas härmed på begäran det vitsord, att han under denna tid, så
vidt mig är bekant, plikttrogen fullgjorde sina åligganden samt att han städse visade
ett nyktert och anständigt lefverne.
Halmstad den 8 oktober 1904.
J. Jönsson.
Trafikchef vid Halmstad—Nässjö järnvägar.
Motioner i Andra Kammaren, N:o 172.
15
På begäran af signalvakten N. Lilja får jag härmed intyga, att Halmstad—
Bolmens järnväg icke haft någon anledning till anmärkning hvarken mot hans sätt
att sköta sin tjänst vid bankorsningen invid Halmstad eller mot hans uppförande.
Halmstad den 12 oktober 1904.
E. O. Simonsson.
Trafikchef vid Halmstad—Bolmens järnväg.
Tjänstebetyg.
Nils Lilja, soldat, anställdes i Skåne—Hallands järnvägs tjänst den 1 aug. 1885,
är antecknad såsom ordinarie befattningsinnehafvare från den 1886, befordrades till
nu innehafvande tjänstebefattning i egenskap af signalkarl 1891 och har, i anledning
af Kungl. Maj:ts nådiga beslut om västkustbanans inlösen till statsverket, från den
1 januari 1896, på egen begäran öfvergått till statens järnvägars tjänst i egenskap
af signalkarl. Med afseende på Liljas tjänsteduglighet och uppförande i tjänsten
intill den 31 december 1895, får undertecknad, som under hela tjänstetiden varit
trafikchef och styrelsens sekreterare, vitsorda att han sig i tjänsten utmärkt väl för¬
hållit samt i sitt enskilda lefverne varit ordentlig och nykter, hvilket härmed till
bevis meddelas.
Helsingborg den 1 januari 1896.
Ad. Taube.
. Trafikdirektör.
På begäran af f. d. signalvakten N. Lilja, få vi samtlige växelkarlar på Halm¬
stads station framföra följande:
l:o). Under vårt samarbete med Lilja få vi nedan tecknade intyga, att Lilja
alltid var påpasslig med såväl spärrbom som signalering. Intygas:
J. B. Nilsson, stationskarl, H. B. J. G. A. Ek, stationskarlsförman. J.
Eredin, stkrlfm. N. Fogelström, stationskarlsförman. Gust. Ad. Fast, stationskarl.
O. P. Åkerberg, stationskarl. Johan Alfr. Asp. H. Carlsson. A. J. Rosengren,
konduktör. J. Nydin, stationskarlsförman.
2:o). Tågen få såväl nu som under Liljas tid stanna utanför stationen på
grund af att ej spårvägen har varit klar, hvilket då ofta hände att Lilja för nämda
sak blef tilltalad. Intygas:
J. B. Nilsson, stationskarl, fl. B. J. G. A. Ek, stationskarlsförman. Stkr. A.
W. Törnblom. N. Fogelström. F. d. extra bv. Albert Carlsson. Gust. Ad. Fast,
stationskarl. E. W. Eriksson, stationskarl. Joh. Alf. Asp, stkrlfm. J. Fredin,
stkrlfm. J. Nydén, stationskarlsförman. O. P. Åkerberg, stationskarl. J. A. Abra-
hamsson, växelfm. H. Carlsson. E. J. Frick. stkr., H. B. D. A. J. Rosengren,
Kur. J. A. Strand, f. d. stationskarl. J. A. Strid, stkr. N. O. Palm, konduktör.
Oscar I. Frick, stkr. Palm, f. d. stationskarl.
16
Motioner i Andra Kammaren, N:o 172.
3:o). Under Liljas tid såsom sigualvakt fanns en banmästare Dahl tjänst¬
görande i Halmstad; nämde banmästare var rätt ofta ankommen af berusande drycker
och uppträdde då bråkaktig mot Lilja, hvarföre han då visade sig arbeta på Liljas
undergång, hvarföre Lilja ej blef rättsligt behandlad, då han blef från järnvägen
afskedad, i synnerhet då han nu är gammal och har vid järnvägen nedlagt sina
arbetskrafter. Halmstad den 31 maj 1908. Intygas:
G. A. Ek, stationskarlsförman. N. Fogelström, stationskarlsförman. Gust.
Ad. Fast, stationskarl. J. Nydén, stationskarlsförman. O. T. Åkerberg, stations-
karl. H. Carlsson. C. J. Frick, stkr. A. J. .Rosengren Kur. J. A. Strid, stkr.
Oscar Malmström, stationskarl. Oscar I. Frick, d:o. A. E. Wernberg. A. W.
Törnblom. J. Fredin, stkrlfm. J. A. Strand, f. d. stationskarl. B. Alm, stations-
karl.
Undertecknade stationskarlar och banvakter få härmed intyga, att N. Lilja
den 20 maj 1904 hade inkallat oss till förhör å H. N. J. station, bvilket bmst
Dahl afvärjde genom att tillsäga stationsinspektor Svensson att dessa ej äro lagligt
kallade, hvarför vi ej fick lof att yttra oss angående N. Liljas uppförande i tjänsten.
Halmstad den 31 maj 1908. Intygas:
J. Persson, banvakt 3610, Halmstad. A. E. Wennberg, stationskarl. A.
Abraham,sson, växelförman H. B, J. A. W. Törnblom.
Kung]. Maj:ts Armé-Förvaltning
försäkrar härigenom afskedade soldaten vid Kung!. Norra Skånska infanteriregementet
Nils Lilja, hvilken är 51 11 /12 år gammal och tjänat 30 712 år intill den 6 Decem¬
ber 1904 om underhåll från Vadstena Krigsmanshushassa i tredje klassen, att utgå
från ingången af januari månad 1905 med årligen trettiosex (36) kronor. Under¬
hållet utbetalas af förvaltningen vid Kung! Norra Skånska infanteriregementet uppå
de tider och med iakttagande af de anvisningar, som å omstående sida finnas med¬
delade.
Stockholm den 31 oktober 1905.
C. K. Weidenhielm.
(Sigill).
Ossian Hagelin. S. J. Abergsson.
(Bref på årligt underhåll från Vadstena Krigsmanshuskassa för afskedade sol¬
daten Nils Lilja.)
Vid generalmönstring denna dag med Luggude kompani af Kungl. Norra
Skånska Inf. Reg:et har soldaten Nils Lilja, före antagandet i krigstjänst benämnd
Nils Liljeström, tjänande för roten N:o 79 i Allerums socken af Malmöhus län,
hvilken soldat är född den 27 nov. 1853 i Riseberga socken af Kristianstads län
Motioner i Andra Kammaren, N:o 172.
17
och varit i tjänst vid regementet sedan den 14 april 1874, erhållit, på grund af upp¬
nådd pensionsålder afsked med det vitsord, att han under tjänstetiden sig utmärkt
väl skickat.
Och är han jämlikt gällande stadganden till underhåll genast från Vadstena
Krigsmanshuskassa berättigad, hvadan han kommer att blifva till sådan förmåns er¬
hållande i behörig ordning anmäld.
Greneralmönstringsplatsen Ljungbyhed den 20 september 1905.
G. W. Lagercrantz,
Generalmönsterherre.
Carl West er.
(Afskedspass för soldaten n:o 79 Lilja af Luggude komp. af Kungl. Norra
Skånska Inf. Regementet.)
Frej dbetyg.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Att f. d. signalvakt Nils Liljeström Lilja
född den 27 november år 1853, femtiotre
åtnjuter medborgerligt förtroende och är medellös att föra
rättegång
betygar Halmstads församling i Hallands län
den 13 februari år 1908.
(Stämpel).
Carl A Colliander,
Ordf. i fattigv.-st.
Nils H. Pettersson,
Kyrkoadjunkt.
Utdrag ur kontrakt.
§ 1.
Skåne—Hallands Järnvägs-Aktiebolag försäljer till Svenska Staten den bolaget
tillhöriga vid Rådstufvurätten i Christianstad den 1 November 1886 lagfarna Skåne
—Hallands järnväg med alla dess fasta och lösa tillhörigheter, af hvad slag de vara
må, tillika med all öfrig järnvägsbolaget tillhörig fast egendom.
§ B.
De vid järnvägen anställda tjänstemän och betjänte skola äga rätt att öfvergå
i statens järnvägars tjänst utan minskning af innehafvande löneförmåner och utan
att i öfrigt inträda i försämrad tjänsteställning, dock med förbehåll
l:o) att de åtnöja sig med de med deras nu innehafvande befattningar jämför¬
liga sådana, som kungl. järnvägsstyrelsen anser lämpligt åt dem anförtro,
2:o) att de varda underkastade alla för statens järnvägspersonal nu eller fram¬
deles gällande reglementen och instruktioner samt villkor för antagande, bibehållande
af anställning, befordran och entledigande.
Bih. till Riksd. Prof. 1909. 1 Sami. 2 Afd. 2 Band. 69 Häft.