Motioner i Andra Kammaren, N:o 159.
13
N:o 159.
Af herr Teilgdalll, om ändrad lydelse af vissa §§ i förordningen
angående försäljning af vin och Öl.
Förordningen angående utskänkning af vin och Öl har vid den
praktiska tillämpningen, särskildt i rikets största kommun, visat sig i
flera hänseenden otymplig att handskas med. Härmed några få exempel:
Utskänkning såret
är i förordningen satt lika med det borgerliga året. Opraktiskheten
häraf har insetts af Stockholms stadsfullmäktige, som i skrifvelse till
Kungl. Maj:t begärt sådan ändring, att året sammanfaller med de mest
gängse hyrestiderna 1 oktober—30 september. Mot ändringen har från
framstående nykterhetshåll invändts, att den vore olämplig ur — rus-
drycksstatistikens synpunkt. Den invändningen förstår jag inte, då jag
anser, att statistiken skall spegla lifvet, men ej må lifvet tvingas in i
vissa former för att gorå statistikens utarbetande eller handhafvande
bekvämare.
Stockholms stadsfullmäktiges skäl för den begärda ändringen ha
hufvudsakligen varit det orimliga i att personer, som ej kunna få ut¬
öfva utskänkningsrätt förrän från den 1 januari, dock nödgas hyra lokal
redan från 1 oktober. Med nuvarande bestämmelser om tid för ut-
skänkningsår och tid för ansökningarnas inlämnande kan det ej und¬
vikas, att hela den årliga pröfningen går öfver in på den tid, från
hvilken utskänkningsrätten eventuellt skall bölja — åtminstone bli i
många fall tillståndsbevisen icke utskrifna förrän på nyåret. I alla
händelser kunna icke stadsfullmäktige vara färdiga med sina utlåtanden
Motioner i Andra Kammaren, N:o 159.
förrän sökandena redan nödgats hyra och kanske flyttat in i respektive
lokaler sedan en tid tillbaka. I icke få fall inträffar, att ansökningar,
på hvilkas pröfning nedlagts åtskilligt arbete, måste återtagas eller i
allt fall förfalla därför, att husvärdarna ej velat hålla frågan om fast
hyrning öppen längre. En del värdar vilja ej hyra ut villkorligt, hvadan
åtskilliga sökande hellre i ovisshet hyra fast än att lokalen skall gå
dem ur händerna.
Alla dessa olägenheter skulle aflägsna^ eller minskas, om utskänk-
ningsåret sammanfölle med det mest vanliga hyresåret 1 oktober—30
september och tiden för ansökningarnas inlämnande motsvarande fram¬
flyttades.
Pröfningsproceduren.
.Ansökningarna om rätt att för följande år utskänka vin eller öl skola
vara inlämnade till Konungens befallningshafvande före den 31 augusti.
Sedan yttrar sig polismyndigheten i rapporter, där lokaler och dylikt
jämförelsevis litet vidröras, sättet för serveringen och dylikt mycket
välbehöfliga upplysningar inte alls lämnas, men de fall uppräknas, då
sökanden fått plikta för utskänkning åt berusade, olaga gästning eller
dylikt. .Därpå skickas handlingarna till kommunalmyndigheten, stads¬
fullmäktige eller motsvarande. (Här i Stockholm utse stadsfullmäktige
för granskningen inom sig en kommitté af 9 personer, som för hvar
sitt polisdistrikt bese lokalerna och i öfrig! afge sitt votum om lämp¬
ligheten att på angifven plats ha ett utskänkningsställe af ifrågasatt
slag). Kommunalmyndigheten fattar till- eller afstyrkande beslut, hvar¬
efter handlingarna återgå till Konungens befallningshafvande. Vid bifall
där till ansökningen utfärdas ett så kalladt tillståndsbevis, i hvilket
först säges, att Konungens befallningshafvande lämnat tillstånd, men några
rader längre ned. heter det, att tillståndet gäller icke(!) förrän några
personer, som realiter äro att anse såsom Konungens befallningshafvandes
tjänstemän, de så kallade besiktningsmännen, besiktigat lokalen. Till-
ståndsbeviset, som sålunda faktiskt endast är interimistiskt tills det
kompletterats med ett annat papper, kostar naturligtvis pengar, och så
kostar besiktningen också några slantar. Detta få naturligtvis sökan¬
dena finna sig i, men nog är det i dubbel mening ovissa tillståndet för
sökandena något besynnerligt. Det kan i alla händelser inträffa, att Konun¬
gens befallningshafvandes besiktningsmän kassera en lokal, som Konun¬
gens befallningshafvande ad interim godkänt, och detta utan alt sökanden
käft någon laglig rätt att någonstans få några anvisningar angående lokalens
inredning, belysning, ventilation och andra viktiga detaljer.
Motioner i Andra Kammaren, N:o 159.
15
Detta sammanhänger med
Besiktningsmännens sammansättning och anlete.
Besiktningsmännen ha nämligen ingen skyldighet att ge några
råd och anvisningar i förväg. De ha endast förbehållen rätt att kassera,
när — allting står färdigt.
Med en så oerhörd makt borde åtminstone besiktningsmännen
vara särdeles väl utvalda. Enligt förordningen bestå de af stadsfiskal
eller annan kronobetjäning samt två andra af Konungens befallningshaf¬
vande utsedda personer. Någon garanti för sakkunskap i lokalfrågor
finnes absolut inte. Den underligaste i samlingen torde på många
ställen vara stadsfiskalen — icke sällan eu för detta militär med några
månaders bristfällig polisbildning. Äfven med någon gång högre kva¬
lifikationer har han naturligtvis inte sådana för detta uppdrag. Några
på sakkunskap grundade tillräckliga begrepp om nödvändiga rums¬
höjder och golfytor, belysning, ventilation med mera dylikt ha dessa
herrar just inte. De bägge andra herrarna, hvilka som helst, kunna
mycket väl vara lika omöjliga för ändamålet — i Stockholm äro de eu
ung jurist och en pensionerad militär.
Mig förefaller det alldeles tydligt, att besiktningsmännen böra
vara mera sakkunnigt sammansatta och att de böra vara tillgängliga för
allmänheten för afgifvande af råd och upplysningar. En lämplig sam¬
mansättning vore måhända: en hygieniskt bildad läkare, en arkitekt,
en byggmästare. Man kunde ju också tänka sig att å ort, där hälsovårds¬
nämnd finnes, denna finge öfvertaga de så kallade besiktningsmännens
roll. En följd af att besiktningsmännen icke äro sakkunniga och stads¬
fullmäktige (eller motsvarande) eller deras delegerade ju inte alltid kunna
vara det, är, att de sökande mycket väl kunna få olika uppgifter om
hur de böra inreda eller borde ha iuredt sina lokaler. Det är naturligt¬
vis en ren tillfällighet, om stadsfullmäktige eller deras delegerade äro
tillräckligt sakkunniga, intresserade och människovänliga att ge de sö¬
kande de råd och upplysningar, som de icke ha rätt att få af besikt¬
ningsmännen.
Hur denna fråga om lokalbesiktningen än ordnas, torde det före¬
falla klart, att
Ordningen för pr öfning en af ansökningar
är olämplig.
Besiktningsmännen eller de, som eventuellt komma att öfvertaga
deras arbete, höra gifvetvis först pröfva lokalernas lämplighet, innan
16 Motioner i Andra Kammaren, N:o 159.
handlingarna gå till stadsfullmäktige (eller motsvarande): om nämligen
ansökan i alla fall icke kan bifallas hvad lokalen beträffar, är det skä¬
ligen onödigt att besvära oaflönade kommunalmän, upptagna oftast med
en mängd andra uppdrag också, att yttra sig om läget.
Flyttningar.
Den §, som handlar om hur ansökningar om flyttningar af ölrättig¬
heter skola behandlas, måtte vara något oklar. Åtminstone tolkar öfver-
ståthållareämbetet i Stockholm denna § på ett sätt, som af stadsfull¬
mäktiges kommitterade anses något olämpligt — minst sagdt. Åmbetet
tager sig nämligen den friheten — som icke synes stå i öfverensstäm¬
melse med andan i författningen — att dels afslå flyttningsansökningar
utan stadsfullmäktiges hörande, dels bifalla sådana ansökningar, som
stadsfullmäktige afstyrkt — något som icke får ske vid den årliga pröf-
ningen. Det är möjligt, att detta besynnerliga beteende grundar sig på
den uppfattningen, att, äfven om kommunalmjmdighet skall beredas till¬
fälle att yttra sig, dess yttrande icke behöfver respekteras i lika mån i
fråga om flyttning som i fråga om tillstånd för helt år.
Det kan mycket väl hända, att öfverståthållareämbetet kunde ha
mycket god nytta af att alltid få stadsfullmäktige hörda vid frågor om
flyttningar, då de kunde yttra sig ur synpunkter, som kunde vara af¬
görande i annan riktning än ämbetet möjligen tänkt sig. I det distrikt,
jag har såsom en af stadsfullmäktiges i Stockholm kafékommitterade,
har det inträffat, att en flyttning, som jag ämnade tillstyrka (jag var
nämligen i förväg tillfrågad), blef af öfverståthållareämbetet utan stads¬
fullmäktiges hörande afslagen på grund af — en felläsning af en adress
uppe i öfverståthållareämbetet.
Här i Stockholm arbetar stadsfullmäktiges kafékommitté ganska
systematiskt på att sprida (eller indraga) en del kaféer, som ligga iör
tätt, och uppmanar därför årligen en hel del kaféidkare att söka sig
andra lokaler. Nära nog de bästa uppryckningarna i lokalväg har man
fått till stånd genom flyttningar. Men om öfverståthållareämbetet skall
få afgöra flyttningar utan stadsfullmäktiges hörande eller emot deras
afstyrkan, kan det lätt hända, att väsentliga förbättringar förhindras
eller försämringar inträda.
Återstår mig att nämna några ord om så kallade
Tillfälliga rättigheter.
Det finns prejudikat på att ansökningar för del af år, men som
regelbundet återkomma, när det gäller hränvinsutskänkning, böra behandlas
som ständiga rättigheter. Oaktadt de §§ i de båda förordningarna,
Motioner i Andra Kammaren, N:o 159.
17
hvilka handla om dylika fall, äro skäligen lika lydande, medger öfver-
ståthållareämbetet i Stockholm regelbundet återkommande ölrättigheter
för kortare tid än år utan stadsfullmäktiges hörande. Så är t. ex. för¬
hållandet med ett par serveringar vid Riddarholmen, hvilka, om de
komme under stadsfullmäktiges hörande, med stor sannolikhet skulle
indragas, emedan de äro föremål för ständiga klagomål. Tillståndet
för centralstationen måtte också gifvas enligt paragrafen för tillfälliga
rättigheter. Ett år kom järnvägsstyrelsens ansökan om ölrättighet
för centralstationen fram till stadsfullmäktige. Man var då i tillfälle
konstatera, att i denna statens byggnad fanns det uslaste i jorden ned-
gräfda kaffekök i hela staden, men när man började tala om behofvet
af förbättringar, kom järnvägsstyrelsen aldrig igen med någon ansökan.
Förmodligen gör styrelsen upp med öfverståthållareämbetet och dess
ibland mycket beskedliga besiktningsmän. Måhända kryper man därvid
bakom en liten lucka i § 8, där det talas om, hvem som med afseende
på servering vid järnvägsstationer skall höras »i annan stad än Stock¬
holm samt å landet», men icke nämner något om hvem som skall höras
i Stockholm.
o o
o
På grund af hvad jag här anfört, tar jag mig friheten hemställa,
att Riksdagen för sin del ville besluta följande änd¬
ringar i kungliga förordningen angående försäljning
af vin och Öl af den 9 juni 1905, nämligen:
7 § mom. 1. Tillstånd----meddelas för
ett eller flere, dock högst tre försäljningsår, räknade
fr. o. m. 1 oktober t. o. m. 30 september följande år.
Mom. 2. Vill någon erhålla sådan utskänkningsrätt
—----göre före utgången af maj månad näst
före det för säljning sår, hvarunder utskänkningen skall
börja, — — — — skriftligen ansökan.
8 §. — — — — Sådant tillstånd meddelas---
efter det i Stockholm stadsfullmäktige, i annan stad än
Stockholm magistrat — — — — blifvit hörda.
9 §. (Tillägg) Om begäran om dylik rättighet för mindre
tid än fullt år återkommer år efter år för samma lokal,
behandlas den enligt § 7 som gällde den helt år.
Bill. till Riksd. Prot. 1909. 1 Samt. 2 Afd. 2 Band. 65 Höft.
3
18
Motioner i Andra Kammaren, N:o 159.
20 §. (Nytt) Innan ansökning om rätt att enligt denna
förordning iskänka vin eller Öl utlämnas till yttrande af
magistrat, stadsfullmäktige, kommunalstämma eller kommu¬
nalnämnd, skall den för rörelsens bedrifvande ifrågasatta
lokal undergå besiktning genom hälsovårdsnämnd eller, där
sådan eg finnes, genom tre af behörig kommunalmyndighet
utsedda personer, af hvilka två skola vara antingen bägge
byggnadskunniga eller den ena byggnadskunnig och den
andra läkare, därest sådan finnes att å platsen tillgå. Be¬
siktningsmännens utlåtande skall afse, huruvida lokalen står
i öfverensstämmelse med fordringarna i § 19 eller hvad
som må kunna göras för att bringa den i sådan öfverens¬
stämmelse. Utlåtandet medföljer till de myndigheter, som
enligt denna förordning skola vidare höras. Var lokalen
vid besiktningen icke i författningsenligt skick, skall, därest
tillstånd till utskänkning befinnes kunna gifvas, underrättelse
om bägge dessa förhållanden meddelas sökanden. Tillstånd
idfärdas först efter det besiktningsmännen på grund af ny
besiktning meddelat, att lokalens beskaffenhet icke lägger
några hinder i vägen. Hvad här är sagdt, galle ock då
försäljningsställe ombytes.
Kostnaden för besiktning (= nuvarande)----
(Nytt). Besiktningsmännen är o skyldiga att träffas å
bestämda tider och mot afgift, som af behörig kommunal
myndighet bestämmes, tillhandagå sökande med råd och upp¬
lysningar, äfvensom företaga förberedande besiktningar.
21 §. Ifrågasättes ombyte af försäljningsställe, skall
ansökan därom ske hos den myndighet, som meddelat tillstånd
till försäljningen, och skall ansökan om flyttning med afse¬
ende på lokala myndigheters hörande behandlas på samma
sätt som i § 7 stadgas angående behandlingen af ansök¬
ningar för helt försäljning sår.
Utskottet torde göra de tillägg och omformuleringar, som af
yrkandena ofvan föranledas.
Stockholm den 26 januari 1909.
Knut A. Tengdahl.
Stockholm, K. B. Boströms Boktryckeri, 1909.