12
Motioner i Andra Kammaren, N:o 123.
N:o 123.
Af herr Olsson i Broberg, om statsbidrag till en normal-
spårig järnväg från bohuslänska längdbanan till
Lysekil.
Uti sistlidna oktober månad iidämnades till Kung! Maj:t dels
en underdånig framställning, det Kungl. Maj:t täcktes till inneva¬
rande års Riksdag aflåta proposition om statsbidrag, antingen i form
af aktieteckning eller statsanslag å 360,000 kronor, till eu bibana
från bohuslänska statsbanan vid Smedberg till Lysekil, och dels
ansökan om statslån i vanlig ordning till förenämnda bana.
Då emellertid dessa ärenden för närvarande befinna sig på
remiss bos kungl. väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, bar Kungl.
Maj:t ännu icke kunnat angifva sin ställning till framställningen
om särskild! statsbidrag i någon af ofvan angifna former till för-
bemälda bana.
Då emellertid dess förverkligande är beroende på statens mellan¬
komst i nämnda hänseende, enär, dels de af banan närmast berörda
kommunerna, hvilka sammanlagdt tecknat 590,000, kronor och där¬
vid ansträngt sig till det högsta tänkbara, och dels sistlidna års
landsting beslutat teckna 250,000 kronor under villkor att aktiebolag
bildats och kunde visa, att hela erforderliga aktiekapitalet, som be¬
räknats till 1,200,000 kronor, voro fulltecknadt före 1909 års lands¬
ting, och då någon nämnvärd privat aktieteckning icke är att på¬
räkna, så är företagets förverkligande i hufvudsak beroende på
årets Riksdags offervillighet för järnvägens tillkomst.
Det torde för alla, som’ känna till de bohuslänska förhållan¬
dena, vara uppenbart, att här sammanfalla på ett synnerligen in¬
Motioner i Andra Kammaren, N-.o 123.
13
timt sätt statens och länets intressen, då denna järnväg, som
komme att förbinda statsbanan med en sådan uthamn som Lysekils
midt på den bohuslänska kusten, skulle mycket kraftigt bidraga till
att möjligast direkt förmedla transporten af de stora sill- och fisk¬
massor, som upphämtas ur hafvet af den måugtaliga och ener¬
giska bohuslänska fiskarebefolkningen, till vårt lands inre delar,
likasom banan finge sin af sevärd a betydelse för den bohuslänska be¬
tydande stenhuggeriindustrien. Den skulle sålunda komma att till¬
föra den bohuslänska statsbanan en godstrafik, som tvifvelsutan
icke allenast skulle väl rendera de uppoffringar från statens sida,
som här ifrågasättas, utan också i sin män bidraga till minskande
af den balans som nämnda statsbana, i saknad af bibanor till
kusten, säkerligen länge kommer att visa. Detta allt torde vara till
fullo bevisadt af den betydande aktieteckningen från landstingets
sida, trots de mycket kännbara uppoffringar landstinget fått göra i
och för jordlösen till statsbanan.
De närmare utredningar, som erfordras för denna frågas ingå¬
ende bedömande, särskildt från kostnadssynpunkt, skola tillhanda¬
hållas vederbörande utskott.
På grund af det sålunda i korthet anförda, tillåter jag mig
alltså föreslå, det Riksdagen måtte besluta
att antingen i form af aktieteckning eller
statsanslag, intill hälften af den för banan i sin
helhet beräknade kostnaden, samt utöfver redan
tecknade 840,000 kronor, lämna bidrag till en
normalspårig järnbana från bohuslänska längdbanan
i trakten af Smedberg till Lysekil, intill ett
belopp af högst kronor trehundrasextio tusen
(360,000).
Stockholm den 26 januari 1909.
Oscar N. Olsson.
I motionon instämma:
Carl L. Olausson. J. G .-son Graf oord.
Bih. till Riked. Frot. 1909. 1 Sami. 2 Afd. 2 Band 53 Iläft.
3