Motioner i Andra Kammaren, N:o 120.
19
N:o 120.
Af herr Lindhagen, i anledning af de utaf Kungl. Maj:t i
propositionen angående statsverkets tillstånd och behof
äskade anslag till nya lagberedningen och inrättande af
en processkommission.
Uti statsverkspropositionen har under andra hufvudtiteln föreslagits
anslag dels till fortsättande af nya lagberedningens verksamhet och
dels till inrättandet af en processkommission. Enligt propositionen
skulle nya lagberedningen, då den under loppet af innevarande år af-
slutar sitt arbete på jordabalken, omedelbart fortsätta med civilrätten
och närmast giftermålsbalken. Kommissionen åter skulle ägna ett, såsom
det säges, flerårigt arbete på en nydaning af vårt rättegångsväsende.
Samtidigt föreligga yrkanden från många håll på en mer eller
mindre omfattande revision af allmänna strafflagen.
Att alla dessa frågor stå för dörren, är obestridligt. Men fråga
är till en början, om man kan rå på dem och smälta alla på en gång.
Detta beror åter af, i hvad mån de verkliga fruktbara principerna för
allt detta arbete stå så klara för samtiden, att arbetet nu verkligen
leder till något gagneligt resultat och ej rinner ut i sanden, såsom skett
med så mycket dylikt lagarbete under det gångna århundradet.
Vidare är ordningen för frågorna också en maktpåliggande ange¬
lägenhet. Arbetet med strafflagstiftningen, hvarom propositionen ej
nämner något, synes tillsvidare skola undanskjutas, ehuru det enligt
en ganska utbredd uppfattning är till sin natur ännu mer brådskande
än rättegångsreformen. Hit hör äfven den oafvisliga angelägenheten att
ej äfventyra den framtida fortsättningen af det påbörjade skandinaviska
samarbetet på civillagstiftningen.
20
Motioner i Andra Kammaren, N:o 120.
Vanskligt synes också vara att på en gång skaffa verkligt kom¬
petenta personer till den nya regeringsrätten, förstärkningen af högsta
domstolen samt två stora permanenta lagkommissioner.
Allt detta sammanlagdt manar till eftertanke, om icke dessa saker
böra mogna något och om det är skäl att i en sådan oklar situation
genast sätta i gång en ny dyrbar lagkommission med ovissa arbets¬
resultat vid sidan af den redan inrättade. Den frågan höres litet hvar¬
städes äfven bland juridiska kretsar.
Nya lagberedningen kunde ju i stället få påbörja det särdeles
omfattande arbetet med rättegångsreformen. Samtidigt kunde ett par
mindre beredningar på en eller tre personer hvardera ta upp ett arbete
på de mest brådskande frågorna, den ena inom strafflagstiftningen och
den andra inom giftermålsbalken (marinens målsmanskap, utom äkten¬
skapet födda barns och deras mödrars rättsliga ställning och möjligen
äktenskapsskillnad). Äfven andra ^anordningar äro tänkbara.
I detta ämne åberopas, utöfver hvad nu sagts, innehållet i min
motion om vidmakthållande af utsikterna för åstadkommande af nya,
såvidt ske kan öfverensstämmande civillagar för de nordiska länderna,
äfvensom mitt yttrande om saken i remissdebatten.
Sied hansy n till hvad sålunda anförts, hemställes,
att Riksdagen ville, med beaktande af ofvan
åberopade synpunkter, bevilja det under andra hufvud-
titeln i statsverkspropositionen begärda anslag till nya
lagberedningen men afslå anslaget till en särskild
processkommission.
Stockholm den 26 januari 19Ö9.
Carl Lindhagen.
j—1*. - j—i—u 4-*-i——-U-.< ti i _—*-.—c.
STOCKHOLM, ISAAC MARCUS’ BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG, 1909.