Kungl. Majds Nåd. Proposition N:o 100.
1
N:0 100.
Kungl. Maj ds nådiga proposition till Riksdagen angående
aflöning sförhöjning till riksför säkring sanstaltens tjänste¬
män och betjänte; gifven Stockholms slott den 20 mars
1908.
Under åberopande af bilagda utdrag af protokollet öfver civil¬
ärenden för denna dag vill Kungl. Maj:t härigenom föreslå Riksdagen
medgifva,
dels att utöfver det belopp, som vid anvisande af anslag från ar-
betarförsäkringsfondens intressemedel till upprätthållande af riksförsäk-
ringsanstaltens verksamhet beräknats till aflöningar, må för år 1908 af
samma medel användas ett belopp af 2,100 kronor för beredande af
ålderstillägg till vissa tjänstemän samt en vaktmästare vid anstalten;
dels ock att från och med år 1909 det belopp å förslagsvis 74,200
kronor, som anvisats af omförmälda intressemedel att årligen användas
till bestridande af aflöningar till riksförsäkringsanstaltens tjänstemän
och betjänte samt expenser vid densamma, må ökas till förslagsvis
87,000 kronor.
De till ärendet hörande handlingar skola vederbörande utskott till¬
handahållas; och Kungl. Maj:t förblifver Riksdagen med all kungl. nåd
och ynnest städse välbevågen.
GUSTAF.
Hugo Hamilton.
Bill. till Riksd. Prof. 1908. 1 Sarnl. 1 Afd. 77 Höft. (N:o 100.)
1
2
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
Riksföreäk-
ringsan stal¬
tens organi¬
sation.
Utdrag af protokollet öfver civilärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 20
mars 1908.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern Lindman,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena Tkolle,
Statsråden: Albert Petersson,
Hederstierna,
Hammarskjöld,
Roos,
SwARTZ,
grefve PIamilton,
grefve Ehrensvård,
Malm.
Departementschefen, statsrådet grefve Hamilton anförde.
Uti underdånig skrifvelse den 8 oktober 1907 med förslag till stat
för riksförsäkringsanstalten för år 1908 har anstalten hemställt om
ålderstillägg från och med år 1908 åt vissa befattningshafvare vid
anstalten.
Därjämte har riksförsäkringsanstalten i särskild skrifvelse af samma
dag gjort framställning om viss förhöjning af de till anstaltens tjänste¬
män och betjänte för närvarande utgående aflöningar.
Till en början ber jag få i korthet redogöra för riksförsäkrings-
anstaltens nuvarande organisation.
Anstalten utgöres af en öfverdirektör och chef samt såsom leda¬
möter två byrådirektörer och eu sekreterare och ombudsman.
3
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
Byrådirektörerna äro chefer för hvar sin byrå, nämligen den ena
för den försäkringstekniska och statistiska byrån samt den andra för
skaderegleringsbyrån.
Hos riksförsäkringsanstalten finnas därjämte anställda en öfver¬
läkare, tre notarier, en å hvardera af anstaltens två byråer och en så¬
som biträde åt sekreteraren och ombudsmannen, samt en registrator.
Slutligen äro hos anstalten anställda två vaktmästare, af hvilka en
tjänstgör såsom förste vaktmästare.
Enligt instruktionen må ämbetsverket i mån af behof anställa
amanuenser och andra extra biträden samt extra vaktbetjänte; och fin¬
nas för närvarande anställda två amanuenser och sju kvinnliga biträden.
Denna organisation af riksförsäkringsanstalten är i hufvudsak grun¬
dad på ett af tillkallade sakkunniga den 8 januari 1901 i frågan af-
gifvet betänkande.
Beträffande aflöningsförmånerna hade dessa kommitterade ansett,
att för anstaltens chef lägre aflöning än 10,000 kronor icke borde
ifrågasättas. I fråga om aflöningen åt de båda afdelningscheferna och
sekreteraren påpekade kommitterade, att de göromål, som skulle komma
att åligga dessa tjänstemän, utan tvifvel framdeles komme att antaga
sådant omfång, att deras befattningar blefve fullt jämförliga med byrå¬
chefsbefattningar inom andra statens ämbetsverk af liknande omfattning,
men kommitterade ansågo emellertid, att aflöningen i början af an¬
staltens verksamhet kunde sättas lägre än för vanliga byråchefer, näm¬
ligen till 3,000 kronors lön och 1,500 kronor i tjänstgöringspenningar
jämte två ålderstillägg å 500 kronor bvartdera efter respektive 5 och 10 års
tjänst. Aflöningen skulle således tillsvidare blifva densamma som för
tjänstemän af andra graden inom statens centrala ämbetsverk.
För notarierna och registratorn föreslogo kommitterade aflönings-
förmåner motsvarande de för tjänstemän af första graden gällande eller
1,800 kronor i lön, 1,200 kronor i tjänstgöringspenningar samt två
ålderstillägg bvartdera å 500 kronor.
Såsom arfvode till öfverläkaren föreslogs ett belopp af 3,000 kronor.
Slutligen föreslogo kommitterade såsom aflöning till förste vaktmästaren
1,200 kronor och till vaktmästaren 800 kronor.
Då chefen för civildepartementet den 4 januari 1902 inför Kungl.
Maj:t anmälde frågan om inrättande af en riksförsäkringsanstalt, bi¬
trädde han kommitterades förslag i fråga om årsaflöningen till anstal¬
tens chef. Däremot ansåg departementschefen, att de tre afdelnings-
Kommittera¬
des år 1901
afgifna förslag
till aflönings-
förmåner.
Departements¬
chefens hem¬
ställan den 4
januari 1902.
Riksdagens
beslut 1902.
4 Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
cheferna borde redan från första början likställas med byråchefer i
statens centrala ämbetsverk och således erhålla 4,400 kronors lön och
2,000 kronor i tjänstgöringspenningar jämte det vanliga ålderstillägget
af 600 kronor. I öfrigt anslöt sig departementschefen till kommittera-
des förslag, dock efter jämkning af de för vaktmästarna ifrågasatta
aflöningsförmåner till motsvarighet mot förhållandena vid andra centrala
ämbetsverk.
I enlighet med hemställan af departementschefen, som i motsats
mot kommitterade ansåg, att aflöningarna åt tjänstemännen borde upp¬
föras på ordinarie stat, föreslog Kungl. Maj:t därefter genom
proposition den 4 januari 1902, n:r 15, Riksdagen att, med godkän¬
nande af ett af departementschefen enligt förenämnda grunder upp-
gjordt förslag till aflöningsstat för en riks försäkringsanstalt att gälla
från och med år 1903 samt af de villkor, departementschefen föreslagit
för löneförmånernas åtnjutande, medgifva, att från och med år 1903
till bestridande af aflöningarna till anstaltens tjänstemän och betjänte
finge årligen af arbetarförsäkringsfondens intressemedel användas ett
belopp af 46,100 kronor.
Statsutskottet, till hvars behandling propositionen hänvisats, ansåg,
att ordinarie stat för riksförsäkringsanstalten icke borde redan från
början fastställas, men att till bestridande af utgifterna för dess för¬
valtning erforderliga medel borde ställas till Kungl. Maj:ts förfogande.
Emellertid ansåg utskottet vissa uttalanden påkallas beträffande ord¬
nandet af denna förvaltning. Utskottet fann sålunda den för chefen
föreslagna aflöningen vara för högt tilltagen och lämpligen kunna sät¬
tas till 8,000 kronor. Aflöningarna för de två afdelningscheferna och
sekreteraren borde också, enligt utskottets mening, kunna tillsvidare
begränsas till de af kommitterade i sådant afseende förordade beloppen,
hvilka, såsom ofvan nämnts, motsvarade löneförmånerna för andra gra¬
dens tjänstemän hos statens centrala ämbetsverk. Då enligt utskottets
förslag samtliga tjänstemän skulle anställas på extra stat, ansåg
utskottet det icke vara anledning att, såsom Kungl. Maj:t föreslagit,
vid beviljande af medel särskilja aflöningarna från öfriga med ifråga¬
varande förvaltning förenade kostnader, utan förordade, att gemensamt
anslag för ändamålet anvisades.
I enlighet med statsutskottets hemställan beslöt också Riksdagen,
på sätt i skrifvelse den 13 maj 1902 anmälts, medgifva, att från och
med år 1903 finge till bestridande af aflöningar till riksförsäkrings-
anstaltens tjänstemän och betjänte samt expenser vid densamma årligen
5
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
användas förslagsvis 58,000 kronor, dock under villkor att anstaltens
chef aflönades med högst 8,000 kronor, samt att aflöningarna till en
hvar af anstaltens två afdelningschefer och dess sekreterare icke ut-
ginge med högre belopp, än som motsvarade aflöning för tjänstemän
af andra graden vid statens centrala ämbetsverk. Beloppet skulle utgå
af arbetarförsäkringsfondens intressemedel.
Enligt skrifvelse den 19 maj 1904 har Riksdagen sedermera, på
framställning af Kungl. Maj:t, höjt beloppet, som må för ofvanberörda
ändamål användas, till 74,200 kronor, men denna ökning har afsetts
allenast till bestridande af ökade kostnader för expenser i anledning af
anstaltens verksamhet.
Allt sedan år 1903 har Kungl. Maj:t för hvarje år fastställt stat
för riksförsäkringsanstalten i öfverensstämmelse med de uttalanden, som
legat till grund för Riksdagens beslut i ämnet.
Senast har detta skett genom nådiga brefvet den 31 december
1907, enligt hvilket aflöningsstaten för innevarande år är bestämd på
följande sätt:
Stat:
Öfverdirektören...................................................................... kronor 8,000: —
däraf 5,500 kronor skola anses motsvara lön och
2.500 kronor tjänstgöringspenningar.
1 byrådirektör.......................................................................... » 4,500: —-
1 » ........................................................................... » 4,500: —
och skola för hvardera byrådirektören 3,000 kro¬
nor anses motsvara lön samt 1,500 kronor tjänst¬
göringspenningar.
1 sekreterare och ombudsman............................................. )) 4,500: —
däraf 3,000 kronor skola anses motsvara lön samt
1.500 kronor tjänstgöringspenningar.
1 tjänsteman af första graden............................................. » 3,000: —
3 tjänstemän » » » » 9,000: —
och skola för hvar och en tjänsteman af första
graden 1,800 kronor anses motsvara lön samt
1,200 kronor tjänstgöringspenningar.
Nu gällande
aflöningsstat.
Transport kronor 33,500: —
6
Riksförsäk-
ringsanstal¬
tens hem¬
ställan ang.
ålderstillägg.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
Transport kronor -33,500: —
1 öfverläkare, arfvode ......................................................... » 3,000: —
1 vaktmästare........................................................................... » 1,100: —
däraf 800 kronor skola anses motsvara lön ock
300 kronor tjänstgöringspenningar.
1 vaktmästare......................................................................... » 800: —■
däraf 500 kronor skola anses motsvara lön och
300 kronor tjänstgöringspenningar.
Summa kronor 38,400: —
I afseende å åtnjutandet af ofvan angifna aflöningar har Kungl. Maj:t
stadgat:
att de med hvarje befattning förenade tjänstgöringspenningar få
uppbäras endast för den tid, tjänstens innehafvare verkligen tjänstgjort
— däri inbegripen den tid, han är af tjänsteresa upptagen — eller åt¬
njutit semester, men skola för den tid, han eljest varit från tjänstgöring
befriad, utgå till den, som tjänsten förrättat;
att den, som af sjukdom hindras att sin tjänst förrätta, äger upp¬
bära hela lönen, men att den, som eljest undfår ledighet för svag hälsas
vårdande, enskilda angelägenheter eller särskilda uppdrag, kan för¬
pliktas att under ledighet, utöfver sina tjänstgöringspenningar, afstå så
mycket af lönen, som för tjänstens förrättande erfordras eller eljest
pröfvas skäligt;
samt att vid sjukdomsfall eller när det erfordras i följd af tjänste¬
resa eller för beredande af semester tjänsteman af lägre grad skall
vara skyldig att, om han förordnas till högre befattning inom verket,
densamma emot åtnjutande i förstnämnda fall af de för befattningen
anslagna tjänstgöringspenningar, men eljest af däremot svarande belopp
i stället för egna tjänstgöringspenningar, bestrida, dock ej längre än tre
månader under året.
På sätt förut nämnts, hade riksförsäkringsanstalten i sin under¬
dåniga skrifvelse med förslag till stat för år 1908 hemställt, att däri
måtte uppföras ålderstillägg åt vissa befattningshafvare, hvilka alltsedan
den 1 januari 1903 innehaft befattning inom anstalten — en fråga
rörande hvilken Eders Kungl. Maj:t vid fastställande af staten för år
1908 förklarade sig vilja framdeles besluta.
Enligt de för statens ämbetsverk i allmänhet gällande bestämmel¬
ser i afseende å ålderstilläggs utgående skulle, enligt hvad riksförsäk¬
ringsanstalten meddelar, sekreteraren och ombudsmannen, registratorn,
7
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition N:o 100.
en notarie samt ene vaktmästaren vara berättigade att från och med den
1 januari 1908 komma i åtnjutande af ålderstillägg.
En af byrådirektörerna, I. E. O. Tengstrand, hvilken den 10 juli
1902 förordnats att från och med den 1 september 1902 vara byrå¬
direktör i riksförsäkringsanstalten och fortfarande innehar detta förord¬
nande, har åtnjutit tjänstledighet under så lång tid, att han icke utan
vidare skulle vara berättigad till ålderstillägg, därest de bestämmelser
rörande sådant tillägg, som gällde för de centrala ämbetsverken, då
riksförsäkringsanstaltens anslagsbehof år 1902 af Riksdagen pröfvades,
skola tillämpas.
Emellertid har Tengstrand uti en till Eders Kungl. Maj:t ställd
skrift i underdånighet anhållit att vid ålderstilläggets beräknande få till¬
godoräkna sig den tid, han under tjänstledighet från riksförsäkrings¬
anstalten utfört annat offentligt uppdrag. Tengstrand har därvid med¬
delat, att han, oberäknadt den tid han åtnjutit semester samt den tid
han varit förordnad såsom adjungerad ledamot i järnvägsstyrelsen, varit
tjänstledig från byrådirektörsbefattningen sammanlagdt 1 år 5 månader 21
dagar, men att han af denna tid tjänstgjort såsom sekreterare i två af
Kungl., Maj:t tillsatta kommittéer, bangårdskommittén och stats]ärnvä-
garnas organisationskommitté, under sammanlagdt 1 år 2 månader 11
dagar samt biträdt inom civildepartementet 1 månad 6 dagar.
Riksförsäkringsanstalten har för sin del tillstyrkt bifall till Teng-
strands ansökning.
Riksförsäkringsanstalten har vidare, såsom jag förut omnämnt, i
särskild skrifvelse gjort framställning om allmän förhöjning af de till
anstaltens tjänstemän och betjänte utgående aflöningar.
Riksförsäkringsanstalten erinrar till en början, att i anledning af sär¬
skilda nådiga propositioner 1907 års Riksdag med hänsyn särskildt till den
högst betydande stegring i prisen å lifvets förnödenheter, som ägt rum
sedan senast verkställda löneregleringar för de centrala ämbetsverken,
fastställt väsentligen förhöjda ahöningsstater för några af dessa ämbets¬
verk, bland andra statskontoret, hvars lönestat syntes vara afsedd att
utgöra en normalstat för statens centrala ämbetsverk.
Då riksförsäkringsanstaltens tjänstemän och betjänte med afseende
å aflöningsförmåner hittills varit likställda med personalen vid de centrala
ämbetsverken, anser riksförsäkringsanstalten — som funnit sig icke böra för
närvarande föreslå ändring i de grunder, efter hvilka aflöningarna till
de särskilda befattningshafvarna i riksförsäkringsanstalten utgå — vara
med rättvisa och billighet öfverensstämmande, att riksförsäkrings-
Riksförsäk-
rings-
anstaltens
framställnin
om höjda
aflönings-
förmåner.
8
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
anstalten jämväl kommer i åtnjutande af en förhöjning i aflöningsför-
måner, motsvarande hvad Riksdagen beviljat för statskontoret, detta så
mycket mera som aflöningarna vid riksförsäkringsanstalten äro upp¬
förda å extra stat och anstaltens tjänstemän alltså icke komma i åtnju¬
tande af den tryggade ställning, som tillkommer innehafvare af ordi¬
narie befattning i statens tjänst.
Härvid bär riksförsäkringsanstalten erinrat därom, att enligt den
för statskontoret fastställda nya aflöningsstaten begynnelseaflöningen
utgör för första gradens tjänstemän 4,000 kronor, hvaraf 2,200 kronor
skola anses såsom lön, 1,500 kronor såsom tjänstgöringspenningar och
300 kronor som s. k. ortstillägg, samt för andra gradens tjänstemän
— med hvilka byrådirektörerna och sekreteraren hos riksförsäkrings¬
anstalten enligt för närvarande gällande bestämmelser äro likställda i
afseende å aflöningsförmåner — 5,800 kronor, däraf 3,600 kronor
skola anses såsom lön, 1,800 kronor som tjänstgöringspenningar och
400 kronor som ortstillägg, hvartill komma för första gradens tjänste¬
män tre ålderstillägg å 500 kronor hvardera efter respektive 5, 10
och 15 års tjänstgöring, samt för andra gradens- tjänstemän två dylika
ålderstillägg efter respektive 5 och 10 års tjänstgöring, samt att vaktbe-
tjäningen åtnjuter, förste vaktmästaren en aflöning af 1,500 kronor,
däraf 900 kronor utgör lön, 450 kronor tjänstgöringspenningar och 150
kronor ortstillägg, samt vaktmästare en aflöning af 1,200 kronor, däraf
700 kronor utgör lön, 350 kronor tjänstgöringspenningar och 150 kronor
ortstillägg, hvartill för sistnämnda klass af vaktbetjäning kommer ett
ålderstillägg å 100 kronor efter 5 års tjänstgöring.
Under erinran att å statskontorets lönestat icke finnes upptagen
någon befattning med lönegrad motsvarande öfverdirektörens och chefens
förklarar riksförsäkringsanstalten sig vidare anse det riktiga vara
att förhöja öfverdirektörens aflöning i samma proportion som ökningen af
generaldirektörens vid statskontoret, eller med ungefär 22 procent,
hvarigenom öfverdirektörens aflöning skulle uppgå till omkring 9,760
kronor. Detta belopp har emellertid anstalten funnit lämpligen böra
afrundas till 10,000 kronor.
Någon ökning i öfverläkarens arfvode anser riksförsäkringsanstalten
för närvarande ej vara af behofvet påkallad.
Med afseende å tillämpningen för riksförsäkringsanstalten af stats¬
kontorets lönestat framhåller riksförsäkringsanstalten, att den i nämnda
lönestat upptagna aflöningstiteln »ortstillägg» icke synes behöfva i riks-
försäkringsanstaltens stat särskiljas från lönen. Ortstillägget har näm¬
ligen, erinrar anstalten, för de centrala ämbetsverken, hvilkas personal
regelmässigt är bosatt i Stockholm, betydelse endast med afseende å
9
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
pensionsbeloppens storlek, under det att detsamma i alla öfriga hänse¬
enden är likställdt med lönen och afsedt att utgå i enahanda ordning
som denna.
Med tillämpning af nu angifna grunder och hvad riksförsäkringsan-
stalten, såsom förut nämnts, föreslagit i fråga om ålderstillägg, skulle
riksförsäkringsanstaltens aflöningsstat för år 1909 erhålla följ ande utseende:
Öfverdirektören.......................................................................
däraf 7,000 kronor skola anses motsvara lön och
3,000 kronor tjänstgöringspenningar;
1 byrådirektör...........................................................................
däraf 4,000 kronor skola anses motsvara lön,
1,800 kronor tjänstgöringspenningar och 500
kronor ålderstillägg;
1 byrådirektör..........................................................................
däraf 4,000 kronor skola anses motsvara lön och
1,800 kronor tjänstgöringspenningar;
1 sekreterare och ombudsman.............................................
däraf 4,000 kronor skola anses motsvara lön,
1,800 kronor tjänstgöringspenningar och 500
kronor ålderstillägg;
1 tjänsteman af första graden............................................
1 tjänsteman » » » .............................................
och skola för hvardera af sistnämnda båda tjänste¬
män 2,500 kronor anses motsvara lön, 1,500
kronor tjänstgöringspenningar och 500 kronor
ålderstillägg.
1 tjänsteman af första graden ..........................................
1 tjänsteman » » » .........................................
och skola för hvar och en af dessa båda tjänste¬
män 2,500 kronor anses motsvara lön och 1,500
kronor tjänstgöringspenningar;
1 öfverläkare, arfvode...........................................................
1 vaktmästare..........................................................................
däraf 1,050 kronor skola anses motsvara lön och
450 kronor tjänstgöringspenningar;
1 vaktmästare.........................................................................
däraf 850 kronor skola anses motsvara lön, 350
kronor tjänstgöringspenningar och 100 kronor
ålderstillägg.
kronor 10,000: —
)) 6,300: —
» 5,800: —
» 6,300: —
)) 4,500: —
)> 4,500: —
» 4,000: —
» 4,000: —
» 3,000: —
» 1,500: —
» 1,300: —
Bill. till Bikscl. Prof. 1908.
Summa kronor 51,200: —
1 Sami. 1 Afd. 17 Häft. 2
10
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
Denna summa öfverstiger med ett belopp af 12,800 kronor det till
aflöningar för närvarande utgående beloppet af 38,400 kronor.
Riksförsäkringsanstalten erinrar, att Riksdagen såsom förutsättning-
för tillämpning af den nya lönestaten för statskontoret föreskrifvit, att
samtliga ordinarie tjänstemän och betjänte skola förpliktas att, i den
mån ej undantag kunna anses böra stadgas eller för särskilda fall efter
pröfning medgifvas, vara å tjänsterummet tillstädes minst 6 timmar
hvarje söckendag, och förklarar sig icke hafva något att invända emot
införande af en dylik bestämmelse äfven för riksförsäkringsanstaltens del.
Under förutsättning att Riksdagen på nådig framställning beviljar
ökadt anslag till aflöningar för riksförsäkringsanstaltens tjänstemän och
betjänte, skulle i allt fall den nya aflöningsstaten icke kunna börja att
tillämpas förrän den 1 januari 1909. Det synes emellertid, anmärker
riksförsäkringsanstalten, skäligt, att anstaltens personal redan med 1908
års ingång kommer i åtnjutande af de förhöjda aflöningsbeloppen.
Detta skulle enligt anstaltens åsikt lämpligen, i öfverensstämmelse med
hvad som under år 1907 ägt rum vid statens järnvägar, kunna ske
därigenom, att riksförsäkringsanstaltens personal under år 1908 till¬
delades ett personligt lönetillägg, motsvarande skillnaden mellan de
aflöningsförmåner, som enligt gällande bestämmelser tillkomma veder¬
börande befättningshafvare, samt den aflöning, som han skulle hafva
åtnjutit, därest den nya aflöningsstaten varit gällande vid 1908 års
början.
Under åberopande af hvad sålunda blifvit anfördt har riksförsäk¬
ringsanstalten i underdånighet hemställt, det Eders Kungl. Maj:t täcktes
föreslå Riksdagen medgifva,
att för ökning af aflöningarna åt riksförsäkringsanstaltens tjänste¬
män och betjänte, i enlighet med det af riksförsäkringsanstalten ofvan
afgifna förslag till aflöningsstat, må från och med år 1909 det belopp
å förslagsvis 74,200 kronor, som för närvarande får användas till be¬
stridande af aflöningar åt anstaltens tjänstemän och betjänte samt ex¬
penser vid densamma, ökas till förslagsvis 87,000 kronor;
att under år 1908 ett belopp af högst 12,800 kronor må utgå till
beredande åt riksförsäkringsanstaltens personal af ett personligt löne¬
tillägg, motsvarande skillnaden mellan de aflöningsförmåner, som en¬
ligt gällande bestämmelser tillkomma personalen, och den aflöning, som
skulle hafva tillkommit densamma, därest den nya staten varit gällande
vid 1908 års ingång; samt
att de belopp, som sålunda användas, må anvisas att utgå ur arbe-
tarförsäkringsfonden s intressemedel.
11
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
På grund af nådig remiss har statskontoret den 9 december 1907
afgifvit utlåtande i ärendet.
Hvad beträffar frågan huruvida ålderstillägg bör beredas befatt-
ningshafvare vid riksförsäkringsanstalten, har statskontoret ansett goda
skäl föreligga för anstaltens därutinnan gjorda förslag. Med afseende
särskild! å Tengstrand erinrar statskontoret, att 1907 års Riksdag vid
•fastställande af nya lönestater för vissa centrala ämbetsverk att tilläm¬
pas från ingången af år 1908 medgifva, att äfven den tid, hvarunder
tjänsteman åtnjutit ledighet för fullgörande af offentligt uppdrag, finge
honom tillgodoräknas vid fråga om tillträde af stadgad förhöjning af
lönen efter viss tids tjänstgöring. Och då Tengstrand med tillämpning
af detta medgifvande skulle räkna fullt tillräcklig tjänstetid för att
komma i åtnjutande af ålderstillägg, har det synts statskontoret som
om giltiga skäl skulle föreligga att söka utverka sådan aflöningsför-
höjning till belopp af 500 kronor med ingången af år 1908 jämväl åt
Tengstrand.
Hvad därefter beträffar riksförsäkringsanstaltens framställning om
ökadt anslag till anstalten från och med år 1909 för beredande af
förhöjda aflöningar till befattningshafvarna vid anstalten i hufvudsaklig
öfverensstämmelse med de lönebelopp, som fastställts i den nya löne-
staten för statskontoret, erinrar statskontoret till en början därom, att
såväl beträffande statskontoret som öfriga centrala ämbetsverk, för hvilka
nya lönestater godkänts af 1907 års Riksdag, löneregleringen föregåtts
af utredning genom särskilda kommitterade rörande behofvet af veder¬
börande verks omorganisation, möjligheten af indragning af någon
tjänst m. m., samt att beträffande de centrala ämbetsverk, hvilkas sta¬
ter ännu icke reglerats, sådan utredning antingen redan blifvit verk¬
ställd eller är afsedd att äga rum, innan lönereglering genomföres.
På grund häraf skulle det, säger statskontoret, möjligen kunna ifråga¬
sättas, huruvida icke en dylik utredning borde äga rum jämväl rörande
riksförsäkringsanstalten, innan frågan om reglering af aflöningarna för
anstaltens personal företages till afgörande. Statskontoret påpekar, att
riksförsäkringsanstalten emellertid i detta afseende intager en alldeles
särskild ställning, i det att anstaltens organisation dels pröfvats så ny¬
ligen som vid 1902 års Riksdag dels ock fastställts endast tillsvidare
genom anstaltens uppförande å extra stat. Vid sådant förhållande och
då härutinnan någon ändring icke nu åsyftas, lärer, förmenar statskon¬
toret, en reglering af aflöningsförhållandena vid anstalten kunna genom¬
föras utan att medföra något som helst hinder eller olägenhet för en
eventuell omorganisation af anstalten.
12
Kungl. Majds Nåd. Proposition N:o 100.
Statskontoret erinrar, att då riksförsäkringsanstalten genom 1902
års Riksdags beslut upprättades, personalens aflöningar afpassades efter
då gällande stater för de centrala ämbetsverken. När nu för dessa
verk fastställas nya stater med väsentligen förhöjda lönebelopp, såsom
skett i den vid 1907 års Riksdag godkända och af Kungl. Maj:t den
18 oktober 1907 fastställda staten för statskontoret, har det synts
statskontoret icke annat än billigt, att jämväl riksförsäkringsanstaltens
personal kommer i åtnjutande af motsvarande aflöningsförbättring. Mot
hvad riksförsäkringsanstalten i fråga om aflöningsbeloppen föreslagit
har emellertid statskontoret ansett sig böra göra den erinran att, då
enligt lagen angående civila tjänsteinnehafvares rätt till pension den
11 oktober 1907, som trädt i kraft med 1908 års ingång, pensionsaf-
gift måste erläggas af dem, som komma att åtnjuta lön å statskonto¬
rets nya stat, under det att däremot för befattningshafvare vid anstal¬
ten, såsom icke å ordinarie stat uppförda, sådan skyldighet icke före¬
finnes, bifall till riksförsäkringsanstaltens framställning i oförändradt
skick kulle leda till att anstaltens befattningshafvare i själfva verket
komme i åtnjutande af högre aflöning än motsvarande tjänstemän i
statskontoret, hvaraf också skulle följa att vid eventuell öfverflyttning
af anstalten på ordinarie stat, dess befattningshafvare skulle komma
att lida minskning i innehafvande aflöningsförmåner. För undvikande
af detta enligt statskontorets mening mindre lämpliga förhållande har
det synts statskontoret, som om ett pensionsafgiften motsvarande be¬
lopp, afrundadt — där sådant för vinnande af en jämn summa erfor¬
dras — till närmast högre femtio- eller hundratal och, hvad vaktmä¬
starna beträffar, till 30 kronor för förste vaktmästaren och 25 kronor
för andre vaktmästaren, bör från de föreslagna nya aflöningsbeloppen
af dragas; och borde afdraget ske å den del af aflöningen, som anses
motsvara lön.
Beträffande de föreslagna aflöningsbeloppen i öfrigt har statskon¬
toret icke annat att erinra, än att statskontoret funnit skäl icke vara
anfördt. för höjning af aflöningen till anstaltens chef i högre propor¬
tion än som tillämpats vid höjning af lönen till generaldirektören i
statskontoret.
Statskontoret har därför föreslagit följande aflöningsstat för anstal¬
ten att tillämpas från och med år 1909.
Kungl. Maj.is Nåd. Proposition N:o 100.
13
|
Aflöning
|
Hvaraf anses motsvara
|
|
Lön
|
Tjänstgö
ringspett
ningar
|
|
Öfverdirektören...........................................................
|
9,400
|
|
6,400
|
|
3,000
|
|
1 byrådirektör............................................................
|
5,600
|
—
|
3,800
|
—
|
1,800
|
—
|
1 byrådirektör............................................................
|
5,600
|
—
|
3,800
|
—
|
1,800
|
—
|
1 sekreterare och ombudsman......................................
|
5,600
|
—
|
3,800
|
—
|
1,800
|
—
|
1 tjänsteman af första graden.......................................
|
3,900
|
—■
|
2,400
|
—
|
1,500
|
—
|
3 tjänstemän » » »
|
11,700
|
—
|
7,200
|
—
|
4,500
|
—
|
1 öfverläkare, arfvode...................................................
|
3,000
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
1 förste vaktmästare...................................................
|
1,470
|
—
|
1,020
|
—
|
450
|
—
|
1 andre vaktmästare...................................................
|
1,175
|
—
|
825
|
—
|
350
|
—
|
Härtill skulle komma ålderstillägg till dem, som funnes därtill be¬
rättigade.
Vid genomförande af sådan reglering af aflöningarna för anstaltens
personal har statskontoret ansett det böra meddelas föreskrift om viss
minimiarbetstid å tjänsterummet i likhet med hvad som ägt rum vid
fastställande af ny stat för statskontoret; och har statskontoret därjämte
ifrågasatt, huruvida icke de villkor och bestämmelser, som meddelats
för åtnjutande af de i dess stat upptagna löneförmåner, borde med de
jämkningar, som kunde föranledas däraf att riksförsäkringsanstalten
icke är å ordinarie stat uppförd, komma till tillämpning jämväl för åt¬
njutande af de nya aflöningarna för anstaltens personal. Särskild! be¬
träffande förening af tjänster och mottagande af uppdrag utom tjänsten
anser statskontoret böra meddelas enahanda stadgande, som i sådant
afseende finnes i den nya staten för statskontoret infördt.
Vid bifall till statskontorets förslag till stat för anstalten samt för
beredande af tillgång till de ifrågasatta ålderstilläggen erfordras en
förhöjning med tillhopa 11,145 kronor eller i rundt tal 11,200 kronor
af anslaget till bestridande af aflöningar samt expenser vid anstalten.
Hvad slutligen angår riksförsäkringsanstaltens framställning om
utverkande af särskildt anslag till beredande af personligt lönetillägg
för år 1908 åt anstaltens personal, har statskontoret ansett det böra
tagas i öfvervägande, huruvida icke nämnda personal, som åtnjutit dyr-
tidstillägg enligt därför gifna bestämmelser, bör komma i åtnjutande af
Departements¬
chefens
yttrande.
14 Kungl. Maj.is Nåd. Proposition N:o 100.
det extra lönetillägg för år 1908, som kan varda beviljadt tjänsteper¬
sonalen i de centrala ämbetsverk, livilkas stater ännu icke hunnit om¬
regleras.
Hvad till en början angår riksförsäkringsanstaltens hemställan om
ålderstillägg åt vissa befattningshafvare, synes skäligt och torde väl
jämväl vid reglerandet af aflöningsförmånerna vid anstalten varit förut¬
satt, att de af anstaltens befattningshafvare, hvilka enligt i allmänhet
gällande bestämmelser uppfyllt villkoren för ålderstilläggs åtnjutande,
erhålla sådant tillägg till samma belopp, som i staterna för de centrala
ämbetsverken finnas för motsvarande befattningar å ordinarie stat upp- ,
tagna. Hvad särskilt beträffar byrådirektören Tengstrand anser jag
på de af statskontoret anförda skäl, att jämväl åt honom bör utverkas
ålderstillägg från ingången af år 1908.
Hvad vidare angår frågan om lönereglering för riksförsäkrings¬
anstaltens tjänstemän, har statskontoret ansett det möjligen kunna ifrå¬
gasättas, huruvida icke en sådan reglering borde föregås af en utred¬
ning rörande behofvet af verkets omorganisation och möjligheten af
indragning af någon tjänst m. m. Härvid ber jag till en början få
erinra, att, såsom statskontoret ock påpekat, organisationen fastställts
så sent som 1902 efter en af särskilda kommitterade verkställd grundlig
utredning, och att anstalten icke är uppförd på ordinarie stat. Emel¬
lertid har jag för att kunna närmare bedöma särskilt frågan om möj¬
ligheten af indragning af någon tjänst infordrat upplysningar angående
ökningen i anstaltens arbetsbörda sedan dess tillkomst.
Såsom nämndt. är anstalten fördelad på två byråer, försäkrings-
tekniska och statistiska byrån samt skaderegleringsbyrån, hvardera med
sin byrådirektör såsom chef, hvarjämte äfven sekreteraren och ombuds¬
mannen ingår såsom ledamot i anstalten.
Till för säkring stekniska byrån höra: ärenden angående afslutande af
försäkring, ärenden rörande insamlande och bearbetande af det statis¬
tiska material och utförande af de beräkningar, som äro erforderliga
för försäkringsafgifters bestämmande, beräkning af anstaltens fonder
samt öfriga ärenden, som påkalla utredning i försäkringstekniskt och
statistiskt afseende äfvensom utlåtande enligt 15 § af lagen den 5 juli
1901 så vidt angår fråga om arbetets beskaffenhet.
Å denna byrå hafva under åren 1903—1907 handlagts följande
antal ärenden:
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
15
o
A r.
|
Antal för-
säkrings-
ansökningar.
|
Antal förny¬
elser af för¬
säkring.
|
Antal regle¬
ringar af för¬
säkring.
|
Antal inköp,
af lifräntor.
|
1903 ....................
|
1,554
|
41
|
176
|
83
|
1904.....................
|
983
|
1,119
|
1,301
|
259
|
1905.....................
|
1,604
|
1,270
|
1,546
|
288
|
1906.....................
|
1,812
|
1,713
|
2,265
|
269
|
1907.....................
|
1,874
|
2,306
|
2,757
|
335
|
Härtill komma ärenden rörande uppgifter till försäkringssökande
om premien för försäkring i anstalten m. m.
Till skadereglering sby rån böra: ärenden föranledda af olycksfall, som
drabbat i anstalten försäkrad arbetare, eller af lifräntor, som inköpts i
anstalten, äfvensom ärenden rörande utlåtande, enligt 15 § af lagen den
5 juli 1901, så vidt angår fråga om beräkning af invaliditetsgrad.
Antalet å denna byrå handlagda ärenden under motsvarande tids¬
period framgår af följande sammanställning:
Å r.
|
1903.
|
1904.
|
1905.
|
1900.
|
1907.
|
Anmälda olycksfall ..........................
|
135
|
293
|
1,292
|
2,256
|
3,475
|
Utlåtanden om invaliditetsgrad...........
|
23
|
123
|
333
|
329
|
363
|
Summa
|
158
|
416
|
1,625
|
2,585
|
3,838
|
Sammanlagda antalet lifräntetagare vid slutet af hvart och ett af
åren 1903 —1907 har utgjort:
1903. 1904. 1905. 1908. 1907.
177 564 1,018 1,473 2,074
Hvarje anmälan om olycksfall har i regel medfört, utom erforder¬
lig skriftväxling, minst ett beslut, ofta, såsom då olycksfallet föranledt
invaliditet, flera beslut. Samma förhållande gäller om utlåtanden.
16
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
Till lifräntetagare utanordna^ hvarje kvartal ersättningsbeloppen.
Till sekreteraren och ombudsmannens handläggning höra: frågor om
anstaltens organisation, ordningsföreskrifter för dess tjänstemän och
betjänte samt instruktioner för de af ämbetsverket anställda ortsombud;
frågor om tillsättande och entledigande af anstaltens tjänstemän och
betjänte samt rörande tjänstledighet och förordnande om uppehållande
af befattning under ledighet; frågor om tillsättande och entledigande af
ortsombud, om tillsyn öfver desamma samt om villkor, på hvilka om¬
buden antagas, frågor om anstaltens förvaltningskostnader, frågor om
fastställande af allmänna villkor för erhållande af försäkring i anstalten,
frågor om anordning enligt 21 § af lagen den 5 juli 1901 samt i
öfrigt ärenden, som icke enligt hvad instruktionen angifver tillhöra
annan byrå. Utredningar i anledning af Kungl. Maj:ts remisser m. m.
tillhöra ock i allmänhet sekreteraren, så vidt utredningen icke afser
allenast försäkringsteknisk fråga. Sekreteraren har vidare att företräda
anstalten inför domstol eller annan myndighet och i allmänhet att
ombesörja anstaltens rättsangelägenheter.
Af sekreteraren och ombudsmannen har under åren 1903—1907
föredragits följande antal ärenden:
1903. 1904. 1905. 1908. 1907.
807 652 623 591 677
Till ledning för bedömande af sekreterarens arbete såsom hand¬
hafvare af riksförsäkringsanstaltens ekonomi tjänar ock antalet veri¬
fikationer till räkenskaper, något som framgår af följande tablå.
1803. 1804. 1905. 1900. 1907.
900 1,083 1,643 1,777 2,227
Såsom framgår af denna utredning, har omfattningen af riksför¬
säkringsanstaltens verksamhet ökats i den grad, att det icke lärer äfven
med utsträckt arbetstid å tjänsterummet kunna ifrågasättas att indraga
någon nu befintlig befattning. Snarare synes mig utredningen peka
därhän, att tidpunkten snart är inne, då ledamöterna i anstalten böra,
såsom af kommitterade ifrågasatts och af vederbörande departements¬
chef redan år 1902 föreslagits, erhålla ställning motsvarande de vanliga
byråchefsbefattningarna inom andra centrala ämbetsverk. Då riksför-
säkringsanstalten emellertid icke nu väckt fråga härom, anser jag mig
icke hafva tillräcklig anledning att i sådant hänseende framlägga
förslag.
Kungl. Majds Nåd. Proposition No 100.
17
På sätt riksförsäkringsanstalten och. statskontoret framhållit, lärer,
under förutsättning att någon omorganisation af anstalten icke anses
böra äga rum, vara billigt att dess personal nu kommer i åtnjutande
af sådan aflöningsförbättring, som tilldelats motsvarande befattnings-
hafvare vid statskontoret. I sitt utlåtande har emellertid statskontoret
uttalat såsom sin åsikt, att de föreslagna aflöningsbeloppen borde jäm¬
kas med hänsyn därtill att riksförsäkringsanstaltens personal icke såsom
statskontorets vore förpliktad att erlägga pensionsafgift enligt lagen
angående civila tjänstinnehafvares rätt till pension. Denna uppfattning
kan jag icke dela. Mot skyldigheten att erlägga pensionsafgift svarar
nämligen rättigheten att vid uppnådd pensionsålder af staten erhålla
pension, en rättighet som icke tillkommer riksförsäkringsanstaltens
personal. Att därför vid bestämmande af lönebeloppet göra afdrag för
pensionsafgiften synes icke hafva berättigande under annan förutsätt¬
ning än att staten skulle redan nu garantera tjänstemännen vid riks¬
försäkringsanstalten pension svarande mot den, hvartill statskontorets
tjänstemän äga rätt — något som emellertid icke lärer ifrågakomma.
I detta sammanhang torde böra omnämnas, att en af riksförsäkrings¬
anstaltens tjänstemän såsom kvarstående å ordinarie stat i annat verk
har skyldighet att erlägga pensionsafgifter.
Hvad angår aflöningen till riksförsäkringsanstaltens chef ansluter
jag mig jämväl härutinnan till hvad anstalten föreslagit, eller 10,000
kronor om året, detta särskildt med hänsyn därtill att icke ens detta
belopp torde uppgå till hvad för en chefsbefattning i ett större enskildt
företag af motsvarande beskaffenhet i allmänhet kan påräknas. För
öfrigt tillåter jag mig erinra, att årsaflöningen till chefen för försäk-
ringsinspektionen, med hvilkens befattning den nu ifrågavarande torde
vara närmast jämförlig, i enlighet med det för 1903 års Riksdag fram¬
lagda förslaget bestämts till 10,000 kronor.
De föreslagna aflöningsbeloppen torde lämpligen till vinnande af
önskvärd likformighet böra fördelas i lön, tjänstgöringspenningar och
ortstillägg.
Därest hvad jag sålunda föreslagit skulle vinna Eders Kungl. Maj:ts
och Riksdagens godkännande, skulle kräfvas en anslagsförhöjning af
12,800 kronor.
Vid bifall härtill lärer Eders Kungl. Maj:t ej underlåta att i samman¬
hang med fastställande af ny stat för riksförsäkringsanstalten meddela
i tillämpliga delar motsvarande föreskrifter beträffande minimiarbetstid
å tjänsterummet samt villkor och bestämmelser för åtnjutande af löne¬
förmånerna, som stadgats för statskontorets personal.
Bill. till Riksd. Prof. 1908. 1 Samt. 1 Afd. 77 Käft. . o
18
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
Sålunda torde böra stadgas:
att med befattning, hvarom nu är fråga, icke må förenas annan
tjänst å rikets, Riksdagens eller kommuns stat;
att med sådan befattning ej heller må förenas vare sig uppdrag
såsom ordförande eller ledamot i styrelse för verk eller bolag, som är
med Kungl. Maj:ts oktroj försedt eller blifvit såsom aktiebolag registre¬
rad!, eller befattning såsom tjänsteman i sådant verk eller bolag eller
annan tjänstebefattning af hvad slag som helst, så framt ej, hvad angår
chef eller ledamot, Kungl. Maj:t och, hvad angår innehafvare af annan
befattning, riksförsäkringsanstalten uppå därom gjord framställning och
efter pröfning, att ifrågavarande uppdrag eller tjänstebefattning ej må
anses inverka hinderlig! för tjänstgöringen i ämbetsverket, finner upp¬
draget eller befattningen kunna få tills vidare mottagas och bibehållas;
att tjänstgöringspenningar få uppbäras endast för den tid, befatt¬
nings innehafvare verkligen tjänstgjort — däri inbegripen den tid han
är af tjänsteresa upptagen — eller åtnjutit semester, men för den tid,
han eljest varit från tjänstgöring befriad, skola utgå till den, som er¬
hållit förordnande att uppehålla befattningen;
att tjänsteman eller betjänt, som af sjukdom hindras att sin befatt¬
ning förrätta, äger uppbära hela lönen jämte ortstillägget, men att den,
som undfår ledighet för svag hälsas vårdande, enskilda angelägenheter,
tjänstgöring hos Riksdagen, dess utskott eller revisorer eller andra sär¬
skilda uppdrag eller i behörig ordning afstänges från tjänstgöring eller
eljest är lagligen förhindrad att sköta befattningen, kan förpliktas att
under ledighet utöfver sina tjänstgöringspenningar afstå så mycket af
lönen eller ortstillägget, som för befattningens uppehållande erfordras
eller eljest pröfvas skäligt;
att, aflöning ej må utgå till tjänsteman eller betjänt för tid, hvar¬
under han afhållit sig från tjänstgöring titan att hafva i vederbörlig
ordning erhållit tjänstledighet eller kunna styrka giltigt förfall;
att, därest tjänsteman eller betjänt varder afstängd från tjänst¬
göring eller i häkte tagen, den del af hans aflöning, som icke af riks¬
försäkringsanstalten pröfvas böra användas till befattningens uppehåll-
lande, skall under tiden innehållas, såvida ej riksförsäkringsanstalten
finner skäligt låta honom uppbära något däraf;
att vid sjukdomsfall eller när det erfordras till följd af tjänste¬
resa eller för beredande af semester, tjänsteman af lägre grad skall
vara skyldig att, om han förordnas till högre befattning i riksförsäk¬
ringsanstalten, densamma bestrida, där fråga är om förordnande för öfver-
direktören, mot den ersättning, Kungl. Maj:t bestämmer, men eljest mot
19
Kung!. Maj ds Nåd. Proposition N:o 100.
åtnjutande, om förordnandet erfordras till följd af sjukdomsförfall, af
de för befattningen anslagna tjänstgöringspenningar och, om förordnan¬
det föranledes af tjänsteresa eller semester, af mot nämnda tjänstgörings¬
penningar svarande belopp i stället för egna tjänstgöringspenningar,
dock ej längre än sammanlagdt tre månader under ett och samma ka¬
lenderår;
att tjänstemännen äga årligen, när sådant utan binder för göro-
målens behöriga gång kan ske, åtnjuta semester, öfverdirektören, byrå¬
direktörerna samt sekreteraren och ombudsmannen enhvar under en och
en half månad samt tjänstemännen af första lönegraden enhvar under
en månad;
att tjänsteman, som har sig anförtrodd uppbörd eller kontroll å
uppbörd, är pliktig att å tid af året, som af öfverdirektören bestämmes,
begagna sig af semester; samt
att vid afgång från tjänsten till följd af afskedstagande, entledigande
eller dödsfall själfva lönen äfvensom ortstillägget utgå till månadens
slut.
Därest tjänsteman eller vaktmästare vid riksförsäkringsanstalten
hädanefter skulle med tillämpning af de för motsvarande befattningar
i statskontoret nu gällande grunder finnas berättigad till ålderstillägg,
torde sådant kunna tillerkännas honom utan att Riksdagens bifall härtill
för hvarje särskildt fall inhämtas.
Den af riksförsäkringsanstalten gjorda hemställan om utverkande
af särskildt anslag, på det att anstaltens personal måtte beredas enahanda
aflöningsförmåner för år 1908, som föreslagits för följande år, har jag
icke ansett mig kunna biträda. De tjänstemän och betjänte, som eljest
kunna finnas därtill berättigade, torde emellertid för år 1908 komma i åt¬
njutande af den löneförbättring, som kan komma att beslutas i anled¬
ning af Eders Kungl. Maj:ts hos Riksdagen gjorda framställning om
extra lönetillägg för samma år till vissa tjänstemän och betjänte.
På grund af hvad jag sålunda anfört får jag i underdånighet hem¬
ställa, att Eders Kungl. Maj:t måtte föreslå Riksdagen medgifva,
dels att utöfver det belopp, som vid anvisande af anslag från ar-
betarförsäkringsfondens intressemedel till upprätthållande af riksförsäk¬
ringsanstalten s verksamhet beräknats till aflöningar, må för år 1908 af
samma, medel användas ett belopp af 2,100 kronor för beredande af
ålderstillägg till vissa tjänstemän samt en vaktmästare vid anstalten;
dels ock att från och med år 1909 det belopp å förslagsvis 74,200
kronor, som anvisats af omförmälda intressemedel att årligen användas
20
till bestridande
betjänte samt
kronor.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
af aflöningar till riksförsäkringsanstaltens tjänstemän och
expenser vid densamma, må ökas till förslagsvis 87,000
Hvad departementschefen sålunda hemställt be¬
hagade Hans Maj:t Konungen, på tillstyrkan af stats¬
rådets öfriga ledamöter, bifalla samt förordnade, att
proposition i ämnet af den lydelse bilaga till detta
protokoll utvisar skulle aflåtas till Riksdagen.
Ur protokollet:
Carl G. Edman.
Stockholm, K. L. Beckmans Boktr., 1908.