Motioner i Andra Kammaren, N:o 308.
1
N:o 308.
Af herr E. Hammarlund, i anledning af Kungl. Maj:t propo¬
sition med förslag till lag om ändrad lydelse af 3 och
4 §§ i lagen angående folkskoleväsendet i Stockholm den
15 maj 1903.
I Kungl. Maj:ts proposition n:o 182 med förslag till lag om ändrad
lydelse af §§ 3 och 4 i lagen angående folkskoleväsendet i Stockholm den
15 maj 1903 tillåter jag mig föreslå en liten ändring.
Kungl. Maj:t har hemställt, att i § 3 skulle inryckas eu bestämmelse
därom, att skolrådens representanter i öfverstyrelsen alltid skola utses
bland ledamöterna i församlingarnas skolråd. Detta är eu inskränkning,
som icke förut varit gällande. I Kungl. Maj:ts stadfästelseresolution af
den 27 september 1861 å uppgjordt förslag till stadga angående folk¬
undervisningen i Stockholms stad, genom hvilken resolution öfverstyrelsen
för Stockholms stads folkskolor blef till, bestämdes, att öfverstyrelsen skulle
utgöras af »en ordförande samt af elfva ledamöter, nämligen — — —
en af hvarje församlings skolstyrelse —--vald ledamot». Vid den
reorganisation, som skedde genom lagen af den 15 maj 1903, då folk¬
skoleväsendet härstädes fullständigt öfverflyttades från kyrkostämmorna
och församlingarna till stadsfullmäktige, bestämdes, »att öfverstyrelsen ut-
göres af ledamöter, utsedda ---— sålunda, att hvarje skolråd — —
— väljer en ledamot». Men enligt föreliggande proposition — hvars syfte
är att begränsa antalet ledamöter i öfverstyrelsen, hvilket skulle ske däri¬
genom, att af skolråden utsedda elektorer valde, oafsedt församlingarnas
antal, tio ledamöter — skulle elektorerna vid detta sitt val icke hafva.
Bill. till Rilcsd. Prof. 1908. 1 Sami. 2 Afd. 2 Band. 138 Saft. (N:o 308.)
1
2
Motioner i Andra Kammaren, N:o 308.
full frihet utan ovillkorligen utse öfverstyrelsens medlemmar »bland leda¬
möterna i de territoriella församlingarnas skolråd».
Den sålunda föreslagna inskränkningen kan icke anses vara: nödig.
Under de 50 år, som snart förflutit efter det folkskoleöfverstyrelsen till¬
kom, hafva skolråden haft full frihet att i öfverstyrelsen invälja personer,
som de funnit mest lämpliga för uppdraget, oafsedt om dessa tillhört
resp. skolråd eller ej, och det kan ej ådagaläggas, att skolråden missbrukat
denna rättighet. 1 regeln hafva skolrådsledamöter blifvit valda, men i
enstaka fall har af särskilda anledningar uppdraget lämnats åt annan per¬
son. Detsamma blir helt visst förhållandet äfven för framtiden, om skolråds-
elektorerna icke varda bundna genom några inskränkande bestämmelser.
Men den ifrågasatta inskränkningen är ej blott icke nödig, den är ej
heller nyttig, ty den kan i vissa fall komma att lägga hinder i vägen för
att öfverstyrelsen må erhålla de för densamma bästa och lämpligaste
arbetskrafterna. För det första är det nämligen icke alltid säkert, att
inom skolråden finnas att tillgå lämpliga personer i tillräckligt antal,
hvilka äro villiga att mottaga ett så tidsödande och kräfvande uppdrag
som det förevarande. Vidare kan lätt hända, att, om elektorerna äro vid
sitt val bundna på sätt nu ifrågasatts, desamma icke blifva i tillfälle att
gifva öfverstyrelsen den allsidiga sammansättning, som för ett fram¬
gångsrikt arbete är önsklig, utan rent af hindras från att i öfverstyrelsen
invälja en fackman för ett visst område, som de anse böra vara i öfver¬
styrelsen representeradt (t. ex. skolhygienen). Och slutligen kan det in¬
träffa, att en af skolrådens elektorer utsedd ledamot före nästa val flyttar
till annan församling i hufvudstaden och därigenom ej vidare varder val¬
bar till skolrådsledamot i sin förra församling. Då han antagligen ej
heller genast blir invald i skolrådet uti den församling, till hvilken han
flyttat, skulle han ej kunna återväljas som ledamot af öfverstyrelsen, äfven
om elektorerna vore ense om hans fortsatta lämplighet för uppdraget.
Af de tretton ledamöter, som för närvarande sitta i öfverstyrelsen
såsom representanter för skolråden, äro två icke ledamöter af skolråd.
Dessa båda hafva af skolråden blifvit insatta i öfverstyrelsen, den ene i
egenskap af pedagog och mångårig skolrådsledamot i en annan stad, den
andre i syfte att skaffa öfverstyrelsen en på grund af ifrågasatta stora
skolhusbyggnadsföretag behöflig fackman på byggnadsteknikens område.
Om en tredje nuvarande ledamot i öfverstyrelsen gäller, att han vid sitt
första inval i öfverstyrelsen icke var skolrådsledamot. Efteråt blef han
af församlingen invald i skolrådet, men då han nu flyttat till annan för¬
samling, skulle han, trots att han inom öfverstyrelsen bekläder ett par
viktigare förtroendeposter, icke vara valbar vid nästa öfverstyrelseval,
3
Motioner i Andra Kammaren, N:o 308.
därest föreliggande proposition oförändrad godkändes. Äfven vid några
föregående tillfällen har inträffat, att såsom skolrådsrepresentanter insatts
i öfverstyrelsen personer, hvilka icke vid valet varit skolrådsledamötér;
en af de sålunda valde blef sedermera ordförande i öfverstyrelsen. Den
erfarenhet man vunnit under det snart flydda halfseklet går alldeles gifvet
i den riktningen, att den hittillsvarande friheten icke medfört några
olägenheter men i vissa fall varit till bestämd fördel för Stockholms folk¬
skolor.
Det enda skäl, som af föredragande departementschefen blifvit an-
fördt för tillägget är, att han »ansett nödigt att i den föreslagna para¬
grafen gifva ett bestämdt uttryck åt den tanke, som synes ligga till grund
för nu gällande bestämmelse i ämnet, eller att skolråden i afseende å sitt
val äro inskränkta till sina egna ledamöter». Men såsom af förestående
framgår hafva skolråden hittills icke alltid låtit en dylik tanke råda, utan
af rent praktiska skäl vid sitt val stundom gått utanför den egna kretsen.
Och härtill kan läggas, att det tillägg, som nu ifrågasättes, icke heller står
i konsekvens med hvad Kungl. Maj:t föreslår i propositionen n:o 181 an¬
gående folkskoleväsendet i vissa städer. De i Stockholm af skolrådens
elektorer valda skolstyrelseledamöterna motsvaras i öfriga städer, för hvilka
folkskoleväsendet skulle ordnas enligt i propositionen n:o 181 angifna
grunder, af de af kyrkostämmorna valda folkskolestyrelseledamöterna, men
vid valet af dessa hafva kyrkostämmorna mycket stor frihet, såsom fram¬
går af § 5 i förslaget.
Då slutligen härtill kommer, att nu omordade tillägg icke blifvit
ifrågasatt vare sig af öfverstyrelsen själf eller af någon af de i ämnet
hörda myndigheterna — uppenbarligen af den anledningen, att erfarenheten
ej gifvit något som helst stöd för behöfligheten af en inskränkning i
den hittills rådande friheten — får jag härmed föreslå den ändring i Kungl.
Maj:ts proposition n:o 182,
att Riksdagen måtte besluta, att § 3 i lagen an¬
gående folkskoleväsendet i Stockholm den 15 maj 1903
erhåller följande lydelse:
öfverstyrelsen utgöres af tjuguen ledamöter, hvilka
utses en af Stockholms stads konsistorium, tio af stads¬
fullmäktige bland stadens vid fullmäktigeval röstberätti¬
gade inbyggare, som uppnått tjugufem år, och tio af
de territoriella församlingarnas skolråd på sådant sätt,
att hvarje skolråd väljer två elektorer och dessa elek¬
Motioner i Andra Kammaren, N:o 308.
torer vid sammanträde inför ordföranden i Storkyrko-
församlingens skolråd förrätta valet.
Ledamot — — — uppdraget.
Stockholm den 28 april 1908.
Emil Hammarlund.
Stockholm, Ivar Heeggströms Boktryoker A.-B,, 1908.