Andra Kammarem Tillfälliga Utskotts (N:o 5) Utlåtande No 32.
1
N:o 32.
Ank. till Riksd. kansli den 3 maj 1907, kl. 2 e. m.
Andra Kammarens femte tillfälliga utskotta utlåtande n.-o 5,
i anledning af väckt motion om skrifvelse till Kungl.
Maj:t angående ersättning till af stadsfullmäktige
och landsting valda ledamöter af inskrifningsnämnder
och inskrifningsrevisioner.
Till utskottets förberedande behandling har hänvisats en af
herrar O. N. Olsson i Heden, A. P. Gustafsson i Sjögesta, A. A.
Johansson i Möllstorp, I. E. G. Svensson i Skyllberg och H. Andersson
i Grimbo inom Andra Kammaren väckt motion, n:o 90, hvari
föreslås, att Riksdagen måtte besluta »att i skrifvelse till Kungl.
Maj:t hemställa, det täcktes Kungl. Maj:t vidtaga sådan förändring
af sin förnyade förordning af den 12 augusti 1901 § 11, att af
landsting eller stadsfullmäktige vald ledamot i inskrifningsnämnd
eller inskrifningsrevision eller i ledamots ställe inkallad suppleant
må för deltagande i nämndens eller revisionens sammanträden åt¬
njuta reseersättning jämte dagtraktamente enligt fjärde klassen af
gällande resereglemente.»
Till stöd för berörda förslag hafva motionärerna anfört följande:
»I Kungl. Maj:ts förnyade förordning angående rikets indel¬
ning i områden för värnpliktiges inskrifning samt om val af leda-
Bih. till Riksd. Prot. 1907. 8 Sami. 2 Afd. 2 Band. 32 Häft. (N:o 32).
2 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 5) Utlåtande N:o 32.
möter i inskrifningsnämnder och inskrifningsrevisioner m. m. af
den 12 augusti 1901 stadgas, dels i § 9 att ledamot i inskrifnings-
nämnd eller inskrifningsre vision, som utan »anmäldt, af Kungl.
Maj:ts befallningshafvande godkändt förhinder uteblifver» — från
förrättning nämligen, som denna förordning afser — »skall höta
tjugo kronor, men dubbelt, om han uraktlåter att underrätta supp¬
leanten eller göra anmälan hos Kungl. Maj:ts befallningshafvande»;
dels ock i § 11, att »af landsting eller stadsfullmäktige vald ledamot
i inskrifningsnämnd eller inskrifningsrevision eller i ledamots ställe
inkallad suppleant äger för deltagande i nämndens eller revisionens
sammanträden åtnjuta reseersättning enligt tredje klassen af gällande
resereglemente, men icke dagtraktamente».
Som bekant och som för öfrigt framgår af den vid förenämnda
kungl. förordning bifogade tabell 1, äro inskrifningsområdena i all¬
mänhet vidsträckta, hvadan alltså ledamöterna uti ifrågavarande
nämnder nödgas ligga ute afsevärd lång tid under pågående för¬
rättningar och därunder vidkännas för många rätt betungande upp¬
offringar, i saknad af traktan!entsersättning, som dessa ledamöter
äro. Detta har ock vållat, att ifrågavarande uppdrag i allmänhet
mottages med allt annat än tillfredsställelse; och att så skall vara
förhållandet är så mycket naturligare, som uteblifvande från iuskrif-
ningsförrättning eller revisionssammanträde är belagdt med böter,
och den valde sålunda är tvingad att deltaga i dessa förrättningar.
Genom infallande helgdagar och andra omständigheter under
förrättningstiden kan denna blifva väsentligen förlängd utöfver hvad
själfva förrättningarna kräfva, hvarunder dessa alldeles oaflönade,
valde allmogemän i deras egenskap af ledamöter i inskrifnings¬
nämnd nödgas ligga öfver å gästgifvaregårdar eller hotell; hvilket
blifvit så mycket oundvikligare och verkar så mycket vidrigare nu,
sedan det genom Kungl. Maj:ts utslag den 16 sistlidne november
fastslagits, att, äfven om ledamots i inskrifningsnämnd hemvist är
så närbeläget förrättningsställe, att han lämpligen kan resa från
och till hemmet -— vice versa — mellan förrättningsdagarna, han
likväl icke äger att därför åtnjuta reseersättning, då sådan endast
får beräknas för resa i en följd direkt mellan respektive förrätt¬
ningar inom området.
Det torde därjämte kunna betraktas såsom inkonsekvent, att
de valda ledamöterna i här ifrågavarande nämnder ocli revisioner
skola vara i saknad af traktamentsersättning, under det de öfriga
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (No 5) Utlåtande N:o 32. 3
åtnjuta sådan, helst de förstnämnda icke äga yttranderätt i fråga
om bestämmande af tid och uppgörande af resplan för dessa för¬
rättningar, hvilket ock är af viss betydelse.»
Enligt värnpliktslagen den 14 juni 1901 skall riket för in¬
skrifning och redovisning af de värnpliktige indelas i inskrifnings-
områden, hvilka i sin ordning indelas i ett flertal rullföringsområden
och sjörullföringsområden, de sistnämnda för inskrifning af de
värnpliktige, som äro inskrifna å sjömanshus. För hvarje rull-
föringsområde skall finnas eu inskrifningsnämnd, bestående af eu
regementsofficer såsom ordförande samt fyra ledamöter, nämligen
dels en lagfaren man, förordnad af Konungens befallningshafvande,
dels rullföringsområdesbefälliafvaren och dels slutligen två inom
rullföringsområdet bosatta, icke militära personer, valda för två år
i sänder af landstinget eller, där rullföringsområde utgöres af stad,
som ej lyder under landsting, af stadsfullmäktige. Vid val af
sådana, icke militära ledamöter i nämnderna utses af landsting och
vederbörande stadsfullmäktige jämväl suppleanter för ledamöterna.
Äfven för hvarje sjömanshus skall finnas eu dylik inskrifningsnämnd,
hvars icke militära ledamöter utgöras af två inom staden, där sjö¬
manshuset är beläget, bosatta personer, hvilka jämte ett lika antal
suppleanter väljas på nyss omförmälda sätt.
Inskrifningsnämnderna, som sammanträda på kallelse af Ko¬
nungens befallningshafvande och som biträdas af särskildt förord¬
nade läkare, hafva följande åligganden:
a) att verkställa behörig inskrifning af de värnpliktige;
b) att pröfva och besluta om värnpliktiges frikallelse från
värnplikt samt om uppskof med inskrifning, på grund af särskilda
omständigheter, till nästföljande års inskrifningsfdrottning;
c) att pröfva och yttra sig om värnpliktigs lämplighet för
det ena eller andra truppslaget, för den ena eller andra tjänsten
eller för särskild befattning vid hären eller flottan;
d) att tillställa hvarje inskrifven eu inskrifningsbok, i hvilken
nämndens beslut bör vara antecknadt; samt
e) att förordna om de värnpliktiges öfverförande vid behörig
tid från första till andra uppbådet i beväringen och från beväringen
till landstormen.
4 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (Ko 5) Utlåtande No 32.
För hvarje inskrifningsområde jämte inom detsamma belägna
sjömanshus skall finnas en inskrifningsrevision, bestående af lands-
höfdingen eller, vid förfall för honom, landssekreteraren i det län,
till hvilket största delen af området hörer, såsom ordförande samt
af fyra ledamöter, nämligen dels inskrifningsområdesbefälhafvaren
och dels från hvarje till området hörande län eller ej under lands¬
ting hörande stad tre inom länet eller staden bosatta män, som
jämte tre suppleanter utses af landstinget eller, för stad, som icke
lyder under landsting, af stadsfullmäktige. Ledamöter och supple¬
anter väljas för tre år i sänder; en ledamot och en suppleant afgå
årligen.
Inskrifningsrevisionen, som sammanträder på kallelse af ord¬
föranden och som biträdes af en läkare, har till åliggande att pröfva
och afdöma besvär mot inskrifningsnämnds beslut, att i vissa fall,
utan förd klagan, granska och, där så finnes skäligt, ändra desamma
samt att bland de värnpliktige, som därtill funnits lämpliga, uttaga
det antal, som skall tilldelas särskilda truppslag vid hären, viss
tjänst vid flottan eller särskild befattning vid hären eller flottan.
I öfverensstämmelse med värnpliktslagens föreskrift har riket
genom kungliga förordningen den 12 augusti 1901 indelats i 26 inskrif-
ningsområden, hvilka i sin ordning omfatta 82 rullföringsområden
och 6 sjörullföringsområden. Genom samma förordning hafva där¬
jämte bland annat följande föreskrifter meddelats i ifrågavarande
afseende :
Den, som blifvit vald till ledamot i inskrifningsnämnd eller
inskrifningsrevision eller till suppleant, må ej undandraga sig upp¬
draget, med mindre han företer giltiga skäl för afsägelse. Såsom
sådana skäl anses: de hinder, allmänna lagen upptager såsom laga
förfall; ålder öfver 60 år; ämbete eller tjänst, som utgör hinder att
uppdraget fullgöra; att den valde tillförene under fyra år på grund
af val tjänstgjort såsom ledamot i inskrifningsnämnd eller inskrif¬
ningsrevision. Inträffar för den valde sådant hinder, att han ej
karl inställa sig vid nämndens eller revisionens sammanträde, ålig¬
ger det honom att därom ofördröjligen underrätta den i ordningen
förste suppleanten inom distriktet, som därvid är skyldig att utan
annan kallelse komma tillstädes. Sålunda förhindrad ledamot skall
tillika, så fort ske kan, för Konungens befallningshafvande anmäla
det inträffade hindret samt uppgifva, hvilken suppleant bör infinna
sig i stället. Ledamot, som utan sålunda anmäldt, af Konungens
Andra Kammarens Tillfälliga Utskolts (N:o B) Utlåtande No 32 5
befallningshafvande godkändt förhinder uteblifver, skall bota 20
kronor, men dubbelt, om lian uraktlåter att underrätta suppleanten
eller att på föreskrifvet sätt göra anmälan lios Konungens befall¬
ningshafvande. Kommer behörigen tillsagd suppleant icke tillstädes
och har lian ej heller, för annan suppleants inkallande, hos Ko¬
nungens befallningshafvande, där så ske kunnat, senast fyra dagar
före nämndens eller revisionens sammanträde, anmält godkändt
hinder, skall han bota 20 kronor.
Af landsting eller stadsfullmäktige vald ledamot i inskrif-
ningsnämnd eller inskrifningsrevision eller suppleant, som inkallats
i ledamots ställe, äger för deltagande i sammanträdena åtnjuta
reseersättning enligt tredje klassen af gällande resereglemente, men
icke dagtraktamente.
Enligt kungliga resereglementet af den 11 februari 1881 utgår
reseersättning enligt tredje klassen: för landsvägsskjuts med lega
för 2 hästar, för resa på ångfartyg med afgift för dubbel hyttplats,
eller, när hytt ej förekommer, en salongsplats, samt för järnvägs¬
resa med afgift för plats i första klassens vagn.
Motionärerna afse åstadkommandet af en sådan förändring i
nu omförmälda bestämmelser, att af landsting och stadsfullmäktige
valda ledamöter i inskrifningsnämnder och inskrifningsrevisioner
skulle för sitt deltagande i sammanträdena åtnjuta ej blott rese¬
ersättning, utan jämväl dagtraktamente, beräknadt enligt fjärde
klassen af resereglementet.
För pröfning af motionen har det synts utskottet vara af vikt
att undersöka, hvilka kostnader ett bifall till densamma skulle med¬
föra för statsverket. Utskottet har i sådant afseende till en början
af den vid åberopade kungliga förordning fogade tabell till ledning
vid landstings och stadsfullmäktiges ifrågavarande val inhämtat, att
antalet af de personer, för hvilka dagtraktamente skulle ifrågakomma,
uppgår till 443. Af dessa utgöra 408 ledamöter, valda af landsting,
samt 35 ledamöter, valda af stadsfullmäktige och tjänstgörande i den
stad, där de iiro bosatta. I motionens kläm ifrågasättes traktamente
såväl för den ena som för den andra klassen af förrättningsmän,
ehuru af motiveringen synes framgå, att motionärerna hufvudsak¬
ligen haft sin uppmärksamhet riktad på de af landsting valda leda¬
möter, som nödgas deltaga i förrättningar utom sin hemort. Antalet
förrättningsdagar, för hvilka dagtraktamente skulle ifrågakomma,
utgör, enligt berörda tabell och de upplysningar utskottet från
6 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 5) Utlåtande N:o 32.
vederbörande ämbetsverk inhämtat beträffande förhållandena under
år 1905, 2,714 eller, med frånräknande af förrättningsdagarne för
de af stadsfullmäktige valda ledamöter, som tjänstgöra i den stad,
där de äro bosatta, 2,391. Då emellertid enligt resereglementet
dagtraktamente äfven utgår för resedagar, då sådana särskildt erfordras,
har utskottet ansett, att den förstnämnda af berörda två summor bör
ökas med minst två resedagar för hvar person, det vill säga med 81G.
Totalsumman dagar, för hvilka dagtraktamente skulle komma att utgå,
skulle således blifva 3,530, resp. 3,207. Då dagtraktamente för fjärde
klassen enligt resereglementet utgår med 6 kr., skulle således kost¬
nadsökningen komma att uppgå till 21,180, resp. 19,242 kronor,
med afdrag af den kostnadsminskning, som uppstode därigenom att
reseersättningen komme att debiteras efter fjärde i stället för efter
tredje klassen, såsom nu är fallet. Då emellertid någon kostnads¬
minskning ej skulle uppstå i fråga om skjutsersättningen, som är
lika för tredje och fjärde klassen, utan endast i fråga om ersättning
för ångbåts- och järnvägsresor (afgift för enkel i stället för dubbel
liyttplats samt för andra klassens vagn i stället för första), skulle minsk¬
ningen antagligen ej komma att uppgå till något afsevärdt belopp.
Då totalsumman af inskrifnings- och mönstringskostnader under år
1905 uppgick till 157,466 kronor 66 öre, skulle således ett bifall
till motionen medföra eu ökning af desamma med omkring 13 V2,
resp. 32 procent.
Äfven om införandet af dagtraktamenten för de valda leda¬
möterna i inskrifningsnämnderna och inskrifningsrevisionerna så¬
lunda skulle innebära en rätt af sevärd kostnad för statsverket,
anser utskottet emellertid, att hänsyn till densamma icke bör vara
enbart eller hufvudsakligen afgörande vid pröfning af frågan huru¬
vida sådana traktamenten böra införas, utan bör härvid i första
rummet komma i betraktande spörsmålet, huruvida dagtraktamenten
för ifrågavarande förrättningar kunna anses af principiella skäl
påkallade. Motionärerna hafva i sådant afseende hänvisat på orätt¬
visan däri att traktamentsersättning icke lämnas åt de af stadsfull¬
mäktige och landsting valda ledamöterna i inskrifningsnämnder och
inskrifningsrevisioner, medan däremot de ledamöter i desamma, som
icke äro valda af stadsfullmäktige och landsting, erhålla sådan ersätt¬
ning. Härvid må emellertid erinras, att sistnämnda ledamöter utföra
ifrågavarande förrättningar såsom ett med tjänsten förenadt extra
arbete, hvilket ingår såsom ett nödvändigt moment i det af statsintresse
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 5) Utlåtande N:o 32. 7
påkallade försvarsväsendet. De af landsting och stadsfullmäktige
valda ledamöterna hafva däremot att betrakta sitt arbete såsom ett
kommunalt förtroendeuppdrag; och deras uppgift torde i främsta
rummet få anses vara att, där sådant till äfventyrs erfordras, gent¬
emot det militära statsintresset bevaka de värnpliktiga ynglingarnas
befogade intressen.
De kommunala förtroendeuppdragen äro i allmänhet oaflönado
och torde äfven böra så förblifva. Detta utesluter visserligen icke,
att ersättning lämnas för de oundvikliga kostnader, som veder¬
börande vid sådana uppdrags utförande få vidkännas. Denna väg
har man också redan beträdt, då man tillerkännt åtskilliga kom¬
munala förtroendemän ersättning för de resor, de i och för sina
förrättningar nödgas företaga. Så har ock skett i fråga om de af
landsting valda ledamöterna i inskrifningsnämnder och inskrifnings-
revisioner. Emellertid måste den ersättning, som sålunda kommer
att gifvas, gifvetvis blifva ganska olika såväl för olika delar af
riket som ock för ledamöterna af samma nämnd eller revision, allt¬
eftersom resorna ske med skjuts efter häst eller på järnväg. I förra
fallet kunna nämligen resorna ofta lämna ett ej obetydligt öfver¬
skott öfver den verkliga resekostnaden; i senare fallet kan däremot
något sådant ej erhållas till nämnvärdt belopp. Det är därför
ganska naturligt, att omdömena om reseersättningens tillräcklighet
äro mycket olika. Motionärerna framhålla, att ledamöterna i ifråga¬
varande nämnder nödgas ligga ute afsevärdt lång tid under pågående
förrättningar och därunder få vidkännas för många rätt betungande
uppoffringar. Inom utskottet har åter från skilda delar af landet
vitsordats, att det öfverskott öfver den verkliga resekostnaden, som
reseersättningen nu ofta lämnar, för många ledamöter är tillräckligt
att täcka kostnaden för vivre och logis under förrättningarna.
Det ligger därför en i viss mån riktig tanke uti motionärernas
förslag att låta dessa ledamöter erhålla både traktaments- och
reseersättning efter en billigare taxa, närmare afpassad efter de
verkliga kostnaderna i bägge afseendena. Enligt utskottets mening
skulle detta bäst ske genom att låta bägge ersättningarna utgå efter
öde klassen af resereglemente!. Men då införandet af en sådan
princip skulle vara ägnadt att uppdraga ett slags rangskillnad mellan
å ena sidan de civila samt å andra sidan de militära ledamöterna
af ifrågavarande nämnder och revisioner, finner utskottet en dylik
anordning mindre tilltalande.
8 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 5) Utlåtande N:o 32.
Hvad slutligen beträffar motionärernas påstående, att ifråga¬
varande uppdrag i allmänhet mottages med allt annat än tillfreds¬
ställelse, så öfverensstämmer det ej med vissa af utskottet kända
förhållanden. Sålunda får utskottet till eu början åberopa, att, enligt
hvad landstingsprotokollen från åtskilliga län utvisa, ett afsevärdt
stort antal personer den ena perioden efter den andra mottaga omval
till ifrågavarande uppdrag, oaktadt de efter fyra års tjänstgöring äro
berättigade att afsäga sig detsamma. Om uppdraget vore så mot¬
bjudande, som motionärerna påstå i allmänhet vara fallet, skulle
förvisso afsägelser af dylikt ledamotskap förekomma betydligt mera
allmänt än nu är fallet. En annan omständighet, som icke talar för
riktigheten af motionärernas uppfattning härutinnan, är det kända
förhållandet, att ordinarie ledamöter af inskrifningsnämnder eller
inskrifningsrevisioner å tider, då de på grund af andra offentliga
uppdrag måste vistas utom hemorten, hellre än att inkalla supple¬
anter till tjänstgöring i sitt ställe, hvartill de äro lagligen berättigade,
företaga långa järnvägsresor för att kunna inställa sig till tjänstgöring
inom inskrifningsområdet.
Då utskottet således ej kunnat öfvertygas om riktigheten af
de till stöd för motionärernas framställning åberopade skäl, får
utskottet hemställa,
att förevarande motion ej måtte till någon
Andra Kammarens åtgärd föranleda.
Stockholm den 3 maj 1907.
På utskottets vägnar:
JAKOB PETTERSSON.
Reservation:
af herr A. Johanson i Mossebo mot vissa delar af motiveringen.
Oskär Eklunds Boktryckeri, 1907.