Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 6.
1
N:o 0.
Ank. till Riksd. kansli den 9 mars 1907, kl. 1 e. m.
Andra Kammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande n:o 1, i an¬
ledning af väckt motion om skrifvelse till Kungl. Maj:t
angående beredande af lättnader i fråga om aflämnande
af gods vid anhaltstationer och sidospår å statens järn¬
vägar.
Utskottet har till behandling emottagit en inom Andra Kammaren
af herr Öl. Olsson i See väckt motion, n:o 86, däri han föreslår, att
Riksdagen måtte i skrifvelse till Kungl. Maj:t anhålla, det täcktes Kungl.
Maj:t vidtaga sådana åtgärder rörande trafikförhållandena vid statens
järnvägar, att villkoren för upptagande af gods vid anhalter och sido¬
spår hädanefter blefve för allmänheten fördelaktigare än hittills.
Till stöd för motionen anför motionären: »Eu glädjande förete¬
else är det, att under de sista årtiondena utvecklingen i vårt land i
många afseenden gått framåt, hvilket är fallet både på landtbrukets
såväl som industriens och handelns områden; dessa med flera näringars
uppblomstring torde i hög grad bero på bland annat lättade kommuni¬
kationer, särskildt genom det nät af järnvägar, så enskilda som statens,
hvarigenom varuutbytet de olika orterna emellan underlättats och lan¬
dets naturprodukter kunnat bättre tillgodogöras för de olika näringar-
nes behof äfvensom för afsättning till främmande länder.
Vid inrättande af nämnda kommunikationsmedel, järnvägarne,
beräknar man vanligen, att de, såvidt möjligt är, skola i en ej alltför
aflägsen framtid ekonomiskt bära sig, att de få sådana lägen, att de
Bih. till Biksd. Prof. 1907. 8 Sami. 2 Afd. 2 Band. 6 Käft. (N:o 6.) 1
2 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 6.
på bästa sätt bidraga till landets uppodling och industriens utveckling
samt i möjligaste mån stå allmänheten till tjänst med att upptaga
frakter å lämpliga platser; desto bättre det i så fall är ordnadt, så till¬
föres järnvägarne mera gods, trafikinkomsterna blifva då större och
landets naturtillgångar tillvaratagas samt tillgodogöras till ekonomisk
vinst för vårt land. Om det däremot är olämpligare ordnadt i detta
afseende, då försummas en del möjligheter, till förlust för den enskilde
såväl som för landet i sin helhet I nu nämnda afseende tillmötesgå i
allmänhet de enskilda järnvägsbolagen den trafikerande allmänheten
med byggande icke blott af stationer i mera befolkade trakter efter sina
järnvägslinjer, utan däremellan utlägga de ofta sidospår samt anordna
anhalter för att stå allmänheten till tjänst på bästa sätt med upptagande
af frakter, hvilket äfven tillför nämnda bolag en ekonomisk vinst.
Kungl. styrelsen för statens järnvägar synes icke i samma man som
de enskilda järnvägsbolagen tillmötesgå allmänhetens behof i ofvan-
nämnda afseende; visserligen kan det förekomma anhalter och sido¬
spår äfven efter statens järnvägar, men dessa få då i många fall be¬
kostas samt underhållas af enskilda intresserade, hvilka dessutom fa
vidkännas en viss årlig afgift vid begagnandet af platsen, de själfva till
stor del, ja, kanhända helt bekostat. I många fall blir detta i längden
för betungande, så de måste med tiden afstå att begagna lastplatsen.
Ett exempel må nämnas: Enligt kontrakt mellan kungl. järn¬
vägsstyrelsen och enskilda intresserade anlades 1897 mellan Byvalla
och Hästbo stationer efter norra stambanan en lastplats, benämnd
Baggå, hvilken varit använd hufvudsakligen under vintermånaderna,
och har afgiften för användande af densamma samt villkoren för att
den i fortsättningen skulle få användas efter hand blifvit alltför höga
och stränga, för att intresserade i längden skulle kunna uthärda där¬
med och därför fått lof att afstå därifrån. För öfrigt är att märka, att
eu del af en statens kronopark ligger så till, att utlastningen af dess
produkter lämpligast försiggår vid ifrågavarande lastplats, men har nu
denna del af kronoparken nästan kommit utom all konkurrens vid för¬
säljning af skogsprodukter från densamma.
Liknande olägenheter som de nu nämnda förspörjas från flera
håll, och vore det väl, om ändring till något bättre kunde i detta af¬
seende komma till stånd.»
För att vinna tillförlitlig kännedom om de i motionen berörda
förhållandena har utskottet hos kungl. järnvägsstyrelsen begärt upp¬
lysning om af kungl. styrelsen uppställda allmänna villkor vid med¬
gifvande åt enskilda intressenter att anlägga lastplats vid statsbanan,
Andra Kammarens Tillfälliga Ulskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 6. B
och har kungl. järnvägsstyrelsen meddelat, att sådana anläggningar
vanligen medgifvas på följande villkor:
»1. Statens järnvägar få ej drabbas af några kostnader för last¬
platsens anläggning.
2. Intressenterna skola själfva tillhandahålla den mark utom stats-
baneområdet, som enligt vederbörande bandirektörs bepröfvande för
lastplatsen erfordras, utan att kostnad därigenom åsamkas statens järn¬
vägar. Inom statsbanans område få däremot intressenterna afgiftsfritt
disponera för anläggningen erforderlig mark.
3. Alla för lastplatsens anordnande erforderliga arbeten skola
utföras i noggrann öfverensstämmelse med vederbörande banbefäls före¬
skrifter, därvid de arbeten, hvilka, enligt bandirektörens bepröfvande,
kunna menligt inverka på trafiksäkerheten vid banans trafikerande, på
intressenternas bekostnad verkställas genom banbefälets försorg.
4. Öfverbyggnadsmaterialierna till spåranläggningarna skola vara
af vid statsbanan brukliga modeller och af beskaffenhet, som af veder¬
börande banbefäl godkänts.
5. Ur såväl säkerhets- som jämväl besparingssynpunkt åläggas
intressenterna numera i regeln bekosta genom kungl. styrelsens försorg
anskaffade tidsenliga signalinrättningar med därtill hörande förreglings-
anordningar för växlar och stoppbommar enligt plan och system, som
af kungl. styrelsen godkänts.
6. Intressenterna åligga att om så erfordras i närheten af last¬
platsen å plats, som af bandirektören godkännes, och enligt af honom
fastställd ritning låta uppföra och åt platsvakten kostnadsfritt upplåta
bostadslägenhet om ett rum och kök jämte källare och uthus..
7. Invid lastplatsen och med läge, som närmare af bandirektören
bestämmes, skall likaledes af intressenterna uppsättas en med värme¬
apparat försedd vaktkur. Därest så pröfvas _ erforderligt, åligger det
ock intressenterna att på egen bekostnad inrätta telefonförbindelse
mellan vaktkuren och närbelägen station.
8. Spårväxlar med tillhörande korsningar samt växel- och signal-
säkerhetsanläggningar öfverlämnas till statens järnvägar med ägande¬
rätt att därefter, så länge lastplatsen trafikeras, underhållas af kungl.
styrelsen och på kungl. styrelsens bekostnad.
9. Anläggningen i öfrigt underhålles af intressenterna och på
deras bekostnad, på sätt som af vederbörande bandirektör godkännes.
10. Intressenterna äro skyldiga ersätta all skada, som kan drabba
statens eller i dess vård varande rullande materiel under den tid, den¬
samma för intressenternas räkning befinner sig å intressenternas spår,
4 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o S.
för så vidt icke skadan uppstått genom förvållande af personal, anställd
i statens järnvägars tjänst.
11. Statsverket får ej göras ansvarigt för den skada, som genom
eld från dess lokomotiv kan åkomma anläggningar eller upplag af varor
å eller i närheten af lastplatsen.
12. Endast gods i hela vagnslaster plägar till eller från last¬
platsen försändas.
13. Fraktafgiften för gods till lastplatsen beräknas såsom för¬
sändning till eller från den närmast bortom lastplatsen i tågets väg
liggande fullständiga stationen.
14. Jämväl andra trafikanter än intressenterna pläga få begagna
lastplatsen, vanligen likväl med rätt för intressenterna att af dessa upp¬
bära särskild afgift, och må ock för statens räkning lastning och loss¬
ning där verkställas, allt dock endast i den mån detta kan ske utan
binder i intressenternas trafik.
15. Endast de tåg, som af vederbörande trafikbefäl bestämmas,
skola göra uppehåll vid lastplatsen. I öfrigt skola vederbörande trafik¬
inspektörs föreskrifter lända till efterrättelse vid lastplatsens trafikerande.
16. Såsom bidrag till aflönande af platsvakt skola intressenterna
erlägga viss afgift per månad för den tid, hvarunder trafik vid platsen
för intressenternas räkning uppehälles. I stället för dessa bestämmelser
kan ock aftalas, att intressenterna skola vid hvarje månads slut enligt
aflämnad räkning gälda af statens järnvägar häfda kostnader för tillsyn,
bevakning och signalering vid platsen.
17. De arbeten, som sålunda åligga intressenterna att utföra,
skola vara fullbordade och till afsyning och begagnande färdiga före
viss angifven dag, vid äfventyr, att, eljest det lämnade tillståndet till
platsens anläggande och trafikerande anses återtaget.
18. Därest de föreskrifna villkoren icke af intressenterna upp¬
fyllas, skall kungl. styrelsen äga rätt att när som helst låta tills vidare
afstånga trafiken å lastplatsen.
19. Lastplatsens trafikerande skall upphöra och det till lastplatsen
använda statsbaneområdet i förutvarande skick återlämnas till kungl.
styrelsens förfogande senast viss angifven tid (vanligen ett år) efter
från kungl. styrelsens eller intressenternas sida gjord uppsägning.
20. Beträffande lastplatser af mera tillfällig natur har kungl.
styrelsen dessutom plägat bestämma, att spårväxlarna skola kvarligga i
hufvudspåret, och signalering äga rum vid lastplatsen endast under de
tider af året, då platsen för intressenternas räkning begagnas, med skyl¬
dighet för intressenterna att minst 14 dagar i förväg underrätta distrikts-
Andra Kammarens Till] Ullig a Utskotts (N:o 3) Utåtande N:o 6. 5
chefen om dagen, då de önska börja eller afbryta trafik å platsen, hvar¬
efter växlarnes nedläggning eller upptagning verkställes genom ban-
befälets försorg på intressenternas bekostnad.»
Angående den i motionen omförmälda lastplatsen vid Baggå,
hvilken är belägen vid norra stambanan omkring 4 kilometer från By¬
valla och omkring 7 kilometer från Hästbo stationer, har kungl. järn¬
vägsstyrelsen på därom framställd begäran tillställt utskottet följande
redogörelse:
»Efter framställning af Lindebergs Trävaru- och Materialaffär i
Gäfle och med stöd af förutgången skriftväxling mellan kungl. järnvägs¬
styrelsen och firman angående villkoren för anläggning af en lastplats
vid Baggå mellan Byvalla och Hästbo stationer afslöts den 8 april 1897
kontrakt med firman rörande anläggning och trafikering af en laslplats
vid Baggå, i hvilket aftal såsom hufvudvillkor uppställdes, att firman
skulle utan någon kostnad för statens järnvägar utföra anläggningen i
sin helhet.
Då emellertid kostnaderna för lastplatsens anordnande enligt det
afslutade kontraktet visade sig blifva större än firman synes hafva
beräknat, anhöll densamma i skrifvelse den 18 maj 1897 om lindringar
i kontraktsvillkoren och, sedan vederbörande intendent yttrat sig öfver
ansökningen och under hand upplyst, att virkessändningar från last¬
platsen ej vore att i vidsträcktare mån påräkna mer än under dåvarande
år, medgaf äfven kung], styrelsen i skrifvelse till vederböraude intendent
den 8 juni 1897 afsevärda lättnader i de förut uppställda villkoren bland
annat, att för lastplatsanläggningen erforderliga spårmaterialier m. m.
skulle få såsom lån till firman utlämnas mot säkerhet dels för effekternas
återställande i oskadadt skick eller inlösande till bokförda värden och
dels för årligt erläggande af 6 % ränta å samma värden; förbehållande
sig dock kungl. styrelsen rätt att när som helst återtaga nämnda med-
gifvanden, i hvilket fall bestämmelserna i kontraktet af den 8 april 1897
skulle utan inskränkning tillämpas.
Sedan under år 1899 från några personer vid Baggå inkommit en
framställning om anordnande därstädes af fullständig station, hvilken
anhållan efter distriktsförvaltningens hörande af kungl. styrelsen afslagits,
och ofvannämnda firma samma år upphört med sin trafik å lastplatsen,
hemställde en del trafikanter å platsen att få öfvertaga det med firman
träffade kontraktet, hvilken anhållan distriktsförvaltningen tillstyrkte.
Firman Lindeberg öfverlät därpå sitt kontrakt till herrar A. Lind¬
ström, C. A. Westluud och P. O. Pettersson såsom ombud för ett flertal
intressenter vid Baggå, hvilken öfverlåtelse sedermera godkändes af
6 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 6.
distriktsförvaltningen efter bemyndigande från kungl. styrelsen den 12
mars 1900.
Under hänvisning till af kungl. styrelsen begärd utredning rörande
utrekvirering af i spår nedlagda räler m. m., hvilka voro påförda distriktets
förlag af sådana effekter, föreslog distriktsförvaltningen i skrifvelse den
14 december 1903 bland annat, att inlösning af de till intressenterna
vid Baggå lastplats utlånade effekterna skulle påfordras, och bemyndigades
med anledning häraf distriksförvaltningen den 15 januari 1904 att med
stöd af träffadt aftal och därvid fogadt tillägg hos vederbörande anhålla,
att de effekter, som på sin tid utlånades vid lastplatsens anläggning,
måtte till bokförda värden inlösas.
Härpå svarade de nuvarande kontraktsinnehafvarne i skrifvelse
den 15 december 1904 afvisande, hvarefter distriktsförvaltningen hem¬
ställde hos kungl. styrelsen, att kontraktet med anledning däraf måtte
uppsägas. Så skedde ock enligt kungl. styrelsens beslut den 5 januari 1905.
Efter en del underhandlingar med vederbörande distriktsförvalt-
ning hemställde emellertid intressenterna i skrifvelse till kungl. styrelsen
den 9 januari 1906 om nytt kontrakt rörande trafikering af Baggå last¬
plats, och förklarade i skrifvelse den 22 juni samma år kungl. styrelsen
sig villig att på vissa villkor fortfarande trafikera lastplatsen.
De af kungl. styrelsen härvid uppställda villkoren äro desamma,
som, enligt närlagda särskilda promemoria, numera af kungl. styrelsen
i regel fastställas vid hvarje öfverenskommelse om enskild lastplats,
och innebära dessa i vissa afseenden en skärpning af de vid tiden för
det ursprungliga kontraktets upprättande brukliga villkoren. 1 de nya
villkoren intogs nu jämväl bestämmelse om att den, på sätt ofvan an-
gifvits, vid lastplatsens anläggning till intressenterna af statens järn¬
vägar utlämnade materielen skulle af nuvarande intressenter inlösas
med dess bokförda värde, 2,277 kronor 64 öre, jämlikt förut träffadt aftal.
Emellertid visade sig sökandena ej heller nu vara nöjda med
kungl. styrelsens erbjudande, och synes orsaken därtill hufvudsakligen
hafva legat i sist angifna villkor äfvensom i dem enligt kontraktet
åliggande skyldighet att underhålla anläggningen samt ersätta utgifterna
för bevakning och signalering m. m. vid lastplatsen. Kostnaden för
aflöning af platsvakt, ursprungligen fastställd till allenast 15 kronor för
månad, hade nämligen under de sista åren stigit till allt högre belopp,
hvilket förhållande emellertid af distriktsförvaltningen uppgifvits hafva
sin grund däri, att på grund af nattågen numera bevakning vid last¬
platsen måste finnas dygnet om. Intressenterna hade också svårt att
finna sig i det, enligt den för alla lastplatser gängse praxis, af kungl.
7
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 6.
styrelsen uppsatta villkoret, att kungl. styrelsen skulle kunna när som
helst, då kungl. styrelsen funne trafikförutsättningarna för lastplatsen
vara i aftagande, uppsäga kontraktet och viss tid därefter afbryta tra¬
fiken utan att inlösa de af intressenterna därstädes bekostade spår-
och signalanläggningar m. m., hvilka då redan enligt kontraktet öfver-
gått i statens järnvägars ägo.
I skrifvelse den 24 september 1906 förklarade intressenterna sig
icke kunna ingå på kungl. styrelsens villkor, och hemställde att an¬
tingen vissa ändringar i ofvan anmärkta hänseenden måtte i de före¬
slagna kontraktsvillkoren vidtagas eller ock trafiken å lastplatsen få
tills vidare fortgå på förut gällande villkor.
Härpå afgaf kungl. styrelsen svar i skrifvelse den 23 november
1906, däri kungl. styrelsen förklarade sig i hufvudsak ej vilja medgifva
ändring i de bestämda villkoren.
Enligt från vederbörande trafikbefäl inhämtade uppgifter hafva
vid Baggå lastplats under år 1906 expedierats 2,370 ton gods med
sammanlagdt fraktbelopp af 6,139 kronor 35 öre. Till lastplatsen hafva
under samma tid anländt 67 ton gods, motsvarande ett fraktbelopp af
18 kronor 70 öre.
Det under år 1905 från Baggå afsända godset utgjorde samman¬
lagdt 3,181 ton.»
Från banbyrån vid statens järvägar har erhållits upplysning, att
den här ofvan omförmälda kostnaden för aflöning af platsvakt — ur¬
sprungligen fastställd till allenast femton kronor — efter hand ökats,
så att den slutligen belöpt sig för tiden emellan den 15 oktober och
16 april till omkring 108 kronor och under återstoden af året till vid
pass 120 kronor, allt beräknadt för månad.
Vidare har utskottet från statsbanornas trafikbyrå förskaffat sig
uppgift å afsändt gods från Baggå lastplats, utvisande att därifrån afsändts
år 1897
» 1898
» 1899
» 1900
» 1901
» 1902
» 1903
d 1904
» 1905
3,807 ton
7,190 »
2,182 »
1,687 »
1,838 d
826 »
466 »
1,501 »
3,181 »
Med anledning af motionärens påstående, att de enskilda järn¬
vägsbolagen vanligen mera än kung!, järnvägsstyrelsen tillmötesgå den
8 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o S) Utlåtande N:o 6.
trafikerande allmänheten med utläggande af sidospår och anordnande
af anhalter, har utskottet från måismän för enskilda järnvägar sökt
uti berörda afseende erhålla upplysningar och därvid inhämtat, att de
enskilda järnvägarnes förvaltningar, utan att i sådana fall strängt fast¬
hålla vid fastslagna principer, i hvarje särskilt fall uppställa de villkor,
som kunna anses lämpliga med hänsyn tagen till både järnvägarnes
och trafikanternas berättigade intressen, därvid förvaltningarne dock
städse sökte i görligaste mån skydda järnvägarne från ekonomisk för¬
lust på sådana anläggningar.
Kungl. järnvägsstyrelsen har slutligen i skrifvelse till utskottet
närmare utvecklat sin uppfattning af de uti motionen omnämnda för¬
hållanden och därvid hufvudsakligen påpekat:
att statens järnvägar hade att tillgodose såväl fj ärr trafikens som
den lokala trafikens kraf, under det att de enskilda järnvägarnes upp¬
gift i regel vore att tjäna ortsintressena;
att, då vid lastpiatserna ett eller flere växelspår måste inläggas i
hufvudspåret och rubbningar i trafiken vållades genom vagnväxling
samt lastning och lossning af gods, det med hänsyn till de snabb¬
gående persontåg, som å statens järnvägars hufvudlinjer insatts för
befrämjande hufvudsakligen af fjärrtrafiken, vore nödvändigt att iakt¬
taga försiktighet vid medgifvandet af rätt till dylika anläggningar;
att de för anordnandet af lastplatser uppsatta villkoren, såsom de
genom småningom uppkommen praxis gestaltat sig, i allmänhet visat
sig så afvägda, att deras godtagande af vederbörande intressenter inne¬
burit garanti såväl för ett verkligt trafikbehof på platsen som emot
enskilda spekulationer och obefogade privatintressen;
att det af statsfinansiella skäl vore nödigt tillse, att trafiken kon¬
centreras vid stationerna och icke afleddes därifrån genom auläggandet
i närheten af lastplatser;
att de af kungl. järnvägsstyrelsen sålunda uppställda ursprungliga
vilkoren för anläggande af lastplats icke sällan sedermera, då omständig¬
heterna sådant föranledt, i ett eller annat afseende mildrats eller från¬
gåtts; samt
att statens järnvägar ofta, sedan sig visat att respektive orter
representera ett stadigvarande och växande trafikbehof, öfvertagit skötseln
och underhållet af vederbörande lastplats i dess helhet eller också ut¬
vidgat densamma till station.
De villkor, kungl. järnvägsstyrelsen sålunda vanligen uppsätter för
anordnande af lastplatser och sidospår vid statsbanan, synas vid första
påseende verkligen vara för den trafikerande allmänheten nog så hårda.
Andra Kammarens Tillfälliga Utskott (N:0 3) Utlåtande N:o 6. 9
Kungi. styrelsen har emellertid upplyst, att dessa villkor, då omständig¬
heterna sådant föranleda icke sällan i ett eller annat afseende mildrats,
och styrelsen synes sålunda, i likhet med hvad de enskilda järnvägar-
nes förvaltningar bruka, äfven i hvarje särskilt fall, så långt ske kan,
taga hänsyn till ej mindre statsbanans än äfven trafikanternas berätti¬
gade intressen. Det torde dock vara uppenbart, att statsbanan med
dess större uppgifter icke kan i fråga om lastplatser och sidospår mot
trafikanterna visa samma tillmötesgående som de enskilda järnvägarne,
särskild! de mindre bland dessa. Om anläggandet af lastplatser och
sidospår vid statsbanan mera uppmuntrades, skulle helt visst så många
framställningar om en sådan förmån göras, att det med hänsyn till
statsbanans både ekonomi och lämpliga trafikerande komme att visa
sig omöjligt att tillfredsställa alla dessa kraf, och svårt blefve att opar¬
tiskt afgöra, hvilka bland dessa framställningar skulle bifallas. Man
kan ju icke på förhand veta, huru stor och framför allt huru varaktig
trafik vid en ifrågasatt lastplats kan påräknas, och därför synes det
befogadt, att för en sådan anläggning statsbanan icke ådrager sig
några utgifter, utan att i stället den allmänhet, som genom anläggandet
af en lastplats eller ett sidospår afsevärdt gynnas, vidkännes de eko¬
nomiska uppoffringar, som måste blifva en följd af anläggningen. Och
detta är enligt utskottets uppfattning så mycket mera berättigadt, som
det ju är uppenbart, att en mängd sidospår med växlar utefter stats¬
banan skulle i rätt afsevärd grad minska trafiksäkerheten å densamma,
då — utom andra däraf härflytande risker af olika slag — det ju med
fog kan ifrågasättas, om säkerheten är fullt tillgodosedd vid ett sido¬
spår, hvars bevakning i de flesta fall är anförtrodd åt en enda person.
Att eu lastplats med sidospår i hvarje fall menligt inverkar på möjlig¬
heten att å banan framföra snabbgående tåg, är ju tydligt.
Utskottet förbiser icke den stora betydelsen af att trafiken vid
statsbanan upprätthålles på ett sådant sätt, att näringslifvets berättigade
kraf på lätt tillgängliga och i alla afseenden lämpligt anordnade kom¬
munikationer så mycket som möjligt tillgodoses, och utskottet vill ut¬
tala den förhoppning, att kungl. järnvägsstyrelsen måtte oaflåtligt hafva
sin uppmärksamhet riktad därå, att trafiken, i den mån sådant utan
olägenhet kan ske, på allt sätt främjas; men då en skrifvelse i det
syfte, motionären afse», skulle, på sätt här ofvan visats, kunna för stats¬
banan medföra vådor och olägenheter af olika slag, får utskottet hem¬
ställa,
Bih. till Ihlcsd. Proi. 1907. 8 Sami. 2 Afd. 2 Band. 6 Häft.
2
10
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N;o 3) Utlåtande N;o 6.
att Andra Kammaren icke måtte bifalla ifråga¬
varande motion.
Stockholm den 8 mars 1907.
På utskottets vägnar:
AXEL RUNE.
Reservation
af herr Öl. Olsson i See.
STOCKHOLM, P. A. NYMANS EFTERTRÄDARE. 1907,