8
Statsutskottets Utlåtande N:o Ilo.
N:o 110.
Ank. till Rikscl. kansli den 26 april 1907 kl. 1 e. in.
Utlåtande i anledning af Kungl. May.ts proposition angående
anslag till ombyggnad af Genevads station å Västkust¬
banan. (R. A.)
I en den 4 innevarande april till Riksdagen aflåten proposition,
n:o 137, har Kungl. Maj:t, under åberopande af propositionen bilagdt
utdrag af statsrådsprotokollet öfver civilärenden för samma dag, före¬
slagit Riksdagen medgifva, att för utvidgning af Genevads station å
Västkustbanan må af järnvägstrafikmedel användas ett belopp af högst
150,000 kronor.
Till åberopade statsrådsprotokollet har föredragande departements¬
chefen anfört följande:
»Uti underdånig skrifvelse den 16 mars 1007 har järnvägsstyrelsen
gjort framställning om anvisande af medel till ombyggnad af Genevads
station å Västkustbanan.
Denna framställning har föranledts af en utaf Hallands socker¬
fabriks aktiebolag den 28 januari 1907 till järnvägsstyrelsen ingifven
skrift, däri bolaget anmält behofvet af särskilda anordningar vid Gene¬
vads station för besörjande af trafiken för bolagets invid stationen
blifvande fabrik för tillverkning af hvitbetssocker och med anledning
häraf hemställt, att styrelsen måtte för dessa anordningar vidtaga er¬
forderliga åtgärder i så god tid, att bolaget före nästa hvitbetskampanjs
början eller senast den 1 augusti 1907 finge med de för dess fabriks¬
drift erforderliga egna spåranordningar vinna trafikanslutning till statens
järnvägars stationsområde vid Genevad på sätt styrelsen kunde finna
lämpligt med bolaget öfverenskomma.
Statsutskottets Utlåtande N:o 110. 9
Bolaget har uti sin berörda skrift hänvisat till en approximativ
uträkning af de för råsockerfabrikens drift belöpande frakter, därvid,
med hänsyn till redan gjord teckning, af hvitbetsodling inom Hallands
län beräknats en minimiafkastning å 1,500 hektar af 45,000 ton hvit-
betor att vid fabriken afverkas med 650 å 800 ton per dygn från
början af oktober månad hvarje år. Järn vägsfrakterna till och från
fabriken hafva uppskattats till något öfver 85,300 kronor per år.
Efter i ärendet under hand förda förhandlingar mellan järnvägs¬
styrelsen och bolaget har styrelsen låtit uppgöra planförslag till de
nödiga stationsanordningarna vid Genevad, och hafva kostnaderna för
statens järnvägar enligt samma förslag inom det egentliga stations¬
området beräknats till 150,000 kronor. Hvad däremot beträffar de
anordningar af spår m. m., som bolaget förutsatts skola själft utföra,
har särskildt kostnadsförslag i sådant hänseende icke uppgjorts.
Järnvägsstyrelsen anför nu:
Därest den ökade trafik vid Genevad, som bolagets under upp¬
förande varande fabriksanläggning därstädes med all sannolikhet komrne
att framkalla, skulle kunna behörigen ombesörjas, ansåge styrelsen nöd¬
vändigt, att den nuvarande obetydliga stationen, som hade allenast ett
sidospår och hvars hela inkomst af afgående och ankommande trafik under
år 1904 belöpt sig till omkring 19,000 kronor, ombyggdes enligt förberörda
plan, så att fullt ändamålsenlig spårförbindelse erhölles med fabrikens eget
spårsystem och tillräckliga utrymmen å spår och i byggnader vunnes.
Då styrelsen emellertid ansett, att statens järnvägar borde hafva
säkerhet därför, att statsverkets kostnader för de nya stationsanord¬
ningarna, som skulle tillkomma uteslutande på bolagets tillskyndelse,
icke blefve förgäfves nedlagda, därest fabriksdriften upphörde eller icke
föranledde påräknade trafikinkomster, har styrelsen, som tillika förut¬
satt, att bolaget skulle kostnadsfritt upplåta all för stationsutvidgningen
erforderlig mark, hvilken ej förut tillhörde statens järnvägar, samt
ombesörja och bekosta alla väganordningar m. m. utanför statens järn¬
vägars område, hos bolaget hemställt, huruvida bolaget ville utfästa sig
att i enlighet med af styrelsen afgifvet förslag i visst fall återgälda
kostnaderna för ifrågavarande anordningar; och har bolaget till styrel¬
sen aflämnat förbindelse i berörda hänseende.
På grund af hvad sålunda förekommit har järnvägsstyrelsen hem¬
ställt, att Kungl. Maj:t måtte föreslå innevarande års Riksdag att för
ombyggnad af Genevads station för år 1908 anvisa ett belopp af 150,000
kronor att förskottsvis under år 1907 utgå af tillgängliga medel.
Ofvanberörda af bolaget afgifna förbindelse är af följande lydelse:
Bill. till Rikad. Vrot. 11)07. 4 Rami. 1 Afd. 71 Häft. 2
10
Statsutskottets Utlåtande N:o Ilo.
»Sedan kungl. järnvägsstyrelsen, i anledning af väckt fråga om
förändrade spåranordningar in. m. vid Genevads station å Västkust¬
banan, hvilka förändringar påkallats af Hallands sockerfabriks aktiebolags
anläggning af en råsockerfabrik därstädes, förklarat sig, under förut¬
sättning att Riksdagen på framställning af Kungl. Maj:t beviljar för
ändamålet nödiga medel, villig att i enlighet med förslag, som med
kungl. styrelsens skrifvelse den 11 mars 1907 till bolaget öfversändts,
utföra vissa förändrade spåranordningar m. m. vid nämnda station
under villkor dock:
att af bolaget kostnadsfritt upplåtes all den för anordningarnas
utförande erforderliga mark, som ej förut tillhör statens järnvägar;
att, då landsvägstrafiken icke lämpligen kan i plan korsa samtliga
stationens och sockerfabrikens spår, utan densamma bör ledas genom
en vägport, bolaget förbinder sig att utverka vederbörligt tillstånd till
den nuvarande vägöfvergångens afstångande och till vägens framförande
genom vägporten äfvensom att bekosta alla väganordningar utanför
statens järnvägars område;
att framtida underhållet af samtliga dessa väganordningar sker utan
bidrag från statens järnvägars kassa;
att de för bolagets fabriksdrift erforderliga egna spåranordningar
utföras, såvidt de falla inom statens järnvägars område, enligt kungl.
styrelsens ofvanberörda förslag och de närmare bestämmelser, som
vederbörande bandirektör kommer att meddela, samt i öfrigt med hän¬
syn till den statens järnvägars materiel, som skall å bolagets spår införas;
att bolaget åtager sig att på af bandirektören godkändt sätt under¬
hålla nyssberörda spåranordningar äfvensom bekosta deras förändrande,
därest sådant skulle visa sig erforderligt i samband med förändringar
eller utvidgningar af statens järnvägars spårsystem eller andra stations-
anordningar;
att bolaget förbinder sig att under en tid, icke öfverstigande 10
år, räknade från 1 januari 1907, amortera de med stationsanordningarnas
utförande enligt kungl. styrelsens förslag förenade kostnader, 150,000
kronor, med iakttagande dock däraf att bolaget äger årligen såsom
amortering tillgodoräkna sig 30 procent af den genom bolagets fabriks¬
anläggning föranledda ökning af inkomsterna för person- och gods¬
trafiken å stationen, vare sig dessa inkomster influtit vid stationen eller
annorstädes; samt
att, innan de föreslagna stationsanordningarna utföras, bolaget till
kungl. styrelsen till säkerhet för statens järnvägars kostnader för de¬
samma och bolagets ofvan omförmälda förpliktelsers fullgörande öfver-
Statsutskottets Utlåtande N:o 110.
11
lämnar en utaf bolaget utfärdad skuldförbindelse å 150,000 kronor, för
hvars behöriga fullgörande godsägaren S. B. Brulin å Wallda, direk¬
tören Malte Sommelius i Hälsingborg, domänintendenten friherre Richard
Hermelin å Fröllinge, direktören Magnus Elliot i Stockholm, konsuln
W. Westrup i Lund, konsuln Max Engeström i Malmö, ingenjören K.
Gödecke i Trelleborg, godsägaren P. G. Hallberg å Skottorp, direktören
G. O. Spendrup å Wallberga, landtbrukaren A. M. Gudmundson i Va¬
stad och landtbrukaren N. A. Jönsson i Mellby, hvilka personer utgöra
bolagets styrelse, en för alla och alla för en iklädt sig borgensansvar
såsom för egen skuld, hvilken förbindelse — därest bolaget brustit i
sina förpliktelser, eller den af fabriksanläggningen föranledda trafik
under två på hvarandra följande år varit så ringa, att statens järn¬
vägars ifrågavarande kostnader, 150,000 kronor, icke blifvit efter nyss¬
nämnda beräkning amorterade med en tiondedel om året och bristen
i amorteringsbeloppet icke heller på annat sätt af bolaget guldits —
kungl. styrelsen äger att, till betäckande af statens järnvägars fordran,
mot vederbörande göra gällande,
så förbinder sig härigenom Hallands sockerfabriks aktiebolag att,
om ifrågavarande förslag till förändrade spåranordningar m. m. vid
Genevads station kommer till utförande, behörigen fullgöra samtliga
här ofvan omnämnda därmed förbundna villkor, dock med förbehåll,
att, äfven om under två på hvarandra följande år af ifrågavarande
tioårsperiod trafikinkomsterna i fråga varit så ringa, att statens järn¬
vägars ofvan omförmälda kostnader icke blifvit efter angifven beräk¬
ningsgrund eller med trettio procent af ökningen i trafikinkomsterna
amorterade med en tiondedel om året, bolaget icke må vara pliktigt
att gälda bristen i samma års amorteringsbelopp, i händelse vid. en
medeltalsberäkning af trafikinkomsterna under den då förflutna tids¬
perioden, räknadt från och med den 1 januari 1907, 30 procent af den
ökade inkomsten per år icke understigit en tiondedel af den beräknade
anläggningskostnaden; samt
att, om bolaget för något eller några år af tioårsperioden till statens
järnvägars kassa inbetalt genom ringare trafikinkomster uppkommen
brist i årliga amorteringsbelopp, bolaget må vara berättigadt, dels för
den händelse det vid tioårsperiodens slut skulle befinnas, att de 30
procenten af de ökade trafikinkomsterna under samma tid motsvara
eller öfverstiga 150,000 kronor, att återfå hvad bolaget sålunda ersatt,
dels ock, därest 30 procent af de ökade trafikinkomsterna under de tio
åren icke skulle uppgå till 150,000 kronor, att af det belopp, som
motsvarar summan af hvad bolaget sålunda ersatt och 30 procent af
12
Statsutskottets Utlåtande N:o 110.
Departements¬
chefens
hemställan.
de ökade trafikinkomsterna, återfå hvad som öfverskjuter 150,000 kronor,
försäkras. Halmstad den 16 mars 1907.
Hallands sockerfabriks aktiebolag.
Richard Hermelin.
Enligt uppdrag.
Egenhändiga namnteckningen bevittna:
Olof Wahlqvist. C. Nilsson.»
Rörande ifrågavarande bolag tillåter jag mig här omnämna, att
enligt uti aktiebolagsregistret intagen anmälan aktiekapitalet, som kan
utgöra lägst 1,000,000, högst 3,000,000 kronor, uppgår till 1,500,000
kronor. Härå hade före den 21 februari 1907 inbetalts 782,800 kronor,
och skall återstående inbetalning fullgöras före den 27 maj 1908.
Då bolagets fabrik i Genevad för sitt fraktbehof är hänvisad till Gene-
vads järnvägsstation, och denna i sitt nuvarande skick icke kan mottaga
den. säkerligen högst betydliga ökning i trafiken, som skulle genom
fabriksanläggningen tillföras järnvägen, synes det ligga i statens in¬
tresse att genom utvidgning af stationen möta den växande trafikens
kraf och därigenom äfven tillgodose en på platsen ny industris behof.
Genom den af bolaget afgifna förbindelsen synes staten äga full säkerhet
för att inom en begränsad tidrymd, hvilken i ogynnsammaste fall icke
kan öfverstiga tio år, hafva sina kostnader för stationens ombyggnad
godtgjorda. Någon förlust för staten torde sålunda icke kunna uppstå
genom den ifrågasatta utvidgningen, utan synes företaget vara att anse
såsom ekonomiskt synnerligen fördelaktigt. Kostnaderna för arbetet
synas i betraktande af de särskilda förhållanden, som här äga rum,
lämpligen kunna utgå af trafikmedel.»
På grund af hvad till statsrådsprotokollet i detta ärende blifvit
anfördt, får utskottet hemställa,
att Riksdagen, med bifall till Kungl. Maj:ts före¬
varande framställning, må medgifva, att för utvidgning
af Genevads station å Västkustbanan af järnvägstrafik¬
medel användes ett belopp af högst 150,000 kronor.
Stockholm den 26 april 1907.
På statsutskottets vägnar:
HUGO TAMM.
Stockholm, K. L. Beckmans Boktr., 1907.