Riksdagens Skrifvelse N:o 231.
9
X:o 231.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 1 juni 1907.
— — — — Andra Kammaren — 1 — 1907.
Riksdagens skrifvelse till Konungen i anledning af Kungl.
Maj:ts proposition angående anläggning af bibanor
från norra stambanan till Skellefteå och Piteå.
(Statsutskottets utlåtande n:o 148.)
Till Konungen.
I en den 19 nästlidne april till Riksdagen aflåten proposition, n:o
161, har Eders Kungl. Maj:t., under åberopande af propositionen bilagdt
utdrag af protokollet öfver civilärenden för samma dag, föreslagit Riks¬
dagen
att, under förbehåll att uti statsrådsprotokollet beträffande hvarje sär¬
skild bana omförmälda villkor om kostnadsfri upplåtelse af mark m. m.
iakttagas, besluta anläggning af statsbana
dels från Bastuträsks station å norra stambanan till Skellefteå och
vidare till Kallholmsfjärden för en beräknad kostnad af 5,328,000
kronor,
Bih. till Riksd. Prof. 1907. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 68 Haft.
2
10
Riksdagens Skrifvelse N:o 231.
dels och från Alfsby station å norra stambanan till Piteå, hvarför
kostnaden beräknats till 4,870,000 kronor; samt
att för påbörjandet af förstnämnda bana för år 1908 anvisa ett be¬
lopp af 800,000 kronor, att utgå från riksgäldskontoret.
Af de i förevarande proposition föreslagna båda bibanorna till den
norra stambanan år, såsom af järnvägsstyrelsen närmare påvisats, Skellefteå-
banan otvifvelaktigt den, hvars utförande måste synas vara angelägnast
och af största vikt. De bygder, genom hvilka den komme att framgå,
äro nämligen för närvarande långt mera i saknad af kommunikationer än
de trakter, som gränsa till den föreslagna Piteåbanan, och den förra ba¬
nan komme äfven att tillgodose trafikbebofvet inom betydligt större om¬
råde än den senare. Härjämte har Skellefteåbanan afgjort företräde i
fråga om förutsättningarna för ekonomisk bärighet. Med hänsyn till
andra, delvis mycket omfattande järnvägsbyggnader, som under de när¬
maste åren måste verkställas för statens räkning, har järnvägsstyrelsen an¬
sett, att endast den ena af de ifrågasatta norrländska tvärbanorna nu kunde
ifrågakomma till utförande med statsmedel, och har styrelsen i sådant
afseende förordat anläggandet af Skellefteåbanan, men afstyrkt byggandet
under den närmaste tiden af bibanan till Piteå.
Riksdagen har ansett sig för närvarande böra ansluta sig till denna
af järnvägsstyrelsen uttalade mening, och har Riksdagen i enlighet här¬
med biträdt den af Eders Kungl. Maj:t gjorda framställningen i hvad den
afser anläggning af bibanan till Skellefteå och anvisande af medel för
dess påbörjande under nästa år. Hvad åter angår Piteåbanan, har Riks¬
dagen icke kunnat finna lämpligt att, på sätt af Eders Kungl. Maj:t före¬
slagits, nu fatta beslut om dess anläggning, utan anser Riksdagen att med
afgörandet af denna fråga bör anstå åtminstone till en tidpunkt, då icke
hinder för utförandet af berörda järnvägsanläggning möter i följd af andra
pågående eller nära förestående banbyggnader.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, får Riksdagen anmäla,
dels att, med bifall till Eders Kungl. Maj:ts därom framställda för¬
slag, Riksdagen, under förbehåll att i statsrådsprotokollet öfver civilären¬
den den 19 april 1907 omförmälda villkor om kostnadsfri upplåtelse
af mark m. m. iakttagas, beslutat anläggning af statsbana från Bastu¬
träsks station å norra stambanan till Skellefteå och vidare till Kall-
holmsfjärden för en beräknad kostnad af 5,328,000 kronor samt till
påbörjandet af denna bana för år 1908 anvisat ett belopp af 800,000
kronor;
Riksdagens Skrifvelse N:o 231.
11
dels ock att Riksdagen icke bifallit Eders Kungl. Maj:ts förslag om
anläggning af statsbana från Alfsby till Piteå.
Angående sättet för anskaffande af ofvan omförmälda anslag 800,000
kronor kommer Riksdagen att framdeles anmäla sitt beslut.
Stockholm den 1 juni 1907.
Med undersåtlig vördnad.