Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o lott.
1
N:o 106.
Kung!.. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen, angående
öfverlåtande åt en kasernbyggnadskommission att hand¬
hafva uppförandet af åtskilliga nya byggnader för armén;
gifven Stockholms slott den 15 mars 1907.
Under åberopande af bilagda utdrag af statsrådsprotokollet öfver
landtförsvarsärenden för denna dag vill Kungl. Maj:t föreslå Riksdagen
medgifva,
att en kasernbyggnadskommission tillsättes med uppdrag att, en¬
ligt de bestämmelser, Kungl. Maj:t meddelar, såväl tekniskt som ekono¬
miskt omhänderhafva de arbeten, som äro förenade med planläggningen
och utförandet af nya kasernetablissemang för följande femton infanteri¬
regementen, nämligen: Lifregementets grenadjärer, Första och Andra
lifgrenadjärregementena, Västgöta regemente, Upplands infanterirege¬
mente, Skaraborgs, Södermanlands, Kronobergs, Jönköpings, Åfsborgs,
Bohusläns, Kalmar och Värmlands regementen samt Norra och Södra
skånska infanteriregementena, äfvensom af andra byggnader för armén,
hvilkas utförande af Kungl. Maj:t öfverlämnas till kommissionen under¬
dela tid kommissionens verksamhet för uppförandet af nämnda kaserneta¬
blissemang fortgår, samt att aflöning åt kommissionens ledamöter och
för uppdragets fullgörande erforderliga kontrollanter och andra biträden
jämte öfriga häraf föranledda kostnader må bestridas af de för bygg¬
nadsarbetena beviljade medel.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
utskott tillhandahållas; och Kungl. Maj:t förblifver Riksdagen med all
kungl. nåd och ynnest städse välbevågen.
Under Hans Maj:ts,
Min allernådigste Konungs och Herres sjukdom.
GUSTAF.
Lars Ting sten.
Bih. till Riksd. Prof. 1907. 1 Sami. 1 Afd. 83 Haft. (N.r 106.)
1
2
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
Utdrag af protokollet öfver landtförsvarsärenden, hållet inför
Hans Kung!. Höghet Kronprinsen- Regenten i statsrådet
å Stockholms slott den 15 mars 1907.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern Lindman,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena Trolle,
Statsråden: Tingsten,
Albert Petersson,
Alfred Petersson,
Hederstierna,
Dyrssen,
Hammarskjöld,
Roos,
JUHLIN,
Swartz.
Departementschefen, statsrådet Tingsten anförde härefter:
»Enligt det vid innevarande års statsverksproposition under fjärde
hufvudtiteln fogade statsrådsprotokoll erinrade jag, vid föredragning af
frågan om anslag till nya byggnader för armén och beträffande skärpt
kontroll vid uppförandet af sådana byggnader, att Kungl. Maj :t genom
nådigt bref den 4 augusti 1906 uppdragit åt en kommitté — kasern¬
byggnadskommittén — att afgifva yttrande och inkomma med förslag
i anledning af
dels hvad Riksdagen i skrifvelse den 27 april 1906, n:o 87, efter
pröfning af dess år 1905 församlade revisorers anmärkningar beträffande
3
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o loa.
arméförvaltningen hemställt i afseende å vidtagande af åtgärder, för
att vid förestående kasernbyggnadsarbeten fullt tillförlitliga kostnads¬
beräkningar måtte vara att tillgå och tillfyllestgörande kontroll öfver
arbetenas utförande måtte åstadkommas;
dels Riksdagens i skrifvelse den 25 maj IDOG, n:o 187, gjorda
framställning om verkställande af utredning, huruvida genom för¬
ändring af fortifikationens organisation eller genom andra anordningar
mera betryggande garantier för utförande på ett tillfredsställande sätt
af byggnader för arméns räkning kunde vinnas;
dels hvad Riksdagen i skrifvelse den 27 maj 1906, n:o 195, anfört
i afseende å vidtagande af åtgärder för vinnande af skärpt kontroll vid
uppförandet af nya kasernetablissemang för de i samma skrifvelse
uppgifna femton infanteriregementen;
dels ock det af kommittén för utarbetande af förslag angående
organisationen af arméns centrala förvaltningsmyndighet m. m. — armé¬
förvaltningskommittén — den 28 maj 1906 afgifna betänkande, i hvad
detsamma afsåge organisationen af arméförvaltningens fortifikations-
departement.
Kasernbyggnadskommittén både emellertid icke vid tiden för afläm-
nandet af statsverkspropositionen hunnit afsluta sitt uppdrag, hvarför
jag anhöll att, så snart sig göra läte, få underställa kommitténs förslag
Kungl. Maj:ts pröfning, på det att framställning i ämnet måtte kunna
göras hos Riksdagen.
Kommittén, till hvilken öfverlämnats de af vederbörande militära
chefer och myndigheter afgifna underdåniga utlåtanden i anledning af
förenämnda riksdagsskrifvelser och kommittébetänkande, har den 7
sistlidne februari fullgjort sitt uppdrag och aflämnat underdånigt be¬
tänkande °).
Innan jag öfvergår till en närmare redogörelse för kasernbyggnads¬
kommitténs förslag, i hvad det afser frågan om uppförandet af nya
kasernetablissemang för armén, torde en kortfattad öfversikt böra lämnas
af Riksdagens omförmälda skrivelser jämte de framställningar, som
föranledt desamma, äfvensom af de sedermera i anledning af dessa skrif-
velser hörda myndigheters yttranden.
Riksdagens år 1905 församlade revisorer hade uti sin berättelse
framhållit, bland annat, att kasernbyggnadsarbetena å Rindön dragit
*) Underdånigt betänkande afgifvet den 7 februari 1907 af kommittén för utarbetande af förelag i
fråga om handkafvandet af byggnadsärenden för armén.
Riksdagens
skrivelser.
4
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
kostnader, som med afsevärdt höga belopp öfverstigit hvad som ur¬
sprungligen härför beräknats. Det hade särskildt ådragit sig reviso¬
rernas uppmärksamhet, att icke arbetet i sin helhet utbjudits på en¬
treprenad, och enligt revisorernas förmenande vore det förfaringssätt,
hvaraf vederbörande vid detta tillfälle begagnat sig, ägnadt att fram¬
kalla starka tvifvelsmål, huruvida det system, som för närvarande följ¬
des med afseende å dylika anläggningar, kunde anses tillfredsställande.
I detta afseende syntes till en början böra fastslås, att utan en fullt
betryggande och sakkunnig kontroll nödig säkerhet för arbetets behö¬
riga utförande icke kunde vinnas. Vidare syntes med skäl kunna ifrå¬
gasättas, huruvida icke för ändamålet borde, i likhet med hvad som,
enligt uppgift, skett i Tyskland, inrättas en af sakkunniga såväl civila
som militära personer sammansatt byggnadsnämnd, hvilken skulle hafva
att dels granska uppgjorda förslag till nya eller ändrade kasernbygg¬
nader, dels ock utöfva nödig tillsyn i afseende å arbetets utförande.
Genom en dylik anordning skulle otvifvelaktigt på detta område kunna
uppnås större enhet och samverkan, än hvad för närvarande vore fallet.
Därigenom skulle ock med säkerhet mera fullständiga utredningar och
mera tillförlitliga kostnadsberäkningar kunna erhållas samt afvikelser från
ursprungligen uppgjorda planer undvikas äfvensom en önskvärd begräns¬
ning af kostnaderna åstadkommas.
Då ännu många och stora kasernbyggnadsarbeten förestode, hade
revisorerna ansett sig böra å här anförda förhållanden fästa Riksdagens
särskilda uppmärksamhet.
Riksdagen, som i sin ofvannämnda skrifvelse den 27 april 1906, n:o 87,
upptagit detta statsrevisorernas anförande och i likhet med dem funnit, att
entreprenadsystemet icke blifvit i önskvärd omfattning tillämpadt, fram¬
höll i anledning häraf och med afseende å de ansenliga kasernbygg¬
nadsarbeten, som under den närmaste framtiden skulle utföras, hurusom
det vore af vikt, att denna byggnadsverksamhet måtte varda på ett mera
tillfredsställande sätt planlagd och ordnad. Åtgärder syntes vidare
böra vidtagas för åstadkommande af en mera verksam kontroll. Slut¬
ligen ansåg sig Riksdagen böra ifrågasätta, om ej såväl vid kost¬
nadsberäkningars upprättande som vid kontrollens utöfvande biträde af
civila element borde i större utsträckning än hittills anlitas.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, anhöll Riksdagen, att
Kungl. Maj:t täcktes taga i öfvervägande, hvilka åtgärder borde vidta¬
gas, på det att vid förestående kasernbyggnadsarbeten fullt tillförlitliga
kostnadsberäkningar måtte vara att tillgå och tillfyllestgörande kontroll
öfver arbetenas utförande åstadkommas.
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o loa.
5
Riksdagsskrifvelsen den 25 maj 1906, n;o 187, föranleddes af en
motion i fråga om mera betryggande garantier för utförande på ett till¬
fredsställande sätt af byggnader för arméns behof. Efter att hafva
erinrat om de stora brister i befästningsanslagen till Bodens samt Vax¬
holms och Oscar-Fredriksborgs fästningar, som anmälts för föregående
års Riksdagar, anförde motionären, att, om till kostnaderna för arméns
nybyggnader lades äfven utgifterna för kaserners och öfriga militära
byggnaders samt fästningarnas underhåll och förbättringar, så kunde
ej förnekas, att de penningbelopp, hvilka dels redan utgått för
omförmälda ändamål, dels under närmaste åren härefter antagligen
komme att därför anvisas, vore för våra förhållanden ganska aktnings¬
värda. Ingen betviflade, att dessa utgifter varit och vore för landets
säkerhet nyttiga och väl behöfliga; dock läge det naturligtvis mycken
vikt uppå, att de beviljade medlen användes på ett förståndigt och prak¬
tiskt sätt. Det kunde dock ifrågasättas, om full garanti funnes, att så
för närvarande vore förhållandet. Motionären hemställde därför, att
Riksdagen måtte besluta aflåta skrifvelse till Kungl. Maj:t med anhållan,
att Kungl. Maj:t måtte låta utarbeta och för Riksdagen framlägga för¬
slag till uppsättande af en från ingenjörtrupperna skild militärby gg -
nadskår samt i öfrigt låta utreda, hvilka ändringar i fortifikationens
organisation, som däraf skulle blifva en följd.
I den med anledning af motionen beslutade riksdagsskrifvelsen an-
föres bland annat följande:
»De byggnadsarbeten, som för närvarande utföras och framdeles,
särskildt under de närmaste åren, skola utföras för arméns behof,
kunna uppdelas i två skilda grupper, fästningsarbete!! och kasern-
byggnadsarbeten. Det torde vara utan vidare utredning tydligt, att
dessa byggnadsarbeten äro af väsentligt olika art och kräfva skilda för¬
utsättningar hos dem, som hafva ledningen af arbetena sig anförtrodd.
Då i fråga om fästningsarbetena speciell fortifikatorisk och militär kun¬
skap icke kan undvaras, lär däremot för utförande af kasernbyggnads¬
arbetena dylik specialkunskap ingalunda vara af nöden.
I fråga om det sätt, hvarpå en del kasernbyggnadsarbeten, hvilka
enligt nu gällande ordning ombesörjas af fortifikationen, verkställts,
hafva afsevärda anmärkningar framkommit; och har Riksdagen med
anledning af senaste årets statsrevisorers anmärkningar rörande särskildt
de kasernbyggnadsarbeten, som utförts vid Vaxholm och Oscar-Fredriks-
borg, i skrifvelse den 27 sistlidne april anhållit, att Eders Kungl. Maj:t
täcktes taga i öfvervägande, hvilka åtgärder må böra vidtagas, på det
att vid förestående kasernbyggnadsarbeten fullt tillförlitliga kostnads¬
6
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
beräkningar må vara att tillgå och tillfyllestgörande kontroll öfver ar¬
betenas utförande må åstadkommas.
Med hänsyn därtill, att såväl inom fästnings- som kasernbyggnads-
området extra ordinära och mycket omfattande arbeten förestå inom
den närmaste tiden, anser Riksdagen det vara af vikt, att utredning
rörande lämpligaste sättet för utförande af ifrågavarande arbeten verk¬
ställes omedelbart eller så snart ske kan, på det att staten må draga
största möjliga fördel af dess resultat vid de föreliggande, ej ännu af-
slutade eller påbörjade befästningar och nybyggnader, som af Riksdagen
beslutats eller inom kort säkerligen komma att beslutas för armén.
Äfven om det i motionen framställda förslag att uppsätta en särskild
militärbyggnadskår skulle kunna lända till det därmed afsedda ändamål,
att vinna erforderlig sakkunskap hos ledningen af byggnadsarbeten för
arméns behof, är det dock påtagligt, att uppsättandet af en sådan kår
— frånsedt de därmed förknippade, sannolikt icke obetydliga kostnader
— skulle taga så lång tid i anspråk, att densamma svårligen skulle
kunna komma till användning och gagn vid utförande af de stora
arbeten, som under den närmaste tiden förestå. Men därjämte anser
Riksdagen, att det näppeligen skulle vara lämpligt att vidare anförtro
kasernbyggnadsarbetena åt en uteslutande militär byggnadskår, enär
för dessa arbeten den militära utbildningen bär föga att betyda. Civila
sakkunnige, i samråd med militära och medicinska myndigheter, äro
nämligen förvisso mera skickade att i fråga om dessa byggnadsarbeten
åstadkomma såväl bättre plananordningar, ej minst i hygieniskt afseende,
som framför allt att utföra arbetena på ett mera ekonomiskt sätt.
Med afseende å utförande af fästningsbyggnaderna lärer, i motsats
till hvad fallet är med kasernbyggnader, den militära sakkunskapen,
såsom ofvan nämnts, icke kunna undvaras, hvadan dessa arbeten allt
fortfarande torde böra anförtros åt fortifikationen. Inom denna kår,
sådan den nu är organiserad, finnes dock ingen särskild afdelning,
hvilken erhållit den speciella utbildning, som utförande af fästnings-
byggnader bör anses förutsätta. Såsom nu lär tillgå, beordras ofta
officerare direkt från trupptjänst till byggnadsarbetens ledande och
tvärtom. Då emellertid sannolikt är, att inom kåren förefinnas element,
som äga bättre förutsättningar än andra att leda byggnadsföretag,
kunde det i Riksdagens tanke vara fördelaktigt, om den ändring i
fortifikationens organisation vidtoges, att en särskild afdelning därinom
bildades för dessa fästningsbyggnadsarbeten. Likaså synes det Riks¬
dagen vara förtjänt af öfvervägande, huruvida det ej vore lämpligt att
för framtiden, i likhet med hvad förhållandet är i Tyskland, den om-
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
7
förmälda byggnadsafdelningen inom fortifikationen bereddes kompetens
för sitt värf därigenom, att de officerare, som tillhöra en sådan afdelning,
genomginge högre polytekniskt läroverk. Den ökade kostnaden för eu
så beskaffad uppdelning af fortifikationen torde icke blifva vidare afse-
värd och i allt fall uppvägas af därmed förenade fördelar.
På grund af hvad sålunda anförts, får Riksdagen anhålla, att Eders
Kungl. Maj:t ville låta utreda, om genom förändring af fortifikationens
organisation eller genom andra anordningar mera betryggande garantier
för utförande på ett tillfredsställande sätt af byggnader för arméns räk¬
ning kunna vinnas».
Riksdagens skrifvelse den 27 maj 1906, n:o 195, afläts i anled¬
ning af Kung]. Maj:ts proposition angående beviljande af medel till upp¬
förande af nya byggnader för armén. Riksdagen biföll propositionen och
anvisade visst belopp för påbörjande af nya kasernetablissemang för femton
infanteriregementen, dock under förutsättning att Kungl. Maj:t för hvarje
arméfördelning, inom hvilken uppförande af nya kasernbyggnader ifråga¬
sattes, ej mindre utsåga en kommission, bestående af dels militära, dels
civila ledamöter, med uppdrag att utreda och föreslå, hvilka förläggnings¬
orter kunde i såväl militäriskt som ekonomiskt och socialt afseende
vara lämpligast, än äfven vidtoge åtgärder, på sätt i skrifvelsen förut
angifvits, för vinnande af skärpt kontroll vid uppförande af ifrågavarande
byggnader.
De åtgärder i sistnämnda afseende, för hvilka Riksdagen i sin be¬
rörda skrifvelse uttalat sig, voro, att entreprenadsystemet såvidt möjligt
vid dessa arbeten skulle tillämpas, äfvensom att såväl vid kostnads¬
beräkningars upprättande som vid kontrollens utöfvande jämväl civila
element i större utsträckning, än hittills skett, borde anlitas.
Uti de af arméfördelningscheferna, chefen för fortifikationen och MyndigheUr-
arméförvaltningens fortifikationsdepartement med anledning af Riksda- nas’Jtt,'millen-
gens ifrågavarande skrivelser, i hvad de afse uppförandet af nya bygg¬
nader för armén, afgifna underdåniga yttrandena äro icke framställda
några förslag till genomgripande ändringar uti de nuvarande anord¬
ningarna.
I fråga om enskildheterna uttala arméfördelningscheferna åtskilliga
önskningsmål beträffande ökad sakkunskap och kontroll vid handläg¬
gandet af de militära byggnadsärendena, hvarvid, bland annat, fram-
hålles vikten af omsorgsfulla förberedelser och noggrann planläggning
vid utförandet af nya byggnadsföretag.
8
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
I underdånigt yttrande den 31 juli 1906, öfver hvad Riksdagen
hemställt i sin förut omförmälda skrifvelse den 27 april 1906, n:o 87,
redogör chefen för fortifikationen för handläggningen af kasernbyggnads-
ärendena från år 1900 eller den tid, då utarbetandet af förslag till ny
härordning påbörjades. Han framhåller däri, att uppgjorda kostnads¬
beräkningar till nya kasernetablissemang kunnat vara endast approxima¬
tiva, alldenstund de — då regementenas förläggningsorter i allmänhet
icke varit på förhand bestämda — ej kunnat grundas på fullständiga
platsundersökningar och alltså vid beräkningarnas uppgörande hänsyn
icke kunnat tagas till möjligen på en del ställen erforderliga grundför¬
stärkningar, sprängningsarbeten för källare, grunder och rörledningar
in. m. samt kostsammare planerings- och terrasseringsarbeten. För er¬
hållande af fullt tillförlitliga kostnadsberäkningar kräfdes, enligt chefens
för fortifikatonen åsikt, att byggnadsplatsen vore bestämd, att medel
och tillräcklig tid funnes att disponera för afvägningar, borrningar och
andra grundundersökningar m. in., att arbetenas utförande ej så länge
fördröjdes, att under tiden större prisstegringar uppkomme, samt att
inga andra än tekniska och därmed sammanhängande förhållanden blefve
afgörande vid kostnadsberäkningarnas uppgörande.
Chefen för fortifikationen anför vidare, att icke blott de från for¬
tifikationens hufvudstation utgångna ritningarna utan jämväl kostnads¬
beräkningarna uppgjorts af den vid fortifikationens ritbyrå anställde arki¬
tekten och hans civila biträden, hvarjämte han redogör för det sätt,
hvarpå såväl platskontrollen som öfverkontrollen vid kasernbyggnadsar¬
betena varit ordnad. Vid 21 kasernbyggnader hade platskontrollen
utöfvats af civila kontrollanter och vid endast 11 af militära. Öfver¬
kontrollen hade utöfvats af vederbörande fortifikationsbefälhafvare eller
af särskild! förordnade officerare ur fortifikationens reserv. Entrepre¬
nadsystemet både i regeln blifvit tillämpad!. Af 32 kasernetablissemang
hade detta system kommit till användning vid 26. De återstående 6 eta¬
blissemangen, nämligen etablissemangen i Boden samt i Vaxholm och Karls¬
krona, hade utförts eller utfördes genom fortifikationens egen försorg
och med användande af entreprenadsystemet endast hvad anginge inköp
af materialier samt utförandet af ledningsarbeten, kokapparater, värme¬
ledningar och dylikt.
Chefen för fortifikationen har uti underdånigt utlåtande den 31 juli
1906 öfver Riksdagens förutnämnda skrifvelse den 25 maj 1906, n:o
187, ytterligare berört frågan om kasernbyggnadsarbetena. Beträffande
uppgörandet af ritningar och kostnadsförslag, utförandet af byggnads-
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
9
arbetena, entreprenadsystemets tillämpning och kontrollens utöfvande
framhållas enahanda förhållanden och synpunkter, för hvilka redogö¬
relse nyss blifvit lämnad.
Hvad anginge kostnaderna för de kasernbyggnadsarbeten, till hvilka
Riksdagen beviljat medel åren 1901 och 1902, framhåller chefen för forti¬
fikationen, att de hittills utförda arbetena, om man undantoge Rindö-
kasernerna, i verkligheten dragit en kostnad af omkring 19,2 miljoner
kronor, under det att den för sex år sedan och då mycket lågt och
endast approximativt beräknade kostnaden uppgått till endast omkring
17,6 miljoner kronor. Dessa arbeten hade sålunda blifvit omkring 9 pro¬
cent dyrare än beräknadt varit, hvilket med hänsyn till den efter år 1900
inträffade prisstegringen ej kunde anses vara annat än ett gynnsamt
ekonomiskt resultat. Medräknades åter Rindökasernerna, stege detta
procenttal till omkring 14. De af fortifikationens kasernbyggnadsafdel-
ning uppgjorda kostnadsförslagen till kasernetablissemang för de 5
nordligast förlagda infanteriregementena, mot hvilka kostnadsförslag
några anmärkningar sedermera icke blifvit framställda, komme säkerli¬
gen ej att öfverskridas, åtminstone att döma efter utgången af entre¬
prenaden för de tre kasernetablissemang, som vore påbörjade.
Vid bedömandet af det sätt, hvarpå fortifikationen bedrifvit sin
byggnadsverksamhet, borde, enligt chefens för fortifikationen mening,
beaktas det förhållande, att denna verksamhet på en gång, efter de stora
kasernanslagens beviljande, blifvit i oerhörd grad ökad, så att brist
uppstått å fullt lämplig och skolad personal för besättandet af en del
poster. Det vore ju för öfrigt icke uteslutet, att det skulle gått en för
de vanliga behofven afsedd civil byggnadskår på samma sätt.
I det tredje af chefen för fortifikationen i dessa ärenden afgifna
yttrande, nämligen öfver Riksdagens skrifvelse den 27 maj 1906, n:o
195, hänvisar chefen för fortifikationen till hvad han anfört uti de
båda yttranden, för hvilkas hufvudsakliga innehåll nu blifvit redogjordt,
hvarjämte han föreslår:
att samtliga återstående kasernetablissemang skola uppföras uteslu¬
tande med tillämpning af entreprenadsystemet;
att, enär för de femton infanterietablissemang, till hvilkas uppfö¬
rande 1906 års Riksdag beviljat medel, endast approximativa kost¬
nadsförslag blifvit upprättade, nya definitiva kostnadsberäkningar skola,
så snart platserna för dessa infanterietablissemang blifvit bestämda och
omfattande afvägningar och markundersökningar blifvit företagna, upp¬
göras vid fortifikationens kasernbyggnadsafdelning och därefter, jämte
förslagsritningarna, till Kungl. Maj:ts nådiga pröfning insändas;
Bih. till Riksd. Prof. 1907. 1 Sami. 1 Afd. 83 Höft.
2
10
Kungl. Maj.is Nåd. Proposition N:o 106.
Kasernbygg-
nadskomitténs
yttrande.
att för platskontrollens utöfvande måtte få användas fullt kompe¬
tenta militära eller civila personer; samt
att öfverkontrollen inom hvarje fortifikationsområde må bestridas
af vederbörande fortifikationsbefälhafvare.
Arméförvaltningen å fortifikationsdepartementet, hvars yttranden i
ämnet äro dagtecknade den 25 juli 1906, framhåller hufvudsakligen ena¬
handa synpunkter som chefen för fortifikationen.
Den förut omnämnda arméförvaltningskommittén, hvars arbeten afslu-
tades den 28 maj 1906, och som sålunda icke haft att taga i öfvervä¬
gande hvad som yttrats i förevarande riksdagsskrifvelser, har icke
föreslagit någon ny eller ändrad ordning för handhafvande! af de mi¬
litära byggnadsärendena.
Kasernbyggnadskommittén, som utgjorts af ledamöterna af Riksdagens
första kammare, öfversten m. in. A. F. O. Cederberg och kaptenen m. m.
friherre C. H. Falkenberg, ledamöterna af Riksdagens andra kammare,
filosofie doktorn m. m. D. K. Bergström och godsägaren J. M. Julilin
samt arkitekten J. L. Petersson, har uti sitt den 7 sistlidne februari af-
gifna betänkande och förslag till en början anfört, att då motiven
för de riksdagsskrifvelser, som föranledt kommitténs uppdrag, till
icke oväsentlig del vore hämtade från de i ekonomiskt hänseende
ogynnsamma resultaten af nyligen verkställda eller pågående arbeten
för arméns byggnader, hade kommittén ansett sig böra ägna särskild
uppmärksamhet åt, i hvad mån dessa resultat kunde anses hafva varit
beroende af byggnadsledningens organisation eller af andra orsaker.
I förra fallet förelåge skäl att antingen utbyta den nuvarande orga¬
nisationen mot en annan, som kunde bättre motsvara ändamålet,
eller ock vidtaga sådana ändringar däri, som komme att verka i samma
riktning. I senare fallet åter borde organisationen lämnas orubbad i
sådant, som folie under kommitténs bedömande, men andra åtgärder
till de anmärkta missförhållandenas af hjälpande vidtagas.
Härvid framträdde, enligt hvad kommittén yttrar, först det förhål¬
landet, att ifrågavarande verksamhet omfattade två väsentligt olika grup¬
per af byggnader, den ena bestående af sådana, som i hufvudsak stode
den civila byggnadsverksamheten närmare än den andra. Den förra
gruppen utgjordes af kasern- och lägeretablissemangen in. m., den andra
af fästningsbyggnaderna.
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 10U.
11
Kommittén erinrar vidare därom, att enskild motionär föreslagit,
att båda grupperna skulle anförtros åt en gemensam »militärbyggnads-
kår», men att Riksdagen ansett det vara lämpligare, att skilda organ
öfvertoge hvar sin grupp, och däri utmynnade äfven kommitténs förslag.
I detta sammanhang torde redogörelse böra lämnas endast för
den del af betänkandet, som angår frågan om nya kasernetablissemangs
uppförande. Kommittén yttrar härom följande:
»Till eu början må bär erinras, att denna del af byggnadsverksam¬
heten för arméns räkning efter beslutet om 1901 års härordningsförslag
antagit och under ännu några år kommer att bibehålla ett omfång,
väsentligt öfverskridande det normala. Redan på grund däraf kan det
med fog sättas i fråga, huruvida det kan vara lämpligt att för detta
tillfälligtvis mycket stora behof anlita en organisation, tillkommen un¬
der förutsättning af arbeten i en jämförelsevis liten skala och med ett
annat slag af byggnadsverksamhet såsom egentligt arbetsfält. På veder-
börandes utbildning med annan verksamhet såsom hufvudsyfte, på bri¬
stande förutsättningar att kunna ekonomiskt handhafva dylika företag
och på tillgängliga arbetskrafters otillräcklighet torde ock få skrifvas
de ogynnsamma resultaten vid åtskilliga kasernbyggnadsarbeten.
Ser man på de under de sista åren fullbordade kasernbyggnaderna
för arméns räkning, så synes det, vare sig arbetena utförts på entre¬
prenad eller under fortifikationens egen ledning, som om vederbörande
kafva både saknat tid till och icke fullt insett betydelsen af grundliga
markundersökningar. Man har inom fortifikationen underskattat vikten
af planers uppgörande med speciell hänsyn till markens beskaffenhet,
för att i stället rikta sin uppmärksamhet främst på en imposant grup¬
pering af byggnaderna. Från fortifikationens kasernbyggnadsafdelning
lämnade uppgifter angående förhållandet mellan anvisade belopp och
verkliga kostnader för utförda etablissemang upplysa, att i de flesta fall
försvårad grundläggning eller planering varit ox-sak till anslagens öfver¬
skridande och vittna således om nu omförmälda blåst.
Såsom belysande i sagda hänseenden må anföras några exempel.
Två byggnadei-, tillhörande Norrlands trängkårs redan före år 1901 an¬
lagda etablissemang vid Sollefteå, hade förlagts alltför nära den synner¬
ligen höga, för ras utsatta älfstranden vid Ångermanälfven, hvilket
efter ett inträffadt nipras haft till följd, dels att den ena byggnaden,
helt obetydlig visserligen, måst flyttas, dels att stranden vid etablisse¬
manget måst förstärkas med ganska dyrbara stensättningar och andra
skyddsåtgärder, hvilka arbeten på framställning af chefen för fortifika¬
tionen utförts genom väg- och vattenbyggnadsstyrelsens försorg.
12
Kimgl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
För det tillämnade etablissemanget för Västernorrlands regemente,
likaledes vid Sollefteå, hade utsetts en plats, där extra grundläggnings-
kostnader enligt uppgjord beräkning skulle uppgå till 110,000 kronor,
utan att man aktat nödigt undersöka, huruvida ej väsentligt bättre
grundförhållanden vore att påräkna å kronans egen mark vid rege¬
mentets närbelägna lägerplats, i hvilket fall för öfrigt bättre än å det
utsedda nya området kunnat tillgodogöras å lägerplatsen redan befintliga
byggnader.
Beträffande Vaxholms grenadjärregementes etablissemang har i
annat sammanhang utredts, att afsevärda belopp kunnat inbesparas
genom modifikation af situationsplanen, och liknande resultat, dock i
väsentligt mindre grad, borde varit att påräkna af en jämnkning i si¬
tuationsplanen för Västmanlands regementes etablissemang vid Västerås,
äfven om man måste erkänna, att terrängens formation i mycket be¬
aktats å sistnämnda plats.
Smålands husarregementes etablissemang vid Eksjö har förlagts på
en tomt omkring 1 kilometer aflägsen från öfningsfältet Ränneslätt med
omgifningar, och å den sålunda valda tomten hafva schaktnings- och
fyllningsarbetena blifvit icke oväsentligt dyrbarare, än om själfva kasern¬
gården planerats efter en lägre nivå, och de kullar, på livilka de största
byggnaderna förlagts, sänkts något mindre, än nu skett. En jämkning
i läget för vissa rörledningar kunde ock här hafva medfört ej obetydlig
besparing i kostnaden för rörgrafvar.
Denna brist på noggranna undersökningar har dessutom visat sig
medföra olägenhet vid pröfning af entreprenad anbud, i det att vid pröf-
ningen saknats nödiga förutsättningar att bedöma förhållandet mellan
fordrad entreprenadsumma och fordrad arbetsprestation. Af samma an¬
ledning har man vid uppgörandet af vissa entreprenadkontrakt icke
kunnat fastslå en bestämd summa för hela entreprenaden, utan endast
för en del däraf, och för återstoden nöjt sig med fixerandet af vissa
pris per arbetsenhet samt arbetskvantitetens bestämmande genom efteråt
skeende uppmätning. Utom de anledningar till tvister, som lätt följa
af ett dylikt förfaringssätt, har det medfört, att vederbörande exempel¬
vis kommit att antaga ett anbud, som i fördt protokoll förklarats vara
det lägsta, men som, sedan arbetet blifvit verkställdt, uppmätt och be-
taladt, visat sig vara betydligt dyrare än ett annat, afgifvet samtidigt
med det antagna. Så var fallet med entreprenaden för det nämnda
etablissemanget vid Eksjö, där, enligt hvad kommittén vid företagen
undersökning funnit, det anbud, som godkänts såsom det lägsta, i verk¬
ligheten blifvit staten öfver 30,000 kronor dyrare, än om ett annat af
13
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
de ingifna anbuden af chefen för fortifikationen antagits. I samtliga
anbuden ingick nämligen, i enlighet med entreprenadkungörelsen, att
allt gräfnings-, schaktnings- och sprängningsarbete skulle betalas efter
visst, i anbudet uppgifvet å-pris, men vid denna rörliga del af entre¬
prenaden, som å tvenne af de ingifna anbuden var beräknad vida lägre
än å det antagna anbudet, hafva vederbörande inom fortifikationen ej
fäst nödigt afseende. Man synes hufvudsakligen hafva räknat med den
fasta entreprenaden och i följd däraf missräknat sig.
Det är emellertid icke endast i afseende å nu berörda och likartade
förhållanden, som nödiga förutsättningar saknats för en fullgod ledning
af kasernbyggnadsarbetena från fortifikationens sida. Mycket af hvad
som brustit har otvifvelaktigt varit beroende därpå, att nödvändigheten
att få de af Riksdagen anordnade medlen att räcka till för ändamålen
och det ansvar, som härutinnan pålegat fortifikationen, icke stått till¬
räckligt tydliga för dem, som vederbort.
Ätt i ett och annat fall arbete för arméns räkning äfven med den
nuvarande organisationen kunnat utföras tillfredsställande i både tekniskt
och ekonomiskt hänseende förbiser kommittén ingalunda, om än hvarje
uppgift härom icke tål vid en närmare granskning. Det stora flertalet
af de senare årens kasernbyggnadsarbeten, såväl nybyggnaderna som
ombyggnaderna, hafva emellertid slutat med betydande underskott,
hvilka åtminstone i afseende å de senare omöjligen kunnat hänföras
till drygare grundläggnings- och planeringsarbeten. Hvad beträffar de
• genom fortifikationens egen försorg utan användande åt entreprenad
uppförda kasernetablissemangen, hafva särskildt de nya etablissemangen
i Karlskrona och å Rindön tilldragit sig statsrevisionens och Riksdagens
uppmärksamhet. Den närmare utredning i afseende å orsakerna till
byggnadsarbete öfverskridande vid uppförandet af Vaxholms grenad-
järregementes etablissemang, hvilken i dagande afslutats, lärer icke
blifva ägnad att styrka fortifikationens kompetens på detta område,
utan fastmera ådagalägga nödvändigheten att få en annan ledning af
kasernbyggnadsarbetena, hvilken tillser, att det bygges med omtanke
och hushållning inom de af Kungl. Maj:t äskade och af Riksdagen an¬
visade anslag.
Specialiseringen blir i våra dagar af .allt större vikt på alla om¬
råden och gäller detta icke minst på byggnadsverksamhetens. Det ligger
därför i sakens egen natur, att, då å fortifikationen och särskildt å dess
chefsämbete ställas allt högre anspråk för utvecklingen af krigets hjälp¬
medel, deras tillgodoseende knappast medgifver, att innehafvaren åt
detta ämbete ägnar tillräcklig tid och omtanke åt eller ens kan äga
14 Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
alla de kvalifikationer, som fordras för planläggning- och ledning af
samtliga ämbetet åliggande byggnadsarbeten.
För kriget och krigsberedskapen tagas ju de tekniska hjälpmedlen
uti anspråk i allt större utsträckning och i allt flere riktningar, och det
är ingenjörs vapnet, som har att tillgodose de flesta af dessa anspråk.
Det måste vara i denna riktning, som fortifikationen främst måste ut¬
bildas, och detta gäller såväl befäl som trupp. Då dess utbildning för
byggnadsarbeten af mera civil art således måste intaga en jämförelse¬
vis irnderordnad ställning, kan den ej heller mäta sig med den utbild¬
ning, som förvärfvats af de för sådan byggnadsverksamhet speciellt
utbildade.
Att ej nödig fackkunskap funnits att tillgå inom fortifikationen
framgår däraf, att dess chef nödgats anlita biträde af utomstående vid
handläggning af hithörande göromål, när det gällt att utarbeta ritningar,
kostnadsförslag och planer för byggnadsarbeten, äfvensom att verkställa
undersökningar för desamma, uppgöra förslag till grundläggningar, be¬
räkna konstruktioner, kontrollera entreprenader och till och med i egen¬
skap af befäl deltaga i ledning af arbetena, Detta har dock skett un¬
der högsta befäl från militär institution, och det har antagits, att utan
en sådan anordning de militära krafven vid ifrågavarande arbeten icke
skulle blifva tillräckligt tillgodosedda, enär härför erfordrades just den
militära ledningen.
Kommittén vill härvid erinra, att ganska allvarsamma anmärknin¬
gar just från militärt håll gjorts äfven beträffande vissa under fortifika¬
tionens omedelbara ledning utförda etablissemang. Dessa anmärkningar,
som väl hufvudsakligast träffa de uppgjorda typritningarna, torde knap¬
past hafva kunnat undvikas på annat sätt, än att vederbörande militära
törvaltningar fått tillfälle att mera än hittills varit förhållandet öfver¬
lägga med den verkställande myndigheten om de i hvarje särskilt fall
önskliga modifikationer, som de uppgjorda typerna kunde anses böra
undergå. Naturligast synes ock vara, att de, för hvilka ett etablisse¬
mang afses, d. v. s. de, som äro närmast intresserade af fullt tillfreds¬
ställande anordningar i militärt, hygieniskt och förvaltningshänseende
vid etablissemanget, få utöfva inflytande å anordningarna vid detsamma,
Det bör naturligtvis så tillgå, att truppförbandets chef bereder veder¬
börande tillfälle att höras i sagda hänseenden, innan han i samråd med
byggnadsteknik ern uppställer hvad man kan kalla ett program för an¬
läggningen. Byggnadsteknikern har sedan att lösa det problem, som
innehålles i programmet, samt att, då det gäller icke typer utan defi¬
nitiva förslag, taga hänsyn speciellt till förhållandena å byggnads-
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
15
platsen, som då bör vara bestämd. Sättas vederbörande regements-
förvaltning såväl som arméfördelningschef och fördelningsläkare där¬
efter i tillfälle att officiellt yttra sig öfver de utarbetade förslagen, böra
de speciella militära krafven hafva vunnit allt det beaktande, som sa¬
kens vikt kräfver.
Tillbörlig hänsyn till de militära, liksom också till de militär¬
hygieniska krafven bildar således icke något hinder för tillgodogörande
af de större byggnadstekniska insikterna inom det civila området, och
då just tillgodogörandet af de bättre insikterna och den fullständigare
specialutbildningen synes vara det mål, man bör eftersträfva, har kom¬
mittén föreslagit, att så må ske.
Att för kasernbyggnadsarbeten, som pågå i den omfattning, de
tagit efter 1901 års riksdagsbeslut om ny arméorganisatiou, anlita öfver-
intenclentsämbetet, såsom af en och annan varit alternativt ifrågasatt,,
torde icke vara lämpligt. Den naturligaste och bästa lösningen erhåller
enligt kommitténs öfvertygelse den stora kasernbyggnadsfrågan, om
denna angelägenhet i sin fortsättning öfverlämnas åt en fristående
myndighet af såtillvida tillfällig art, att den skulle fungera endast intill
dess de af den nya arméorganisationen beroende nybyggnadsarbetena
fullbordats.
I den från fortifikationen fristående kommission, som således enligt
kommitténs mening skulle omhändertaga kasernbyggnadsarbetena, böi*
den verkställande makten anförtros åt en erfaren arbetsledare, som
äger nödiga förutsättningar att såväl ekonomiskt som tekniskt hand¬
hafva ett dylikt företag. Kommissionens ledamöter böra i öfrigt så
väljas, att fackinsikter i afseende å husbyggnaders konstruktion och
utförande samt affärsmässig ledning därinom blifva vederbörligen till¬
godosedda.
Förslag till nybyggnader böra utarbetas vid det under kommis¬
sionen stående rit-, byggnads- och kassakontor, hvars personal den
verkställande chefen skulle äga att tillsätta, samt med ledning af pro¬
gram, som tillkommit på ofvan antydt sätt. Först efter det de sålunda
utarbetade förslagen till ritningar och situationsplaner jämte tillhörande
kostnadsförslag efter vederbörande såväl militära som medicinska myn¬
digheters hörande blifvit granskade af kommissionen, anmälas de till
fastställelse af Kungl. Maj:t, åtföljda af motivering särskildt i de delar,
där förut gillade typer undergått modifikationer. I detta sammanhang
vill kommittén framhålla nödvändigheten af, att kommissionen uttryck¬
ligen ålägges att vid utarbetande af sina förslag dels taga hänsyn till
ortsförhållanden och hvad som för dessa kan vara lämpligast, dels i
16
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
öfrigt föreslå sådana förenklingar i afseende å byggnadsplaner och
byggnadssätt, att i hvarje särskild! fall den kostnadssumma, som i de
af Riksdagen beviljade anslag blifvit beräknad för ett byggnadsföretag,
icke må öfverskridas.
Det skulle vidare åligga verkställande chefen att, i öfverensstäm¬
melse med 6 § i kungl. förordningen angående statens upphandlings-
och entreprenadväsende m. m. den 17 november 1893 och med till-
lämpning af kontraktsformulär, som kommissionen godkänt, utbjuda
fastställda byggnadsarbeten på entreprenad såväl i deras helhet som i
delar. Kommissionen skulle sedermera pröfva anbuden samt bestämma,
huruvida förnyadt utbjudande skulle ske eller ej, och i förra fallet hvad
som borde ingå i det nya utbjudandet, men i det senare antingen an¬
taga visst anbud eller ock besluta, att arbete skulle helt eller delvis
utföras under kommissionens egen förvaltning, hvilket beslut dock borde
underställas Kungl. Majrts pröfning. För bedömande af alla dessa
frågor skulle kommissionen äga att tillgå motiveradt yttrande och för¬
slag, afgifvet af dess chef i enlighet med den i 19 § af nyssnämnda
kungl. förordning gifna bestämmelsen, att det åligger vederbörande
myndighet att, innan ett afgifvet anbud å arbete företages till pröfning,
öfver detta arbete låta upprätta noggrann! kostnadsförslag.
För antaget anbud skulle verkställande chefen äga att uppgöra
entreprenadkontrakt och själf utöfva öfverkontroll å arbetet, hvarjemte
af kommissionen skulle utses platskontrollant, äfvensom ett dugligt
verkmästarbiträde åt denne, därest sådant tilläfventyrs kunde finnas
nödigt.
För arbete under kommissionens förvaltning skulle verkställande
chefen förelägga kommissionen förslag till organisation och räkenskaps-
föring, att efter granskning inom kommissionen öfverlämnas till Kungl.
Maj:ts pröfning. Chefen skulle äga att antaga och entlediga öfver-
och underbefäl vid såväl det egentliga arbetet som förrådsförvaltningen,
allt dock inom den ram och utan öfverskridande af de arfvoden, som
på nyss angifvet sätt bestämts rörande organisationen. Äfven i sådant
fall, där kommissionen komme att utföra arbete under egen förvaltning,
skulle gällande entreprenadförordning, där så ske kunde, tillämpas.
Af det sagda lärer framgå, att det hufvudsakliga ansvaret och
arbetet komme att hvila på verkställande chefen, hvilkens arbetskraft
komme att fullt upptagas af arbetet i fråga. Därefter måste ock hans
arfvode afpassas, och vill man försäkra sig om en för uppdraget fullt
lämplig person, kan arfvode! ej gärna sättas lägre än till 15,000 kronor
för år, förutsatt att ej rätt till pension förenas med berörda tjänst,
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
17
något som dock knappast, torde vara lämpligt, enär vid hans antagande
eller förordnande bör fästas förbehåll om rätt till uppsägning eller till
förordnandets begränsning till viss tid.
Ofriga ledamöter i kommissionen skulle däremot enligt kommitténs
förslag jämförelsevis mindre betungas med arbete och endast tidvis
härför tagas i anspråk. Kommittén föreställer sig, att härtill fullt lämp¬
liga personer kunde vinnas för ett arfvode af 1,500—2,000 kronor för
år samt ersättning för resekostnader med deras verkliga belopp.
Själffallet synes kommissionens säte böra blifva Stockholm.
Ofvan är förutsatt behofvet af ett rit-, byggnads- och kassakontor
för kommissionen. Å detta kontor, som komme att lyda omedelbart
under verkställande chefen, skulle anställas personal för handläggning
af arkitekt- och ingenjörsarbeten, äfvensom för sekreterare- och expe-
ditionsgöromål samt kassavård.
Kostnaderna för detta kontor, vid hvilket äfven en vaktmästare
torde böra anställas, hafva med ledning af hvad som inhämtats om ut¬
gifterna för den nuvarande ritbyrån beräknats till högst 33,000 kronor.
Förutom hyra för lokal med värme och belysning komme dessutom att
för kontoret erfordras medel till expenser.
Enligt kommitténs mening böra kostnaderna för den sålunda ifråga¬
satta kommissionen med dess underlydande organ utgå af kasernbygg-
nadsanslagen.»
På grund af hvad kasernbyggnadskommittén sålunda anfört, ansåge
sig kommittén, beträffande planläggning och utförande af de nya ka¬
sernetablissemang, som återstå att uppföra, böra föreslå:
att för detta ändamål en särskild kasernbyggnads-
kommission tillsättes, bestående af tre, högst fem per¬
soner, med uppdrag att såväl tekniskt som ekono¬
miskt omhänderhafva samtliga arbeten i och för plan¬
läggning och utförande af nya kasernetablissemang för
armén;
att en af kommissionens ledamöter förorda as att
såsom verkställande chef handhafva ledningen såväl
af kommissionens arbeten som ock i öfrigt af hela
den verksamhet, som är i fråga;
att såsom oeftergiflig kompetensfordran på den,
som erhåller förordnande såsom verkställande chef,
uppställes, att han skall äga förmåga att såväl eko¬
rn till Riksd. Prof. 1007. 1 Sami. 1 Afl, 83 Käft. 3
Kaserribygg-
nadskommit-
téns förslag.
18
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
nordiskt som tekniskt sköta ett dylikt företag, hvar-
jämte han bör ägna sig uteslutande häråt;
att under kommissionen upprättas ett rit-, bygg¬
nads- och kassakontor med nödig sakkunnig per¬
sonal;
att vederbörande militära och medicinska myn¬
digheter (arméfördelningschefen, regementschefen, för-
delningsläkaren, regementsläkaren) beredes tillfälle
att yttra sig öfver utarbetade förslag till ritningar
och situationsplaner, innan dessa jämte tillhörande kost¬
nadsförslag ingifvas till Kung]. Maj:t för fastställelse;
att det skall tillhöra kommissionen att föreslå
sådana förenklingar i afseende å byggnadsplaner och
byggnadssätt, att i hvarje särskildt fall den kostnads-
summa, som i de af Riksdagen beviljade anslag blif¬
va beräknad för ett byggnadsföretag, icke må öfver-
skridas;
att, i enlighet med kungl. förordningen angå¬
ende statens upphandlings- och entreprenadväsende
in. m. den 17 november 1893, hvarje hithörande
byggnadsföretag skall utbjudas på entreprenad, blif¬
vande sedermera på kommissionens pröfning bero¬
ende, huruvida något af de ingifna anbuden skall
antagas;
att, jämlikt 6 § af nämnda förordning, vid in¬
fordrande af entreprenadanbud ej blott arbetet i dess
helhet, utan jämväl hvar för sig olika delar däraf
skola utbjudas, samt att det sedermera vid anbudens
pröfning må åligga kommissionen att med noggrann!
iakttagande af hvad som blir ekonomiskt fördelakti¬
gast antaga ett eller flera anbud;
att, vid infordrande af entreprenadanbud, förslags-
kontrakt, ritningar, beskrifningar, konstruktiva anord¬
ningar, specifikationer in. m. skola tillhandahållas i full¬
ständigt utarbetadt skick;
att anbuden skola afse fast entreprenad å hvarje
arbete, hvarå anbud infordrats, men att, därest undan¬
tagsvis rörlig entreprenad (betalning efter visst pris
per enhet utfördt arbete) ifrågasättes med afseende
19
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition N:o 10G.
å någon del af ett arbete, det må åligga kommis¬
sionen att med särskild noggrannhet beräkna den ök¬
ning i hela entreprenadsumman, hvartill den rörliga
delen af det ena eller det andra entreprenadanbudet
kan leda;
att för hvarje arbetsplats, där byggnadsverk¬
samhet på entreprenad pågår, skall af kommissionen
utses en fackkunnig kontrollant, hvilken det åligger
att ständigt och i detalj följa arbetet, och att denne,
där så behöfves, skall erhålla ett dugligt verkmästar-
biträde;
att, därest kommissionen efter infordrande af
entreprenadanbud finner för staten fördelaktigare, att
ett byggnadsföretag omedelbart utföres genom kommis¬
sionens försorg, fråga härom skall underställas Kungl.
Maj:ts pröfning;
att i sådant fall samtidigt härmed skola fram¬
läggas dels fullständiga ritningar och situationsplaner,
detaljerade kostnadsförslag och arbetsbeskrifningar
samt' förslag till särskilda bestämmelser rörande för-
rådsförvaltning och bokföring a arbetsplatsen, dels
ock förslag å arbetsledare vid byggnadsföretaget,
hvartill ej någon, som icke ådagalagt erkänd skick¬
lighet och duglighet att såväl tekniskt-administrativt
som ekonomiskt leda husbyggnadsarbeten, må ifråga¬
sättas ;
att det skall åligga arméförvaltningen å civila
departementet att på rekvisition tillhandahålla kommis¬
sionen och dess kassakontor de af Riksdagen till nya
kasernbyggnader anslagna medel; samt
att fortifikationen och arméförvaltningen å forti¬
fikation sdepartementet frikallas från all befattning med
uppförandet af nya kasernetablissemang.
Genom nådigt bref den 21 december 1906 bemyndigade Kungl.
Maj:t mig att tillkalla sakkunniga personer till ett antal af högst fyra för
att deltaga i handläggningen af frågan rörande omorganisation af arméns
centrala förvaltningsmyndighet för utarbetande af slutligt förslag i detta
ämne. Ifrågavarande sakkunniga — ledamöterna af Riksdagens första
Särskilda
sakkunnigas
yttrande.
20 Kungi. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
kammare, generalmajoren m. m. friherre N. A. H. Palmstierna och
militärbefälhafvaren å Gottland, generalmajoren m. m. J. G. Björlin
samt ledamöterna af Riksdagens andra kammare, filosofie doktorn m. m.
D. K. Bergström och landtbrukaren m. in. C. Persson i Ställhult —
hafva i skrifvelse den 21 nästlidne februari afgifvit särskild! yttrande öf¬
ver kasernbyggnadskommissionens förslag i fråga om handhafvande! af
byggnadsärenden för armén.
Till en början erinra de sakkunniga därom, att enligt arméförvalt¬
ningens instruktion den 27 maj 1881, § 13, skola inom fortifikations-
departementet därstädes handläggas ärenden, som angå uppförande och
underhåll af de värfvade garnisonstruppernas kasernetablissemang med
därtill hörande byggnader. Sedan bestridandet af kostnader för den
icke garnisonerade arméns byggnader å mötesfälten öfverflyttats till det
anslag, som sedermera benämnts anslaget till arméns byggnader, mötes-
fält och kommendantsskapsutgifter samt fortifikationens öfningar och
materiel, hade jämväl ärenden angående dessa byggnaders underhåll
jämte tillhörande nybyggnader öfvertagits af fortifikationsdepartementet.
Uppförandet af de nya kasernetablissemang, hvartill medel af Riksdagen
sedan år 1901 anvisats, hade af Kungl. Maj:t uppdragits åt chefen för
fortifikationen, och omförmälda medel hade af arméförvaltningen å
fortifikationsdepartementet förvaltats och redovisats. Den af Kungl.
Maj:t den 3 februari 1905 tillsatta kommittén för afgifvande af förslag
angående organisationen af arméns centrala förvaltningsmyndighet hade
uti sitt den 28 maj 1906 afgifna underdåniga betänkande icke ifråga¬
satt någon förändring i sättet för handhafvande! af ärenden rörande
^byggnader och underhåll af arméns byggnader utan hemställt, att
dessa angelägenheters handläggning fortfarande såsom hittills måtte
tillkomma fortifikationsdepartementet.
Härefter redogöra de sakkunniga för innehållet uti Riksdagens
skrifvelse den 25 maj 1906, mo 187, i fråga om mera betryggande
garantier för utförande på ett tillfredsställande sätt af byggnader för
arméns behof, äfvensom för kasernbyggnadskommissionens i ärendet
afgifna yttrande samt anföra därefter följande:
»Aid bedömande af 'denna fråga hafva vi ansett oss böra till en
början framhålla, att uppenbarligen de ämbetsgöromål, hvilka för när¬
varande hvila å chefen för fortifikationen, äro allt för betungande.
Utom de åligganden, hvilka tillkomma honom såsom chef för armé-
förvaltningens fortifikationsdepartement, har han tillika att utöfva så¬
väl chefskapet öfver fortifikationstrupperna som öfverinseende! öfver
rikets fästningsbyggnader. Därtill har under de näetförflutna fem åren
21
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
lagts skyldighet för honom att ombesörja synnerligen omfattande ny¬
byggnads-, tillbyggnads- och förändringsarbeten å alla kasernetablisse¬
mang för den garnisonerade armén samt uppförande af ett flertal nya
etablissemang för hittills icke garnisonerade truppförband. Såsom i
annat sammanhang blifvit utredt, hafva ock betydande olägenheter upp¬
stått därigenom, att mångfalden af åligganden hindrat honom att åt
vissa af desamma ägna den öfversikt och noggranna kontroll i detaljer,
som erfordrats.
Ännu återstå till utförande nybyggnadsarbeten för femton kasern¬
etablissemang, hvilka arbeten icke påbörjats, men inom den närmaste
tiden skola begynna. Det synes därför vara af omständigheterna på-
kalladt, att ändrade bestämmelser meddelas rörande handhafvandet af
dessa byggnad särenden. Vi anse oss därvid kunna i allt väsentligt
ansluta oss till det af kommittén för arméns byggnader framlagda,
här ofvan återgå fna förslaget.
Enligt hvad kommittén föreslagit, skulle kasernbyggnadskommis-
sionen bestå af tre, högst fem ledamöter, och såsom oeftergiflig kom¬
petensfordran på den, hvilken erhölle förordnande såsom verkställande
chef, skulle uppställas, att han ägde förmåga att såväl ekonomiskt som
tekniskt sköta ett dylikt företag, hvarjemte han borde ägna sig ute¬
slutande däråt. Till fullo instämmande häri, vilja vi tillika hafva fram¬
hållit, att chefskapet öfver detsamma bör anförtros åt en person, som
fyller ofvan angifna kvalifikationer, ehvad lian är att finna å det mili¬
tära eller civila området, samt att, med det för kommissionen föreslagna
ledamotsantal, det i hvarje fall icke bör vara uteslutet, att äfven militär
sakkunskap inom densamma är till finnandes.
Under kommissionen skulle enligt kommitténs förslag upprättas ett
rit-, byggnads- och kassakontor med nödig sakkunnig personal. Vi
vilja därvid erinra, att å fortifikationens ritbyrå under de senare åren
anställts och utbildats en ganska talrik personal, som lärer vunnit vana
och sakkännedom i hithörande arbeten, samt att det därför synes vara
såväl ur det allmännas synpunkt fördelaktigt som ock med billighet
gent emot denna personal förenadt att, i den mån så erfordras och
personalen befinnes för ändamålet lämplig, anlita densamma uti det
under kommissionen lydande ritkontoret.
I sammanhang härmed vilja vi framhålla, hurusom anställning af
all personal hos kommissionen bör äga allenast tillfällig karaktär, så att
ej några anspråk på vare sig fortsatt användande i statens tjänst eller
rätt till pension eller annan däremot svarande förmån efter byggnads¬
tidens slut må kunna göras.
22
Kungl. Maj-.ts Nåd. Proposition N:o 106.
Kommitténs förslag, att vederbörande militära och medicinska myn¬
digheter skulle beredas tillfälle att yttra sig öfver utarbetade förslag-
till ritningar och situationsplaner, innan dessa jämte tillhörande kost¬
nadsförslag ingifvas till Kungl. Magt för fastställelse, anse vi välbetänkt,
men vilja jämväl framhålla, att då, enligt hvad upplyst blifvit, normal¬
ritningarna nyligen blifvit underkastade en samfälld granskning från
det högre armébefälets samt generalintendentens och öfverfältläkarens
sida, de nu ifrågasatta yttrandena böra afse hvarje särskildt kasern-
etablissemang med hänsyn till de lokala förhållandena på den plats,
där detta skall förläggas.
I öfrigt hafva vi icke något att tillägga till kommitténs förslag.
Med anledning af hvad sålunda blifvit anfördt få vi hemställa, det
herr statsrådet täcktes föreslå Kungl. Maj:t,
att för planläggning och utförande af de nya ka¬
sernetablissemang, som återstå att uppföra för armén,
en särskild kasernbyggnadskommission tillsättes, bestå¬
ende af tre, högst fem personer, med uppdrag att
såväl tekniskt som ekonomiskt omhänderhafva samt¬
liga hithörande arbeten;
att en af kommissionens ledamöter förordnas att
såsom verkställande chef handhafva ledningen såväl
af kommissionens arbeten som ock i öfrigt af hela den
verksamhet, som är i fråga;
att såsom oeftergiflig kompetensfordran på den,
som erhåller förordnande såsom verkställande chef,
ehvad han är att finna å det militära eller det civila
området, uppställes, att han skall äga förmåga att så¬
väl ekonomiskt som tekniskt sköta ett dylikt företag,
hvarjämte han bör ägna sig uteslutande häråt;
att under kommissionen upprättas ett rit-, bygg¬
nads- och kassakontor med nödig sakkunnig personal;
att vederbörande militära och medicinska myn¬
digheter (arméfördelningschefen, regementschefen, för-
delningsläkaren, regementsläkaren) beredes tillfälle att
med hänsyn till de lokala förhållandena yttra sig öfver
utarbetade förslag till ritningar och situationsplaner,
innan dessa jämte tillhörande kostnadsförslag ingifvas
till Kungl. Maj:t för fastställelse;
att det skall tillhöra kommissionen att föreslå så¬
dana förenklingar i afseende å byggnadsplaner och
23
Kungl. Maj\ts Nåd. Proposition No 106. .
byggnadssätt, att i hvarje särskildt fall den kostnads-
summa, som i de af Riksdagen beviljade anslag blifvit
beräknad för ett byggnadsföretag, icke må ölver-
skridas;
att, i enlighet med kungl. förordningen angående
statens upphandlings- och entreprenadväsende m. m.
den 17 november 1893, hvarje hithörande byggnads¬
företag skall utbjudas på entreprenad, blifvande seder¬
mera på kommissionens pröfning beroende, huruvida
något af de ingifna anbuden skall antagas;
att, jämlikt 6 § af nämnda förordning, vid infor¬
drande af entreprenadanbud ej blott arbetet i dess
helhet utan jämväl hvar för sig olika delar däraf skola
utbjudas, samt att det sedermera vid anbudens pröf¬
ning må åligga kommissionen att med noggrannt
iakttagande af hvad som blir ekonomiskt fördelakti¬
gast antaga ett eller flera anbud;
att, vid infordrande af entreprenadanbud, förslags-
kontrakt, ritningar, beskrifningar, konstruktiva anord¬
ningar, specifikationer m. m. skola tillhandahållas i
fullständigt utarbetadt skick;
att anbuden skola afse fast entreprenad å hvarje
arbete, hvarå anbud infordrats, men att, därest un¬
dantagsvis rörlig entreprenad (betalning efter visst
pris per enhet utfördt arbete) ifrågasättes med afse¬
ende å någon del af ett arbete, det må åligga kom¬
missionen att med särskild noggrannhet beräkna den
ökning i hela entreprenadsumman, hvartill den rörliga
delen af det ena eller det andra entreprenadanbudet
kan leda;
att för hvarje arbetsplats, där byggnadsverksam¬
het på entreprenad pågår, skall af kommissionen ut¬
ses en fackkunnig kontrollant, hvilken det åligger att
ständigt och i detalj följa arbetet, och att denne, där
så behöfves, skall erhålla ett dugligt verkmästarbi-
träde;
att, därest kommissionen efter infordrande af en¬
treprenadanbud finner för staten fördelaktigare, att
ett byggnadsföretag omedelbart utföres genom kom¬
missionens försorg, fråga härom skall underställas
Kungl. Maj:ts pröfning;
24
Departements¬
chefens
yttrande.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
att i sådant fall samtidigt härmed skola framläg¬
gas dels fullständiga ritningar och situationsplaner,
detaljerade kostnadsförslag och arbetsbeskrifningar
samt förslag till särskilda bestämmelser rörande för¬
råds förvaltning och bokföring å arbetsplatsen, dels
ock förslag å arbetsledare vid byggnadsföretaget, hvar¬
till ej någon, som icke ådagalagt erkänd skicklighet
och duglighet att såväl tekniskt-administrativt som
ekonomiskt leda husbyggnadsarbeten, må ifrågasättas;
samt
att det skall åligga arméförvaltningen å civila
departementet att på rekvisition tillhandahålla kom¬
missionen och dess kassakontor de af Riksdagen till
nya kasernbyggnader anslagna medel.»
Såsom af det föregående framgår, har 1906 års Riksdag hos Kungl.
Maj: t gjort framställningar om vidtagande af åtgärder för vinnande af
garantier, för att nybyggnader vid armén utföras på ett tillfreds¬
ställande sätt. Såväl kasernbyggnadskommittén som ock de sakkun¬
niga, hvilka tillkallats för att verkställa utredning och afgifva förslag
angående arméförvaltningens omorganisation, hafva kommit till det
resultat, att en annan ordning för handläggningen af förestående om¬
fattande nybyggnadsärenden för armén än den nuvarande är af be-
hofvet påkallad.
I princip synes mig icke något vara att erinra mot det framställda
förslaget om upprättandet af en särskild kasernbyggnadskommission
med uppgift att omhändertaga uppförandet af de femton kasernetablis¬
semang, till hvilka Riksdagen år 1906, på framställning af Kungl. Maj:t,
beviljade 21,744,000 kronor. De regementen, för hvilka dessa kasern¬
etablissemang äro afsedda, äro: Lifregementets grenadjärer, Första och
Andra lifgrenadjärregementena, Västgöta regemente, Upplands infanteri¬
regemente, Skaraborgs, Södermanlands, Kronobergs, Jönköpings, Ålfs-
borgs, Bohusläns, Kalmar och Värmlands regementen samt Norra och
Södra skånska infanteriregementena. Kommissionens uppdrag torde
dock icke böra ovillkorligen begränsas till handläggandet endast af de
nybyggnadsärenden, som stå i samband med uppförandet af ifrågava¬
rande femton kasernetablissemang. Det vill nämligen synas, som om det
skulle vara ändamålsenligt att, då Kungl. Maj:t så finner lämpligt, kunna
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106. 25
hänskjuta äfven andra nybyggnadsärenden för armén till kommissionens
bedömande eller handläggning under den tid, då kommissionen, för
fullgörandet af sitt bufvuduppdrag, ännu befinner sig i verksamhet.
Hvad kasernbyggnadskommittén och de sakkunniga uttalat i fråga
om sammansättningen af den föreslagna kommissionen, upprättandet af
erforderligt rit-, byggnads- och kassakontor, planenligt förfaringssätt
vid utarbetandet af ritningar och kostnadsförslag samt vid byggnader¬
nas uppförande, tillämpningen af entreprenadsystemet m. m. synes
mig i allt väsentligt vara förtjänt af att vinna efterföljd och beaktande.
Krafvel att kommissionens verkställande chef skulle ägna sig uteslutande
åt detta chefskap, torde dock lämpligen böra lida den inskränkning,
att, därest han vid tillträdandet af sin befattning har sådan sysselsätt¬
ning, att den skäligen icke kan omedelbart afbrytas, nödigt rådrum må
honom medgifvas för afvecklandet af de bestyr, han har sig ålagda.
I detta sammanhang får jag framhålla, att det synes mig vara ange¬
läget, att kommissionen icke bindes genom sådana föreskrifter, som
skulle försvåra ett ändamålsenligt eller praktiskt tillvägagående i hvarje
särskilt fall. I detta afseende tänker jag närmast på den bestäm¬
melsen uti det framställda förslaget, att det skulle tillhöra kommissionen
att föreslå sådana förenklingar i afseende å byggnadsplaner och bygg¬
nadssätt, att i hvarje särskildt fall den kostnadssumma, som i de af
Riksdagen beviljade anslag är beräknad för ett byggnadsföretag, icke
må öfverskridas.
Mot vidtagandet af förenklingar i byggnadsplaner och byggnads¬
sätt kan visserligen icke någon erinran göras, under den förutsättning,
att byggnadernas ändamålsenlighet och soliditet därigenom icke komma
att eftersättas. Med hänsyn till önskvärdheten att för framtiden i möj¬
ligaste mån begränsa kostnaderna för underhålls- och utvidgningsarbe-
ten måste det nämligen anses vara af vikt, att de nya kasernetablisse¬
mangen blifva anordnade och uppförda på ett fullt tillfredsställande
sätt. Under denna förutsättning torde följaktligen icke några betänk¬
ligheter böra göras gällande i fråga om vidtagandet af de förenklingar,
som befinnas möjliga och lämpliga. Däremot vill det synas, som om
man icke skäligen skulle kunna föreskrifva, att förenklingarna skulle
drifvas ända därhän, att i hvarje särskildt fall den kostnadssumma, som
beräknats i de af Riksdagen beviljade anslag, icke komme att öfver¬
skridas, äfven om den beräknade summan af en eller annan anledning
befunnes för låg för uppförandet af ett solidt etablissemang af erforderlig
omfattning. Beträffande detta spörsmål torde icke böra förbises att kost¬
nadsberäkningarna för de femton kasernetablissemang, hvartill anslag
Bih. till Biksd, Prat. 1907. 1 Sami. 1 Afd. 83 Höft. 4
26
Kungl. Mag ds Nåd. Proposition N:o 106.
beviljats vid 1906 års Riksdag, icke uppgjorts eller kunnat uppgöras på
grundvalen af fullständiga platsundersökningar. Med hänsyn till denna
omständighet yttrade jag, enligt det vid Kungl. Maj:ts proposition
den 23 mars 1906, angående beviljande af medel till uppförande af nya
byggnader för armén fogade statsrådsprotokoll, att man för närvarande
icke kunde definitivt bedöma den slutliga kostnadssumman, men att den¬
samma under inga förhållanden kunde sättas lägre än 21,744,000 kronor.
Hvad jag då yttrade har vunnit bekräftelse genom de kostnadsbe¬
räkningar, som verkställts af de kommissioner inom de särskilda armé¬
fördelningarna, hvilka på grund af nådigt uppdrag haft till uppgift att
föreslå förläggningsorter för nämnda femton infanteriregementen. I
vissa fall sluta nämligen dessa beräkningar på högre belopp än de
motsvarande utgiftsposter, som voro upptagna uti de vid Kungl. Maj:ts
ofvan omförmälda proposition fogade kostnadsuppgifter. Vid sådant
förhållande synes det näppeligen vara lämpligt att låta en bestämmelse
af det innehåll som den nu berörda inflyta uti instruktionen för kom¬
missionen, synnerligast som kommissionen icke haft tillfälle eller före
sitt tillsättande kan få tillfälle att granska de kostnadsberäkningar, inom
hvilkas ram kommissionen skulle hålla de blifvande verkliga kostnaderna.
Det torde för öfrigt icke böra lämnas obeaktadt, att under den tid,
som kommer att förflyta innan de femton kasernetablissemangen blifva
färdiga, kunna icke oväsentliga, på kostnaderna för utförandet af bygg¬
nadsföretag inverkande och af olika omständigheter härflytande pris¬
stegringar komma att inträda.
Det är onekligen en för våra förhållanden omfattande och bety¬
dande uppgift att inom skilda delar af landet uppföra kasernetablisse¬
mang för femton infanteriregementen. Ur militärisk synpunkt samt
med hänsyn till de truppers trefnad och välbefinnande, för hvilka dessa
kasernetablissemang äro afsedda, vore det önskvärdt, att desamma sna¬
rast möjligt blefve färdigbyggda. A andra sidan står emellertid krafvet
på hithörande byggnadsföretags ändamålsenliga ekonomisering, ett kraf,
hvars tillgodoseende fordrar ett planmässigt förfaringssätt och en plan-
enlig tidsföljd i fråga om byggnadernas uppförande. Men äfven en
annan omständighet måste behörigen beaktas, nämligen vikten af att
byggnadssättet blifver omsorgsfullt och solidt samt anordningarna ända¬
målsenliga.
Det torde icke låta sig göra att samtidigt eller inom en jämfö¬
relsevis kort tidrymd påbörja byggandet af samtliga femton kasern¬
etablissemang, utan torde det för att uppgiften må, så i tekniskt som
i ekonomiskt afseende, kunna genomföras på ett tillfredsställande sätt
27
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 10<>.
vara erforderligt att följa eu förut bestämd plan med afseende å tiden
för påbörjandet af dessa etablissemang eller grupper däraf, hvilken plan
bör vara afpassad med hänsyn till de många omständigheter, som in¬
verka på uppgiftens gynnsamma lösning. Häraf följer, att byggnads¬
arbetena icke böra påskyndas på planmässighetens och det ekonomiska
förutseendets bekostnad; men i öfrigt bör ingen möda lämnas ospard
för att, så snart sig göra låter, bringa dem till fullbordan.
Den tid, som under nu antydda förutsättningar åtgår, för att upp¬
föra de kasernetablissemang, hvarom här närmast är fråga, torde icke
med bestämdhet kunna angifvas, då så många faktorer inverka i före¬
varande afseende. Det synes emellertid kunna antagas, att byggnads¬
tiden varder afsevärdt längre, än hvad man ursprungligen förutsatt eller
trott sig kunna beräkna.
Kostnaderna för kasernbyggnadskommissionen med tillhörande
organ skulle, enligt hvad kasernbyggnadskommittén och de sakkunniga
föreslagit, utgå från de medel, som af Riksdagen äro. anslagna till de
nya kasernbyggnaderna. Häremot kan så mycket mindre något vara
att invända, som, enligt de för 1906 års Riksdag framlagda kostnads¬
beräkningarna, 375,000 kronor, motsvarande 25,000 kronor för hvart
och ett af femton regementen, ingå såsom utgifter för arbetets ledning
m. m. i det af Riksdagen beviljade beloppet 21,744,000 kronor. Först¬
nämnda belopp, 375,000 kronor, torde dock icke vara tillräckligt för
att bestrida samtliga omkostnader för den ifrågasatta kommissionen och
kontrollen å byggnadsplatserna, såsom ersättning till verkställande chefen
och kommissionens öfriga ledamöter, till platskontrollanterna samt till
personalen å rit-, byggnads- och kassakontoret, lokalhyra, därest icke
lokaler kunna anvisas i kronan tillhörigt hus, utgifter för värme, belys¬
ning och expenser in. m. Åtskilliga omständigheter, hvilka inverka på
storleken af ifrågavarande kostnader, låta sig icke på förhand med
säkerhet bestämmas. Man torde knappast kunna förutsätta, att arbets¬
ledningen i den omfattning, som här afses, med allt hvad till densamma
hörer kan komma att understiga 4 å 5 procent å det anslagsbelopp,
som beräknats för uppförandet af meranämnda femton kasernetablisse¬
mang. Det torde icke behöfva särskildt påvisas, att man svårligen kan
erhålla någon fullt kompetent person såsom verkställande chef, utan att
han för sitt åtagande tillförsäkras vissa garantier. Hufvudsynpunkten
i detta afseende är att genom en dugande och kraftigt verkande kom¬
mission vinna trygghet för att byggnadsarbetena planläggas, ledas och
utföras på ett fullt betryggande och tillfredsställande sätt. Detta är
helt visst en anordning och en hushållning, som i längden och i verklig-
28
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 106.
heten medföra besparing. Det torde böra tilläggas, att, om andra bygg¬
nadsarbeten. än dem, som tillhöra nppförandet af kasernetablissemang
för ifrågavarande femton regementen, varda åt kommissionen anför¬
trodda, motsvarande del af kostnaderna för kommissionen m. m. böra
betalas af de till sådana arbeten anvisade medel.
Med de nu af mig gjorda uttalanden och förbehåll ansluter jag
mig till det förslag angående inrättandet af en kasernbyggnadskommis-
sion m. in., som framställts af kasernbyggnadskommittén och de sak¬
kunniga, Denna anordning torde dock icke böra vidtagas utan Riks¬
dagens medgifvande, i anledning hvaraf jag får hemställa, att Kungl.
Maj:t täcktes föreslå Riksdagen medgifva,
att en kasernbyggnadskommission tillsättes med uppdrag att, enligt
de bestämmelser, Kungl. Maj:t meddelar, såväl tekniskt som ekonomiskt
omhänderhafva de arbeten, som äro förenade med planläggningen och
utförandet af nya kasernetablissemang för följande femton infanteri¬
regementen, nämligen: Lifregementets grenadjärer, Första och Andra
lifgrenadjärregementena, Västgöta regemente, Upplands infanterirege¬
mente, Skaraborgs, Södermanlands, Kronobergs, Jönköpings, Ålfsborgs,
Bohusläns, Kalmar Qch Värmlands regementen samt Norra och Södra
skånska infanteriregementena, äfvensom af andra byggnader för armén,
hvilkas utförande af Kungl. Maj:t öfverlämnas till kommissionen under
den tid kommissionens verksamhet för uppförandet af nämnda kasern¬
etablissemang fortgår, samt att aflöning åt kommissionens ledamöter
och för uppdragets fullgörande erforderliga kontrollanter och andra
biträden jämte öfriga häraf föranledda kostnader må bestridas af de för
byggnadsarbetena beviljade medel.
Till denna af statsrådets öfriga ledamöter biträdda
hemställan behagade Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-
Regenten lämna nådigt bifall äfvensom förordna, att
proposition i ämnet af den lydelse, bilaga till detta
protokoll utvisar, skulle till Riksdagen aflåtas.
Ex protocollo:
, G. Hagbergh.
Stockholm, K. L. Beckmans Boktr, 1907.