Motioner i Andra Kammaren, N:o 201.
1
N:o 201.
Åt herr E. A. Liildblad in. fl., i anledning af Kungl. Maj:ts
proposition med förslag till lag angående ändring i vissa
delar af förordningen om kommunalstyrelse på landet
m. in.
Kungl. Maj:ts proposition n:o 29 med förslag till ändring i vissa
delar åt förordningarna om kommunalstyrelse på landet och i stad inne¬
håller så lydande bestämmelser — § 58 i den förra och § 57 i den senare
förordningen —:
§ 58.
Pe 1 nästföregående § omförmäla bidrag skola såsom kommunal-
utskyider af en hvar skattskyldig utgöras i förhållande till hans inkomst,
beräknad för jordbruksfastighet till sex kronor och för annan fastighet till
tern kronor för hvarje fulla ett hundra kronor af taxeringsvärdet jämlikt
senast fastställda taxeringslängd, samt i fråga om inkomst af kapital och
arbete till det beskattningsbara belopp, för hvilket bevillning till staten
skalf jämlikt senast fastställda taxeringslängd erläggas.
I förordningen om kommunalstyrelse i stad lyder
9 ö«.
Medlem af stadskommun är i allmänhet skyldig att till de utgifter
som för kommunens gemensamma behof böra enligt § 5 mom. 3 uttaxeras,’
lämna bidrag i förhållande till sm inkomst, beräknad för jordbruksfastighet
Bdi. till Riksd. Prof. 1907. 1 Samt. 2 Afd. 2 Band. 73 Höft. (.Näs 201. 202).
2
Motioner i Andra Kammaren, N:o 201.
till sex kronor ock för annan fastighet till fem kronor för hvarje fulla
ett hundra kronor af taxeringsvärdet jämlikt senast fastställda taxerings¬
längd samt i fråga om inkomst af kapital och arbete efter
samma grunder utgöras.
Nåo-ra så lydande bestämmelser ha hittills ej funnits i vår kommunal¬
författning. Skattskyldigheten har uteslutande hänfört sig till bevillnings-
förordningen. Alltså skulle genom den föreslagna lydelsen ett beräkningssätt.
med olika afkomst af jordbruksfastighet och af annan fastighet blifva
fastslaget i lag och således ej kunna ändras medelst samma förfaringssätt
som hittills eller genom gemensam votering. Då en förändring af beräknings-
normen länge stått på dagordningen och svårighet alltjämt kvarstår att i
hvarje förekommande fall kunna få en bestämd åtskillnad mellan hvad
som skall föras under de olika rubrikerna, så synes nu rådande olikhet ej
gärna böra fastlåsas i eu lag, allra minst då denna skulle stå, i orubb¬
ligt sammanhang med äfvenledes nu föreliggande gi undlagsändringai.
Då tiden synes vara inne att upphäfva denna olikhet mellan skilda
fasti^hetskategorier, så våga vi, med hänvisning till motiveringen i sam¬
tidig väckt motion om ändring i bevillningsförordningen — hvilken torde
remitteras till bevillningsutskottet — och med betonande ai bättre hänsyns
tagande till saluvärde och brand försäkringsvärde å jordbruksegendom lika¬
fullt som dylika värden för annan fastighet, föreslå en revision just nu
af hithörande bestämmelse.
Med anledning af det nu anförda få vi vördsamt föreslå,
att Riksdagen måtte besluta att i Kungl. Maj:ts
proposition n:o 29 vid innevarande riksdag införa den
förändringen såväl i § 58 af lagen om komraunalstyrelse
på landet och i § 57 af lagen om kommunalstyrelse i
stad, att inkomsten beräknas lika för jordbruksfastighet
och för annan fastighet eller till fem kronor för hvarje
fulla ett hundra kronor af taxeringsvärdet.
Anhålles om remiss till särskilda utskottet n:o 1.
Stockholm den 6 mars 1907.
Ernst Lindblad.
L. P. Mallmin.
O. Alfr. Berg.
Chr. Olsson.