Sammansatta Stats- (och Banko-)utskotiets Utlåtande N:o 5.
1
N:o 5.
Ant. till Riksd. kansli den 22 mars 1906, kl. 2 e. m.
Sammansätta stats- och banhoutskottets utlåtande n:o 2, i anledning
af dels fullmäktiges i riksbanken och i riksgäldskontor et
framställning angående uppförande af en bro öfver
Stora Norrström i Stockholm, dels ock i ämnet väckt
motion.
Uti en den 1 innevarande mars dagtecknad skrifvelse, som i sär¬
skilda exemplar aflåtits till statsutskottet och bankoutskottet och därpå
öfverlämnats till behandling af det sammansatta stats- och bankoutskot¬
tet, hafva fullmäktige i riksbanken och i riksgäldskontoret hemställt om
utverkande dels af Eiksdagens godkännande af ett mellan fullmäktige och
Stockholms stadsfullmäktige villkorligt trälfadt aftal om utförande genom
Stockholms stads försorg af en bro i tre spann med öfverbyggnad af sten
öfver Stora Norrström m. m. och dels af bemyndigande för fullmäktige
att med staden afsluta detsamma.
Fullmäktiges skrifvelse är af följande innehåll:
»Såsom i den af riksdagshuskommittén år 1905 afgifna, af fullmäktige
med särskilda skrivelser till stats- och bankoutskotten den 19 januari samma
år öfverlämnade berättelsen erinrats, ingick i 1888 års Eiksdags beslut om upp¬
förande på Helgeandsholmen af två, af den förlängda Drottninggatan
skilda byggnader för Eiksdagen och dess verk, att bro skulle byggas
Bill. till Riksd. Prof. 1906. 4 Sami. 2 Afd. 5 Käft. (N:o 5.) 1
2
Sammansatta Stats- och (Banko-)utskottets Utlåtande N:o 5.
öfver såväl Stora som Lilla Norrström, men om beskaffenheten af dessa
broar meddelades icke några närmare bestämmelser. För uppförande af
den mindre bron öfver stallkanalen hafva icke några särskilda svårig¬
heter mött, men så många flere angående den större.
I den rättegång beträffande regleringen af Helgeandsholmens strän¬
der, som vann sin afslutning genom Kungl. Maj:ts dom den 31 decem¬
ber 1896, hade Stockholms rådstufvurätt samt kungl. Svea hofrätt för¬
pliktat fullmäktige bland annat att i ersättning för den upprifna Gamla
Norrbrogatan anordna annan laggild trafikled, alternativt genom anlägg¬
ning af en bro öfver norra strömgrenen, hvilken bro skulle utföras i ett
spann med en spännvidd af 51,67 meter och i öfrigt göras sådan, att
fria utrymmet under bron i midten finge en höjd af 7,86 meter öfver
slusströskeln.
Genom Kungl. Maj:ts dom blefvo emellertid bestämmelserna om den
nya trafikleden och således äfven om brobyggnaden undanröjda.
Yid de från fullmäktiges sida verkställda förarbeten och undersök¬
ningar för åstadkommande af ett antagligt förslag- till bro öfver Stora
Norrström hade det visat sig, att gatuprofilen i Drottninggatans förläng¬
ning måste undergå någon förändring, om brobyggnaden skulle kunna
utföras med behörigt afseende å dels trafikens fordringar, dels förhållan¬
dena i omgifningarna, och fullmäktige gjorde därför i skrifvelse den 6
oktober 1897 hos Stockholms stadsfullmäktige framställning i saken och
anförde, att fullmäktige väl insett, att brons utförande i tre spann skulle
i flera afseenden vara fördelaktigare, men att de dock för det dåvarande
funnit sig böra utgå från det antagande, att bron måste byggas i ett
spann, i hvilket afseende fullmäktige tänkt sig två alternativ, n:is 1
och 2, af hvilka det med n:o 1 betecknade synts fullmäktige hafva före¬
träde. Till utgångspunkt för båda alternativen för gatuprofilen hade
tagits korset af Drottninggatan och Strömgatans norra gränslinje i för¬
längning af den senare gatans huslinje, hvilken punkt, enligt hvad stads¬
fullmäktige förut beslutit, skulle komma att ligga på en höjd af 8,20 meter
och enligt alternativ n:o 1 på 8,50 samt enligt alternativ n:o 2 på 8,35
meter, allt öfver slusströskeln.
Stadsfullmäktiges svar, som — efter det drätselnämndens 2:a af¬
delning och stadens byggnadskontor yttrat sig och därvid framhållit så¬
som ett önskemål, att bron med afseende på platsens läge och karaktären
af omgifvande byggnader kunde utföras i tre spann — delgifvits full¬
mäktige genom skrifvelse den 26 februari 1898, innehöll, att stads-
Sammansatta Stats- (och Banko-)utshottets Utlåtande N:o 5. 3
fullmäktige på vissa villkor medgifvit sådan ändring i gatuprofilen,
som förutsattes för att bron skulle kunna utföras enligt alternativ
n:o 2.
Med afseende på den anslutning, som tanken på brons utförande i tre
spann erhållit såväl hos de kommunala myndigheter, hvilka yttrat sig i
ärendet, som på flera andra håll, ansågo sig fullmäktige böra upptaga
och låta närmare utreda denna fråga. Sedan utredningen afslutats,
hemställde fullmäktige hos Kungl. Maj:t, att tillstånd måtte meddelas till
anläggande öfver Stora Norrström af en bro af stål i tre spann, men å
denna framställning erhölls den 6 november 1903 det svar, att Kungl.
Maj:t med afseende på hvad i ärendet blifvit upplyst om den menliga
inverkan eu bro i tre spann skulle utöfva af trafiken i vattendraget, fun¬
nit tillstånd från Kungl. Maj:ts sida till anläggning af en sådan bro icke
böra meddelas.
Efter den utgång, som denna framställning sålunda fått, återupptogs
arbetet på åstadkommandet af ett nöjaktigt förslag till bro i ett spann,
och under utredningen därom visade det sig åter nödigt att vända sig
till stadsfullmäktige för att erhålla deras medgifvande till ytterligare höj¬
ning af den ofvannämnda gatuprofilen, i hvilket afseende fullmäktige i
skrifvelse den 27 juni 1904- på anförda skäl hemställde, att stadsfull¬
mäktige ville bevilja en höjning af alternativt 0,15 å 0,45 meter utöfver
hvad som blifvit medgifvet genom stadsfullmäktiges beslut den 26 februari
1898. Ifrågavarande framställning föranledde från stadsfullmäktiges sida
en svarsskrifvelse af den 6 december samma år, i hvilken skrifvelse
stadsfullmäktige gåfvo uttryck åt den uppfattningen, att, sedan dåmera
byggnaderna för Riksdagen och dess verk samt kaj anläggningarna i det
närmaste fullbordats, dessa byggnadsarbeten redan framträdde med sin
fulla arkitektoniska verkan samt att den ur estetisk synpunkt bristande
motsvarigheten mellan brons monumentala omgifningar och den tunna
och lätta konstruktion, som vore utmärkande för den antagna typen för
enspannsbron, på ett yttermera öfvertygande sätt trädt i dagen. Med af¬
seende härpå samt på öfriga anförda grunder ansågo stadsfullmäktige en
ytterligare utredning af brofrågan vara önskvärd samt anmälde, att de
i afvaktan därå uppskjutit besvarandet af frågan om gatuprofilens höjning
och uppdragit åt sitt beredningsutskott att med fullmäktige träda i för¬
handling för åstadkommande af utredning rörande möjligheten och lämp¬
ligheten af att den ifrågavarande bron till Helgeandsholmen uppfördes i
tre spann med öfverbyggnad af sten.
4 Sammansatta Stats- (och Banko-)utskottets Utlåtande N:o 5.
Af detta stadsfullmäktiges svar framgick bland annat, att stads¬
fullmäktige önskat först förhandla om möjligheten att erhålla en bro i
tre spann med stenöfverbyggnad, innan de lämnade besked, huruvida
den för en antaglig bro i ett spann erforderliga höjning af gatuprofilen
skulle komma att medgifvas. Fullmäktige, som icke ville undandraga
sig att lämna sin medverkan till att frågan om stenbro i tre spann måtte
blifva utredd, uppdrogo därför åt riksdagshuskommittén att underhandla
med tre af stadsfullmäktiges beredningsutskott utsedde delegerade angå¬
ende möjligheten att genom samverkan mellan Riksdagen och Stockholms
stadsfullmäktige kunna vinna en sådan lösning af brofrågan, för hvilken
stadsfullmäktige uttalat sig och som jämväl af fullmäktige ansetts önsk¬
värd. Då vid de på grund häraf förda förhandlingarna visade sig, att
uppförandet af en bro af sten i tre spann måste möta åtskilliga svårigheter
och att i alla händelser afse värd tid måste förflyta, innan arbetet i sådant
fall kunde komma till utförande, men det å andra sidan var uppenbart,
att en kommunikationsled öfver Helgeandsholmen i Drottninggatans för¬
längning ovillkorligen måste nu genast utan vidare uppskof anordnas,
så kom man till den uppfattning, att en nödvändig förutsättning för brons
byggande af sten i tre spann vore, att en provisorisk bro ofördröjligen
uppfördes för att sedermera utbytas mot en permanent bro, sedan till¬
stånd därtill erhållits. Från fullmäktiges sida har detta ansetts antagligt
endast under förutsättning, att stadsfullmäktige åtoge sig att icke blott
utan ersättning uppföra den provisoriska bron utan äfven att bygga den
permanenta bron, därest tillstånd därtill kan utverkas, emot viss ersätt¬
ning från Riksdagen, att utbetalas, när bron kommer till utförande. Sedan
stadsfullmäktiges beredningsutskotts delegerade förklarat sig finna dessa
villkor för staden antagliga, hafva fullmäktige för sin del den 22
november 1905 antagit och med skrifvelse samma dag till Stockholms
stadsfullmäktige öfverlämnat följande:
Förslag
till aftal med Stockholms stad om utförande genom stadens försorg af en
bro i tre spann med öfverbyggnad af sten öfver Stora Norrström m. m.
l:o.
Stockholms stad åtager sig att, så snart ske kan, efter träffadt aftal,
utan ersättning af staten bygga en provisorisk, för gående beräknad bro
5
Samman satt a Stats- (och Banko-)utskottets Utlåtande N:o 5.
om minst 4 meters bredd öfver Stora Norrström från Strömgatan till
lämplig punkt på Helgeandsholmen samt besörja alla de provisoriska
anordningar med afseende å kajer och gatudelar, som af berörda bro
föranledas, äfvensom sedermera underhålla nämnda bro jämte berörda
anordningar.
2:o.
Staden åtager sig att, sedan vederbörligt tillstånd därtill erhållits,
öfver Stora Norrström mellan Strömgatan och Helgeandsholmen i Drott¬
ninggatans förlängning bygga och underhålla eu bro i tre spann af
sten, eventuellt med inre hvalf af betonkonstruktion, äfvensom verkställa
de anordningar med afseende på Strömgatan och dess kaj, som häraf
föranledas.
3:o.
Fullmäktige i riksbanken och riksgäldskontoret ersätta stadens kost¬
nader för den i punkten 2:o omförmälda brobyggnaden jämte tillhörande
ofvanberörda anordningar; dock icke med högre belopp än 400,000
kronor; och skall ersättning utbetalas efter fullmäktiges bepröfvande i
mån af brobyggnadsarbetets fortgång. Bron upplåtes för all framtid till
allmän trafik.
4:o.
a) Om tillstånd till byggande af sådan bro, som i punkten 2:o
omförmäles, skulle af Kung!. Maj:t nekas, eller Kungl. Maj:t eller dom¬
stol för brobyggnaden uppställa sådana villkor, som staden anser oan¬
tagliga, förfalla därmed stadens här gjorda åtaganden utom i fråga om
den i punkten l:o här ofvan omförmälda provisoriska bron, och inträder
då frågan om brobyggnaden i Drottninggatans förlängning i samma skick,
hvari den nu befinner sig.
b) Den provisoriska bron må af staden borttagas, då fem år för¬
flutit, efter det staden besluta att icke bygga den i punkten 2:o här
ofvan omförmälda bron.
5:o.
Har icke Riksdagen inom utgången af maj månad 1906 eller hafva
icke Stockholms stadsfullmäktige senast den 1 februari 1906 godkänt
detta förslag till aftal, är detsamma till all kraft och verkan förfallet.
6
Sammansatta Stats- (och Banko-)utskottets Utlåtande N:o 5.
Detta förslag till aftal bär den 1 februari 1906 af stadsfullmäktige
godkänts enligt skrifvelse, som — efter det stadsfullmäktiges beslut vunnit
laga kraft — blifvit fullmäktige tillställd den 23 i samma månad; och
kafva stadsfullmäktige tillika meddelat, att de funnit fullmäktiges i skrifvelsen
af den 27 juni 1904 gjorda framställning om ändring i profilen för Ström¬
gatans och Drottninggatans korsningspunkt icke föranleda till något stads¬
fullmäktiges vidare yttrande.
Fullmäktige få därför till utskottet öfverlämna det förslag till öfverens¬
kommelse med Stockholms stad, bvilket af stadsfullmäktige antagits, i
syfte att det må vinna jämväl Riksdagens godkännande.
Härvid tillåta sig fullmäktige framhålla, att, om, såsom på många
håll uttalats, en bro af sådan beskaffenhet, som må anses tillgodose skä¬
liga estetiska kraf, skall komma till stånd, det utan allt tvifvel för frågans
behöriga lösning blir förmånligast, om brobyggnaden utföres af Stockholms
stad, hvilken bar lättast att vidtaga de i oskiljaktigt sammanhang härmed
stående anordningar, som för arbetets bedrifvande skola ifrågakomma be¬
träffande förfogandet öfver vidliggande gata med dess kajområde m. m.
Någon risk för ökning af den beräknade kostnaden förefinnes icke, efter¬
som det belopp, som till staden skulle erläggas, blifvit i aftalet be-
gränsadt till högst 400,000 kronor, detta med ledning af inkomna rit¬
ningar och kostnadsförslag.
En bestämd fördel ligger också däri, att för gångtrafiken under den
tid, som kan komma att förflyta, innan körbro blir bragt till stånd, den
provisoriska bron finnes att tillgå. Tillvaron af denna bör, långt ifrån
att lägga binder i vägen för åstadkommande af den definitiva bron,
utgöra en ständig maning till byggande af en sådan.
Om det skulle visa sig, att sådana hinder ställa sig i vägen för
iippförande af en trespannsbro, att aftalet icke skulle komma att fullföljas,
återstår den utväg, som redan nu finnes, att bygga bron i ett spann,
och det dröjsmål, som härigenom uppstår för den slutliga brobyggnaden,
synes fullt uppvägdt genom befintligheten under tiden af den provisoriska
bron. Afbrott i trafiken, då den provisoriska bron skall ersättas af den
definitiva, lärer ej heller vara att befara.»
I anledning af fullmäktiges i riksbanken och i riksgäldskontoret
omförmälda framställning bar herr K. F. G. Almqvist uti en inom Andra
Kammaren väckt, till utskottet öfverlämnad motion (n:o 138) föreslagit,
att Riksdagen, med godkännande i öfrigt af det förslag till aftal, som
7
Sammansatta Stats- (och Banko-)utskottets Utlåtande N:o 5.
upprättats mellan fullmäktige i riksbanken och. riksgäldskontoret samt
Stockholms stad om utförande genom stadens försorg af en bro öfver
Stora Norrström, ville besluta, att nämnda aftals 2 § skall erhålla föl¬
jande förändrade lydelse:
Ȥ 2.
Staden åtager sig att sedan vederbörligt tillstånd därtill erhållits,
öfver Stora Norrström mellan Strömgatan och Helgeandsholmen i Drott¬
ninggatans förlängning bygga och underhålla en bro i tre spann af sten
eventuellt med inre hvalf af betonkonstruktion med anordning för damm¬
luckors anbringande under densamma äfvensom verkställa de anordningar
med afseende på Strömgatan och dess kaj, som häraf föranledas.»
Och har motionären tillika anhållit, att utskottet behagade företaga
eventuell omredigering af ordalydelsen i förslaget.
Beträffande de skäl, som blifvit anförda till stöd för det i motionen
framställda förslaget, tillåter sig utskottet att hänvisa till själfva motionen.
På af fullmäktige anförda skäl och då den föreslagna ersättningen
till Stockholms stad för ifrågavarande brobyggnadsarbete icke synes vara
öfverdrifven, helst staden skulle påtaga sig den risk och de kostnader,
som kunna blifva en följd af med brobyggnadsföretaget sammanhängande
gatu- och vattenregleringsfrågor, finner utskottet sig böra tillstyrka Riks¬
dagen att godkänna det upprättade förslaget till aftal.
Då, hvad åter angår herr Almqvists omförmälda motion, den däri
väckta frågan om anordning för dammluckors anbringande under den
föreslagna bron sammanhänger med frågan om en blifvande reglering af
Mälarens vattenstånd och först i samband därmed torde böra tagas under
ompröfning, anser utskottet motionen icke böra till någon Riksdagens
åtgärd föranleda.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, får utskottet hemställa,
att Riksdagen, med afslag å den af herr Almqvist
i ämnet väckta motionen, må
dels godkänna följande, mellan fullmäktige i riks¬
banken och i riksgäldskontoret samt Stockholms stads¬
fullmäktige upprättade förslag till aftal om utförande
genom Stockholms stads försorg af en bro i tre spann
med öfverbyggnad af sten öfver Stora Norrström m. m.:
8
Sammansatta Stats- (och Banko-)utskottets Utlåtande N:o 5.
»l:o
Stockholms stad åtager sig att, så snart ske kan,
efter träffadt aftal, utan ersättning af staten hygga en
provisorisk, för gående beräknad bro om minst 4 me¬
ters bredd öfver Stora Norrström från Strömgatan till
lämplig punkt på Helgeandsholmen samt besörja alla
de provisoriska anordningar med afseende å kajer och
gatudelar, som af berörda bro föranledas, äfvensom
sedermera underhålla nämnda bro jämte berörda an¬
ordningar.
2:o.
Staden åtager sig att, sedan vederbörligt tillstånd
därtill erhållits, öfver Stora Norrström mellan Ström¬
gatan och Helgeandsholmen i Drottninggatans förläng-
ning bygga och underhålla en bro i tre spann af sten,
eventuellt med inre hvalf af betonkonstruktion äfven¬
som verkställa de anordningar med afseende på Ström¬
gatan och dess kaj, som häraf föranledas.
3:o.
Fullmäktige i riksbanken och riksgäldskontoret
ersätta stadens kostnader för den i punkten 2:o om-
förmälda brobyggnaden jämte tillhörande ofvanberörda
anordningar; dock icke med högre belopp än 400,000
kronor; och skall ersättning utbetalas efter fullmäk¬
tiges bepröfvande i mån af brobyggnadsarbetets fort¬
gång. Bron upplåtes för all framtid till allmän trafik.
4:o.
a) Om tillstånd till byggande af sådan bro, som
i punkten 2:o omförmäles skulle af Kungl. Maj:t nekas,
eller Kungl. Maj:t eller domstol för brobyggnaden
uppställa sådana villkor, som staden anser oantagliga,
förfalla därmed stadens här gjorda åtaganden utom i
fråga om den i punkten l:o här ofvan omförmälda
provisoriska bron, och inträder då frågan om brobygg-
Sammansatta Stats- (och Banko-Jutskottets Utlåtande N:o 5.
9
nåd en i Drottninggatans förlängning i samma skick,
hvari den nu befinner sig.
b) Den provisoriska bron må af staden borttagas,
då fem år förflutit, efter det staden beslutit att icke
bygga den i punkten 2:o bär ofvan omförmälda bron.
5:o.
Har icke Riksdagen inom utgången af maj månad
1906 eller hafva icke Stockholms stadsfullmäktige
senast den 1 februari 1906 godkänt detta förslag till
aftal, är detsamma till all kraft och verkan förfallet.»;
dels ock bemyndiga fullmäktige i riksbanken och
i riksgäldskontoret att med Stockholms stad afsluta
samma aftal.
Stockholm den 22 mars 1906.
På det sammansatta utskottets vägnar:
HUGO TAMM.
Eeseryatioi!
af herr J. A. Sjö.
Bih. till Riksd. Prat. 1906. 4 Sami. 2 Afd. 5 Häft.
2