12
Statsutskottets Utlåtande N:o 46.
N:o 46.
Ank. till Biksd. kansli den 1 mars 1906, kl 3 e. m.
Utlåtande i anledning af Kungl. Maj:ts proposition angå¬
ende dödande af två till säkerhet för beviljade stats¬
lån i Klintehamn—Roma järnvägsaktiebolags och Slite—
Roma järnvägsaktiebolags järnvägar meddelade inteck¬
ningar. (R. A.)
I en den 26 sistlidne januari till Riksdagen aflåten, till statsut¬
skottet för förberedande behandling remitterad proposition (n:o 24) har
Kungl. Maj:t, under åberopande af propositionen bilagdt utdrag af
statsrådsprotokollet öfver civilärenden för samma dag, föreslagit Riks¬
dagen medgifva, att två inteckningar, som meddelats, den ena i Klinte¬
hamn—Roma järnvägsaktiebolags och den andra i Slite—Roma järn¬
vägsaktiebolags järnväg till säkerhet för ett hvart af bolagen be¬
viljade statslån, finge dödas, såvidt de besvärade, förstberörda inteck¬
ning två å ett af kommissionslandtmätaren Axel Ytterberg år 1904
upprättadt karteutdrag utmärkta områden om tillhopa 56 ar 70 kvadrat¬
meter, samt sistberörda inteckning ett å samma karteutdrag angifvet
område om 13 ar.
Till åberopade statsrådsprotokollet har statsrådet och chefen för
civildepartementet anfört följande.
»Uti en till Eders Kungl. Maj:t ingifven skrift har styrelsen för
Gottlands järnvägsaktiebolag anhållit, bland annat, om Eders Kungl.
Maj:ts medgifvande, att två inteckningar, som meddelats i Klintehamn—
Roma järnvägsaktiebolags och Slite—Roma järnvägsaktiebolags järnvägar
till säkerhet för sistnämnda båda bolag beviljade statslån, måtte dödas,
för så vidt de besvärade tre vid Roma station belägna områden.
Med anledning häraf tillåter jag mig erinra, att Eders Kungl.
Maj:t den 31 december 1896 beviljat Klintehamn—Roma järnvägsaktie¬
bolag rättighet att, i enlighet med då jämväl fastställd plan, anlägga
och till allmänt begagnande mot afgift upplåta järnväg från Klintehamn
Statsutskottets Utlåtande N:o 46.
13
till Roma station å Gottlands järnvägsaktiebolags järnväg, under för¬
klarande att frågan om anordningarna och villkoren för Klintekanm—
Roma järnvägs inledning på Roma station och sammanslutning med
den andra järnvägen finge afgöras medelst öfverenskommelse mellan
de båda bolagen.
Sedermera har Eders Kungl. Maj:t den 23 april 1897 beviljat
Klintehamn—Roma järnvägsaktiebolag för dess järnvägsanläggnings
utförande från de medel till belopp af 7,500,000 kronor, som 1896 års
Riksdag ställt till Eders Kungl. Maj:ts förfogande till låneunderstöd för
enskilda järnvägsanläggningar, ett statslån till belopp af tvåhundra-
fjortontusen kronor, att utgå af 1897 års anslag.
' Med anledning af Eders Kungl. Maj:ts nyssberörda, den 31 december
1896 gifna förklaring har den 6 augusti 1898 afslutats kontrakt mellan
Gottlands järnvägsaktiebolag och Klintehamn—Roma järn vägsaktiebolag
angående villkoren för anslutningen å Roma station. I detta kontrakt har
sistnämnda järnvägsaktiebolag förbundit sig dels att gå i författning om
exproprierande af två områden om tillhopa 56 ar 70 kvadratmeter, be¬
lägna i södra delen af Roma stationsområde, öster och väster om Gott¬
lands järnvägsaktiebolags järnväg, hvilka områden till följd af anslut¬
ningen ansetts erforderliga för stationsområdets utvidgande, dels och att,
så fort ske kunde, med full äganderätt öfverlåta samma områden på
Gottlands järnvägsaktiebolag.
Af ett vid den underdåniga ansökningen fogadt, af Stockholms
rådstufvurätt den 30 mars 1905 utfärdadt gravationsbevis inhämtas, att
rådstufvurätten den 24 april 1899 dels meddelat lagfart å Klintehamn
—Roma järnväg, dels ock beviljat inteckning i järnvägen för statslånet,
samt att järnvägen därutöfver icke är besvärad med någon sökt eller
beviljad inteckning.
Därefter har Eders Kungl. Maj:t den 16 november 1900 förklarat,
bland annat, att berörda statslån skulle nedsättas till tvåhundratretton
tusen tvåhundrafemtio kronor.
Vidare får jag erinra, att Eders Kungl. Maj:t den 26 mars 1897
beviljat F. Deger man med flera rättighet att, i enlighet med då jämväl
fastställd plan, anlägga och till allmänt begagnande mot afgift upplåta
järnväg från Slite till Roma station, under förklarande att frågan om
anordningarna och villkoren för järnvägens inledning på nämnda station
och sammanslutning med Gottlands järnvägsaktiebolags järnväg finge
afgöras medelst öfverenskommelse mellan koncessionshafvarna och bo¬
laget; och har berörda koncession sedermera blifvit med Eders Kungl.
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 46.
Maj:ts samtycke öfverlåten på Slite—Roma järnvägsaktiebolag. Därefter
bar Eders Kungl. Maj:t den 29 september 1899 beviljat sistnämnda
bolag för dess järnvägsanläggnings utförande ett statslån till belopp af
trebundrafyrtiotusen kronor att utgå af de medel, 1896 års Riksdag-
anvisat till understödjande af enskilda järnvägsanläggningar.
Enligt ett, till följd af Eders Kungl. Majrts nyssnämnda den 26
mars 1897 meddelade förklaring, den 15 och den 17 juni 1901 träffadt
aftal mellan Gottlands järnvägsaktiebolag och Slite—Roma järnvägs¬
aktiebolag angående villkoren för sistnämnda bolags järnvägs anslutning
å Roma station bär samma bolag, bvilket låtit expropriera ett med
anledning af anslutningen för Roma stationsområdes utvidgning behöf-
ligt område, åtagit sig att med full äganderätt och gravationsfritt öfver-
lämna berörda jordområde till Gottlands järnvägsaktiebolag.
Stockholms rådstufvurätt har därefter, jämlikt ett i ärendet före-
tedt, den 80 mars 1905 utfärdadt gravationsbevis, dels den 16 juni
1902 meddelat lagfart å Slite—Roma järnväg, dels ock den 25 augusti
1902 beviljat inteckning i järnvägen för det Slite—Roma järnvägsaktie-
bolag beviljade statslån; och är enligt samma bevis järnvägen där-
utöfver icke besvärad med någon sökt eller beviljad inteckning.
Den 13 maj 1904 har Eders Kungl. Maj:t slutligen förklarat, att
sistberörda statslån skulle nedsättas till trehundratrettioniotusen kronor.
Uti den underdåniga ansökningen har styrelsen för Gottlands
järnvägsaktiebolag anfört följande. De ifrågavarande områdena vid
Roma station, hvilka exproprierats af Klintehamn—Roma och Slite - -
Roma järnvägsaktiebolag, hade sedermera icke öfverlåtits på Gottlands
järnvägsaktiebolag, utan i stället, då lagfart meddelades å Klintehamn—
Roma och Slite—Roma järnvägar, blifvit inbegripna i dessa järnvägar
och sedermera jämväl i sammanhang med dem intecknade för före-
nämnda statslån. Med anledning häraf har styrelsen hemställt, att
Eders Kungl. Maj:t ville tillåta, att områdena finge afskiljas från
sistnämnda båda järnvägar och tilläggas Gottlands järnvägsaktiebolags
järnväg samt att de för statslånen beviljade inteckningarna finge dödas,
för så vidt de besvärade ifrågakomna områden.
Å ett ansökningen bifogadt, af kommissionslandtmätaren Axel
Ytterberg år 1904 upprättadt utdrag af expropriationskartorna öfver
områdena invid Roma station hafva de af Klintehamn—Roma järnvägs¬
aktiebolag exproprierade två områdena utmärkts med gul färg och
betecknats med numren 1 och 2, samt det af Slite—Roma järnvägs¬
aktiebolag exproprierade området, beläget i stationsområdets norra
Statsutskottets Utlåtande N:o 46.
15
del, utmärkts med röd färg- och betecknats med nummer 3. Enligt en
å karteutdraget tecknad beskrifning innehålla områdena i areal, det med
nummer 1 betecknade 31 ar 50 kvadratmeter, det med nummer 2 beteck¬
nade 25 ar 20 kvadratmeter och det med nummer 3 betecknade 13 ar.
Jämlikt samma beskrifning hafva ersättningsbeloppen för områdena be¬
räknats analogt med de vid föregående expropriationer åsätta värden
och upptagits för området nummer 1 till 189 kronor, för nummer 2
till 151 kronor 20 öre och för nummer 3 till 52 kronor.
Uti särskilda vid den underdåniga ansökningen fogade skrifter
hafva Klintehamn—Roma och Slite—Roma järnvägsaktiebolag, med
förmälan att ifrågavarande områden blifvit genom förbiseende såväl
inbegripna i bolagens järnvägar, då lagfart meddelats å dessa, som ock
jämte järnvägarna intecknade för statslånen, tillstyrkt nådigt bifall till
den gjorda framställningen samt medgifvit, hvardera bolaget såvidt
anginge dess järnväg, att inteckningarna finge dödas i områdena och
förklaras gällande för hela skuldbeloppen jämte ränta i bolagets järn¬
vägar i öfrigt.
Öfver den underdåniga ansökningen bar väg- och vattenbyggnads¬
styrelsen, till följd af nådig remiss, afgifvit underdånigt utlåtande af
den 3 augusti 1905; och bär styrelsen däruti, enär ansökningen afsåge
att reglera ett förhållande, hvarom öfverenskommelse träffats mellan
vederbörande järnvägsbolag, och de områden, som frånginge veder¬
börande järnvägar, ej vore af den storlek, att deras frånskiljande syntes
kunna minska säkerheten för de beviljade statslånen, samt i öfrigt äfven
Gottlands järnväg häftade för intecknadt statslån och följaktligen genom
öfverflyttningen vunne, hvad de båda andra järnvägarna förlorade, till¬
styrkt bifall till ansökningen.
Fullmäktige i riksgäld skontoret, som jämväl lämnats tillfälle att i
ärendet afgifva yttrande, hafva uti underdånigt utlåtande den 11 augusti
1905 anfört följande: Såsom af handlingarna framginge, ägde staten
inteckning med första förmånsrätt i såväl Klintehamn—Roma som
Slite—Roma järnväg till säkerhet för de statslån, som af Eders Kungl.
Maj:t beviljats och från riksgäldskontoret utlämnats för anläggning af
ifrågavarande båda järnvägslinjer. Det Klintehamn—Roma järnvägs¬
aktiebolag beviljade statslånet, ursprungligen uppgående till 214,000
kronor, hade genom Eders Kungl. Maj:ts bref af den 16 november 1900
blifvit nedsatt till 213,250 kronor, bvilket belopp i dess helhet af
bolaget utbekommits i riksgäldskontoret under åren 1897—1900. Sin
betalningsskyldighet för lånet hade bolaget ej förmått helt och hållet
IG
Statsutskottets Utlåtande N:o 46.
fullgöra, utan uppginge bolagets förfallna skuld till riksgäldskontoret
till följande belopp:
kapital........................................................................ kronor 4,561:62
ränta........................................................................... » 14,420: 27
kronor 18,981: 89,
hvartill komme öfverränta efter 5 procent å 8,319 kronor 39 öre från den
12 januari 1905 och å 10,662 kronor 50 öre från den 1 maj samma år.
Slite—Roma järnvägsaktiebolags statslån, hvilket bevil jats att utgå med
340,000 kronor, hade sedermera af Eders Kungl. Maj:t enligt beslut af
den 13 maj 1904 nedsatts till 339,000 kronor, och hade bolaget i riksgälds¬
kontoret lyfta! nämnda belopp under åren 1900—1902. Ej heller detta
bolag hade varit i stånd att fullgöra stadgade annuitetslikvider å stats¬
lånet, i följd hvaraf riksgäldskontoret hos bolaget ägde förfallen fordran
å 33,367 kronor 68 öre, sålunda fördelad:
kapital...................................................
|
..................... kronor
|
1,695:
|
—
|
ränta ......................................................
|
..................... 5)
|
30,510:
|
—
|
balanserad öfverränta .....................
|
..................... »
|
1,162:
|
68
|
|
kronor
|
33,367:
|
68
|
jämte öfverränta efter 5 procent å 32,205 kronor från den 31 december
1904. De områden, om hvilkas afsöndring fråga nu blifvit väckt, syntes
visserligen icke vara af något betydande värde, och säkerheten för de till
Klintehamn—Roma och Slite—Roma järnvägsaktiebolag utlämnade stats¬
lånen torde sålunda knappast i väsentlig mån minskas genom inteckningar¬
nas dödande, i hvad de besvärade samma områden. Äfven den om¬
ständigheten, att aftal om öfverlåtelse på Gottlands järnvägsaktiebolag
af ifrågavarande områden träffats, redan innan lagfart meddelades å de
båda anslutande järnvägarna, syntes innefatta ett skäl för bifall till den
gjorda ansökningen. Emellertid torde å andra sidan vid bedömande af
denna fråga icke kunna lämnas obeaktadt, att Klintehamn—Roma och Slite
—Roma järnvägsaktiebolag, såsom förut nämnts, hittills icke varit i stånd
att fullgöra sin betalningsskyldighet för statslånen, hvilket förhållande
särskildt manade till omsorg om bibehållande af statens realsäkerhet
oförminskad; och ansåge sig fullmäktige till följd däraf icke kunna utan
medgifvande af Riksdagen vidtaga åtgärder för dödning i områdena af
de inteckningar, riksgäldskontoret ägde till säkerhet för sin fordran
hos sistberörda två järnvägsaktiebolag.»
Statsutskottets Utlåtande N:o 46.
17
För egen del har departementschefen yttrat, att af hvad i ärendet
förekommit framginge, att ifrågavarande områden, i enlighet sned därom
träffade aftal, rätteligen skulle hafva tillfallit Gotflands järnvägsaktie-
bolag, men att de till följd af förbiseende inbegripits i Klintehamn—
Roma och Slite—Roma järnvägar, då lagfart meddelats å dessa, och till
följd däraf äfven intecknats för de sistnämnda järnvägar beviljade stats¬
lån. Med anledning däraf ansåge departementschefen sig böra förorda,
att de för statslånen meddelade inteckningarna finge dödas, såvidt de
besvärade ifrågakomna områden. Såsom i ärendet upplysts, vore äfven
dessa områden af ringa ytinnehåll och värde, hvarför desammas häf¬
tande för statslånen icke nämnvärdt kunde bidraga till ökande af statens
säkerhet för lånens återgäldande. Då emellertid, på de af riksgälds-
kontoret anförda skäl, Riksdagens samtycke till den ifrågasatta åtgär¬
den syntes erforderligt, hemställde departementschefen, att Kungl. Maj:t
måtte med anledning af ifrågavarande ansökning ingå till Riksdagen
med nu förevarande framställning.
Utskottet, som vid denna Kungl. Maj:ts framställning icke haft något
att erinra, hemställer,
att hvad af Kungl. Maj:t i förevarande proposi¬
tion föreslagits må vinna Riksdagens bifall.
Stockholm den 1 mars 1906.
På statsutskottets vägnar:
HUGO TAMM.
Bill till Rihsd Prof. 1906. 4 Sami. 1 Afd. 24 Höft.
3