14
Motioner i Första Kammaren, N:o 20.
IflsO 20.
Af herrar Hammarström och Bergström, angående skrifvelse
till Konungen med begäran om framläggande af förslag
till ändring af förordningen angående skog svår dsafgifter
den 24 juli 1903.
Enligt § 1 i kungl. förordningen angående skogsvårdsafgifter den
24 juli 1903 skall för trävaror och trämassa, som från landet utföras,
såsom skogsvårdsafgift erläggas visst belopp för hvarje kubikmeter fast
mått af de i paragrafen angifna slag af trävaror samt för hvarje ton af
trämassa. I fråga om uppbörden af skogsvårdsafgifterna innehåller emeller¬
tid förordningen stadganden endast beträffande den utförsel, som äger
rum sjöledes genom skeppning eller till lands å järnväg. Frågan huru¬
ledes skogsvårdsafgifter skola uppbäras för trävaror, som från Sverige
flottas till utlandet, samt för trävaror och trämassa, som medelst dragare
forslas ur riket, har däremot icke gjorts till föremål för några bestämmelser
vare sig i den nämnda förordningen eller i den till samma förordning
sig anslutande kungl. kungörelsen angående uppbörd af skogsvårdsafgifter
m. m. den 8 december 1904. En följd häraf är ock, att för trävaror och
trämassa, som på någotdera af sistberörda begge sätt utföras, skogsvårds¬
afgifter icke ifrågakomma.
Vid tillkomsten af 1903 års förordning torde man hafva utgått från
det antagande, att nu ifrågavarande utförsel icke omfattade några egent¬
ligen afsevärda kvantiteter, hvilket förhållande tillika med de vida större
15
Motioner i Första Kammaren, N:o 20.
svårigheter, hvilka här — jämfördt med utförsel medelst skeppning eller
å järnväg — påtagligen måste vara förenade med uttagande af skogsvårds-
afgifter, väl kan förklara tillvaron af den lucka i lagstiftningen, som så¬
lunda måste anses föreligga. Om denna förklaring är riktig, lärer man
dock kunna våga påstå, att det nyssberörda antagandet icke var öfverens¬
stämmande med verkliga förhållandet. Ty den utförsel, hvarom här är
fråga, måste för visso anses ganska afsevärd ej mindre på grund af sin
omfattning än ock i betraktande af därmed förknippade omständigheter.
Uti särskilda i årgångarna 1900 och 1904 af Ekonomisk Tidskrift intagna,
på norska uppgifter grundade öfversikter af timmerflottningen mellan
Sverige och Norge under åren 1891—95 samt 1896—1900 förekommer
följande beräkning.
Under förstnämnda period skulle hafva flottats från Sverige till Norge
i medeltal årligen:
i Enningdals eller Berby älf........................ 5,400 kubikmeter
till Tisledalsälfven genom Otteids kanal och öfver
Gjösbu hästjärnbana ........................... 48,500 »
» Glommen genom Elisenälf från de s. k.
»Svenskevasdragene» ........................... 35,000 »
Summa 88,900 kubikmeter.
Under åren 1896—1900 skulle flottningen till Norge hafva omfattat
i årligt medeltal:
genom Enningdalsälfven ............ 4,000 kubikmeter
» Vingersjöarna ............... 9,700 »
» Tistedalsälfven .............. 73,900 »
» Flisenälf ..................... 46,500 »
Summa 134,100 kubikmeter.
Beträffande sistnämnda virlceskvantiteter inhämtas för öfrigt följande.
Af det i Enningdalsälfven framflottade virket beräknades en tiondedel
hafva kommit från norska skogar, hvaremot det öfriga skulle hafva utdrifvits
från skogar i Sverige genom Bullaresjöarna, och det genom Tistedalsälfven
flottade hade i sin helhet antagits komma från svenska skogstrakter ut¬
efter Dalslands kanal. För öfrigt gällde om samtliga förestående uppgifter,
att de icke gjorde anspråk på att vara fullständiga, hvarförutom i afseende
å beräkningen reservation gjordes för felaktigheter, beroende på osäkerhet
i fråga om timrets medeldimensioner.
It»
Motioner i Första Kammaren, N:o 20.
Nu anförda sifferuppgifter kunna dessutom, oafsedt sin större eller
mindre fullständighet och tillförlitlighet, naturligtvis, såsom afseende allenast
flottningen, icke gifva erforderlig ledning för bedömande af i hvilken om¬
fattning trävaruutförseln för närvarande i följd af ofvan anmärkta brist i
lagstiftningen undandrages erläggande af skogsvårdsafgifter, hvilket för¬
hållande också tydligt nog framstår vid jämförelse med uppgifter, bifogade
eu i början af år 1905 till Kung!. Maj:t från Värmlands läns skogsvårds-
styrelse ingifven framställning i förevarande ämne. Sistberörda uppgifter,
hvilka lämnats af vederbörande exportörer, utvisa, att ensamt från Värm¬
land under år 1902 utförts till Norge dels i flottled dels med dragare
virke till myckenhet af sammanlagdt 156,183 kubikmeter fast mått, däraf
155,835 kubikmeter af beskaffenhet att hafva bort draga skogsvårdsafgift
med 10 öre per kubikmeter.
Det missförhållande, som sålunda i ganska stor utsträckning gör sig
gällande, och hvilket framstår i eu än oförmånligare dager därigenom att
skogarna vid gränsen ofta nog befinna sig i utländska undersåtars ägo och
det afverkade timret vanligen i helt och hållet oförädladt skick härifrån
landet utföres, har också inom de västra gränsprovinserna gjort sig känn¬
bart såsom en verklig och betydande olägenhet. Därom vittnar till en
början förenämnda af Värmlands läns skogsvårdsstyrelse gjorda framställ¬
ning, och jämväl från Elfsborgs län lärer en liknande framställning hafva
aflåtits. Otvifvelaktigt måste det ock anses såsom en uppgift af vikt, att
ifrågavarande missförhållande oförtöfvadt afhjälpes.
Å andra sidan bör emellertid äfven framhållas, att nu gällande be¬
stämmelser i afseende å uppbörd af skogsvårdsafgifter och kontroll å deras
erläggande icke utan vidare kunna utsträckas till den utförsel, hvarom
här är fråga. Uppenbart är fastmera, att, på sätt ock ofvan antydts,
svårigheter möta att i detta hänseende träffa lämpliga bestämmelser, ehuru¬
väl dessa svårigheter ingalunda torde vara oöfvervinneliga. Sannolikt
skulle ett ganska tillfredsställande resultat kunna ernås, om afgifterna i
fall, som nu afses, påfördes efter själfdeklaration af vederbörande exportör
och uppbörden anförtroddes åt kronofogden i orten. Nödig kontroll å
deklarationernas riktighet kunde säkerligen åstadkommas till en del redan
genom krono- och jägeribetjäningen, och möjligen kunde för ändamålet
under någon form äfven bevillningstaxeringsmyndigheternas medverkan
tagas i anspråk. Men framför allt borde man i sådant hänseende kunna
tillgodogöra sig den kontroll, som af tullverkets gränsbevakning utöfvas å
gränstrafiken. Erforderlig utredning i detta hänseende lärer dock svårligen
Motioner i Första Kammaren, N:o 20. 17
kunna åstadkommas annorledes än genom Kung! Maj:ts föranstaltande;
och föranlåtes jag fördenskull vördsamt hemställa,
att Riksdagen ville i skrifvelse till Kungl. Maj:t
anhålla, det täcktes Kungl. Maj:t efter verkställd
erforderlig utredning snarast möjligt för Riksdagen
framlägga förslag till sådant tillägg till Kungl. Maj:ts
nådiga förordning angående skogsvårdsafgifter den 24
juli 1903, att dylika afgifter varda erlagda äfven för
trävaror och trämassa, som utföras från riket annor¬
ledes än genom skeppning eller å järnväg.
Stockholm den 25 januari 1906.
Alexis Hammarström.
I förestående motion instämmer
Alb. Bergström.
Bill. till Riksd. Prof. 1906. 1 Samt. 2 Afd. 1 Band. 12 Häft.
3