10
Riksdagens Skrifvelse N:o 162.
M:o 162.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 16 maj 1905.
— — — — Andra Kammaren den 16 — —
Riksdagens skrifvelse till fullmäktige i riksgäldskontor et
avgående öfverlåtelse af Larma—Norrtälje järnväg.
(Statsutskottets utlåtande n:o 122.)
Till fullmäktige i riksgäldskontor!.
Med anledning af Kungl. Maj:ts proposition (n:o 121) af den 7 april
1905 har Riksdagen bemyndigat Eder
ej mindre att med känna—Norrtälje och Ötoekholm—Rimbo järn¬
vägsaktiebolag träffa öfverenskommelse, hvarigenom, i sammanhang med
det Länna—Norrtälje järnvägsaktiebolags koncession å järnvägen mellan
Ränna och Norrtälje jämte sagda järnväg med hvad därtill hör öfverlåtes
på Stockholm—Rimbo järnvägsaktiebolag, Ränna—Norrtälje järnvägsaktie¬
bolag befrias från sin skuld till staten på grund af det bolaget beviljade
lån för järnvägens anläggning samt Stockholm—Rimbo järnvägsaktiebolag
förbinder sig dels att senast vid tillträdet af järnvägen kontant till riks-
gäldskontoret inbetala 80,000 kronor samt afgifva en med säkerhet af
första inteckning i Ränna—Norrtälje järnväg försedd skuldförbindelse å
500,000 kronor att jämte ränta betalas i enlighet med af Eder föreslagna
bestämmelser, dels ock att enligt plan, som kan af Kungl. Maj:t varda
fastställd, verkställa ombyggnad af järnvägen på sådant sätt, att den kan
trafikeras med en hastighet af 40 kilometer i timmen, samt anskaffa er¬
Riksdagens Skrifvelse N:o 162.
11
forderlig rullande materiel, äfvensom, därest ej af Kungl. Maj.t meddelas
annan bestämmelse, hafva ombyggnadsarbetet påbörjadt inom ett år efter
det järnvägen öfvertagits samt ombyggnaden fullbordad och materielen
anskaffad inom två år efter det arbetet påbörjats,
än äfven att, om sådan öfverenskommelse icke kan komma till stånd
samt I vid järnvägens försäljning å exekutiv auktion för statens räkning
för värf ven järnvägen, till Stockholm—Rimbo järnvägsaktiebolag öfverlåta
densamma emot nyss angifna villkor med de jämkningar, som kunna be
finnas vara af omständigheterna påkallade.
Stockholm den 16 maj 1905.