Motioner i Andra Kammaren, N:o 279.
1
N:<> m
Af herr C. A. Lilldhageil, innefattande tillägg till motionen
n.-o 164 om skrifvelse till Kungl. Maj:t angående
beredande af fast anställning åt personer, som hos
statens ämbetsverk äro på ett stadigvarande sätt sys¬
selsatta med skrifgöromål in. m.
I motionen n:o 164 har jag ifrågasatt en utredning rörande de
kvinnliga skrifbiträdenas ställning hos statens ämbetsverk och myndig¬
heter äfvensom åtgärder i syfte att jämväl dessa biträden må i likhet
med öfriga ärnbets- och tjänstemän samt vaktbetjänte erhålla fast anställ¬
ning, med rätt till sjukhjälp, semester och pension.
Sedan denna motion väckts har det kommit till min kännedom,
att en dylik utredning blifvit, såvidt rörer ämbetsverk i Stockholm,
redan igångsatt af Fredrika Bremer Förbundet. Till de särskilda verken
har förbundet för ändamålet aflämnat formulär till ifyllning af erforder¬
liga uppgifter.
Med anledning af de upplysningar, som härigenom erhållits, har
inom förbundet utarbetats en statistisk sammanfattning af uppgifterna
rörande 306 biträden, anställda vid nedannämnda ämbetsverk.
Arméförvaltningen________________________________________________________________ 5
Civilstatens Pensionsinrättning ... ____________ ____________________________1
Civildepartementet_______________________________________________________________1
Ecklesiastikdepartementet __________________________________________________________ 2
Domänstyrelsen _____________________________________________________________________ 8
Transport 17
Bill. till llilcsd. Prof. 1905. 1 Sami. 2 Ajd. 2 Band. 104 Käft. (N:o 279). 1
2
Motioner i Andra Kammaren, N:o 279.
Folkskolelärarnes Pensionsinrättning ...............
Fångvården ______________________________________________________
Generalpoststyrelsen _______________________________________
Jordbruks styr els en_____________________________________________
Järnvägsstyrelsens kontrollkontor ____________________
Kammarkollegium __________________________________________
Kammarrätten __________________________________________________
Kommerskollegii afdelning för arbetsstatistik_______
Landtförsvarsdepartementet_________________________________
Landtbruksstyrelsen_________________________________________
Lotsstyrelsen ....._______________________________________I______
Marinförvaltningen__________________________________,...........
Medicinalstyrelsen ____________________________________________
Nationalmuseum_________________ _______________________________
Naturhistoriska Riksmuseets olika afd._____________
Postbanksbyrån _________________________________________________
Rikets allmänna kartverk__________________________________
Riksarkivet______________________________________________________
Riksförsäkringsanstalten __________________________________
Sjöförsvarsdepartementet _________________________________
Statistiska Centralbyrån ...... ____________________________
Statskontoret__________j______________________________________:....
Svea Hofrätt ______________... _,+,______________________________
Sveriges Allmänna IJypoteksbank ____________________
Telegrafstyrelsen____________________4_____________________..._____
Utrikesdepartementet ___ ____________................
Vitterhets, Historie och Antikvitets Akademien
Vetenskapsakademien ________________________________________________
Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen_______.___________
Öfverintendentsämbetet _____________________________________
Ofverståthållareämbetets kansli _________________________
Transport 17
________________ 1
1
_______________ 28
______________ 1
_______________ 72
_______________ 1
_______________ 2
________________ 9
_____________ 1
__________ 2
............. 3
___________ 1
____________ 2
___________ 4
............ 67
_______:.... 8
__________ i
...._______ 4
__________ 1
........... 29
____________ 2
.......... 1
... , 4
20
....... 5
...... 8
________2
4
............ 1
1
Summa 306
I förbundets f örenämnd a statistik har-af setts att upptaga allenast
sådana biträden, som ej kunna vinna ordinarie anställning. Af ett misstag
har dock i statistiken ingått förenämnda biträden i järnvägsstyrelsens
kontrollkontor, ehuru dessa biträden lära kunna erhålla ordinarie tjänst.
Emellertid har vidare endast medtagits sådana personer, om hvilka af
3
Motioner i Andra Kammaren, N:o 279.
de ofta ofullständiga uppgifterna kan inhämtas, huru lång tid de tjänst¬
göra på tjänsterummet och hvilken betalning de erhålla för just detta
arbete. Någon utredning om hemarbete och inkomsterna af dylikt arbete
förekommer icke.
I förbundets framställning aro följaktligen uteslutna sådana biträ¬
den, som ej hafva fast arfvode från verket. Och bland de personer,
som sålunda saknas i framställningen, befinna sig just de sämst ställda
biträdena.
Sålunda upptages t. ex. från Svea hofrätt endast ett biträde, där¬
för att detta åtnjuter ett årligt arfvode från hofrätten. Däremot saknas
sju, i hofrätten genom dess advokatfiskal anställda renskrifverskor, af
Indika tre varit anställda öfver tjugu år, en öfver femton år och två i
åtta år. De sex sistnämnda gjorde år 1903 en vördsam framställning
till liofrättens president om någon förbättring i sin ställning, men erhöllo
därpå endast det besked, att ingen åtgärd kunde vidtagas. Af enahanda
anledning upptages från öfverståthållareämbetets kansli endast ett biträde,
som har månadsaflöning, hvaremot två andra där anställda biträden,
Indika ej hafva fast aflöning, icke medtagits. Af dessa senare har det
ena tjänstgjort i verket i tjugu år.
Det förtjänar att här särskild! erinras därom, att bland de biträden,
som förbundets framställning omfattar, ingå äfven biträden i kammar¬
kollegium, kammarrätten och statskontoret, rörande Indika verk löne-
regleringskommittén redan afgifvit betänkande. Af dessa betånkanden
framgår, att någon närmare uppmärksamhet ej ägnats åt dessa biträdens
ställning.
Såsom stöd för min motion tillåter jag mig härmed åberopa dels
Fredrika Bremer Förbundets förenämnda framställning (bil. A) och dels
den skrift, som af de sex renskrifverskorna i hofrätten ingafs till dess
president (bil. B). Dessa handlingar belysa i sin mån den orättvisa,
godtycklighet och oreda, som råder i afseende å förevarande statstjå-
nares anställning.
Stockholm den 11 april 1905.
Carl Lindhagen,
4
Motioner i Andra Kammaren, N:o 279.
Bil. A.
P. M.
(Utarbetad inom Fredrika Bremer Förbundet).
Under hösten 1904 inlämnades till Fredrika-Bremer-Förbundet en skrifvelse,
däri en del kvinnliga amanuenser och e. o. biträden vid statens centrala ämbets¬
verk hemställde, att F.-B.-F. ville verka för att »i de ämbetsverk, där den kvinnliga
arbetskraften numera visat sig oumbärlig, inrättades för kvinnliga funktionärer
afsedda ordinarie befattningar, med hvilka vore förenad rätt att vid inträffande
sjukdomsfall behålla viss del af aflöningen samt att, sedan viss lefnads- och tjänste-
ålder blifvit uppnådd, komma i åtnjutande af pension.»
F.-B.-F. beslöt med anledning af denna skrifvelse, att verkställa under¬
sökning af löneförhållandena m. m. för de vid statens centrala ämbetsverk anställda
e. o. kvinnliga biträden. Formulär (se bil. I) uppsattes och kringsändes till de
resp. verken med vördsam anhållan om deras fyllande, och inom kort tid åter-
kommo formulären med vederbörliga uppgifter från ämbetsverken. Dessa primär¬
uppgifter hafva sedan undergått statistisk behandling och deras innehåll samman¬
förts för att vinna öfverskådlighet öfver det inkomna materialet.
Hela antalet e. o. kvinnliga biträden, för hvilka uppgifter lämnats af sådan
art att de kunnat statistiskt bearbetas, är 306; af dessa voro 248 anställda med
månadsaflöning och 58 med timaflöning eller betingsarfvode.
De titlar, hvilka bäras af kvinnor med e. o. anställning inom nämnda verk,
äro följande: amanuens, kamrerare, e. o. registrator, e. o. kontorsskrifvare, rit-
biträde, arbetsbiträde vid arkiv, skrifverska, skrifbiträde, biträde och extra biträde.
Titlarna är som synes många, men innebära sinsemellan föga skillnad i ställning
eller löneförhållanden, särsldldt om man jämför huru titlarna användas vid de
olika verken.
Arten af det arbete, som utföres af kvinnor med e. o. anställning, kan
hänföras till följande områden:
|
Med
månads-
aflöning
|
Med tim¬
aflöning el.
beting
|
Summa
!
!
|
Renskrifning____________________________________________
|
60
|
12
|
72
|
Kartritning __..........._ _
|
10
|
10
|
Statistik___________________
|
16
|
32
|
48
|
Expedition samt uppsättning af skrivelser ...........
|
17
|
17
|
Granskning och bokföring________ ______ ______
|
85
|
|
85
|
Arkiv- och biblioteksarbete samt diarieföring________
|
ii
|
3
|
14
|
Diverse_____________________
|
49
|
11
|
60
|
|
Summa
|
248
|
58
|
306
|
Motioner i Andra Kammaren, N:o 279.
Formen för anställnings vinnande är mycket olika.
5
Antal. % af samtliga.
Genom förordnande hafva anställts ......._______________________ 24 st. = 7,8 %
.» protokollsbeslut hafva anställts------------------------ 192 » — 62,8 »
» ämbetsman » » 76 » = 24,8 »
Uppgift saknas för__________________________------------------- 14 » = 4,6 »
Angående ålder vid inträde i verket lämnar undersökningen följande uppgifter:
|
Under
20 år
|
20-25
år
|
25—30
år
|
30—35
år
|
35—40
år
|
40 år
och där-
öfver
|
Okänd
|
Antal________________________________
|
57
|
100
|
59
|
40
|
25
|
i
21 | 4
|
1 % af samtliga________________
|
18,6
|
32,7
|
19,3
|
13,1
|
8,2
|
6,8 1,3
|
Aflöning vid första anställandet inom verket har varit
SOU ä 400 kr.___________ för 13 st. = 4,3 %
500 ä 600 » _______________________________________....... » 64 » = 20,9 »
700 » ___________________________ ______i_________________ » 128 » = 41,8 »
800 » » 57 » = 18,6 »
900 » .» 15 » = 4,9 »
1000—1200 » _______ » 22 » = 7,2 »
Betingsarbete___________________________________________________— » 7 » = 2,3 »
Sålunda har för 67 % aflöningen vid anställandet icke öfverstigit 700 kr.
per år.
Arbetstiden på tjänsterummet per dag har varit
4 timmar och mindre_______________________________
5 _______________________________________________
6 » ______________________________________________
7—9 » _______________________________________________
Obestämd_____________________________________________________
för 36 st. = 11,8 %
» 63 » — 20,6 »
» 196 » = 64,0 »
» 6 » = 2,0 »
» 5 » = 1,6 »
Aflöningen vid 1904 års slut var för de 306 personer undersökningen omfattar
500 ä 600 kr. ___________ för 7 — 2,3 X
700 » » 43 = 14,0 »
800 » __________________________________________________— » 18 = 5,9 »
900 » » 94 = 30,7 »
1000 » » 44 = 14,4 »
1100 » » 41 = 13,4 *
1200 » » 10 = 3,3 »
1300 ä 1500 » _______ » 35 = 11,4 »
1600 å 1800 » ____________________________________________________- » 4 — 1,8 »
2000 ä 2200 » _____________ » 3 = 1,0 »
2300 och däröfvér ___________________________________________________ » 2 = 0,7 »
Betingsarbete.._________________________________________________________ » 5 = 1,6 »
6 Motioner i Andra Kammaren, N:o 279.
Af denna tabell framgår sålunda, att endast 16 % uppnått en lön öfver¬
stigande 1,200 kr. — 100 kr. i månaden samt att öfver hälften 52,9 % ej uppnått
högre lön än 900 kr. = 75 kr. pr. månad.
Dessa siffror kunna väl i och för sig anses låga, men deras verkliga inne¬
börd får man dock fram först, om man ställer dem i förbindelse med antalet
tjänsteår.
Antalet tjänsteår hafva varit:
0— 5 år ________ för 118 st. 38,6 %
5—10 » _______ » 84 » 27,4 »
10—15 » ___________________________________________________________- » 42 » 13,T '»
15—20 » ______________________________ » 14 » 4,6 »
20—25 » ____________________________________________________________ » 31 » 10,1 »
25 år och däröfver .....________________________________________ » 17 » 5,6 »
Visserligen framgår häraf genast vid första påseendet, att 202 biträden =
66 % tillhört statens centrala ämbetsverk endast en tidrymd, som understiger
10 år, eu omständighet som naturligtvis har inflytande å lönens storlek och
säkerligen komma alla statistiska tabeller, Indika upptaga kvinnas arbete, att visa
stor omsättning i de första åldersklasserna, beroende däraf att så många af de
unga kvinnorna lämna arbetet i och med det att de gifta sig. Kanske är det
just detta, som kommit vederbörande att förbise det antal, som, när de en gång-
kommit in i ett verk, fortsätta att arbeta där lika regelbundet som den man, som
liar ordinarie befattning. Man har icke ägnat en tanke åt dem, som gråna i
tjänsten, dessa alla, som år efter år arbeta som extra ordinarie!- mot eu liten eller
åtminstone ganska sparsamt tilltagen aflöning.
Såsom genom en föregående tabell visats, äro de dock icke få dessa, som
under en längre följd af år arbeta såsom statens tjänare. Så t. ex. räkna 48 af
dem undersökningen gäller mera än 20 tjänsteår, och 17 hafva arbetat längre tid
än 25 år.
Såsom bevis må nämnas
i Telegrafstyrelsen ____________________ 1 kvinna med e. o.
i Naturhistoriska Museum _________ 1 » » »
(blef anställd vid 13 år)
i Domänstyrelsen ...................... 1 kvinna med e. o.
i » ______________________ 1 » » »
i Järnvägsstyrelsens milkontor .— 1 ».. » »
i Lotsstyrelsen_____________ 1 » ». »
i Ekonomiska kartverket............. 1 » » »
i » » 2 » » »
i » » 1 » » »
anställning i 31 år
» 131 »
anställning i 34 år
» i 35 »
» i 35 »
» i 36 »
» i 37 »
» i 38 »
» i 41 »
Hvad semester angår är det icke regel, att sådan erhålles. Därom lämnar
undersökningen följande upplysning.
Full aflöning har under semester lämnats åt ------------ 170 st. = 55,6 %
Afdrag af en del af lönen _____________________________ 46 » = 15,o %
Ingen semester lämnats eller endast på egen bekostnad 80 » == 26,1 %
Obestämd ___________________________________________________...------ 10 » — 3,3 %
Motioner i Andra Kammaren, N:o 279. 7
Semestertiden växlar mellan en vecka och en månad.
I kommerskollegium är ingen semester garanterad, men 10 dagars semester
brukar erhållas med full betalning. Vid längre tids ledighet eller sjukdom an¬
skaffar biträdet vikarie och aflönar själf detsamma. I statistiska centralbyrån
erhålles efter 3 kalenderår 1 veckas semester och efter 8 kalenderår 14 dagars.
I generalpoststyrelsen erhålla endast några semester. Vid järnvägen erhålla alla
14 dagars semester.
Vid sjukdom erhålla 22 personer full aflöning, 191 en del af lönen, 71
mista hela lönen; för 22 saknas uppgifter.
Af ofvanstående torde framgå, att man har att betrakta den kvinnliga kåren
af extra ordinarie!’ såsom en vid verken under en lång följd af år regelbundet
arbetande personal, hvilken i likhet med den manliga å ämbetsrummet verkställer
föresatt arbete. Men då den e. o. tjänstemannen kan se framåt mot ordinarie
anställning med däraf följande förmåner, så har däremot den såsom extra ordinarie
anställda kvinnan en ytterst osäker framtid i alla afseenden.
Hon kan afskedas utan rimlig anledning.
Hon har låg aflöning, och löneförhöjning lämnas sent, hvilket med de dryga
kostnader, som äro förbundna med vistelse i Stockholm, tvingar henne att taga
mera extra arbete, än hvad hon egentligen rår med, hvilket återigen kan återverka
på hennes arbetsförmåga. Det finnes arbetschefer, som hafva för regel att efter¬
höra, huruvida sökande af anställning vid statens verk har föräldrahem i Stock¬
holm, hvilken fråga innebär att chefen förstår, att aflöningen icke kan betäcka
utgifterna för ett anspråkslöst lefnadssätt, utan att staten såsom arbetsgivare beräknar
att föräldrarna skola bestrida eu del af kostnaden. Märk väl! Här är ej fråga om
en låg lön under det inöfning till ett arbete äger rum, utan om eu så låg lön
under eu följd af år, att den arbetande icke kan bestrida sitt uppehälle inom den
samhällsklass hon tillhör.
Äfven sedan högsta lön uppnås är den ej tillräcklig, för att några afsevärda
besparingar skola kunna göras för den tid, då man ej längre orkar arbeta.
Den manlige tjänstemannen, så också vaktmästaren, kan se framåt mot
den tid, då lian skall blifva ordinarie, och än längre fram till den tid, då lian
blir pensionsmässig. Och äfven i de lägre anställningarna och lönegraderna är
dock alltid beräknadt, att en man skall på den lön staten bjuder kunna hafva
ett eget hem, om ock anspråkslöst. Ingen skillnad göres för gift eller ogift tjänste¬
man. För de kvinnliga extra ordinarie däremot är lönen så knappt tilltagen, att
den under en lång följd af år är otillräcklig för att därmed bestrida kostnaden
för enkel inackordering, och äfven för dem, som tjänstgjort 20—30, år är den icke
tillräcklig att förskaffa en någorlunda angenäm tillvaro eller ett eget hem, utan
de äro ofta hänvisade att äta på hushållsskola, bo i deladt rum o. d. Förr an-
sågo de manliga släktingarne sig hafva skyldighet att sörja för de kvinnliga.
Nu ej så. Vi måste därför komma därhän, att staten blir intresserad jämväl för
den kvinnliga statstjänarens ställning och framtid, en fråga, som hittills skjutits
åt sidan.
Ofvannämnda 306 biträden äro dock ej de enda, som arbeta inom de
centrala ämbetsverken. Fn del finnas, för hvilka bestämda uppgifter icke erhållits
eller hvilkas ställning inom verket är så beroende af tillfälligheter, att de ej kunnat
medtagas i den statistiska bearbetningen. Så t. ex. finnes i finansdepartementet
s
Motioner i Andra Kammaren, N:o 279.
skrifbiträde »utan fast anställning eller fast aflöning». Kenskrifningen betalas
nämligen per ark eller efter använd tid. För renskrifning hvarje dag kl. 11—3
betalas 2 kr. per dag, för extra timme 60 öre i timmen. Annan renskrifning
betalas arkvis — vanligen med 50 öre arket. Därjämte har finansdepartementets
nuvarande i snart 30 år använda kvinnliga skrif biträde plägat vid hvarje års slut
tillställas en särskild gratifikation, som de senaste åren uppgått till 400 kronor.
Från Svea hofrätt har endast en af de där anställda kunnat medtagas, enär
arbetet för de öfriga 7 är ordnadt på sådant sätt, att ingen uppgift angående
årsinkomst kunnat vinnas. De skola dock finnas å arbetsrummet dagligen 3 %
timme för att vara till hands för skrifnings mottagande, kollationering in. m.
Ingen betalning för dessa timmar, endast det arbete, som därunder utföres.
Ofta kan arbete dock lämnas först mot middagen. En af de vid Svea Hofrätt
anställda har arbetat där i 24 år, två i 21 år o. s. v.
Vid meteorologiska anstalten är åtminstone 1 kvinna anställd med 60 öre
pr timme. Öfriga uppgifter saknas.
I riksarkivet tjänstgöra flera »afskrifverskor», hvaraf dock endast en med
fast anställning, »ehuru somliga haft ständigt arbete för riksarkivets eller enskildes
räkning».
Motioner i Andra Kammaren, N:o 279.
9
Bil B.
Till herr presidenten i Kungl. Maj ds och rikets Svea hofrätt.
Undertecknade, som under längre tid haft anställning hos kungl. hofrätten
för utskrifning af de från kungl. hofrätten utgående utslag och skrivelser med
flera handlingar, utbedja oss vördsamt att få frånvända oss till herr presidenten
med en ödmjuk framställning, att herr presidenten ville godhetsfullt söka utverka
någon förbättring i de villkor, under hvilka vi arbeta; och få vi i sådant afseende
anföra följande:
Under alla söckendagar emellan klockan tio förmiddagen och klockan half
till tre eftermiddagen åligger det oss att vara tillstädes hos kungl. hofrätten för
att vara till hands för verkställande af det renskrifningsarbete, som då kan ifråga¬
komma, för emottagande af renskrifningsarbete att utföras på annan tid och för
kollationering af renskrifna handlingar, för hvilket sista arbete någon ersättning
ej lämnas. Ofta inträffar jämväl, att vi under den tid af fyra och en half timmar
dagligen, som vi sålunda måste tillbringa i kungl. hofrätten, icke hafva tillgång
till något renskrifningsarbete, hvilket först närmare slutet af ofvannämnda tid
hinner utlämnas och då måste utföras hufvudsakligen i hemmet samt mången
gång med anlitande af någon del af natten.
Då vi icke erhålla någon annan betalning för vårt arbete än ett visst
bestämdt belopp för hvarje renskrifven sida, och denna betalning icke torde
kunna anses jämväl utgöra ersättning för den tid, som vi tillbringa i kungl.
hofrätten och hvarför godtgörelse ej lämnas, synes det icke vara obilligt, om ett
mindre belopp kunde få utgå, åtminstone till de äldre af oss, för den tid, vi
nödgas vara tillstädes i kungl. hofrätten utan att hafva något arbete för händer,
hvarför betalning tillgodonjutes, hvartill kommer, att den med hvarje år stegrade
kostnaden för bostad och lifsförnödenheter af olika slag synes med billighet på¬
kalla någon förbättring i våra villkor.
På grund af hvad vi sålunda anfört och då en sådan, väl behöflig för¬
bättring enligt vår uppfattning skulle kunna vinnas därigenom, att ett visst antal
af oss utöfver den nu bestämda ersättningen för hvarje renskrifven sida bereddes
ett mindre, fast arfvode för hvarje månad, t. ex. 25 kronor, få vi härigenom hos
kungl. hofrätten vördsamt anhålla, att kungl. hofrätten ville söka bereda ett dylikt
arfvode åt de sex äldsta af oss mot förbindelse för dem, som tilldelades sådant
arfvode, att hvarje söckendag vara hos kungl. hofrätten tillstädes emellan klockan
tio och half till tre på dagen samt att under denna tid, på sätt nu äger rum,
utan ersättning tillhandagå med den kollationering, som under samma tid kan
erfordras.
|
|
|
Stockholm den
|
november 1903.
|
|
Nanna StridbecJc.
|
Hilda Sjögreen.
|
Julie Molin.
|
Cecilia Naumann.
|
Agnes Algren.
|
Anna Boivie.
|
Bill. till RiJcsd. Prof. 1905. 1 Sami. 2 Afd. 2 Band. 104 Käft.
2