Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 46.
1
N:o 46.
Atik. till Riksd. kansli don 29 april 1904, kl. 2,so e. m.
Andra Kammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande n:o 9,
i anledning af väckt motion om skrifvelse till Kungl.
Maj:t angående sättet för statens inköpande af skogs¬
mark från enskilde.
Uti en inom Andra Kammaren väckt motion, n:o 35, hvilken
till utskottets behandling öfverlämnats, har herr A. T. Carlheim-
Gyllensköld påkallat åtgärd från Kiksdagens sida för rättelse af vissa,
enligt motionärens mening förefintliga, missförhållanden vid inköp
för statsverkets räkning af enskilde tillhöriga skogsmarker samt
för sådant ändamål gjort kungl. domänstyrelsens underhandlingar
om och förarbeten för sådana inköp till föremål för åtskilliga an¬
märkningar, hvilka afse dels långsamheten i dessa ärendens utred¬
ning och handläggning, dels och i Synnerhet beräkningsgrunderna
för värderingen af staten till inköp hembjuden skog och skogsmark.
Beträffande ärendenas handläggning har motionären erinrat,
att den, som anmälde sig vilja till staten sälja skogsmark, affor-
drades anbud med utsatt salupris, hvilket anbud skulle vara bindande
till viss tid för att hinna vederbörligen pröfvas, och att säljaren
för att ej rubba värderingen måste under tiden afstå från den
inkomst, som han varit van att hämta från sin skogsmark. Då
pröfningstiden oftast vore rundligt tilltagen, drabbades således
säljaren alltid af en kännbar minskning i inkomster, hvilken skulle
llih. till Riksil. RrVt. 11104. S Sami. 2 Afl. 2 Rand. 44 Käft. (N:o 40).
1
2 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N-.o 3) Utlåtande N:o 46.
blifva rent af tryckande, om pröfningstiden, såsom motionären för¬
menar hafva varit vanligt, förlängdes den ena gången efter den andra
under hvarjehanda förevändningar. »Grenom dylika uppskof», säger
motionären, »försättes säljaren till sist i ett läge, hvilket oftast
nödvändiggör försäljning till det låga pris, som bjudes, hvaraf
domänstyrelsen begagnar sig för att åstadkomma ett fördelaktigt
köp». De ifrågavarande försäljningarna till staten skulle således
enligt motionärens mening icke alltid vara »frivilliga».
Angående beräkningsgrunderna för värderingen af staten till
inköp hembjuden skogsmark anför motionären bland annat:
»Marken och skogen värderas af vederbörande skogstjänste-
man, och från detta värde dragés först skatter och onera, förvalt¬
nings- och bevakningskostnader, kapitaliserade efter en så låg ränte¬
fot som 3V2 procent, sedan byggnads- och reparationskostnad, samt,
om skog förekommer till så stor utsträckning, att den ej kan
afverkas på ett år, diskonteras de årliga försäljningsvärdena, beräk¬
nade efter nuvarande virkesmassa, tillbaka till försäljningsåret. Eu
kol- och vedskog t. ex. med ett nuvarande värde af 100,000 kronor,
som erfordrar 20 år för att realiseras, får sålunda efter 4 procent
räntefot ett nuvarande värde af 67,952 kronor, sålunda eu rabatt
på något öfver 32 procent. Att räkna med någon tillväxt på
skogen kommer icke i fråga, ehuru sådan i allmänhet funnits och
uppgått till 3 å 4 procent, enär inga öfvermogna skogar hem-
bjudas till statens inköp.»
Motionären, som finner det kunna ifrågasättas, med hvilken
rätt sådana afdrag göras, framhåller såsom sin uppfattning, att
domänstyrelsen borde upprätta statistiska beräkningar vid sina inköp
och bjuda ett pris, som stode i öfverensstämmelse med den afkast¬
ning, som kunde tagas ur den inköpta jorden, därvid priset icke
finge beräknas så lågt, att statens omständliga och dyrbara arbets¬
metod med allt mångskrifveri finge bekostas af säljaren, samt
att statens värdesättningar borde vara »i enlighet med vanliga
affärsgrunder och lika vid köp som vid återförsäljningar», hvilket
nu icke vore fallet, enär värderingar för återför sälj ning verkställdes
af andra personer än före inköpet samt efter andra och dyrare
grunder.
Efter att vidare hafva till belysande af uppskattningsmetoden
och dess användande anfört såsom exempel ett fastighetsköp, som
angifves hafva ägt rum i slutet af 1890-talet i mellersta Sverige,
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (Ko 3) Utlåtande Ko 46. 3
och med anledning af detta exempel på förment godtycklighet hän¬
visat på tillsättande vid köp och försäljning af jordegendom mellan
staten och enskilde af en utaf parterna och deras ombud utsedd
värderingsnämnd, som afgjorde värdet, innan bindande aftal ägde
rum, hemställer slutligen motionären, då det hittills saknats af
Kung!. Maj:t fastställda föreskrifter både om procedur och beräk¬
ningsgrunder för statens jord- och skogsköp, »att Riksdagen måtte
besluta att i skrifvelse till Kungl. Maj:t anhålla, det Kungl. Maj:t
täcktes föreskrifva iakttagandet af sådana former för kungl. domän¬
styrelsens underhandlingar med enskilde vid skogs eller skogsmarks
köp, att det utrönta verkliga värdet utan afdrag af kapitaliserade
belopp för skatter och onera, förvaltningskostnader, husbehofsvirke,
gratialist^' eller annat af allmän eller enskild natur, som vidlåder
fastigheten, samt afdrag för reparationer af hus och nybyggnader
må oafkortad! tillkomma säljaren, och att, om diskonteringsberäk-
ningen anses enligt skogsvetenskapliga skäl böra fortfarande tillämpas,
därvid äfven skall beaktas skogens årliga tillväxtprocent, utsatt i
värde för diskonteringstiden, och att detta senare värde kompen¬
serar, så långt ske kan, med diskonteringsbeloppet, äfvensom att
vid framtida köp af staten utaf skog och skogsmark värderingen
däraf måtte ske utaf en af domänstyrelsen å kronans vägnar och
säljaren tillsatt nämnd, innan bindande aftal för säljaren äger rum».
Då motionens uppställning synes gifva vid handen, att motio¬
nären hämtat stoff till sina anmärkningar mot nu använda metod
för uppskattning af kronan till inköp hembjudna skogsegendomar
hufvudsakligen från ett till stöd för anmärkningarnas riktighet
åberopadt visst fastighetsinköp, har utskottet, som med ledning af
motionärens hänvisning till skogsvårdsföreningens tidskrift funnit,
att motionären syftat på det år 1898 verkställda inköpet af krono-
parken Uttersberg, sökt och erhållit tillfälle att taga del af hand¬
lingarna rörande detta fastighetsköp. Efter granskning af dessa
handlingar finner utskottet sig skyldigt meddela den upplysning,
att de sifferuppgifter, som motionären angående denna affär lämnat,
visserligen äro, såvidt de återfinnas i värderingshandlingarna, i huf¬
vudsak riktiga, men att dessa uppgifter biff vit af motionären sam¬
manställda på ett sätt, som verkar vilseledande, och att motionärens
4
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 46.
framställning af de omständigheter, under hvilka detta köp skulle
hafva kommit till stånd, äro fullständigt felaktiga. Då därtill af
handlingarna inhämtas, att säljaren i detta fall erhållit den köpe¬
skilling, som af honom i det aflämnade anbudet betingats, torde
det anförda exemplet på intet sätt vara ägnadt att bevisa hvad
motionären därmed velat ådagalägga.
Ehuru således motionärens anmärkningar i detta hänseende
beröfvats sitt väsentligaste stöd, har utskottet likväl, enär motio¬
nären i dessa anmärkningar inlagt ett bestämdt klander för regel¬
löshet med däraf följande utrymme för godtycklighet, ansett sig
böra inhämta noggranna upplysningar angående de grunder, efter
hvilka ifrågavarande uppskattningar verkställas. Dessa grunder
återfinnas uti vissa inom kung! domänstyrelsen utarbetade »före¬
skrifter beträffande värdering af kronan till inköp hembjudna fastigheter»
samt uppgjorda formulär för uppskattningsinstrument, beståndsbe-
skrifning och tabeller för beräkning af virkesutbyte med mera.
Yissa punkter af nämnda föreskrifter för värderingen hafva direkt
afseende på de af motionären anmärkta förhållanden och äro alltså
af vikt för bedömandet af de framkomna anmärkningarnas befogen¬
het. Utskottet finner sig därför böra för innehållet, af dessa
punkter lämna följande redogörelse:
Inägojorden uppskattas efter därför vid saluvärderingar van¬
liga grunder. Värdet å åker och ängsmark må ej sättas högre än
efter den afkomst, som i kronans hand kan af dem påräknas.
Förut utgående arrenden böra likväl efter kontrakt antecknas.
Byggnaderna vid hemman och torp böra specificeras med
angifvande af deras skick. För om- och nybyggnader eller grund¬
ligare reparationer, hvilka under närmaste tiden blifva erforderliga,
skola kostnaderna upptagas i förteckningen öfver byggnaderna.
För jordbruket obehöfliga byggnader äfvensom sådana, hvilka genom
utarrendering kunna lämna inkomst, såsom kvarnar och sågar,
skola särskild! antecknas och värderas, hvaremot alla andra bygg¬
nader ej åsättas något värde.
I uppskattningsinstrumentet göras vederbörliga anteckningar
om transportleder, virkespris, brandförsäkrings- och taxeringsvärden
samt om utskylder, äfven utskylder till kronan.
Vid skogens uppskattning särskiljes mellan affattningen af
bestånden med deras taxering samt uppräkningen af timmerträden
och timmerämnena.
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 46. 5
I beståndsbeskrifningen upptages skogsmarken efter dess bördig¬
het i fem klasser med motsvarande markvärden per hektar.
Med afseende å åldersklassernas uppskattning och slutliga
värdering gälla dessa bestämmelser:
I. a. 1—10-årig skog upptages till värde efter den förräntade
kulturkostnaden och räntan å markvärdet. Själfva mark¬
kapitalet upptages bland markvärdena och kan alltså ej
här få inberäknas. För själfsådd skog kan 5 å 10 års
markränta tilläggas såsom föryngringskostnad. För gleshet
och dålig växt göres däremot afdrag, vare sig genom ned¬
sättning af den verkliga åldern eller genom upptagande
af vissa procent af den beväxta arealen såsom kalmark.
b. 11 —20-årig skog uppskattas efter nyssnämnda grunder.
II. a. 21—30-årig skog d:o d:o d:o d:o
b. 31—40-årig skog beräknas antingen såsom föregående eller
genom uppskattning efter virkesmassan och dess värde
samt då utan ränteafdrag för afverkningstid, enär den
löpande tillväxten fullt motsvarar räntan å skogens kapi¬
talvärde efter 3V2 %.
III. 41—60-årig skog beräknas äfven efter sistnämnda grunder.
För utrönande af virkesmassan per hektar i klasserna
II b och III kunna användas växttabeller.
IV. 61—80-årig skog: Då inom denna ålderklass kunna före¬
komma å ena sidan bestånd med kvantitativ eller kvalitativ
tillväxt eller bådadera (timmerämnen och pappersmassved),
som fullt ut förräntar skogens kapitalvärde efter 3V2 %,
och å andra sidan bestånd af den beskaffenhet, att så ej
är förhållandet, uppföres den uppskattade virkesmassan af
det ena och andra slaget i skilda kolumner med angifvande
af den förefintliga tillväxtens storlek efter därom gjorda
undersökningar. Uti sammandraget för skiftena beräknas
för virkesmassor med full tillväxt ej något ränteafdrag.
För virkesmassor med afsevärd tillväxt, ehuru ej så hög
som 3V2 %, göres sådant afdrag efter lägre (IV2 å 2 %)
räntefot. För skog utan afsevärd tillväxt sker däremot
fullt ränteafdrag efter 3V2 % r x r. För att utröna till¬
växtens storlek göras städse vederbörliga undersökningar.
81-årig och äldre skog uppskattas efter virkesvärdet med
V.
6 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 46.
afdrag af ränteförlust under afverkningstiden efter i all¬
mänhet 3 Va % r x r.
Ju större den afverkningsbara virkesk vantitet en är, desto
längre afverkningstid och däraf beroende större ränteförlust beräk¬
nas, men sådan ränteförlust lör i hvarje fall ej afräknas å värdet för
skog, som står i god växt och förräntar sitt kapitalvärde efter 3 Va %
eller däröfver, enär däraf skulle föranledas en obehörig nedsättning af
skogens värde.
Därest efter förrättningens afsittande den utbjudna fastig¬
heten anses kunna till inköp föreslås, bör förrättningsmannen lämna
säljaren tillfälle att i behöfliga delar fullständiga saluanbudet äfven¬
som att yttra sig om köpeskillingens nedbringande, då sådant
erfordras, om tiden för anbudets giltighet, om sådana inteckningar,
från hvilka hemmanet ej kan frigöras, om upplåtelser eller nytt-
janderätter, hvilka, ehuru ej intecknade, likväl skola af kronan
respekteras, om undantag från försäljningen med mera, så att full¬
ständig utredning af samtliga köpevilkor föreligger vid handlin¬
garnas insändande till domänstyrelsen.
Af uppgjorda formuläret för uppskattningsinstrument synes,
att från erhållna summan af markvärden, ståndskogsvärde och
värdet af inkomstgifvande byggnader afräknas vissa »afgående
poster», dels årligen återkommande, såsom skatter och andra ut-
skylder, kostnader för förvaltning och bevakning samt värdet af
husbehofsvirke, byggnads- och gärdselvirke, kapitaliserade efter 3V2 %,
dels ock kostnader för omedelbart förestående ombyggnader.
Vidkommande först motionärens anmärkningar mot lång¬
samheten vid ifrågavarande ärendens utredning och handläggning,
ligger det visserligen i sakens natur, att ärenden af denna art måste
för en fullständig utredning kräfva icke ringa tid, så mycket hellre
som det väl endast i sällsynta fall lär inträffa, att den, som anmäler
sig vilja till staten sälja fastighet, vid sitt erbjudande fogar nödiga
handlingar till upplysning om fastighetens rågångar, ägorymd med
däri ingående olika ägoslag med mera, hvartill kommer, att, då
fullständig utredning vunnits, yttranden skolao inhämtas från veder¬
börande domänintendent och länsstyrelse. A andra sidan lär det
dock icke kunna förnekas, att, såsom motionären anmärkt, tidsut-
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N-.o 46. 7
dräkten vid ärendenas behandling i flera fall varit större, än som
med nödvändighet erfordrats för vinnande af fullständig utredning,
och att därigenom anbudsgifvaren på grund af den inskränkning,
han under tiden måst tåla i sin förfoganderätt öfver egendomen,
tillskyndats märklig olägenhet, mest kännbar för den, som befunnit
sig i svag ekonomisk ställning. Motionären har emellertid icke
påvisat någon utväg till förebyggande af det anmärkta missförhål¬
landet i nämnda hänseende; och den hemställan, hvari motionen
utmynnar, gifver ej heller utskottet anledning till vidare yttrande
i denna del.
Beträffande grunderna för värdering af staten till inköp hem-
bjuden fastighet vill utskottet förutskicka den förmodan, att mo¬
tionären med sin hemställan om eu skrifvelse till Kungfl. Maj:t med
anhållan, att Kungl. Maj:t måtte föreskrifva vissa »former för
kungl. domänstyrelsens underhandlingar med enskilde vid skogs
eller skogsmarks köp», afsett, att grunderna för värderingen af
hembjuden fastighet skulle fastställas af Kungl. Maj:t. Sådant
synes dock utskottet vara hvarken önskligt eller behöflig!. Såsom
utskottet här ofvan meddelat, finnas inom domänstyrelsen utar¬
betade föreskrifter till efterrättelse för värderingsmannen. Om på
grund af särskilda ortsförhållanden, växlande ränte- eller konjunk¬
turförhållanden eller af annan orsak jämkningar i dessa föreskrifter
skulle befinnas önskvärda, kunna sådana jämkningar nu vinnas
genom ett domänstyrelsens medgifvande utan den svårighet och
den ytterligare tidsutdräkt, som skulle blifva eu följd, om före¬
skrifterna vore af Kungl Maj.t fastställda. Vidare måste ju hvarje
fråga om inköp af fastighet för statsverkets räkning underställas
Kungl. Maj:ts slutliga afgörande, därvid alla ärendet rörande hand¬
lingar, äfven uppskattningsinstrumentet och grunderna för vär¬
deringen, tvifvelsutan komma under pröfning.
Motionärens uppfattning, att det vid uppskattningen åsätta
värdet borde utan alla afdrag tillgodokomma säljaren, kan utskottet
icke dela. Motionären synes förväxla bruttovärdet med det verk¬
liga värdet. De »afgående poster», hvilka enligt ofvan omförmälda
formuläret för uppskattningsinstrument skola afdragas från det vid
uppskattningen erhållna bruttovärdet, synas i hufvudsak icke vara
andra än sådana, livilka hvarje omtänksam enskild köpare af fastig¬
het plägar taga i beräkning vid bestämmandet af sitt prisanbud.
Utskottet förmenar dock att den vid kapitalisering af årligen åter¬
8 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 46.
kommande kostnader bestämda räntefot eller 3V2 % under nu¬
varande förhållanden torde få anses vara väl låg. Då ut¬
skottet icke kan finna annat, än att de af kungl. domänstyrelsen
meddelade föreskrifterna för värdering af kronan till inköp hem-
bjudna fastigheter ganska väl öfverensstämma med hvad motionären
kallar »vanliga affär sgrunder», och att i dessa föreskrifter, hvad
angår taxeringen af skogsbestånden, just tagits den af motionären
påyrkade hänsyn till skogens årliga tillväxt, kan utskottet icke för¬
orda motionärens hemställan, såvidt den afser ifrågavarande vär-
deringsgrunder.
Lika litet kan utskottet understödja motionärens förslag, att
vid framtida fastighetsköp för statens räkning värderingen skulle
verkställas genom en utaf kungl. domänstyrelsen och säljaren till¬
satt nämnd. Genom en sådan anordning skulle efter utskottets
mening ingenting vinnas, då det naturligtvis icke kan sättas i fråga
någon skyldighet vare sig för staten eller för säljaren att under¬
kasta sig nämndens beslut. Vid ifrågavarande köpeaftal, liksom
vid hvarje sådant aftal mellan enskilda personer, måste det stå
öppet för säljaren att fordra och för köparen att bjuda den
köpeskilling, som från hvardera sidan finnes lämplig, hvarefter
köpets bringande till stånd må bero på, huruvida öfverensstäm¬
melse beträffande pris och öfriga villkor kan vinnas.
På grund af det nu anförda hemställer utskottet,
att herr Carlheim-Gyllenskölds förevarande
motion ej må till någon Andra Kammarens åt¬
gärd föranleda.
Stockholm den 29 april 1904.
A utskottets vägnar:
J. BYSTRÖM.
Stectbolm, Oskär Eklund» boktryck»!-], 1904.