Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 1) Utlåtande N:o 11.
1
S:o 11.
Ank. till Eiksd. kansli den 8 mars 1904, kl. 12 midd.
Andra Kammarens första tillfälliga utskotts utlåtande n:o 4, i an¬
ledning af väckt motion angående tillsättningen af folk-
skoleinspektörsbefattningarna.
Uti motion i Andra Kammaren, n:o 88, har herr A. Sterner erinrat,
att folkskoleinspektörsbefattningarna för hvarje dag blifva allt mera kräf¬
vande och ansvarsfulla, så ock att det vore af stor vikt, att därtill fullt
lämpliga personer blefve utsedda, hvarför han ock hemställt, »att Riks¬
dagen måtte besluta, att dessa befattningar före tillsättandet hädanefter
skola förklaras lediga till ansökan vid vederbörligt domkapitel, hvilket i
sin ordning skall hafva att till Kungl. Maj:t bland de sökande föreslå
den eller de lämpligaste».
Frågan om folkskoleinspektionen har redan förut, ehuru i annat
hänseende, förts fram till innevarande Riksdag, nämligen genom Kungl.
Maj:ts proposition i åttonde hufvudtiteln (15) under rubriken: »höjning
af anslaget till folkskoleinspektionen». Af den sakrika utredning, som
där förefinnes, inhämtas, att anslag till folkskoleinspektion beviljades första
gången af 1859—1860 års Riksdag, och då till ett belopp af 17,000 kr.,
så ock att ifrågavarande inspektion ansetts så betydelsefull, att anslaget
för densamma gång efter annan blifvit höjdt, så att dess nuvarande be-
Bih. till Riks. Prot. 1904. 8 Sami. 2 Afd. 2 Band. 11 Hd/1. (N:is 11).
2 Andra Kammarms Tillfälliga UtsJcotts (N:o 1) Utlåtande N:o 11.
lopp utgör 95,000 kronor. Där ställes ock i utsikt att målet, mot hvilket
man i förevarande afseende bör sträfva, är att inspektörsinstitutionen i
ekonomiskt hänseende så ordnas, att till inspektörer må kunna erhållas
personer, som uteslutande ägna sig åt detta kall.
Det kan enligt utskottets mening ej bestridas, att sistberörda mål
är i ärendet den stora hufvudfrågan, hvars lösning torde tillhöra
närmaste framtiden; men med erkännande häraf förringas ej betydelsen
af motionärens förevarande hemställan, hvilken ju behandlar själfva pro¬
ceduren med afseende på tillsättningen af folkskoleinspektörsbefattnin-
garna. Beträffande denna fasthåller motionären, att folkskoleinspektö¬
rerna hädanefter såsom hittills skola tillsättas af Kungl. Maj:t och detta
naturligtvis i form af förordnande på längre eller kortare tid; men härvid
påyrkar han dock tvenne förändringar. Den första består däri, att folk-
skoleinspektörsbefattningarna före tillsättandet skola förklaras lediga till
ansökan vid vederbörligt domkapitel, och den andra, att domkapitlet i sin
ordning skall hafva att till Kungl. Maj:t bland de sökande föreslå den
eller de lämpligaste.
Med afseende på den förstberörda af de i motionen åsyftade för¬
ändringarna instämmer utskottet i hufvudsak med motionären. Det synes
detsamma lämpligt, att platserna förklaras till ansökan lediga, då ledig¬
heten uppkommit, antingen därigenom att platser blifvit nyinrättade, eller
ock därigenom att de, som innehafva förordnande på omnämnda platser,
själfva afgått, undanbedt sig återval eller af någon anledning befinnas
olämpliga till förnyadt förordnande. Däremot synes det utskottet obilligt,
att inspektörsplats vid ny tillsättningsperiod ställes på ansökan, då man
på berörda plats bär en väl kvalificerad person, hvilken med allvar och
nit skött sitt kall och hvilken desslikes önskar att fortfarande vid sin
plats få bibehållas. I flere hänseenden kunna folkskoleinspektörerna
likställas med rektorerna vid våra högre allmänna läroverk. Det torde
fördenskull vara befogadt att här erinra om formen för deras tillsättning.
Härom är stadgadt: »Rektor förordnas, där Kungl. Maj:t icke vill genom
utnämning tillsätta rektorsembetet, af Kungl. Maj:t på viss tid. — Senast
fem månader, innan rektorsförordnande löper till ända, göre eforus under¬
dånig anmälan därom och äger eforus att därvid, om han så anser
lämpligt, föreslå förnyelse af förordnandet. Därest icke Kungl. Maj:t efter
sådan anmälan, som i nästföregående mom. sägs, finner skäl meddela
förnyadt förordnande, äfvensom eljest vid ledighet af rektorsbefattning,
kungöre eforus ledigheten i den tidning, hvari officiella meddelanden böra
införas, med tillkännagifvande, att den, som önskar till tjänsten komma
Andra Kammarens Tilljälliga Utskotts (N:o 1) Utlåtande N:o 11. 3
i åtanke, bör inom sextio dagar hos eforus göra anmälan därom med
bifogande af vederbörligen styrkt meritförteckning och öfriga handlingar,
genom hvilka han önskar styrka sin behörighet. Sedan anmälningstiden
utgått, skall, eforus till Kungl. Maj:t insända de inkomna anmälnings¬
handlingarna jämte eget utlåtande samt föreslå den, hvilken han finner
lämpligast med hänsyn till insikter, erfarenhet och öfriga egenskaper,
som företrädesvis erfordras hos styresmannen för ett läroverk.»
Inför den, enligt utskottets mening, goda princip, hvilken här gjoi'ts
gällande i fråga om läroverks-rektors tillsättning, håller utskottet före,
att densamma i tillämpliga delar äfven må kunna komma till användning
med afseende på ledigförklarande, ansökan och förnyadt förordnande i
fråga om folkskoleinspektörsbefattningarna. Genom slik åtgärd förnärmas
ej välförtjänte folkskoleinspektörers befogade rätt att utan ansökan blifva
ihågkomne, då ny tillsättningsperiod nalkas. Men å andra sidan blir
härigenom också vid de förut anförda fall, då verklig ledighet uppstår,
öppen rätt till ansökan — ett förfarande, hvilket på goda grunder kan
tänkas innebära en förmån för själfva inspektörsinstitutionen, enär den
krets, inom hvilken val för densamma må kunna göras, helt visst varder
utvidgad — såsom det ju oek måste anses innebära en rättvisa gent¬
emot dem, hvilka i särskild mening tillägnat sig pedagogisk bildning och
erfarenhet, men under hittills rådande förhållanden af ett eller annat skäl
icke vid dessa platsers tillsättande kunnat göra sig påminta.
Beträffande motionärens andra åsyftade förändring — bestående
däri att ansökningshandlingarna skola inlämnas till vederbörande domkapitel,
hvilket i sin ordning skall hafva att till Kungl. Maj:t bland de sökande
föreslå den eller de lämpligaste — finner utskottet densamma vara till¬
räckligt motiverad af den omständigheten, att vårt folkskoleväsende i det
lida taget väsentligen lyder under domkapitlen, såsom ju ock folkskole¬
inspektörerna inför dessa myndigheter närmast hafva att afgifva sina
berättelser. Inför här omnämnda förslag från domkapitlen, hvilka ju skola
officiellt afgifvas, torde visserligen kunna befaras, att lärdomsbetyg och tjän¬
steår komma i förgrunden, då däremot personliga egenskaper och praktisk
duglighet kunde blifva tillbakasätta; men då domkapitlen endast hafva
sig förelagdt att afgifva motiverade förslag, och Kungl. Maj:t för öfrigt har
i sin hand att efter bästa bepröfvande slutbehandla ärendet, så håller
utskottet före, att icke heller från den synpunkten några nämnvärda
betänkligheter kunna ifrågakomma mot att, med den begränsning förut
blifvit antydd, välja don tillsättningsprocedur, hvilken af motionären blifvit
föreslagen.
4 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 1) Utlåtande N:o 11.
På grund af det anförda får alltså utskottet i anledning af herr
A. Sterners förevarande motion vördsamt hemställa,
att Andra Kammaren för sin del måtte besluta,
att Riksdagen i skrifvelse till Kungl. Maj:t anhåller,
det Kungl. Maj:t täcktes vidtaga den förändring an¬
gående tillsättningen af folkskoleinspektörsbefattnin-
garna, att dessa befattningar, då förutvarande inne¬
hafvare icke vill eller anses lämplig att vid tillsätt¬
ningen komma i fråga, eller eljest då ledighet uppkommer,
måtte förklaras lediga till ansökan vid vederbörligt dom¬
kapitel, hvilket i sin ordning skall hafva att till Kungl.
Maj:t bland de sökande föreslå den eller de lämp¬
ligaste.
Stockholm den 8 mars 1904.
På utskottets vägnar:
J. Gr. HAZÉN.
Herr F. Berg har begärt få antecknadt, att han icke deltagit i
ärendets behandling i utskottet.
STOCKHOLM, SVENSKA TRYCKERIBOLAGET EKMAN & CIO, 1904.