Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
1
N:o 76.
Ank. till Riksd. kansli den 22 april 1904, kl. 5,30 e. m.
Utlåtande, i anledning af Kungl. Maj:ts proposition angående
anslag för iståndsättande af åtskilliga hamnanläggningar
i Skåne.
(2:a IT. A.)
I en till Riksdagen den 11 mars 1904 aflåten proposition (n:o 68)
har Kungl. Maj:t, under åberopande af bilagdt utdrag af statsrådsproto¬
kollet öfver civilärenden för samma dag, föreslagit Riksdagen att på
extra stat under riksstatens sjätte hufvudtitel för år 1905 anvisa ett
belopp af 71,900 kronor att, såsom anslag utan återbetalningsskyldighet
för iståndsättande af de genom stormen under natten till den 26 december
1902 förorsakade skador å härefter angifna hamnanläggningar, utgå till
hamnintressenterna i Borstahusen med 2,960 kronor, i Ålabodarne med
3,300 kronor, i Vikhög med 7,700 kronor, i Viken med 10,000 kronor,
i Barsebäck med 16,900 kronor, i Arild med 1,540 kronor, i Mölle med
21,000 kronor, i Lerberget med 1,500 kronor, i Kyrkbacken med 1,000
kronor, i Lerhamn med 3,000 kronor och i Nyhamn med 3,000 kronor;
under villkor att, därest Kungl. Maj:t skulle finna skäligt att från bro-
och hamnbyggnadsfonden anvisa anslag till ytterligare förbättring af
någon utaf ifrågavarande hamnar, arbetet med sådan förbättring skulle
utföras i sammanhang med iståndsättande af stormskadorna, samt att
de nu gällande allmänna villkor och bestämmelser för erhållande och
tillgodonjutande af statsbidrag från bro- och hamnbyggnadsfonden borde
i tillämpliga delar blifva gällande äfven för de till berörda hamnars
iståndsättande nu ifrågasatta statsbidrag.
Bih. till Biksd. Prof. 1904. 4 Sami. 1 Afd. 52 Höft. (N:o 76.)
1
9
Statsutskottets Utlåtande K:o 76.
Till ofvannämnda statsrådsprotokoll kar föredragande departements¬
chefen anfört följande.
»Med anledning af de svåra skador, hvilka den orkanlika storm,
som natten mellan den 25 ock den 26 december 1902 öfvergick södra
Sveriges kuster, tillfogade särskildt. de mindre hamnarna å Skånes väst¬
kust, kafva under år 1903 underdåniga ansökningar om statsunderstöd
för iståndsättande af hamnarna inkommit från vederbörande hamn-
intressenter i Borstahusen, Ålabodarne, Vikhög, Viken, Barsebäck och
Arild, därvid tillika öfverlämnats upprättade förslag till dessa hamnars
iståndsättande.
Vidare har Kungl. Maj:ts befallningshafvande i Malmöhus län uti
underdånig skrifvelse den 27 november 1903 förmält att, enligt hvad
Kungl. Maj:ts befallningshafvande erfarit, utöfver redan från Arilds,
Vikens, Råå, Ålabodarnes, Borstahusens och Vikhögs hamnstyrelser in-
gifna underdåniga ansökningar om statsbidrag till sammanlagdt belopp
af 214,031 kronor 50 öre, framställningar om statsbidrag under den
närmaste tiden kunde förväntas jämväl från Mölle, Lerhamns, Nyhamns,
Lerbergets, Kyrkbackens och Barsebäcks hamnar, för hvilkas istånd¬
sättande den ungefärliga kostnaden vore för Kungl. Maj:ts befallnings¬
hafvande uppgifven till sammanlagdt 154,400 kronor, hvarom Kungl.
Maj:ts befallningshafvande ansett sig böra göra underdånig anmälan,
för den händelse Kungl. Maj:t skulle finna ökning af det för ändamålet
anvisade anslaget erforderligt för tillgodoseende af ifrågavarande och
andra framställningar om delaktighet i anslaget. Med framhållande att
samtliga i skrifvelsen nämnda hamnar, hvilkas intressenter vore stadda
i så knappa villkor, att de icke kunde antagas äga förmåga att själfva
bekosta de med iståndsättandet förenade kostnader, vore anlagda hufvud¬
sakligen för den vid dem bosatta fiskarbefolkningens nytta och alltså
vore för dessa fiskelägens bestånd af väsentlig betydelse, har Kungl.
Maj ds befallningshafvande förklarat det högeligen önskvärd!, att bidrag
af statsmedel för hamnarnas iståndsättande kunde erhållas, desto mera
som förslagen rörande de arbeten, som vid dem skulle utföras, jämväl
omfattade sådana förstärkningar och skyddsanordningar, som afsåge att
göra hamnarna motståndskraftiga mot äfven svårare stormars påverk¬
ningar.
Till följd af särskilda nådiga remisser har därefter väg- och vatten¬
byggnadsstyrelsen afgifvit underdånigt utlåtande af den 10 sistlidne
januari, däruti styrelsen till en början anfört följande.
Vid granskning af de arbetsplaner för de ifrågavarande hamnarnas
iståndsättande, hvilka jämte de underdåniga ansökningarna om stats¬
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
3
bidrag blifvit till styrelsen öfverlämnade, både styrelsen funnit planerna
vara så upprättade, att de afsåge användandet åt ett starkare byggnads¬
sätt än det förutvarande, i ändamål att trygga hamnarnas framtida
bestånd, äfven när stormar af enahanda våldsamhet som den förut¬
nämnda ånyo inträffade.
De belopp, till hvilka kostnaderna beräknats uppgå för de uti
arbetsplanerna föreslagna arbetena, gåtve sålunda icke begrepp om den
skada, som de ifrågavarande hamnarna lidit genom sagda storm, utan
angåfve kostnaden icke blott för hamnarnas återställande i samma skick
som före stormen, utan äfven för deras förstärkning på sådant sätt, att
de såvidt möjligt skulle utan att lida skada kunna uthärda dylika hår¬
dare stormar, under förutsättning att de genom nöjaktigt underhåll för
framtiden vidmakthölles.
I ändamål att kunna bedöma omfattningen af särskildt den skada,
som vållats af orkanen julen 1902, hade syreisen dels från förslags-
ställarne infordrat utredningar därom, dels med ledning af de ingifna
arbetsplanerna låtit trån den beräknade kostnaden i dess helhet afskilja
det belopp, som skulle erfordras för allenast botande åt ifrågavarande
stormskada genom hamnarnas återställande i deras förra skick. Den
återstående delen angåfve den kostnad, som utöfver den förra skulle
erfordras för ökning af de olika byggnadsdelarnas styrka för att gifva
dem större förmåga att för framtiden emotstå svårare stormar eller för
hamnarnas förbättring i öfrigt i enlighet med de upprättade arbets¬
planerna.
Af dessa utredninger hade framgått, att allenast återställandet i
samma skick som före stormen af de hamnar, som skadats af denna
och för hvilkas iståndsättande arbetsplaner blifvit upprättade, skulle
kräfva en sammanlagd kostnad af 63,360 kronor, hvartill skulle komma
en kostnad af tillsamman 8,540 kronor för fyra hamnar, för hvilkas
iståndsättande arbetsplaner icke syntes hafva blifvit upprättade.
Fiskelägena vid samtliga de af stormen skadade hamnarna vore
till sin existens i hög grad beroende af hamnarnas bestånd, men lägenas
befolkning i regel endast i stånd att förvärfva sig ett nödtorftigt uppe¬
hälle af sitt mödosamma yrke, hvarför fiskarbefolkningens resurser ej
heller sträckte sig synnerligen långt utöfver hvad som kräfdes för
ernående af ett torftigt lifsuppehälle och för hamnens, fiskarbåtarnas
och fångstredskapens oundgängligaste underhåll, hvilket årligen med¬
förde utgifter, som det merendels vore bekymmersamt nog att kunna
bestrida.
4
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
Enligt; livad Kungl. Maj:ts befallningshafvande och chefen i södra
väg- och vattenbyggnadsdistriktet vitsordat, hade den svåra orkanen
vållat den fattiga fiskarbefolkningen så stora förluster och skador, att
den nu icke utan statens hjälp förmådde iståndsätta sina hamnar och
åter reda sig ur det betryck, hvari den råkat. Då detta icke föranledts
af bristande idoghet och omtanke eller genom försumlighet i uppfyllande
af åtagen underhållsskyldighet, så långt tillgångarna medgifvit, utan
allenast genom en naturtilldragelse af inom landet sällspordt ödesdiger
art, hemställde väg- och vattenbyggnadsstyrelsen i underdånighet, att
Kungl. Maj:t täcktes
dels uti nådig proposition föreslå Riksdagen att, såsom anslag utan
återbetalningsskyldighet till särskildt angifna belopp, bevilja hela den
beräknade kostnaden för reparation af de skador, som af stormen natten
till den 26 december 1902 förorsakats å förbemälda fiskehamnar, med
undantag för Råå hamn;
dels, under förutsättning af Riksdagens bifall till den nådiga proposi¬
tionen, medgifva, att till förstärkning och förbättring därutöfver af
samma fiskehamnar måtte till angifna belopp få utgå anslag utan åter¬
betalningsskyldighet ur de af Riksdagen för år 1904 redan anslagna
medel till understödjande af brobyggnader och, företrädesvis mindre,
hamnbyggnader samt upprensning af åar och farleder.
Sedermera har Kungl. Maj:ts befallningshafvande med underdånig
skrifvelse den 4 mars 1904 öfverlämnat särskilda från hamnstyrelserna
i Mölle,. Lerbergets, Kyrkbackens, Lerhamns, Nyhamns och Vikhögs
hamnar inkomma underdåniga ansökningar om anslag för ^landsättande
af de skador, som förorsakats hamnarna genom förberörda storm; hvar¬
jemte Kungl. Maj:ts befallningshafvande, med åberopande af hvad Kungl.
Maj:ts befallningshafvande i sin underdåniga skrifvelse den 27 novem¬
ber 1903 anfört, tillstyrkt bifall till ansökningarna.
Innan jag nu går att redogöra för de särskilda hamnar, för hvilka
statsbidrag sålunda ifrågasatts, samt för de yttranden, som beträffande
hvarje särskild hamn afgifvits af vederbörande myndigheter, tillåter jag
mig, med anledning däraf att Kungl. Maj:ts befallningshafvande uti sin
förenämnda underdåniga skrifvelse den 27 november 1903 upptagit Råå
hamn bland dem, för hvilka statsbidrag för ifrågavarande ändamål
begärts, erinra, att frågan om anvisande af medel till denna hamn,
som emellertid ej lidit någon skada af stormen, blifvit redan den 31
december 1903 af Kungl. Maj:t afgjord, i det Kungl. Maj:t, med an¬
ledning af därom utaf Råå municipalsamhälle gjord framställning, be¬
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
viljat af 1903 års bro- och hamnbyggnadsfond till påbörjande af arbeten
för fördjupning och förbättring af denna hamn ett anslag utan åter-
betalningsskyldighet af 39,750 kronor.
De fiskehamnar, för hvilka understöd af allmänna medel föresla¬
gits, äro följande, samtliga belägna i Malmöhus län.
1. Borstahusens hamn.
Med underdånig skrifvelse den 23 februari 1903 har hamnstyrelsen
i Borstahusen öfverlämnat ett utaf dåvarande chefen i södra väg- och
vattenbyggnadsdistriktet uppgjort förslag till reparation af hamnen,
utvisande att kostnaderna för reparation af de skador, som förorsakats
af stormen, och för i öfrigt behöflig förstärkning skulle uppgå till 11,400
kronor, samt därvid i underdånighet anhållit om statsanslag till belopp
af hela den därför beräknade kostnaden.
I sitt förenämnda underdåniga utlåtande af den 10 sistlidne januari
har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen till en början erinrat därom, att
denna fiskehamn anlagts under åren 1884—1888 för en kostnad af
103,397 kronor 78 öre, till hvilket belopp staten bidragit med 57,800
kronor i form af anslag utan återbetalningsskyldighet, samt därefter
anfört, att i den mån rörelsen i hamnen gått framåt, hade det till endast
1,7 m. i inre hamnen och 1,8 till 2,2 m. i yttre hamnen upptagna
djupet under dagligt vatten befunnits alldeles otillräckligt och medfört
behofvet af hamnens fördjupning till 3,0 m. under dagligt vatten samt
dess förbättring i öfrigt för en beräknad kostnad af 39,000 kronor,
hvaraf 26,000 kronor beviljats i statsanslag. Detta arbete, som vore
under utförande, hade på grund af synnerligen hård och stenbemängd
botten i inre hamnbassängen medfört vida större kostnad än den be¬
räknade, hvarför hamnintressenterna måst genom upptagande af lån
anskaffa medel för arbetets genomförande. En del af det redan verk¬
ställda fördjupnings- och förbättringsarbetet hade af julstormen åter
blifvit omintetgjord, i det att medföljande tång och sand delvis igen¬
fyllt den fördjupade inseglingsrännan närmast hamnmynningen, hvar-
jämte brobänkarna på insidan af båda vågbrytarne upprifvits till ett
djup af 0,3 till 1,1 m. i likhet med de båda tvärarmarna mellan yttre
och inre bassängen, å hvilka ett par större fiskarbåtar uppkastats af
sjöarne, som slagit in öfver vågbrytarne. Oaktadt stormens orkan-
artade våldsamhet hade dessa senare dock visat sig kunna motstå vågornas
kraft, i det att de efter stormen hade lidit endast helt obetydliga ska¬
dor vid foten af betonparapeten.
6
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
Af till styrelsen ingifvet utdrag af hamnens räkenskaper fram-
ginge, att intressenterna i hamnen den 1 januari 1903 ägde en skuld
å hamnen af 17,500 kronor, och hade magistraten i Landskrona i af-
gifna yttranden dels förklarat sig anse den underdåniga framställningen
vara i hög grad förtjänt af nådigt bifall, dels ock meddelat, att samt¬
liga i Borstahusen boende män, som uppnått viss ålder och hade sin
utkomst af fiske eller sjöfart samt betalade vissa afgifter, utöfvade be¬
stämmanderätten öfver hamnbyggnaden, som finge anses vara deras
egendom, samt att dessa, som företräddes af en årligen vald hamn¬
styrelse, för närvarande utgjorde omkring ett hundra personer. Kungl.
Maj:ts befallningshafvande hade äfven afgifvit yttrande och däruti an¬
fört, att hamnens iståndsättande på sätt föreslaget blifvit syntes vara
oeftergifligt, samt att intressenterna i hamnen icke kunde antagas vara
i tillfälle att bestrida de därmed förenade kostnader.
Enligt den verkställda utredningen, fortsätter därefter styrelsen,
skulle hamnens återställande i samma skick som före stormen uppgå
till en beräknad kostnad af 2,960 kronor, under det att kostnaden för
dess iståndsättande genom de skadade delarnes återuppförande på det
föreslagna kraftigare byggnadssättet skulle därutöfver kräfva den åter¬
stående beräknade kostnaden 8,440 kronor. I anledning däraf och då
behofvet af understöd af statsmedel i föld af stormens vidsträckta verk¬
ningar vore allmänt inom länets många fiskelägen, ansåge sig styrelsen
kunna endast till sådan omfattning förorda nådigt bifall till hamn¬
styrelsens underdåniga ansökan, att styrelsen hemställde, att Kungl.
Maj:t täcktes dels uti nådig proposition föreslå Riksdagen att till täc¬
kande af den genom stormolyckan vållade kostnaden för hamnens repa¬
ration bevilja ett anslag utan återbetalningsskyldighet af 2,960 kronor,
dels ock till hamnens iståndsättande och förbättring därutöfver af inne¬
varande års bro- och hamnbyggnadsfond anvisa två tredjedelar af den
till 8,440 kronor beräknade återstående kostnaden eller 5,600 kronor.
2. Alabodarnes hamn.
Med öfverlämnande af ett utaf dåvarande chefen i södra väg- och
vattenbyggnadsdistriktet upprättadt förslag till reparation af de skador
hamnen lidit samt för återställande af bortskuren tillfartsväg m. m.
hafva 24 fiskare i Ålabodarne samt styrelsen för Ålabodarnes hamn¬
aktiebolag uti underdånig skrift af den 10 mars 1903 anhållit, att Kungl.
Maj:t måtte i nåder bevilja anslag till så högt belopp som möjligt för
iståndsättande af berörda skador i enlighet med det därför upprättade
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
7
förslaget, enligt livilket kostnaden beräknats uppgå till sammanlagdt
33,600 kronor.
Efter nådig remiss bär Kungl. Maj:ts befallningshafvande den 1
maj 1903 afgifvit underdånigt utlåtande och därvid öfverlämnat ytt¬
rande af vederbörande kronofogde, som, efter besök å platsen, förklarat
sig instämma med distriktschefen i afseende å skadornas omfattning
och sättet för deras botande samt, enär fiskeläget liksom Alabodarnes
hamnaktiebolag uppenbarligen saknade förmåga att bestrida de dryga
kostnaderna för hamnens reparation och skyddande, funnit framställ¬
ningen om statsanslag därtill hafva synnerligt skäl för sig.
För egen del har Kungl. Maj:ts befallningshafvande i afseende på
hamnens återställande anfört, att af distrikt schefens yttrande framginge,
att hamnen lidit svåra skador, hvilka snarast borde afhjälpas till före¬
kommande af ytterligare förstörelse. Hamnen ägdes af Alabodarnes
hamnaktiebolag, hvars delägare hufvudsakligen vore vid hamnen boende
fiskare. Befolkningen vid Ålabodarne vore i allmänhet stadd i knappa
villkor, och det vore uppenbart, att invånarne icke vore i stånd att be¬
strida de med hamnens iståndsättande förenade kostnader, hvarför Kungl.
Mapts befallningshafvande ansåge det vara högeligen önskvärd!, att
statsanslag blefve för detta ändamål beviljadt. Beträffande åter frågan
om anslag för iståndsättande af vägen, så och enär fråga blifvit väckt
därom, att denna väg, hvilken genom laga kraftvunnet utslag förklarats
skola såsom bygdeväg i vägdelningen ingå, skulle omedelbart till all¬
mänt underhåll öfvertagas för att af vägstyrelsen iståndsättas och under¬
hållas, till dess nya vägdelningen blifvit genomförd, syntes statsanslag
för denna vägs iståndsättande tills vidare ej böra ifrågakomma.
Enligt af mig inhämtad uppgift har sedermera genom Kungl.
Maj:ts befallningshafvandes utslag den 14 augusti 1903 förordnats, att
ifrågavarande vägsträcka skulle omedelbart genom vägstyrelsens försorg
och på vägkassans bekostnad iståndsättas och underhållas, intill dess
vägen, efter det ny vägdelning trädt i tillämpning, af de väghållnings-
skyldige öfvertagits. Besvär mot detta utslag äro beroende på kammar-
kollegii pröfning.
I sitt förberörda underdåniga utlåtande af den 10 januari inne¬
varande år har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen anfört, bland annat,
följande.
Vid denna hamn hade under julstormen norra vågbrytaren blifvit
skadad, hufvudsakligen dock den med svagare byggnadssätt utförda
delen närmast land. Största förlusten hade dock vållats fiskeläget där¬
igenom, att den höga strandbrinken norr om nämnda vågbrytare blifvit
s
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
af hafvet bortskuren å en sträcka af 260 meter, till en bredd af 20
till 30 meter från förutvarande strandlinje, så nära intill boningshusen
i fiskeläget, att den tvärbranta brottväggen efter stormen ginge endast
några meter från dessa och å ett ställe endast en meter från ett bo¬
ningshus, som därför måst nedrifvas.
Enligt verkställd utredning skulle återställandet af hamnen i samma
skick som före stormen kräfva en beräknad kostnad af 3,300 kronor
och återställandet af tillfartsvägen äfvenledes i samma skick som före
stormen enligt dess gamla plan och profil en beräknad kostnad af 3,100
kronor, men utöfver detta sistnämnda belopp skulle tillkomma en kost¬
nad af 1,200 kronor för tillfartsvägens iståndssättande på sådant sätt,
att den kunde som allmän bygdeväg med en största stigning af endast
50 0 oo få i vägdelningen ingå. Af den återstående beräknade kostnaden
erfordrades för norra hamnarmens förstärkning och för hamnens för¬
bättring i öfrigt, utöfver den för hamnens återställande allenast i dess
förutvarande skick beräknade kostnaden, ett belopp af 4,900 kronor,
hvarjämte en kostnad af 21,100 kronor vore erforderlig för att för
framtiden skydda såväl den återbyggda tillfartsvägen som hela det till
största delen norr om hamnen belägna fiskeläget genom särskild våg-
brvtare och strandskoning efter enahanda konstruktion, som redan förut
måst utföras för skyddande af den mindre del af fiskeläget, som sträckte
sig söder om hamnen.
Då en stor del af fiskelägets invånare, vid minsta ytterligare ut¬
skärning af den tvärbranta brottväggen lämnad i dess nuvarande läge
på endast några meters afstånd från boningshusen, skulle vid en lik¬
nande orkan se hus och hem uppslukas af hafvet, vore utförandet med
det allra snaraste af den föreslagna vågbrytaren jämte återfyllningen
af den forna strandbrinken med strandskoning vid dess fot oundgäng¬
ligen behöfliga åtgärder, om fiskeläget skulle kunna fortsätta att exi¬
stera.
På grund däraf och då dessa åtgärder för strandens skyddande
norr om norra hamnarmen vore nödvändiga äfven för att skydda den
med statsbidrag anlagda hamnen från förstörelse genom hafvets genom¬
brott invid norra landfästet, hemställde styrelsen, att Kungl. Maj:t
täcktes dels uti nådig proposition föreslå Riksdagen att bevilja ett an¬
slag utan återbetalningsskyldighet af 3,300 kronor, motsvarande kost¬
naden för de arbeten, som erfordrades för hamnens återställande i dess
förutvarande skick, dels ock till hamnens förstärkande och förbättrande
därutöfver, på sätt den upprättade arbetsplanen utvisade, samt för be¬
varandet af fiskelägets fortsatta tillvaro af 1904 års hamnbyggnadsfond
Statsutskottets Utlåtande N:o 70.
9
anvisa två tredjedelar af den för de i sådant syfte föreslagna arbetena
beräknade kostnaden 26,000 kronor eller 17,300 kronor.
I afseende å den till sammanlagdt 4,300 kronor beräknade kost¬
naden för tillfartsvägens såväl återställande som anordnande enligt den
uppgjorda arbetsplanen, så att den kunde ingå i allmänna vägdelningen,
vore styrelsen, då Kungl. Maj:ts befallningshafvande på angifna grunder
funnit statsans] sg därför tillsvidare ej böra ifrågakomma, förhindrad att
för närvarande därom göra underdånig framställning, ehuruväl tillfarts¬
vägens iståndsättande icke kunde uppskjutas i afvaktan å det slutliga
afgörandet af frågan om vägdelningen i Rönnebergs härad, utan måste
utföras på samma gång som de för fiskelägets bevarande erforderliga
strandskyddsarbetena, hvarför fiskelägets invånare finge tillsvidare vid¬
kännas denna senare kostnad, intill dess frågan om skyldigheten för
häradets vägstyrelse att åter bygga och iståndsätta berörda väg blifvit
slutligen afgjord.
3. Vikhögs hamn.
Hamnstyrelsen för denna hamn har med underdånig skrifvelse den
16 maj 1903 öfverlämnat ett utaf dåvarande chefen i södra väg- och
vattenbyggnadsdistriktet upprättadt förslag till reparation af de genom
stormen vållade skadorna å hamnen samt för reparation af redan före
stormen befintliga brister å hamnens lastbrygga och därvid, enär fiske¬
läget vore i behof af stor hjälp för botandet af de vållade skadorna,
anhållit att af statsmedel få uppbära två tredjedelar af den till 10,100
kronor beräknade kostnaden eller 6,600 kronor. Uti ett af väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen inhämtadt, den 17 oktober 1903 afgifvet under¬
dånigt yttrande i ärendet har Kungl. Maj:ts befallningshafvande anfört,
att ifrågavarande hamn, till hvars anläggande understöd af statsmedel
år 1886 beviljats, vore af betydelse såväl för fiskerinäringen å fiskeläget,
som ock, ehuru i mindre grad, för fraktandet af varor såsom betor,
spannmål och kol, samt att intressenterna i företaget, hvilka uteslutande
utgjordes af fiskare i torftiga omständigheter, icke syntes vara i tillfälle
att i vidare mån än i ansökningen uppgifvits vidkännas de för hamnens
iståndsättande erforderliga kostnader, hvadan arbetet ej kunde antagas
komma till utförande, med mindre statsbidrag erhölles.
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen har i sitt förenämnda under¬
dåniga utlåtande af den 10 sistlidne januari beträffande denna hamn
anfört följande.
Bih. till Iiiksd. Prof. 1904. 4 Samt. 1 Afd. 52 Käft.
2
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
Under julstormen hade hamnen lidit betydliga skador, i det att
den af stenfyllning å pierres perdues bildade vågbrytaren blifvit å hela
sin längd upprifven i krönet, å vissa sträckor tämligen djupt, hvar-
jämte plankdäcket bortslitits å en del af den långa lastbryggan och
pålar i brygghufvudet upplyftats och lossnat.
Då anledning till samtliga nu ifrågavarande underdåniga ansök¬
ningar om statshjälp för ett flertal fiskehamnar inom Malmöhus län
vore att söka uti en ödesdiger naturtilldragelse, som ruinerande in¬
gripit i den fattiga fiskarbefolkningens existensvillkor, syntes statens
hjälp af denna anledning för dessa särskilda fall böra gå utöfver de
sedvanliga gränserna, hvarför styrelsen funne skäligt, att statsbidrag
borde tilldelas samtliga de af stormfloden skadade hamnarna efter ena¬
handa grunder, och sålunda ock rättvist, att allenast den omständigheten,
att vissa sökande själfva icke dristat anhålla om mera än de under
vanliga förhållanden brukliga två tredjedelarna af det för istånd-
sättandet behöfliga beloppet, icke under förhandvarande extraordinära
förhållanden borde medföra, att dessa understödssökande blefve försatta
uti en ogynnsammare ställning genom att icke erhålla understöd efter
samma grunder som de sökande, hvilka i underdånighet hos Kungl.
Maj:t anhållit om understöd till största möjliga belopp. I öfverens¬
stämmelse därmed och då enligt en af förbemälde distriktschef gjord
utredning återställandet af Vikhögs hamn allenast till samma skick
som före stormen skulle erfordra en kostnad af 7,700 kronor och de
därutöfver behöfliga förstärkningarna den återstående kostnaden, 2,400
kronor, hemställde styrelsen, att Kungl. Maj:t täcktes dels föreslå Riks¬
dagen att till hamnens återställande i dess förutvarande skick bevilja
ett anslag utan återbetalningsskyldighet af 7,700 kronor, dels ock till
dess förstärkande och förbättring därutöfver af 1904 års bro- och hamn-
byggnadsfond anvisa två tredjedelar af den till 2,400 kronor beräknade
kostnaden eller 1,600 kronor.
Uti den med Kungl. Maj:ts befallningshafvandes underdåniga skrif¬
velse den 4 innevarande månad öfverlämnade ansökningen har hamn¬
styrelsen, med förklarande att den ursprungligen icke ansett sig kunna
ifrågasätta högre bidrag än som motsvarade 2/s af förenämnda 10,100
kronor, hemställt, att Kungl. Maj:t täcktes af därför tillgängliga medel
bevilja för botandet af de genom stormen uppkomna skadorna hela det
därför beräknade beloppet 7,700 kronor utan återbetalningsskyldighet
samt därutöfver så stort belopp som möjligt för hamnarbetet i öfrigt.
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
11
4. Vikens hamn.
Uti en till Kungl. Maj:t ingifven skrift af den 29 juli 1903 har
Vikens hamnstyrelse, med bifogande af en förteckning å hamnens in¬
komster och utgifter för år 1902, utvisande en totalinkomst af 1,408
kronor 4 öre och ett öfverskott vid årets slut af 446 kronor 8 öre,
anhållit om anslag utan återbetalningsskyldighet till största möjliga be¬
lopp för hamnens reparation och förbättring i enlighet med ett af
majoren in. m. C. P. W. Gagner därför upprättadt förslag, enligt hvilket
kostnaderna skulle uppgå till 70,000 kronor.
Med sitt förenämnda underdåniga utlåtande af den 10 sistlidne
januari har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen öfverlämnat från Kungl.
Maj:ts befallningshafvande i iänet infordradt yttrande i ärendet, jämte
därvid bilagdt yttrande af kronofogden i orten. Denne har med bi¬
fogande af en uppgift från kommunalnämndens ordförande, enligt hvil¬
ken kommunens skuld å hamnen den 5 november 1903 utgjorde 42,180
kronor, för egen del förklarat, att han med kännedom därom, att Vi¬
kens kommun skuldsatt sig för de kostnader, som tidigare för hamnen
måst af kommunen tillskjutas, och för detta ändamål varit nödsakad upp¬
taga lån, hvilkas amortering fortginge, men å hvilka ej obetydligt åter-
stode att gälda, ansåge, att kommunen, hvars utgifter för kyrka, skolor
och fattigvård med mera måste samtidigt därmed jämväl bestridas, icke
förmådde bära hela kostnaden för de förbättringar vid hamnen, som
nu vore ifrågasatta. Dessa förbättringar vore dock nödvändiga och
närmast föranledda af naturhändelser samt kunde i hvarje fall ej anses
förorsakade genom någon försumlighet vid tillsyn öfver hamnen eller
bristande underhåll därå.
Kungl. Maj:ts befallningshafvande har beträffande denna hamn an¬
fört, att invånarne i Vikens kommun, som ägde hamnen, hvartill stats¬
anslag äfven förut beviljats, vore till öfvervägande delen fiskare och
sjöfarande, hvilka, äfven om de icke kunde sägas vara obemedlade,
dock vore stadda i sådana villkor, att de icke utan synnerlig svårighet
mäktade bära hela kostnaden för hamnarbetet, helst kommunens ännu
återstående skuld för hamnen uppginge till mera än 40,000 kronor.
Som därtill komme, att en ändamålsenlig och trygg hamn vid Viken
vore af betydelse ej endast för platsens invånare, utan ock för den dit
förlagda lotsstationen, ansåge sig Kungl. Maj:ts befallningshafvande hafva
giltig anledning hemställa, att väg- och vattenbyggnadsstyrelsen ville
understödja ansökningen i syfte att för ändamålet måtte varda beviljadt
12
Statsutskottets Utlåtande*N:o 76.
så stort statsanslag, som anvisade medel och de för dispositionen af
desamma stadgade villkor medgåfve.
För egen del har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen meddelat, att
de skador, som å hamnen förorsakats af julstormen, bestode hufvud¬
sakligen däruti, att den öfver!)rytande sjön upprifvit brobänksfyIlningen
å insidan af västra vågbrytaren och spolat fyllningen ned i hamn¬
bassängen, hvilken i öfrigt äfven mycket uppgrundats genom massor af
sand, som följt med brottsjöarna öfver vågbrytaren och slungats in i
hamnen.
Vid granskning af den af majoren Gagner upprättade arbetsplanen
hade styrelsen funnit den till 70,000 kronor beräknade kostnaden böra
nedsättas till 52,400 kronor samt den till 14,400 kronor beräknade
kostnaden för allenast återställandet af hamnen i samma skick som
före stormen böra nedsättas till 10,000 kronor.
Vikens hamn intoge ett framstående rum bland Skånes fiskehamnar
och ägde därtill betydelse äfven som lotshamn i norra delen af Öresund,
hvadan dess iståndsättande och förbättrande vore af gagn för fiskeri¬
näringen och för den allmänna sjöfarten. Styrelsen hemställde därför,
att Kungl. Maj:t täcktes dels föreslå Riksdagen att till hamnens åter¬
ställande i dess skick före stormen bevilja ett anslag utan återbetal-
ningsskyldighet af 10,000 kronor, dels ock till påbörjande af dess för¬
stärkande och förbättring därutöfver af 1904 års bro- och hamn¬
byggnadsfond anvisa 14,100 kronor, utgörande första hälften af två
tredjedelar utaf den återstående af styrelsen till 42,400 kronor beräk¬
nade kostnaden.
5. Barsebäcks hamn.
I underdånig ansökning af den 15 april 1903 har Barsebäcks hamn¬
styrelse meddelat, att majoren Gagner, på dess anmodan, till hamn¬
styrelsen inkommit med utredning angående den kostnad, som skulle
erfordras för reparation af de af stormen vållade skadorna, enligt hvil¬
ken utredning denna kostnad skulle uppgå till 23,000 kronor. Då
emellertid behofvet af hamnens förbättring, utöfver allenast dess istånd¬
sättande efter stormen, gjort sig alltmera gällande, hade hamnstyrelsen,
i anledning af önskvärdheten, att förbättringarna blefve verkställda
i sammanhang med iståndsättandet, åt majoren Gagner uppdragit
utarbetandet af ett förslag, omfattande icke blott iståndsättande af
stormskadorna, utan äfven de förstärknings- och förbättringsarbeten,
som kunde erfordras. Enligt detta förslag skulle de erforderliga ar¬
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
13
betena utföras uti fyra afdelningar, i den mån erforderliga medel kunde
blifva tillgängliga. De till första afdelningen hörande arbetena, beräk¬
nade att kosta 126,000 kronor, vore hvad som först och med största
nödvändighet behöfde utföras. Hamnstyrelsen anhölle därför att få af
statsmedel uppbära två tredjedelar däraf eller 84,000 kronor.
Med sin förberörda skrifvelse den 10 januari innevarande år har
väg- och vattenbyggnadsstyrelsen återställt en jämväl till densamma
remitterad, af grefve Adolf Hamilton såsom innehafvare af Barsebäcks
fideikommissegendom afgifven förklaring att, därest hamnstyrelsens
underdåniga ansökan vunne nådigt bifall, i sin mån bidraga till att
resterande tredjedelen, 42,000 kronor, åstadkommes.
För egen del har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen meddelat, att
hamnen under julstormen blifvit ganska mycket skadad. Norra våg-
brytaren hade på flera ställen upprifvits och å andra stäckor mer eller
mindre förstörts. Södra vågbrvtaren hade blifvit mindre skadad å ut¬
sidan, men brobänken å dess insida till stor del upprifven af de öfver¬
slående sjöarna. Äfven lastbryggan ini hamnen hade skadats dels ge¬
nom bortspelning af fyllningen, dels därigenom att bålverket sönder-
slagits af farkoster, som slitit förtöjningarna.
Vid granskning af den utaf majoren Gagner upprättade arbets¬
planen hade styrelsen funnit den beräknade kostnaden 126,000 kronor
för de för närvarande föreslagna och erforderliga arbetena böra ned¬
sättas till 103,600 kronor och den till 23,000 kronor beräknade kost¬
naden för endast hamnens iståndsättande till samma skick som före
stormen kunna nedsättas till 16,900 kronor.
Då hamnen syntes få väsentligen ökad betydelse såväl för fiske¬
lägets befolkning som för närmaste orter genom den föreslagna anlägg¬
ningen af en normalspårig järnväg från Kjäflinge statsbanestation till
hamnen, och denna anläggning hade utsikt att komma till utförande
under närmaste tiden, därest Kungl. Maj:t därtill lämnade nådigt till¬
stånd, hemställde styrelsen, att Kungl. Maj:t täcktes dels föreslå Riks¬
dagen att till hamnens återställande i dess skick före stormen bevilja
ett anslag utan återbetalningsskyldighet af 16,900 kronor, dels ock
till påbörjande af dess förstärkande och förbättring därutöfver af 1904
års bro- och hamnbyggnadsfond anvisa 28,900 kronor, utgörande första
hälften af två tredjedelar utaf den återstående af styrelsen till 86,700
kronor beräknade kostnaden.
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
6. Arilds hamn.
Uti en af kronofogden i Luggude härad med eget yttrande till
Kungl. Majrts befallningshafvande i Malmöhus län öfverlämnad och af
sistnämnda myndighet med underdånig skrifvelse den 7 april 1903 till
Kungl. Magt öfversänd underdånig skrift hafva Chr. Larsson, J. Christians-
son och N. P. Nilsson, å byamännens i Arilds fiskeläge vägnar, anfört,
att fiskelägets båthamn genom julstormen år 1902 lidit sådan skada,
att densamma icke kunde i befintligt skick för sitt ändamål användas.
En båthamn vore för fiskeläget omistlig, för så vidt de i Arild bosatte
fiskare, hvilka icke hade annan afsevärd förvärfskälla än fisket, skulle
kunna lifnära sig och sina familjer genom idkande af hafsfiske. Fiskar¬
befolkningen, hvaraf lägets invånare hufvudsakligen bestode, vore i
följd af särdeles ringa ekonomisk förmåga urståndsatt att själf bekosta
botandet af stormskadorna å hamnen. På grund däraf anhölle sökan¬
dena, att Kungl. Maj:t täcktes af allmänna eller eljest tillgängliga medel
anslå det belopp af 1,531 kronor 50 öre, som enligt ett ansökningen
bifogadt besiktnings- och värderingsinstrument vore för iståndsättande
af hamnen erforderligt utöfver de dagsverken, som af byinvånarne
själfva finge utgöras under reparationsarbetet. Tillika meddelades, att
tullverket betjänade sig af hamnen för sina betjäntes båtar samt att
något statsunderstöd till hamnanläggningen icke någonsin tillförne åt¬
njutits.
Kronofogden har i sitt ansökningen beledsagande yttrande fram¬
hållit, att ett skyndsamt iståndsättande af hamnen, som före stormen
varit i brukbart skick och kunnat uppfylla sitt ändamål, vore nöd¬
vändigt för beredande af erforderligt skydd för fiskelägets båtar, af
hvilka fiskarbefolkningens näring och existens vore beroende, men att
kostnaden därför vore af sådan betydenhet, att den i allmänhet mindre
bemedlade fiskarbefolkningen icke utan svårighet kunde underkasta sig
alla de därför nödiga utgifterna.
För egen del har Kungl. Maj:ts befallningshafvande anfört, att,
enär de i allmänhet mindre bemedlade invånarne i Arilds fiskeläge
syntes icke utan större svårighet vara i tillfälle att åstadkomma det
penningebelopp, som utöfver de dagsverken, de själfva utgjorde, er¬
fordrades för hamnens iståndsättande, Kungl. Maj:ts befallningshafvande
funne det synnerligen önskvärdt, om det äskade understödsbeloppet
kunde för ändamålet beviljas.
Statsutskottets Utlåtande K:o 76.
15
I sitt förberörda underdåniga utlåtande af den 10 januari inne¬
varande år har väg- oeli vattenbyggnadsstyrelsen anfört följande.
Då någon arbetsplan, som utvisade de behöfliga reparationerna,
icke vore ansökningen bifogad, hade styrelsen föranstaltat om besikt¬
ning å hamnen för utrönande, huruvida den af sökandena uppgifna
kostnaden vore tillförlitlig.
Uti till styrelsen aigifvet yttrande hade distriktsingenjören i södra
väg- och vattenbyggnadsdistriktet, som verkställt den af styrelsen an¬
befallda besiktningen, meddelat att, då vid tiden för hans besök å platsen
en stor del af reparationsarbetet redan måst utföras, det icke läte sig
göra att verkställa en riktig uppskattning af kostnaderna för skadornas
botande, men att den af ett, par utaf fiskelägets invånare strax efter
olyckan gjorda värderingen, som vore ansökningen bifogad, sannolikt
icke vore för högt tilltagen. För det då verkställda arbetet, som
endast utgjorde det allra nödvändigaste för att hamnen skulle blifva
trafikabel, hade enligt uppgift af byamännen utgjorts 520 fria dags¬
verken samt kontant utbetalts 850 kronor. Hamnen brukade angöras
af 10 stycken fiskarbåtar, hvarjämte 3 stycken tullbåtar där vore statio¬
nerade. Byalaget bestode af 98 personer, af hvilka 30 stycken vore
änkor, som icke själfva kunde försörja sig och sina familjer. Fiske¬
lägets öfriga befolkning vore till allra största delen mycket fattig och
för sin utkomst hufvudsakligen hänvisad till fisket. Den nödtvungna
utgiften för hamnens reparation hade möjliggjorts endast genom upp¬
offring af en i ekonomiskt afseende mera lyckligt lottad af lägets in¬
vånare, hvilken förskotterat erforderliga medel. Något bidrag af stats¬
medel hade icke förut kommit hamnen till godo, i det att byamännen,
när för cirka 15 år sedan statsbidrag beviljats för hamnens utvidgning
och förbättring enligt förut på statens bekostnad verkställd undersök¬
ning och upprättad plan, icke sett sig istånd att bestrida den del af kost¬
naden, som icke skulle utgå åt statsmedel, eller för arbetets fullgörande
ställa antaglig borgen, hvarför saken fått förfalla. Äfven nu kunde
byamännen icke i afsevärd mån lämna något bidrag eller skaffa sådan
borgen, som erfordrades, när statsbidrag i vanlig ordning beviljades,
men det syntes likväl vara synnerligen behjärtansvärdt, att sökandena
medelst försträckning åt allmänna medel kunde förhjälpas ur de svårig¬
heter, hvaruti de nu utan egen förskyllan råkat och till hvilkas af¬
hjelpande de påkallat statens förmedling.
På grund af hvad i ärendet sålunda biff vit anfördt och utrönt af
Kungl. Maj:ts befallningshafvande, kronofogden i orten samt distrikts-
ingenjören i södra väg- och vattenbyggnadsdistriktet, hvaraf framgått,
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
att den fattiga befolkningen vid Arilds fiskeläge genom stormolyckan
råkat uti sådant betryck, att statens bjälp vore för dem i bög grad
behöflig, och då af distriktsingenjören efter undersökning å platsen
framhållits, att den af fiskarena till 1,531 kronor 50 öre beräknade
kostnaden för reparationen af de vållade skadorna å hamnen sannolikt
icke vore för högt tilltagen och sålunda utan obehörigt tillägg kunde
i något mera afrundadt tal uppskattas till åtminstone 1,540 kronor,
har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen för sin del i underdånighet hem¬
ställt, att Kungl. Maj:t täcktes föreslå Riksdagen att till hamnens åter¬
ställande i dess skick före stormolyckan bevilja ett anslag utan åter-
betalningsskyldighet af 1,540 kronor.
Beträffande vidare de af Kungl. Maj:ts befallningshafvande i dess
underdåniga skrifvelse af den 27 november 1903 omnämnda hamnar,
från hvilka framställningar om statsbidrag då uppgifvits kunna under
den närmaste tiden förväntas, har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen i
afseende på närmast följande Mölle, Lerbergets och Kyrkbackens hamnar
uti sitt underdåniga utlåtande den 10 januari innevarande år, hvithet
afgifvits innan förut omförmälda underdåniga ansökningar rörande dessa
hamnar inkommit, framhållit, att först sedan underdåniga ansökningar
om statsbidrag till hamnarnas fullständiga iståndsättande och förstärkning
enligt därför upprättade planer till Kungl. Maj:t inkommit och till styrel¬
sen remitterats, kunde styrelsen blifva i tillfälle att afgifva underdånigt
utlåtande angående storleken af det statsbidrag, som för ändamålet
kunde, utöfver kostnaden för endast botandet af skadorna genom storm¬
olyckan, komma att erfordras från det ordinarie anslaget för år 1904
för understödjande af bland annat företrädesvis mindre hamnbyggnader.
Då emellertid, såsom Kungl. Maj:ts befallningshafvande uti sin
nyssberörda underdåniga skrifvelse vitsordat, Mölle, Lerbergets och
Kyrkbackens hamnar vore för de respektive fiskelägenas framtida
bestånd af väsentlig betydelse, men befolkningen icke å någondera
platsen vore i stånd att själf bestrida de med hamnarnas iståndsättande
förenade kostnaderna, har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen hemställt,
att Kungl. Maj:t täcktes föreslå Riksdagen att till botande af skadorna
genom stormen bevilja anslag utan återbetalningsskyldighet till Mölle
hamn af 21,000 kronor, till Lerbergets hamn af 1,500 kronor och till
Kyrkbackens hamn af 1,000 kronor.
I öfrigt har beträffande dessa tre hamnar förekommit följande.
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
17
7. Malle hamn.
I sitt nyss berörda underdåniga utlåtande har väg- och vatten¬
byggnadsstyrelsen meddelat att, sedan genom nådigt bref den 22 augusti
1902 ett belopp af 1,000 kronor anvisats för undersökning och upp¬
rättande af förslag till iståndsättande och utvidgning af denna hamn,
hade på förordnande af styrelsen förslag därtill blifvit upprättadt och
till hamnstyrelsen i Mölle aflämnadt af dåvarande chefen i södra väg-
och vattenbyggnadsdistriktet, som därvid på hamnstyrelsens begäran
utarbetat alternativa förslag. Då undersökningarna för dessa skett efter
inträffandet af den ödesdigra julstormen, som hemsökt denna hamn
synnerligen svårt, emedan den varit hårdt utsatt för den nordvästliga
orkanen, hade särskild utredning verkställts rörande kostnaden för botan¬
det af de genom julstormen vållade skadorna, hvilken kostnad beräk¬
nats uppgå till 21,000 kronor.
Hamnstyrelsen har sedermera med en den 18 februari innevarande
år till Kungl. Maj:t inkommen underdånig skrift öfverlämnat, nyssnämnda
alternativa förslag, slutande å 240,500 kronor, 85,100 kronor och 64,100
kronor samt därvid förmält, att hamnintressenterna, endast under förut¬
sättning att det för stormskadornas botande beräknade beloppet 21,000
kronor beviljades af statsmedel utan återbetalningsskyldighet och att
beloppet finge helt och hållet ingå i den tredjedel, som komme på sam¬
hället att betala, kunde antaga det lägsta alternativet och fördenskull
anhölle om största möjliga statsanslag till utförande af nämnda alternativ¬
förslag.
Denna af Kungl. Maj:ts befallningshafvande tillstyrkta ansökning-
är den 19 februari innevarande år remitterad till väg- och vatten-
byggnadsstyrelsen och ännu under behandling därstädes.
I den med Kungl. Maj:ts befallningshafvandes förr berörda under¬
dåniga skrifvelse den 4 innevarande mars öfverlämnade underdåniga
skrift har nu hamnstyrelsen fullständigat sin nyssberörda ansökning
sålunda, att den hemställt, att Kungl. Maj:t täcktes tilldela Mölle hamn
dels utan betalningsskyldighet ett belopp af 21,000 kronor, motsvarande
kostnaden för af hjälpande af de genom stormen uppkomna skador, och
dels därutöfver så stort belopp som möjligt för hamnarbetet för öfrigt
enligt den förra ansökningen.
Bih. till Biksd. Prof. 1904. 4 Sami. 1 Åfd. 52 Höft.
3
18
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
8. Lerbergets hamn.
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen har i sitt underdåniga utlåtande
den 10 januari innevarande år meddelat, att sedan Lerbergets hamn¬
styrelse omedelbart efter julstormen hos styrelsen begärt förordnande
för chefen i södra väg- och vattenbyggnadsdistriktet att på statens
bekostnad verkställa besiktning å denna hamn och upprätta förslag till
dess iståndsättande och förbättring i öfrigt, hade på grund däraf då¬
varande distriktschefen verkställt besiktning och erforderliga undersök¬
ningar å platsen samt därefter upprättat alternativa förslag till hamnens
förbättring, hvilka öfverlämnats till hamnstyrelsen för dess vidare åt¬
gärder.
Enligt uti förslagen intagen särskild utredning skulle hamnens
återställande allenast i samma skick som före stormen kräfva en kostnad
af 1,500 kronor. Då hamnen efter stormen varit så skadad, att den,
för att kunna användas, måst omedelbart nödtorftligen repareras, hade
hamnstyrelsen nödgats förskottsvis anskaffa nödiga medel för utförande
af det mest oundgängliga af reparationsarbetet. Detta hade efter samråd
med bemälde distriktschef så utförts, att därjämte de erforderliga för¬
stärkningarna vidtagits å de partier, hvilkas iståndsättande icke kunnat
uppskjutas, till dess frågan om statsbidrag blifvit afgjord. Med använ¬
dande af ett för framtiden mera betryggande byggnadssätt kräfde repara¬
tionen en kostnad af 3,400 kronor eller 1,900 kronor förutom hvad
som erfordrades för reparation utan förstärkning.
Å Lerbergets byamäns vägnar har P. Bengtsson in. fl. uti en den
1 februari innevarande år till Kung]. Maj:t inkommen underdånig skrift
meddelat, att af förberörda alternativa förslag, slutande å 32,700 och
22,800 kronor, det senaste förslaget antagits till utförande samt för
ändamålet anhållit om ett statsanslag, så stöld som möjligen kunde
bekommas, vid hvars bestämmande hänsyn syntes böra tagas därtill,
att ifrågavarande skador, hvilkas botande uppskattas till 1,500 kronor,
uppkommit genom naturhändelse och sålunda icke föranledts af bristande
underhåll.
Äfven denna ansökning, som af Kungl. Maj:ts befallningshafvande
tillstyrkts, är efter nådig remiss den 2 sistlidne februari under väg-
och vattenbyggnadsstyrelsens behandling.
I den underdåniga skrift, som af Kungl. Maj:ts befallningshafvande
med underdånig skrifvelse den 4 innevarande mars öfverlämnats, kar
P. Bengtsson in. fl. å byamännens vägnar anhållit, att Kungl. Maj:t
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
19
täcktes bevilja Lerbergets hamn ett anslag utan återbetalningsskyldighet
af 1,500 kronor för storm skadornas botande; och innefattade denna
framställning ett fullständigande af den förut ingifna ansökningen om
statsanslag för hamnen, så att utöfver nämnda 1,500 kronor så stort
anslag som möjligt måtte varda för hamnarbetet beviljadt.
9. Kyrkbackens hamn å Hven.
I afseende å denna hamn har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
i sitt förberörda underdåniga utlåtande af den 10 januari innevarande
år förmält, att sedan majoren Gagner år 1901 upprättat förslag till
förbättring och förstärkning af denna hamn, hamnstyrelsen följande
år gjort framställning om vissa ändringar af sagda förslag, i ändamål
att nedbringa kostnaden för hamnens utvidgning och förbättring till
högst 100,000 kronor. Af styrelsen förordnad att i sådant syfte om¬
arbeta det af majoren Gagner upprättade förslaget, hade dåvarande
chefen i södra väg- och vattenbyggnadsdistriktet efter julstormen verk¬
ställt besiktning å hamnen och utfört erforderliga undersökningar för
omarbetande af förslaget för begränsning af den beräknade kostnaden
till högst förenämnda belopp. Ehuru det omarbetade förslaget ännu
ej kunnat till hamnstyrelsen öfverlämnas, hade särskild utredning kunnat
verkställas rörande den kostnad, som skulle erfordras för botandet af
de relativt ringa skador, som å denna hamn förorsakats af julstormen,
och hade däraf framgått, att allenast botandet af dessa skador skulle
föranleda en kostnad af endast omkring 1,000 kronor. Den till Kungl.
Maj:ts befallningshafvande uppgifna kostnaden af 100,000 kronor syntes
hafva tillkommit genom missuppfattning från hamnstyrelsens sida i
tro, att frågan gällt att för Kungl. Maj:ts befallningshafvande uppgifva
kostnaden för hamnens fullständiga iståndsättande och förbättring, i
stället för allenast kostnaden för botande af blott de genom julstormen
vållade skadorna.
Uti den af Kungl. Maj:ts befallningshafvande med underdånig
skrifvelse den 4 innevarande mars öfverlämnade skrift har hamn¬
styrelsen anhållit att, sedan kostnaden för iståndsättande af storm¬
skadorna numera uppskattats till 1,000 kronor, Kungl. Maj:t täcktes
för ändamålet bevilja Kyrkbackens hamn nämnda belopp utan åter¬
betalningsskyldighet.
Vidare har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen i sin underdåniga
skrifvelse, beträffande.
20
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
10. Lerhamns hamn och
11. Nyhamns hamn,
anfört, att Kungl. Maj:ts befallningshafvande i sin underdåniga skrifvelse
den 27 november 1903 uppgifvit, att den ungefärliga kostnaden för
deras iståndsättande antagits till 3,000 kronor för hvardera hamnen.
Någon arbetsplan eller kostnadsberäkning för deras iståndsättande hade
ännu icke varit underställd styrelsens pröfning, och styrelsen vore
sålunda icke i stånd att bedöma, huruvida de uppgifna beloppen till¬
äfventyrs kunde vara för högt beräknade. Själfva behofvet af under¬
stöd af staten hade dock blifvit af Kungl. Maj:ts befallningshafvande
vitsordadt. På grund däraf och för att de båda fiskelägena, i likhet
med öfriga af julstormen hemsökta fiskelägen inom länet, måtte komma
i åtnjutande af enahanda hjälp af staten för botandet af stormskadorna,
hemställde styrelsen, att Kungl. Maj:t täcktes i nådig proposition föreslå
Riksdagen att, till botande af sagda skador å hamnarna vid Lerhamn
och Nyhamn, bevilja anslag utan återbetalningsskyldighet af högst
3,000 kronor till dem hvardera under iakttagande, att anslagsbeloppet
skulle minskas till det belopp Kungl. Maj: t kunde pröfva skäligt på
anmälan af styrelsen efter granskning af den plan och kostnadsberäkning
för reparationsarbetet, hvilken af sökandena borde underställas styrelsens
pröfning.
Uti ett af distriktsingenjören i södra väg- och vattenbyggnads-
dist.riktet den 2 innevarande mars afgifvet utlåtande, som med Kungl.
Maj:ts befallningshafvandes underdåniga skrifvelse den 4 i samma månad
öfverlämnats, har bemälde tjänsteman meddelat, att Lerhamns och
Nyhamns hamnar vore af ungefär samma utseende. De skador, som
berörda storm åsamkat dessa hamnar och som hufvudsakligen bestode
uti, att i hvardera hamnen den i sjön utskjutande stenbryggan rampo¬
nerats och att den innanför densamma varande tilläggsplatsen för fiske-
båtarne till större delen uppfyllts med sten och sand, hade delvis,
ehuru i ringa grad, under år 1903 reparerats. För hamnarnas för¬
sättande i så tillfredsställande skick, som de befunnit sig uti före den
inträffade stormolyckan, beräknades kostnaden till 3,150 kronor för
Lerhamn och 3,050 kronor för Nyhamn.
I den underdåniga skrift, som af Kung]. Maj:ts befallningshafvande
med dess sistnämnda underdåniga skrifvelse öfverlämnats, har hamn¬
Statsutskottets Utlåtande N;o 76.
21
styrelsen i Lerhamn framhållit, att hamnens iståndsättande vore ett
oafvisligt villkor för fiskelägets bestånd, men att dettas innebyggare
icke själfva förmådde med egna medel åstadkomma detta, samt därför
anhållit, det Knngl. Maj:t täcktes af allmänna medel anslå 3,000 kronor
utan återbetalningsskyldighet till afhjälpandet af sagda skador. Uti
sin samtidigt öfverlämnade underdåniga skrift har hamnstyrelsen i
Nyhamn på enahanda skäl gjort samma framställning.
Med anledning särskildt däraf, att Kungl. Maj:ts befallningshaf¬
vande uti sin meromnämnda underdåniga skrifvelse den 27 november
1903 ansett sig böra göra anmälan beträffande omfattningen af det
förestående behofvet af statsbidrag för fiskehamnarna i länet, för den
händelse Kungl. Maj:t skulle finna ökning af det för ändamålet an¬
visade anslaget erforderlig för tillgodoseende af ifrågavarande och andra
framställningar om delaktighet i anslaget, har styrelsen vidare anfört
att, ehuruväl de underdåniga ansökningar om statsbidrag från fonden
för understödjande af brobyggnader och, företrädesvis mindre, hamn¬
byggnader samt upprensning af åar och farleder, som för närvarande
vore på styrelsens förberedande behandling beroende, skulle erfordra
ett väsentligen högre anslagsbelopp än det för sagda fond för år 1904
anvisade beloppet 300,000 kronor, hade styrelsen dock icke för när¬
varande anledning att göra framställning om ökande af berörda anslag
för nämnda år, enär det sammanlagda anslagsbeloppet ur berörda fond,
som under 1904 syntes kunde blifva erforderligt att utgå för dels här
angifna hamnföretag, dels öfriga till styrelsen inkomna arbetsplaner,
som under sagda år kunna komma i fråga att af styrelsen varda före¬
slagna till erhållande af statsanslag ur nämnda fond, icke syntes be¬
höfva öfverskrida det för är 1904 anslagna fondbeloppet, i betraktande
däraf, att för en del företag anslaget lämpligen borde delas på flera år.
Slutligen bär väg- och vattenbyggnadsstyrelsen föreslagit att, för-
såvidt Riksdagen, med bifall till nådig proposition, skulle anvisa det
belopp af 71,900 kronor, som enligt hvad styrelsen sålunda anfört
skulle erfordras för botande af de skador, som förorsakats omförmälda
fiskehamnar genom julstormen år 1902, förut vanliga förbehåll och
bestämmelser beträffande mudderupplag, kontrakt, säkerhetsförbindelser,
arbetsplaners expedition, kontroll å arbetenas utförande med mera borde
tillämpas äfven i afseende å nu ifrågavarande hamnarbeten.
För beviljande af ett statsunderstöd i enlighet med väg- och
vattenbyggnadsstyrelsens hemställan talar i dessa fall dels den om¬
22
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
ständigheten, att skadorna orsakats af en sällsynt och ovanligt våld¬
sam naturhändelse samt således ej kunna tillskrifvas försummelse af
det sedvanliga underhållet, dels ock hamnintressenternas ekonomiska
ställning. Den fattiga fiskarbefolkning, som det här gäller och hvilken
för sitt uppehälle är helt och hållet beroende af tillgången till en
nödtorftigt betryggande hamn, kan nämligen, efter hvad äfven veder¬
börande myndighet vitsordat, icke vara i stånd att bära de dryga
kostnader, som den skulle få vidkännas, om icke staten trädde emellan
till den utsträckning, som föreslagits. Äfven om ett anlitande af bro-
och hamnbyggnadsfonden skulle låta förena sig med de för densamma
gällande bestämmelser, blefve dock de bidrag, som då kunde lämnas,
eller två tredjedelar af den beräknade kostnaden icke till fyllest. Dess¬
utom hafva, såsom af det föregående framgår, de flesta af ifråga¬
varande hamnintressenter sett sig nödsakade att till förekommande af
en upprepad förödelse åtaga sig den för dem äfven med den hjälp af
statsmedel, som i sådant afseende kan beviljas, betungande ekonomiska
bördan af sin hamns förbättring utöfver dess förra bestånd.
Jag anser mig därför böra tillstyrka Kungl. Maj:t att bereda in¬
tressenterna uti ifrågavarande elfva hamnar bidrag af statsmedel till
fulla beloppet af hvad som motsvarar kostnaderna för hamnarnas åter¬
försättande i samma skick som före de genom omförmälda storm dem
åsamkade skador.
Hvad angår den äfven af stormen skadade tillfartsvägen till Åla-
bodarnes hamn, torde, med hänsyn till hvad i denna, vägfråga förekom¬
mit, bidrag till dess iståndsättande icke böra i nu förevarande ordning
ifrågakomma.
Såsom i min föregående redogörelse omnämnts, skulle, utom hvad
beträffar Arilds, Kyrkbackens, Lerhamns och Nyhamns hamnar, istånd-
sättandet af hamnarna äga rum i sammanhang med deras förbättrande
därutöfver, och hafva intressenterna för sådant ändamål äfven anmält
sig till erhållande af statsunderstöd till det högsta belopp, som därtill
kan anvisas. Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen har förklarat, att årets
bro- och hamnbyggnadsfond, från hvilken dylika statsbidrag skulle ut¬
betalas, lämnar tillgång till ett understödjande icke blott af dessa före¬
tag utan äfven af andra, som under samma år kunna komma i fråga
att anmälas till erhållande af anslag därifrån. Vid sådant förhållande
och då denna form för lämnande af statsbidrag till den del af ifråga-
komna företag, som afser hamnarnas vidare förstärkning, är den med
nämnda fonds ändamål öfverensstämmande, ansluter jag mig till väg-
och vattenbyggnadsstyrelsens förslag därutinnan.
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
23
De hamnintressenter, som sålunda visat sig vara beredda att för
sina hamnars iståndsättande åtaga sig kostnaden äfven för deras fram¬
tida förbättring, synas mig emellertid böra, för erhållande af statsbi¬
drag till fulla beloppet af de beräknade kostnaderna för endast istånd-
sättandet af hamnarna, tillförbindas att äfven utföra den med anslag
från förberörda fond tillämnade hamnförbättringen, hvarigenom skador
af nu ifrågavarande art skulle kunna för framtiden med större grad af
säkerhet undvikas.»
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt hemställde departements¬
chefen, att Kungl. Maj:t måtte hos Riksdagen göra nu förevarande
framställning.
Ehuru utskottet, med hänsyn till svårigheten att afgöra, under
Indika förutsättningar och i hvilken mån staten skäligen bör träda
emellan för botande af skador, som föranledts af särskilt förödelse-
bringande naturtilldragelser, kunnat hysa någon betänklighet mot att
tillstyrka det äskade anslaget, har utskottet emellertid, på grund af det
af vederbörande myndigheter vitsordade förhållande, att intressenterna
i de ifrågavarande hamnanläggningarna icke förmå bära kostnaderna
för hamnarnas återställande i deras förra skick, funnit sig böra förorda
bifall till hvad af Kungl. Maj:t föreslagits; och får utskottet alltså
hemställa,
att Riksdagen må på extra stat under riksstatens
sjätte hufvudtitel för år 1905 anvisa ett belopp af
71.900 kronor att, såsom anslag utan återbetalnings-
skyldighet för iståndsättande af de genom stormen
under natten till den 26 december 1902 förorsakade
skador å härefter angifna hamnanläggningar, utgå till
hamnintressenterna i Borstahusen med 2,960 kronor,
i Ålabodarne med 3,300 kronor, i Vikhög med 7,700
kronor, i Viken med 10,000 kronor, i Barsebäck med
16.900 kronor, i Arild med 1,540 kronor, i Mölle med
21,000 kronor, i Lerberget med 1,500 kronor, i Kyrk¬
backen med 1,000 kronor, i Lerhamn med 3,000
kronor och i Nyhamn med 3,000 kronor; under villkor
att, därest Kungl. Maj:t skulle finna skäligt att från
bro- och hamnbyggnadsfonden anvisa anslag till ytter¬
ligare förbättring af någon utaf ifrågavarande hamnar,
arbetet med sådan förbättring skall utföras i samman¬
24
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
hang med iståndsättande af stormskadorna, samt att
de nu gällande allmänna villkor och bestämmelser för
erhållande och tillgodonjutande af statsbidrag från
bro- och hamnbyggnadsfonden böra i tillämpliga delar
blifva gällande äfven för de till berörda hamnars
iståndsättande nu ifrågasatta statsbidrag.
Stockholm den 22 april 1904.
På statsutskottets vägnar:
HUGO TAMM.
Statsutskottets Utlåtande N:o 76.
25
Reservation
af herrar H. P. P. lamm och J. A. Sjö, livilka ansett utskottets
yttrande och förslag böra hafva följande lydelse:
)>Då behofvet af anslag till iståndsättande af hamnarna i Mölle,
Lerberget, Kyrkbacken, Lerhamn och Nyhamn icke synes vara af veder¬
börande ämbetsverk behörigen utredt, har utskottet, som i öfrigt funnit
sig böra förorda hvad af Kungl. Magt föreslagits, ansett sig böra
hemställa,
att Kungl. Maj:ts förevarande proposition må
på det sätt bifallas, att Riksdagen på extra stat under
riksdagens sjätte hufvudtitel för år 1905 anvisar ett
belopp af 42,400 kronor att, såsom anslag utan åter-
betalningsskyldighet för iståndsättande af de genom
stormen under natten till den 26 december 1902 för¬
orsakade skador å härefter angifna hamnanläggningar,
utgå till hamnintressenterna i Borstahusen med 2,960
kronor, i Alabodarne med 3,300 kronor, i Vikhög med
7,700 kronor, i Viken med 10,000 kronor, i Barse¬
bäck med 16,900 kronor och i Arild med 1,540 kronor;
under villkor att, därest Kungl. Maj:t skulle finna
skäligt a,tt från bro- och hamnbyggnadsfonden anvisa
anslag till ytterligare förbättring af någon utaf ifråga¬
varande. hamnar, arbetet med sådan förbättring skall
utföras i sammanhang med iståndsättande af storm¬
skadorna, samt att de nu gällande allmänna villkor
och bestämmelser för erhållande och tillgodon]utande
af statsbidrag från bro- och hamnbyggnadsfonden böra
i tillämpliga delar blifva gällande äfven för de till
berörda hamnars iståndsättande nu ifrågasatta stats¬
bidrag.»
Bih. till Riksd, Prof. 1904. 4 Sami. 1 Afd. 52 Höft.
4