4
Statsutskottets Utlåtande N:o 36.
Wto 36.
Ank. till Riksd. kansli den 19 februari 1904, kl. 5 e. m.
Utlåtande, i anledning af Kungl. Maj ds proposition angående upp¬
låtelse till handlanden J. Lundström af två jordområden
utaf den staten tillhöriga Landskrona—Ångelholms järn¬
väg.
(I. A.) I
I eu till Riksdagen aflåten proposition (n:o 32) af den 27 novem¬
ber 1903 har Kungl. Maj:t under åberopande af utdrag af statsråds¬
protokollet öfver civilärenden för samma dag föreslagit Riksdagen
medgifva,
att från den staten tillhöriga Landskrona—Ångelholms järnväg
måtte afsöndras och till handlanden J. Lundström öfverlåtas två å en
af Fritz A. Lundström den 14 januari 1903 upprättad karteskiss med
röda linjer betecknade områden om tillhopa 1 ar 75 kvadratmeter,
under villkor att staten därigenom icke tillskyndades någon kostnad.
Till förenämnda statsrådsprotokoll bar departementschefen i detta
ärende anfört följande:
»IJti proposition den 8 mars 1895 angående förvärfvande för sta¬
tens räkning af vissa enskilda järnvägar föreslog Eders Kungl. Maj:t
Riksdagen att bemyndiga fullmäktige i riksgäldskontor att, på det
Eders Kungl. Maj:t måtte blifva i tillfälle att på angifna grunder åt
Statsutskottets Utlåtande N:o 36.
fl
staten förvärfva, bland andra, Landskrona—Ångelholms järnväg, utan¬
ordna därför erforderliga medel; och blot' donna framställning af Riks¬
dagen bifallen.
Sedan Eders Kungl. Maj:t därefter genom nådigt bref den 7 juni
1895 uppdragit åt järnvägsstyrelsen att med Landskrona—Ångelholms
järn vägsaktiebolag uppgöra förslag till definitivt kontrakt om bolagets
järnvägs öfverlåtande på staten samt att underställa frågan om villko¬
ren för järnvägens förvärfvande åt staten Eders Kungl. Maj:ts slutliga
pröfning, inkom järnvägsstyrelsen, till åtlydnad häraf, med ett under
förbehåll af Eders Kungl. Maj:ts godkännande med styrelsen för Lands¬
krona—Ångelholms järnvägsaktiebolag upprättadt n kontrakt angående
inlösen för statsverkets räkning af Landskrona—Ångelholms järnväg,
hvilket kontrakt vid underdånig föredragning den 24 december 1895
af Eders Kungl. Maj:t godkändes.
Enligt detta kontrakts ordalydelse försålde järn vägsaktiebolaget
till svenska staten den bolaget tillhöriga Landskrona—Ångelholms järn¬
väg med alla dess fasta och lösa tillhörigheter, af hvad slag de vara
månde, tillika med all öfrig järnvägsbolaget tillhörig fast egendom, och
således, bland annat, hela det jordområde, som tillhörde järnvägsbolaget
enligt kartor och beskrifningar.
Uti en till Eders Kung]. Maj:t ställd skrift har nu handlanden J.
Lundström i Grytevad anfört, att han enligt ett den 1 oktober 1879
af styrelsen för Landskrona—Ångelholms järnvägsaktiebolag utfärdadt
köpebref inköpt två jordområden från 1/6 mantal n:o 2 Björnekulla, det
ena beläget öster och det andra väster om bolagets järnväg, för eu
öfverenskommen och till bolaget erlagd köpeskilling åt 36 kronor 75
öre, men att han icke lagfarit detta fång, innan nämnda järnväg blifvit
till staten öfverlåten och staten därå erhållit lagfart. Då vid sådant
förhållande svenska staten kunde anses såsom ägare till jämväl berörda
områden, anhöll Lundström, som å det väster om järnvägen belägna
området uppfört ett mindre boningshus, att Eders Kungl. Maj:t måtte
föreslå Riksdagen att till sökanden afstå eller med full äganderätt upp¬
låta ifrågavarande jordområden.
Genom åberopade köpebref, som i afskrift bilagts den underdåniga
ansökningen, hade Landskrona—Ångelholms järnvägsaktiebolag mot
ofvannämnda köpeskilling af 36 kronor 75 öre till sökanden upplåtit
och försålt två jordstycken, däraf det ena beläget öster och det andra
väster om bolagets järnväg, innehållande tillsammans 19 kvadratstänger
Statsutskottets Utlåtande N:o 36.
6
19 kvadratfot och exproprierade från hemmanet n:o 2 Björnekulla i
Björnekulla socken och Södra Åsbo härad af Kristianstads län.
Öfver denna framställning har järnvägsstyrelsen, till följd af nådig
remiss, den 6 juni 1903 afgifvit underdånigt utlåtande och däruti an¬
fört, att af de hos järnvägsstyrelsen förvarade handlingar angående
Landskrona—Ångelholms järnvägs öfverlåtande till staten framginge,
att sökanden underlåtit lagfara sitt omförmälda fång, hvaremot områ¬
dena efter statens järnvägars öfvertygande af Landskrona—Ångelholms
järnväg, såsom vid försäljningen till svenska staten icke undantagna,
blifvit den 24 februari 1896 för statens järnvägars räkning lagfarna
samt att vid sådant förhållande områdena enligt gällande rätt syntes
vara att anse såsom svenska staten och icke sökanden tillhöriga. Det
af honom upphörda boningshuset hade han hembjudit statens järnvägar
till inlösen, hvilket emellertid järnvägsstyrelsen funnit sig böra afböja.
Då områdena, hvilkas sammanlagda areal enligt köpebrefvet utgjorde i
nytt mått, enligt i järnvägsstyrelsen gjord uträkning, tillsammans 1 ar
75 kvadratmeter, icke behöfdes för statens järnvägars räkning, har järn¬
vägsstyrelsen hemställt, att Eders Kung!. Maj:t, med nådigt bifall till
den underdåniga ansökningen, täcktes föreslå Riksdagen medgifva, att
de båda områdena utan lösen afstodes till sökanden och hans tidigare
gjorda förvärf sålunda ånyo vunne giltighet.
Vid sitt underdåniga utlåtande har järnvägsstyrelsen fogat, jämte
eu kopia utaf en nf Fritz A. Lundström den 14 januari 1903 upprättad
karteskiss öfver ifrågavarande jordområden, därå dessa med röda linjer
utmärkts, och utdrag af den för Landskrona—Ångelholms järnväg upp¬
rättade expropriationskartan, utvisande att områdena utgöra delar af
ägofiguren n:o 36, utdrag af statens järnvägars äganderättshandlingar
i afseende å berörda områden; och inhämtas häraf följande.
Den likvidationsläugd, som år 1877^ uppgjorts för gäldande af den
lösesumma, som skulle af Landskrona—Ångelholms järnvägsaktiebolag
utbetalas för den till bolaget under expropriationsvillkor afträdda och
för järnvägsbyggnaden Ångelholm—Åstorp använda jord inom, bland
annat, Björnekulla socken, upptager såsom afsöndradt från det Gustaf
Johansson tillhöriga hemmanet n:o 2 Björnekulla ett område om sam¬
manlagd!, 19 kvadratref 82 kvadratstänger 75 kvadratfot, däraf »en
afskuren mindre ägofigur mellan bäcken och landsvägen väster om
banan».
Sedan Landskrona—Ångelholms järnvägsaktiebolag den 2 december
1895 erhållit lagfart å Landskrona—Ångelholms järnväg, har bolaget
genom köpebref, upprättadt i anslutning till ofvan omförmälda, af Eders
Statsutskottets Utlåtande N:* H6.
7
Kungl. Maj:t den 24 december 1895 godkända köpekontrakt, försålt
till svenska staten »den bolaget tillhöriga vid rådstufvurätten i Kristian¬
stad den 2 december 1895 lagfarna Landskrona—Ångelholms järnväg
med alla dess fasta och lösa tillhörigheter, af hvad slag de vara må,
tillika med all öfrig bolaget tillhörig fast egendom, och således: l:o
hela det jordområde, hvarå bolaget enligt rådstufvurättens i Kristianstad
lagfartsprotokoll den 2 december 1895 erhållit lagfart».
På grund af detta köpebref erhöll svenska staten den 24 februari
1896 lagfart å Landskrona—Ångelholms järnväg.
Enligt hvad jag från järnvägsstyrelsen inhämtat, utgjorde det pris,
hvarför Lundström var benägen afstå ofvannämnda boningshus, 3,000
kronor, men, ehuru priset ej ansågs för högt, afslog järnvägsstyrelsen
anbudet, emedan huset, såsom beläget på ett afstånd af 1,200 meter
från närmaste järnvägsstation Åstorp, icke var lämpligt för bostad åt
betjäning eller annat järnvägens ändamål.
Af hvad sålunda i ärendet förekommit framgår, att ifrågavarande
jordområden blifvit af ägaren till Landskrona—Ångelholms järnväg bort¬
sålda långt innan staten förvärfvade samma järnväg. Då emellertid
sagda områden icke blifvit, i den ordning, 2 § i förordningen den 15
oktober 1880, innefattande särskilda föreskrifter angående lagfart, in¬
teckning och utmätning af järnväg så ock i fråga om förvaltning af
järnväg under konkurs, stadgar, afsöndrade från järnvägen, lärer staten
formellt sedt, med sitt köp af järnvägen få anses hafva blifvit ägare
jämväl af de omförmälda områdena. Med afseende på förut angifna
omständigheter synes det dock icke böra ifrågasättas, att staten gör
denna rätt gällande, utan torde områdena böra till handlanden Lund¬
ström utan ersättning återlämnas under förutsättning, att han bestrider
alla kostnader för jordöfverlåtelsen.»
Statsutskottet, till hvars förberedande behandling detta ärende
blifvit remitteradt, hemställer,
att Kungl. Maj:ts ifrågavarande proposition må af
Riksdagen bifallas.
Stockholm den 19 februari 1904.
På statsutskottets vägnar:
P. PEHRSON.