Riksdagens skrifvelse, n:o 27.
19
N:0 21.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 22 mars 1904.
— — — — Andra Kammaren den 22 — —
Riksdagens skrifvelse till Konungen, i anledning af Kungl. Maj:ts
proposition med förslag till lag angående tillämpning med
afseende å elektrisk järnväg af bestämmelserna i lagen
den 12 mars 1886 angående ansvarighet för skada i
följd af järnvägs drift.
(Lagutskottets utlåtande n:o 14.)
Till Konungen.
Genom proposition af den 31 december nästlidet år har Eders
Kungl. Maj:t föreslagit Riksdagen antaga propositionen bilagdt förslag
till lag angående tillämpning med afseende å elektrisk järnväg af bestäm¬
melserna i lagen den 12 mars 1886 angående ansvarighet för skada i
följd af järnvägs drift.
Af propositionen bilagdt protokoll har Riksdagen inhämtat, att vid
ifrågavarande lagförslags granskning i högsta domstolen två dess leda¬
möter framställt följande anmärkning mot lagförslagets formella affatt¬
ning: »Lagen innebär, att i fråga om ansvarighet för skada i följd af
elektrisk järnvägs drift skola bestämmelserna i lagen den 12 mars 1886,
som angå järnväg, drifven med ångkraft, äga tillämpning med undantag
20
Riksdagens skrifvelse, N:o 27.
likväl, dels att, då skadan förorsakats genom inverkan af elektrisk ström,
lagen den 27 juni 1902 skall tillämpas, och dels att, om arbetare eller
arbetsförman, anställd i järnvägens tjänst eller arbete, varder dödad
eller skadad genom olycksfall i arbetet, lagen den 5 juli 1901 skall
komma till användning. Det synes som tydligare hänvisning till sist¬
nämnda två lagar, hvilka inskränka och begränsa området för den före¬
slagna lagen, lämpligen borde däri förekomma eller som åtminstone
antydan borde däri göras, att för dessa två fall är särskildt stadgadt.
Lagförslagets nuvarande redaktion kan, läst ensam för sig, för¬
anleda den uppfattning, att skada genom inverkan af elektrisk ström
samt skada genom olycksfall å arbetare eller arbetsförman i järnvägens
tjänst eller arbete ej berättiga till ersättning.»
Eiksdagen har icke funnit något att erinra mot lagförslagets inne¬
håll, men har ansett de inom högsta domstolen uttalade betänkligheter
mot dess redaktion vara grundade.
Under åberopande häraf får Eiksdagen tillkännagifva, att Eiks¬
dagen, som funnit sig icke utan förändring kunna godkänna Eders Kung],
Maj:ts ifrågavarande proposition, för sin del antagit följande:
Lag angående tillämpning med afseende å elektrisk järnväg af
bestämmelserna i lagen den 12 mars 1886 angående ansvarighet för
skada i följd af järnvägs drift.
Härigenom förordnas som följer:
Har skada uppstått i följd af elektrisk järnvägs drift, skola be¬
stämmelserna i lagen den 12 mars 1886 angående ansvarighet för skada
i följd af järnvägs drift äga motsvarande tillämpning.
Hvad sålunda föreskrifvits skall icke medföra skyldighet för ägare
eller innehafvare af elektrisk järnväg att utgifva ersättning vare sig för
skada, som uppkommit genom inverkan af elektrisk ström, eller då arbe¬
tare eller arbetsförman, som är stadd i järnvägens tjänst eller arbete,
varder dödad eller skadad genom olycksfall i arbetet, utan galle för
dessa fall hvad särskildt är stadgadt.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1904, men äger ej tillämp¬
ning i fråga om skada, som därförinnan inträffat.
Stockholm den 22 mars 1904.
Med undersåtlig vördnad.