10
Riksdagens Skrifvelse N:o 75.
N:o 15.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 9 mars 1904.
— — — — Andra Kammaren den 9 — —
Riksdagens skrifvelse till Konungen, i anledning af Kungl. Maj:ts
i statsverkspropositionen gjorda framställningar om anslag
för statens järnvägstrafik.
(Statsutskottets utlåtande n:o 43.)
Till Konungen.
l:o) I propositionen angående statsverkets tillstånd och behof har
Eders Kungl. Maj:t föreslagit Riksdagen att för år 1905 anvisa å riks-
statens sjätte hufvudtitel, till utförande af nya byggnader och anlägg¬
ningar vid statens järnvägstrafik, ett belopp af 585,000 kronor.
Af det vid statsverkspropositionen fogade utdrag af statsråds¬
protokollet öfver civilärenden den 12 sistlidne januari inhämtas, att det
äskade anslaget skulle, i enlighet med järnvägsstyrelsens i skrifvelse af
den 25 november 1903 därom gjorda framställning, användas förföljande
ändamål:
Riksdagens Skrifvelse N:o 15.
11
I Distriktet.
Vid Stockholm, Stadsgården:
Utvidgning af spårsystemet..............................................
Vid Gnesta:
Utvidgning af spårsystemet................................................
Vid Sparréholm:
Nedläggning af en vagnvåg...................................................
Vid Katrineholm:
Utvidgning af spårsystemet.....................................................
Vid Snyten\
Uppförande af boställshus med 2 lägenheter om tillsam¬
mans 3 rum och 2 kök jämte uthus och källare
Vid Krampen:
Uppförande af boställshus för stationsbetjänte med 3 lägen¬
heter om ett rum och kök jämte uthus och källare
Vid Frövi:
Uppförande af omlastningsskjul ..........................................
Vid Fumla:
Utvidgning af spårsystemet...................................................
Å linjen Stockholms central—Uppsala:
Anlägning af en lokal morsetelegrafledning för vidlig¬
gande stationernas behof........................................■■■■
kronor
55.000
41,500
4.500
7,000
10.000
10,000
7.500
3,200
5,300
Transport kronor 144,000
12
Riksdagens Skrifvelse N:o 15.
Transport kronor 144,000
II Distriktet.
Vid Göteborg:
Utvidgning af spårsystemet................................................. > 9,000
Yid Vretstorp:
Nedläggning af vagnvåg........................................................ » 5)000
Yid Jönköping:
Tillbyggnad af stationshuset.................................................. > 12 000
Yid Alster:
Utvidgning af spårsystemet...................................................... , 4,500
Yid Kil:
Uppförande af lokomotivstall för beredande af rum för 2
lokomotiv samt anordnande af fristående vattenkranar
med erforderliga rörledningar ....................................... » 22,000
III Distriktet.
Yid Fiskeby:
Uppförande af boställshus för stationsbetjänte med 3
lägenheter om tillsammans 5 rum och 3 kök jämte
uthus och källare........................................... s 12 000
Vid Norsholm:
Utvidgning af spårsystemet jämte härför erforderligt jord¬
hvarf-................................................................................. » 8,700
Uppförande af boställshus med 5 lägenheter om tillsammans
8 rum och 5 kök jämta uthus och källare ............... » 25,000
Transport kronor 242,200
Riksdagens Skrifvelse N:o 15. 13
Transport kronor 242,200
Vid Stråisnäs:
Uppförande af boställshus för stationsbetjänte med 2
lägenheter om 1 rum med kök jämte uthus och
källare................................................................................... » 6,000
Vid Boxholm:
Utvidgning af spårsystemet..................................................... » 1,900
Vid Lidnäs:
Uppförande af boställshus för stationsbetjänte med 2 lägen¬
heter om tillsammans 3 rum och 2 kök jämte uthus
och källare........................................................................ » 7,700
Vid Diö:
Utvidgning af spårsystemet iämte uppförande af godsbod
och afträde......................................................................... » 4,000
Vid Furulund:
Uppförande af nytt stationshus, afträde och källare......... » 16,100
Vid Svala/:
Inköp och förändring af enskild person tillhörig byggnad
med tomt till boställe med 5 lägenheter om tillsam¬
mans 6 rum och 5 kök ............................................... » 13,000
Vid Norra Vram:
Uppförande af boställshus med 3 lägenheter å 1 rum med
kök jämte uthus och källare............................................. » 10,000
Vid Ekeby:
Utvidgning af spårsystemet ..................................................... » 3,600
Transport kronor 304,500
14
Riksdagens Skrifvelse N:o 15.
Transport kronor
IV Distriktet.
Vid Ljusdal:
Tillbyggnad af stationshuset................................................... »
» •» godsmagasinet ............................................. »
Vid Vattjom:
Utvidgning af spårsystemet................................................... »
Vid Nedansjö och Torpshammar:
Uppförande vid hvardera stationen afboställshusför stations-
betjänte med två lägenheter om ett rum med kök
jämte uthus och källare................................................... »
Vid Staf re:
Utvidgning af spårsystemet.................................................... >
Vid Gällt):
Utvidgning af spårsystemet..................................................... •»
Vid Krokom:
Nedläggning af vagnvåg ....................................................... »
Vid Bispgården:
Utvidgning af spårsystemet.............................. »
V Distriktet.
Vid Österås:
Uppförande af boställshus med
med kök jämte uthus ...........
1 lägenhet om 1 rum
304,500
3,200
6.500
6,100
19,000
3,800
7.500
5.500
5.000
6.000
Transport kronor 367,100
Riksdagens Skrifvelse N:o 15.
15
Vid Skorped och Myrheden:
Utvidgning af spårsystemen.................
Transport kronor 367,100
................. » 5,000
Vid Ny åker:
Tillbyggnad af godsmagasinet
1,700
Vid Ljuså:
Tillbyggnad af stationshuset .................................................. » 4,400
Fullföljande af anordningar för växelförregling och för¬
bättrade signalapparater vid stationer.......................... » 150,000
Diverse arbeten........................................................................... » 56,800
Summa kronor 585,000.
Eders Kungl. Maj:ts ifrågavarande framställning har icke gifvit
anledning till någon erinran från Riksdagens sida; och har Riksdagen
därför till utförande af nya byggnader och anläggningar vid statens
järnvägstrafik å riksstatens sjätte hufvudtitel för år 1905 anvisat ett extra
anslag af 585,000 kronor.
2:o) Eders Kungl. Maj:t har vidare i statsverkspropositionen före¬
slagit Riksdagen att för år 1905 anvisa å riksstatens sjätte hufvudtitel,
för utläggning af ytterligare ett järnvägsspår mellan Eslöfs och Hessle-
holms järnvägsstationer, ett belopp af 585,000 kronor.
Med bifall härtill har Riksdagen för utläggning af ytterligare ett
järnvägsspår mellan Eslöfs och Hessleholms järnvägsstationer å riksstatens
sjätte hufvudtietl för år 1905 anvisat ett extra anslag af 585,000 kronor.
3:o) Vidare har Eders Kungl. Maj:t föreslagit Riksdagen att för
år 1905 anvisa å riksstatens sjätte hufvudtitel, till förstärkning genom
skenutbyte af öfverbyggnaden å bandelarne Stockholm—Malmö och Ka¬
trineholm—Göteborg, ett belopp af 630,000 kronor.
Såsom af den i statsrådsprotokollet meddelade redogörelsen fram¬
går, hafva kostnaderna för skenutbyte å statsbanorna hittills i regel blif-
vit bestridda med järnvägstrafikmedel, och särskild! hafva de arbeten af
detta slag, som utförts å bände!ärna Stockholm—Malmö och Katrineholm
—Göteborg, samtliga bekostats med dylika medel. I omkostnadsstaten
16
Riksdagens Skrifvelse N:o 15.
för innevarande år har jämväl uppförts kostnad för skenutbyte å 75 kilo¬
meter af nämnda bandelar. Den sträcka af bandelarna i fråga, som här¬
utöfver återstår att förstärka genom skenutbyte, utgör 126 kilometer, och
för utförande af detta arbete bar Eders Kungl. Maj:t nu af Riksdagen
äskat anslag att utgå under år 1905. Då sistberörda arbete är af all¬
deles samma slag som det, bvilket förut utförts å andra sträckor af ifråga¬
varande bandelar, förefaller det Riksdagen, som om äfven för bestridande
af denna utgift trafikmedel lämpligen borde kunna tagas i anspråk, helst
den beräknade kostnaden ej obetydligt understiger det belopp, som under
de senare åren i medeltal af dessa medel utgått till liknande ändamål.
Riksdagen, som sålunda icke kunnat i förevarande fall finna giltig anled¬
ning till afvikelse från det förfarande, som med afseende å dylika kost¬
naders bestridande hittills i regel tillämpats, har därför icke bifallit Eders
Kungl. Maj:ts ifrågavarande framställning.
4:o) Eders Kungl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att, till anskaf¬
fande af ny rörlig materiel vid statens redan trafikerade järnvägar, för
år 1905 anvisa 4,000,000 kronor.
Med bifall härtill har Riksdagen, till anskaffande af ny rörlig
materiel vid statens redan trafikerade järnvägar, för år 1905 anvisat
4,000,000 kronor. t
Angående sättet för anskaffande af detta belopp, kommer Riks¬
dagen att framdeles fatta beslut.
5:o) Eders Kungl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att, för anstäl¬
lande af försök med elektrisk järnvägsdrift å statsbanorna, på extra stat
för år 1905 bevilja ett anslag af 425,000 kronor, med rätt för Eders
Kungl. Maj:t att låta förskottsvis under år 1904 af tillgängliga medel
utanordna detta belopp.
Hvad till statsrådsprotokollet i detta ärende blifvit anfördt har
synts Riksdagen innefatta giltiga skäl för bifall till den gjorda framställ¬
ningen; och har Riksdagen därför, för anställande af försök med elektrisk
järnvägsdrift å statsbanorna, å riksstatens sjätte hufvudtitel för år 1905
anvisat ett extra anslag af 425,000 kronor, med rätt för Eders Kungl.
Maj:t att låta förskottsvis under år 1904 af tillgängliga medel utanordna
detta belopp.
Stockholm den 9 mars 1904.
Med undersåtlig vördnad.