Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
1
N:o 26.
Ank. till Riksd. kansli den 24 februari 1903, kl. 2 e. m.
Utlåtande, angående såväl Kungl. Maj:ts i statsverkspro¬
positionen gjorda framställningar om anslag till nya
byggnader och anläggningar vid statens redan trafi¬
kerade järnvägar som ock inom Riksdagen väckta
motioner i ämnet.
(E. A.)
l:o.
I propositionen angående statsverkets tillstånd och behof har Kungl. Nya byggna-
Maj:t föreslagit Riksdagen att för år 1904 anvisa å riksstatens sjätte Imf- d{fgg^ngaj
vudtitel, till utförande af nya byggnader och anläggningar vid statens vid statens
järnvägstrafik, 1,020,000 kronor, med rätt för Kungl. Maj:t att låta af iarnvä9ar-
detta belopp förskottsvis under innevarande år af tillgängliga medel utan¬
ordna 00,000 kronor.
Vidare har uti eu inom Andra Kammaren af herr M. Andersson i
Löfhult väckt motion (n:o 94) föreslagits, att Riksdagen måtte besluta om
anläggande af en järnvägsstation vid Hörda, mellan Vislanda och Liatorps
stationer, samt därtill bevilja ett anslag af 38,400 kronor.
Bih. till Riksd. Prot. 1903. 1 Sami. 1 Afd. 17 Häft. (N:o 26).
1
2 Statsutskottets Utlåtande N:o 36.
Af det vid statsverkspropositionen fogade utdrag af statsrådsprotokollet
öfver civilärenden den 12 nästlidna januari inhämtas, att det af Kungl.
Maj:t äskade anslaget skulle, i enlighet med järnvägsstyrelsens i skrifvelse
af den 26 november 1902 därom gjorda framställning, användas för föl¬
jande ändamål:
I Distriktet.
Vid Liljeholmen:
Utvidgning af spårsystemet och anläggning af ytterligare en
lastkaJ..............................................-.........-................................ 2,500 kr.
Enligt hvad järnvägsstyrelsen i sin berörda skrifvelse anfört, kräfde
den lokala godstrafiken ytterligare dessa spår- och kajanordningar.
Vid Tomteboda:
Uppförande af boställshus med 1 rum och kök jämte uthus
och källare ................................................................................. 5,000 kr
För skötseln af den för Tomteboda stations behof nyanordnade
pumpstationen vid Ulfsundasjön erfordrades, att personal därstädes bo¬
sattes.
Uppförande af lokomotivstationsbyggnad, inrymmande lokomotivmästare-
expedition, förrådsrum, dagrum, öfverliggningsrum samt bostad för
lokomotivmästare................... 24,000 kr.
Då numera stallplatser funnes vid stationen för 31 lokomotiv, erfordra¬
des äfven lokaler för den maskinpersonal, som för sin tjänstgöring skulle
uppehålla sig därstädes.
Vid Värtan:
Uppförande af ett godsmagasin...................................................... 1,500 kr.
Särskildt godsmagasin saknades vid stationen.
Uppförande af boställshus med 8 rum och 7 kök jämte uthus och käl-
lare ............................................................................................. 25,000 kr.
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
3
Huset vore afsedt för maskinafdelningens vid stationen placerade
personal.
Vid Tureberg, Väsby, Åland och Vittinge:
Uppförande vid hvar och en af dessa stationer af boställshus med 1 rum
och kök jämte uthus och källare......................................... 20,000 kr.
Bostäder i statens järnvägars hus funnes icke vid dessa stationer för
all där tjänstgörande personal.
Vid Uppsala:
Tillbyggnad af godsmagasinet och dess expeditionslokaler......... 14,000 kr.
Styckegodstrafiken vid stationen, som år 1896 utgjorde 4,546 ton,
hade redan år 1900 ökats till 6,03S ton.
Vid Morgongåfva:
Uppförande af boställshus med 3 rum och 2 kök jämte uthus och käl¬
lare ............................................................................................... 8,800 kr.
Två rum af stationsföreståndarens nuvarande lägenhet i stationshuset
erfordrades för utvidgning af dettas allmänna lokaler, hvarför ny bostad
för stationsföreståndaren och därjämte en sådan för en stationskarl borde
uppföras.
Vid Örebro:
Uppförande vid centralverkstaden af lokaler för inrymmande af bleckslageri
och pressenningtillverkning...................................................... 36,500 kr.
Statens järnvägars nuvarande lokaler i Malmö för bleckslageri och
pressenningtillverkning vore otillräckliga och otidsenliga. Utrymmena i
desamma erfordrades äfven för andra Malmö-verkstadens ändamål. Ifråga¬
varande fabrikationer borde vid sådant förhållande förflyttas till Örebro.
Vid Örebro södra:
Tillbyggnad af stationshuset..
3,000 kr.
4
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
Tillbyggnaden vore afsedd inrymma särskild III klass väntsal. Vesti-
bulen i stationshuset hade hittills användts jämväl såsom sådan.
Vid Rönneshytta:
Nedläggning af vagnvåg.................................................................. 5,500 kr.
Den lokala vagnslasttrafiken från närbelägna industriella verk kräfde
våganordningen.
Vid Godegård:
Utvidgning af spårsystemet ............................................................ 2,400 kr.
Den lokala vagnslasttrafiken med anledning af ökad trävarurörelse
kunde icke lämpligen besörjas med nuvarande spåranordningar.
II Distriktet.
Vid Lerum:
Utvidgning af spårsystemet .......................... 2,600 kr.
Den lokala godstrafiken kräfde utläggandet af ytterligare ett vagn-
uppställningsspår.
Vid Odensberg:
Utvidgning af spårsystemet och tillbyggnad af godsmaga¬
sinet....................................... 2,500 kr.
Den lokala godstrafiken — här mestadels utgörande kalkafsänd-
ningar — kunde icke nöjaktigt besörjas med befintliga anordningar för
densamma.
Vid Skof de:
Utvidgning af stationsområdet, spårsystemet, stationshuset och
plattformarna.............................................................................. 85,000 kr.
Befintliga utrymmena vore otillräckliga för trafiken, som kunde vän¬
tas under närmaste tiden ökas i och med fullbordandet af den smalspåriga
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
5
järnvägen från Axvall. Den med begärda anslaget afsedda ombyggnaden
borde lämpligen utföras i samband med de anläggningar inom stationen,
som för Sköfde—Axvalls järnvägs inledande dit vore planlagda.
Vid Moholm:
Utvidgning af spårsystemet ......................................................... 2,500 kr.
Tågspåren vore för korta för numera förekommande tåglängder.
Vid Laxå:
Uppförande af oljekällare och förrådshus ........................-........... 13,000 kr.
Utrymmet för oljors förvarande vid distriktets hufvud förråd i Gö¬
teborg vore numera otillräckligt. Ett underförråd för vissa förbruknings¬
artiklar erfordrades i Laxå, särskildt med hänsyn till behofven å nord¬
västra stambanan.
Vid Tibro:
Utvidgning af spårsystemet och förlängning af godsmaga¬
sinet............................................................................................. 4,000 kr.
Den lokala godstrafiken — här mest bestående af möbelförsändelser
från kringboende bemslöjdare — kunde icke nöjaktigt besörjas med befint¬
liga anordningarne för densamma.
Vid Porla:
Utvidgning af spårsystemet ............................................................ 1,600 kr.
Lastningsspåren vore otillräckliga för därstädes numera förekommande
större timmertrafik.
Vid Kil:
Utvidgning af sparsystemet samt tillbyggnad af godsmagasi¬
net och lastkajen ..........-................-...............-........................ 38,100 kr.
Förbättrade spåranordningar nödvändiggjordes däraf, att numera ända
till 8 tåg skola samtidigt expedieras å stationen. Styckegodstrafiken, som
år 1896 utgjorde 507 ton, uppgick år 1901 till 975 ton. Den upprät-
® Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
tade planen för stationsutvidgningen beräknades kräfva inalles 58,000 kr.,
hvaraf omkring 20,000 kr. skulle bestridas af Bergslagernas järnvägs¬
aktiebolag.
III Distriktet.
Vid Arlöf:
Utvidgning af sparsystemet ............................................................ 3,200 kr.
Utdragningssparet i stationens norra ända vore för kort för där före¬
kommande vagnsväxlingar.
o
Vid Alcarp:
Utvidgning af spårsystemet samt anläggning af gårdsplan,
plattformar och vägar ............................................................ 37,000 kr.
Samtliga dessa anläggningar stode i samband med uppförandet af nytt
stationshus hvartill extra anslag förut beviljats — då detta bus funnits
böra förläggas på nyförvärfvadt område å bangårdens östra sida i stället för
på den västra, där det gamla stationshuset vore beläget.
Vid Liatorp:
Utvidgning af spårsystemet samt inköp af mark till upplags-
PIats.......-....................-......................-...........................-......... 10,500 kr.
Tågspåren vore för korta för numera förekommande tåglängder. De
till upplag för virke, som skall vidare försändas å järnvägen, upplåtna plat¬
ser inom stationsområdet erfordrade äfven utvidgning, som lämpligen borde
ske i samband med de nya spårauordningarna.
Vid Alf vesta:
Uppförande af nytt stationshus jämte ny afträdesbyggnad...... 140,000 kr.
I sammanhang med den utvidgning af spårs3rstemet vid stationen, som
nu utfördes med det af 1902 års Riksdag härför beviljade anslaget, måste
— såsom redan i järnvägsstyrelsens framställning den 26 november 1901
rörande behofvet af nämnda anslag omnämndes — nytt stationshus jämte
ny afträdesbyggnad uppföras i stället för de nu befintliga, som icke längre
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
7
kunde användas för afsedda ändamål. De af dessa äldre byggnader upp¬
tagna platserna erfordrades ock för beredande af utrymmen för nya tåg-
spår och plattformar.
Stationshuset, som vore afsedt att inrymma, förutom de för järnvägs¬
trafikens besörjande erforderliga allmänna lokaler, äfven bostäder för banin-
geniör och stationsinspektor, vore planlagdt så stort, att rum med tillsam¬
mans omkring 120 kvadratmeter golfyta skulle kunna tills vidare och intill
dess de för något järnvägens behof blifva erforderliga, uthyras till postver¬
ket, som därom gjort framställning.
Vid Gåfvetorp:
Tillbyggnad af stationshuset............................................................ 5,800 kr.
Eesgodsrum saknades, liksom ock bostäder för tvenne station sbetjän te.
Vid Moheda:
Nedläggning af vagnvåg.................................................................. 3,200 kr.
Stationen saknade vagnvåg.
Vid Lam/mit:
Inköp af mark till upplagsplats...................................................... 2,400 kr.
De till upplag för virke, som skall vidare försändas ä järnvägen, upp¬
låtna platserna inom stationsområdet vore otillräckliga.
Vid Säfsjö:
Utvidgning af spårsystemet ............................................................ 2,000 kr
Tågspåren vore för korta för numera förekommande tåglängder.
Uppsättning af vattenkastare ......................................................... 8,000 kr
Vattenkastaren erfordrades för att möjliggöra nedgående tågs vatten¬
tagning utan att genom uppehåll å hufvudspåret vid det i stationens norra
ända belägna vattentornet förhindra öfrig tågtrafik.
Vid Kims t ad:
Nedläggning af vagnvåg
5,200 kr.
8
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
Vid stationen funnes förut en vagnvåg, hvars bärighetsförmåga dock
vore otillräcklig för vågning af numera till afsevärdt stort antal förekom¬
mande godsvagnar med 16 å 18 tons lastdryghet.
Vid Norrköping:
Tillbyggnad aE ilgodshuset............................................................... 5,800 kr.
Den i ilgodshuset befintliga expeditionslokalen vore numera otillräck¬
lig för den personal, som där måste tjänstgöra.
Vid Norrhvidinge:'
Utvidgning af spårsystemet ............................................................ 6,000 kr.
Utvidgningen vore afsedd att bereda större spårutrymme för de rätt
afsevärda betlastningarne.
Vid Svalöf:
Tillbyggnad af godsmagasinet-....................................................... 2,000 kr.
Den lokala styckegodstrafiken kräfde ökadt utrymme.
Vid Axelvold:
Uppförande af boställshus med 2 rum och 2 kök jämte uthus och käl¬
lare .......... 8,600 kr.
Bostad i statens järnvägars hus funnes endast för stationsförestån¬
daren.
Vid Eiceby:
Uppförande af boställshus med 4 rum och 4 kök jämte uthus och käl¬
lare ................................................. 16,500 kr.
Bostäder i statens järnvägars hus saknades för fyra vid stationen
tjänstgörande betjänte.
Vid Helsingborgs ångfärjestation:
Tillbyggnad af lokomotivstallet för beredande af platser för ytterligare 5
lokomotiv.................................................................................... 24,000 kr.
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
9
Sedan all statens järnvägstrafik vid Helsingborg numera besörjdes vid
statens ångfärjestation, stode de vid centralstationen förut tillgängliga loko-
motivstallplatserna icke vidare till förfogande för statens järnvägars loko¬
motiv. Vid ångfärjestationen funnes hittills endast 5 sådana platser.
Yid Ängelholm:
Utvidgning af spårs3rstemet .......................................................— 18,400 kr.
Stationens spårutrymme för öfvernattande tåg och vagnar vore otill¬
räckligt.
Uppsättande af vattenkastare .......................................................... 1,000 kr.
I lokomotivstallets närhet saknades vattenkastare, hvarför lokomotiv,
som där intoge kol, nu måste ingå i stallet för att förnya sitt vatten¬
förråd.
Yid Höganäs Öfre:
Tillbyggnad af stationshuset............................................................. 13,000 kr.
Utrymmena i stationens expeditions* och resgodsrum vore otillräckliga,
och stationsföreståndarens boställslägenhet vore liten och obekväm.
Vid Frillesås och Fjärås:
Uppförande vid hvardera af dessa stationer af boställshus med 3 rum och
3 kök jämte uthus och källare .........................—............... 24,000 kr.
Bostäder i statens järnvägars hus saknades för 3 stycken stationsbe-
tjänte vid hvardera stationen.
Vid Kållereds hållplats:
Uppförande af boställshus för platsvakt — inrymmande såväl expeditions-
och väntrum — jämte afträdeshus, ekonomihus, källare och platt¬
form.................................................-.......................................... 10,000 kr.
Trafiken vid denna hållplats vore af sådan omfattning, att förbättrade
anordningar för densammas besörjande erfordrades. Hen för sådant ända¬
mål behöfliga marken hade interimsstyrelsen för Göteborgs och Bohus läns
landstings och Göteborgs stads undervisningsanstalt för sinnesslöa barn å
Bill. till lliksd. Prof. 1903. 4 Sami. 1 Afd. 17 Höft. 2
10 Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
Stretered tillförbundifc sig att kostnadsfritt för statens järnvägar till¬
handahålla.
Vid Fässberg:
Uppförande af boställshus med 5 rum och 5 kök jämte uthus och käl¬
lare ............................................................................................. 20,000 kr.
Bostäder i statens järnvägars hus saknades för 5 stationsbetjänte.
IV Distriktet.
Vid Toretorps lastplats:
Uppförande af boställshus med L rum och kök jämte uthus och käl¬
lare ............................................................................................. 5,700 kr.
Lastplatsen förestodes nu af den å vidliggande bansträcka tjänstgö¬
rande banvakten. Särskild plats vakt borde emellertid där anställas, så
snart bostad blifvit för sådan anordnad.
Vid Kilafors:
Nedläggning af vagnvåg................................................................. 0,600 kr.
Vagnslastgodstrafiken för närliggande industriella anläggningar gjorde
vagnvåg vid stationen behöflig.
Vid Bollnäs:
Uppförande af expeditionslokal vid godsmagasinet..................... 5,000 kr.
Den för godsexpeditionen hittills använda lokalen i stationshuset erfor¬
drades numera för annat ändamål. Grodsexpedieringen vid denna station
borde ock lämpligen ske i lokal vid magasinet.
Uppförande af oljekällare................................................................. 4,000 kr.
Källaren skulle inrymma oljeförrådet för distriktets sydligare del, som
eljest skulle från Östersund fylla sitt behof. Transporterandet af de för
nämnda del af distriktet behöfliga mängderna oljor komme genom före¬
slagna anordningar att afsevärdt förenklas.
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
11
Vid Vallsta:
Uppförande af boställslius med 2 rum och 1 kök jämte uthus och käl¬
lare .....................................-.....................................................— 8,000 kr.
Bostäder i statens järnvägars hus funnes för endast tre af där tjänst¬
görande fyra stationsbetjänte. Den nya bostaden vore afsedd för stations-
föreståndaren, hvars nuvarande vore otillräcklig.
Vid Hudiksvall:
Utvidgning af spårsystemet............................................................ 2,500 kr.
Ytterligare ett spår erfordrades vid kollossningskajen för underlättande
af vagnomsättningen därstädes.
Vid 'fallåsen:
Tillbyggnad af stationshuset............................................................ 9,400 kr.
Två rum af stationsföreståndarens nuvarande lägenhet i stationshuset
erfordrades för utvidgning af dettas allmänna lokaler, hvarför erforderliga
nya utrymmen borde genom tillbyggnad beredas såväl för kompletterande af
nyssomnämnda lägenhet som ock för beredande af bostad åt en stationskarl.
Vid Dochnyr -.
Utvidgning af spårsystemet ............................................................ 3,200 kr.
Utvidgningen skulle tillgodose behofvet af särskildt spår för lastning
och lossning af styckegods och annat vagnslastgods än kol.
V Distriktet.
Vid Boden:
Uppförande af tvättstuga.................................................................. 2,100 kr.
Tvättstugan vore afsedd för samtliga de i betjäningshusen vid statio¬
nens södra ända inrymda stationsbetjäntes behof.
Uppförande af staket omkring verkstaden.................................... 5,000 kr.
12
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
Verkstadsområdet saknade nu inhägnad mot bangården.
Vid Kiruna:
Uppförande af restaurationsbyggnad, innehållande jämväl rum för re¬
sande .......................................................................................... 60,000 kr.
Den blifvande persontrafiken å bandelen Gellivare—Riksgränsen måste,
på grund af den omfattning den redan ägde och enligt hvad från reseby¬
råer och andra håll försports beträffande turisttrafik, förväntas erhålla en
icke oafsevärd omfattning i all synnerhet under sommarmånaderna, och
erforderliga anordningar för tillgodoseendet af de resandes behof af föda
och husrum kunde alltså icke undvaras. Vid den 271 km. långa järn¬
vägslinjen från Gellivare till Narvik funnes inom järnvägsområdet för när¬
varande icke någon restauration eller något hotell för resande. Utanför
samma område funnes visserligen ett Luossavaara—Kiirunavaara aktiebolag
tillhörigt, för dess eget behof af gästrum m. m. vid Kiruna anordnadt
hotell med restauration, hvars belägenhet på omkring tio minuters afstånd
från järnvägens därvarande stationshus dock gjorde detsamma i och för sig
mindre lämpligt såsom järnvägsrestauration, hvartill komme, att redan nu
hotellrummen i detsamma oftast vore fullt besatta.
Järnvägsstyrelsen hade med anledning häraf genom tillkännagifvandeu
i allmänna tidningarne sökt intressera den enskilda företagsamheten för
uppförandet vid stationen af hotell- och restaurationsbyggnad å lämplig
plats, som styrelsen för ändamålet skulle upplåta, men hade något
aftal i sådant syfte icke kunnat träffas. Under hand sedermera gjorda
försök i samma riktning hade ej heller medfört önskadt resultat. Och
sannolikt torde ovissheten om huru ett företag af ifrågavarande art på
angifna plats kunde komma att äfven under vintern bära sig för ännu en
tid bortåt afhålla enskilde från att binda så stort kapital därstädes, som
för lämplig byggnads uppförande måste disponeras. Det syntes då sty¬
relsen icke kunna undvikas, att staten såsom ägare af järnvägen Gelli¬
vare—Riksgränsen uppförde den erforderliga byggnaden och sålunda möj¬
liggjorde för enskilde att, utan större kapitalplacering, där bedrifva den
restaurations- och hotellrörelse, som för de resandes tillgodoseende vore
oafvisligen nödvändig, och att staten vidtoge denna åtgärd oberoende
af de i den 2 juli 1898 mellan staten och Luossavaara—Kiirunavaara
aktiebolag upprättade kontrakt om banans trafikering gifna bestämmel¬
ser angående det i järnvägsanläggningen mellan Gellivare och Riksgränsen
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
13
nedlagda kapitalets förräntande ock amorterande, då för sagda bolags ända¬
mål och intressen omhandlade byggnad måste vara främmande.
Med hänsyn till behofvet af att byggnadsarbetet lomme till utförande
så skyndsamt som möjligen ske kunde, hade styrelsen hemställt, att de er¬
forderliga anslagsmedlen måtte redan under år 1903 ställas till styrelsens
förfogande.
Åtgärder till möjliggörandet af de upprättade transportplanernas för arméns
strategiska uppmarsch bringande till utförande_____________________ 12,000 kr.
Sedan erforderliga sliprar, räler med tillbehör, spårväxlar och fasta
signaler till spår vid vissa militärtågmötesplatser vid statens järnvägar
blifvit med användandet af det af 1900 års Biksdag härtill beviljade extra
anslag anskaffade och å respektive platser upplagda, hade chefen för gene¬
ralstaben i skrifvelse den 21 sistlidne augusti hos järnvägsstyrelsen fram¬
hållit behofvet af tågmötesspårens utläggande redan nu. Utförandet af
detta arbete hade beräknats kräfva angifna beloppet.
Fullföljande af anordningar för växelförregling och förbättrade signalappa¬
rater vid stationer..................................................................... 150,000 kr.
Af statsbanornas 525 stationer, mötes- ocb lastplatser vore för närva¬
rande 124 stycken försedda med växelförreglings- och signalsäkerhetsanord¬
ningar, däraf 100 vore af utländsk och 24 af inhemsk tillverkning.
Diverse arheten.................................................................................... 81,800 kr.
I betraktande af statsbanenätets och trafikens utveckling måste det
anses vara af nöden att för diverse arbeten hafva erforderliga medel till¬
gängliga för tillgodoseendet af sådana behof, som icke kunde längre tid i
förväg förutses, men dock måste utan uppskof fyllas.
Hvad angår det i ofvan nämnda motion framställda förslaget om an¬
läggande af en järnvägsstation å västra stambanan vid Hörda mellan Vis-
landa och Liatorps stationer, har i motionen upplysts, att kommunalstäm¬
morna i några socknar inom Kronobergs län genom kommmitterade gjort
ansökan hos järnvägsstyrelsen om berörda nya st.ationsanläggning, men att
järnvägsstyrelsen efter verkställd undersökning icke funnit skäl att till Kungl.
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
Utläggning
af ytterligan
ett järnvägs¬
spår mellan
Eslöfs och
Hessleholms
stationer.
Maj:t ingå med begäran om framställning till Riksdagen om beviljande af
anslag för detta ändamål. Då ifrågavarande förslag sålunda redan hos
järnvägsstyrelsen undergått sakkunnig pröfning, men befunnits icke böra
till vidare åtgärd föranleda, anser sig utskottet icke hafva anledning till¬
styrka, att Riksdagen till den väckta motionen lämnar bifall.
Kungl. Majits förevarande framställning har icke gifvit anledning till
någon erinran från utskottets sida; och får utskottet därför hemställa,
a) att Riksdagen, med bifall till Kungl. Maj:ts
förslag, må för år 1904 anvisa å riksstatens sjätte huf-
vudtitel, till utförande af nya byggnader och anlägg¬
ningar vid statens järnvägstrafik, 1,020,000 kronor,
med rätt för Kungl. Maj:t att låta af detta belopp
förskottsvis under innevarande år af tillgängliga medel
utanordna 00,000 kronor;
b) att herr Anderssons ifrågavarande motion icke
må vinna Riksdagens bifall.
2:o.
Kungl. Maj:t har vidare i statsverkspropositionen föreslagit Riksdagen
att för år 1904 anvisa å riksstatens sjätte hufvudtitel, för utläggning af
ytterligare ett järnvägsspår mellan Eslöfs och Hessleholms järnvägssta¬
tioner, ett belopp af 500,000 kronor.
Till utförande af nämnda anordning, hvarför den totala kostnaden
beräknats till 1,585,000 kronor, har nästlidna års Riksdag för år 1903
anvisat 500,000 kronor. I enlighet med den arbetsplan, som för 1902
års Riksdag framlades, är det af Kungl. Maj:t nu äskade beloppet erforder¬
ligt för arbetenas bedrifvande under nästkommande år.
Utskottet hemställer,
att Riksdagen må, för utläggning af ytterligare
ett järnvägsspår mellan Eslöfs och Hessleholms järn¬
vägsstationer, å riksstatens sjätte hufvudtitel för år
1904 anvisa 500,000 kronor.
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
15
3:o.
Vidare har Kung], Maj:t föreslagit Riksdagen att för år 1904 anvisa
å riksstatens sjätte hufvudtitel, till utläggning af ytterligare ett järnvägs¬
spår mellan Tumba och Rönninge järnvägsstationer, 290,000 kronor,
med rätt för Kuugl. Maj:t att låta förskottsvis under innevarande år af
tillgängliga medel utanordna detta belopp.
Uti en inom Andra Kammaren väckt motion (n:o 74) har herr A.
Hedin hemställt, att Kungl. Maj:ts ifrågavarande framställning icke måtte
vinna Riksdagens bifall.
Beträffande Kungl. Maj:ts förevarande förslag innehåller statsrådsproto¬
kollet följande:
»Till 1901 års Riksdag behagade Eders Kungl. Maj:t göra fram¬
ställning om anvisande för år 1902 af 710,000 kronor till utläggning af
ytterligare ett järnvägsspår mellan Älfsjö och Huddinge samt mellan Tumba
och Rönninge järnvägsstationer. Uti underdånig skrifvelse den 30 novem¬
ber 1900 med hemställan om proposition till Riksdagen angående anslag-
för år 1902 till nya byggnader och anläggningar vid statens järnvägar
hade järnvägsstyrelsen i denna del erinrat, att 1900 års Riksdag för ut¬
läggning af ytterligare ett järnvägsspår mellan Huddinge och Tumba be¬
viljat ett anslag å 900,000 kronor. Af den motivering, som järnvägssty¬
relsen i underdånig skrifvelse den 10 december 1899 afgifvit för fram¬
ställningen om berörda anslag, hade framgått, bland annat, att den för be¬
främjande redan under närmaste tiden af den allt jämt växande trafiken å
västra stambanan närmast Stockholm nödvändiga utläggningen af nämnda
bana till dubbelbana kunde på sträckningen Älfsjö—Järna utföras oberoende
af de beslut, som framdeles blefve fattade i de betydelsefulla frågorna
rörande såväl förändringar och nybyggnader vid stationerna och mellan¬
liggande bandelar i och vid Stockholm, som ock den ifrågasatta nya ban¬
anläggningen för förkortande af vägen från Stockholm till Malmö.
Anordnandet af delen Huddinge—Tumba af nyss omnämnda sträck¬
ning såsom dubbelbana kunde antagas blifva under loppet af år 1902 full-
bordadt, och den mycket kännbara bristen på tågmötesplats på det mellan¬
liggande relativt långa stationsafståndet hade därigenom afhjälpts. Den
nödvändiga fortsättningen af dubbelbananordnandet, som syntes böra ome¬
delbart därefter äga rum, borde gifvetvis ansluta sig till den redan utförda
Utläggning
af ytterligare
ett järnvägs¬
spår mellan
Tumba och
Ilönninge
järnvägs¬
stationer.
16
Statsutskottets Utlåtande N:o .26.
dubbelbandelen, och detta icke allenast af det skäl, att någon tveksamhet
om rätta läget för densamma å sträckningarna Älfsjö—Huddinge och Tumba
—Rönninge icke kunde förefinnas, utan ock för beredande af den lättnad
vid tågdirigerandet i sin helhet å stambanan närmast söder om Stockholm,
som en dubbelbana i längre följd beredde. Då afståndet från Älfsjö till
Huddinge vore 5,2 kilometer, från Huddinge till Tumba 9,8 kilometer och
från Tumba till Rönninge 5,2 kilometer, blefve längden af den under ar¬
bete varande och de ytterligare ifrågasatta dubbelbandelarna tillsammans
20,2 kilometer, räknadt mellan midten af respektive ändstationshusen.
Utförandet af detta dubbelbananordnande borde ock, likasom hittills
utförda och ytterligare påbörjade arbeten af samma slag, ombesörjas af
vederbörande banbefäl, enär ledningen af dessa arbeten icke lämpligen
kunde skiljas från den tillsyn af det trafikerade järnvägsspåret, som under
arbetstiden mera än eljest påfordrades. Förslaget till ifrågavarande dubbel¬
bananordnande hade därför blifvit utbrutet från det sammanhängande för¬
slag till nya och förändrade ban- och bangårdsanordningar från Saltskog
till Tomteboda m. m., som järnvägsstyrelsen hade under utarbetande och
inom kort ärnade för Eders Kungl. Maj:t framlägga; och syntes anslagen
till dubbelbananordningarna böra utgå oberoende af dem, som för de mera
omfattande anordningarna i och vid Stockholm kunde komma att beviljas.
Eders Kungl. Maj:ts ofvanberörda framställning blef emellertid icke
af Riksdagen bifallen. Vid meddelande af sitt beslut härom yttrade Riks¬
dagen, att särskilda skäl förefunnes, hvarför under dåvarande förhållanden
ej andra anläggningar än sådana, som befunnes vara oundgängligen nöd¬
vändiga och ej tålde uppskof, borde komma till utförande å nämnda han¬
del. Det hade nämligen såväl uti en inom Riksdagen väckt motion som
ock från andra håll satts i fråga, huruvida västra stambanan lämpligen
borde bibehållas vid sin nuvarande sträckning genom Södertörn, och
denna fråga, som nära sammanhängde med förslaget angående omgestalt¬
ning af bangårdsanordningarna i och invid Stockholm, hade ännu icke fått
erforderlig utredning. Visserligen hade järnvägsstyrelsen i sin berörda
skrifvelse af den 16 december 1899 förklarat den då pågående utredningen
af berörda bangårdsfråga samt resultatet af utförda järnvägsundersökningar
hafva med all säkerhet påvisat, att ändring af västra stambanans sträck¬
ning närmast Stockholm i sammanhang med blifvande nya bangårdsanord¬
ningar därstädes icke kunde finnas erforderlig längre än mellan Stockholm
och Älfsjö. Då emellertid Eders Kungl. Maj:t under mars månad 1901
tillsatt en kommitté för afgifvande af yttraude i anledning af järnvägssty¬
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
17
relsens förslag till omgestaltning af bangårdsanordningarna i och invid
Stockholm samt om västra stambanans inledande till hufvudstaden, hade
Eders Kungl. Maj:t tillika gifvit denna kommitté i uppdrag att taga under
öfvervägande de uttalanden rörande annan sträckning af stambanan än den
af järnvägsstyrelsen förutsatta, som förekommit ej mindre uti af chefen
för generalstaben afgifna utlåtanden än äfven uti förberörda inom Riksdagen
väckta motion; och hade kommittén att, därest annat sätt för frågornas
lösning än det af järnvägsstyrelsen föreslagna syntes kommittén böra ifråga¬
komma, härom afgifva förslag. Vid sådant förhållande, och då, med hän¬
syn till de väsentliga fördelar för tågdirigeringen å bandelen Stockholm—-
Saltskog, som genom dubbelspåret Huddinge—Tumba vunnes, de dub¬
belspåranordningar å bansträckorna Alfsjö—Huddinge och Tumba— Rön¬
ninge, som af Eders Kungl. Maj:t föreslagits, åtminstone icke för den när¬
maste tiden kunde anses vara för trafikens besörjande oundgängligen nöd¬
vändiga, borde gifvetvis med dessa arbetens beslutande anstå i afvaktan på
den utredning, hvarom Eders Kungl. Maj:t föranstaltat.
Med sin förut omförmälda underdåniga skrifvelse den 26 november
1902 har järnvägsstyrelsen öfverlämnat transsumt af protokollet vid sam¬
manträde med 1901 års bangårdskommitté i Stockholm den 27 oktober 1902,
hvaraf framgår, att, beträffande frågan, huru långt söderut dubbelspår
borde utläggas utefter nuvarande banan, inom kommittén framhållits, att,
då svängbron (öfver Södertälje kanal) under alla förhållanden måste bibe¬
hållas enkelspårig, någon synnerlig förmån för trafiken icke skulle vinnas
med dubbelspårs utläggande mellan Igelsta och Saltskog, åtminstone icke
utan att växelstationer anlades vid bron. Om dubbelspår utlades å den
jämförelsevis korta sträckan mellan Rönninge och Igelsta, skulle banans
trafikerande visserligen underlättas, men därigenom skulle nödvändiggöras
betydliga kostnader för förändring af Igelsta hållplats till fullständig sta¬
tion, hvilka kostnader med dubbelspårets fortsättande vidare söderut skulle
vara bortkastade. För banans trafikerande skulle det tills vidare kunna vara
tillfyllestgörande, om dubbelspår utlades till Rönninge. T anledning af
hvad sålunda förekommit hade kommittén beslutit att tillstyrka, det dub¬
belspårs utläggande å linjen mellan Tumba och Rönninge, såsom under alla
förhållanden oomtvistlig, måtte verkställas, så snart ske kunde.
Med anledning däraf har äfven järnvägsstyrelsen nu förnyat sin år
1900 gjorda framställning i afseende å dubbelbananordning mellan Tumba
och Rönniuge under hänvisning till sistnämnda underdåniga skrifvelse bi-
lagda plan- och profilritningar samt kostnadsförslag, angående hvilka stv-
Bih. till Biksd. Vrot. 1902. 4 Sand. 1 Afd. 17 Höft. 5$
18
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
relsen ur sin underdåniga skrifvelse den 30 november 1900 återgifvit
följande:
Hufvudposterna i kostnadsförslaget iiro:
jordområdets anskaffning............................................... -........... 7,000 kr
terrassering .................................................. 106,400 »
konstarbeten (förlängning af en bro, en vägport samt trum¬
mor) .......................................................................................... 23,600
öfverbyggnad (med räler af 40,5 kg. vikt pr meter) ............ 111,600
diverse arbeten .............................................................................. 12,000
allmänna omkostnader—---------------- 29,400 »
gumma 290,000 kr.
Afståndet mellan Tumba stations västra växel och Rönninge stations
norra är 4,8 kilometer.
Kostnaderna pr kilometer af bandelen Tumba-—Rönninge hafva sålunda
beräknats till omkring 60,400 kronor.
Efter hvad järnvägsstyrelsen meddelar, ingå icke i ofvanstående kost-
nadssummor några kostnader för utvidgning af Rönninge station för att
göra densamma bättre lämpad för de ökade fordringarna å bekvämlighet
och rymlighet, enär sådan åtgärd vore i allt väsentligt oberoende af an¬
ordningarna å banan.
Slutligen har järnvägsstyrelsen i fråga om dubbelspårsanordnandet
mellan Tumba och Rönninge påpekat, att arbetena å detsamma med an¬
vändande af nu från dubbelspårsanordnandet mellan Huddinge och Tumba
ledig arbetsmateriel borde redan under år 1903 i hufvudsakliga delar ut¬
föras, hvadan ock det begärda anslaget, 290,000 kronor, vore under sagda
år erforderligt.»
Efter att hafva meddelat denna redogörelse i ärendet har föredragande
departementschefen anfört, att den betänklighet, som år 1901 afhöll Riks¬
dagen från att då tillgodose det allmänt erkända behofvet att erhålla
dubbelspåranordning mellan Tumba och Rönninge, genom den inom 1901
års bangårdskommitté gjorda utredning numera kunde anses vara undan¬
röjd; och då departementschefen, lika med järnvägsstyrelsen, ansåge det
vara af stor vikt, att denna spåranordning snarast möjligt blefve utförd,
har han hemställt, att Kungl. Maj:t måtte till Riksdagen göra den fram¬
ställning, som här ofvan meddelats.
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
19
Till stöd för sitt afslagsyrkande har herr Hediu åberopat hvad 1901
års Riksdag i sin här ofvan meddelade skrifvelse i ämnet anfört. Inne¬
börden af denna skrifvelse vore — yttrar motionären — att Riksdagen icke
ville för fortsättande af dubbelspårsbyggande genom Södertörn bevilja medel,
förrän Riksdagen finge se en fullständig och jämförande utredning om de
olika sträckningar för stambanan söderut från Stockholm, som satts i fråga.
Då en sådan utredning nu icke blifvit framlagd, syntes det motionären ej
vara i sin ordning att bevilja det för ifrågavarande ändamål äskade anslaget.
Enligt hvad utskottet inhämtat, hafva med anledning af framställda,
förslag rörande ny ingångslinje för den söderifrån till Stockholm inkom¬
mande statsbanan för 1901 års bangårdskommittés räkning verkställts under¬
sökningar och uppgjorts kostnadsberäkningar för anläggande af dubbelspårig
statsbana å bland andra följande linjer:
A. ) linjer med afvikningspunkt från västra stambanan vid Gnesta:
1) G nästa—Linasundet—Ekerön—Lofön Hufvudsta—Stockholm (Mä-
larölinje);
2) Gnesta—Södertälje—Ekerön—Lofön—Hufvudsta— Stockholm (Mä-
larölinje);
3) Gnesta—Södertälje—Vår by—Hägersten—Essingeöarna—Stockholm
(Vårby linje);
4) Gnesta—Södertälje—Vårbv— Stensborg Essingeöarna—Stockholm
(Vårbylinje).
B. ) linjer med afvikningspunkt från västra stambanan vid Saltskog:
5) Saltskog—Södertälje—Ekerön—Lofön—Hufvudsta—Stockholm (Mä-
larölinje);
6) Saltskog—Södertälje—Vårby—Hägersten—Essingeöarna— Stockholm
(Vårbylinje);
7) Saltskog—Södertälje—Vårby—Stensborg— - Essingeöarna—Stockholm
(Vårbylinje).
I en till utskottet från kommittén öfverlämuad promemoria meddelas
närmare upplysningar om de ifrågasatta olika linjernas längd och kostnad,
deras lutnings- och krökningsförhållanden m. m.; och innehåller prome¬
morian slutligen följande redogörelse för frågans behandling inom kom¬
mittén :
20
Statsutskottets Utlåtande A :o 26.
»Frågan om de föreslagna särskilda ingångslinjerna för västra stam¬
banan till Stockholm har förekommit å åtskilliga kommitténs samman¬
träden .
Därvid har i fråga om förslaget, att afvikning från nuvarande stats¬
banan skulle ske redan vid Gnesta, framhållits, hurusom, da vågförkort¬
ningen endast vore jämförelsevis obetydlig samt banan fördes genom föga
bebyggda trakter, så att någon nämnvärd ny trafik icke skulle för\ äi i'\ as,
anläggningen betingades endast från militär synpunkt. Anläggningskost¬
naden skulle emellertid blifva högst afsevärd, hvartill skulle komma, att,
då förutvarande banan fortfarande måste trafikeras, trafikomkostnaderna i sin
helhet skulle högst väsentligt ökas. Slutligen har också påpekats, att, om
såsom utgångspunkt för den ifrågasatta nya järnvägen till Norrköping val¬
des icke Gnesta, utan, såsom jämväl föreslagits, Järna, dubbelspår utefter
västra stambanan väl icke någonsin kunde tänkas behöfligt längre än till
sistnämnda station.
Beträffande anläggningen af en Vårbglinje har inom kommittén an¬
förts, bland annat, att en sådan linje, som från militär synpunkt icke er-
bjöde något egentligt företräde framför nuvarande banlinjen, skulle med¬
föra högst väsentliga anläggningskostnader, att den nya linjen, som skulle
komma att draga en del af nuvarande banans trafik från densamma, icke
skulle ledas genom sådana trakter af landet, att något mera afsevärdt nytt
trafikområde därigenom skulle förvärfvas, hvadan alltså, da förutvarande
banan fortfarande måste trafikeras, omkostnaderna i sin helhet för banor¬
nas underhåll och drift skulle afsevärdt ökas; samt att, om banan leddes
öfver Hägersten, man icke skulle kunna erhålla vare sig så fördelaktig
plats för rangeriugsstation eller så lämplig in fartsled till Stockholm, som
om banan leddes från Älfsjö öfver Stensborg.
Hvad slutligen angår de föreslagna Mälarölinjerna, har emot anlägg¬
ningen af en sådan linje i fråga om byggnadskostnad^- samt de ökade
kostnaderna för underhåll och drift inom kommittén yttrats ungefärligen det¬
samma, som här ofvan rörande anläggandet af en Yårbylinje har angifvits.
En Mälarölinje förutsatte med nödvändighet sammanbindningsbauan
såsom fortfarande trafikerad. Ivomme en sådan linje till stånd, skulle tra¬
fiken å sammanbindningsbanan fortfarande blifva så betydande, att det med
anläggandet af ny ingångslinje för västra stambanan till Stockholm i främ¬
sta rummet afsedda målet, nämligen undanröjande af det hinder för sjö¬
farten, som sammanbindningsbanan för närvarande utgjorde, knappast skulle
kunna anses vunnet. Denna med Mälarölinjen förenade olägenhet skulle
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
21
ännu mer framträda, om den trafiktillökning tages med i beräkningen, som
skulle uppstå, sedan Stockholm—Nynäs järnväg öppnats för allmän trafik,
och om den ifrågasatta järnvägen till Dalarö komme till utförande. Med
en Mälarölinje vore vidare åtskilliga olägenheter och svårigheter i trafik¬
hänseende förenade, och genom en sådan linje skulle omöjligen kunna er¬
hållas den lätta och bekväma godsöfverföring, som en linje öfver Essinge-
öarna skulle medföra. För tillfredsställande af de militära krafven vore
slutligen ingalunda erforderligt, att en bana anlades af den dyrbara beskaf¬
fenhet, som vore nödvändig för den nu ifrågasatta, utan vore för sådant
ändamål en enkelspårig bana af samma konstruktion som de enskilda järn¬
vägarna i allmänhet fullt tillräcklig. Och möjligheten att en sådan bana
genom enskild företagsamhet skulle komma till stånd vore ingalunda ute¬
sluten.»
Den jämförande utredning, bangårdskommittén sålunda lämnat rörande
de ifrågasatta olika sträckningarna för statsbanan närmast söder om Stock¬
holm, synes utskottet gifva ytterligare stöd för den mening, kommittén på
i statsrådsprotokollet angifna skäl uttalat, nämligen att dubbelspårs utläg¬
gande å linjen mellan Tumba och Rönninge såsom under alla förhållanden
oomtvistligt bör verkställas så snart ske kan. På grund häraf får utskottet
hemställa,
att Riksdagen, med bifall till Kungl. Maj:ts för¬
slag och med afslag å herr Hedins i ämnet väckta
motion, må för år 1904 anvisa å riksstatens sjätte huf-
vudtitel, till utläggning af ytterligare ett järnvägsspår
mellan Tumba och Rönninge järnvägsstationer, 290,000
kronor, med rätt för Kungl. Maj:t att låta förskottsvis
under innevarande år af tillgängliga medel utanordna
detta belopp.
Stockholm den 24 februari 1903.
På statsutskottets vägnar:
CHR. LUNDEBERG-.
Bill. till Biksd. Prot. 1903. i Sand. 1 Afd. 17 Häft.
4
22
Statsutskottets Utlåtande N:o 26.
Reservation
vid punkten 3:o (angående utläggning af ytterligare ett järnvägsspår mellan
Tumba och Rönninge järnvägsstationer):
af herrar D. Persson och L. Eriksson, hvilka ansett, att utskottet
bort hemställa,
att Kungl. Maj:ts ifrågavarande framställning icke
må vinna Riksdagens bifall.
Stockholm 1903. Iduns Kungl. Hofboktryckeri.