10
Riksdagens Skrifvelse N:o 44.
tf:0 44.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 18 april 1903.
— — — — Andra Kammaren den 18 — —
Riksdagens skrifvelse till Konungen i anledning af Kungl. Maj:ts i
statsverkspropositionen gjorda framställningar angående
personalen vid statens järnvägar.
(Statsutskottets utlåtande n:o 30).
Till Konungen.
l:o. I propositionen angående statsverkets tillstånd och behof har
Eders Kungl. Maj:t under sjette hufvudtiteln föreslagit Riksdagen medgifva,
att ett särskilt lönetillägg må från och med innevarande år tilldelas
enhvar inom statens järnvägars femte distrikt stationerad tjänstehafvare att
utgå: för tjänstehafvare å den nya bandelen Gellivare—Riksgränsen med
20 kronor, för tjänstehafvare å bandelarne i öfrigt norr om Jörn med 10
kronor och för tjänstehafvare å bandelarne från och med Jörn till Långsele
med 5 kronor, allt för månad räknadt; samt
att detta lönetillägg skall anses tillhöra lönen och, därest allmänt
dyrtidstillägg skulle tilldelas statens tjänstemän och betjänte, icke utgöra
hinder för uppbärande af sådant dyrtidstillägg.
Såsom af järnvägsstyrelsen i detta ärende framhållits, har det i flera
11
Riksdagens Skrifvelse N:o 44.
fall visat sig vara förenadt med svårigheter att vid statsbanorna i öfre
Norrland mot nu fastställda aflöningsvillkor erhålla och vid anställning
därstädes bibehålla dugande och pålitlig personal. Att med hänsyn härtill
någon förbättring i aflöningen måste beredas eu del tjänstehafvare vid
järnvägarna i dessa nordliga trakter lärer icke kunna med fog bestridas.
Det förslag, Eders Kungl. Maj:t nu i sådant afseende framlagt, har ock
synts Riksdagen i hufvudsak vara af beskaffenhet att kunna antagas. I
vissa afseenden har Riksdagen dock funnit anledning att vid förslaget fram¬
ställa erinringar och fatta beslut om något ändrade bestämmelser.
Hvad angår bestämmelsen, att den ifrågasatta aflöningsförbättringen,
hvilken i förslaget benämnes särskildt lönetillägg, skulle anses tillhöra lönen,
har Riksdagen icke kunnat undgå att däremot hysa betänkligheter, da in¬
förandet i särskilda fall af ett lönetillägg af denna beskaffenhet synes Riks¬
dagen kunna småningom leda till en rubbning i den allmänt gällande löne-
staten. Med hänsyn härtill har Riksdagen funnit sig icke böra godkänna
berörda bestämmelse, utan anser ifrågavarande tillägg böra upptagas under
benämningen: särskild aflöningsförbättring.
På sätt till statsrådsprotokollet blifvit anfördt, bör ifrågavarande
aflöningsförbättring, därest allmänt dyrtidstillägg skulle tillerkännas statens
tjänstemän och betjänte, icke utgöra hinder för uppbärande af dyrtidstillägget,
men å andra sidan synes det Riksdagen uppenbart, att dyrtidstillägg ej
bör få beräknas på förenämnda, af speciella ortsförhållanden påkallade
tillägg till aflöningen.
Eders Kungl. Maj:ts förslag innebär, att alla inom femte statsbane-
distriktet stationerade tjänstehafvare skulle erhålla aflöningsförbättring, äfven¬
som att inom hvarje af de tre zoner, hvaruti detta distrikt för ändamalet
fördelats, aflöningsförbättringen skulle utgå med lika belopp till alla, näm¬
ligen i en zon med 20 kronor, i den andra med 10 kronor och i den tredje
med 5 kronor, allt för månad räknadt. Beträffande denna zonindelning
och de för berörda områden föreslagna aflöningsbeloppen har Riksdagen ej
haft annat att erinra, än att de angifna beloppen enligt Riksdagens mening
böra beteckna hvad som inom de särskilda zonerna högst ma kunna utgå
såsom aflöningsförbättring. Det synes nämligen Riksdagen uppenbart,° att
ej alla orter inom området i fråga kunna likställas med afseende a hardt
klimat, ödslig belägenhet och höga lefnadskostnader, liksom ock att samma
ortsförhållanden kunna i följd af tjänstgöringens olika art för den ena
befattningen medföra större obehag och svårigheter än för den andra. För ett
rättvist bestämmande af aflöningsförbättringens belopp böra ofvan antydda
förhållanden vinna beaktande, och synes det därför böra öfverlämnas åt
12 Riksdagens Skrifvelse N:o 44.
järnvägsstyrelsen att med hänsyn till de i hvarje fall föreliggande omständig¬
heterna afgöra, huruvida och med hvilket belopp, inom den för hvarje om¬
råde fastställda begränsningen, aflöningsförbättring må tillerkännas veder¬
börande tjänstehafvare.
_ På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, har Riksdagen på det sätt
bifallit Eders Kungl. Maj:ts ifrågavarande framställning, att Riksdagen med-
gifvit, att från och med innevarande år särskild aflöningsförbättring må
kunna beredas inom statens järnvägars femte distrikt stationerad tjänste¬
hafvare, med belopp, som, efter järnvägsstyrelsens bepröfvande i hvarje fall,
ma bestämmas: för tjänstehafvare å den nya bandelen Gellivare—Riks¬
gränsen till högst 20 kronor, för tjänstehafvare å bandelarna i öfrigt norr
om Jörn till högst 10 kronor och för tjänstehafvare å handelarna från och
med Jörn till Långsele till högst 5 kronor, allt för månad räknadt, äfven¬
som att denna aflöningsförbättring, därest allmänt dyrtidstillägg skulle till¬
delas statens tjänstemän och betjänte, icke skall utgöra hinder för upp¬
bärande af sadant dyrtidstillägg, hvilket dock icke må beräknas å förberörda
särskilda aflöningsförbättring.
2:o. Vidare har Eders Kungl. Maj:t föreslagit Riksdagen medgifva,
att i staten öfver fasta arfvoden för personal vid statens järnvägar
ma, med uteslutande ur samma stat af arfvode till en maskiningenjör jämte
ett tilläggsarfvode till denne, uppföras arfvoden till följande nya tjänstemän,
nämligen inom styrelsen en byråingenjör samt vid distrikten en maskin¬
direktör och två stationsinspektorer å 3:e klassens stationer; samt
att af desse tjänstemän de två stationsinspektorerna må anställas
redan under 1903.
Då hvad till statsrådsprotokollet blifvit i detta ärende anfördt synts
Riksdagen innefatta giltiga skäl för den gjorda framställningen, har Riks-
dagen, med bifall till Eders Kungl. Maj:ts förslag, medgifvit,
att i staten öfver fasta arfvoden för personal vid statens järnvägar
ma, med uteslutande ur samma stat af arfvode till en maskiningenjör jämte
ett tilläggsarfvode till denne, uppföras arfvoden till följande nya tjänstemän,
nämligen inom^ styrelsen en byråingenjör samt vid distrikten en maskin¬
direktör och två stationsinspektorer å 3:e klassens stationer; samt
att af desse tjänstemän de två stationsinspektorerna må anställas redan
under år 1903.
3:o. Slutligen har Eders Kungl. Maj:t föreslagit Riksdagen medgifva,
att den vid statens järnvägar tillhöriga ångfärjan anställda personalen
må från och med år 1904 uppföras å ordinarie stat; samt
att dess aflöning må, förutom densamma tillkommande kost, utgå
Riksdagens Skrifvelse N:o 44. 13
enligt det i statsrådsprotokollet öfver civilärenden den 22 sistlidhe januari
intagna förslag till stat.
Vid denna Eders Kungl. Maj:ts framställning har Riksdägeta léke
haft annat att erinra, än att enligt Riksdagens Åmning den rätt till fri kost,
som i enlighet med sjölagens 45 § tillkommer ångfärjepersonalen, bör, likasom
öfriga för denna personal medgifna särskilda förmåner, upptagas såsom
anmärkning vid staten. I anledning häraf har Eders Kungl. Maj:ts ifråga¬
varande framställning på det sätt bifallits, att Riksdagen för nedan upp¬
tagna tjänstemän och betjänte å den statens järnvägar tillhöriga ångfärjan,
utan att desamma inordnas bland den öfriga statsbanepersonalen, för sin
del fastställt följande stat att från och med år 1904 tillämpas:
|
Fast arfvode
|
Arfvode efter klass
|
|
|
a
►3
|
:Ö fl
00 D .
1 2*0
Jjsc
|
C3 qJ
g T3
G O
8 >
3
CO £
|
Lägsta
arfvode
|
Högsta
arfvode
|
1
|
|
kr.
|
kr.
|
kr.
|
klass
|
kr.
|
klass
|
kr.
|
|
&.) Tjänstemän:
befälhafvare ............
|
2.250
|
\
750
|
3.000
|
—
|
|
—
|
—
|
Aflöningen kan höjas efter
5 år med 500 kr. och efter
10 år med ytterligare 500
kr. Befälhafvare åtnjuter
för hvarje enkel resa, han
tjänstgör, 1 kr. såsom till-
läggsarvode.
|
l:ste styrman och re-
servbefälhafvare
|
—
|
—
|
—
|
4
|
2.100
|
2
|
2.700
|
f Förste styrman åtnjuter |
Iför hvarje enkel resa han
{tjänstgör såsom befälhaf-
Ivare, 1 krona såsom till-
|
l:ste maskinist.........
|
|
|
|
3
|
2.400
1.500
|
i
4
|
3.000
2.100
|
|
2:dre styrman .........
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
b.) Betjänte:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2:dre maskinist.........
|
|
|
|
G
|
1.500
|
4
|
2.100
|
|
3:dje styrman .........
|
__
|
_
|
___
|
|
|
|
|
3:dje maskinist.........
|
__
|
_
|
_
|
8
|
1.080
|
6
|
1.500
|
|
4:de maskinist .........
|
_
|
|
_
|
|
|
förhandseldare .........
|
|
|
_
|
13
|
720
|
9
|
9G0
|
|
rorgängare...............
|
|
|
|
14
|
GG0
|
9
|
960
|
|
timmerman ............
|
|
|
_
|
|
eldare ..................
|
|
|
|
1 14
|
660
|
10
|
900
|
|
matros ..................
|
—
|
—
|
—
|
15
|
600
|
11
|
840
|
|
Bill. till Riksd. Prot. 1003. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 5 Iläft.
3
14
Riksdagens Skrifvelse N:o 44.
Anm. 1. I likhet med öfriga tjänstemän och betjänte vid distrikten)
hvilka ej åtnjuta fri bostad, äger en hvar af färjans ordinarie personal att
uppbära hyresbidrag.
Anm. 2. Ifrågavarande personal åtnjuter fri kost i enlighet med
med den för besättningar å svenska handelsfartyg fastställda spisordning.
Anm. 3. Ofvannämnda betjänte erhålla uniformspersedlar in natura
enligt reglemente, som af järnvägsstyrelsen fastställes.
Anm. 4. För ifrågavarande personal äro i öfrigt tillämpliga gäl¬
lande aflöningsreglementers bestämmelser för annan distriktspersonal.
Stockholm den 18 april 1903.
Med undersåtlig vördnad.
Stockholm, Svenska Tryckeribolaget Ekman & Go, 1903.