Motioner i Första Kammaren, N:o 45.
I
N:o 45.
Af friherre Klillgspor, i anledning af Kungl. Maj:ts proposition
om anvisande af anslag för år 1904 till fortsättning af
statsbanebyggnaden frän Oöteborg öfver Uddevalla till Skee.
Uti Kungl. Maj:ts nådiga proposition n:o 36 af den 30 jannari 1903
angående anslag för ar 1904 till fortsättning af statsbanebyggnaden från
Göteborg öfver Uddevalla till Skee har föreslagits, att järnvägen i fråga skulle
dragas öster om sjön Hällungen. Så vidt man kan inhämta af handlingarna,
ha så godt som alla officiella myndigheter — Kungl. Maj:ts befallnings¬
hafvande, landstinget och kungl. järnvägsstyrelsen — tillstyrkt den rasera linjen
på mycket vägande grunder, och hufvudskälet eller kanske enda skälet för
Kungl. Maj:ts motsatta beslut är, att västra vägen skulle blifva 764 meter
längre och kosta 503,000 kronor mera än linjen öster om Stora Hällungen.
Departementschefens egen motivering upptager följande yttrande: »Hvad
de ifrågasätta olika linjerna a bansträckan Uddevalla—Göteborg angår och
först banans framdragande förbi sjön Stora Hällungen, kan visserligen icke
förnekas, att den västra sträckningen, särskildt sådan densamma utstakats
öfver Svenshögen och Bua, synes äga företräde framför den östra därigenom,
att den, såsom gående genom en tätare bebyggd samt i afseende på jord¬
bruk och industri lyckligare lottad trakt, skulle i kommunikationshänseende
tillgodose ett väsentligen större intresse än den östra, äfvensom därutinnan,
att till följd häraf den västra linjens trafikområde skulle för järnvägsföre¬
taget vara ekonomiskt förmånligare.»
Bih. till Bilcsd. Pilot. 1903. 1 Samt. 2 Afd. 1 Band. 19 Höft. (N:o 45.) 1
2 Motioner i Första Kammaren, N:o 45.
Jag anhåller nu att få hänvisa till denna motivering, där västra
linjen gifves ett bestämdt företräde, och då jag dessutom genom egen be¬
kantskap med ortsförhållandena fått den uppfattning, att en längdbana
genom Bohuslän, som ej går väster om sjön Hällungen och därigenom berör
kusten vid »Stenung», därifrån vattenförbindelse äger rum med de stora
öarna Tjörn och Orust och hela skärgården, skulle förlora en stor del af
sin betydelse, anhåller jag,
att Riksdagen behagade afslå Kungl. Maj:ts nå¬
diga proposition hvad beträffar järnvägens dragande
öster om sjön Stora Hällungen och fastställa, att järn¬
vägen skall dragas väster om sagda sjö med station
vid Stenungssund i hufvudsaklig öfverensstämmelse med
någon af de linjer, kungl. järnvägsstyrelsen förordat,
samt för sagda ändamål öka anslaget med 503,000
kronor.
Om remiss till statsutskottet anhålles.
Stockholm den 20 februari 1903.
Carl Klingspor.
Stockholm, Svenska Tryckeribolaget Ekman & Co, 1903.