8
MHioner i Andra Kammaren, N:o 71.
iV:o 71.
Af herr A. H. Hammarskjöld m. fl., angående räntan å de till
Hultsfred— Västerviks och Västervik—Åtvidaberg—Ber sbo
järnvägar lämnade statslån.
Hultsfred—Västerviks järnväg har ett statslån å 1,750,000 kronor
och Vestervik—Åtvidaberg—Bersbo järnväg ett å 1,865,000 kronor, å
hvilka lån skall erläggas V2 procent kapitalafbetalning och 4 1/2 procent
ränta. Men därjämte finnes i kontrakterna en så lydande bestämmelse:
»Därest förfallet inbetalningsbelopp icke varder i föreskrifven ordning
erlagdt, skall bolaget gälda 6 procent årlig ränta.» (Se Bil. 1). Då
järnvägsbolagen under många år icke kunnat i rätt tid erlägga förfallna
annuiteter, ha, på grund af nu anförda bestämmelse, i straffräntor, äfven
benämnda »öfverräntor», utkräfts betydande belopp, hvilka enligt bilagda
uppgifter från järnvägarnes trafikchef uppgått till följande:
För Hultsfred—Västerviks järnväg: för åren 1886 t. o. m. 1902:
öfverränta å förfallen kapitalskuld 27,567 kronor 37 öre
» » ogulden ränta ............ 65,511 » 16 »
eller tillsammans 93,078 Trönör 53 öre
(Se Bil. 2.)
För Västervik—Åtvidaberg—Bersbo järnväg åren 18911, o. m. 1902:
öfverränta å förfallen kapitalskuld 8,293 kronor 38 öre,
» » ogulden ränta ............ 17,211 » 57 »
eller tillsammans 25,504~kronor 95 öreT
(Se Bil. 3.)
Motioner i Andra Kammaren, N:o 71.
9
Det är möjligt, att ingenting kan invändas mot att öfverränta
erlägges på fördröjd kapitalafbetalning, men det synes hvarken rätt
eller billigt, att staten kräfver ränta på ränta, då sådant enligt lag är den
enskilde förbjudet. Då kommuner och enskilde offrat stora belopp för
tillkomsten af dessa för orten nödvändiga järnvägar, och Kalmar läns
norra landsting, på grund af att det vid järnvägarnes byggande iklädt
sig garanti för annuiteterna å två obligationslån, årligen får tillsläppa
omkring 25,000 kronor, synes det hårdt, att staten, som på dessa före¬
tag icke offrat någonting, skall utkräfva straffräntor, som ytterligare
försvåra järnvägsförvaltningarnes sträfvan att fullgöra sina förbindelser,
och få vi därför vördsamt anhålla, att Riksdagen måtte medgifva,
att från och med detta år ingen öfverränta må
utkräfvas å de till Hultsfred—Västerviks och Västervik—
Åtvidaberg—Bersbo järnvägar lämnade statslån eller,
om detta ej i sin helhet kan bifallas, att åtminstone
öfverräntorna å oguldna räntor måtte bortfalla.
Stockholm den 26 januari 1903.
Hugo Hammarskjöld
O. W. Redelius.
• S. M. Petersson.
A. Axel Lund.
A. P. Risberg.
Bih. till liiked. Prof. 1.003. 1 Samt. 2 Afd. 2 Band. 21 Höjt. (N:is 68—72). 2
10
(Bil. 1.)
Motioner i Andra Kammaren, N:o 71.
Utdrag aj kontrakt emellan kungl. styrelsen för
allmänna väg- och vattenbyggnader, å Kungl. Maj:ts
och kronans vägnar, samt styrelsen för Västervik
Åtvidaberg - - Bersho järnvägsaktiebolag.
§ 5.
Annuiteten för låneunderstödets återgäldande beräknas till sex
procent å ursprungliga försträckningsbeloppet, af hvilken annuitet först
godtgöres ränta efter fem för hundra å oguldet kapitalbelopp och åter¬
stoden utgör afbetalning därå.
§ 6.
Anstånd med räntas erläggande å hvarje särskildt belopp af för-
sträckuingen må åtnjutas under tre år från lyftningsdagen, dock icke
utöfver ett år från den dag, den 31 december 1880, då järnvägen och
bibanan böra vara för trafik öppnade; skolande den sålunda uppskjutna
likviden af räntan fullgöras genom eu mot samma räntas belopp sva¬
rande utsträckning af tiden för anuuitetens erläggande, så att statsverket
för sin försträckning blir till fullo godtgjordt.
§ 7-
Kapitalafbetalning skall för bolaget vidtaga den 31 december
1883 och i sammanhang därmed dessförinnan upplupen och obetald
ränta, för så vidt uppskof med densammas erläggande icke beviljats,
godtgöras; skolande annuiteten sedermera samma dag hvarje år erläg¬
gas, till dess låneunderstödet och all därå upplupen ränta blifvit till fullo
godtgjord.
Motioner i Andra Kammaren, N:o 71.
It
§ 8-
Därest förfallet inbetalningsbelopp icke varder i föreskrifven ord¬
ning erlagdt, skall bolaget därå gälda sex procent årlig ränta, intill
dess samma belopp varder behörigen inbetaldt.
Västervik den 3 april 1877.
Rätt utdraget intyga:
Arvid Hanson. John Nilson.
Ett lika lydande kontrakt af den 29 mars 1877 är upprättadt mel¬
lan kungl. styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader, å Kungl.
Maj:ts och kronans vägnar, samt styrelsen för Hultsfred—Västerviks
järnvägsaktiebolag, betyga:
Arvid Hanson.
John Nilson.
12
Bil. Ii.
Motioner i Andra Kammaren, N:o 71.
Uppgift å af Hultsfred— Västerviks järnvägsaktiebolag till riksgälds-
kontoret inlevererade öfverräntor å statslån under åren
1886-1902.
År.
|
Öfver
förfallen
kapitalskuld.
|
ränta å
ogulden
ränta.
|
Summa.
|
1886
|
456
|
1
47
|
305
|
92
|
762
|
39
|
1887
|
634
|
93
|
1.803
|
33
|
2,438
|
26
|
1888
|
647
|
79
|
2,583
|
70
|
3,231
|
49!
|
1889
|
683
|
61
|
2,641
|
39
|
3,325
|
|
1890
|
714
|
38
|
2,380
|
62
|
3,095
|
_ '
|
1891
|
— —
|
—
|
-- -
|
—
|
|
1
|
1892
|
746
|
52
|
2,650
|
16
|
3,396
|
68
|
1893
|
2,653
|
46
|
9,877
|
79
|
12,531
|
26
|
1894
|
1,667
|
13
|
6,385
|
37
|
8,052
|
60
|
1895
|
1,742
|
15
|
7,407
|
85
|
9,150
|
|
1896
|
— —
|
—
|
- -
|
—
|
|
_
|
1897
|
3,701
|
26
|
14,104
|
56
|
17,805
|
80
|
1898
|
1,370
|
94
|
4,582
|
13
|
5,953
|
07
|
1899
|
1,731
|
29
|
4,146
|
96
|
5,878
|
26
|
1900
|
2,655
|
79
|
3,005
|
70
|
5,661
|
49
|
j 1901
|
3,621
|
90
|
1,388]
|
96
|
5,010
|
86
|
1902
|
4,539
|
76
|
2,246
|
73
|
6,786
|
49
|
|
27,567|3?|
|
65,511 ji 6|
|
93,078
|
53.
|
Västervik den 14 januari 1903.
A. G. Ståhle
Trafikchef.
Motioner i Andra Kammaren, N:o 71.
13
Bil. 3.
Uppgift å af Västervik—Åtvidaberg—Bersbo järnvägsaktiebolag till
riksgäldskontor inlevererade öfverräntor å statslån under åren
1891—1902.
År.
|
Öfverränta å
|
Summa.
|
förfallen
kapitalskuld.
|
ogulden
ränta.
|
1891
|
437
|
57
|
958
|
01
|
1,395
|
58
|
1892
|
508
|
07
|
1,077
|
76
|
1,585
|
83
|
1893
|
868
|
79
|
1,309
|
56
|
2,178
|
34
|
1894
|
907
|
89
|
1,939
|
61
|
2,847
|
50
|
1895
|
948
|
74
|
2,914
|
60
|
3,863
|
34
|
1896
|
1,254
|
98
|
3,069
|
39
|
4,324
|
37
|
1897
|
899
|
71
|
2,362
|
68
|
3,262
|
29
|
1898
|
589
|
69
|
1,016
|
84
|
1,606
|
63
|
1899
|
631
|
46
|
992
|
95
|
1,624
|
41
|
1900
|
339
|
36
|
621
|
—
|
960
|
36
|
1901
|
563
|
42
|
629
|
99
|
1,193
|
41
|
1902
|
343
|
70
|
319
|
29
|
662
|
99
|
|
8,293(38
|
17,211
|
67
|
25,504
|
95
|
Vid 1900 års slut häftade följande järnvägar i skuld till staten
för öfverräntor:
Vislanda—Bolmens järnvägsaktiebolag ........................... Kr. 228,674:
Lenna—Norrtelje dito .......................... „ 181,583:32.
Hessleholm—Markaryds dito ........................... „ 1,496: 7 6.
Västervik den 14 januari 1903.
A. G. Btåhle
Trafikchef.