Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
1
N:o 55.
Ant. till Riksd. kansli den 22 april 1902, kl. 1 e. m.
Utlåtande, i anledning af Kongl. Majds proposition angående pro¬
visoriska anordningar vid Stockholms centralstation m. m.
(B- A.)
Uti en den 28 sistlidne februari till Riksdagen atlåten proposition
(n:o 40) har Kong!. Maj:t, under åberopande af propositionen bilagdt
statsrådsprotokoll öfver civilärenden för samma dag, föreslagit Riksdagen
dels att för år 1903 bevilja:
till utförande af provisoriska anordningar vid centralstationen och norra
stationen i Stockholm ................................. kronor 1,368,000: —
till påbörjande af permanent godsbangård vid Norr
tulls station........................................................ » 414,000:
och till påbörjande af en rangeringsbangård vid
Tomteboda ......................................................... » 390,000: —
eller tillsammans kronor 2,172,000: -—
att utgå från riksgäldskontor, med rätt för Kongl. Maj:t att låta utaf
detta belopp förskottsvis under innevarande år af tillgängliga medel ut¬
anordna 1,000,000 kronor;
Bill. till Riksd. Prof. 1902. 4 Sami. 1 Afd. 37 Käft. (N:o 55). 1
2
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
dels att medgifva, att det belopp, för hvilket enligt Riksdagens
skrifvelse den 1 maj 1900 må inköpas sådana egendomar, som af Kongl.
Maj:t pröfvas vara för statens jernvägar behöfliga för genomförande af
nya bangårdsanordningar i Stockholm, må höjas från 5,000,000 kronor
till 6,000,000 kronor, under iakttagande fortfarande af de i samma
skrifvelse faststälda vilkor, med det tillägg, att medlen må kunna i före¬
kommande fall användas jemväl till inköp af gatamark och till löse¬
skilling vid förvärf af egendom i enlighet med gällande bestämmelser
angående jords eller lägenhets afstående för allmänt behof;
dels och att medgifva, att ett för anläggning af godsbangård vid
Norrtulls station erforderligt område af omkring 38 ar af kronolägenheten
Stallmästaregården i Solna socken må af jernvägsstyrelsen öfvertagas för
att disponeras för statens jernvägars räkning, med skyldighet för jern¬
vägsstyrelsen att utgifva den ersättning för förlust eller olägenhet i an¬
ledning af öfverlåtelsen, som må böra lägenhetens nuvarande arrendator
tillkomma.
I en inom Andra Kammaren väckt motion (n:o 180) har herr G.
O. Wallenberg hemstält, att Riksdagen måtte, med afslag å Kongl. Maj:ts
proposition, angående åtskilliga anläggningar inom Stockholms bangårds-
område, i hvad den afser påbörjandet af en godsbangård vid Norrtull, i
skrifvelse till Kongl. Maj:t anhålla, att Kongl. Maj:t täcktes tillse, att,
vid uppgörandet af förslag till nya godsstationer i Stockholm, dessa, så
vidt möjligt vore, måtte komma i omedelbar förbindelse med lastkajerna
vid Saltsjön eller Mälaren.
Till det vid den kongl. propositionen fogade statsrådsprotokollet
har statsrådet och chefen för civildepartementet anfört följande.
Den 10 april 1896 behagade Kongl. Maj:t uppdraga åt jervägs-
styrelsen att, efter vederbörlig utredning, taga under öfvervägande och
till Kongl. Maj:t inkomma med nytt fullständigt, af kostnadsförslag
åtföljdt definitivt förslag, huru centralstationen i Stockholm borde på ett
för trafikens ombesörjande tillfredsställande sätt lämpligast ordnas. På
framställning af jernvägsstyrelsen medgaf Kongl. Maj:t vidare den 27
november 1896, att jernvägsstyrelsen finge för erhållande af förslag till
Statsutskottet Utlåtande N:o 55.
3
ordnande af centralstationen anordna en internationel täflan enligt af
styrelsen utarbetadt program. Efter det pristäfling sålunda af jern vägs¬
styrelsen anordnats och åtskilliga täflingsförslag inkommit, hade den ut¬
sedda prisnämnden tilldelat första priset åt ett af ingeniörerna C. O.
Gleim från Tyskland och S. Eyde från Norge uppgjordt förslag, om¬
fattande ordnandet af icke allenast centralstationen, utan äfven stations-
förhållandena i och invid Stockholm i deras helhet. Med anledning af
föreskriften i kongl. brefvet den 10 april 1896 hade derefter jernvägs-
styrelsen i underdånig skrifvelse den 29 januari 1901 afgifvit ett af
kostnadsberäkningar åtföljdt förslag till omgestaltning af bangårdsför-
hållandena i och invid Stockholm, hvilket förslag uppgjorts med ledning
af förberörda af Gleim och Eyde författade, prisbelönade förslag till nämnda
omgestaltning.
I betraktande af de stora kostnader, som genomförandet af an-
ordningarne enligt jern vägsstyrelsens berörda förslag skulle kräfva, fann
Kongl. Maj:t den 8 mars 1901 godt uppdraga åt en komité af sak¬
kunnige män att, med särskildt tagen hänsyn dertill, huruvida icke
ifrågavarande bangårdsförhållanden kunde för mindre kostnad på ett för
trafikens behöriga ombesörjande och hufvudstadens intressen likväl till¬
fredsställande sätt ordnas, till Kongl. Maj:t inkomma med yttrande i an¬
ledning af ej mindre jernvägsstyrelsens förslag till omgestaltning af ban-
gårdsförhållandena än äfven styrelsens förslag rörande vestra stambanans
ändrade inledande till hufvudstaden samt att dervid tillika taga i öfver¬
vägande gjorda uttalande rörande annan sträckning af denna stambana
än den af styrelsen förutsatta, hvarjemte komitén berättigas att, derest
annat sätt för frågornas lösning än det af jernvägsstyrelsen föreslagna
syntes komitén böra ifrågakomma, derom afgifva förslag.
Under de arbeten inom denna komité, som vid ett flertal samman¬
träden pågått, hade — såsom ock varit att vänta — i anledning af den
stora omfattningen af komiténs uppdrag så många skilda meningar och
olika uppslag förekommit, kräfvande så omfattande utredningar, att
yttrande och förslag från komitén omöjligen kunde vara att vänta å
sådan tid, att någon framställning i anledning deraf skulle kunna aflåtas
till innevarande års Riksdag.
Under sådant förhållande och då för närvarande icke kunde för¬
utses, när komiténs arbeten hunne afslutas, och än mindre den tidpunkt,
då, efter Kong]. Maj:ts pröfning och komiténs förslag och Riksdagens
derpå i frågorna fattade beslut, anordningarne å härvarande bangårdar
4
Statsutskottets Utlåtande N:o 55,
och särskild! å centralbangården kunde förväntas hafva blifvit satta i ett
skick, som motsvarade trafikens kraf, hade jernvägsstyrelsen i skrifvelse
den 6 december nästlidna år funnit sig böra hos Kongl. Maj:t göra
framställning om provisoriska anordningars vidtagande för afhjelpande
af de största bristerna och förebyggande af stundom öfverliängande
trafikfaror, allt i afvaktan på en slutlig lösning af den stora bangårds-
frågan i Stockholm.
Jernvägsstyrelsen hade härvid till en början åberopat sin i om-
förmälda skrifvelse den 29 januari 1901 intagna redogörelse för trafikens
stora tillväxt vid Stockholms centralstation och dess bistation, den s. k.
norra stationen. I nämnda skrifvelse fanns intagen följande öfversigt:
1
1
År
|
Antal
|
resande
|
Gods
|
Anlända
|
Afresta
|
Anländt
|
Afsändt
|
Ton
|
1875 ..................
|
252,655
|
250,746
|
59,017
|
33,531
|
1880 ..................
|
284,851
|
288,015
|
76,342
|
48,475
|
1885 ..................
|
396,261
|
332,857
|
135,553
|
62,884
|
1890 ..................
|
340,978
|
338,193
|
159,875
|
57,750
|
1895 ..................
|
414,237
|
376,245
|
183,775
|
58,058
|
1896 ..................
|
459,950
|
399,634
|
192,460
|
67,372
|
1897 ..................
|
764,695
|
470,383
|
184,968
|
72,015
|
1898 ..................
|
614,279
|
516,903
|
212,457
|
80,467
|
1899 ................
|
730,022
|
626,798
|
202,821
|
95,493
|
hvarjemte meddelats, att vid Stockholms centralstation expedierats i
medeltal för dag under år 1890 63, under år 1895 69, under år 1896
73, under år 1897 84, under år 1898 89, under år 1899 104 och under
år 1900 116 tåg. Enligt den tidtabell, som vore gällande från och med
den 1 oktober 1901, uppginge antalet tåg till 127 om dagen. Utrym¬
met vore vissa tider af dygnet så strängt upptaget, att man i det allra
närmaste stode vid resursernas gräns; och styrelsen hade icke ansett
sig böra fördölja, att faran för olyckshändelser stundom vore öfver-
hängande.
Jernvägsstyrelsen, som ansåge sig icke kunna taga på sitt ansvar
att söka utan fara för lif och egendom uppehålla den trafik, som exi¬
sterade, med mindre än att skyndsamt åtgärder vidtoges till afsevärdt
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
5
förbättrande af förhållandena, hade låtit utarbeta och öfverlemnade med
skrifvelsen förslag till provisoriska utvidgningar och anordningar vid
centralstationen och norra stationen ; och hade styrelsen för detta förslag
lemnat följande redogörelse.
hörslaget afsåge i hufvudsak att vid centralstationen skilja den
lokala persontrafiken från fjerrtrafiken samt att för de tomma tågsätten
bereda lämpligt antal uppställningsspår så belägna, att in- och utförandet
af tågen till och från dessa spår kunde ske utan hinder och fara för
sjelfva tågtrafiken på de verkliga tågvägsspåren.
För den lokala persontrafikens betjenande skulle emot mälarstran¬
den invid Jakobsgatans förlängning uppföras ett provisoriskt mindre
stationshus med tillhörande plattformar. Då lokaltågens antal utgjorde
öfver 50 procent af samtliga tåg, som trafikerade centralstationen, torde
det ligga i öppen dag, att ett aflyftande af denna lokaltrafik från cen¬
tralstationshusets lokaler och spåren under hallen skulle väsentligt un¬
derlätta skötseln af fjerrtrafiken, hvilken der fortfarande skulle expe¬
dieras.
För erhållandet af för tågsätten nödiga uppställningsspår, som cen¬
tralstationen allt fortfarande saknade, äfvensom för beredande af särskilda
tågvägar dels till det nyssnämnda lokaltrafikstationshuset, dels för passe¬
rande godståg erfordrades upplåtelse eller förvärf af ej mindre den del
af Lilla Munklägersgatan och angränsande delar af från denna utgående
gator, som läge omedelbart vester om nuvarande bangården, än äfven de
intill berörda gata närmast liggande tomterna samt förlängning af Kungs¬
gatans viadukt och i allmänhet eu förändring och förbättring af spår-
och vexellägena, lämpade efter de nya dispositionerna på ett sålunda
något förstoradt bangårdsområde.
För att undanrödja de hinder och den trängsel, som nästan dag¬
ligen förefunnes uti sjelfva centralstationshuset, inginge i förslaget
såsom en vigtig och integrerande del vissa förändringar af nämnda hus.
Sålunda skulle midtelpartiet förses med en utbyggnad emot central¬
planen för beredande af bättre utrymmen vid biljettförsäljningen och res-
godsemottagningen inom en större vestibul; långs husets fasad på båda
sidor om midtelpartiet skulle utvändiga korridorer anordnas, hvarigenom
husets nuvarande hela bredd komme sjelfva trafiklokalerna och deras
utrymmesbehof till godo, hvarjemte en del förändringar och förflyttnin¬
gar af åtskilliga lokaler i husets bottenvåning förutsetts. Detta för¬
slag till ett provisoriskt omdanande af byggnader och spårsystem vid
6
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
centralstationen vore så planlagdt, att det icke på något sätt förryckte
eller fastläste frågan, hvar den blifvande stora nya centralstationen
skulle läggas. I stort sedt utgjordes detta provisorium hufvudsakligast
af spåranordningar, hvilkas öfverbyggnad äfvensom för trafiksäkerhetens
betryggande föreslagna vexelförreglingar hade sitt värde qvar, hvar de
än utfördes eller flyttades, och beträffande de områden och tomter, som
måste för förslagets utförande förvärfvas, hölle styrelsen före, att, äfven
om den blifvande centralstationen skulle komma att förläggas på annan
plats, dessa områden då utan någon förlust för statsverket borde kunna
afyttras.
Förslaget hade beräknats medföra en kostnad af 1,368,000 kronor.
Förvärfvandet af för detsammas genomförande erforderlig, enskilde till¬
hörig mark ansåges komma att kräfva ett belopp af 1,425,000 kronor att
liqvideras med användande af icke disponerade 2,543,869 kronor af de
5,000,000 kronor, som Eiksdagen stält till Kongl. Maj:ts förfogande för
förvärf af mark inom Stockholm för bangårdsanordningarna derstädes.
Yärdet af de Stockholms stad och Stockholm—Vesterås—bergslagens
jernvägsaktiebolag tillhöriga områden, hvilka behöfde tagas i anspråk för
ifrågavarande ändamål, hade af sakkunnig uppskattats till respektive
985,025 kronor och 458,950 kronor eller till sammanlagdt 1,443,975 kronor.
Beträffande Stockholms stads områden trodde sig styrelsen hafva
anledning antaga, att dessa kunde förvärfvas på annat sätt än genom
kontant betalning, men skulle så icke varda förhållandet, komme för
hela jordförvärfvet att erfordras ett belopp af 325,106 kronor utöfver
hvad som återstode af nyssnämnda 5,000,000 kronor.
Det sålunda till sina hufvuddrag omnämnda förslaget med till det
samma hörande bestämda tågvägar för afgående och ankommande fjerr-
tåg, för lokaltågen och de södergående godstågen äfvensom för drifts-
bangårdens anslutningsspår kunde icke komma till utförande med mindre,
än att en ganska afsevärd del af de spår, som hittills disponerats af
norra stationen för godstrafiksändamål, finge användas för och framdeles
betjena person- och ilgodstrafiken från och till centralstationen. Under
sådant förhållande måste en del af den nuvarande godstrafiken vid norra
stationen äfvensom det rangeringsarbete, som der nu utfördes, öfverflyttas
till andra ställen. Styrelsen hade då ansett, att vagnslastgodset, särdeles
det gröfre, såsom virke, ved, byggnadsmaterialier, foder m. m., skulle få
sin hufvudsakliga station vid Norrtull, och att godstågens rangering i
stort sedt skulle utföras vid Tomteboda, samt att sålunda i sammanhang
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
1
med det ofvan omförmälda förslaget till förbättrade provisoriska anord¬
ningar vid centralstationen och norra stationen och såsom en nödvändig
följd deraf anordningar skulle träffas vid Norrtull för emottagning och
afsändning af gröfre vagnslastgods och vid Tomteboda för rangering af
alla godståg. Härtill komme, att i' och för sig redan nu förhållandena
vid norra stationen vore sådana, att nödvändigheten bjöde, det godsets
emottagning och afsändning underlättades. Så hade bland annat vid
flera tillfällen denna station icke kunnat upptaga dit destineradt
gods, utan hade af sådan anledning vagnar måst uppehållas ganska afse-
värd tid å andra stationer.
Hur än den slutliga lösningen af Stockholms bangårdsfråga kunde
blifva, komme som hufvudmoment i denna lösning alltid att ingå an¬
läggandet af en godsstation vid Norrtull och af eu rangeringsbangård
vid Tomteboda. Styrelsen hölle derför före, att berörda till utförande
föreslagna anordningar vid Norrtull, sedan — med undantag af två
Stockholms stad tillhöriga mindre områden — erforderlig mark derstädes
nu förvärfvats, icke kunde anses och ej heller borde verkställas såsom
ett provisorium, utan att desamma borde utgöra en början till och en
del af den godsbangård, hvilken derstädes under alla förhållanden måste
komma till stånd, särskild! med hänsyn till den stora stadsdel, som der
i närheten uppstått och raskt utvecklat sig, samt att beträffande Tomte¬
boda, om än det definitiva och detaljerade spårläget på en blifvande
rangeringsbangård derstädes icke för närvarande kunde i dess helhet bestäm¬
mas, de spåranordningar och den för dem betingade terrassering, hvartill
styrelsen nu hemstälde om medel, komme att hafva sitt fulla värde för
den blifvande stora rangeringsbangården, som likaledes under alla för¬
hållanden och vid hvarje framstäldt förslag alltid varit derstädes tilltänkt.
Styrelsen hade derför hemstält, att vid Norrtull måtte såsom permanent
anläggning få påbörjas anordnandet af en godsbangård, till det omfång,
som de nuvarande förhållandena kräfde, och för en beräknad kostnad af
414,000 kronor, samt att vid Tomteboda nödiga rangerspår måtte få ut¬
läggas och tågvägarne bättre anordnas för en beräknad kostnad af 390,000
kronor, allt i afsigt att från norra stationen aflyfta större delen af vagns¬
lastgodset samt det rangeringsarbete, som der icke vidare kunde utföras,
om den provisoriska omdaning af centralstationen, hvartill styrelsen nu
framlade förslag, blefve beslutad.
Skulle omhandlade förslagen vinna Kongl. Maj:ts gillande och
komma till utförande, ansåge styrelsen, att de svåraste olägenheterna för
8
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
den närmaste framtiden blefve undanröjda, samt att dessa provisoriska
anordningar borde kunna under en tidrymd af 10 ä 12 år vara till
fyllest för ett någorlunda beqvämt och trafiksäkert besörjande af rörelsen
vid centralstationen. Styrelsen förestälde sig derjemte, att frågan om det
permanenta ordnandet af bangårdsförhållandena i kufvudstaden skulle
kunna blifva så tidigt afgjord af Kongl. Maj:t och Biksdagen, att då det
nu föreslagna provisorium befunnes icke vara tillräckligt, arbetena på den
nya centralbangården och dermed sammanhängande anordningar fortskridit
så långt, att vid den tidpunkt, då ytterligare behöfligt utrymme påfor¬
drades, sådant kunde beredas vid de nya permanenta anläggningarna.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt och då det vore en
trängande nödvändighet, att någonting snarast möjligt gjordes för att för¬
bättra trafikförhållandena vid centralstationen, hade styrelsen hemstält,
att Ivongl. Maj: t. ville till innevarande års Piksdag aflåta proposition om
beviljande af anslag till utförande af omförmälda anläggningar, nemligen
för provisoriska anordningar vid centralstationen och norra stationen
1,693,106 kronor, deri inberäknade de 325,106 kronor, som under an-
gifven förutsättning möjligen erfordrades utöfver förberörda af Piksdagen
förskottsvis beviljade 5,000,000 kronor samt för påbörjande af anlägg¬
ning af dels permanent godsbangård vid Xortull 414,000 kronor, dels
rangeringsbangård vid Tomteboda 390,000 kronor, med rätt för Kongl.
Maj:t att af nu angifna summa redan under år 1902 disponera 1,000,000
kronor.
Slutligen hade styrelsen anmält, att för utförande af ifrågavarande
anordningar vid Norrtull omkring 3,800 qvadratmeter erfordrades af den
Kongl. Maj: t och kronan tillhöriga mark vid Stallmästaregården.
Enligt ett vid jernvägsstyrelsens skrifvelse fogadt utdrag af proto¬
kollet vid omförmälda 1901 års bangårdskomités sammanträde den 4
december 1901, hade komitén, efter tagen del af jernvägsstyrelsens
ifrågavarande förslag, såsom sin mening beträffande samma förslag
uttalat,
att det för tillgodoseende af den vid Stockholms centralstation
och norra station ständigt växande trafikens kraf med nödvändighet er¬
fordrades, att anordningar ofördröjligen vidtoges till förbättrande af de
nuvarande stationsförhållandena derstädes;
att de af jernvägsstyrelsen nu föreslagna provisoriska anordnin¬
garna, Indika utgjorde de minsta förändringar af de nuvarande förhållan¬
dena, som lämpligen kunde för undanrödjande af de svåraste, nu rådande
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
9
olägenheterna ifrågasättas, syntes vara af sådan beskaffenhet, att, utan
att desamma kunde inverka på sättet för den slutliga lösningen af jern
vägsstationsfrågan i Stockholm, de kostnader, som på dem kornme att
nedläggas, skulle lända till ganska afsevärd nytta vid stationsförhållan-
denas slutliga ordnande och således icke kunde anses vara i nämnvärd
grad för framtiden förspika;
samt att de permanenta anläggningarna af en godsstation vid
Norrtull för gröfre vagnslastgods och af eu rangeringsstation vid Tomte¬
boda för godstrafiken, Indika anläggningar gifvetvis måste anses komma,
att under alla förhållanden ingå uti det slutliga ordnandet af stations-
förhållandena i Stockholm, i och för sig nödvändiggjordes af den ökning
i godstrafiken, som redan nu vore för handen.
Då förslaget innebure, att en del kronan tillhörig mark vid Stall¬
mästaregården skulle tagas i anspråk för godsbangården vid Norrtull,
anbefaldes den 24 december 1901 domänstyrelsen att, efter vederböran-
des hörande, skyndsamt afgifva underdånigt utlåtande i ärendet, så vidt
afsåges upplåtelse af mark från Stallmästaregården till statens jern vägar.
I anledning häraf både domänstyrelsen med eget underdånigt
utlåtande den 7 sistlidne februari öfverlemnat underdåniga yttranden af
lägenhetens arrendator samt t. f. domänintendenten och Kong! Maj:ts
befallningshafvande i Stockholms län.
I det af arrendatorn afgifna yttrandet hade denne, som å lägen¬
heten bedrefve en omfattande värdshusrörelse, anfört, att å det område,
som jern vägsstyrelsen önskade taga i anspråk och hvithet vore afsedt
att användas för anordnande af utdragsspår och banvall, funnes uppförd
en stor välbyggd kägelbana samt ett mindre boningshus jemte åtskilliga
bodar och uthus samt att den ifrågasatta banvallen kornme att nödvändig¬
göra borttagandet af kägelbanan jemte öfriga byggnaderna, utskära en
del af den till lägenheten ledande väg med allé samt nödvändiggöra
omläggning af infartsvägen och de å lägenheten inledda gas- och vatten¬
ledningarna och onyttiggöra belysnings- och vattenledningsanstalterna
vid kägelbanan och öfriga åbyggnader i fråga; och hade arrendatorn,
som insåge, att marken utan hinder af arrendator^ protest kornme att
tagas i anspråk för uppgifna ändamålet, och derför ej hade annat än
att foga sig deruti, yrkat, dels att, då det å området uppförda bonings¬
huset. blifvit uthyrd! för tiden till den 14 mars 1906 och hyresgästen i
anledning af den underdåniga framställningen blifvit uppsagd till afflytt¬
ning den 1 oktober innevarande år, området icke måtte af jernvägs-
Bih. till Kikna Prof. 1902. 4 Sami. 1 AJd. 37 Raft. 2
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
styrelsen få tagas i anspråk före sistnämnda dag, dels att, innan området
finge af jernvägsstyrelsen disponeras, arrendator!! måtte beredas tillfälle
att omlägga infartsvägen samt gas- och vattenledningarna, kvilka vore
nedlagda å samma område, dels slutligen att varda ersatt för de förluster,
som genom områdets besittningstagande och banvallens framdragande
kunde arrendatorn orsakas. I detta afseende hade arrendator^ som för¬
behållit sig att framdeles få framställa ersättningsanspråk för stagnation
i rörelse och minskning i inkomster samt för intrång och obehag, yrkat
att för de förluster, som af arrendatorn redan nu kunnat beräknas, er¬
hålla ersättning, för mistad hyra af omförmälda boningshus, till hyres¬
gästen för afflyttning före kontraktstiden, för värdet af kägelbanan med
mera, för omläggning af infartsvägen, för omläggning af gas- och vatten¬
ledningarna, för mistade inkomster af kägelbanan, för minskade inkomster
å rörelsen till följd af kägelbanans borttagande samt för mistad höskörd
med ett sammanlagdt belopp af 30,609 kr. 75 öre jemte 6 procents ränta
derå, till dess beloppet blefve utbetaldt.
I det af t. f. domänintendenten afgifna yttrande hade denne med¬
delat, att områdets afstående för uppgifna ändamålet icke kunde vara
till hinder för dispositionen af lägenheten i öfrigt, vare sig densamma
fortfarande komme att upplåtas på arrende eller skulle på annat sätt
disponeras, samt tillika föreslagit, att, innan andra arbeten inom om¬
rådet påbörjades, jernvägsstyrelsen dels skulle anlägga ny utfartsväg
från lägenheten i stället för den del af den nuvarande, som läge inom
det begärda området, på sätt den underdåniga framställningen bilagd
karta utvisade, dock med den ändring, att vägen lades på ett afstånd
af tre meter mellan den blifvande banvallen och vägdikets yttre kant,
på det plats måtte beredas för alléträd mellan vägen och banvallen, dels
ombesörjde plantering af erforderliga alléträd af lind på samma afstånd
från hvarandra som de förutvarande, dels omlade de gas- och vatten¬
ledningar, som ledde till lägenheten, eller derom med arrendatorn träffade
öfverenskommelse. Beträffande arrendatorns ersättningsanspråk hade t. f.
domänintendenten, utan att för närvarande ingå i bedömande af be¬
loppens storlek, förklarat sig icke hafva något att erinra mot de i arren¬
datorns yttrande intagna särskilda ersättningsrubrikerna, men framhållit,
dels att, för den händelse arrendatorn med vederbörligt tillstånd komme
att under arrendetiden uppföra en ny kägelbana i den gamlas ställe,
ersättning icke borde tillerkännas arrendatorn för förlust i följd af kägel¬
banans borttagande för längre tid, än motsvarande rörelse legat nere, dels
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
11
att ersättning för omläggning af väg och ledningar borde utgå endast i
det fall, att dessa arbeten icke komrae att af jern vägsstyrelsen ombesörjas;
och hade Kongl. Maj:ts befallningshafvande förklarat sig instämma i det
af t. f. domänintendenten afgifna yttrande.
För egen del både domänstyrelsen meddelat :
att kronolägenheten Stallmästaregården förut utgjort en del af
Karlbergs kungsgård, men jemte andra lägenheter blifvit till statsverket
indragen och för dess räkning utarrenderad samt genom kammarkollegii
beslut den 8 februari 1820 till efterrättelse vid oneras utgörande åsatts
'Viss mantal;
att lägenhetens- område enligt deröfver år 1899 upprättad karta
med beskrifning utgjorde............................................... 4 har 66,80 ar,
deraf afsöndrats för jernvägen Stockholm—
Yärtan ............................................................. 12 ar
upplåtits enligt kongl. brefvet den 25 september
1863 till Stockholms stad för väg och
lastbrygga vid Brunnsviken........ ■ 39,40 » 51,40 »
återstår 4 bal’ 15,40 ar,
deraf 3 bar 68,30 ar tomter och åker, 9,30 ar äng och odlingsmark,
10,30 ar afrösningsjord och 27,BO ar impediment, bvilket område blifvit
enligt föreskrift i kongl. brefvet den 16 mars 1900 utarrenderadt under
'b års tid från den 14 mars 1901;
att enligt det af styrelsen för denna utarrendering den 27 juli
1900 med enkan Hilda Wellander afslutade kontrakt årliga arrendet ut-
ginge med 2,450 kronor; och funnes i arrendekontraktet, bland annat,
stadgadt, att jemlikt kongl. brefvet den 19 februari 1864 den till lägen
heten hörande åker och ängsmark skulle såsom äng eller parkanläggning
användas samt att arrendatorn icke egde att utan styrelsens medgifvande
för egen eller annans räkning nybyggnad å lägenheten uppföra eller låta
uppföra; samt
att, på arrendatorns ansökning att å lägenhetens mark få nedlägga
ett vattenledningsrör fram till den å lägenheten befintliga värdshus-
byggnaden och en derintill belägen villabyggnad, styrelsen den 26 juli
1901 förklarat, att från styrelsens sida binder ej mötte för arrendatorn
att inom det arrenderade området anlägga och under arrendetiden be¬
gagna för vattenledningen erforderliga rör, dock med skyldighet för
12
Stateutskoitets Utlåtande Nto 55.
arrendator!! att omedelbart efter rörledningens fullbordande återställa
marken i dess förutvarande skick.
Mot upplåtelsen till jern vägsstyrelsen af ifrågavarande område både
domänstyrelsen ingenting att erinra. Hvad anginge de af arrendator!!
fordrade ersättningar både visserligen, såvidt af bos styrelsen förvarade
handlingar kunde inbemtas, tillstånd till uppförandet af kägelbana med
boningshus icke meddelats, men syntes likväl, vid det förhållande att
bland de arrende vilkor, som varit gällande vid tiden för uppförandet af
kägelbanan, hvilken, enligt hvad en karta öfver lägenheten af år 1862
utvisade, förefunnits redan då, icke förekomma direkt förbud för arren-
datorn att å lägenheten uppföra byggnader för enskild räkning, arrenda¬
tor! icke böra fränkännas ersättning för den skada, som genom byggna¬
dernas borttagande tillskyndades arrendator^ Styrelsen ansåge emellertid
såväl det härför fordrade skadeståndets belopp som de af arrendator! i
öfrigt begärda ersättningar vara alltför högt tilltagna, hvarjemte styrelsen
fäste uppmärksamheten derpå, att, såsom af en bilagd år 1898 öfver
lägenheten upprättad karta med tillhörande beskrifning af år 1899 in-
hemtades, väg till lägenheten redan funnes ledande från allmänna lands¬
vägen till Stockholms stads hamnområde, hvarför ifrågasättas kunde,
huruvida den påfordrade vägan läggningen kunde anses behöflig.
Het torde kunna — yttrar föredragande departementschefen härefter
- anses oomtvistligt, att åtgärder inom den närmaste framtiden måste i
betydande omfattning vidtagas för ordnande af bangärdsförhållandena i
hufvudstaden, på det att dessa måtte komma att motsvara den ökade
trafikens oafvisliga kraf. Bossa åtgärder vore endast den naturliga följden
deraf, att den högst väsentliga, oafbrutna stegringen i trafiken å stats¬
banorna till och från hufvudstaden, som inträffat under den långa tid¬
rymden efter tillkomsten af de nuvarande stationerna i Stockholm, icke
motsvarats af förbättringar och utvidgningar af samma stationer, hvadan
dessa blifvit allt mera otillräckliga för sitt ändamål och, icke minst med
hänsyn till den resande allmänhetens personliga säkerhet, otillfreds¬
ställande.
Nu hade jernvägsstyrelsen på goda skäl stödt sin uttalade åsigt,
att en del af de erforderliga utvidgningarna vore af den trängande be¬
skaffenhet, att man icke kunde stå till svars med att dröja dermed, tills
den anordnade utredningen af frågan i hela dess vidd hunne föras till
slut. Detta gälde närmast den föreslagna provisoriska utvidgningen af
centralstationen. Med jemförelsevis enkla medel skulle man här vinna
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
13
ett af nödvändigheten påkalladt och vid alla stora stationer ifrigt efter-
sträfvadt särskiljande af lokal- och fjerrtrafiken med skilda plattformar
och skilda tågvägar inom stationsområdet jemte nödigt antal uppställ-
ningsspår för tågsätten samt ett genomgångsspår för den transiterande
godstrafiken. Dermed vore ock den mest öfverhängande faran för olycks¬
händelser vid trafikerandet af centralbangården undanröjd.
Ehuru en betydande del af trafiken inom det nuvarande central¬
stationshusets expeditionslokaler på detta .sätt komme att undanflytta,s
till lokaltågstationen vrid Jakobsgatans förlängning, vore dermed ändock
icke tillräckligt sörj dt för undvikande af hinderlig trängsel inom central*
stationshuset, utan fordrades derför dessutom de af jernväg^tyrelsen
föreslagna utvidgningarna inom stationshusets bottenvåning.
Med anledning af behofvet att anordna skilda tågvägar för lokal-
och fjerrtrafiken samt' särskildt spår för den genomgående godstrafiken
komme ändringen i spåranordningarne nödvändigt att sträcka sig öfver
jemväl en stor del af norra stationens bangårdsområde.
Kostnudsförslaget för de föreslagna ändringsarbetena innefattade,
frånsedt tills vidare behofvet af ytterligare markförvärf, följande hufvud-
poster:
förändringar af spårsystemet, innefattande jemväl provisoriska spår och
vexelflyttningar under arbetets gång för uppe¬
hållande af trafiken.................................................... kr. 235,215: —
vexel- och signalsäkerhetsanordningar .......................... » 153,700: —
diverse arbeten, ihnefattande, bland annat, plattforms-
tak, 96,000 kronor, förlängning af underföringen
af Mästersamuelsgatan, 35,000 kronor, förläng¬
ning af viadukten vid Kungsgatan, 241,000 kro¬
nor, samt förlängning af underföringen vid norra
Bautorget, 13,900 kronor,.......................................... kr. 581,255: —
husbyggnadsarbeten, deribland tillbyggnad af central¬
stationshusets vestibul, anordnande af två utvän-
diga korridorer samt förändringar i inredningen
af stationshusets nedre våning, 171,727 kronor
70 öre, äfvensom ankomsthall för lokaltågen,
40,000 kronor, ............................................................ » 219,827: 70
oförutsedda utgifter, administration m. in. (15 %)..... » 178,002: 30
tillsammans kronor 1,368,000: —.
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
Hvad beträffade behofvet af förvärfvande af mark för de ifrågasatta
förbättringarna vid centralstationen har departementschefen till en början
erinrat, att Riksdagen genom skrifvelse den 1 maj 1900, med bifall till
framställning i proposition den 28 nästförutgångne februari, medgifvit,
att inköp åt sådana egendomar, som af Kongl. Maj:t pröfvades vara för
statens jernvägar bchöfliga för genomförande af nya bangårdsanordningar
i Stockholm, Unge af Kongl. Maj:t, efter förslag af jernvägsstyrelsen,
beslutas för ett sammanlagdt belopp af intill 5,000,000 kronor; att köpe-
skillingarne för dessa egendomar finge af statskontoret förskjutas af under
händer varande medel mot ersättning, hvarom Riksdagen framdeles, på
anmälan af Kongl. Maj:t, ville besluta; samt att den afkastning, samma
egendomar kunde komma att lemna under tiden, intill dess de blefve
för det med inköpet afsedda ändamål använda, finge af jernvägsstyrelsen
inlevereras till statskontoret för att redovisas under titel extra uppbörd.
Uti anförande till statsrådsprotokollet för den 23 februari 1900
hade departementschefen framhållit, att det stora, af ingeniörerna (tloim
och Hyde uppgjorda förslaget till nya bangårdsanordningar inom hufvud-
staden, äfven om det begränsades till de nödvändigaste åtgärderna för
stationernas försättande i tidsenligt skick, medförde behofvet att taga i
anspråk omfattande jordområden inom hufvudstaden. Ehuru kostnaderna
för detta jordförvärf icke i bangårdsfrågans dåvarande läge läte sig med
någon säkerhet beräkna, hade departementschefen dock ansett sig böra,
såsom i någon mån belysande, omnämna, att enligt kostnadsberäkningarna
utgifterna för den utvidgning af jernvägsområdet inom Stockholm, som
skulle kunna under flen närmare tiden ifrågakomma, upptagits till
5,123,900 kronor. Hå dertill vore att märka, att förslagsställarne vid
uppgörande af beräkningarne i detta hänseende endast haft att tillgå
uppgifter angående de särskilda tomternas taxeringsvärden, kunde det
tagas för gifvet, att, derest den ifrågavarande marken skulle förvärfvas
genom expropriation, kostnaderna komme att blifva väsentligt högre, än
sålunda beräknats.
Af de sålunda anvisade medlen hade på grund af särskilda kongl.
beslut användts för inköp af:
fastigheten n:is 3 och 10 i qvarteret Braxen, tillhörig aktiebolaget Klara
badinrättning ............................................. kr. 620,000: —
fastigheten n:is 19, 20 och 21 i qvarteret Rundelen,
tillhörig nya aktiebolaget Atlas .............................. kr. 1,836,130: 90
Transport kronor 2,456,130: 90
Statsutskottets Utlåtande N:o 55
15
Transport kr. 2,456,130: 90
fastigheten n:is 4 och 15 i qvarteret Gösen, tillhörig
byggmästaren A. G. Sällström ................................ » 450,000: —
fastigheten n:o 34 i qvarteret Lagerbärsträdet, till¬
hörig förre fabrikören P. Nilsson ........................... » 160,000: —
hvarjemte för värderingar, verkstälda för inköpen,
utbetalts ...................................................................... » 540: —
tillsammans kronor 3,066,670: 90;
hvadan af de anvisade medlen ännu återstode oanvända 1,933,329 kronor
10 öre, af hvilket belopp en del dock komme att åtgå till gäldande
af lagfartskostnader och dylikt för de redan verkstälda köpen.
Fastigheten i qvarteret Kundelen vore afsedd till utvidgning af
stationen vid Norrtull, de öfriga fastigheterna inginge i det område, som
nu erfordrades för utvidgning af centralstationen. De båda sistnämnda
fastigheterna i qvarteren Gösen och Lagerbärsträdet hade inköpts efter
det jern vägsstyrelsens nu ifrågavarande förslag uppgjordes.
Det till jernvägsstyrelsens förslag hörande kostnadsförslag för jord-
förvärfvet innehölle följande poster
Inköp af
I. mark tillhörig Stockholms stad:
mark belägen:
inom Munklägers-
|
|
gatan .........
» Klarabergs-
|
2,444
|
gatan .....
|
240
|
» Mästersamu
|
|
elsgatan .
» Bryggarega-
|
252
|
tan..............
|
264
|
» Kungsholms-
|
|
brogatan
|
231
|
» Kungsgatan
|
1,368
|
summa 4,799 m2 å kr. 50:—kr. 239,950:-
Transport kr. 239,950: —
16
Statsutskottets Utlåtande N:o 55:
Transport kr. 239,950: —
Följande tomter helt och hållet:
Ugglehufvudet n:o 1... 1,002 nråkr. 140: — kr. 140,280: —
Lagerbärsträd^ n:o 2 i 867 '» » 175:— » 151,725: ——
Delar af följande tomter:
Ugglehufvudetn:o 2 ... 294 nr åkr. 140:— » 41,160: —
Gäddan n:o 1............ 1,624 » » 140:— » 227,360::—
Gösen n:is 1 och 3
samt 2 ............. 1,270 » » 140:— » 177,800: —
Del af stadens tomt-
del i ICarpen 135 » » 50:— » 6,750: — jjj. 985 025'_
II. mark tillhörig enskilda personer och bolag utom
Stockholm—Vesterås berg slagens jernväg saktie¬
bolag:
Gösen n:is 4 och 15 ................. 2,794 in2 kr. 450,000: —
Braxen n:o 4............................... 887 » * 220,000: —
Braxen n:o 11 ........................... 705 » » 200,000:—,
Lagerbärsträdet n:o 34............... 885 » » 160,000: —
Lagerbärsträdet n.o 35............... 1,987 » » 395,000:— » 1,425,000:_
III. mark tillhörig Stockholm— Vesterås—bergslagens
jernvägsaktiebolag 9,1 79 m2 å kr. 50:—— — » 458,950: —
summa kronor 2,868,975: —
Detta kostnadsförslag hade, sedan det uppgjordes, blifvit under-
kastadt åtskilliga ändringar.
Den sist i förslaget upptagna posten å 458,950 kronor för inköp
af mark från Stockholm —Vesterås—bergslagens jern vägsaktiebolag kunde,
enligt hvad departementschefen inheratat, utgå ur förslaget, emedan bolaget
förklarat sig åtnöjas dermed, att för ifrågavarande mark, som redan till
större delen disponerades af statens jern vägar, fortfarande tills vidare
som hittills erlades skälig hyra.
Såsom nyss nämnts, hade två af de i förslaget upptagna enskilda
fastigheterna redan inköpts för derför i förslaget beräknade pris, till¬
sammans 610,000 kronor.
Till följd häraf skulle från förslaget, punkterna II och III, afgå
tillsammans 1,068,950 kronor.
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
17
Beträffande derefter de i förslaget upptagna, Stockholms stad till¬
höriga gatuområden, tomter och tomtdelar, tillsammans upptagna till
985,025 kronor, erinrade departementschefen, att jern vägsstyrelsen i sin
ifrågavarande skrifvelse förmält sig antaga, att dessa områden skulle
kunna förvärfvas på annat sätt än mot kontant betalning. Enligt hvad
departementschefen från jernvägsstyrelsen inhemtat, hade emellertid de
underhandlingar, som med stadens myndigheter hittills hunnit föras, icke
gifvit något gynsamt resultat. Sålunda hade för det område, som skulle
för bangårdsanläggningen erfordras från de tomter inom qvarteten Uggle-
hufvudet och Gäddan, hvilka disponerades af stadens gasverk, gasverks-
styrelsen framstält fordran på ersättning med 854,383 kronor, eller såle¬
des 445,583 kronor mer än af jernvägsstyrelsen beräknade 408,800
kronor, beroende detta till eu del derpå att från stadens sida ansetts, att
den trafikled, jernvägsstyrelsen skulle bereda i stället för den helt och
hållet i anspråk tagna Lilla Munklägersgatan, borde göras rakare och
bredare, än jernvägsstyrelsen tänkt sig, och att i följd deraf eu större
areal mark måste förvärfvas. Dessutom hade gasverksstyrelsen förklarat
sig icke kunna afträda områdena förr än den 1 oktober 1904.
På förfrågan hos drätselnämndens första afdelning, huruvida, när
och till hvilket pris samtliga de ifrågavarande staden tillhöriga tomter
och tomtdelar kunde till statsverket försäljas samt huruvida samtidigt
de gatuområden, som behöfdes, kunde blifva till statens jernvägar upp¬
låtna, hade jernvägsstyrelsen från afdelningen erhållit det svar, att af
delningen funnit en definitiv öfverlåtelse af ifrågavarande områden på
sätt jernvägsstyrelsen föreslagit, icke böra för det närvarande ega rum,
hvarför afdelningen icke heller ansåge sig vara i tillfälle att föreslå salu¬
pris för marken i fråga, men att afdelningen för sin del vore villig att
på det sätt medverka till eu provisorisk lösning af frågan om ordnandet
af trafiken vid centralstationen, att afdelningen ville tillstyrka, att de delar
af ifrågavarande områden, som icke tillhörde Stockholms gasverk, till
statens jernvägar upplätes på högst 15 år mot viss årlig afgift samt på
vissa öfriga angifna vilkor, afseende hufvudsakligen sättet och kostnaden
för gatutrafikens ordnande i anledning af upplåtelsen.
Vid derefter fortsatta underhandlingar mellan jernvägsstyrelsen
och befullmäktigadt ombud för drätselnämndens första afdelning hade
från drätselnämndens sida såsom ytterligare vilkor uppställa, bland annat,
att jernvägsstyrelsen skulle — utom hvad Lilla Munklägersgatan anginge
efter de 15 årens förlopp antingen till staden återlemna de upplåtna
Bill. till Riksd. Prof. 1902. 4 Sami. 1 Ajd. 37 Håft. 3
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
18
gatudelarne eller ock på något ställe mellan Jakobsgatan och Kungs¬
gatan, vare sig öfver eller under jernvägen, anordna för gatutrafik kör¬
bar förbindelseled med lika god lutning som de upplåtna gatorna hade.
Då detta vilkor uppenbarligen med nödvändighet förutsatte, att åt
spåranordningarna skulle vid eu definitiv omgestaltning af bangårdarne
i fråga gifvas ett upphöjdt läge, men frågan om eu så stor omgestalt¬
ning ännu utgjorde föremål för utredning, för närvarande hos bangårds-
komitén, hade jernvägsstyrelsen ansett sig icke kunna hos Kongl. Maj:t
göra framställning om godkännande af ett aftal med staden på sådant
vilkor och derför å nyo hänvändt sig till staden genom skrifvelse till
stadsfullmäktige den 10 sistlidne februari.
Af de från stadsmyndigheters sida vid dessa underhandlingar
afgifna utlåtanden erhölle man den uppfattningen, att den väsentliga
anledningen till obenägenheten mot de provisoriska anordningarna enligt
jernvägsstyrelsens förslag vore den, att öfvergången för körtrafik i Gamla
Kungsholmsbrogatans plan skulle komma att genom flera nya spårs ut¬
läggande väsentligt försämras. Denna öfvergång vore visserligen redan
nu genom de täta afstängningarna för tåg och veklingsrörelser mycket
obeqväm, men til! följd af lutningsförhållandena å öfriga förbindelseleder
vore denna i allt fall den mest anlitade för körtrafik med tyngre gods
mellan Kungsholmen och stadens öfriga delar. Härtill syntes ock hafva
slutit sig en förmodan, att den provisoriska anordningen skulle kunna
komma att blifva definitiv så till vida, att åstadkommandet af det upp¬
höjda spårläge, som naturligen vore för gatutrafiken förmånligast, komme
att uppskjutas till obestämd framtid.
Dessa invändningar syntes väl vara af den beskaffenhet, att de¬
samma kunde genom kloka anordningar höfvas, men torde väl i allt fall
åstadkomma, att 'förhandlingarna med staden icke kunde hinna bringas
till slut i så god tid, att resultaten deraf kunde framläggas för nu
församlade Riksdag. Behofvet af de föreslagna provisoriska bangårds-
anordningarna syntes departementschefen åter vara så trängande, att de
för desammas snaraste påbörjande nödvändiga åtgärderna icke borde
uppskjutas på ett år. Lösning af dessa svårigheter syntes departements¬
chefen lättast beredas på det sätt, att framställning gjordes hos Riks¬
dagen om någon utsträckning af det genom Riksdagens skrifvelse den 1
maj 1900 lemnade medgifvande till inköp af egendomar, som behöfdes
för genomförandet af nya bangårdsanordningar i Stockholm.
Jernvägsstyrelsens förslag i fråga om markinköp slutade, såsom
Statsutskottets Utlåtande N;o 55.
19
nämnts, å ett belopp af i rundt tal 2,869,000 kronor. Deraf skulle
emellertid, enligt hvad förut erinrats, afgå i rundt tal 1,069,000 kronor.
Återstoden 1,800,000 kronor skulle åter höjas med i rundt tal 446,000
kronor, derest gasverksstyrelsen skulle hafva rätt i sin uppfattning af
värdet å de från gasverket behöfliga tomterna. Hela det beräkneliga
penningebehofvet för marklösen vore alltså 2,246,000 kronor. Å det
af Biksdagen till användande för markinköp medgifna beloppet 5,000,000
kronor, återstode, såsom nämnts, ännu i rundt tal 1,933,000 kronor.
Det omedelbara behofvet, af ytterligare medel för markinköp skulle
således utgöra 313,000 kronor. Denna summa syntes dock icke med
säkerhet kunna anses tillräcklig. Det vore nemligen först att märka,
att visshet ännu icke kunnat vinnas, huruvida de i förslaget ingående
enskilda egendomarna kunde förvärfvas utan expropriation; och jemväl
i fråga om det öfriga behöfliga området funnes ju ännu icke någon
öfverenskommelse i fråga om priset. Dertill komme, att det ännu funnes
en del områden på andra håll, hvars förvärfvande för de mest behöfliga
förbättringarna af Stockholms bangårdsanordningar icke syntes kunna
undvikas. Vid dessa förhållanden ansåge departementschefen lämpligast,
att Biksdagens medgifvande att inköpa fastigheter för omförmälda ändamål
begärdes utsträckt att omfatta en sammanlagd kostnad af 6,000,000
kronor i stället för 5,000,000 kronor. På det att ovisshet vid tillämp¬
ningen icke måtte råda, borde med anledning af anförda omständigheter
begäras det förtydligande, att äfven gatumark kunde utgöra föremål för
inköp och att medlen jemväl finge användas till löseskilling i anledning
af expropriation.
Järnvägsstyrelsen hade framhållit, att för beredandet af de för
trafikens ordnande å centralstationen nödvändiga tågvägarne kräfdes så
stor del af norra stationens område, att detta dåmera blefve alldeles
otillräckligt för lastning af vagnslastgods och för tågrangeringar, och
att det således blefve nödvändigt att verkställa utflyttningar af större
delen af vagnslastgodstrafiken till Norrtull och af tågrangeringen för
alla godståg till Tomteboda. Då en godsbangård vid det förra stället
och en rangeringsbangård å det senare inginge i hvarje hittills fram¬
kommet förslag till definitiv anordning af bangårdsförhållandena i Stock¬
holm, före således här fråga icke om provisoriska anordningar utan
om delar af det definitiva ordnandet af bangårdsförhållandena.
För det nu erforderliga påbörjandet såsom permanent anläggning
af en godsbangård vid Norrtull till det omfång, som de nuvarande för-
20
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
hållandena kräfde, hade jernvägsstyrelsen beräknat kostnaderna till 414,000
kronor, med följande specificering enligt kostnadsförslaget:
terrassering.......................................................................
|
kronor 86,500: —
|
konstarbete, underföring af Norrtullsgatan ...............
|
■» 52,000: —
|
öfverbyggnad.......................................................................
|
» 110,030: -
|
husbyggnader, betjeningshus och godsmagasin ........
diverse arbeten, deribland omläggning af en väg,
|
65,000:
|
195 kronor,..................................................................
|
» 27,945: -
|
jordlösen, deribland ersättning för bortflyttning af
|
|
ett boningshus och en kägelbana m. m., 10,200
kronor. ......................................................................
|
» 21,500: —
|
oförutsedda utgifter (15% af ofvanstående utom jord-
|
|
lösen) ........................................................................
|
51,025:
|
tillsammans
|
kronor 414,000: —
|
Såsom redan omförmälts erfordrades för bangårdsanläggningen vid
Norrtull ett område af omkring 88 ar af kronolägenheten Stallmästare
gården. Då domänstyrelsen icke haft något att erinra mot den ifråga
satta öfverlåtelsen, syntes Riksdagens medgifvande dertill höra inhemtas,
och borde dervid icke föreslås något annat vilkor, än att jern vägsstyr el sen
skulle vara pligtig utgifva den ersättning för förlust eller olägenhet, som
kunde böra lägenhetens nuvarande arrendator tillkomma.
För utläggande vid Tomteboda af nödiga rangeringsspår och bättre
anordnande af tågvägarne derstädes hade jernvägsstyrelsen beräknat en
kostnad af 390,000 kronor, med följande kufvudposter i kostnads¬
förslaget:
terrassering kronor 47,335: —
ändringar af spårsystemet, omfattande jemväl pro¬
visoriska spår och vexelflyttningar under ar-
betets gång.......................................
|
....................i *
|
174,245: —
|
vexel- och signalsäkerhetsinrättningar
|
..................... O»
|
50,000: —
|
husbyggnader, betjeningshus,
|
. ..................... »
|
60,000:
|
diverse arbeten .....................................
|
...................... »
|
7,500: -
|
oförutsedda utgifter, administration m.
|
m. (15%)...
|
50,920: --
|
|
tillsammans kronor
|
390,000: —
|
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
21
Efter samråd med chefen för finansdepartementet ansåge sig före¬
dragande departementschefen böra föreslå, att de medel, som af Riks-
dagen äskades, begärdes att utgå från riksgäldskontoret, och borde, på
sätt järnvägsstyrelsen hemstält, tillika äskas, att ett belopp af 1,000,000
kronor måtte få redan under innevarande år af tillgängliga medel ut-
anordnas.
I betraktande af den omfattning, hvaruti trafiken vid Stockholms
centralstation och den s. k. norra stationen år för år ökats, synes det
utskottet uppenbart, att med det snaraste åtgärder måste vidtagas för att
genom utvidgning och förbättring af de nuvarande stationsförhållandena
derstädes bereda möjlighet att tillgodose den växande trafikens fordringar.
Det oafvisliga behofvet häraf har med bestämdhet framhållits såväl af
jernvägsstyrelsen som ock af den komité, som blifvit af Kongl. Maj:t
tillsatt för att afgifva yttrande angående den föreslagna omgestaltningen
af bangårdsförhållandena i och invid Stockholm in. m. Enligt hvad
denna komité jemväl uttalat, kunde de nu föreslagna provisoriska anord
ningarna vid nämnda två stationer icke utöfva någon inverkan på sättet
för den slutliga lösningen af jernvägsstationsfrågan i Stockholm, och de
kostnader, som på dessa anordningar nedlades, komma ock efter komi
téns mening att lända till afsevärd nytta vid stationsförhållandenas slut¬
liga ordnande och kunde således icke anses vara i nämnvärd grad för
framtiden förspilda.
Förberörda anordningar afse i hufvudsak att vid centralstationen
särskilja fjerrtrafiken från den lokala persontrafiken, för hvilken ett pro¬
visoriskt mindre stationshus skulle uppföras vid Jakobsgatans förlängning,
vidare att bereda nödigt antal uppställningsspår för tågsätten samt genom-
gångsspår för passerande godståg, hvarjemte utrymmet inom central
stationshuset skulle ökas genom eu tillbyggnad till detsamma. Då en
stor del af de spår, som hittills af norra stationen disponerats för gods¬
trafiken, måste tagas i anspråk för persontrafiken, komme utrymmet vid
denna station, hvilket redan nu vore alltför knappt för den ökade gods-
trafiken, att blifva alldeles otillräckligt för lastningen af vagnslastgods
och för tågrangeringar. . Med anledning häraf har föreslagits att öfver¬
flytta den gröfre vagnslastgodstrafiken till Norrtull och tågrangeringen
till Tomteboda. De anläggningar, som i följd häraf måste göras vid
22
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
dessa två stationer, skulle icke blifva af den provisoriska natur, som de
förut omförmälda anordningarna. Såväl jern vägsstyrelsen som han
gårdskomitén anse nemligen, att i det slutliga ordnandet af stations-
förhållandena i Stockholm under alla förhållanden kommer att ingå an¬
läggandet af eu godsstation vid Norrtull och eu rangeringsbangård vid
Tomteboda. Beträffande Tomteboda station har ej heller lämpligheten af
den föreslagna anläggningen blifvit satt i fråga. Deremot bär, såsom ofvan
nämnts, herr Wallenberg i sin motion yrkat afslag på den gjorda fram¬
ställningen om påbörjande åt eu godsstation vid Norrtull.
Enligt herr Wallenbergs mening är den för ifrågavarande gods¬
station föreslagna belägenheten vid Norrtull synnerligen olämplig. Statio¬
nen skulle nemligen komma att »från hvarandra afskilja två stora städs
områden, nemligen Vasastaden från den blifvande stadsdelen utanför och
norr om Vasastaden*. A den karta, som åtföljer motionen, har utlagts
plan för eu sådan ny stadsdel, sträckande sig norrut ända till Jerva och
vesterut till Sundbyberg. Då emellertid i verkligheten denna stadsanlägg-
ning ännu ej blifvit ens påbörjad samt ett ganska vidsträckt område
söder om den tilltänkta Norrtulls station fortfarande är nästan obebygdt,
ehuru gator blifvit derstädes utstakade, är det svårt att inse, huru sta-
tionsanläggningen skulle kunna medföra sådana olägenheter, som af motio¬
nären framhållits. Om ock stationen ligger i ungefärligen samma plan
som flertalet a.f de från Vasastaden norrut utstakade gatorna, kornme
dock eu för en öfverskådlig framtid fullt tillräcklig och beqväm förbin¬
delse med området norr om stationen att beredas ej mindre genom Norr-
tullsgatan, som går under jernvägen, än ock genom Torsgatan, som är
så högt belägen, att den kan framdragas å eu bro öfver banan.
Motionären har vidare uppgifva, att prolilen för ifrågavarande
bangård och dit ledande spår icke är tillfredsställande, i det att tillträdet
till stationsområdet endast kunde ske förmedelst en lutning af 1 : 100.
Utskottet har emellertid förvissat sig om, att någon så skarp lutning
icke skall förekomma i omedelbar närhet af stationsplanet.
De skarpaste anmärkningar anser motionären slutligen kunna rigtas
mot förslaget derför, att det icke afser att förlägga godsstationen vid en
hamnplats. Med afseende härå vill utskottet påpeka, att såväl vid Värta-
hamnen som vid Stadsgården är tillfälle till lastning och lossning af gods
till och från jernvägsvagn, samt att nu är fråga om beredande, i stället
för Norra stationen, af eu tillräckligt rymlig godsstation, hvilken icke får
vara alltför aflägsen för körningar till och från de centralare delarna åt
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
28
hufvudstaden. Den plats, som nu blifvit härtill föreslagen, synes utskottet
komma att på det hela väl motsvara sitt ändamål, och det torde säker¬
ligen vara svårt att utan alltför stora kostnader anskaffa en mera väl¬
belägen. Den plan, motionären framkastat om anläggande af en gods¬
station utmed östra stranden af Brunnsviken synes utskottet på intet sätt
ega företräde framför ofvan omförmälda förslag. Kostnaderna för den af
motionären ifrågasatta anläggningen torde derjemte komma att belöpa sig
till högst betydande belopp, då i planen jemväl ingår anordnande af
hamnkajer invid godsstationen samt utvidgning af kanalen vid Ålkistan.
Med hänsyn till det jemförelsevis ringa vattendjupet i Brunnsviken lärer
man för öfrig! ej vinna mycket med sistnämnda arbeten utan att tillika
stora och kostsamma uppmuddringar verkställas.
De af Kongl. Maj:t föreslagna anordningarne för tillgodoseende af
den växande trafikens kraf hafva i sin helhet synts utskottet vara väl¬
betänkta och böra komma till utförande. Beträffande den föreslagna till¬
byggnaden till centralstationshuset har utskottet emellertid velat påpeka,
att den härför upprättade planen icke synes utskottet tilltalande, utan
vore det enligt utskottets mening önskvärd!, om denna plan kunde om
arbetas i syfte, att utbyggnaden på rnidten af husets fasad komme att
sträcka sig mindre långt fram på central planen.
Med afseende å den mark, som erfordras för genomförande af
de utaf Kongl. Maj:t föreslagna förbättringarna vid centralstationen,
har i statsrådsprotokollet blifvit upplyst, att svårighet visat sig möta
för erhållande af definitiv öfverlåtelse till staten af vissa Stockholms
stad tillhöriga områden. Enligt utskottets mening måste det vara
af största vigt, att staten med full eganderätt kommer i besittning
åt den mark, som för ifrågavarande dyrbara anläggningar är behöflig, och
utskottet anser derför att, om godvillig öfverenskommelse härom icke kan
med staden träffas på antagliga vilkor, områdena höra genom expro¬
priation förvärfvas. Utskottet har så mycket mer anledning att framhålla
vigten af att dessa förhållanden blifva på ett för staten betryggande sätt
ordnade, som utskottet iuhemtat, att beträffande eu del af den för statens
jernvägar upplåtna mark i Stockholm eganderätten ej är fullt utredd;
och man bör ej förbise de olägenheter, som i följd af sådana osäkra för¬
hållanden framdeles kunna uppstå.
Med anledning af det för de nu ifrågasatta spårutvidgningarna
vid centralstationen erforderliga markinköpet har Kongl. Maj:t föreslagit,
att det belopp af 5,000,000 kronor, som af 1900 års Riksdag stälts till
24
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
Kongl. Maj:ts förfogande till inköp af egendomar, som befunnes behöfliga
för genomförande af nya bangårdsanordningar i Stockholm, måtte höjas med
1,000,000 kronor, hvarjemte begärts visst förtydligande i vilkoren för med¬
lens användande. Mot denna framställning bär utskottet ej något att erinra.
Utom den mark i närheten af centralstationen, som nu närmast är i fråga
till inköp, torde jemväl vissa för utvidgning af södra stationen erforder¬
liga områden böra åt staten förvärfvas, på sätt jern vägsstyrelsen redan i
en den 2 november 1899 till Kongl. Maj:t aflåten skrifvelse framhållit.
Till de särskilda ändamål, som nu nämnts, kan ock enligt utskottets
mening användningen af berörda medel utan olägenhet begränsas.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt får utskottet hemställa:
att Riksdagen i anledning af Kongl. Maj:ts före¬
varande framställning och utan afseende å herr Wallen-
bergs i ämnet väckta motion må
a) för år 1903 bevilja:
till utförande af provisoriska anordningar vid central¬
stationen och norra statio¬
nen i Stockholm...... ..... kronor 1,368,000: —
till påbörjande af permanent
godsbangård vid Norrtulls
station................................... » 414,000; —
och till påbörjande af en range-
ringsbangård vid Tomteboda » 390,000:
eller tillsammans kronor 2 172,000:—,
med rätt för Kongl. Maj:t att låta utaf detta belopp
förskottsvis under innevarande år af tillgängliga medel
utanordna 1,000,000 kronor ;
b) medgifva, att det belopp, för hvilket enligt
Riksdagens skrifvelse den 1 maj 1900 må inköpas
sådana egendomar, som af Kongl. Maj:t pröfvas vara
för statens jernvägar behöfliga för genomförande af
nya bangårdsanordningar i Stockholm, må höjas från
5,000,000 kronor till 6,000,000 kronor, under iakt¬
tagande fortfarande af de i samma skrifvelse faststälda
vilkor med tillägg, dels att ej annan mark må med
anlitande af dessa medel förvärfvas än sådan, som er¬
Statsutskottets Utlåtande N:o 55.
25
fordras för de i mom. a) här ofvan omförm Elda barn
gårdsanordningar eller för utvidgning af Stockholms
södra station, dels ock att medlen må kunna i före¬
kommande fall användas jemväl till inköp af gall¬
mark och till löseskilling vid förvärf af egendom i
enlighet med gällande bestämmelser angående jords
eller lägenhets afstående för allmänt behof; samt
c) medgifva, att ett för anläggning af godsban¬
gård vid Norrtulls station erforderligt område af om¬
kring 38 ar af kronolägenheten Stallmästaregården i
Solna socken må af jernvägsstyrelsen öfvertagas för
att disponeras för statens jernvägars räkning, med
skyldighet för jernvägsstyrelsen att utgifva den er¬
sättning för förlust eller olägenhet i anledning af
öfverlåtelsen, som må böra lägenhetens nuvarande
arrendator tillkomma.
Beträffande sättet för anvisande af de i mom. a) här ofvan upp¬
tagna belopp å tillsammans 2,172,000 kronor kommer utskottet att fram¬
deles afgifva yttrande.
Stockholm den 22 april 1902.
På statsutskottets vägnar:
CHR. LUNDEBERG.
Reservationer
af herr 1). Persson, och
af herr J. A. Sjö.
Bill. till Riksd. Prof. 1902. 4 Sami. 1 Aid. 37 Häft.
4