Kongl. Maj.is Nåd. Proposition N:o 4.
1
N:o 4.
Kongl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen angående
beredande af lifräntor för vissa tjenstemän och betjente,
Utdika i anledning af statens inköp af bandelen Örebro—
Fr öv i öfvergått i statens jernvägars tjenst; gifven Stock¬
holms slott den 25 oktober 1901.
Under åberopande af bilagda utdrag af protokollet öfver civil¬
ärenden för denna dag vill Kongl. Maj:t härmed föreslå Riksdagen
medgifva, att till de å en i protokollet intagen förteckning upp¬
tagne, hos Örebro—Köpings jernvägsaktiebolag förut anstälde tjenste¬
män och betjente, hvilka numera öfvergått i statens jernvägars tjenst,
må, sedan de fyllt 65 år eller, hvad tågpersonalen beträffar, 60 år,
samt under förutsättning att vederbörande vid uppnående af nämnda
ålder af 65 eller 60 år ännu qvarstår i tjenst, af jernvägstrafik-
medlen utbetalas lifräntor med de i förteckningen för en hvar angifna
belopp.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
utskott tillhandahållas; och Kongl. Maj:t förblifver Riksdagen med all
Kongl. nåd och ynnest städse välbevågen.
OSCAR.
E. von Krusenstjerna.
Bill. till RiM. Fiol. 1902. 1 Barn/. 1 Afd, 4 Käft. (N:n 4.)
2
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 4.
Utdrag af protokollet öfver civilärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i Statsrådet å Stockholms slott den 25
oktober 1901.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern friherre von Otter,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena Lagerheim,
Statsråden: Annerstedt,
herr von Krusenstjerna,
grefve Waciitmeister,
Claeson,
Crusebjörn,
Odelberg,
Husberg,
Palander och
Hammarskjöld.
27:o.
Föredragande departementschefen, statsrådet herr von Krusenstjerna
anförde härefter:
På sätt jag meddelade i mitt anförande till statsrådsprotokollet
den 6 mars 1899, hvaruti jag hemstälde, bland annat, att Kongl. Maj:t
måtte till Riksdagen aflåta proposition om inköp af bandelen Örebro—
Frö vi, hade jernvägsstyrelsen, på grund af erhållet nådigt bemyndi¬
gande, med styrelsen för Örebro—Köpings jernvägsaktiebolag förhand¬
lat om inköp för statens räkning af bandelen Örebro—Frövi af den
nämnda jernvägsaktiebolag tillhöriga jernvägen mellan Örebro och Kö¬
ping. Dessa förhandlingar hade ledt till det resultat, att mellan de
båda styrelserna ingåtts ett förslags-kontrakt angående berörda handels
förvärfvande af svenska staten.
I detta kontrakt hade intagits bestämmelser, bland annat, derom:
3
Kongl. Majds Nåd. Propositon N:o 4.
att jern vägsstyr elsen skulle, i enlighet med ett mellan styrelsen
samt styrelsen för Örebro—Svartå jernvägsaktiebolag, under förutsätt¬
ning att staten förvärfvade bandelen Örebro—Frö vi, upprättadt kon¬
trakt, öfvertaga den Örebro—Köpings jernvägsaktiebolag åliggande
skyldighet att jemlikt kontrakt den 27 oktober 1895 för en tid af
femtio år, räknade från början af år 1897, ombesörja trafiken å jern-
vägen emellan Örebro och Svartå; samt
att vissa å en särskild förteckning upptagne, i Örebro—Köpings
jernvägsaktiebolags tjenst vid Örebro—Köpings eller Örebro—Svartå
jernväg anstälde tjenstemän och betjente till ett antal af 113 skulle
ega rätt att öfvergå i statens jernvägars tjenst utan minskning i de
en hvar enligt samma förteckning tillkommande aflöningsförmåner, dock
med förbehåll, bland annat, att de åtnöjde sig med de befattningar, som
statsbaneförvaltningen åt dem anförtrodde, samt att de icke skulle vara
berättigade att erhålla konstitutorial å ordinarie beställning vid statens
jernvägar med ty åtföljande delaktighet i statens jernvägstrafiks pensions-
inrättning samt dess enke- och pupillkassa, utan att de tillsvidare skulle
anställas på tre månaders ömsesidig uppsägning och att det således skulle
blifva beroende på statsbaneförvaltningens pröfning i hvarje särskildt fall,
huruvida de finge till ordinarie befattningar konstitueras, med rätt emel¬
lertid för dem af ifrågavarande personal, som före den 1 februari 1901
icke blifvit till ordinarie befattningar konstituerade, att af statsmedel
beredas lifräntor, att utgå vid fylda 65 år eller, hvad tågpersonal be¬
träffade, 60 år med belopp, motsvarande omkring två tredjedelar af
en hvars ordinarie aflöning, enligt förteckningen (inqvartering, beklädnad
o. d. ej inräknad), allt under förutsättning att vederbörande vid upp¬
nåendet af sagda ålder af 65 resp. 60 år ännu qvarstode i tjenst.
Med afseende å bestämmelsen angående lifräntor hade jernvägs-
styrelsen erinrat om följande:
Den i Örebro—Köpings jernvägsaktiebolags tjenst anstälda per¬
sonalen egde icke delaktighet i de enskilda jernvägarnes pensionskassa
utan hade bildat en egen kassa, hvartill bolaget lemnade något årligt
bidrag. Från denna kassa, i hvilken jemväl verkstadsarbetare o. d.
vore delegare, kunde emellertid tillfredsställande pensionering icke be¬
stridas, utan både praxis varit den att, då en ordinarie tjensteman eller
betjent funnits till följd af ålder eller sjukdom icke längre kunna på
ett nöjaktigt sätt fullgöra sina åligganden, honom af bolaget beviljats
afsked' med pension till belopp ungefärligen motsvarande två tredje¬
delar af den egentliga lönen. Bolagsstyrelsen hade nu uppstält såsom
ett oeftergifligt vilkor för köpet, att staten skulle ej mindre taga viss
angifven personal till ett antal af 113 i sin tjenst, utan äfven i
4
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 4.
pensioneringshänseende sörja för den del af samma personal, som i
följd af sin ålder eller andra orsaker ej funnes lämpligen kunna be¬
redas delaktighet i statens jernvägstrafiks pensionsinrättning; och hade
statens mellankomst i detta senare hänseende under för handen varande
förhållanden ansetts bäst kunna ske under den form, att staten åt
denna del af personalen inköpte lifräntor att vid viss ålder utgå under
förutsättning att vederbörande ända till dess blefve i tjensten qvar-
stående. Under antagande att enligt regeln alla af ifrågavarande per¬
sonal, som icke vore äldre än 40 år, skulle vinna inträde i statens
jernvägstrafiks pensionsinrättning, kunde, enligt hvad styrelsen inliemtat,
kostnaden för inköp af lifräntor till de återstående — tillsammans
några och tjugu personer — beräknas komma att uppgå till omkring
75,000 kronor, dervid premiebeloppet skulle till staten återbetalas för
dem, hvilka före den för enhvar utsatta tiden toge afsked eller blefve
från tjensten entledigad. För den händelse fyra under åren 1858 och
1859 födda personer tillätes inträda i statens jernvägstrafiks pensions¬
inrättning, skulle emellertid kostnaden nedgå till omkring 58,000 kronor.
I mitt ofvannämnda anförande till statsrådsprotokollet tillkännagaf
jag vidare att, då enligt förslagskontraktet frågan derom, för hvilka
med banan öfvertagna tjenstemän och betjente lifräntor skulle anskaffas,
icke behöfde komma till slutligt afgörande förrän under år 1901, något
anslag för detta ändamål icke torde böra äskas af 1899 års Riksdag.
Jemlikt min af Statsrådets öfrige dåvarande ledamöter biträdda
hemställan har Kongl. Maj:t genom proposition den 6 mars 1899 (n:r
62), föreslagit Riksdagen, bland annat, att till hufvudsakliga delar god¬
känna omförmälda förslagskontrakt angående förvärfvande för svenska
statens räkning af bandelen Örebro—Frö vi af Örebro—Köpings jernväg
och angående öfvertagande af kontrakt om trafikerande af Örebro—
Svartå jernväg.
Sedan Riksdagen i skrifvelse den 10 maj 1899 meddelat, att Kongl.
Maj:ts framställning af Riksdagen bifallits, har Eders Kongl. Maj:t, vid
underdånig föredragning af denna skrifvelse, den 26 maj 1899 god¬
känt ifrågavarande båda kontrakt äfvensom anbefalt jernvägsstyrelsen
att, så snart inför jernvägsstyrelsen blifvit styrkt att kontraktet an¬
gående inköpet af bandelen Örebro—Frövi blifvit af Örebro—Köpings
jernvägsaktiebolag behörigen godkändt, derom göra underdånig anmälan.
Med anledning deraf har jernvägsstyrelsen anmält, att sistberörda
kontrakt blifvit, under viss förutsättning som sedermera uppfylts, å
ordinarie bolagsstämma med aktieegarne i Örebro—Köpings jernvägs¬
aktiebolag den 12 maj 1899 godkändt.
5
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 4.
Uti skrifvelse den 15 mars innevarande år har jern vägsstyrelsen
derefter anfört följande:
Sedan den i kontraktet angående förvärfvande för svenska statens
räkning af bandelen Örebro—Frö vi angifna tid, inom hvilken konstitu¬
torial skolat utfärdas för de hos Örebro—Köpings jernvägsaktiebolag
förut anstälde, i statens jernvägars tjenst antagne tjenstemän och be¬
tjente, hvilka med hänsyn till sin ålder och andra omständigheter be¬
funnits böra komma i åtnjutande af konstitutorial och sålunda medgif-
vits rätt att inträda i statens jernvägars pensionsinrättning, tilländagått,
finge jernvägsstyrelsen i underdånighet anmäla, att af ifrågavarande
personal nitton uti en i skrifvelsen intagen förteckning uppräknade
tjenstemän och betjente icke erhållit konstitutorial å sina innehafvande
befattningar och sålunda vore kontraktsenligt berättigade att erhålla lif-
räntor, samt att, enligt hvad styrelsen inhemtat, kostnaden för bere¬
dande af lifräntor enligt kontraktets bestämmelser åt desse tjenstemän
och betjente uppginge till en summa af 70,600 kronor 79 öre att såsom
premie i li {försäkringsanstalt erläggas den 1 juli 1901. Af statsmedel
behöfde alltså för ändamålet anvisas sagda belopp att nämnda dag stäl¬
las till jernvägsstyrelsens förfogande.
Jernvägsstyrelsen funne sig dock böra alternativt ifrågasätta, huru¬
vida icke kostnaden för ifrågavarande ändamål lämpligen kunde bestäm¬
mas att utgå af jernvägstrafikmedlen på sådant sätt, att en hvar af de å
förteckningen upptagne tjenstemän och betjente förklarades berättigad
att, vid den i kontraktet stadgade lefnadsåidern och under deri angif-
ven förutsättning, af trafikmedel utfå honom kontraktsenligt tillkom¬
mande lifränta; och ansåge sig styrelsen för sin del böra förorda, att
sistnämnda förfaringssätt användes för fullgörande af förberörda staten
kontraktsenligt åliggande förpligtelse.
Då jernvägsstyrelsens framställning inkom först den 30 mai’s 1901,
syntes det på grund af den framskridna tiden icke lämpligt att till
samma års lagtima riksdag aflåta proposition i ämnet, utan anmodades
jernvägsstyrelsen att i god tid före 1902 års lagtima riksdag inkomma
med uträkning rörande det belopp, som för de beräknade lifräntornas
anskaffande kunde erfordras, om inbetalningen af premien skedde den
1 juli 1902.
Till följd deraf har jernvägsstyrelsen uti underdånig skrifvelse den
10 innevarande oktober, med anmälan att samtlige de af styrelsen i dess
underdåniga skrifvelse af den 15 sistlidne mars upptagne, från Örebro
—Köpings och Örebro—Svartå jernvägar öfvertagne tjenstemän och be¬
tjente, med undantag af en banvakt hvilken aflidit, fortfarande qvar-
ti _ Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition No 4.
stode i statens jernvägars tjenst, meddelat att, enligt af styrelsen in¬
förskaffad upplysning, beloppet för lifräntornas anskaffande med pre¬
mieinbetalning i lifförsäkringsanstalt för en gång den 1 juli 1902 upp-
ginge till 68,640 kronor.
Uti sistberörda skrifvelse har jernvägsstyrelsen jemväl intagit föl¬
jande förteckning öfver de i Örebro—Köpings jernvägsaktiebolags tjenst
förut anstälde tjensteman och betjente, Indika, jemlikt kontraktet an¬
gående förvärfvande för svenska statens räkning af bandelen Örebro—
Frövi, öfvergått i statens jernvägars tjenst men icke erhållit konstitu¬
torial å innehafvande befattningar och för hvilka lifräntor alltså skulle
af statsmedel beredas:
Befattning.
|
Namn.
|
Födelseår
och dag.
|
Aflöning
per år:
kronor.
|
Lifränta:
kronor.
|
Engångspre-
mie att er¬
läggas den
1 juli 1902:
kronor.
|
Stationsinspektor
|
Elgstånd, G. F.
|
28 aug. 1855
|
2,400
|
Att utgå vid
fylda 65 år.
1,600
|
5,600
|
|
»
|
Larsson, C. E.
|
27 mars 1849
|
2,100
|
1,400
|
6,965
|
—
|
Bokhållare
|
Elgstrand, A. F.
|
22 nov. 1859
|
3,000
|
2,000
|
5,797
|
—
|
»
|
Nilsson, A. G.
|
18 febr. 1808*)
|
1,200
|
800
|
1,626
|
—
|
Stationsmästare
|
Erikson, G.
|
24 okt. 1850
|
900
|
600
|
2,690
|
50
|
>
|
Lundqvist, P. J.
|
6 maj 1855
|
900
|
600
|
2,198
|
—
|
Stationskarlsförman
|
Flink, C.
|
17 apr. 1853
|
708
|
472
|
1,911
|
—
|
Stationskarl
|
Carlsson, C. A.
|
8 maj 1846
|
570
|
380
|
2,235
|
50
|
»
|
Jansson, A. F.
|
23 apr. 1848
|
588
|
392
|
2,063
|
—
|
»
|
Thorell, G.
|
20 maj 1844
|
570
|
380
|
2,533
|
50
|
»
|
Olsson, C. 0.
|
2 aug. 1847
|
540
|
360
|
1,842
|
—
|
Banvakt
|
Olsson, O.
|
10 nov, 1846
|
615
|
410
|
2,278
|
—
|
»
|
Olsson, P.
|
14 sept. 1848
|
600
|
400
|
1,990
|
—
|
Lokomotivförare
|
Östlund, C. J.
|
28 aug. 1851
|
1.440
|
Att utgå vid
fyllda 60 år.
960
|
6,760
|
50
|
>
|
Wallin, M. B.
|
4 dec. 1850
|
1,440
|
960
|
7,111
|
—
|
»
|
Thyresson, J. W.
|
18 febr. 1857
|
1,320
|
880
|
4,862
|
—
|
»
|
Smith, J.
|
15 juli 1859
|
1,320
|
880
|
4,251
|
—
|
»
|
Johnsson, J. A.
|
30 apr. 1851
|
1,200
|
800
|
5,926
|
-T-
|
|
|
Summa
|
21,411
|
14,274
|
68,640
|
—
|
*) Har på grund af sjuklighet icke kunnat erhålla konstitutorial.
7
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 4.
Af livad sålunda anförts framgår, att staten är kontraktsenligt för¬
bunden att bereda lifräntor åt ofvan uppräknade tjenstemän och betjente.
Det låter sig naturligen icke på förhand uträknas, huruvida det ställer
sig billigare att nu genast inköpa dessa lifräntor hos någon enskild
anstalt eller att först i den mån de år för år förfalla utbetala dem
direkt af statsmedel. I likhet med jernvägsstyrelsen anser jag dock,
med hänsyn till antalet till lifränta berättigade, sannolikt vara, att den
senare åtgärden, hvarigenom staten i detta, liksom i så många andra
fall, blir sin egen försäkringsgifvare, ställer sig fördelaktigare för stats¬
verket. I de premiebelopp, som skola erläggas till ett försäkringsbolag,
ingå nemligen, utöfver den matematiskt beräknade kostnaden för för¬
säkringen, äfven förvaltningskostnader samt en viss affärsvinst. Det
årliga belopp, som för lifräntornas utbetalande framdeles erfordras,
torde böra utgå af statens jernvägars trafikmedel.
Jag får alltså hemställa, att Eders Kongl. Maj:t måtte föreslå
Riksdagen medgifva, att till de å ofvan intagna förteckning upptagne,
hos Örebro—Köpings jernvägsaktiebolag förut anstälde tjenstemän och
betjente, hvilka numera öfvergått i statens jernvägars tjenst, må, sedan
de fyllt 65 år eller, hvad tågpersonalen beträffar, 60 år, samt under för¬
utsättning att vederbörande vid uppnående af nämnda ålder af 65 eller
60 år ännu qvarstår i tjenst, af jernvägstrafikmedlen utbetalas lifräntor
med de i förteckningen för eu hvar angifna belopp.
Hvad föredragande departementschefen sålunda
hemstält, deruti Statsrådets öfrige ledamöter instämde,
behagade Hans Maj:t Konungen bifalla samt förordnade,
att i enlighet dermed proposition till Riksdagen skulle
aflåtas, så lydande som bilaga till detta protokoll ut¬
visar.
Ex protocollo:
Sölve Berger.