Bevillningsutskottets Betänkande N:o 26.
1
N:o 26.
Betänkande, i anledning af Kongl. Maj:ts proposition med
förslag till förordning angående vissa bestämmelser rörande
sjöfarten och gränstrafiken mellan Sverige och Norge.
I en till bevillningsutskottet hänvisad proposition, n:o 55, har Kongl.
Maj:t föreslagit Riksdagen att antaga ett propositionen bilagdt förslag till
förordning angående vissa bestämmelser rörande sjöfarten och gränstrafiken
mellan Sverige och Korge, så lydande:
§ 1.
Alla i Korge inhemska fartyg och båtar, öppna eller däckade och
af hvad slag och drägtighet som helst, skola, ehvad de der äro byggda
eller naturaliserade, äfven i Sverige behandlas såsom inhemska och åt¬
njuta alla dermed förenade rättigheter samt må således, utan afseende
derå, om de ankomma eller afgå från eller till in- eller utländsk ort eller
om de äro barlastade eller lastade med in- eller utländska varor, icke
åläggas andra eller högre afgifter till kronan, städer eller särskilda inrätt¬
ningar, än af inhemska fartyg och båtar skola utgöras.
Korska fartyg och båtar må ock inom svenskt område idka frakt¬
fart med samma rätt och under enahanda vilkor, som för inhemska fartyg
och båtar äro bestämda.
För tillgodonjutande af dessa och öfriga för varuskeppningen med-
gifna förmåner skola norska fartyg vara försedda med sådana handlingar,
som till bestyrkande af deras nationalitet äro i Korge föreskrifna.
Bill. till Biksd. Prot. 1902. 5 Samt. 1 Afd. 23 Höft. (N:o 26.)
1
2 Bevillningsutskottets Betänkande N:o 26.
§ 2.
Mom. 1. Vid resa landvägen från Norge till Sverige vare det, med
undantag för spelkort, kvilka äro underkastade såväl stämpelafgift som
tull, samt bränvin och sprit jemte dermed beredda drycker äfvensom vin,
för kvilka senare varor tull skall erläggas, medgifvet, att af till införsel
tillåtna, tull underkastade naturalster eller tillverkningar tullfritt medföra
följande mindre partier, nemligen:
bröd 10 kg.,
fläsk 10 kg.,
garn, alla slag, tillsammans 5 kg.,
kaffe ock kaffesurrogat, tillsammans 5 kg.,
malt 10 kg.,
risgryn 5 kg.,
socker 5 kg.,
spanmål, omalen, 40 kg.,
» malen, 25 kg.,
tobak 1 kg.,
väfnader, alla slag, tillsammans 15 meter, dock icke utöfver ett sam-
manlagdt värde af 25 kronor,
Öl 5 liter samt
andra varor till ett sammanräknadt värde af 20 kronor;
dock att för det fall, att resan sker öfver den del af gränsen, som
är belägen mellan tullstationen i Medskogen i Yermland ock Ljusnebäcken
i Herjeådalen eller öfver gränsen mot Frostvikens socken i Jemtland ock
norr om denna belägna orter, ofvan stadgade myckenketer i fråga om
nedannämnda varor sålunda ökas, att det skall vara den resande tillåtet
att af dem tullfritt medföra följande partier, nemligen:
bröd 20 kg.,
malt 40 kg.,
socker 10 kg.,
spanmål, omalen, 150 kg.,
» malen, 100 kg.,
väfnader, alla slag, tillsammans 15 meter, dock icke utöfver ett värde
af 40 kronor,
Öl 10 liter,
andra varor, rörande hvilka icke kär ofvan i detta mom. särskildt
stadgats, till ett sammanräknadt värde af 30 kronor.
För vara, som af resande medföres i större myckenket, än ofvan
Bevillningsutskottets Betänkande N:o 26.
3
stadgats, skall tull, enligt hvad eljest gäller, erläggas för hela den af
varan införda qvantiteten.
Tullfrihet, hvarom i detta mom. sägs, gäller icke för varor, som i
handelsafsigt införas vare sig för att i vanlig ordning försäljas eller för
att utlemnas såsom ersättning för verkstäldt arbete, ej heller för varor,
som af handlande eller för handlandes räkning införas, så vidt de äro af
de slag, med hvilka han idkar handel.
Resande vare, om tulltjensteman eller tullbetjent sådant fordrar,
•skyldig att, jemte uppgift om yrke och hemvist, aflemna en under edlig
förpligtelse afgifven skriftlig försäkran, att de varor, han medför, icke
införas i handelsafsigt, på sätt ofvan förmäles. Införas varorna icke för
resandes egen räkning, skall sådan försäkran afgifvas af den, för hvilkens
räkning de införas. Underlåter någon aflemna dylik försäkran, skola va¬
rorna i vanlig ordning tullbehandlas.
Mom. 2. Om i gränstrakterna någon eger eller brukar egendom
på båda sidor om gränsen, må utsäde, kreatur och redskap, som erfor¬
dras för egendomens skötsel, tullfritt föras öfver gränsen till Sverige.
Mom. 3. Varor, som af gränsbefolkningen för huskållsbehof föras
från Sverige till Norge för att förädlas genom blekning, färgning, garf¬
ning, målning, spinning, väfning eller annan dylik bearbetning eller för
reparation och som efter sådan förädling eller reparation återinföras, skola
vid återinförseln vara fria från tullumgälder.
Likaså skola varor, som af gränsbefolkningen för hushållsbehof föras
från Norge till Sverige för att här undergå sådan förädling eller reparation,
•om hvilken nyss blifvit sagdt, och derefter till Norge återinföras, vid in¬
förseln till Sverige vara fria från tullumgälder.
Mom. 4. Dragare och fordon, som uppenbarligen användas endast
för transport af gods eller personer från Norge till Sverige, äro ej under¬
kastade tullafgifter.
Mom. 5. Till förekommande af missbruk utaf de i mom. 2, 8 och
4 gjorda medgifvanden eger generaltullstyrelsen eller i särskild! fall tull¬
myndighet vid gränsen att meddela de närmare kontrollföreskrifter, som
kunna anses erforderliga.
§ 3.
Varor, som öster om Saltbacken å svenska och Sponviks skansar å
morska sidan öfver Svinesund eller Idefjorden föras från Norge till Sverige
i färja, pråm eller båt under fyra tons drägtighet eller om vintern öfver
4
Bevillningsutskottets Betänkande N:o 26.
isen, skola, med hänsigt till tullväsendet, anses såsom vore de landvägen
införda, så vida de icke antingen sjövägen transporterats till norska sidan
af nämnda färjställe eller fjord och derifrån sedan öfverförts till svenska
sidan eller ock blifvit till denna senare öfverförda för att derifrån omedel¬
bart sändas sjövägen vidare.
Denna förordning skall träda i kraft den 16 nästinstudande maj och,
der icke annorlunda stadgas, lända till efterrättelse till och med den 15
maj 1908.
I den kongl. propositionen har åberopats bifogadt utdrag af statsråds¬
protokollet öfver finansärenden för den 28 sistlidne februari, hvaraf in-
hemtas, att chefen för finansdepartementet vid ärendets föredragning inför
Kongl. Maj:t anfört följande:
»Sedan nådiga förordningen angående Sveriges och Korges ömsesidiga
handels- och sjöfartsförhållanden den BO maj 1890 efter skedd uppsägning
upphört att gälla den 12 juli 1897, hafva rörande sjöfarten och gräns¬
trafiken mellan Sverige och Korge gält bestämmelser, som meddelats genom
nådiga förordningar af den 28 maj 1897, den 13 maj 1898, den 5 maj
1899, den 20 april 1900 och den 10 maj 1901. En hvar af dessa för¬
ordningar förklarades skola, der ej annorlunda stadgades, lända till efter¬
rättelse till och med den 15 maj påföljande år. Ku gällande författning
upphör således att gälla den 15 nästkommande maj. Då någon förändring
icke inträdt i de förhållanden, som rådde, då sistnämnda förordning ut¬
färdades, saknas nu anledning att ifrågasätta någon ändring vare sig i de
bestämmelser, som för närvarande reglera sjöfarten och gränstrafiken mellan
Sverige och Korge, eller i den form, hvarunder dessa bestämmelser med¬
delats. Jag hemställer derför, att Eders Kongl. Maj:t måtte i nådig pro¬
position föreslå Kiksdagen att antaga ett förslag till förordning angående
vissa bestämmelser rörande sjöfarten och gränstrafiken mellan Sverige och
Korge af enahanda lydelse med nu i ämnet gällande författning, att träda
i kraft den 16 nästkommande maj och, der icke annorlunda stadgas, lända
till efterrättelse till och med den 15 maj 1903.»
Innan utskottet öfvergår till att afgifva utlåtande i anledning af ifråga¬
varande kongl. proposition, anser sig utskottet böra omförmäla, att utskottet
genom chefen för finansdepartementet blifvit satt i tillfälle att taga känne-
Bevillningsutskottets Betänkande N:o 26.
5
dom om åtskilliga handlingar, rörande uppkommen fråga om skyldighet
för svenska fiskefartyg att i norska hamnar erlägga lotsatgifter. Af dessa
handlingar framgår till en början, att, enär åtskilliga svenska fiskefartyg
af en drägtighet öfver 40 ton uraktlåtit att i norska hamnar erlägga lots-
afgifter, från norsk sida framstälts begäran om vederbörande svensk myn¬
dighets medverkan till utfående af ifrågavarande lotsafgifter. I ett med
anledning häraf från kommerskollegium infordradt utlåtande anför detta
embetsverk, att enligt norska lagen om lotsväsendet den 26 maj 1899
fartyg, som ankomme från eller afginge till utlandet, vore skyldiga att
erlägga lotsafgift, samt att från denna skyldighet vore undantagna, bland
andra, fartyg under 30 ton samt fartyg, som utginge från Norge för att
idka fiske eller annan fångst på hafvet, när de vore under 130 ton, äfven
om de anlöpte utländsk hamn, när detta skedde endast för att bereda eller
afsätta fångsten. Härjemte vore äfven stadgadt, att fartyg, som ankomme
från eller afginge till Sverige, vore underkastade samma lotspligt som i
annan fart på utlandet. Då emellertid den omständigheten, att ett svenskt
fartyg, som utgått från Sverige för att idka fiske, under resan anlöpte
norsk hamn, icke kunde berättiga till att anse fartyget hafva utgått från
Norge för att idka fiske, funne kollegium de norska bestämmelserna i och
för sig innefatta skyldighet för ifrågavarande svenska fiskefartyg, hvilka
alla haft eu drägtighet af mera än 40 ton, att erlägga lotsafgift i de
norska hamnarne; och då i Sverige vore stadgad allmän skyldighet för
fartyg öfver 40 ton, som ankomme från eller afginge till utländsk ort, att
anlita kronolots, utan att i sådant afseende någon särskild undantagsförmån
vore medgifven fiskefartyg såsom sådana, samt förty ett norskt fiskefartyg
af mera än 40 ton, som ankomme till Sverige, vore underkastadt lotspligt,
kunde icke heller till stöd för afgiftsfrihet för ifrågavarande svenska fiske¬
fartyg åberopas några reciprocitetsförhållanden. I följd häraf ansåge kolle¬
gium, att de norska myndigheterna vore i sin fulla rätt att påfordra er¬
läggande af lotsafgifter för samma fartyg. — Då emellertid full likställig¬
het i båda länderna för båda ländernas fartyg i afseende å lotspligten
syntes kollegium önskvärd, ifrågasatte kollegium, huruvida icke åtgärd
borde vidtagas för vinnande af sådan. Genom att svenska fiskefartyg för¬
klarades fria från skyldigheten att anlita kronolots skulle på grund af
bestämmelserna angående Sveriges och Norges ömsesidiga handels- och
sjöfartsförhållanden samma frihet omedelbart komma norska fiskefartyg i
Sverige till godo, vid hvilket förhållande för svenska fiskefartyg borde
kunna med tillämpning af reciprocitetsprincipen utverkas motsvarande för¬
mån i Norge.
Bill. till Bilsd. Prål. 1902. n Sami. 1 Afd. 29 Haft.
2
6
Bevillningsutskottets Betänkande N:o 26.
Med anledning af den af kommerskollegium sålunda gjorda framställ¬
ning har, enligt hvad handlingarna innehålla, genom nådig remiss ytter¬
ligare utredning i denna fråga infordrats från lotsstyrelsen.
Af berörda handlingar inhemta^ vidare, att, enär uppgift förekommit
derom, att lotspligt gjorts gällande jemväl i fråga om svenska fartyg af
40 ton och derunder, som från norsk hamn utgått på fiske, chefen för
finansdepartementet härom gjort förfrågan hos härvarande norske stats¬
minister, som till svar öfverlemnat ett telegrafiskt meddelande från chefen
för norska försvarsdepartementet, af innehåll att departementet hänförde nu
ifrågavarande svenska fisketrafik till den lotsfria mellanriksfarten, alltså
med ovilkorlig frihet för lotspligt, såvida fartyget vore af 40 ton eller
derunder; och har till stöd härför åberopats två af Konungen, på grund af
honom tillkommande rättighet att meddela bestämmelser för underlättande
af den ömsesidiga samfärdseln emellan båda rikena, den 5 mars 1900 och
den 29 oktober samma år utfärdade resolutioner.
I likhet med kommerskollegium anser utskottet, att det vore önskvärd!,
om i afseende å lotspligten full likställighet i båda länderna för båda
ländernas fartyg kunde åstadkommas; men då af ofvan omförmälda hand¬
lingar framgår, att frågan genom regeringens försorg är bragt under ut¬
redning, har utskottet ansett sig icke ega anledning att föreslå Riksdagen
att nu i ämnet vidtaga någon åtgärd.
'Vidkommande Kong!. Maj:ts förevarande proposition får utskottet, då
enligt utskottets åsigt några förhållanden icke sedan nästlidet år inträdt,
som påkalla ändring i den af Riksdagen då antagna, till och med den 15
instundande maj gällande förordning angående vissa bestämmelser rörande
sjöfarten och gränstrafiken mellan Sverige och Korge, med hvilken förord¬
ning nu föreliggande förslag är lika lydande, hemställa,
att ifrågavarande af Kongl. Maj:t framlagda för¬
slag till förordning angående vissa bestämmelser rörande
sjöfarten och gränstrafiken mellan Sverige och Korge
måtte af Riksdagen antagas.
Stockholm den 18 april 1902.
På bevillningsutskottets vägnar:
H. CA VALTiT.
Stockholm, O. L. Svanbäeks Boktryckeri, 1902.