Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
1
i.
N:o 77.
Ank. till Riksd. kansli den 26 april 1901, kl. 2 e. in.
Utlåtande, angående ej mindre vissa utaf Kongl. Majit i stats¬
verkspropositionen gjorda framställningar om anslag till
nya byggnader och anläggningar vid statens redan tra¬
fikerade jernvägar, än äfven en i anledning häraf inom
Riksdagen väckt motion. (R. A.)
I.
På sätt i statsutskottets utlåtande n:o 38 redan blifvit omförmäldt, Ans- «“ägg-
har Kongl. Maj:t uti den till Riksdagen aflåtna propositionen angående "'TigaÅ V"
statsverkets tillstånd och behof föreslagit Riksdagen att, till utläggning af järnvägsspår
ytterligare ett jernvägsspår mellan Elfsjö och Huddinge samt mellan Tumba “mtdjinil
och Rönninge jernvägsstationer, för år 1902 anvisa 710,000 kronor, med mmt mellan
rätt för Kongl. Maj:t att låta utaf detta belopp förskottsvis under inne- Rönningl.
varande år af tillgängliga medel utanordna 300,000 kronor.
Uti en i anledning häraf inom Andra Kammaren väckt motion
(n:o 133) har herr L. Eriksson i Bäck hemstält, att Riksdagen måtte, med
afslag å Kongl. Maj:ts proposition angående anslag för år 1902 till ut¬
läggning af ytterligare ett jernvägsspår mellan Elfsjö och Huddinge samt
mellan Tumba och Rönninge jernvägsstationer, anhålla, att Kongl. Maj:t
täcktes låta skyndsammast verkställa och för Riksdagen framlägga detal¬
jerad utredning angående byggandet, helst på entreprenad, af en ny dubbel¬
spårig statsbana från den af jernvägsstyrelsen ifrågasatta broöfvergången
vid Essingesundet förbi Hägersten och Fittja till den jemväl af jernvägs¬
styrelsen projekterade bron öfver Södertelje kanal vid slussen, samt för
sådant ändamål ställa till Kongl. Maj:ts förfogande ett förslagsanslag af 8,000
kronor, att förskottsvis under innevarande år utbetalas.
Bill. till lille sd. Prot. 190!. i Samt. / Afd. 4'd Haft. (N:<> 11).
1
2
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
Af det vid statsverkspropositionen fogade statsrådsprotokollet öfver
civilärenden för den 11 sistlidne januari inhemta?, hurusom jernvägs-
styrelsen i skrifvelse af den 30 november 1900 hos Kongl. Maj:t gjort
framställning i förevarande ämne och dervid anfört följande.
För utläggning af ytterligare ett jernvägsspår mellan Huddinge och
Tumba jern vägsstationer har — yttrar styrelsen — 1900 års Riksdag
beviljat af Kongl. Maj:t begärdt anslag, 900,000 kronor.
Af den motivering, som jern vägsstyrelsen i skrifvelse af den 16 de¬
cember 1899 afgifvit för framställningen om berörda anslag, framginge
— fortsätter styrelsen — att den för befrämjande redan under närmaste
tiden af den allt jemt växande trafiken å vestra stambanan närmast Stock¬
holm nödvändiga utläggningen af nämnda bana till dubbelbana kunde på
sträckningen Elfsjö—Jerna utföras oberoende af de beslut, som framdeles
blefve fattade i de betydelsefulla frågorna rörande såväl förändringar och
nybyggnader vid stationerna och mellanliggande bandelar i och vid Stock¬
holm som ock den ifrågasatta nya bananläggningen för förkortande af
vägen från Stockholm till Malmö.
Anordnandet af delen Huddinge-—Tumba af nyssomnämnda sträck¬
ning såsom dubbelbana kunde nu antagas blifva under loppet af år 1902
fullbordadt, och den mycket känbara bristen på tågmötesplats på det
mellanliggande relativt långa stationsafståndet hade derigenom afhjelpts.
Den nödvändiga fortsättningen af dubbelbananordnandet, som syntes böra
omedelbart derefter ega rum, borde gifvetvis ansluta sig till den redan
utförda dubbelbandelen, och detta icke allenast af det skäl, att någon
tveksamhet om rätta läget för densamma å sträckningarna Elfsjö—Hud¬
dinge och Tumba—Rönninge icke kunde förefinnas, utan ock för bere¬
dande af den lättnad vid tågdirigerandet i sin helhet å stambanan när¬
mast söder om Stockholm, som en dubbelbana i längre följd beredde.
Då afståndet från Elfsjö till Huddinge vore 5,2 kilometer, från Huddinge
till Tumba 9,8 kilometer och från Tumba till Rönninge 5,2 kilometer,
blefve längden af den under arbete varande och de här ytterligare ifråga¬
satta dubbelbandelarna tillsammans 20,2 kilometer, räknadt mellan midten
af respektive ändstationshusen.
Utförandet af detta dubbelbananordnande borde ock, likasom hittills
utförda och ytterligare påbörjade arbeten af samma slag, ombesörjas af
vederbörande banbefäl, enär ledningen af dessa arbeten icke lämpligen
kunde skiljas från den tillsyn af det trafikerade jernvägsspåret, som under
arbetstiden mera än eljest påfordrades. Förslaget till ifrågavarande dubbel¬
bananordnande hade derför blifvit utbrutet från det sammanhängande
förslag till nya och förändrade ban- och bangårdsanordningar från Salt-
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
3
skog till Tomteboda in. in., som jernvägsstyrelseii hade under utarbetande
och ärnade inom kort för Ivongl. Magt framlägga; och syntes anslagen
till dubbelbananordningarna böra utgå oberoende af dem, som för de
mera omfattande anordningarna i och vid Stockholm kunde komma att
beviljas.
Af de för nu oinhandlade dubbelbananordningar mellan Elfsjö och
Huddinge samt mellan Tumba och Rönninge upprättade och i särskildt
band bifogade kostnadsförslag samt plan- och profilritningar frainginge,
att för förstnämnda erfordrades ett belopp af 420,000 kronor och för
sistnämnda 290,000 kronor. De utvidgningar, som i sammanhang med
dubbelbananordnandet borde utföras å stationerna Huddinge, Tumba och
Rönninge för att göra dessa stationer bättre lämpade för de ökade for¬
dringarna å beqvämlighet och rymlighet, inginge icke i förenämnda sum¬
mor, då dessa åtgärder vore i allt väsentligt oberoende af anordningarna
å banan.
Hufvudposterna i kostnadsförslagen vore följande:
för bandelen Elfsjö—Huddinge:
jordområdets anskaffning.............. 7,000 kronor
terrassering .......................................................... 219,400 »
konstarbeten (förlängning af broar, trummor, vägportar
och vagbroar)....................................... 26,000 »
öfverbyggnad (med räler af 40,5 kg. per meter)................. 114,000 »
diverse kostnader.............................................................. 12,000 »
allmänna omkostnader ....................................................... 41,600 »
Summa 420,000 kronor
för bandelen Tumba—Rönninge:
jordområdets anskaffning .............................................i,.........
terrassering....................................................................................
konstarbeten (förlängning af en bro, en vägport samt
trummor) ..........................................................................
öfverbyggnad (med räler af 40,5 kg. vigt per meter)........
diverse arbeten .................................................................
allmänna omkostnader ........................................................
7,000 kronor
106,400 • »
23,600
111,600
12,000
29.400
Summa 290,000 kronor.
4
Statsutskottets Utlåtande N:n 77.
Afståndet mellan Elfsjö stations södra vexel och Huddinge stations
norra, vore liksom afståndet mellan Tumba stations vestra vexel och Rön¬
ninge stations norra, 4,8 kilometer.
Kostnaderna per kilometer af bandelen Elfsjö—Huddinge hade så¬
lunda beräknats till omkring 87,500 kronor och af bandelen Tumba -
Rönninge till omkring 60,400 kronor. Till jemförelse härmed erinrade jern-
vägsstyrelsen om de motsvarande kostnader, som beräknats för de af Kongl.
Maj:t och Riksdagen redan beslutade dubbelbananordningarna, nemligen:
för bandelen Malmö—Lund omkring 23,400 kronor
» bandelen Lund—Eslöf omkring 29,400 kronor samt
» bandelen Huddinge—Tumba omkring 96,700 kronor,
allt per kilometer nytt spår. Den mycket brutna och bergiga terrängen
å bandelarna på båda sidor om sistnämnda handel gjorde naturligen de
beräknade kostnadsbeloppen relativt till de sydsvenska dubbelbananord¬
ningarna höga, om de ock vid sidan af det för bandelen Huddinge—
Tumba vore låga. Så omfattande arbeten som de å sistnämnda handel
förekommande tunnelsprängningarna inginge ej heller i föreliggande för¬
slagen; men i likhet med hvad som egde rum å bandelen Huddinge—
Tumba måste all erforderlig mark nu förvärfvas.
I ofvan berörda förslag till nya och förändrade ban- och bangårds-
anordningar från Saltskog till Tomteboda m. m., som jernvägsstyrelsen
hade under utarbetande, komme ändring af vestra stambanans sträckning
närmast Stockholm att ifrågasättas från en punkt, belägen 1,445 meter
söder om Elfsjö stationshus midt. Att dubbelbanans framdragande till
Elfsjö station detta oaktadt här begärdes, härledde sig uteslutande af
nödvändigheten att kunna för pågående trafiken tillgodogöra sig dubbel-
bananordningen jemväl mellan Elfsjö och Huddinge så fort som möjligt
och redan under den tid, de större anläggningarna för ändring af stam¬
banans sträckning m. m. påginge. I det ofvan angifna kostnadsbeloppet
—- 420,000 kronor — för dubbelbananordningen Elfsjö—Huddinge inginge
banans provisoriska anordnande från Elfsjö till nyss angifna punkt,
1,445 meter söder derom, med ett belopp af 120,000 kronor. Deraf
vore 98,000 kronor att betrakta såsom omkostnader uteslutande för
provisoriet, enär återstoden — 22,000 kronor — utgjorde värdet af öfver-
byggnaden till det nya spåret, hvilken öfverbyggnad efter spårets upp¬
brytande komme till godo för öfriga bananläggningar i Stockholms
närhet.
För omhandlade arbetens påbörjande och bedrifvande, i den mån
arbetare och redskap blefve disponibla från pågående arbetena å ban-
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
5
delen Huddinge—Tumba, vore 300,(JOD kronor erforderliga redan under
år 1901.
För egen del har departementschefen yttrat, att han till fullo instämde
i jern vägsstyrelsens nu framlagda förslag t och ansåge sig endast böra
framhålla, att han, med hänsyn till det påvisade och allmänt erkända be-
hofvet att så snart som möjligt erhålla dubbelspåranordning mellan Elfsjö
och Huddinge, icke vågade ifrågasätta att med denna anläggning skulle
dröjas ända till dess vestra stambanans ifrågastälda nya ingång från Elt-
sjö till Stockholm kunde blifva färdig. Kostnaden för dubbelspåret å
sträckan 1,445 meter närmast Elfsjö syntes departementschefen icke vara
större, än att densamma kunde anses motsvaras af anordningens nytta
under det flertal år, som måste förflyta, innan man tidigast kunde blifva
färdig att trafikera den nya infartsvägen till hufvudstaden.
Till stöd för sitt yrkande har förenämnde motionär anfört hufvud¬
sakligen följande.
Det vore att märka, att den nuvarande jernvägssträckan mellan Stock¬
holm och Saltskog byggdes för omkring 40 år sedan, då helt andra anspråk
stäldes på bantågens hastighet och jernvägars trafikförmåga. Den lätta
öfverbyggnad, de stora stigningar, de skarpa krökningar, som då tillätos,
kunde icke längre anses lämpliga, i synnerhet der det gälde de stora,
vigtiga förbindelselederna, der de snabbaste tågen måste framföras. Ban¬
sträckan Stockholm—Saltskog, som krökte sig från hufvudrigtningen i en
stor bugt mot sydost och derigenom onödigt förlängde vägen, vore enligt
motionärens mening i alla afseenden otidsenlig.
När frågan nu gälde att på den kontinentala routen mellan Stock¬
holm och Trelleborg förbättra sträckan närmast Stockholm, der jemväl
den lokala trafiken stälde stora anspråk, likasom man förut högst väsent¬
ligt förbättrat denna route i dess andra ände genom den nya, fullt mo¬
dernt byggda, invid en föråldrad jernväg löpande banan Malmö—Trelle¬
borg, borde man se saken i stort och förfara så, att man för de stora
kostnader, som nedlades, erhölle något varaktigt bestående, som åtminstone
under någon längre tid kunde motsvara trafikens växande behof.
Man förestå,Ide sig lätt, att eu sådan förbättring kunde brist och
billigast vinnas genom att anlägga allenast ett andra spår på ifrågavarande
sträcka Stockholm—Saltskog jemsides med det nuvarande. Vore den nu¬
varande banan mellan Saltskog och Stockholm sådan som t. ex. sträckan
mellan Lund och Malmö, lede det intet tvifvel, att trafikens växande
behof bäst och billigast tillgodosåges genom anläggande af endast ett enda
nytt, jemsides med det gamla löpande spär. Men då, såsom här vore
6
St åt sill sköttel s Utlåtande N:o 77.
fallet, det gamla spåret, löpande genom en kuperad, bergig och af vatten¬
drag sönderskuren terräng, betydligt afveke från den raka hufvudrigt-
ningen mellan ifrågavarande punkter, då det på sina ställen krökte sig i
skarpa kurvor och läge i långa, för en modern bana allt för svåra stig¬
ningar, då måste man fråga sig, om en verklig förbättring vunnes genom
att uppsöka detta gamla spår vid nya banans utförande. Det hade också
visat sig, att man såväl på det under byggnad varande nya dubbel¬
spåret Huddinge—Tumba som å de ifrågasatta nya sträckorna mellan
Stockholm och Södertelje måste på flera ställen afvika från det gamla
spåret och med slopande af det andra spåret bygga två helt och hållet
nya spår. Derigenom icke blott upphäfdes de fördelar, man ville vinna
med ett jemsides löpande spår, utan nya olägenheter uppkomme. Så
t. ex. blefve det nya dubbelspåret mellan Stockholm och Södertelje afsevärdt.
längre än det nuvarande och på samma gång krokigare och ojemnare.
Särskildt vore att observera den svåra krök med 350 meters radie, som
ifrågasattes för nya banans sträckning genom Södertelje stad, och de stig¬
ningar och lutningar, som måste tillgripas för att kunna leda nya banan
mellan de lågt belägna punkterna vid Igelsta och Saltskog på den regle-
menterade höjden af 31 meter öfver Södertelje kanal.
Då det sålunda visat sig — yttrar motionären vidare — att det af
jern vägss tyr elsen ifrågasatta nya dubbelspåret från Stockholms central¬
station öfver Essingeöarna förbi Elfsjö öfver slussen vid Södertelje till
Saltskogs station blefve vid jemförelse med nuvarande bansträckan mellan
nämnda ändpunkter längre och krokigare samt icke jemnare, och att den
sålunda ur trafikteknisk synpunkt komme att utgöra en försämring af
nuvarande banan och således medföra ökade trafikkostnader och ökad
fartid samt en mot förlängningen svarande förhöjning af biljett- och
fraktpriser, samt enär denna nya handel komme att i hög grad besväras
af lokaltrafiken från bland annat de enskilda banor, som skulle indragas
å densamma till Stockholm via Elfsjö och i öfrigt kostnaderna för om-
förmälda nybyggnad utmed gamla banan stälde sig synnerligen höga,
hölle motionären före, att Riksdagen icke borde anvisa anslag för ned¬
läggande af nya kostnader för banbyggnader för statens räkning utmed
denna sträcka, innan ytterligare utredning i saken vunnits. Härför talade
ock, att man på enskildt initiativ utstakat och uppgjort plan för en ny,
rakare, dubbelspårig jernvägslinie, utgående -från den af jernvägsstyrelsen
föreslagna bron öfver Essingesundet till den af jernvägsstyrelsen jemväl
projekterade bron öfver slussen vid Södertelje förbi Hägersten och Fittja,
hvilken linie skulle blifva betydligt kortare samt dessutom jemnare och
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
7
vakare än den af Kongl. Maj:t ifrågasatta banan från Stockholm öfver
Elfsjö till Södertelje.
I betraktande af dessa förhållanden ansåge motionären klokheten och
försigtigheten bjuda, att, innan ytterligare kostnader nedlades på förbätt¬
rande af den nuvarande jernvägslinien mellan Stockholm och Södertelje,
saken vunne en allsidigare utredning. Genom bifall till Kongl. Maj:ts
framställning fruktade motionären, att man bunde sig vid konseqvenser,
som man sedan icke kunde komma ifrån och som för lång tid framåt
omöjliggjorde en verklig och varaktig förbättring i kommunikations¬
förhållandena på denna landets med hänsyn till förbindelserna med ut¬
landet och äfven med afseende å de lokala behofven vigtigaste jernvägslinie.
Då Kongl. Maj:t till nästlidna års Riksdag gjorde framställning om
anvisande af medel för utläggning af dubbelspår å bansträckan Huddinge
—Tumba, fann utskottet med hänsyn till de svårighet^*, som visat sig
möta för besörjande af trafiken å stambanan närmast söder om Stockholm,
det vara af verkligt behof påkalladt att med det snaraste vidtaga åtgärder
för att verksamt underlätta anordnandet af denna trafik och förordade
derför den gjorda framställningen, hvilken ock af Riksdagen bifölls. Enligt
hvad jern vägsstyrelsen nu upplyst, beräknas dubbelspår sanordningen a
nämnda jern vägssträcka blifva fullbordad under loppet af nästa är. Det
stora antal tågmöten, som å detta dubbelspår kunna anordnas, och de nya
möjligheter, som derigenom beredas för inläggande af flera tåg, innefatta
så väsentliga fördelar för tågdirigeringen å bandelen Stockholm—Saltskog,
att åtminstone tills vidare trafiken derå torde kunna på ett tillfredsställande
sätt uppehållas utan ytterligare utläggning af dubbelspår. Särskilda skäl
förefinnas ock, hvarför under närvarande förhållanden ej andra anlägg¬
ningar än sådana, som befinnas vara oundgängligen nödvändiga och ej
tåla uppskof, böra komma till utförande å nämnda handel. Det har nem¬
ligen såväl i nu förevarande motion som ock från andra hall satts i fråga,
huruvida den vestra stambanan lämpligen bör bibehållas vid sin nuvarande
sträckning genom Södertörn, och denna fråga, som nära sammanhänger
med förslaget angående omgestaltning af bangårdsanordningarna i och
invid Stockholm, har ännu icke fått erforderlig utredning. Visserligemhar
jern vägsstyrelsen redan i den skrifvelse af den 1 (i december 1899, hvaruti
styrelsen hos Kongl. Maj:t gjorde framställning om anslag för utläggning
af dubbelspår mellan Huddinge och Tumba, förklarat den då pågående
utredningen :if berörda bangårdsfråga samt resultatet af utförda jernväg»-
8
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
undersökningar hafva med all säkerhet påvisat, att ändring af vestra stam¬
banans sträckning närmast Stockholm i sammanhang med blifvande nya
bangårdsanordningar derstädes icke kunde finnas erforderlig längre än
mellan Stockholm och Elfsjö. Då emellertid Kong!; Maj:t under nästlidne
mars månad tillsatt en komité för afgifvande af yttrande i anledning af
jernvägsstyrelsens förslag till omgestaltning af bangårdsanordningarna i
och invid Stockholm samt om vestra stambanans inledande till hufvud-
staden, har Kongl. Maj:t tillika gifvit denna komité i uppdrag att taga
under öfvervägande de uttalanden rörande annan sträckning af stambanan
än den af jern vägs styr elsen förutsatta, som förekommit ej mindre uti af
chefen för generalstaben afgifna utlåtanden, än äfven uti den inom Riksdagen
väckta motion, för hvars innehåll utskottet här ofvan redogjort; och hade
komitén att, derest annat sätt för frågornas lösning än det af jernvägs-
styrelsen föreslagna syntes komitén böra ifrågakomma, härom afgifva för¬
slag. \ id sådant förhållande och då, enligt hvad utskottet ofvan anfört,
de dubbelspårsänordningar å bansträckorna Elfsjö—Huddinge och Tumba
—Rönninge, som nu åt Kongl. Maj:t föreslagits, åtminstone icke för den
närmaste tiden kunna anses vara för trafikens besörjande oundgängligen
nödvändiga, bör gifvetvis med dessa arbetens beslutande anstå i afvaktan
på den utredning, hvarom Kongl. Maj:t nu föranstaltat.
På grund af hvad sålunda förekommit, hemställer utskottet:
a) att Kongl. Maj.ts förevarande framställning icke
må af Riksdagen bifallas; och
b) att herr Erikssons ifrågavarande motion icke må
till någon Riksdagens vidare åtgärd föranleda.
II.
Ang. vissa I statsverkspropositionen har Kongl. Maj:t vidare föreslagit Riksdagen
nya byggnader^tt för år 1902 anvisa å riksstatens sjette hufvudtitel, till utförande af
ningar vid nya byggnader och anläggningar vid statens jern vägstrafik, 2,793,000 kro-
“fägstrlfik' nor’ me^ rätf för Kongl. Maj:t att låta utaf detta belopp förskottsvis under
innevarande år af tillgängliga medel utanordna 1,450,000 kronor.
I sitt utlåtande n:o 38 bär statsutskottet till behandling förehaft denna
Kongl. Maj:ts framställning utom i hvad den afser anvisande af medel för
utförande af nedan nämnda byggnader och anläggningar, nemligen:
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
9
Vid Södertelje:
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med 7 lägenheter
och kök jemte uthus och källare .............................. kronor
Enligt jernvägsstyrelsens den 30 november 1900 till
Kongl. Maj:t aflåtna skrifvelse, som intagits uti det vid
statsverkspropositionen fogade statsrådsprotokollet öfver
civilärenden, hafva förberörda boställen afsetts för per¬
sonal vid både Södertelje och Saltskogs stationer.
Vid Liljeholmen:
Inköp af en jernkontoret tillhörig byggnad och den¬
sammas inredande till boställshus för stations¬
betjente med 4 lägenheter om 1 rum och kök jemte
uthus och källare ............................................................ »
Svårigheten att genom förhyrning anskaffa lämpliga
och stationen närbelägna bostäder föranledde, enligt hvad
jernvägsstyrelsen anfört, denna bostadsanordning.
Vid Stockholm södra:
Utvidgning af spårsystemet samt anläggning af ytter¬
ligare en lastkaj ............................................................ »
Det stora behof af ökadt spårutrymme, som öfver
allt i Stockholm gjorde sig gällande, fordrade vid södra
stationen det snara utläggandet af flera lastnings- och
lossningsspår med dertill hörande lastkaj.
Vid Stockholm Stadsgården:
Utvidgning af spårsystemet ................................................... »
För tillgodogörande af Stockholms stads nyanord-
nade hamnkaj och hamnplan i Stadsgården kräfdes der¬
varande spårsystems utsträckning öfver den sistnämnda.
Kostnaderna för nu närmast förestående spåranlägg¬
ningar, som beräknats till 25,200 kronor, vore afsedd
att gemensamt bestridas af statens jernvägar och staden
enligt samma grunder för fördelningen, som vid före¬
gående dylika anläggningar blifvit tillämpade.
Transport kronor
Bih. till Riksd. Prof. 1901. 4 Sami. 1 Afd. 42 Höft.
om 1 rum
22,600: —
13,000: —
24,400: —
12,600: —
72,600: —
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
Vid Stockholm norra:
Transport kronor 72,600: —
Utvidgning af spårsystemet .................................................. kronor 69,700: —
Bristen på tillräckligt spårutrymme vid Stockholms
stationer gjorde sig i all synnerhet vid Stockholms
norra station känbar, der antalet godsvagnar under
senare tider ofta varit så stort, att nödig omvexling
af sådana mellan de få lastnings- och lossningsspåren
å ena sidan och uppställningsspåren å den andra endast
med största svårighet och under hindrande tidsutdrägt
kunnat ega rum. I den nu angifna kostnadssumman
inginge öfverbyggnadsmateriel till ett belopp af om¬
kring 25,200 kronor, hvilka materialier allt framgent
vid bangårdens blifvande genomgripande ombyggnad
komme till användning, hvarför kostnaden för den mera
provisoriska spårutläggning, som nu ifrågasattes, egent¬
ligen inskränktes till 44,500 kronor.
Vid Tomteboda:
Utvidgning af spårsystemet ............................................... » 168,800: —
Den här ofvan omnämnda och begärda utvidg¬
ningen af spårsystemet vid Stockholms norra station,
hvarigenom ökadt antal lossnings- och lastningsspår
derstädes skulle beredas, förutsatte, att vagnrangerin-
gen i hufvudsak skedde vid Tomteboda, hvarför den
för sistnämnda station begärda utvidgningen hufvud¬
sakligen afsåge åstadkommandet af spårgrupper för
rangering af godsvagnar. Beträffande härför erforder¬
lig öfverbyggnadsmateriel med ett värde af omkring
101,200 kronor, gälde detsamma, som ofvan under
Stockholm norra anförts, hvadan den direkta utgiften
för de provisoriska anordningarna egentligen utgjorde
67,600 kronor.
Tillbyggnad af lokomotivstallet för beredande af ytter¬
ligare åtta stallrum ...................................................... » 160,000:
Det ökade antalet lokomotiv, som måste uppställas_
Transport kronor 471,100: —
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
11
Transport kronor 471,100: —
vid Stockholms stationer och särskilt vid Tomteboda,
fordrade anordnandet af flera stallrum.
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med 6
lägenheter om 1 rum och kök jemte uthus och
källare.................................................................................. » 25,000: —
Uti denna byggnad skulle bostad beredas för
stationsbetjente, som borde finnas bosatte i stationens
närhet.
Vid Norrtull:
Utvidgning af sparsystemet ................................................ » 36,000: —
I sammanhang med här ofvan omförmälda spår¬
förändringar och utvidgningar vid Stockholm norra
och Tomteboda stationer samt för att bereda bättre
utrymmen vid dem hade det befunnits nödvändigt att
utvidga Norrtulls station, dit då vissa sorters vagnslast-
gods skulle, till lättnad för norra stationen, kunna
sändas. Dessa spåranordningar påräknades blifva af
mera permanent natur än förenämnda vid Stockholm
norra och Tomteboda.
Vid Värtan :
Nedläggning af en 30 tons vagnvåg ............................... * 5,500: —-
Denna vagnvåg vore behöflig för vågning af sten¬
kolsvagnar, hvilka från dervarande upplag afsändas.
Vid Hagalund:
Anordnande af lastplats ....................................................... » 15,500: —
Efter upprepade petitioner om anordning vid redan
befintliga hållplatsen Hagalund jemväl af lastplats för
det hastigt tillväxande samhällets behof hade jernvägs-
styrelsen ansett sig böra ifrågasätta anslag dertill.
Terrängens beskaffenhet vid platsen medgåfve emeller¬
tid endast anordnande af stickspår, och sådan an ord- _
Transport kronor 553,100: —
12
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
Transport kronor 553,100: -—•
ning jemte den lifliga trafiken mellan Stockholm och
Jerfva medgåfve ej heller godstågen att der göra längre
uppehåll å hufvudspåret för verkställande af behöfliga
vagnomvexlingar, hvadan godstrafiken till och från
lastplatsen skulle i regel ombesörjas genom separata
tåg från Tomteboda. _
Summa kronor 553,100: —
Enligt hvad af jernvägsstyrelsens förberörda skrifvelse inhemtas, äro
vissa af dessa arbeten afsedda att redan under innevarande år komma till
utförande, och belöper sig kostnaden härför till sammanlagdt 447,100
kronor, som enligt Kongl. Maj:ts framställning skulle förskottsvis af för
Kongl. Maj:t tillgängliga medel utbetalas under detta år.
Sedan, på sätt under föregående punkt omnämnts, ett af jernvägs-
styrelsen afgifvet förslag till omgestaltning af bangårdsanordningarna i
och invid Stockholm samt af vestra stambanans inledande till hufvud-
staden af Kongl. Maj:t hänskjutits till yttrande af en komité, som har att,
derest annat sätt för frågornas lösning än det af jernvägsstyrelsen före
slagna synes komitén böra ifrågakomma, härom afgifva förslag, har stats-
* rådet och chefen för civildepartementet från vederbörande afdelning inom
jernvägsstyrelsen infordrat yttrande, huruvida ändring af styrelsens berörda
förslag skulle kunna hafva inverkan på frågan om behöfligheten af de
byggnader och anläggningar, som här ofvan omförmälts.
Enligt hvad departementschefen skriftligen meddelat statsutskottet, har
till följd häraf t. f. chefen för jernvägsstyrelsens banafdelning i afgifven
promemoria tillkännagifvit, att förändring i vestra stambanans sträckning
närmast Stockholm skulle kunna hafva inflytande på behofvet af de nya
boställshus, som ifrågasatts vid Södertelje och Tomteboda.
Då med anledning häraf skäl syntes föreligga att låta med uppförande
af samma boställshus tills vidare anstå, har departementschefen förklarat
de derför afsedda beloppen, 22,600 kronor för boställshuset vid Södertelje
och 25,000 kronor för det vid Tomteboda, för närvarande icke vara er¬
forderliga; och har departementschefen tillika meddelat, att ifrågavarande
boställshus icke varit afsedda att redan under innevarande år komma till
utförande.
Efter detta meddelande torde det af Kongl. Magt äskade anslag, med
afseende hvarå utskottet nu har att yttra sig, böra minskas med de be¬
räknade kostnaderna af tillsammans 47,600 kronor för uppförande ‘af
boätällshusen vid Södertelje och Tomteboda.
13
Statsutskottets Utlåtande N:o 77.
Beträffande de öfriga af Kongl. Maj:t föreslagna nya byggnader och
anläggningar, hvarom nu är fråga, äro desamma visserligen delvis åtgärder
af provisorisk natur, men då, enligt hvad jernvägsstyrelsen framhållit, samt¬
liga dessa anordningar måste anses vara redan nu behöfliga för trafikens
besörjande, har utskottet funnit giltiga skäl tillstyrka bifall till Kongl.
Maj:ts framställning i denna del.
Utskottet hemställer derför,
att Kongl. Maj:ts förevarande framställning må på
det sätt bifallas, att Riksdagen, till utförande af ofvan
omförmälda nya byggnader och anläggningar vid statens
jernvägstrafik med undantag af de ifrågasatta boställs-
husen vid Södertelje och Tomteboda, för år 1902 å
riksstatens sjette hufvudtitel anvisar 505,500 kronor,
med rätt för Kongl. Maj:t att låta af detta belopp för¬
skottsvis under innevarande år af tillgängliga medel ut¬
anordna 447,100 kronor.
Stockholm den 26 april 1901.
På statsutskottets vägnar:
P. PEHRSON.
liih. tUl Ritcsd. [‘rot. 11)01. 4 Samt. 1 Afd. 42 Häft.