6
Riksdagen« Skrifvelse N:o 30.
N:o
30.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 26 mars 1900.
— —• — — Andra Kammaren den 26 — —
Riksdagens skrifvelse till Konungen, i anledning af Kongl. Maj:ts
i statsverkspropositionen gjorda framställningar om an¬
slag till nya byggnader och anläggningar samt ny rörlig
materiel vid statens redan trafikerade jernvägar äfvensom
till fortsättande af statens jernväg sbyggnader.
(Statsutskottets utlåtande n:o 38.)
Till Konungen.
l:o) I propositionen angående statsverkets tillstånd och behof har
Eders Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen att för år 1902 anvisa å rikssta-
tens sjette hufvudtitel, till utförande af nya byggnader och anläggningar
vid statens jemvägstrafik, 2,793,000 kronor, med rätt för Eders Kongl.
Maj:t att låta utaf detta belopp förskottsvis under innevarande år af till¬
gängliga medel utanordna 1,450,000 kronor.
Beträffande de särskilda arbeten, för hvilkas bekostande berörda an¬
slag blifvit äskadt, inhemtas af det vid statsverkspropositionen fogade
statsrådsprotokollet öfver civilärenden deri 11 sistlidne januari, att enligt
Eders Kongl. Maj:ts på jernvägsstyrelsens framställning grundade förslag
följande byggnader och anläggningar skulle med användande af anslaget
komma till utförande.
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
7
I Distriktet.
Vid SparrehoIm:
Utvidgning af sparsystemet samt anläggning af ny
lastkaj.................................................................... kronor
Vid Gnesta:
Uppförande af kolbås för 6,000 ton jemte härför
erforderlig tomtanskaffning och spåranordning
Vid Mölnbo:
Utvidgning af sparsystemet................... »
Vid Södertelge:
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med
7 lägenheter om 1 rum och kök jemte uthus
och källare............... >
Vid Liljeholmen:
Inköp af en jernkontoret tillhörig byggnad och den¬
sammas inredande till boställshus för stations¬
betjente med 4 lägenheter om 1 rum och kök
jemte uthus och källare.................................... »
Vid Stockholm södra:
Utvidgning af sparsystemet samt anläggning af yt¬
terligare en lastkaj............................. >
Vid Stockholm Stadsgården:
Utvidgning af sparsystemet........................................ »
Vid Stockholm norra:
Utvidgning af sparsystemet........................................ »
Vid Tomteboda:
Utvidgning af spårsystemet.......................... »
Transport kronor
20,000: —
18,000: —
10,500: —
22,600: —
13,000: —
24,400: —
12,600: —
69,700: —
168,800: —
359,600: —
8
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
Transport kronor 359,600: —
Tillbyggnad af lokomotivstallet för beredande af
ytterligare åtta stallrum.................................... » 160,000: —
Uppförande af bostadshus för stationsbetjente med
6 lägenheter om 1 ruin och kök jemte uthus
och källare................................................... » 25,000: —
Vid Norrtull:
Utvidgning af sparsystemet....................................... » 36,000: —
Vid Värtan:
Nedläggning af en 30 tons vagnvåg........................ » 5,500: —
Vid Hagalund:
Anordnande af lastplats............................................ » 15,500:
Vid Upsala :
Tillbyggnad af ilgodsmagasinets lokaler................... > 4,500:
Uppförande af ett vagnrevisionsskjul med tillhö¬
rande spår............................................................ » 9,200:
Vid Krylbo:
Anordnande af en vattenkastare med ledning från
vattentornet ....................................................... » 4,500:
Uppförande af lokomotivstall för beredande af yt¬
terligare fyra stallrum........................................ » 36,500:
Vid Granbo:
Anläggning af en tågmötesstation (tilläggsanslag) » 16,900: —
Vid Bollnäs:
Tillbyggnad af lokomotivstallet för beredande åt
ytterligare två stallrum .................................... » 14,500: —
Vid Simeå:
Uppförande af ett boställshus för stationsbetjente
med 2 lägenheter om 1 rum och kök jemte
uthus och källare................................................ » 7,900: —
Transport kronor 695,600:
Riksdagens Skrifvelse N:o 30. 9
Transport kronor 695,600: —
Vid Ljusdal:
Utvidgning af spårsystemet..................,..................... » 55,500: —
Vid Tallåsen:
Utvidgning af spårsystemet........................................ » 10,400: —
Vid Ramsjö:
Uppförande af ett bostållshus för stationsbetjente
med 4 lägenheter om 1 rum och kök jemte
uthus och källare ................................................ » 15,200: —
. Vid Mellansjö:
Utvidgning af spårsystemet........................... » 4,700: —
Vid Delsbo och Fredriksfors:
Utvidgning af spårsystemen........................................ » 10,500: —
Vid Djupe (invid Hudiksvall):
Utläggning af ett rangeringsspår............................ » 5,800: •—
Vid Katrineholm, Södertelge, Tomteboda,
Sala, Krylho, By valla, Storvik, Ockelbo,
Holmsveden, Bollnäs, Ljusdal, Myskje,
Söderhamn, Fredriksfors och Hudiks¬
vall:
Ny- eller tillbyggnad af kolbås för omkring 25,000
ton kol med en sammanlagd kostnad af........ » 55,500: —
II Distriktet.
Vid Göteborg:
Utvidgning af hamnbanans spårsystem (tilläggsanslag) » 15,000: —
Uppförande af skjul för personvagnars rengöring
och för virkesupplag............................................ » 6,500: —
Tillbyggnad af magasinet för ankommet ilgods.... » 3,800; —
Transport kronor 878,500: —
Bill. till Riksil. Prof. 1901. 10 Sand. 1 Afd. 1 Band. 4 Höft. 2
10
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
Vid Alingsås:
Utvidgning af sparsystemet
Transport kronor
Vid Falköping Ränteri:
Utvidgning af spårsystemet........................................ »
Vid Vretstorp:
Utvidgning af spårsystemet........................................ »
Vid Hallsberg:
Utvidgning af spårsystemet........................................ »
Uppförande af lokomotivstall för beredande af yt¬
terligare två stallrum......................................... »
Vid For serum:
Utvidgning af spårsystemet
»
Vid Mosås:
Utvidgning af spårsystemet........................................ »
Vid öi *ebro södra,:
Tillbyggnad af stationshuset.................................. >
Utvidgning af spårsystemet och förlängning af last¬
kajen ...................................................................... »
Vid Örebro:
Tillbyggnad af stationshuset............... »
Inköp af före detta enskilda jernvägarnas milkontors
byggnad............................................... »
Vid Karlsby och Motala verkstad:
Utvidgning af stationernas spårsystem.................... »
Vid Motala:
Utvidgning af spårsystemet................ »
878,500: —
13,000: —
15,500: —
2,700: —
43,000: —
17,000: —
3,000: —
2,200: —
2,300: —
5,500: —
4,500: —
12,800: —
8,800: —
10,000: —
Transport kronor 1,018,800: —
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
11
Transport kronor
Vid Fogel sta:
Utvidgning af sparsystemet och uppsättning af en
fristående vattenkran............................................ »
Vid Karlstad:
Utvidgning af spårsystemet........................................ »
o
Vid Arnot:
Utvidgning af sparsystemet...................................... »
Vid Charlottenberg:
Anläggning af ny vattenledning till stationens vat¬
tentorn ................................................................. »
Vid Töreboda, Laxå, Kristinehamn, Jön¬
köping och Alingsås:
Tillbyggnad af kolbåsen för omkring 10,000 ton
kol med en sammanräknad kostnad af............
Ill Distriktet.
Vid Malmö:
Tillbyggnad af godsmagasinet (tilläggsanslag) ........ »
Vid Simonstorp:
Utvidgning af spårsystemet och förlängning af last¬
kajen .................................................................... »
Vid Norrköping:
Uppförande af godsexpeditionshus.............................. >
o
A linien Sy a—Mjölby:
Anordnande af vägport vid Albacken för allmänna
landsvägens korsning med jernvägen ................ »
Transport kronor
1,018,800: -
7,000: —
10,500: —
30,000: —
8,500: —
21,000: —
8,000: —
2,800: —
13,500: —
18,000: —
1,138,100: —
12
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
Transport kronor
Vid Malmslätt:
Uppförande af nytt stationshus ................................ »
Vid Stråisnäs och Stockaryd:
Utvidgning af sparsystemen ................................... »
Vid Nässjö:
Utläggning af ytterligare ett spår till nya loko¬
motivstallet ........................................................
Vid Billesholms grufva:
Uppförande af ett boställshus med uthus och käl¬
lare jemte jordförvärf .......................................
Vid Höganäs öfre:
Utvidgning af sparsystemet...................................
Vid Ormastorp:
Uppförande af ett boställshus jemte uthus och käl¬
lare ............................................................-...........
Vid Falkenberg:
Utvidgning af sparsystemet .................................... *
Vid Kungsbacka:
Nedläggning af en 30 tons vagnvåg......................... »
Vid Almedal:
Utvidgning af sparsystemet jemte jordförvärf........ »
Vid Vestraby, Kattarp, Engelholms hamn,
Barkåkra, Förslöf, Vallberga, Gene¬
rad, Trönninge, Ingelsträde och Mjö-
hult:
Uppförande af ekonomihus å 2,900 kronor ............ >_
Transport kronor
1,138,100: —
15,000: —
7,900: —•
5,500: —
52,600: -
9,000: —
17,000: —
2,500: —
5,300: —
43,000: —
29,000: —
1,324,900: —
13
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
Transport kronor
IV Distriktet.
Vid Sundsvall, Ange, Dysjön, Hjerpen,
Storlien, Längsele, Svartön, Gammel¬
stad, Säfvast, Ljusa, Lakaträsk och
Nuortikon:
Utvidgning af spårsystemen med beräknade kost¬
nader resp. af 7,300, 12,000, 3,000, 5,800,
4,300, 11,000, 16,300, 5,200, 9,100, 2,300,
9,000 och 5,000 eller tillsammans....................
Vid Sundsvall:
Nedläggning af vagnvåg ............................................
Anläggning af en hamnkaj utanför den nu vid kol¬
båsen varande jemte fyllning och muddring
Vid Sundsvall och Skorped:
Tillbyggnad af kolbåsen ............................................ *
Vid Nedansjö:
Uppförande af banmästarestuga med uthus och
källare ...............................................................
Vid Viskan:
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med
2 lägenheter om 1 rum och kök med uthus
och källare............................................................
Vid Bräcke:
Anordnande af bostäder för personal vid Bräcke
station samt uppförande af dertill erforderliga
källare och uthus ................................................
Vid Östersund:
Uppförande af ny vagnsreparations- och snickare¬
verkstad med tillhörande spår ........................ »
Transport kronor
1,324,900: —
90,300: —
4,500: —
40,000: —
13,000: —
6,700: —
8,000: —
44,000: —
82,000: —
1,613,400: —
11
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
Transport kronor 1,613,400: —
Vid Mörsil:
Tillbyggnad af stationshuset .................................... »
Vid Hjerpen:
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med
8 lägenheter om tillsammans 9 ruin och 8 kök
samt 1 öfverliggningsrum jemte uthus och
källare ................................................................ »
Vid Helgum:
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med
3 lägenheter om 1 rum och kök jemte uthus
och källare ........................................................ »
Vid Läng sele. Mellansel, Vännäs och Boden:
Uppsättning af vattenkastare och anordning af er¬
forderliga rörledningar .................................... »
Vid Långsele:
Tillbyggnad af lokomotivstall.................................... »
Vid Sollefteå:
Uppförande af en byggnad, inrymmande lamp- och
oljerum samt rum för vagnförmannens effekter »
Vid Mellansel, Järn, Boden och Gellivare:
Uppförande af afträdesbyggnader, inrymmande jem¬
väl lamp- och oljerum, förvaringsrum för vagn-
förmanseffekter, sprut- och spillningsbodar m. m. »
Vid Jörn:
Tillbyggnad af lokomotivstallet ................................ »
Vid Elf sby:
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med
2 lägenheter om 1 rum och kök jemte uthus
och källare.............................. »
4,000: —
33,000: -
12,400: —
30,800: —
6,500: —
2,900: —
16,100: —
15,500: —
8,500: —
Transport kronor 1,743,100:
15
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
Vid Luleå:
Transport kronor
Förlängning af lastkajen och utvidgning af spår¬
systemet ................................................................ »
Planering af ett område utmed spåren i bangårdens
norra ända.......................................................... »
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med
12 lägenheter om 1 rum och kök jemte uthus
och källare............................................................ >
Tillbyggnad af godsmagasinet
Vid Boden:
Fullbordande af vagnverkstaden samt uppförande af
smedja, plåtslagare- och kopparslagareverkstäder »
Utvidgning af godsbangården genom inköp af här¬
för erforderlig mark, uppförande af större last¬
kaj samt utläggning af spår för lastning och
lossning af vagnslastgods m. m........................ »
Tillbyggnad af godsmagasinet i samband med upp¬
förande af godsexpeditionsbyggnad.................... »
Utfyllning och planering af bangårdsområdet ........ »
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med
6 lägenheter om 1 rum och kök jemte uthus
och källare............................................................ »
Uppförande af lokomotivstallbyggnad för åtta loko¬
motiv med vändskifva och spår (tilläggsanslag) »
Uppförande af kolbås jemte kolgifningsbrygga (till-
läggsanslag)............................................................ »
Vid Sandträsk:
Uppförande af banmästarestuga jemte uthus och
källare.................................................................... »
Vid Polcirkeln:
Tillbyggnad af stationshuset ..................................... »
Transport kronor
1,743,100: —
3,300: —
5,000: —
49,600: —
10,500: —
46,000: —
168,200: —
16,000: —
65,000: —
24,800: —
25,000: —
10,000: —
9,200: —
4,500: —
2,180,200: —
16
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
Transport kronor 2,180,200:
Vid Gellivare:
Tillbyggnad af hotellet............................................... » 5,500: —
Utfyllning af bangårdsområdet samt anordnande
af en del för lokomotivuppställningen erfor¬
derliga spår............................................................ » 44,000: —
Vid Malmberget:
Förlängning af personplattformen och förändring af
spårsystemet ....................................................... » 2,800: —
Vid Svartön, Gellivare, och Malmberget:
Uppförande af 5 boställshus för stationsbetjente,
hvart och ett med 6 lägenheter om 1 rum och
kök (tilläggsanslag).............................................. » 35,400: —
o
Linien Ange—Vännäs—Umeå:
Uppläggning af en morsetelegrafledning.................... » 25,500: —
Linien Vännäs—Umeå:
Inköp af mark för uppsättning af snöskärmar..... »
Fullföljande af anordningar för vexelförregling och
förbättrade signalapparater vid stationer ......... »
Diverse arbeten ............................................................ »
Summa kronor
10,000: —
150,000: —
339,600: —
2,793,000: —
Eders Kongl. Maj:ts ofvan omförmälda framställning har ännu ej i
i dess helhet varit föremål för Riksdagens behandling, i det att Riksdagen
icke funnit lämpligt för närvarande ingå på frågan om anvisande af medel
för utförande af nedan nämnda byggnader och anläggningar, nemligen:
Vid Södertelge:
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med
7 lägenheter om 1 rum och kök jemte uthus
och källare............................................................ kronor 22,600: —
Transport kronor
22,600: —
17
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
Transport kronor
Vid Liljeholmen:
Inköp af en jernkontoret tillhörig byggnad och den¬
sammas inredande till bostiVllshus för stations-
betjente med 4 lägenheter om 1 rum och kök
jemte uthus och källare ....................................
Vid Stockholm södra:
Utvidgning af spårsystemet samt anläggning af
ytterligare en lastkaj..........................................
Vid Stockholm Stadsgården:
Utvidgning af sparsystemet ........................................
Vid Stockholm norra:
Utvidgning af spårsystemet........................................
Vid Tomteboda:
Utvidgning af sparsystemet ......................................
Tillbyggnad af lokomotivstallet för beredande af
ytterligare åtta stallrum ......................................
Uppförande af boställshus för stationsbetjente med
6 lägenheter om 1 rum och kök jemte uthus
och källare............................................................
22,600: —
13,000: —
24,400: —
12,600: —
69,700: —
168,800: —
160,000: —
25,000: —
Vid Norrtull:
Utvidgning af spårsystemet..............
Vid Värt an:
Nedläggning af en 30 tons vagnvåg
Vid Hagalund:
Anordnande af lastplats ...................
> 36,000: —
» 5,500: —
» 15,500: —
Summa kronor 553,100: —
Enligt hvad Riksdagen af jernvägsstyrelsens till Eders Kongl. Maj:t
aflåtna skrifvelse i ämnet "inhemta*, äro åtskilliga af dessa arbeten afsedcla
att redan under innevarande år komma till utförande, och ingår den be-
Bih. till Rilesd. Prot. 1901. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 4 Haft. 3
18
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
räknade kostnaden härför 447,100 kronor i det belopp af 1,450,000 kronor,
som Eders Kongl. Maj:t i propositionen ifrågasatt till förskottsvis utbetal¬
ning under detta år.
Beträffande de ofri ga nya byggnaderna och anläggningarna vid sta¬
tens jernvägstrafik, för hvilkas utförande Eders Kongl." Maj:t begärt anslag
•'* tillsammans 2,239,900 kronor, har Riksdagen väl icke kunnat undgå att
fästa uppmärksamheten vid de dryga- kostnader, som de ifrågasatta ny¬
byggnaderna och anläggningarna äro beräknade att medföra, men då Riks¬
dagen ej ser sig i stånd till att, i detalj granska dem, har Riksdagen, i
förhoppning att den största möjliga sparsamhet kommer att iakttagas, ansett
sig böra bevilja det begärda beloppet ; och har Riksdagen jemväl för vissa
af dessa arbetens utförande eller påbörjande under innevarande år funnit
sig böra lemna Eders Kongl. Maj:t bemyndigande att förskottsvis af till¬
gängliga medel utanordna härför afsedt belopp 1,002,900 kronor.
Med tillkännagifvande, att Riksdagen kommer att framdeles fatta beslut
i anledning af Eders Kongl. Maj:ts ifrågavarande framställning i hvad den
afser anslag å tillsammans 553,100 kronor för utförande af de utaf Riks¬
dagen här ofvan särskildt uppräknade nya byggnader och anläggningar vid
Södertelge, Liljeholmen, Stockholm södra, Stockholm Stadsgården, Stock¬
holm norra, Tomteboda, Norrtull, Värtan och Hagalund, får Riksdagen
alltså anmäla, att Riksdagen till utförande af de öfriga nya byggnader och
anläggningar vid statens jernvägstrafik, som med framställningen afses, å
riksstatens sjette hufvudtitel för år 1902 anvisat 2,239,900 kronor, med
rätt för Eders Kongl. Maj:t att låta af detta belopp förskottsvis under inne¬
varande år af tillgängliga medel utanordna 1,002,900 kronor.
2:o) Kongl. Maj:t har vidare i statsverkspropositionen föreslagit Riks¬
dagen att för år 1902 anvisa å riksstatens sjette hufvudtitel, till förstärk¬
ning genom rälsutbyte af öfverbyggnaden å bandelen Arlöf—Engelholm,
651,750 kronor, med rätt för Eders Kongl. Maj:t att låta förskottsvis under
innevarande år af tillgängliga medel utanordna detta belopp.
Såsom uti det i ärendet förda statsrådsprotokollet omförmäles, hafva
hittills kostnaderna för utbyte af räler å statsbanorna alltid bestridts af
tillgängliga trafikmedel. Anledningen, hvarför nu blifvit ifrågasatt att
med anslagsmedel bekosta de åtgärder för öfverbyggnadens förstärkning
genom rälsutbyte, som jern vägsstyrelsen ansett önskvärda, är närmast att
söka deruti, att driften af statens jernvägar under nästlidna år visat ett i
ekonomiskt afseende mindre gynsamt resultat än hvad förut under en följd
af år varit fallet samt att, pa sätt jernvägsstyrelsen antyd t, någon väsentlig
19
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
f
förbättring härutinnan ej heller för den närmaste framtiden kunde förut¬
sättas. Dessa förhållanden synas emellertid Riksdagen mana till stor var¬
samhet, då fråga är om nedläggande å statens jern vägar af kostnader, som
icke kunna anses oundgängligen nödiga för driftens uppehållande och ej
heller kunna beräknas medföra en mot kostnaderna svarande tillökning i
jernvägarnas nettoafkastning. Förutom det belopp af 651,750 kr., som
nu för rälsutbyte äskats af Riksdagen, har jern vägsstyrelsen för enahanda
ändamål ifrågasatt afvisande för åren 1902 och 1903 af anslag å mer än
4,200,000 kronor. A de bandelar, der ifrågavarande rälsutbyte skulle
ske, äro, enligt hvad statsrådsprotokollet gifver vid handen, de nuvarande
rälerna icke förslitna, så att de af denna anledning behöfva ersättas med
nya, utan åtgärden anses påkallad för att genom öfverbyggnadens för¬
stärkning möjliggöra framförandet af tåg med stor hastighet och tyngd.
Riksdagen inser väl, att sådana förstärkningsåtgärder i vissa fall kunna
visa sig oundgängliga, såsom exempelvis å linier, der en tung malmtrafik
ställer stora fordringar på banan, men Riksdagen kan icke annat än hysa
tvifvel, huruvida det verkligen är erforderligt och ur ekonomisk synpunkt
tillrådligt att i den utsträckning, som nu ifrågasatts, vidtaga kostsamma
åtgärder för uppdrifvande af tåghastigheten å jern v ägarna. I allt fall
torde behofvet häraf icke vara påträngande, och då, såsom Riksdagen ofvan
framhållit, statsjernvägarnas nettoinkomst visat tendens att sjunka, synes
det så mycket mindre vara skäl att forcera dylika arbeten. Om det emel¬
lertid på en eller annan bansträcka skulle befinnas oundgängligen
nödvändigt att förstärka öfverbyggnaden genom rälsutbyte, synes sådant
dock icke behöfva ske i större utsträckning, än att kostnaderna derför
kunna, i enlighet med hvad hittills skett, bestridas af jernvägarnas trafik'
medel.
På grund af hvad sålunda anförts, har Riksdagen icke bifallit Eders
Kongl. Maj:ts i fråga varande framställning.
3:o) Vidare har Eders Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen att, till ut¬
läggning af ytterligare ett jemvägsspår mellan Elfsjö och Huddinge samt
mellan Tumba och Rönninge jernvågsstationer, för år 1902 anvisa 710,000
kronor, med rätt för Eders Kongl. Maj:t att låta utaf detta belopp för¬
skottsvis under innevarande år af tillgängliga medel utanordna 300,000
kronor.
I anledning af denna Eders Kongl. Maj:ts framställning kommer
Riksdagen att framdeles fatta beslut.
20
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
4:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att för år 1002,
till anskaffande af ny rörlig materiel vid statens redan trafikerade jern-
vägar, anvisa å riksstaten utom hufvudtitlarne 5,500,000 kronor, med rätt
för Eders Kongl. Maj:t. att låta utaf detta belopp förskottsvis under inne¬
varande år af tillgängliga medel utanordna 1,000,000 kronor.
Med bifall till denna Eders Kongl. Maj:ts framställning har Riks¬
dagen, till anskaffande af ny rörlig materiel vid statens redan trafikerade
jernvägar, för år 1902 anvisat å riksstaten utom hufvudtitlarna 5,500,000
kronor, med rätt för Eders Kongl. Maj:t att låta utaf detta belopp för¬
skottsvis under innevarande år af tillgängliga medel utanordna 1,000,000
kronor.
5:o) Sedan Riksdagen år 1897 beslutat anläggning enligt Eders Kongl.
Maj:ts förslag af en statsbana från Boden till Ytter-Morjärv, för hvilken
jernväg kostnaden beräknats till 4,371,000 kronor, hafva för denna ban¬
anläggning anvisats å riksstaten utom hufvudtitlarne:
kronor 1,300,000: —
» 1,300,000: —
» 1,000,000: —
» 771,000: —
eller tillsammans kronor 4,371,000: —
motsvarande hela den beräknade byggnadskostnaden.
Eders Kongl. Maj:t har nu föreslagit Riksdagen att, till fullbordande
af statsbanan från Boden till Ytter-Morjärv, för år 1902 bevilja å riks¬
staten utom hufvudtitlarne ett anslag af 722,000 kronor, med rätt för
Eders Kongl. Maj:t att låta utaf detta belopp förskottsvis under inneva¬
rande år af tillgängliga medel utanordna 600,000 kronor.
för år 1898
» » 1899
» » 1900
» > 1901
Det tilläggsanslag, som utöfver ursprungligen beräknade och redan
anvisade belopp för anläggning af statsbanan från Boden till Ytter-Morjärv
nu äskats för banans fullbordande, har synts Riksdagen vara väl rundligt
tilltaget. Enligt den af vederbörande arbetschef uppgjorda kostnadsberäk¬
ning, som grundat sig på de mot slutet af nästlidna år gällande arbets-
och materialpris, skulle det ytterligare anslagsbehofvet belöpa sig till
652,000 kronor. Detta belopp har jernvägsstyrelsen enligt dess den 10
21
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
sistlidna december aflåtna skrifvelse i ämnet dock ansett böra ökas till den
af Eders Kong]. Maj:t nu begärda anslagssumman 722,000 kronor, och
detta hufvudsakligen af den anledning, att styrelsen funnit skäl beräkna
något högre pris å en del materialier, deribland särskildt räler och stenkol.
I)å emellertid de ovanligt höga pris, som dessa materialier vid nämnda
tidpunkt betingade, sedan dess betydligt nedgått, har det synts Riksdagen
ej möta betänklighet att begränsa ifrågavarande anslag till det af arbets¬
chefen beräknade beloppet, helst detsamma af en enligt statsrådsprotokollet
i ärendet hörd, fullt sakkunnig person ansetts tillräckligt för arbetets full¬
bordande. Vid anslagets bestämmande till 652,000 kronor har Riksdagen
ansett sig böra lemna Eders Kongl. Maj:t bemyndigande att af anslaget
under innevarande år förskottsvis utanordna 500,000 kronor.
Eders Kongl. Maj:ts ifrågavarande framställning har alltså på det sätt
bifallits, att Riksdagen, till fullbordande af statsbanan från Boden till Ytter-
Morjärv, för 1902 beviljat å riksstaten utom hufvudtitlarna ett anslag af
652,000 kronor, med rätt för Eders Kongl. Maj:t att låta utaf detta belopp
förskottsvis under innevarande år af tillgängliga medel utanordna 500,000
kronor.
6:o) Eders Kongl. Maj:t har vidare föreslagit Riksdagen att, till full¬
bordande af statsbanan mellan Gellivare och riksgränsen, för år 1902 anvisa
10.407.000 kronor, med rätt för Eders Kongl. Maj:t att låta utaf detta
belopp förskottsvis under innevarande år af tillgängliga medel utanordna
5.600.000 kronor.
För anläggning af ifrågavarande statsbana från Gellivare förbi Luossa-
vaara och Kiirunavaara malmfält till riksgränsen i rigtning mot Ofoten,
för hvilken jernväg kostnaden ursprungligen beräknats till 21,498,000
kronor, har Riksdagen anvisat:
för år 1899 ......................................................... kronor 5,400,000: —
> » 1900 ..........................................-............ » 4,000,000: —
» » 1901 ................ ................................... » 10,100,000: —
eller tillsammans 19,500,000: —
Med afseende å Eders Kongl. Maj:ts till nästlidna års Riksdag aflåtna
framställning om anslag till fortsättning af statsbanan mellan Gellivare
och riksgränsen hade Riksdagen anledning uttala, att Riksdagen ej kunnat
undgå att finna anmärkningsvärd^ att kostnaderna för byggandet af ifråga¬
22
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
varande jernväg visat sig så betydligt öfverskrida de beräkningar, som för
1898 års Riksdag framlades. Det vore visserligen sant, att prisen å arbets¬
krafter och en del materialier efter denna tid ansenligt stegrats, men dessa
förhållanden kunde icke helt och hållet förklara den högst betydande ök¬
ningen i kostnaderna. Till en ej oväsentlig del syntes densamma vara
beroende derpå, att åtskilliga med företaget förenade arbeten och anlägg¬
ningar, hvilkas behöflighet och omfattning bort kunna medelst noggrannare
undersökning förutses, antingen alls icke eller med otillräckliga belopp
upptagits i kostnadsförslaget. Med anledning häraf hade Riksdagen ansett
sig böra framhålla önskvärdheten af att i ärenden, som framdeles hänskötes
till Riksdagens afgörande, mera tillförlitliga kostnadsförslag måtte fram¬
läggas än det, som legat till grund för Riksdagens beslut beträffande
ifrågavarande jern vägsanläggning.
Riksdagen har så mycket större anledning att härom erinra, som den
summa, hvilken nu begärts för fullbordande sf statsbanan mellan Gellivare
och riksgränsen, ej obetydligt öfverstiger äfven det belopp, som enligt de
förhöjda kostnadsberäkningar, hvarpå framställningen till nästlidna års
Riksdag grundade sig, skulle återstå att nu för ändamålet bevilja. För så
vidt banan skall kunna med säkerhet beräknas blifva fullbordad före nästa års
utgång och staten sålunda ej brista i sina åtagna förbindelser, har någon
minskning i det begärda anslaget dock icke synts vara tillrådlig; och har
Riksdagen derför till fullbordande af statsbanan mellan Gellivare och riks¬
gränsen för år 1902 anvisat 10,407,000 kronor, med rätt för Eders Kongl.
Maj:t att låta utaf detta belopp förskottsvis under innevarande år af till¬
gängliga medel utanordna 5,600,000 kronor.
Angående sättet för anskaffande af detta anslag kommer Riksdagen
att framdeles meddela sitt beslut.
7:o.) Till anläggande af en statsbana från Göteborg öfver Uddevalla
till Skee, hvarför kostnaden beräknats till 13,091,000 kronor, har Riksdagen
beviljat:
för år 1899
» » 1900
•» » 1901
.................. kronor 750,000: —
................... » 2,000,000: —
.................. » 2,000,000: -
tillsammans kronor 4,750,000: —
Eders Kongl. Maj:t har nu föreslagit Riksdagen att, till fortsättning
af statsbanan från Göteborg till Skee, för år 1902 anvisa 2,000,000 kronor.
23
Riksdagens Skrifvelse N:o 30.
Med bifall härtill har Riksdagen, till fortsättning af statsbanan från
Göteborg till Skee, för år 1902 anvisat 2,000,000 kronor.
Om sättet för anskaffande af detta belopp kommer Riksdagen att
framdeles meddela sitt beslut.
Stockholm den 26 mars 1901.