Motioner i Andra Kammaren, N:o 136.
19
X:o 136.
Af herr J. OlofSSOll i Digernäs, om skrifvelse till KongL
Majt med begäran om lagbestämmelser i fråga om löt-
bredden å arbetsåkdon, som begagnas å allmänna vägar.
Med anslutning till den af herr S. Söderberg väckta motion, n:o 11,
ber jag dock få erinra om, att hvad min hemort beträffar, så skulle enligt
min åsigt, om endast tvåhjuliga arbetsåkdon tagas med, hela förslaget vara
förfeladt, alldenstund jag har den uppfattningen, att fyrhjuligt arbets¬
åkdon har samma egenskap att kunna förderfva vägarne som de först¬
nämnda, då ej hjulringarnes bredd är tillräcklig. Förhållandet är med de
fyrhjuliga åkdonen, att på dem begagnas alltid mindre hjul än på de andra,
hvaraf följer, att hjulen på dylika åkdon har lättare för att tränga sig ned
i körbanan och således spåra sönder vägen. Häremot kan invändas, att om
ett sådant åkdon användes för lasskörning, så blir ju sjelfva tyngden för¬
delad på flera hjul och bör således, så att säga, flyta lättare på körbanan
och åstadkomma mindre skada på vägen, men det torde också vara ett
kändt förhållande, att man lastar mest på bakvagnen å ett fyrhjuligt åkdon.
Derigenom och, som sagdt, genom hjulens mindre diameter bör det vara
klart, att ett arbetsåkdon med fyra hjul skadar vägen lika mycket som ett
tvåhjuligt, men det är min fulla öfvertygelse, att å alla arbetshjuldon, som
skola användas på allmänna vägar, särskildt i Norrland, der oftast förekom¬
mer dåligt väglagningsämne och lösa vägar, bör hjulringsbredden vara 10
centimeter, och detta skulle bespara så väl stat som väghållningsdistrikt rätt
stora kostnader.
20 Motioner i Andra Kammaren, N:o 136.
Hvarför jag med de ändringar i herr Söderbergs motion, som här
påpekats, föreslår,
att Riksdagen i skrifvelse till Kongl. Maj:t anhål¬
ler, det täcktes Kongl. Maj:t låta i sammanhang med
revision af väglagen utarbeta och för Riksdagen fram¬
lägga förslag till sådan lag, hvarigenom löt- och hjul-
ringsbredden till arbetsåkdon, som begagnas på allmänna
vägar, bestämdes till 10 centimeter, och om lagens trä¬
dande i kraft om 10 år.
Stockholm den 27 januari 1901.
Johan Olofsson.
1 f
Stockholm, tryckt i Centraltryckeriet 1901.