Statsutskottets Utlåtande N:o d.
i
N:o 4.
Ank. till Riksd. kansli den 8 februari 1900, kl. 2 e. m.
Utlåtande, angående regleringen af utgifterna under riksstat ens
tredje hufvudtitel, innefattande anslagen till utrikesdeparte¬
mentet.
(l:a U. A.)
Ordinarie anslag.
l:o. I afseende å regleringen af denna hufvudtitel, under hvilken Angående
finnas i nu gällande riksstat till årliga eller ständiga utgifter anvisade anslagen
629,250 kronor, har Kongl. Maj:t, under hänvisande till det statsverks- [i-'».]
propositionen bilagda statsrådsprotokoll öfver utrikesdepartementsärenden den
13 januari innevarande år, föreslagit, att nedannämnda ordinarie anslag måtte
af Riksdagen anvisas att utgå emot nu gällande redovisningsskyldighet samt
med samma rätt till deras användande och under enahanda vilkor som
hittills, nemligen:
Kabinettskassans utgifter:
[1.] departementschefen, ministern för
utrikes ärendena................................................
[2.] utrikesdepartementet .....................
[3.] ministerstaten .................................
[4.] militärattachéer ..............................
[5.] skrifmaterialier, expenser och
extra utgifter......................................................
kronor 24,000: —
» 32,365: —
» 350,647: —
» 8,471: —
* 63,517: — 479,000: —
Transport kronor 479,000: —
Bill. till Jliksd. Frot. 1900. 4 Sami. 1 Afd. 4 Höft. (N;o 4.)
1
2
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
Transport kronor 479,000: —
Konsnlskassans utgifter:
[6.] utrikesdepartementet kronor 8,857: —
[7.] konsulsstaten ............ » 241,510: —
[8.] skrifmaterialier, ex¬
penser och extra utgifter ......... » 17,438: — 267,800: —
eller efter afdrag af hvad som häraf beräknas
kunna bestridas af inflytande konsulat- och
expeditionsafgifter.................................................. 107,800: — 160,000: —
summa kronor 639,000: —
Utgifter, som bestridas af svenska statsverket allena:
[9.] svenska kyrkan i Paris......................................... » 2,950: —
tillsammans kronor 641,950: —
Vid jemförelse mellan den för innevarande år gällande riksstaten och
de af Kongl. Maj:t nu äskade anslagen visar sig, att en ökning i anslagen
till kabinettskassans utgifter af 12,700 kronor blifvit föreslagen. Detta beror
derpå, att å anslaget till ministerstaten föreslagits en förhöjning af 12,706
kronor, hvaremot anslaget till skrifmaterialier, expenser och extra utgifter,
för vinnande af hela hundratal i slutsummorna för Sveriges och Norges
andelar i kabinettskassans utgifter, uppförts med ett med 6 kronor minskadt
belopp.
I afseende å anslagen till konsnlskassans utgifter har föreslagits en
ökning af 12,280 kronor, men som de inkomster, hvilka inflyta genom
konsulat- och expeditionsafgifter för svenska fartyg i utländska hamnar, och
med hvilka bestridas utgifter å konsulskassan, för år 1901 beräknats 12,280
kronor högre än för år 1900, förändras icke härigenom beloppet af det
statsanslag, som från Sverige blifver till fyllande af konsulskassans medels-
behof för nämnda år erforderligt, eller 160,000 kronor.
I de utgifter, som bestridas af svenska statsverket allena, har icke
ifrågasatts någon förändring.
Den föreslagna höjningen i anslaget till kabinettskassans utgifter till
minister staten är beroende dels på föreslagen öfverflyttning från konsulskassan
till kabinettskassan af det hittills såsom kontorsbidrag utgående anslaget till
kongl. nederländska beskickningen i Tokio dels ock på föreslagen förhöjning
Statsutskottets Utlåtande No 4.
3
af anslaget till beskickningen i Madrid. Af dessa anledningar skulle i den
för de Förenade Rikena gemensamma utrikesbudgeten kabinettskassans utgifter
för ministerstaten behöfva höjas från 478,750 kronor till 496,750 ki’onor,
af hvilket senare belopp enligt proportionen 12:5 skulle belöpa på Sverige
350,647 kronor.
Berörda öfverflyttning af det nuvarande kontorsbidraget till kongl.
Nederländska beskickningen i Tokio från konsulskassan till kabinettskassan
sammanhänger med förslag till omreglering af de Förenade Rikenas konsulära
representation i Ostasien. Beträffande denna angelägenhet har herr stats¬
ministern och t. f. chefen för utrikesdepartementet till det i sammansatt
statsråd den 30 november 1899 förda protokoll öfver utrikesdepartements-
ärenden meddelat följande.
Med anledning af till utrikesdepartementet ingångna upprepade klagomål
öfver den genom Kongl. Maj:ts beslut den 11 november 1870 träffade ordning af
de Förenade Rikenas konsulära representation i Japan hade Kongl. Maj:t den 14
maj 1897 beslutat att åt lämplig person, som för tillfället borde försesmed diplo¬
matisk karakter, lemna i uppdrag att begifva sig till Japan och Kina för
att undersöka bästa sättet för de Förenade Rikenas representation i dessa
länder, och hade Kongl. Maj:t uppdragit åt dåvarande legationssekreteraren
vid Kongl. Maj:ts beskickning i London 0. Gude att i egenskap af ministre
plénipotentiaire ad lioc begifva sig till Japan och Kina för att utföra ifråga¬
varande uppdrag enligt den instruktion, som för ändamålet borde honom af
ministern för utrikes ärendena meddelas.
Sedan minister Gude i hemlanden rådgjort med såväl svenske som
norske exportörer, hade Gude tillträdt resan från Havre den 17 juli 1897
och återvändt till Marseille den 4 mars 1898 efter att hafva besökt Tokio,
Yokohama, Kobe, Kioto och Nagasaki i Japan, Peking, Tientsin, Chefoo och
Shanghai i Kina samt dessutom Hongkong, Saigon och Singapore.
Af minister Gudes efter hemkomsten afgifna rapport hade följande
Henne delar offentliggjorts i »Svensk Export» och »Beretninger om Handel
og Söfart» för 1898, nemligen:
1. Berättelse om handels- och sjöfartsförhållandena i Japan.
2. » » » » » i Kina.
3. Sveriges och Norges handel på Kina och Japan.
Rapportens öfriga delar utgjordes af:
4. Förslag till de Förenade Rikenas konsulära representation i Ostasien.
5. » » » » » diplomatiska » » »
6. Rapport angående de Förenade Rikenas sjöfart på Ostasien.
4
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
Uti rapportens 4:de del rörande de Förenade Rikenas konsulära repre¬
sentation i Ostasien, som i öfversättning funnes bilagd protokollet, hade
minister Gude på anförda skäl framstäf visst förslag till ordnande af de
Förenade Rikenas konsulära representation i Japan och Kina.
Med skrifvelse!’ den 22 november 1898 hade minister Ondes förslag
remitterats till yttrande af kommerskollegium och kongl. norska regeringens
departement för det inre.
Uti sitt den 29 september 1899 afgifna, af kongl. norska regeringen
tillträdda underdåniga betänkande, hade departementet för det inre, som
ansett sig böra anmoda vederbörande börskomitéer att, såvidt möjligt med
tillkallande af representanter för skeppsfarten och andra intresserade, under¬
kasta Gudes förslag en ingående granskning och derefter öfver detsamma
afgifva yttrande, till en början redogjort för de från börskomitéerna ingångna
yttranden äfvensom för innehållet af eu från direktörerna i »det Oversöiske
kompani» inkommen skrifvelse den 21 augusti 1899 angående det föreslagna
generalkonsulatet i Kobe, samt derefter, och under framhållande af hurusom
departementet, oaktadt hvad utrikesministern vid föredragning i sammansatt
statsråd den 13 januari 1899 anfört angående ändamålsenligheten af upp¬
rättandet af en beskickning i Kina, funne sig böra fasthålla vid sitt i ut¬
låtande den 3 i samma månad gjorda uttalande, hvarigenom afstyrktes upp¬
rättandet af en beskickning i Peking, för egen del anfört,
angående Japan,
att departementet tillstyrkte upprättandet af ett lönadt generalkonsulat
för Japan med station i Kobe, med årlig lön för generalkonsuln af kronor
18,000 samt till kontorskostnader — deri inbegripet tolk- och skrifvarearvode
— kronor 3,000 mot redovisningsskyldighet samt med rätt för generalkonsuln
att enligt insända och af utrikesdepartementet godkända räkningar från konsuls-
kassan erhålla godtgörelse för utresa till Japan och återresa efter embetets
frånträdande; vid generalkonsulatet inflytande konsulat- och expeditionsafgifter
antoge departementet böra i likhet med vid andra lönade konsulat ingå i
konsulskassan;
att departementet tillrådde upprättandet af ett olönadt vicekonsulat i
Yokohama med ett anslag till kontorskostnader af kronor 1,000 utan redo¬
visningsskyldighet, för så vidt det skulle visa sig vanskligt att utan sådant
anslag få platsen tillfredsställande besatt;
att departementet tillstyrkte upprättandet af ett olönadt vicekonsulat i
Nagasaki, så framt dess upprättande icke föranledde någon kostnad;
att departementet deremot ej funne sig kunna tillstyrka upprättande
af ett vicekonsulat i nordligaste delen af Japan eller på ön Formosa;
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
5
att departementet förutsatte, att, efter omordnandet af konsulatväsendet
i Japan, det hittills från konsulskassan utgående kontorsbidraget af kronor
4.000 till nederländska beskickningen i Tokio komme att, derest detsamma
ansåges fortfarande böra utgå, öfverföras till ministerkassan;
att departementet, ehuru det vore enigt med Gude i afseende å bety¬
delsen af, att, med hänsyn till i Japan och Kina rådande förhållanden, der¬
varande underordnade konsulära representanter tilldelades en så hög rang
som möjligt, dock af hänsyn till dithörande bestämmelser i konsulatförord¬
ningen, med hvars förutsättningar den af Gude föreslagna anordningen att
gifva de underordnade konsulära representanterna titel af konsuler, ehuru de
i administrativt hänseende skulle lyda under vederbörande generalkonsul,
skulle strida, icke funne sig kunna tillstyrka en sådan ordning och ej heller
att i stället för vicekonsulat upprättades konsulat, som efter gällande bestäm¬
melser tillädes särskilda embetsdistrikt;
angående Kina,
att departementet icke funne sig kunna tillstyrka upprättandet af
lönade konsulat i Tientsin och Hongkong, utan ansåge för behofvet tillräckligt,
att det lönade generalkonsulatet i Shanghai bibehölles med distrikt omfat¬
tande kinesiska riket och Hongkong, och tillstyrkte departementet,
att lönen för generalkonsuln måtte bestämmas till kronor 24,000 utan
förpligtelse att som hittills af densamma bekosta utgiften för resor inom
distriktet;
att generalkonsuln erhölle ett bidrag till kontorskostnader af kronor
6.000 mot redovisningsskyldighet;
att lönen för vicekonsuln i Shanghai måtte bestämmas till kronor
9.000 eller samma belopp, som enligt kongl. resolution den 4 augusti 1899 anslagits
till aflöning åt generalkonsulns nuvarande biträde;
att såväl generalkonsuln som vicekonsuln måtte tillerkännas godtgörelse
för utresa till och återresa från Kina i likhet med hvad föreslagits för
generalkonsuln i Japan;
att vicekonsulerna i Kina, så länge de uppbure konsulatafgifter, icke
borde tillerkännas något kontorsbidrag;
att med afseende å godtgörelse för konsulernas resor inom distrikten
någon afvikelse från konsulatförordningens bestämmelser icke borde för Ost¬
asien särskild! införas.
Slutligen hade departementet anfört, att, då man enligt departementets
förmenande icke borde arbeta för en sådan omändring åt förhållandena i
Japan och Kina som den nu föreslagna utan att saken förelagts Stortinget,
departementet tillrådde, att vederbörande belopp, under förutsättning af Kongl.
6
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
Maj:ts bifall till departementets ofvan anförda förslag, måtte upptagas i det
förslag till utrikes budget, som skulle föreläggas nästa Storting. Hvad
Kina anginge, förutsattes, att den föreslagna omorganisationen under ingen
omständighet skulle träda i verket, förrän generalkonsulsbefattningen i
Shanghai efter inträdd ledighet ånyo skulle tillsättas.
Det af Gfude föreslagna upprättandet af en handelsagentur i Vladivostok
och af ett lönadt konsulat i Singapore förklarade sig slutligen departementet
icke kunna tillstyrka.
Uti sitt den 24 oktober 1899 afgifna utlåtande hade kommerskollegium,
efter att hafva redogjort för handels- och sjöfartsnämndernas författningsenligt
afgifna yttranden samt ett från styrelsen för Sveriges exportförening infor-
dradt uttalande, för egen del anfört, att kollegium bestämdt förordade en
sådan anordning af de förenade rikenas konsulära representation i Kina och
Japan, att åtminstone den högsta ledningen af vårt konsulatväsende derstädes
blefve anförtrodd åt lönad generalkonsul af svensk eller norsk nationalitet
och att förty, med bibehållande för Kina af generalkonsulatet i Shanghai,
ett lönadt generalkonsulat upprättades äfven för Japan.
Kollegium yttrade vidare:
»Körande omfattningen i öfrigt af de Förenade Rikenas konsulära re¬
presentation i Ostasien, har kollegium ansett sig böra fästa särskildt afseende
vid hvad från norsk sida härutinnan ansetts erforderligt. Det är nemligen
redan i det föregående framhållet, och det framgår äfven af statistiken, att
sjöfarten med svenska fartyg i de ostasiatiska farvattnen hittills varit och
ännu är mycket obetydlig, samt att enahanda är förhållandet med den di¬
rekta handeln mellan Sverige och Ostasien.
För Norge åter är, äfven om dess handel på Ostasien torde vara utan
nämnvärd betydelse, sjöfarten med norska fartyg på dessa trakter och frakt¬
farten mellan olika orter deruti likväl ansenlig.
För det närvarande måste det alltså vara i alldeles öfvervägande grad
med särskild hänsyn till Norges sjöfart, som frågan om omfattningen af den
gemensamma konsulära representationen bör tagas i betraktande, medan åter
denna fråga, hvad beträffar Sveriges intressen, hufvudsakligen torde hafva
sin betydelse i den utveckling, befintligheten af ett ordnadt konsulatväsen
kan förväntas i framtiden medföra för våra handels- och sjöfartsförbindelser
med dessa trakter.
Med hänsyn härtill har kollegium ansett det icke böra ifrågakomma
att från svensk sida, allenast med blicken fäst på en eventuel framtida ut¬
veckling, nu påyrka upprättande af konsulär representation i Ostasien i vid-
Statsutskottets Utlåtande N:o i. 1
sträckare omfattning, än hvad från norsk sida anses erforderligt för Norges
intressen.»
Kollegium yttrade slutligen:
»Hvad af kongl. norska regeringen föreslagits och hemstälts i fråga
om de Förenade Rikenas konsulära representation i Kina och Japan, biträder
äfven kollegium; dock anser kollegium, med afseende å hvad minister Gude
anfört rörande angelägenheten af att konsulära tjensteman i Ostasien intogo
en så god social ställning som möjligt, de Förenade Rikenas konsulära re¬
presentanter i Yokohama och Nagasaki höra vara konsuler i stället för, så¬
som af kongl. norska regeringen föreslagits, vicekonsuler.
Konsulatens distrikt torde böra omfatta den respektive staden, hvadan
sagda städer alltså borde undantagas från generalkonsulns i Kobe distrikt,
men åt denne icke desto mindre uppdragas inseendet öfver nämnda konsuler,
på sätt i § 12 af konsulatförordningen förutsättes kunna ske i land utom
Europa.
Genom sådan anordning skulle visserligen enligt nu gällande bestäm¬
melser dessa båda konsuler komma att odeladt uppbära utom expeditions-
afgifterna äfven konsulatafgifterna uti ifrågavarande hamnar, hvilka afgifter
uppgått i medeltal under åren 1895—1898 i Yokohama till kr. 1,390 och i
Nagasaki till kr. 2,100 årligen, men då med denna anordning något särskildt
anslag till kontorskostnad till konsulatet i Yokohama icke torde böra utgå,
komme skilnaden i kostnad för upprättande af konsulat i stället för vice-
konsulat i Yokohama och Nagasaki icke att blifva af någon nämnvärd bety¬
delse, hvaremot en sådan anordning möjligen skulle underlätta erhållandet af
lämpliga personer till befattningarne.
Af enahanda skäl synes, då generalkonsulatet i Shanghai blir ledigt
och en reglering af detsamma ifrågakommer, de nuvarande vicekonsulaten i
Hongkong och Tientsin böra förändras till konsulat med distrikt, det förra
af britiska kolonien Victoria och det senare af staden Tientsin eller möjligen
något område derutöfver, hvilka distrikt således skulle undantagas från gene¬
ralkonsulatets i Shanghai distrikt, med bibehållande likväl af generalkonsulns
inseende öfver nämnda konsuler. Dessa konsuler skulle då också ega odeladt
behålla konsulat- och expeditionsafgifterna i likhet med andra olönade konsuler.
Äfven rörande Övriga delar af minister Gudes förslag biträder kolle¬
gium kongl. norska regeringens mening, dock med uttalande, beträffande
frågan om upprättandet af en handelsagentur i Vladivostok, att, äfven om
denna fråga icke nu i sammanhang med ordnandet af de Förenade Rikenas
konsulära representation finnes böra föranleda någon åtgärd, frågan derför
icke bör, hvad Sverige beträffar, anses förfallen. Hvad om de kommersiella
förhållandena å nämnda plats blifvit upplyst, synes nemligen kollegium vara
8
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
förtjent af uppmärksamhet. Frågan härom synes emellertid lämpligen höra
tagas i öfvervägande vid behandling af frågan om användningen af anslaget
till handelsstipendier eller eljest i sammanhang med åtgärder från statens
sida till befrämjande af export af svenska varor.»
Herr statsministern har för egen del anfört följande.
»Af ofvanstående redogörelse för innehållet af de från kommerskolle-
gium och departementet för det inre inkomna yttranden framgår, att dessa
myndigheter icke ansett sig kunna förorda upprättande af lönade konsulat i
Ostasien i den omfattning, som af minister Gude föreslagits. Den af myn¬
digheterna förordade anordningen anser jag som ett minimun, men jag finner
mig dock, vid det förhållande att Norges intressen för närvarande äro de
öfvervägande i Ostasien, icke föranlåten att, gent emot de uttalanden som
framkommit från norsk sida, för närvarande hos Eders Kongl. Maj:t till¬
styrka en mera ytterliggående reglering. Jag har således icke ansett mig
kunna tillstyrka Gudes förslag angående upprättande af lönade konsulat i
Nagasaki, Tientsin, Hongkong och Singapore eller af ett olönadt konsulat
på Formosa och en handelsagentur i Vladivostok, ehuru jag särskildt be¬
träffande Nagasaki anser upprättandet af ett lönadt konsulat derstädes syn¬
nerligen önskvärdt. Ty den sedan flera år tillbaka tjenstgörande konsuln,
tyske konsuln Muller-Beeck, anhöll redan år 1896 att i anseende till konsulat-
göromålens mängd befrias från uppdraget såsom svensk och norsk konsul,
och det var endast på grund af upprepade uppmaningar från vår sida och
under förutsättning af en snart förestående aflösning som Miiller-Beeck för¬
måddes att stanna. Den nu föreslagna ordningen med upprättandet af ett
olönadt vicekonsulat i Nagasaki motsvarar endast föga våra intressen, enär
det enligt min åsigt torde blifva mycket svårt, om ens möjligt, att bland
dervarande köpmän finna en lämplig kandidat för tillvaratagandet af skepps¬
fartens intressen; hittills har det åtminstone icke lyckats att få anvisning
på en sådan person.
I sammanhang med frågan om omregleringen af generalkonsulatet i
Shanghai och upprättandet af ett lönadt generalkonsulat i Kobe torde det
tillåtas mig framhålla lämpligheten af att de blifvande innehafvarne af dessa
befattningar äfvensom af vicekonsulsbefattningen i Shanghai ega juridisk ut¬
bildning. Visserligen är det numera endast i Kina, der anstälde konsuler
ega rätt och skyldighet att utöfva jurisdiktion och sålunda böra besitta juri¬
disk utbildning, men en sådan torde jemväl vara af behofvet påkallad hos
de lönade konsulerna i Japan, der de nya lagarnes tillämpning gent emot
vår handel och sjöfart bör följas med uppmärksamhet.
Enligt departementets för det inre åsigt bör med verkställandet af
generalkonsulatets i Shanghai reglering anstå, intill dess generalkonsulsbefatt-
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
9
ningen blifver ledig. Häremot har jag intet att anmärka och vill nu endast
erinra, att genom anställande af en lönad vicekonsul den hittills utgående af-
löningen (kr. 9,000) till ett biträde hos generalkonsuln kommer att bortfalla.
I sitt ofvannämnda förslag har minister Glude framhållit önskvärdheten
af, att de underordnade konsulattjenstemännen i Kina och Japan erhölle titel
af konsul, och i sitt underdåniga utlåtande den 24 oktober 1899 har kom¬
merskollegium, på sätt ofvan anförts, tillstyrkt detta förslag. I sitt under¬
dåniga betänkande den 29 september 1899 har departementet för det inre
deremot funnit sig af hänsyn till hithörande bestämmelser i konsulatförord-
ningen, mot Indika en sådan anordning enligt departementets åsigt skulle
strida, för det närvarande icke kunna tillstyrka densamma lika litet som upp¬
rättandet af sjelfständiga konsulat med särskilda distrikt. Oafsedt frågan
angående anordningens öfverensstämmelse med förutsättningarna i konsulat¬
förordningen eller ej, anser jag mig icke heller för närvarande kunna till¬
råda, att något beslut härom fattas, så länge det icke med bestämdhet kan
förutses, att lämpliga kandidater för öfvertagande af en olönad konsulsbefatt-
ning kunna erhållas.
Med departementet för det inre är jag enig, att några särskilda före¬
skrifter angående konsulernas inspektionsresor utöfver de i konsulatförord¬
ningen redan intagna icke äro af behofvet påkallade, samt att det på grund
af Kongl. Maj:ts beslut den 11 november 1870 till Eders Kong!. Maj:ts be¬
skickning i Tokio utgående bidrag af kr. 4,000 för år öfverflyttas från kon-
sulskassan till kabinettskassan, under förutsättning af att nu ifrågasatta orga¬
nisation vinner Riksdagens och Stortingets bifall.
Under samma förutsättning skulle, i den utsträckning som i konsulat¬
förordningen föreskrifves för lönade konsulat, konsulat- och expeditionsafgif-
terna i och med den nya organisationens ikraftträdande tillfalla konsulskassan.
Enligt de af minister Gude uppgjorda beräkningar skulle desamma utgöra,
för Shanghai kr. 7,750 samt för Kobe kr. 3,100.
Såsom ofvan omförmälts, har departementet för det inre i sitt under¬
dåniga betänkande den 29 september 1899 förutsatt, att man för Norges del
icke borde anordna de Förenade Rikenas konsulära representation i Japan
och Kina, utan att ärendet förelagts Stortinget. Departementet ville tillråda,
att de af departementet föreslagna belopp, derest de vunne nådigt bifall,
måtte uppföras i det förslag till utrikesbudget, som komme att föreläggas
nästa Storting. För egen del har jag så mycket mindre att erinra häremot,
som frågan om anslagets förhöjning kommer att föreläggas äfven den svenska
Riksdagen. För öfrig! måste den anordning, som nu ifrågasättes, alltid
betraktas som provisorisk och behöfva ändras och förbättras, allt efter som
vår kännedom om och våra förbindelser med Ostasien utvecklas.
Bih. till liiksd. Prot. 1900. 4 Sami. 1 Afd. 4 Iläft.
2
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
På grund af hvad sålunda anförts, hemställer jag, det Eders Kongl.
Maj:t täcktes i nåder medgifva, att i förslaget till de Förenade Rikenas ut-
rikesbudget för år 1901 upptages följande organisation af de Förenade Rikenas
konsulära representation i Ostasien:
dels att i staden Kobe upprättas ett lönadt generalkonsulat med distrikt
omfattande kejsarriket Japan,
att de vid hufvudstationen inflytande konsulat- och expeditionsafgifter
äfvensom de från vicekonsulsstationerna inflytande konsulatåfgifter redovisas
till konsulskassan i enlighet med de för lönade konsulat i allmänhet gällande
bestämmelser,
att å konsulskassan anvisas att årligen utgå:
lön för generalkonsuln i Kobe............................................................... kr. 18,000
anslag till kontorskostnader att inför utrikesdepartementet redovisas » 3,000
Summa kr. 21,000,
att generalkonsulatets innehafvare tillerkännes rätt till ersättning för
resekostnader enligt ingifna och godkända räkningar till och från Kobe vid
ut- och hemresan;
dels att å konsulskassan till ett olönadt vicekonsulat i Yokohama, i
händelse af behof, anvisas ett årligt anslag till kontorskostnader utan redo¬
visningsskyldighet af kr. 1,000;
dels att i staden Shanghai vid inträffande ledighet upprättas ett lönadt
generalkonsulat med distrikt omfattande Kinesiska Riket och britiska kolonien
Honkong;
att de vid hufvudstationen inflytande konsulat- och expeditionsafgifter
äfvensom de från vicekonsulsstationerna inflytande konsulatåfgifter redovisas
till konsulskassan i enlighet med de för lönade konsulat i allmänhet gällande
bestämmelser;
att å konsulskassan anvisas att årligen utgå:
lön för generalkonsuln i Shanghai......................................................... kr. 24,000
» » vicekonsuln till samma belopp som genom Eders Kongl.
Maj:ts beslut den 4 augusti 1899 bestämts för kontors-
biträdet .......................................................................................... * 9,000
anslag till kontorskostnader att inför utrikesdepartementet redo¬
visas enligt Eders Kongl. Maj:ts beslut den 29 september
1899 ................................................................................................... > 6»00Q
Summa kr. 39,000
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
11
att generalkonsulatets och vicekonsulsbefattningens innehafvare till-
erkännes rätt till ersättning för resekostnader enligt ingifna och godkända
räkningar till och från Shanghai vid ut- och hemresan;
dels slutligen, under förutsättning af upprättandet af ett lönadt general¬
konsulat i Kobe, att det nu från konsulskassan under rubriken kontors¬
kostnader utan redovisningsskyldighet jemlikt Kongl. Maj:ts nådiga beslut
den 11 november 1870 till beskickningen i Tokio utgående anslag af kr.
4.000 för år öfverflyttas till kabinettskassan under rubriken ministerstaten.»
Sedan Hans Maj:t Konungen till denna hemställan lemnat bifall och
herr statsministern derefter föredragit ett med hänsyn, bland annat, härtill
upprättadt förslag till de Förenade Rikenas utrikesbudget för 1901 samt
kongl. norska regeringens betänkande deröfver inkommit, föredrogs frågan
ånyo å sammansatt statsråd den 13 januari innevarande år, dervid herr mi¬
nistern för utrikesärendena meddelade, att kongl. norska regeringen för¬
ordat den ifrågasatta nya organisationen af konsulatväsendet i Ostasien äfven¬
som tillstyrkt, att det hittills å konsulskassan såsom anslag till kontorskost¬
nader utan redovisningsskyldighet uppförda belopp af kr. 4,000 för kongl.
nederländska beskickningen i Japan måtte öfverflyttas å kabinettskassan.
Vidkommande förhöjningen af anslaget till beskickningen i Madrid har
herr statsministern till ofvanberörda statsrådsprotokoll^den 30 november
1899 anfört följande.
Anslaget till nämnda beskickning hade enligt 1765 års ministerregle¬
mente utgjort rdr hamb. banco 7,720, motsvarande kr. 30,880, deraf kr.
28.000 för ministern och kr. 2,880 för en legationssekreterare. Sedermera
hade detta anslag tid efter annan undergått förändring och upptagits i 1869
års stat till rdr hamb. banco 4,500, motsvarande kr. 18,000, utgörande alle¬
nast traktamente för en ministerresident. Vid sistnämnda belopp hade an¬
slaget bibehållits till är 1877, då traktamentet höjts med kr. 2,000.
Redan kort derefter hade dåvarande ministerresidenten i nämnda stad
vid flera särskilda tillfällen framhållit såväl otillräckligheten af berörda trakta¬
mente till följd af de i Madrid rådande höga lefnadskostnaderna som ock
behofvet, af anställande vid beskickningen af en legationssekreterare för att
biträda beskickningschefen vid handläggningen af de allt jemt växande göro-
målen och vid förfall för ministern kunna öfvertaga beskickningen. Vid före¬
dragning den 20 december 1880 af de Förenade Rikenas utrikesbudget för 1882
hade också dåvarande ministern för utrikes ärendena förklarat, att han skulle hafva
velat föreslå Kongl. Maj:t att af Riksdag och Storting begära medel till för¬
stärkning af de löner å ministerstaten, hvilka visat sig vara otillräckliga,
12
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
såsom fallet synnerligen vore med den, som utginge till ministern i Madrid,
äfvensom till anställande vid beskickningen derstädes af en legationssekre¬
terare, men att han afhölle sig derifrån allenast på den grund, att stats¬
verkens dåvarande ställning fortfarande påböjde ett uppskof. Vid framläg¬
gande för Kongl. Maj:t den 21 december 1883 af förslag till utrikesbudget för
1885 hade utrikesministern återkommit till frågan. Jemte framhållande att
ministern i Madrid icke utan att till sitt förfogande ega ett biträde kunde
medhinna utförandet af de talrika göromålen på beskickningen, hade utrikes¬
ministern hemstält, att i Madrid finge anställas en legationssekreterare med
lön af kr. 6,000 och med rätt att af beskickningschefen uppbära ersättning
för bostad och vivre äfvensom arfvode såsom chargé d’affaires under ministerns
frånvaro; hvarjemte föreslagits, att den otillräckliga lönen för beskicknings¬
chefen, hvilken med afseende på de vigtiga underhandlingar, som blifvit honom
under 1882 anförtrodda, erhållit rang af ministre plénipotentiaire, måtte höjas
från kr. 20,000 till kr. 33,000. Dessa förslag hade dock icke vunnit Riks¬
dagens bifall, hvarför den till norska Stortinget gjorda framställning i ären¬
det derefter återtagits.
Sedermera och efter det besparing å annan post uppkommit, hade
ministerlönen i Madrid under år 1887 ökats med kr. 2,000 till kr. 22,000, med
hvilket belopp den fortfarande utginge. Legationssekreterare eller annat
biträde åt ministern hade icke blifvit vid beskickningen anstäld.
Jemväl delta nuvarande innehafvare af ministerposten i Madrid hade
vid upprepade tillfällen framhållit ministerlönens otillräcklighet samt åberopat,
att lefnadskostnaderna i Madrid under de senare åren allt jemt ökats, så att
Madrid nu utan tvifvel vore en af de dyraste hufvudstäder i Europa. Enligt
en af ministern afgifven detaljerad uppgift å de en gift beskickningschef i
Madrid påhvilande nödvändiga utgifter, kunde dessa icke sättas lägre än till
kr. 32,000.
Derjemte hade ministern flera gånger påpekat det ohållbara i det nu¬
varande förhållandet, att beskickningschefen lemnades utan hvarje arbetshjelp
och sålunda vore hänvisad till att sjelf af egna medel bekosta erforderlig
sådan. På grund dels af de i Spanien rådande invecklade administrativa
förhållandena, dels ock af mängden af för nämnda land säregna reklamations-
ärenden, hade, enligt hvad af ministern anförts, beskickningen ovilkorligen
behof af ett praktiskt biträde med kännedom om såväl spanska förhållanden
i allmänhet som de lokala förhållandena i Madrid, personligen bekant med de
särskilda underordnade myndigheterna och mägtig särskild! spanska språket.
I snart sagdt hvarje angelägenhet, som beskickningen egde att handlägga,
erfordrades det, och särskildt vid behandlingen af de talrika reklamationsmålen,
förutom skriftliga framställningar — i regeln på spanska — till de centrala
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
13
embetsverken, upprepade muntliga anbefallningar och påminnelser hos de olika
underordnade myndigheter, genom hvilka ärendet skulle passera. För verk¬
ställande af dessa ständigt återkommande förhandlingar med de underordnade
tjenstemännen äfvensom för utförande af öfversättnings- och andra kansli-
arbeten hade ministern hemstält, att vid beskickningen måtte anställas en fast
kanslist med en lön af exempelvis kr. 4,000 om året. För beklädande af en
sådan post funnes en lämplig kandidat i en i Madrid bosatt norrman, hvilken
vore anstäld hos ministern såsom privatsekreterare, efter att förut under en
följd af år hafva innehaft samma befattning hos den nästföregående beskick-
ningschefen, och som egde vana vid ärendenas behandling i de olika spanska
embetsverken.
Herr statsministern förklarade sig för egen del vara öfvertygad om
nödvändigheten att höja den för ministerposten i Madrid nu faststälda lön.
Det vore nemligen en känd sak, att lefnadskostnaderna i Madrid vore synner¬
ligen höga, och den utredning, som verkställts, hade ställt utom allt tvifvel,
att den nuvarande lönen vore alldeles otillräcklig, i all synnerhet för en gift
beskickningschef, äfvensom att den icke kunde sättas lägre än till kr. 32,000
för att motsvara de utgifter, som påhvilade postens innehafvare. Den nu¬
varande ministerns företrädare i embetet, som äfvenledes varit gift, hade
visserligen representerat de Förenade Rikena på ett fullt värdigt sätt oaktadt
den otillräckliga lönen, men detta hade berott på, att han vid sidan af sin lön
egt en betydande enskild förmögenhet, ett undantagsförhållande, hvartill man
väl icke kunde eller borde taga hänsyn vid fastställande af aflöningen för en
beskickning. Erfarenheten hade för öfrigt visat, att de flesta af dem, som
hos oss egnade sig åt den diplomatiska banan, icke besutte nämnvärda egna till¬
gångar, och för tjensten måste det vara till gagn, att någon dylik hänsyn
ej behöfde tagas, hvarken när inträdessökandena skulle antagas eller vid
befordran eller förflyttning.
Likaså vore statsministern öfvertygad om det behöfliga i en ökning
af personalen vid beskickningen i Madrid. De intressen, hufvudsakligen af
ekonomisk art, som denna beskickning hade att bevaka, vore ingalunda
ovigtiga. De Förenade Rikenas handel och sjöfart på Spanien voro redan
nu betydande och befunne sig i stadig ökning. Beskickningens mellankomst
i hithörande ärenden toges oupphörligt i anspråk, och frukterna af dess be¬
mödanden vore ock påtagliga. Sålunda, för att endast anföra en sida af
dess verksamhet, lyckades det beskickningen icke sällan att genom sin bemedling
hos de spanska myndigheterna erhålla lättnader för våra fartyg i gällande
karantänsbestämmelser samt att utverka befrielse från böter, som för öfver¬
trädelse af tull- och andra reglementen blifvit ådömda svenska och norska
rederier och affärsmän, äfvensom återbetalning af tulldifferenser, uppkomna
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
genom origtig tillämpning af tulltaxan och tullreglementet — allt fall som,
på grund af i Spanien gällande stränga bestämmelser i hithörande ämnen och
i öfrigt säregna förhållanden, derstädes inträffade oftare än i de flesta
andra länder. Ensamt under det senast förgångna året hade, enligt be¬
skickningens arbetsredogörelse, den sammanlagda summan af sålunda åter¬
bördade belopp uppgått till i det närmaste 44,000 pesetas och året derförinnan
till öfver 73,000 pesetas.
Den erforderliga arbetshjelpen kunde beredas genom anställande vid
beskickningen af antingen en legationssekreterare eller en kanslist. På grund
af hvad ministern i Madrid anfört angående det arbete, som skulle af biträdet
utföras, ansåge statsministern, då man stäldes inför valet, att en fast anstäld
kanslist, som man kunde göra räkning på att få behålla under en längre tids¬
rymd, vore att föredraga framför en legationssekreterare, som oftare måste
ombytas. Genom anställande af en kanslist åstadkommes också en besparing,
då löneförmånerna för en legationssekreterare näppeligen skulle kunna sättas
lägre än till kr. f0,000 om året, medan det årliga arfvodet för en
kanslist enligt ministerns förslag kunde bestämmas till allenast kr. 4,000.
I 1901 års budgetsförslag hade derför anslaget till beskickningen i
Madrid upptagits med ett med kr. 14,000 förhöjdt belopp i följande poster:
lön till ministern...................................................... kr. 32,000
arfvode till en kanslist.......................................... » 4,000
tillhopa kr. 36,000.
Derest det sålunda framstälda förslaget om löneförhöjning och arbets¬
biträde till ministern i Madrid vunne Riksdagens och Stortingets bifall, borde
enligt statsministerns mening en sammanslagning af beskickningen i Lissabon
med den i Madrid beslutas — en åtgärd, som redan förut varit påtänkt.
Det lönade generalkonsulatet i Lissabon skulle då bibehållas, derest ett sådant
pröfvades fortfarande behöfligt, men dess innehafvare icke längre förses med
diplomatisk karakter, på sätt nu vore fallet, utan ministern i Madrid, som
skulle erhålla titeln af envoyé, blifva ackrediterad jemväl vid portugisiska
hofvet. En anordning såsom den nu angifna skulle nemligen i praktiskt
hänseende visa sig bättre och verksammare än den nuvarande, och möjligen
ock medföra någon besparing.
Af statsrådsprotokollet öfver utrikesdepartementsärenden den 13 januari
innevarande år inhemtas, hurusom i fråga om anslaget till beskickningen i
Madrid departementet för det inre i det utlåtande, som läge till grund för
norska regeringens öfver förslaget till utrikes budget afgifna betänkande, för¬
ordat såväl höjandet af ministerns lön från kronor 22,000 till kronor 32,000,
som anvisande af kronor 4,000 åt en kanslist vid beskickningen. I förra
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
15
afseende! uttalade departementet, att det hade sig bekant, att Madrid vore
en mycket dyr lefnadsort, och då afseende fastades vid dervarande beskick¬
nings betydelse för Norges näringar, hufvudsakligen med anledning af de in¬
vecklade och stränga spanska tullbestämmelserna, framstode det för departe¬
mentet såsom önskvärdt, att befattningen vore så aflönad, att ekonomiska
hänsyn icke måtte lägga hinder i vägen för, att densamma vid hvarje tid¬
punkt kunde vara besatt på bästa möjliga sätt.
I fråga om kanslisten yttrade departementet, att departementet af
hänsyn till beskickningens betydelse och till hvad i utrikesdepartementets
förslag blifvit framhållet, funne sig likaledes kunna uttala sig för, att till
aflöning åt en kanslist uppfördes ett belopp af kronor 4,000, hvilken an¬
ordning folie sig icke obetydligt billigare, än om man nödgades skrida till
anställande af en legationssekreterare.
Departementet instämde ock deruti, att ministern i Madrid, om der¬
varande beskickning erhölle så förbättrade vilkor, som afsåges genom ifråga¬
varande förslag, borde öfvertaga de diplomatiska funktionerna äfven i Portugal.
Departementet förutsatte härvid, att den till generalkonsulatet i Lissabon
anslagna aflöning vid inträffande ledighet måtte nedsättas till kronor 12,000,
äfvensom att man sökte uppväga den nu föreslagna ökningen i kabinetts-
kassans utgifter genom framtida sänkning i aflöningen för andra beskick¬
ningar, hvarhelst. sådant kunde på något sätt visa sig utförbart,
Med iakttagande af dessa förhöjningar skulle, enligt hvad utrikes¬
ministern vidare anfört, slutsumman för Jcabinettskassans utgifter under år
1901 uppgå till kronor 674,500 för de Förenade Rikena tillsammans. Af
detta belopp bestrede Sverige ensamt det till hemliga utgifter beräknade an¬
slaget, kronor 9,900. Återstoden, kronor 664,600, borde, enligt den veder¬
tagna proportionen 12 till 5, fördelas sålunda, att med afrundning af slut¬
siffran till närmaste hundratal Sveriges andel beräknades till kronor 469,100
och Norges till kronor 195,500. En obetydlig rubbning uppkomme visser¬
ligen härigenom i proportionen mellan rikenas bidrag, men den vore dock
endast skenbar, emedan i utrikesdepartementets räkenskaper hänsyn till den
rätta proportionen alltid toges, och skilnaden godtgjordes hvardera landet,
så att uppkommen besparing eller brist i hvarje fall noggrant fördelades efter
den angifna proportionen.
Beträffande beräkningen af de under 1901 inflytande konsulat- och
expeditionsafgifterna samt de förhållanden, hvilka, förutom ofvanberörda om¬
reglering af konsulatväsendet i Ostasien, föranledt, förändringar i konsulskassans
särskilda utgiftsrubriker, får utskottet, under erinran att deraf ej föranledes
16
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
ändring i beloppet af det från Sverige utgående statsanslaget, hänvisa till
statsrådsprotokollen öfver utrikesdepartementsärenden den 30 november 1899
sid. 22—28 samt den 13 januari 1900 sid. 84—85, hvilket senare protokoll
utvisar, att kongl. norska regeringen gillat och biträdt de i förstberörda
protokoll beträffande konsulskassan gjorda beräkningar och förslag.
Utskottet finner sig på de i statsrådsprotokollen anförda skäl böra till¬
styrka de anslagshöjningar å kabinettskassans utgifter för ministerstaten, som
hafva sin grund dels i öfverflyttningen från konsulskassan till kabinetts-
kassan af 4,000 kronor med anledning af omreglering af konsulatväsendet i
Ostasien, och dels i ökning af anslaget till beskickningen i Madrid, dervid
utskottet likväl, beträffande sistnämnda förhöjning, i öfverensstämmelse med
statsutskottets flerfaldiga gånger vid regleringen af utgifterna under tredje
hufvudtiteln uttalade åsigt om önskvärdheten af minskning uti samma ut¬
gifter, förutsätter, att vid inträffande ledighet nedsättning må ega rum i den
aflöning, som är anslagen till generalkonsulatet i Lissabon, från hvilket kon¬
sulat de diplomatiska funktionerna synas böra afskiljas, äfvensom att ökningen
i kabinettskassans utgifter må uppvägas genom framtida sänkning i aflöningen
vid andra beskickningar, der sådant kan på något sätt visa sig utförbart.
I afseende å hvad Kongl. Maj:t i öfrigt beträffande de ordinarie an¬
slagen under denna hufvudtitel föreslagit, har utskottet icke funnit något att
erinra och hemställer derför,
att Riksdagen må bifalla hvad Kongl. Maj:t i fråga
om regleringen af de ordinarie utgifterna under tredje
hufvudtiteln föreslagit.
Extra anslag.
Angående 2:o. För fortsatt utgifvande af »Sveriges traktater» har Kongl. Maj:t
a*Sve9riUe8 Jemväl för år 1901 äskat ett extra anslag af 4,500 kronor.
traktater». Under hänvisning till hvad statsrådsprotokollet (sid. 3) innehåller om
[10.] arbetets fortgång, hemställer utskottet,
att Riksdagen må till fortsatt utgifvande af »Sveriges
traktater» på extra stat för år 1901 anvisa ett anslag
af 4,500 kronor.
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
17
3:o. Kongl. Maj:t har vidare föreslagit Riksdagen att till ersättning
för de af statskontoret förskottsvis bestridda kostnaderna för Sveriges del- för stats-
tagande i den internationella fredskonferensen i Haag på extra stat för år kJ^lt0/eÅ8
1901 bevilja 15,500 kronor.
Af statsrådsprotokollet inhemtas att berörda kostnader uppgått till
15.499 kronor 81 öre, bvilket, för undvikande af öretal, afjemnats till
15.500 kronor.
Utskottet hemställer
att Riksdagen må, till ersättning för de af statskontoret
förskottsvis bestridda kostnaderna för Sveriges deltagande
i den internationella fredskonferensen i Haag å extra stat
för år 1901 anvisa 15,500 kronor.
4:o. Uti punkten 12 under denna hufvudtitel har Kongl. Maj:t före- Angående
slagit Riksdagen att till beredande af dyrtidstillägg för innevarande år åt en åtimgq
del tjensteman och betjente i utrikesdepartementets afdelning af Kongl. Maj:ts [i2.j
kansli såsom förslagsanslag å extra stat bevilja 3,850 kronor.
Öfver berörda framställning kommer utskottet att framdeles afgifva
särskildt utlåtande, hvilket utskottet härmed skolat för Riksdagen
anmäla.
Stockholm den 8 februari 1900.
På statsutskottets vägnar:
CHR. LUNDEBERG.
Bih. till Riksd. Frot. 1900. 4 Sami. 1 Afd. 4 Iläft.
3
18
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
Bil. IÄtt. A.
Tabell öfver ordinarie anslagen under riksstatens
Tredje hufyudtitel.
1900 års
riksstat
anslår:
|
|
Förslag till
blifvande
riksstat:
|
Anvisning
i kontant.
|
Utrikesdepartementet.
|
Anvisning
i kontant.
|
Kronor.
|
ö.
|
Kabinettskassans utgifter.
|
Kronor.
|
ö.
|
24,000
32,365
337,941
8,471
63,523
|
—
|
Departementschefen, ministern för utrikes ärendena......
Utrikesdepartementet .......................................
|
24,000
32,365
350,647
8,471
63,517
|
—
|
|
Ministerstaten ............................................
|
|
|
Militärattachéer ..................................................................
|
|
—
|
Skrifmaterialier, expenser och extra utgifter..................
|
—
|
466,300
|
—
|
S:gr
|
479,000
|
—
|
|
|
Konsulskassans utgifter.
|
|
|
8,923
231,198
15,399
|
—
|
Utrikesdepartementet.................. 8,857: —
Konsulsstaten.......................... 241,510: —
Skrifmaterialier, expenser och
extra utgifter........................ 17,433: —
|
|
|
255520
|
—
|
267,800: —
|
|
|
efter afdrag
af etc.
95,520
|
|
eller efter afdrag af hvad som häraf be¬
räknas kunna bestridas af inflytande
konsulat- och expeditionsafgifter ........ 107,800: —
|
|
|
160,000
|
—
|
S:gr
|
160,000
|
_
|
|
|
Utgifter, som bestridas af svenska statsverket
allena.
|
|
|
2,950
|
—
|
Svenska kyrkan i Paris ..................................................
|
2,950
|
—
|
629,250
|
—
|
Summa
|
641,950
|
—
|
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
19
i» t-i 'i 'i- • . n»w ( •.»
Bil. LM. B.
Tabell öfver extra ordinarie anslagen under riksstatens
Tredje hufvudtitel.
...7 ... ......... . . iTff.j'-: £ ‘.JJ* i • • J7 V \.
VV - - ,;r . , 1* ? r'{ ' åt. . . '.< > ■<[ f,f i m •• !,»'i
|
Kronor.
|
ö.
|
Utrikesdepartementet.
Till fnrtsntt. nt.o»ifvnnrip af »SvpH^ps traktater» ................................
|
4,500
|
|
» ersättning för de af statskontoret förskottsvis bestridda kostnaderna
för Sveriges deltagande i den internationella fredskonferensen i
Haag......................................................................................................
|
15,500
|
|
Summa
|
20,000
|
—
|
Anm. öfver Kongl. Maj:ts förslag angående anslag till beredande af dyrtidstillägg för år 1900 åt
en del tjensteman och betjente i utrikesdepartementets afdelning af Kongl. Maj:ts kansli
kommer utskottet att framdeles afgifva utlåtande.
20
Statsutskottets Utlåtande N:o 4.
Bil. Litt. C.
Uppgift öfver de från kabinettskassan och konsulskassan för
närvarande utgående expektanslöner och pensioner.
Från Kabinettskassan.
Jemlikt nådigt ^
beslut af den Jr 6TIS10T16V. Kronor
10 juli 1884 F. d. Envoyén Herr 0. M. Björnstjerna........................ 6,000
7 febr. 1899 » F. Due......................................................... 6,000
6 sept. 1895 » Ministern 0. Burenstam .......................................... 5,000
15 april 1869 » Ministerresidenten Friherre L. Wrede.................. 4,000
Summa kronor 21,000
Från Konsul skassan.
jeiniiKi nauigi
beslut af den 6YIS10Y16T. Kronor
30 dec. 1898 F. d. Generalkonsuln C. Juhlin-Dannfelt........................ 4,000
24 april 1885 Generalkonsuln G. Hegardts enka.................................... 800
16 okt. 1898 » C. Falsens enka.......................................... 800
9 juli 1896 Konsuln A. Kirseboms enka ............................................. 700
29 maj 1874 Yicekonsuln Hambros enka ............................................... 400
9 juli 1896 » J. J. G. Nicolaysens enka........................... 400
6 juli 1825 Aflidne Konsulatsekreteraren Frumeries dotter Anna
Carolina ........................................................................... 225
Summa kronor 7,325
Stockholm, K. B. Boströms Boktryckeri, 1900.