Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
1
N:o 77.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 14 maj 1900.
— — — — Andra Kammaren den 14 — —
Riksdagens skrifvelse till Konungen angående regleringen af ut¬
gifterna under riksstatens sjette hufvudtitel^ inne fattande
anslagen till civildepartementet.
(Statsutskottets utlåtanden nås 7, 71, 72 och 90 samt memorial n:o 26).
Till Konungen.
Riksdagen, som kommer att i särskild skrifvelse hos Eders Kongl.
Maj:t göra anmälan angående den fördelning under hufvudtitlar af de
under nuvarande sjette, sjunde och åttonde hufvudtitlarna beviljade
anslag, som föranledes af jordbruksdepartementets inrättande, får här
nedan, med iakttagande af den ordning, hvari anslagen finnas i nu
gällande riksstat upptagna, för Eders Kong!. Maj:t anmäla sina beslut
angående regleringen af utgifterna under riksstatens sjette hufvudtitel,
innefattande anslagen till civildepartementet.
Bih. till Riksd. Vrot. 1000. 10 Sami. 1 Åfd. 1 Band. 17 Raft. (N:o77.) 1
2
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
Ordinarie anslag.
Kommerskollegium.
l:o) I propositionen angående statsverkets tillstånd och behof
den 15 januari 1900 har Eders Kongl. Maj:t i punkt 1 under sjette
hufvudtiteln föreslagit, att Riksdagen måtte medgifva, dels att i den
för kommerekollegium faststälda stat uppfördes aflöning för ytterligare
en aktuarie å den statistiska afdelningen med lön af 1,800 kronor,
som efter 5 år kunde höjas med 500 kronor och efter 10 år med ytter¬
ligare 500 kronor, samt tjenstgöringspenniugar 1,200 kronor, dels ock
att det i staten för kommerskollegium upptagna anslag å 17,500
kronor till »juridiskt biträde, amanuenser och andra extra biträden,
grufkartekontoret, vikariatsersättningar, renskrifning m. m.» förhöjdes
med 4,400 kronor eller till 21,900 kronor.
Då den utredning, som nu blifvit i ärendet förebragt, synes gifva
vid handen, såväl att de arbetsstatistiska undersökningarna icke komma
att iöranleda någon förändrad behandling af näringsstatistiken som ock
att någon minskning i de arbetskrafter, hvilka inom kommerskollegium
sysselsättas med näringsstatistiken, icke kan väntas blifva möjlig, har
Riksdagen funnit sig böra medgifva, att det till utarbetande inom
kommerskollegium af näringsstatistik erforderliga anslag uppföres å
ordinarie stat.
Riksdagen har ej heller funnit anledning till erinran emot för¬
slaget, att det belopp af 6,200 kronor, som under de senaste åren
varit för ifrågavarande ändamål å extra stat beviljadt, måtte, för möjlig¬
görande af förbättring i de qviuliga extra biträdenas aflöningsförmåner
samt för beredande af ökade medel till gratifikationer åt extra ordinarie
tjenstemäu, höjas med 1,200 kronor och sålunda den sammanlagda
ökningen i kommerskollegii ordinarie anslag bestämmas till 7,400 kronor;
och har Riksdagen jemväl ansett sig böra, enligt hvad föreslaget blifvit,
tillerkänna innehafvaren af den ifrågasatta nya aktuariebefättningen
rätt till ålderstillägg i likhet med innehafvaren af den å kommers¬
kollegii stat förut uppförda aktuariebefattning.
Riksdagen får alltså anmäla, att Riksdagen, med bifall till Eders
Kongl. Maj:ts förevarande framställning, medgifvit, dels att i den för
3
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
kommerskollegium faststälda stat uppföres aflöning för ytterligare en
aktuarie å den statistiska afdelningen med lön af 1,800 kronor, som
efter 5 år kan höjas med 500 kronor och efter 10 år med ytterligare
500 kronor, samt tjenstgöringspenningar 1,200 kronor, samt dels att
det i staten för kommerskollegium upptagna anslag å 17,500 kronor
till »juridiskt biträde, amanuenser och andra extra biträden, grufkarte-
kontoret, vikariatsersättningar, renskrifning m. m.» förhöjes med 4,400
kronor eller till 21,900 kronor.
Genom Riksdagens sålunda fattade beslut har anslagstiteln
»kommerskollegium» blifvit höjd med 7,400 kronor eller från 64,600
kronor till 72,000 kronor.
t
Öfverståthållareembétet.
2:o) Eders Kongl. Maj:t har vidare föreslagit, att Riksdagen
måtte medgifva, att det under anslagstiteln »Öfverståthållareembetet»
uppförda ordinarie anslag å 12,200 kronor till aflöning åt exekutions-
betjeningen i Stockholm finge höjas med 3,800 kronor eller till 16,000
kronor.
Riksdagen får härigenom anmäla, att Eders Kong). Maj:ts före¬
varande framställning icke af Riksdagen bifallits.
Landsstaterna i länen.
3:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit, att Riksdagen måtte med¬
gifva, att länsnotarierne och länsbokhållarne i Jemtlands och Norr¬
bottens län finge hvar för sig uppbära i lön 1,500 kronor och i tjenst¬
göringspenningar 1,000 kronor, tillsammans 2,500 kronor, samt efter
tio års väl vitsordad tjenstgöring ett ålderstillägg till lönen å 500
kronor, äfvensom att landträntmästaren i Norrbottens län finge erhålla
lön 2,500 krouor och tjenstgöringspenningar 1,300 kronor, tillsammans
3,800 kronor, jemte ålderstillägg till lönen till belopp af 500 kronor
efter fem års väl vitsordad tjenstgöring.
Med bifall härtill har Riksdagen medgifva, att länsnotarierne
och länsbokhållarne i Jemtlands och Norrbottens län må hvar för sig
uppbära i lön 1,500 kronor och i tjenstgöringspenningar 1,000 kronor, till¬
sammans 2,500 kronor, samt efter tio års väl vitsordad tjenstgöring
ett ålderstillägg till lönen å 500 kronor, äfvensom att landträntmästaren
4
RiksdagensSkrifvelseN:o 77.
i Norrbottens län må erhålla lön 2,500 kronor och tjenstgöringspen-
ningar 1,300 kronor, tillsammans 3,800 kronor, jemte ålderstillägg till
lönen till belopp af 500 kronor efter fem års väl vitsordad tjenstgöring.
4:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit, att anslaget till landssta¬
terna länen måtte, med anledning af ett boställes indragning, höjas
med 800 kronor.
Riksdagen, som icke haft något att erinra emot denna Eders
Kongl. Maj:ts framställning, får anmäla, att anslaget till landsstaterna
i länen, med anledning af ifrågavarande boställes indragning, blifvit
höjdt med 800 kronor.
Genom sistberörda samt det under nästföregående punkt af Riks¬
dagen anmälda beslut har anslaget till »landsstaterna i länen (deraf
120,000 kronor reservationsanslag)» blifvit höjdt fråu 2,702,441 kronor
till 2,705,541 kronor eller med 3,100 kronor.
5:o) Under åberopande af bilagdt utdrag af statsrådsprotokollet
öfver civilärenden för den 16 sistlidne februari har Eders Kongl. Maj:t
i en samma dag aflåten proposition (n:o 48) föreslagit Riksdagen med¬
gifva, alt de aflöningsbelopp, som blefve tillgängliga i följd af beslutad
omreglering af fögderierna och länsmansdistrikten på Öland, finge an¬
vändas för inrättande af eu ny kronofogdetjenst och eu ny hä,rads-
skrifvaretjenst i Vesternorrlands län samt en ny länsmanstjenst i Öster¬
götlands län och en ny länsmanstjenst i Norrbottens län, äfvensom att
för uppehållande under år 1901 af ifrågavarande kronofogdetjenst och
häradsskrifvaretjenst samt den nya länsmanstjensten i Norrbottens län
finge på extra stat för samma år anvisas ett anslag af 8,400 kronor
att utgå i den mån sådant kunde vara erforderligt.
På grund af hvad i ärendet förekommit har Riksdagen, med bifall
till Eders Kongl. Maj:ts förevarande proposition, dels medgifvit, att de
aflöningsbelopp, som blifva tillgängliga i följd af beslutad omreglering
af fögderierna och länsmansdistrikten på Öland, må användas för in¬
rättande af en ny kronofogdetjenst och en ny häradsskrifvaretjenst i
Vesternorrlands län samt en ny länsmanstjenst i Östergötlands län och
en ny länsmanstjenst i Norrbottens län, dels ock för uppehållande under
år 1901 af ifrågavarande kronofogdetjenst och häradsskrifvaretjenst
samt den nya länsmanstjensten i Norrbottens län på extra stat för
samma år anvisat ett anslag af 8,400 kronor att utgå i den mån sådant
kan varda erforderligt.
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
5
Våg- och vattenbyggnadsstaten.
6:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen, att det under
anslagtiteln väg- och vattenbyggnadsstaten uppförda reservationsanslaget
till expenser för allmänna arbeten måtte höjas från 30,000 kronor till
35.000 kronor eller med 5,000 kronor.
I anslutning härtill har Riksdagen höjt reservationsanslaget till
expenser för allmänna arbeten från 30,000 kronor till 35,000 kronor
eller med 5,000 kronor.
På grund häraf har anslagstiteln väg- och vattenbyggnadsstaten
med följande ändrade lydelse: »väg- och vattenbyggnadsstaten (deraf
två särskilda reservationsanslag, till expenser för allmänna arbeten och
till vägundersökningar, hvartdera å 35,000 kronor)» blifvit höjd från
150.000 kronor till 155,000 kronor eller med 5,000 kronor.
Skiften och afvittringar.
7:o) På grund af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda framställning
har Riksdagen dels medgifvit, att de belopp, hvarmed inkomsterna af
tjensten under år 1901 för afvittringslandtmätarne i Vesterbottens och
Norrbottens län kunna komma att understiga 2,500 kronor för dem,
som tillhöra första lönegraden, och 3,000 kronor för dem, som på grund
af ålder i tjensten åtnjuta arfvodesförhöjning, må desse tjenstemän godt-
göras af anslagen till storskiftes- och afvittringsverken, dels oek för år
1901 åt föredraganden af afvittringsäreDdena i Norrbottens län samt
till skrifbiträde åt honom beviljat eu tillökning af 400 kronor i det åt
honom anslagna belopp.
Statens järnvägstrafik.
8:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit, att Riksdagen måtte med¬
gifva, att i staten öfver fasta arfvoden för personal vid statens jern-
vägar måtte uppföras arfvoden till följande nya tjenstemän, nemligen
inom styrelsen: två byrådirektörer och en byråingeniör, samt vid distrikten:
två baningeniörer.
6
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
Riksdagens beslut i anledning af Eders Kongl. Maj:ts förslag i
denna del anmäler Riksdagen i särskild skrifvelse, hvilket här endast
skolat antecknas.
Patent och registreringsverket.
9:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit, att Riksdagen, med god¬
kännande för år 1901 af samma utgiftsstat för patent- och registrerings¬
verket, som fastställa för år 1900, måtte medgifva, att afgifterna för
patent samt tör registrering af varumärken äfvensom af mönster och
modeller finge användas till bestridande af de utgifter, hvilka i enlig¬
het med den godkända utgiftsstaten för patent- och registreringsverket
betingades af tillämpning ej mindre under år 1901 af förordningen
angående patent och lagen om skydd för varumärken än äfven under
åren 1900 och 1901 af lagen om skydd för vissa mönster och modeller;
samt att afgifterna för registrering af aktiebolag och föreningar för
ekonomisk verksamhet och för andra uppgifter till aktiebolags- och
föreningsregistren äfvensom för anmälande» till handelsregistren finge
användas till bestridande af de utgifter, hvilka antingen i enlighet med
nyssberörda utgiftsstat betingades af tillämpning under år 1901 af
lagen om aktiebolag, lagen om aktiebolag, som drifva försäkrings¬
rörelse, och lagen om registrering af bankaktiebolag, eller ock af Eders
Kongl. Maj:t funnes betingade af tillämpning under år 1901 af lagen
om registrerade föreningar för ekonomisk verksamhet, lagen om han¬
delsregister, firma och prokura tillika med lagen om ändring i vissa
delar af sistnämnda lag samt lagen om handelsbolag och enkla bolag.
Emot Eders Kongl. Maj:ts förevarande framställning har Riks¬
dagen icke funnit anledning till erinran; och har alltså Riksdagen, med
godkännande för år 1901 af samma utgiftsstat för patent- och registre¬
ringsverket, som fastställs för år 1900, medgifvit, att afgifterna för
patent samt för registrering af varumärken äfvensom af mönster och
modeller må användas till bestridande af de utgifter, hvilka i enlighet
med den godkända utgiftsstaten för patent- och registreringsverket be¬
tingas af tillämpning ej mindre under år 1901 af förordningen angående
patent och lagen om skydd för varumärken än äfven under åren 1900
och 1901 af lagen om skydd för vissa mönster och modeller, samt att
afgifterna för registrering af aktiebolag och föreningar för ekonomisk
verksamhet och för andra uppgifter till aktiebolags- och förenings¬
registren äfvensom för anmälande» till handelsregistren må användas
7
Riksdagens Skrivelser N:o 77.
till bestridande af de utgifter, hvilka antingen i enlighet med nyss-
berörda utgiftsstat betingas af tillämpning under år 1901 af lagen om
aktiebolag, lagen om aktiebolag, som drifva försäkringsrörelse, och
lagen om registrering af bankaktiebolag, eller ock af Eders Kongl. Maj:t
finnas betingade af tillämpning under år 1901 af lagen om registrerade
föreningar för ekonomisk verksamhet, lagen om handelsregister, firma
och prokura tillika med lagen om ändring i vissa delar af sistnämnda
lag samt lagen om handelsbolag och enkla bolag.
Öfriga ordinarie anslag.
10:o) Beträffande öfriga ordinarie anslag, som i riksstaten för
innevarande år finnas å sjette hufvudtiteln uppförda, har Eders Kongl.
Maj:t icke föreslagit någon ändring.
Riksdagen har för år 1901 faststält samtliga ifrågavarande anslag,
som här ofvan icke blifvit omförmälda, till samma belopp som i inne¬
varande års riksstat,
Arbetareförsåkringen.
ll:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen medgifva, att
Eders Kongl. Maj:t må ega för år 1901 använda de till underlättande
af åtgärder för arbetares olycksfallsförsäkring och sjukkassors bildande
afsätta belopp, i mån af behof, dels till förvaltningsbidrag åt sjukkassor,
under enahanda vilkor, som i Riksdagens skrifvelse den 13 maj 1899
(u:o 65) äro angifna, dels ock till utarbetande och offentliggörande ge¬
nom försäkringsinspektörens försorg af årsredogörelse för sjukkasse-
väsendet i riket.
Riksdagen, som i särskild skrifvelse anmält sitt beslut i anled¬
ning af Eders Kong]. JVIaj:ts i statsverkspropositionen utom hufvud-
titlarna gjorda framställning, att till underlättande af åtgärder för
arbetarnes olycksfallsförsäkring och sjukkassors bildande måtte afsättas
eu summa af 250,000 kronor, har icke haft något att erinra emot Eders
Kongl. Maj:ts nu ifrågavarande förslag; och har alltså Riksdagen, med
bifall till Eders Kongl. Maj-.ts förevarande framställning, medgifva, att
Eders Kongl. Maj:t må ega för är 1901 använda de till underlättande
af åtgärder för arbetares olycksfallsförsäkring och sjukkassors bildande
8 Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
afsätta belopp, i mån af behof, dels till förvaltningsbidrag åt sjuk¬
kassor under vilkor:
l:o) att sjukkassan skall vara hos vederbörande myndighet regi¬
strerad i enlighet med lagen om sjukkassor;
2:o) att sjukkassan skall under föregående år haft egna inkomster,
uppgående till minst lika mycket som det begärda förvaltnings-
bidragets belopp; samt
3:o) att förvaltningsbidraget skall för år utgå i förhållande till
det antal afgiftspligtiga medlemmar, sjukkassan under näst föregående
år städse haft,
med 1 krona 50 för hvarje medlem till och med 100,
med 1 krona för hvarje medlem derutöfver till och med 300,
med 50 öre för hvarje medlem derutöfver till och med 2,600, samt
med 25 öre för hvarje medlem derutöfver,
och dels till utarbetande och offentliggörande genom försäkrings-
inspektörens försorg af årsredogörelse för sjukkasseväsendet i riket.
Extra anslag.
För tillfälliga behof, hänförliga till sjette hufvudtiteln, hafva, utom
det redan i punkten 5:o) anmälda, följande anslag beviljats.
Civildepartementets afdelning af Kongl. Maj:ts kansli.
12:o) På grund af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda framställning
har Riksdagen för handhafvande af kontroll å försäkringsanstalterna
för år 1901, i likhet med hvad allt ifrån år 1887 egt rum, på extra
stat anvisat till Eders Kongl. Maj:ts förfogande ett belopp af 4,500
kronor.
Kommerskollegium.
13:o) I anslutning till Eders Kongl Maj:ts derom gjorda framställ¬
ning har Riksdagen för arbetsstatistiska undersökningar beviljat ett an¬
slag af 20,000 kronor och deraf på extra stat för år 1901 anvisat ett
belopp af 10,000 kronor.
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
9
Öfverståthållareembetet.
14:o) Med anledning af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda fram¬
ställning liar Riksdagen för år 1901, till utgifvande under samma år
af »Polisunderrättelser», på extra stat anvisat 15,000 kronor.
Landsstaterna i länen.
15:o) Vidare har Riksdagen på grund af Eders Kongl. Maj:ts
derom gjorda framställning på extra stat för år 1901 till Eders Kongl.
Maj:ts förfogande stält ett anslag af 95,000 kronor att användas till
aflöning och underhåll af särskild polisstyrka på landet, der sådan kan
af förhållandena påkallas, äfvensom till belöningar för gröfre brotts
upptäckande samt förbrytares efterspanande eller gripande, allt enligt
förut tillämpade, i statsrådsprotokollet öfver civilärenden för den 13
januari 1900 angifna grunder.
_ 16:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att, till er¬
sättning för juridiskt biträde åt de svenska lapparne i Norge samt till
lappfogdar och lappförmän äfvensom ordningsmän inom lappbyarne, på
extra stat för år 1901 anvisa 17,500 kronor.
Med afseende å hvad i detta ärende förekommit har Riksdagen,
till ersättning för juridiskt biträde åt de svenska lapparne i Norge
samt till lappfogdar och lappförmän äfvensom ordningsmän inom lapp-
byarne, på extra stat för år 1901 anvisat 17,500 kronor.
17:o) I anledning af inom Riksdagen väckt förslag har Riksdagen,
till godtgörelse åt vaktmästaren vid landskansliet i Östersund Erik
Kallström för mistad bostadsförmån, på extra stat för år 1901 beviljat
ett anslag af 500 kronor.
Vägunderhållet på landet.
18:o) På grund af Eders Kongl. Majrts derom gjorda framställning
har Riksdagen på extra stat för år 1901 anvisat, för bestridande af
statsverkets andel i kostnaden för v äg delning ar, såsom förslagsanslag
50,000 kronor.
Bih. till Riksd. Prot. 1900. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 17 Häft.
2
10
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
Undervisningsanstalter för jordbruk och landtmannanäringar.
19:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att på extra
stat för år 1901 anvisa, till aflöningar och öfrig a utgifter vid Ultuna
landtbruksinstitut, 31,000 kronor.
Med anledning häraf har Riksdagen på extra stat för år 1901
anvisat, till aflöningar och öfriga utgifter vid Ultuna landtbruksinstitut,
31,000 kronor.
20:o) På grund af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda fram¬
ställning har vidare Riksdagen, för uppehållande af undervisningen vid
mejeriinstitutet vid Alnarp, för år 1901 anvisat på extra stat ett anslag
af 8,000 kronor.
Befrämjande i allmänhet af jordbruk och landtmannanäringar.
21:o) Med anledning af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda fram¬
ställning har Riksdagen, såsom bidrag till bestridande af kostnaderna
för allmänna landtbruksmöten, på extra stat för år 1901 anvisat 7,500
kronor.
22:o) Vidare och på grund af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda
framställning har Riksdagen, till prisbelöningar vid allmänna landtbruks¬
möten för husdjur, redskap och maskiner samt ladugårdsprodukter,
sädesslag och andra jordbruksalster, å extra stat för år 1901 anvisat
12,500 kronor.
23:o) Med anledning af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda fram¬
ställning har Riksdagen på extra stat för år 1901 anvisat såsom bi¬
drag till underhåll af åtta kemiska stationer för jordbrukets och näringarnes
behof ett belopp af 31,000 kronor, deraf 3,000 kronor för stationen i
Visby, under vilkor, att Gotlands läns landsting eller hushållnings¬
sällskap, hvart för sig eller i förening, förbundit sig att upprätta
laboratorium och bekosta lokal för detta jemte bostad eller hyresmedel
för en kemist samt aflöning till denne och laboratorietjenaren äfven¬
som årliga utgifterna för laboratoriets underhåll samt till inköp af
11
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
böcker och inventarier för stationens behof, samt 4,000 kronor för en
hvar af sju stationer, eller tillhopa 28,000 kronor, inom öfriga orter,
der landsting eller hushållningssällskap, hvart för sig eller i förening,
iklädt sig enahanda förpligtelser som de med afseende å stationen i
Visby angifna och dessutom förbundit sig att bekosta bostad eller
hyresmedel till en assistent, äfvensom aflöning till denne.
24:o) I anledning af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda fram¬
ställning har Riksdagen såsom bidrag till underhåll af en för öfre
Norrland afsedd kemisk-växtbiologisk anstalt inom Norrbottens län —
under vilkor, att från länets landsting och hushållningssällskap eller
eljest bidrag lemnas till anstaltens underhåll med sammanlagdt minst
3,750 kronor — på extra stat för år 1901 anvisat ett anslag af 6,250
kronor.
25:o) På grund af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda framställ¬
ning har Riksdagen, i likhet med hvad allt sedan år 1887 egt rum,
på extra stat för år 1901 till Eders Kongl. Maj:ts förfogande anvisat
ett anslag af 10,000 kronor, för att med högst 1,000 kronor för hvarje
anstalt användas till understöd åt sådana frökontrollanstalter, som af
landsting eller hushållningssällskap, hvart för sig eller i förening,
understödjas med minst samma belopp som statsbidraget och hvilka
anstalter vilja underkasta sig de vilkor och föreskrifter i afseende på
analysmetoder och öfriga förhållanden, som af Eders Kongl. Maj:t
fastställas.
26:o) Vidare har Riksdagen, med bifall till Eders Kongl. Maj:ts
derom gjorda framställning, jemväl för år 1901, till utbildande af en
elev i boskapsskötsel och mejerihushållning, på extra stat anvisat ett
bolopp af 1,000 kronor.
27:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att, till under¬
stöd åt svenska mosshulturför eningen, på extra stat för år 1901 anvisa
ett anslag af 15,000 kronor.
I anslutning till Elders Kongl. Maj:ts framställning, har Riksdagen
till understöd åt svenska mosskulturföreningen på extra stat för år
1901 anvisat ett anslag af 15,000 kronor.
12 Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
28:o) Eders Kongl. Majd har föreslagit, att Riksdagen måtte dels
medgifva, att för tjensteman vid Sveriges geologiska undersökning, som
hädanefter antages eller redan är anstäld vid undersökningen med
aflöning i lägsta lönegraden, aflöningen bestämmes till 3,000 kronor,
och att denna aflöning må efter innehafvares af sådan beställning väl
vitsordade tjenstgöring under en tid af fem år, räknade från och med
året näst efter det, då han antagits, ökas med 500 kronor och således
årligen utgå med 3,500 kronor, vidare efter fem års enahanda tjenst¬
göring höjas till 4,000 kronor och slutligen efter fem års sådan tjenst¬
göring ökas med 500 kronor samt således från och med sextonde
tjenståret utgå med 4,500 kronor årligen, dels ock för de geologiska
undersökningarna bevilja ett extra anslag för år 1901 till belopp af
96.000 kronor.
Riksdagen, som vid Eders Kongl. Maj:ts ifrågavarande framställning
icke haft något att erinra, har dels medgifvit, att för tjensteman vid
Sveriges geologiska undersökning, som hädanefter antages eller redan
är anstäld vid undersökningen med aflöning i lägsta lönegraden,
aflöningen bestämmes till 3,000 kronor, och att denna aflöning må
efter innehafvares af sådan beställning väl vitsordade tjenstgöring
under en tid af fem år, räknade från och med året näst efter det, då
han antagits, ökas med 500 kronor och således årligen utgå med
3.500 kronor, vidare efter fem års enahanda tjenstgöring höjas till
4.000 kronor och slutligen efter fem års sådan tjenstgöring ökas med
500 kronor samt således från och med sextonde tjenståret utgå med
4.500 kronor årligen, dels ock för de geologiska undersökningarna be¬
viljat ett extra anslag för år 1901 till belopp af 96,000 kronor.
Befrämjande i allmänhet af slöjderna.
29:o) Med anledning af hvad Eders Kongl. Maj:t derom föreslagit,
har Riksdagen på extra stat för år 1901 anvisat
dels till anställande af en andre instruktör i husslöjd 2,000 kronor;
dels och såsom personligt ålderstillägg till andre instruktören Jonas
Wallander, derest han fortfarande i denna egenskap med godt vitsord
tjenstgör, 1,000 kronor.
30:o) Vidare har Riksdagen, med bifall till Eders Kongl. Maj:ts
derom gjorda framställning, på extra stat jemväl för år 1901 beviljat
dels, såsom bidrag till upprätthållande af väfskolan i Borås — med
Riksdagens Skrifvelse N:o 77. 13
vilkor att från Elfsborgs läns landsting eller eljest tillskjutes ett be¬
lopp, motsvarande minst hälften af statsanslaget — 3,800 kronor, och
dels, såsom bidrag till aflönande af en andre lärare vid samma skola,
1,000 kronor, under vilkor att enahanda belopp varder för ändamålet
från nämnda läns landsting eller eljest tillskjutet.
Befrämjande i allmänhet af handel och sjöfart.
3l:o) På grund af Eders Kongl. Maj:ts derom gjorda framställning
har Riksdagen för år 1901, i likhet med hvad för åren 1899 och 1900
egt rum, på extra stat anvisat ett anslag af 20,000 kronor att af
Eders Kong]. Maj:t användas till understöd åt Göteborgs handelsinstitut
och grosshandelssocietetens i Stockholm handelsskola, Frans Schartaus prak¬
tiska handelsinstitut, under förutsättning, hvad Göteborgs handelsinstitut
beträffar, att Göteborgs stadsfullmägtige och, hvad Frans Schartaus
praktiska handelsinstitut angår, att grosshandelssocieteten i Stockholm
fortfarande till instituten lemna årligt understöd till minst samma belopp
som hittills samt på de vilkor i öfrigt, som Eders Kongl. Maj:t kan
finna skäligt bestämma.
32:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att för år 1901
på extra stat anvisa dels ett anslag af 15,000 kronor att af Eders
Kongl. Maj:t användas till befrämjande af afsättning i främmande länder
afl alster af svensk industri och svenska näringar, dels ock ett anslag af
20,000 kronor till handelsstipendier.
Riksdagen, som icke haft något att erinra mot Eders Kongl.
Maj:ts förevarande framställning, har alltså för år 1901 på extra stat
anvisat dels ett anslag af 15,000 kronor att af Eders Kongl. Maj:t an¬
vändas till befrämjande af afsättning i främmande länder af alster af
svensk industri och svenska näringar;
dels ock ett anslag af 20,000 kronor till handelsstipendier.
Befrämjande i allmänhet af bergsbruket.
33:o) På grund af Eders Kong]. Majrts derom gjorda framställning
har Riksdagen, under vilkor att bergsskolorna, i Filipstad och Falun med
dertill hörande skolor för bergsarbetare komma att jemväl i under år
1901 fortsätta sin verksamhet i enahanda omfång och utsträckning
14
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
som hittills och underkasta sig den inspektion, Eders Kongl. Maj:t
finner skäligt bestämma, i likhet med hvad förut under en följd af år
egt rum, på extra stat för år 1901 anvisat ett belopp af 14,000 kronor
att till brukssocietetens fullmägtige i jernkontoret utbetalas.
Fiskerinäringens understöd.
34:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att, till statio¬
nerande af ett armeradt ångfartyg vid rikets kuster för åstadkommande
af ordning och skydd vid 'fiskets bedrifvande, å extra stat för år 1901
anvisa ett anslag af 25,000 kronor.
Riksdagen har, till stationerande jemväl under annan tid af året
än vintermånaderna af ett armeradt ångfartyg vid rikets kuster för
åstadkommande af ordning och skydd vid fiskets bedrifvande, å extra
stat för år 1901 anvisat ett anslag af 25,000 kronor.
35o) Inom Riksdagen har föreslagits, att Riksdagen måtte besluta
höja beloppet af fonden för fiskerinäringens främjande med 200,000
kronor.
Till stöd för förslaget har anförts följande:
Sedan 1891 Riksdag på grund af Eders Kongl. Maj:ts proposition
beviljat ett anslag af 100,000 kronor till en fond för fiskerinäringens
befrämjande, hade under en följd af år lån från denna 'fond blifvit för¬
medlade enligt de bestämmelser, Eders Kongl. Maj:t härför låtit utfärda
den 3 juni 1892.
Såväl genom de utlemnade lånens obetydliga belopp som äfven
genom de vilkor och bestämmelser, som för deras tillgodonjutande er¬
fordrats, hade emellertid denna fond ej varit mägtig tillgodose det
vigtiga ändamålet för sin verksamhet. Vid förra årets riksdag hade
emellertid af representanter för Göteborgs och Bohus’ län väckts motion
i syfte dels att öka fondens tillgångar och dels att underlätta vilkoren
för erhållande af lån derifrån. På grund af denna motion hade Riks¬
dagen visserligen beslutit att genom lindrade bestämmelser för lånens
erhållande söka vinna ändamålet med fondens bildande, men genom
inskränkning i det föreslagna beloppet vore fonden fortfarande ur stånd
att ens närmelsevis kunna uppfylla sin bestämmelse.
De till denna fond anslagna medel utgjorde nemligen ej mer än
tillsammans 200,000 kronor, och utaf denna summa skulle lån utdelas
icke endast för anskaffande af fiskebåtar och redskap för såväl hafs-
15
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
som insjöfisket, utan äfven låneunderstöd lemnas för anläggande af
smärre inrättningar för tillgodogörande och förädling af fiskets produkter.
Med andra ord, hvarje län i Sverige egde att genom sitt landsting eller
hushållningssällskap blifva delaktigt af denna lånefond för hvarje fiske
eller fiskeförädlingsföretag, som vore å bane.
Jemförde man denna för sitt ändamål obetydliga lånefond med de
stora belopp, öfriga länder uppoffrade för utvecklingen af fiskerinäringen,
så funne man huru förbisedd vigten af denna näring vore hos oss,
och dock vore den en betydande inkomstkälla hos samtliga våra kust¬
provinser samt gåfve i Göteborgs och Bohus län uppehälle åt åtskilliga
10,000-tal personer och representerade ett årligt fångstvärde af öfver
3,000,000 kronor. Genom sillfiskets felslående och det allt ringare
utbytet af strandfisket tvingades fiskarena att allt längre ut på hafvet
söka sin fångst, men härtill fordrades större och dyrbarare fartyg och
redskap, för hvilkas anskaffande erfordrades större kapital, än hvad
fiskarena sjelfva kunde åstadkomma. Då nu staten i hvarje fall egde
den mest betryggande säkerhet för återbetalningen af dessa lån genom
landstings eller hushållningssällskaps ansvarighet, och då hvarken lån-
gifvaren (staten) eller låneförmedlarne lidit någon som helst förlust
genom dessa lån, vittnade detta tydligt om, att vår skärgårdsbefolkning
vore väl förtjent af sådan mellankomst från statens sida.
Som exempel på behofvet af sådant förlagskapital för denna näring
har anförts att, för närvarande läge inne ansökningar om sådana lån
från ett fögderi i Bohuslän ä tillsammans öfver 90,000 kronor samt
från ett annat öfver 40,000 kronor, och likväl hade ansökningar till
ungefär liknande belopp måst tillbakavisas, då ingen utsigt förefunnits
för erhållande af nuvarande lånemedel.
Den ekonomiska afmattning, som i Bohusläns skärgård vore eu
följd af det uteblifna sillfisket, lade hinder i vägeu för vår fiskarebefolk¬
ning att genom anskaffning af de dyrbara redskap, som tordrades för
utrustning af en utomskärs gående fiskefloita, och fara vore, att denna
sjövanda fiskarebefolkning i saknad af egna fartyg måste söka tjenst i
utlandet för att der bemanna deras handels- och fiskareflottor, hvilka
drefve sitt yrke under mera lyckliga ekonomiska förhållanden. Det
utmärkta sjömansmaterial, som vi egde i vår kustbefolkning och hvilket
utgjorde en vigtig faktor för såväl vår handelstlottas som vår marins
behof, kunde enligt motionärens åsigt bäst bevaras för hemlandet —
för dess näring och dess försvar — genom att skaffa den sysselsättning
och utkomst i eget land.
Eu betydande förhöjning af denna fond vore sålunda åt behofvet
16
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
påkallad, men på grund af Riksdagens förut gjorda uttalanden i denna
fråga kunde ej detta ändamål nu på en gång vinnas, hvadan man
nödgades för tillfället begränsa det önskvärda beloppet till endast hvad
som under den närmaste framtiden kunde vara till fyllest.
Af de i statskontoret förda räkenskaperna för ifrågavarande fond
bar Riksdagen inhemta!, att vid 1899 års slut af fondens tillgångar,
som då uppginge till 112,717 kronor 90 öre, var utlånadt allenast ett
belopp af 69,100 kronor 83 öre. Då sålunda till utlåning under inne¬
varande år finnas tillgängliga ej mindre den af sistlidet års Riksdag
beviljade, å rikestaten för innevarande år uppförda tillökning i fonden,
100,000 kronor, än äfven af fondens förutvarande belopp mer än 40,000
kronor, kunde det synas ölverflödigt att nu besluta någon ytterligare
höjning af fonden. Men Riksdagen bar ansett det icke vara osanno¬
likt, att, då behofvet af större farkoster för drifvande af fiske på öppna
hafvet särskildt i Göteborgs och Bobus län lärer göra sig allt mera
gällande och sistlidet års Riksdag sökt genom vissa förändringar i
vilkoren för de ifrågavarande lånen tillmötesgå detta behof, efterfrågan
å lån från fonden skall under en nära liggande framtid blifva så stor,
att dess nuvarande tillgångar skola visa sig för ändamålet otillräckliga.
Då i allt fall statsverket eger full säkerhet för återbekommande af de
från fonden utlemnade lån och sålunda det kapital, hvarmed fonden
kan komma att ökas, ingalunda är för staten förloradt, och då Riks¬
dagen är öfvertygad, att landsting och hushållningssällskap vid lånens
utlemnande skola tillse, att det med fonden afsedda ändamålet verkligen
skall blifva genom dem främjadt samt å andra sidan olägenheter för
fiskarebefolkningen kunde väntas uppkomma, derest ifrågavarande låne-
behof icke skulle kunna med fondens tillgångar tillgodoses, har Riks¬
dagen ansett sig böra besluta en förhöjning af fondens nuvarande
belopp; dervid Riksdagen emellertid ansett sig kunna antaga, att, om
ökningen för år 1901 bestämmes till samma belopp som det för inne¬
varande år beviljade eller till 100,000 kronor, fonden bör för den när¬
maste framtiden blifva för sitt ändamål tillräcklig.
Riksdagen får alltså anmäla, att Riksdagen på extra stat för år
1901 beviljat ett anslag af 100,000 kronor för höjande af fonden för
fiskerinäringens befrämjande.
36:o) Under åberopande af bilagdt utdrag af protokollet öfver
civilärenden för den 23 februari 1900 har Eders Kongl. Maj:t i eu
samma dag aflåten proposition (n:o 56) föreslagit Riksdagen att, till
17
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
utförande af hydrografisk-biologiska undersökningar af de Sverige om-
gifvande hafven, på extra stat för år 1901 bevilja:
dels till kostnader för en gång ........................... kronor 19,000: —
dels till omkostnader för tiden från och med
den 1 maj 1901 till och med dfen BO april 1902 „ 19,200: —
dels ock till täckande af Sveriges andel i kost¬
naderna för en internationel hydrografisk-biologisk
centralanstalt med laboratorium för sistnämnda tid „_5,100: —-
tillhopa kronor 43,300: —
Riksdagen har, med bifall till Eders Kongl. Maj:ts förenämnda
proposition, till utförande af hydrografisk-biologiska undersökningar af
de Sverige oingifvande hafven, på extra stat för år 1901 beviljat
dels till kostnader för en gång 19,000 kronor,
dels till omkostnader för tiden från och med den 1 maj 1901 till
och med den 30 april 1902 19,200 kronor;
dels ock till täckande af Sveriges andel i kostnaderna för en
internationel hydrografisk-biologisk centralanstalt med laboratorium för
sistnämnda tid 5,100 kronor, eller sålunda tillhopa 43,300 kronor.
Anordnande af fabriksinspektion.
37:o) Eders Kongl. Maj:t har dels i punkten 35:o) af sjette hufvud-
titeln i den till innevarande års Riksdag aflåtna proposition angående
statsverkets tillstånd och behof föreslagit Riksdagen att, till anordnande
af fabriksinspektion, på extra stat för år 1901 anvisa ett belopp af
33,000 kronor, dels ock uti särskild proposition (n:o 63) af den 2 näst-
lidne mars under åberopande af bilagdt utdrag af protokollet öfver
civilärenden för samma dag föreslagit, att Riksdagen måtte för samma
ändamål på extra stat för år 1901, utöfver hvad på grund af först¬
nämnda framställning kunde komma att för ändamålet beviljas, anvisa
till arfvoden åt elfva assistenter 33,000 kronor med 3,000 kronor till
hvar, för år räknadt, och till bestridande af kostnaden för skrifbiträden
och likartade utgifter för de fem distrikten ytterligare 3,000 kronor,
eller tillhopa 36,000 kronor.
I sammanhang med dessa Eders Kongl. Maj:ts framställningar
har Riksdagen till behandling förehaft eu inom Riksdagen väckt motion,
Bih. till Riksd. Prof. 1900. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 17 Höft. 3
18
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
deri föreslagits, att Riksdagen, med anledning af Eders Kongl. Maj:ts
omförmälda proposition n:o 63 och under förutsättning, att de bestäm¬
melser rörande yrkesinspektörs skyldighet, hvilka vore upptagna i Eders
Kongl. Maj:ts till Riksdagen afgifna förslag till förordning angående
minderåriges och qvinnors användande till arbete i industrielt yrke,
blefve af Riksdagen godkända, måtte, för anordnande af fabriksinspek¬
tion, på extra stat för år 1901 anvisa: till aflöning åt tolf yrkesinspek-
törer 60,000 kronor med 5,000 kronor till hvar, för år räknadt; till
arfvode åt en assistent 3,000 kronor; till bestridande af kostnaden för
skrifbiträden och likartade utgifter 14,400 kronor; samt till Eders
Kongl. Maj:ts förfogande för godtgörelse åt tillfälligt förordnade inspek¬
törer 2,000 kronor, eller tillhopa 79,400 kronor.
Under åberopande af Eders Kongl. Maj:ts.ofvanberörda framställ¬
ningar, har motionären erinrat, hurusom af kommerskollegii protokoll
för den 19 december 1899 framginge, att en ledamot i kommerskollegium
beträffande innehållet af kommerskollegii i ofvanberörda statsrådsproto¬
koll af den 2 nästlidne mars omförmälda framställning om ökning af
yrkesinspektionens personal m. m. varit af i viss mån skiljaktig mening
och i sådant afseende yttrat följande:
»I det af kollegium gjorda förslag om ökande af yrkesinspektions-
personalen på det sätt, att till biträde åt en hvar af nuvarande fem yrkes-
inspektörer skulle anställas två assistenter, kan jag ej instämma. Af en så
beskaffad anordning skulle uppenbarligen följden blifva den, att inspek¬
tionen, som nu måste förrättas af yrkesinspektörerna sjelfva, komme
att hufvudsakligen ske genom assistenterna, hvilka åter komme att
utgöra en lägre klass af inspektionstjenstemän, hvilka icke ens skulle
ega handla sjelfständigt, utan skulle vara i sin verksamhet beroende af
den öfverordnade inspektörens åsigter och föreskrifter. Härigenom
skulle, synes mig, lätt kunna komma att inträffa, att det förtroende för
och den tillit till den inspekterandes omdöme och af honom jemlikt 5
§ af lagen angående skydd mot yrkesfara meddelade upplysningar och
råd, som böra, för att inspektionen skall uppfylla sitt ändamål, finnas
hos vederbörande yrkesidkare och som bör vara en verksam driffjeder
för att denne skall utan motsträfvighet underkasta sig att iakttaga hvad
som af den inspekterande anses höra ske, minskas. Ej heller är eu
sådan assistents ställning rätt väl förenlig med den befogenhet att vaka
öfver lagens efterlefnad — hvilket i första rummet måste innefatta att
vid inspektion bedöma, huruvida af yrkesidkaren iakttagits hvad i lagens
2 § 1—3 mom. är stadgadt — äfvensom pröfva de i 4 mom. af samma
§ omförmälda föreskrifter, som i 5 § angifvas såsom tillkommande yrkes-
19
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
inspektören, men hvilken befogenhet svårligen kan böra frånkännas
den inspekterande, om ock han endast tillhör den lägre klassen af
yrkesinspektionspersonalen, helst derest inspektion kommer att i all¬
mänhet förrättas af nu åsyftade personal. Med den ställning och aflö¬
ning, som enligt förslaget skulle tillkomma assistenterna, torde dessutom
kunna ifrågasättas, huruvida antagligt är, att till assistenter kunna för-
värfvas personer med såväl — såsom förutsedt är — teknisk bildning
som i öfrigt för befattningen lämpliga egenskaper.
För min del anser jag med yrkesinspektionens ändamål och upp¬
gift bättre öfverensstämmande, att inspektion åtminstone i regel förrättas
af yrkesinspektörerna sjelfva, och alltså att desses antal bör ökas i den
mån förhållandena sådant betinga.
Medan jag sålunda anser lämpligt, att den inspekterande personalen
delas i en öfver- och underordnad klass, är jag emellertid af den åsigt,
att det göres behof af att hos hvarje yrkesinspektör finnes anstäld eu
assistent, som kan ersätta inspektören, der denne är förhindrad att
utöfva sin befattning, och i öfrigt biträda honom dels med tillsyn å att
af inspektören vid besigtning föreskrifna anordningar blifvit iakttagna
— der sådan efterbesigtning anses nödig — samt derå att meddelade
bestämmelser i fråga om minderåriges användande i industrielt arbete
vederbörligen efterlefvas, dels med kansligöromål, särskildt då inspek¬
tören är upptagen af tjensteresor, dels ock möjligen, med verkställande
i inspektörens ställe, enligt särskildt förordnande, af inspektionen, t. ex.
inom visst eller vissa industriella yrken. Härigenom borde äfven kunna
ernås, att inspektören till tjensteresor använde vida längre tid af året
än den jemförelsevis ganska korta tid, som för närvarande dertill anslås.
Om inspektörernas antal ökas och inspektionsdistriktens storlek i
sammanhang dermed minskas, skulle ock de fördelar vinnas, att, till
följd af kortare afstånd, utgifterna för resekostnader minskades och flere
inspektioner medhunnes.
Huru stor ökning af yrkesinspektörernas och inspektionsdistriktens
antal mä vara erforderlig, tilltror jag mig ej att närmare bedöma, men
visserligen synes det mig fullt antagligt, att, derest én någorlunda
verksam inspektion skall komma till stånd, det nuvarande antalet af
inspektörer och distrikt kan behöfva fördubblas.»
Detta kommerserådets yttrande syntes motionären vara mycket
beaktansvärdt. Skulle såsom system fastslås, att det nuvarande antalet
yrkesinspektörer bibehölles oförändradt, och att behöflig utvidgning af
yrkesinspektionen skulle ske på så sätt, att assistenter tillsattes under
yrkesinspektörerna, så kunde man med stor visshet förespå, att ett
20
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
dylikt system så småningom ledde derhän, att all inspektion körnare
att verkställas af assistenterna, under det att den egentlige inspektören
komme att sitta hemma på sitt kontor och sysselsätta sig med en massa
skrifgöromål, icke endast sådana som vore i instruktionen för yrkes-
inspektörerna anbefalda och hvilka redan nu toge en dryg del af yrkes-
inspektörens tid i anspråk, utan äfven sådana, som måste uppstå till
följd af nödvändig bref- och telegramvexling med de kringresande
assistenterna m. m. I få ord, inspektören skulle blifva en fullständig
kontorskarl, hvilken till följd af omständigheternas magt aldrig eller
åtminstone mycket sällan komme i tillfälle att utöfva verklig inspektion
eller komme i personlig beröring med befäl och arbetare vid de olika
arbetsställena inom distriktet. Men just denna personliga beröring med
och derpå grundade kännedom om dem, som inspektören hade att gifva
råd och föreskrifter, ansåge motionären vara en synnerligen vigtig faktor
i inspektörens mycket kräfvande arbete.
Och huru skulle under ett dylikt system assistenternas ställning
blifva? Alldeles säkert icke afundsvärd. — Motionären har fäst upp¬
märksamheten derpå, att man, om han fattat, saken rätt, fordrade, att
assistenterna skulle vara inom teknologiens olika grenar såväl teoretiskt
som praktiskt utbildade män. Ty huru skulle de, i motsatt fall, med
framgång kunna fullgöra sitt arbete såsom de egentligen inspekterande?
För en lön af 3,000 kronor för år, ansåge motionären, skulle det, under
nuvarande förhållanden, ställa sig mycket svårt att erhålla det nödiga
antalet teoretiskt och praktiskt utbildade ingeniörer, som vore villige
att åtaga sig den obehagliga och osjelfständiga, men på samma gång
mycket ansvarslulla posten som inspekterande assistenter, då de måste
arbeta under trycket af yrkesinspektörens äfven i detalj meddelade före¬
skrifter. För hvarje ovanligare fall måste de känna sig skyldiga att
inhemta yrkesinspektörens närmare föreskrift o. s. v. En sådan mycket
obehaglig ställning söktes säkerligen icke af någon, som inom industrien
genom kunskaper och praktisk duglighet vunnit erkännande. Men
det vore just sådana män, som yrkesinspektionen behöfde, om den rätt
skulle kunna fullgöra sitt kall. — Motionärens fulla öfvertygelse vore
den, att som assistenter under dylika förhållanden kunde erhållas endast
sådana, som antingen vore mycket unga, nyexaminerade teknologer,
eller ock sådana, som af en eller annan anledning icke befunnits lämp¬
liga för den praktiska verksamhetens fordringar. Vore denna motio¬
närens tankegång rigtig, så skulle följden af sådana personers anställande
som assistenter blifva den, att dessa alltid med en viss känsla af oviss¬
het och undran rörande »hvad yrkesinspektören skall säga», resa om-
21
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
•
kring och gifva sväfvande och ovederhäftiga råd och föreskrifter åt
personer, som genom egen erfarenhet och på grund af tidigare sam¬
arbete med den egentlige inspektören, enligt motionärens förmenande,
hade fullt så god insigt om hvad som vore nödigt och nyttigt att vid¬
taga till säkerhet för arbetarnes lif och helsa.
Hurudant skulle under dylika förhållanden förtroendet för yrkes¬
inspektionen såväl från arbetsgifvares som arbetares sida blifva? Motio¬
nären tvekade icke att säga: i det närmaste lika med noll.
Af egen erfarenhet visste motionären, hvilka stora svårigheter
yrkesinspektörerna haft att, i synnerhet i institutionens barndom, be¬
kämpa, icke minst till följd af misstroende och en falsk uppfattning af
inspektionens ändamål från arbetsgifvarnes sida, och delvis äfven från
arbetarnes. Men det vore motionären kärt att kunna konstatera, att
yrkesinspektörerna i de allra flesta fall vetat att gå till väg a på ett
sätt, som, i full öfverensstämmelse med § 5 i gällande instruktion för
yrkesinspektörerna, ledt derhän, att såväl arbetsgifvare som arbetare
numera, med jemförelsevis få undantag, funne med sin fördel lämpligt
att lyssna till de råd och föreskrifter, som inspektörerna gåfve.
Då motionären sålunda hade den lifliga öfvertygelsen, att yrkes¬
inspektionen i sin nuvarande form kommit in på rätt och praktisk väg,
vore det klart, att motionären ej med jemnmod kunde se, hurusom
man nu, säkerligen i bästa afsigt, ämnade försöka ett helt och hållet
nytt system, som efter motionärens förmening komme att gifva ett
resultat alldeles motsatt det goda vi hittills uppnått. Motionären ansåge
alltså, att yrkesinspektionen borde utvidgas genom att öka antalet
inspektörer och distrikt, och förefölle det motionären lämpligt att nu
sätta detta antal till tolf. Inspektionspersonalen blefve då visserligen
tre mindre, än hvad Eders Kongl. Maj:t föreslagit, men sju verkliga
inspektörer, som vore erfarne och praktiske män, hunne enligt motio¬
närens mening uträtta minst lika mycket som tio unga, oerfarna assi¬
stenter. Det vore möjligt, att det i framtiden skulle visa sig praktiskt
att, på sätt kommerserådet föreslagit, gifva hvarje inspektör en assistent,
men motionären ansåge det vara lämpligast att icke företaga en sådan
åtgärd redan nu, utan vänta dermed, till dess ett så dant behof faktiskt
förelåge.
Deremot ansåge motionären, att det vore af behofvet påkalladt,
att en assistent tillsattes att biträda vid behandling af ärenden rörande
yrkesinspektionen inom kommerskollegium.
Rörande kostnaden för skrifbiträden och likartade utgifter borde
dessa, enligt motionärens åsigt, ej beräknas till lägre belopp än det,
22
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
•
8om nu härför vore anslaget, eller 1,200 kronor för hvarje distrikt.
Det vore visserligen sant, att genom tillsättande af 7 nya yrkesinspek-
törer distrikten blefve betydligt mindre, men antalet verkstälda inspek¬
tioner borde derför icke blifva färre, snarare tvärtom, då inspektörerna
ej beböfde öda bort så mycken tid på långa resor.
Riksdagen, som, enligt hvad i särskild skrifvelse anmäles, fattat
beslut i anledning af Eders Kongl. Maj:ts proposition med förslag till
förordning angående minderårigas och qvinnors användande till arbete i
industriel! yrke, bar dervid godkänt Eders Kongl. Majrts förslag om
skyldighet för yrkesinspektörerna att öfvervaka författningens efterlefnad.
Riksdagen förutsätter sålunda, att en förändrad lagstiftning i ämnet
skal! komma till stånd och att kontrollen å dess efterlefnad skall blifva
anförtrodd åt yrkesinspektörerna, hvilkas arbete sålunda synes komma
att blifva i så väsentlig mån tillökadt, att en ökning af inspektions¬
personalen torde få anses vara af behofvet oundgängligen påkallad.
I fråga om de olika sätt för den nya personalens inpassande i den
redan bestående organisationen, bvilka, enligt hvad utredningen i ärendet
gifver vid handen, varit ifrågasatta, har Riksdagen, på de skäl som af
reservanten inom kommerskollegium uttalats till kommerskollegii proto¬
koll och bvilka af motionären upptagits, funnit den princip, att inspek¬
tionerna skola förrättas af inspektörerna sjelfva och icke af några dem
underordnade tjenstemän, böra åtminstone tills vidare fortfarande upp¬
rätthållas och sålunda ansett den för inspektionens tillgodoseende er¬
forderliga nya personalen böra utgöras af inspektörer med samma tjenste-
ställning som de förutvarande. De behöfliga nya inspektörernas antal
har. beräknats af reservanten inom kommerskollegium till fem och af
motionären till sju. I detta afseende har emellertid Riksdagen ansett,
att tills vidare och intill dess någon erfarenhet vunnits angående om¬
fattningen af det arbete, som kan föranledas af den nya lagstiftningen,
antalet nya inspektörer lämpligen skulle kunna begränsas till tre.
För bestridande af det ökade arbetet inom kommerskollegium har
någon ökning af den derstädes anstälda personalen synts böra beviljas,
och bar Riksdagen i detta afseende ansett sig böra bifalla Eders Kongl.
Maj:ts förslag om anställande derstädes af en assistent med 3,000 kronors
aflöning, hvilket förslag jemväl innefattas i ofvanberörda motion.
Likaså har Riksdagen ansett, att för bestridande af kostnaden för
skrifbiträden och likartade utgifter, för hvilket ändamål anslag hittills
utgått med 1,200 kronor för en hvar af de fem yrkesinspektörerna eller
med tillhopa 6,000 kronor, borde beviljas så stort belopp, att för en
hvar af de enligt Riksdagens åsigt behöfliga åtta inspektörerna måtte
23
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
kunna disponeras nyssnämnda belopp 1,200 kronor, hvarigenom alltså
förevarande anslags sammanlagda belopp skulle komma att uppgå till
9,600 kronor.
Förslaget derom, att, på sätt förut egt rum, ett belopp af 2,000
kronor skulle ställas till Eders Kongl. Maj:ts förfogande för godtgörelse
åt tillfälligt förordnade inspektörer, har icke gifvit Riksdagen anledning
till någon erinran.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, har Riksdagen, i anled¬
ning af Eders Kongl. Maj:ts förevarande framställningar och omförmälda
motion, under förutsättning att, på grund af Eders Kongl. Maj:ts förslag
till förordning angående minderårigas och qviunors användande till
arbete i industrielt yrke, förändrad lagstiftning i detta ämne kommer
till stånd, på extra stat för år 1901 anvisat dels till aflöning åt åtta
yrkesinspektörer 40,000 kronor med 5,000 kronor till hvar, för år räknadt,
dels till arfvode åt en assistent i kommerskollegium 3,000 kronor, dels
till bestridande af kostnaden för skrifbiträden och likartade utgifter
9,600 kronor och dels till Eders Kongl. Maj:ts förfogande för godtgörelse
åt tillfälligt förordnade inspektörer 2,000 kronor, eller tillhopa 54,600
kronor.
Ersättning till sjömanshusen.
38:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att. såsom er¬
sättning till sjömanshusen å extra stat för år 1901 anvisa ett belopp af
30,000 kronor.
Riksdagen har under rubrik »ersättning till sjömanshusen» å extra
stat för år 1901 beviljat ett anslag å 30,000 kronor för beredande åt
sjömanshusen af skälig ersättning för dem åliggande bestyr med värn-
pligtiges inskrifning och redovisning samt med utarbetande af sjöfarts-
statistiska uppgifter; dock under vilkor, att aflöningarna till tjenstemännen
vid sjömanshus, som erhåller sådan ersättning, icke må utan kommers-
kollegii' medgifvande höjas.
Förekommande och hämmande af tuberkelsjukdomar hos nötkreaturen.
39:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att å extra stat
för år 1901 bevilja ett anslag af 100,000 kronor att användas till före¬
kommande och hämmande af tuberkelsjukdomar hos nötkreaturen, med rätt
24
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
för Eders Kongl. Maj:t att låta utaf detta belopp under innevarande
år af tillgängliga medel förskjuta 25,000 kronor.
Riksdagen, som icke haft något att erinra mot Eders Kongl. Maj:ts
förevarande framställning, har på extra stat för år 1901 till Eders
Kong]. Maj:ts förfogande stält ett anslag af 100,000 kronor, att an¬
vändas till förekommande och hämmande af tuberkelsjukdomar hos
nötkreaturen, med rätt för Eders Kongl. Maj:t att låta utaf sagda be¬
lopp under år 1900 af tillgängliga medel förskjuta 25,000 kronor.
Ersättning för af statskontoret gjorda förskott.
40:o) Af det vid statsverkspropositionen fogade statsrådsproto¬
kollet inhemtas, att, enligt hvad statskontoret anmält, nämnda embets¬
verk förskjutit följande belopp, hvilka borde anmälas till ersättande af
Riksdagen under sjette hufvudtiteln, nemligen:
ersättning, enligt kongl. brefvet den 4 mars 1898, för afträdda
^byggnader vid indragna länsmansbostället Rönjane n:o 1 kronogård i
Jönköpings län ..................................................................
ersättning, enligt kongl. brefven den 18 ok¬
tober 1889, den 31 maj 1895 och den 7 februari
1896, till innehafvare af tre särskilda boställen för
saknad afkomst af exproprierad jord..........................
aflöningsfyllnad med anledning af tre lands-
statsboställens indragning...........................................
godtgörelse för afkomst af boställen, som,
enligt kongl. brefvet den 31 maj 1878, innehafvare
af länsmanstjenster, hvarmed boställen varit förenade,
egt undfå i anledning deraf, att företrädarne åtnju¬
tit fardagsår ...................................................................
aflöningsfyllnad, enligt kongl. brefvet den 27
april 1883, till en tjenstförrättande länsman för ti¬
den mellan afgående länsmannens afsked och tjenst-
årets slut ..........................................................................
till kommerskollegium, enligt kongl. brefvet
den 17 juni 1893, utanordnade medel för godtgöran¬
de af vissa utgifter och kostnader för svenskt sjö¬
folk m. m., 37,300 kronor, samt, enligt kongl. brefvet
den 22 januari 1897 angående ordningen och sättet
Transport kronor 4,687: 0 3.
<ronor 1,000: —
„ 218: 96.
„ 1,263: 33.
2,453: 19.
51: 55.
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
Transport kronor
för gäldande af vissa utgifter, som föranleddes af
stadgandena i §§ 319 och 321 sjölagen, utanordna-
de medel, 200 kronor, eller tillsammans .................. „
tryckningskostnader, enligt kongl. brefvet den
22 december 1898, för den af Riksdagen i skrifvelse
den 11 maj 1896 begärda utredning angående fiskeri-
befolkningens i Göteborgs och Bohus’ län bostads¬
förhållanden ..........................................................................
arfvoden samt resekostnads- och traktaments-
ersättning till ordförande och ledamöter i den af
Eders Kongl. Maj:t, på grund af Riksdagens skrif¬
velse den 9 maj 1893, tillsatta komité för uppgö¬
rande af förslag till ny taxa för personbefordringen
å statens jernvägar m. m., ersättning till en ledamot
för verkstälda förberedande arbeten och för mistade
tjenstgöringspenningar, arfvode åt sekreteraren äf¬
vensom till tryckning af komiténs betänkande......... „
kostnader, på grund af kongl. brefvet den 1
juli 1898, för utarbetande och tryckning af förslag
till allmänna ekonomiska och administrativa bestäm¬
melser rörande fisket........................................................ „
arfvoden samt resekostnads- och traktaments-
ersättning åt ordförande och ledamöter i den af Eders
Kongl. Maj:t den 13 mars 1891 tillsatta komité för
revision af förordningen angående minderåriges an¬
vändande i arbete vid fabrik, handtverk eller annan
handtering den 18 november 1881, arfvode åt komi¬
téns sekreterare äfvensom till löpande utgifter och
tryckningskostnad m. m................................................. „
till kanslirådet D. Ekelund och yrkesinspek-
tören O. W. Sundeil, hvilka, enligt uppdrag, inom
civildepartementet biträdt vid utarbetande af ny för¬
fattning i fråga om minderåriges användande i ar¬
bete m. m., enligt kong!, brefvet den 7 juli 1899,
utanordnad ersättning, till den förre för den minsk¬
ning i löneinkomster, han till följd af ifrågavarande
uppdrag fått vidkännas, och till den senare för full¬
görande af uppdraget, tillsammans.............................. „
enligt kongl. brefven den 1 juli, den 2 sep-
Transport kronor
Bih. till Riksd. Prot. 1900 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 17 Uäft.
25
4,687: 03.
37,500: —
2,034: 02.
7,668: 47.
2,723: 12.
24,619: 39.
411: u.
79,643: 14.
4
26
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
Transport kronor 79,643: 14.
tember och 11 november 1898 samt den 29 mars
1899 utanordnade kostnader för åstadkommande och
tryckning af en statistisk utredning rörande olycks¬
fall i arbetet ...................................................................... „ 7,799: 16.
enligt kong!, brefven den 31 december 1897,
den 1 juli och den 25 november 1898 samt den 3
februari 1899 utbetalda kostnader för verkställandet
af utredning i fråga om skyldighet för arbetsgifvare
att lemna understöd vid olycksfall i vissa yrken... „ 4,434: 69.
resekostnads- och traktamentsersättning samt
arfvoden till ordförande och ledamöter i den af Eders
Kongl. Maj:t den 7 oktober 1898 tillsatta komité
för afgifvande af yttrande och förslag rörande
ändringar i förordningen angående försäljning af
vin, maltdrycker m. m. den 24 oktober 1885, arfvo¬
de till vikarie för en ledamot i komitén, ersättning
till ledamöter i komitén för minskade löneinkomster,
resekostnads- och traktamentsersättning åt till¬
kallade sakkunnige samt till bestridande af löpan¬
de utgifter för komitén ................................................... „ 9,569: 36.
arfvoden, resekostnads- och traktamentsersätt¬
ning till ordförande och ledamöter i den af Eders
Kongl. Maj:t, på grund af Riksdagens skrifvelser den
6 och den 13 maj 1898, tillsatta komité för be¬
handling af vissa sjöfartsnäringen rörande frågor
m. m., ersättning till komiténs ordförande för mistade
tjenstgöringspenningar, arfvode till komiténs sek¬
reterare och ersättning till densamme för en utrikes
resa samt till bestridande af löpande utgifter m. m. „ 21,683: 83.
till landskamrerare J. A. E. Malmberg och
landssekreterare H. L. Uddén, enligt kongl. brefvet
den 7 juli 1899, utanordnad ersättning för biträde
inom civildepartementet vid uppgörande af förslag
till instruktion för fjerdingsman .................................. „ 230: —
till Eders Kongl. Maj:ts befallningshafvande
i Skaraborgs län, enligt kongl. brefvet den 2 juni
1899, utbetaldt belopp till lindrande af nöden bland
de braudskadade vid en inom Töreboda municipal-
samhälie sistnämnda dag timad större eldsvåda.......,, 1,480: —
Summa kronor 124,840: 18.
27
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
Med iakttagande af grundsatsen om anslags bestämmande till
jemnt tal af kronor och för jemnande af hufvudtitelns slutsumma har
Eders Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen att, till betäckande af ofvan
omförmälda, af statskontoret förskottsvis bestridda utgifter, anvisa ett
anslag af 124,850 kronor.
Eders Kongl. Maj:ts förevarande framställning har af Riksdagen
bifallits.
Återbetalning till viss del af erlagda konsulatafgifter för svenska fartyg.
41:o) Eders Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att i afbidan på
omreglering af konsulatafgifterna, för att till svenska fartygsrederier
måtte kunna enligt de närmare bestämmelser, Eders Kongl. Maj:t kunde
finna godt meddela, återbetalas fyra femtedelar af hvad under samma
år kunde komma att utgifvas såsom konsulatafgifter för rederierna till¬
höriga fartyg, på extra stat för år 1901 anvisa ett förslagsanslag å
175,000 kronor.
Riksdagen har, i afbidan på omreglering af konsulatafgifterna,
för att till svenska fartygsrederier må kunna, enligt de närmare be¬
stämmelser Eders Kongl. Maj:t kan finna godt meddela, återbetalas fyra
femtedelar af hvad under år 1901 kan komma att utgifvas såsom konsulat¬
afgifter för rederierna tillhöriga fartyg, på extra stat för år 1901 anvisat
ett förslagsanslag å 175,000 kronor.
Dyrtidslillägg för år 1900.
42:o) Eders Kongl. Maj:t har under denna hufvudtitel i punkten 54
föreslagit Riksdagen att, för beredande af dyrtid stillägg för innevarande
år åt en del tjenstemän och betjente i civildepartementets afdelning af
Eders Kongl. Maj:ts kansli samt till civildepartementet hörande embets¬
verk och kårer, å extra stat för år 1901 anvisa såsom förslagsanslag
ett belopp af 1,654,000 kronor.
På sätt Riksdagen i särskild skrifvelse anmält, har Eders Kongl.
Maj:ts sålunda gjorda framställning icke af Riksdagen bifallits.
43ro) I anledning af en inom Riksdagen väckt motion har Riksdagen
på extra stat för år 1901 till Eders Kongl. Maj:ts förfogande anvisat
ett belopp af 20,000 kronor att användas till understöd på sätt och i den
28
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
ordning förut iakttagits med det från den s. k. undsättningsfonden
lemnade anslag åt de genom mjeltbrandsfarsoten sommaren 1899 lidande
inom Skaraborgs län, med rätt för Eders Kongl. Maj:t att under inne¬
varande år af tillgängliga medel förskjuta nämnda belopp.
Beträffande Eders Kongl. Maj:ts under sjette bufvudtiteln fram-
stälda förslag om anvisande af anslag å extra stat till undersökningar
af mindre hamnar och farleder m. m., till undersökning m. m. af åt¬
skilliga uppgifna kanal- och segelleder i mellersta Sverige, till utförande
af nya byggnader och anläggningar vid statens jernväg strafik, för utlägg¬
ning af ytterligare ett jernvägsspår mellan Huddinge och Tumba jernvägs-
stationer, till anskaffande af ny rörlig materiel, vid statens redan trafikerade
jernvägar, till fullbordande af statsbanan från Boden till Ytter-Motjärn,
till fortsättande af statsbanorna från Gellivare till Riksgränsen samt från
Göteborg till SJcee, för kompletteringsarbeten m. m. å statsbanan mellan
Krylbo och Örebro, för upprensning å uppgifna platser af inomskärsfarled
mellan Marstrand och Lysekil samt mellan Hunnebostrand och Fjellbacka,
för utvidgning af segelrännan genom Kalmar sund, till vägars anläggning
eller förbättring, till bro- och hamnbyggnader m. m. samt till frostminsk-
ningsföretag bar Riksdagen i särskilda skrivelser anmält sina beslut.
Stockholm den 14 maj 1900.
Med undersåtlig vördnad.
1 ‘ J Wk-, '
Ålit
Bil. Litt. A.
30
Riksdagem Skrifvelse N:o 77.
Bil.
Ordinarie anslagen under
Civil-
Statsministern, lönefyllnad, förslagsanslag, högst..............................................................................
Statsråden utan departement 3 å 12,000 kronor ...........................................................................
Departementschefen ................................................................................................................................
Departementets afdelning af Kongl. Maj:ts kansli ............................................................................
Kommerskollegium. Nuvarande belopp................................................................................................
Ökas dels med aflöning för ytterligare en aktuarie å den statistiska afdelningen....................
dels å anslaget till “juridiskt biträde, amanuenser och andra extra biträden, grufkarte-
ersättningar, renskrifning m. m.* med................................................................................
Bergsstaten ..........................................................................................................................................
Statistiska centralbyrån:
Aflöningsmedel för statistiska centralbyrån ....................................................................................
Reservationsanslag:
Till bibliotekets underhållande ....................................................................................................
„ arfvoden åt tillfälliga biträden samt till vikariatsersättningar ........................................
„ officiella statistiska trycket....................................................................................................
„ en statistisk tidskrift ...........................................................................................................
„ utarbetande af en aflönings- och pensionsstatistik ...........................................................
Landtmäteristaten..................................................................................................................................
Rikets allmänna kartverk ...................................................................................................................
öfverståthållareembetet...........................................................................................................................
Landsstaterna i länen (deraf 120,000 kronor reservationsanslag). Nuvarande belopp................
Ökas dels för höjning i aflöningen åt länsbokhållarne i Jemtlands och Norrbottens län samt
bottens län med ............................................................................................................................
dels med anledning af ett boställes indragning med ................................................................
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
31
Litt. A.
riksstatens Sjette hufvudtitel.
|
|
|
Indelning och dermed jemförlig
|
|
|
|
Anvisning
|
|
anvisning, på förslag.
|
|
Summa.
|
|
.....
|
kontant.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Friheter.
|
|
Ersättningar.
|
|
|
departementet.
|
Kronor.
|
ö.
|
Kronor.
|
0.
|
Kronor.
|
ö.
|
Kronor.
|
ö. I
|
|
6,500
|
_
|
|
|
|
—
|
6,500
|
—
|
|
36,000
|
|
|
|
|
—
|
36,000
|
—
|
|
17,000
|
—
|
- -
|
—
|
---
|
—
|
17,000
|
—
|
|
78,700
|
—
|
- -
|
—
|
- -
|
—
|
78,700
|
—
|
............................................... 64,600: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
................................ 3,000: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kontoret, vikariats-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
................................ 4,400: - 7,400:
|
72,000
|
_
|
|
—
|
- -
|
—
|
72,000
|
—
|
|
33,000
|
—
|
|
—
|
—
|
—
|
33,000
|
—
|
............................................... 28,400: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
............................ 1,500: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
............................ 17,500: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
............................ 17,300: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
............................ 1,400: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
............................ 1,000:— 38,700:
|
67,100
|
—
|
- -
|
—
|
- -
|
—
|
67,100
|
—
|
|
87,200
|
—
|
|
|
|
—
|
87,200
|
—
|
|
178,600
|
—
|
|
|
|
—
|
178,600
|
—
|
|
87,422
|
—
|
|
|
|
—
|
87,422
|
—
|
.............................................. 2,702,441: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
landträntmästaren i Norr-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
............................... 2,300: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
....................... 800: —
|
2,705,541
|
—
|
- -
|
—
|
- -
|
—
|
2,705,541
|
—
|
Transport
|
3,369,063]—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
3,369,063
|
—
|
32
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
Väg- och vattenbyggnadsstaten (deraf två särskilda reservationsanlag, ett å 30,000 kronor till
35,000 kronor till vägundersökningar). Nuvarande belopp ..................................................
ökas å reservationsanslaget till expenser för allmänna arbeten med............................................
hvarigenom rubriken ändras till “väg- och vattenbyggnadsstaten (deraf två särskilda reserva-
beten och till vägundersökningar, hvartdera å 35,000 kronor)*.
Landtbruksstyrelsen ................................................................................................................................
Ålderstillägg, förslagsanslag ..............................................................................................................
Gästgifvares friheter................................................................................................................................
Bidrag till skjutsentreprenader, förslagsanslag.................................................................................
Färjor och färjekarlar...........................................................................................................................
Bidrag till vägunderhållet på landet, förslagsanslag .......................................................................
Jordbruket, handeln
Reservations -
Vägar och kommunikationer .....;..........................................................................................................
Undervisningsanstalter för jordbruk och landtmannanäringar (deraf ett förslagsanslag å 15,000
Landtbruksiugeniörer och deras biträden ..........................................................................................
Befrämjande i allmänhet af jordbruk och landtmannanäringar........................................................
Länsveterinärer och veterinärstipendiater ......................................................................;..................
Befrämjande i allmänhet af slöjderna ................................................................................................
Befrämjande i allmänhet af handel och sjöfart ................................................................................
Befrämjande i allmänhet af bergsbruket .............................................................................................
Fiskerinäringens understöd ....................................................................................................................
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
33
|
Anvisning i
|
Indelning och dermed jemförlig
anvisning, på förslag.
|
Summa.
|
|
|
|
|
Friheter.
|
Ersättningar.
|
|
|
|
Kronor.
|
6.
|
Kronor.
|
Ö.
|
Kronor.
|
Ö.
|
Kronor.
|
ö.
|
Transport
|
3,369,063
|
—
|
—
|
—
|
— —
|
—
|
3,369,063
|
—
|
expenser för allmänna arbeten och ett å
................................................... 150,000: —
................................................... 5,000: —
|
155,000
|
|
|
|
|
|
155,000
|
|
tionsanslag, till expenser för allmänna ar-
|
|
|
|
|
|
|
31,800
239.000
10,665
250.000
354
|
31,800
239.000
18,964
250.000
379
|
|
_
|
|
|
|
|
___
|
|
___
|
6,635
|
_
|
1,664
|
_
|
_
|
|
_
|
|
|
|
_
|
|
_
|
25
|
_
|
_ _____
|
_
|
_
|
|
600,000
|
—
|
|
|
|
|
600,000
|
—
|
S:gr
|
4,655,882
|
|
6,660
|
|
1,664
|
|
4,664,206
|
|
och n&ringarne.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
anslag.
|
12,000
190,400
49,500
140 500
|
|
|
|
|
|
12,000
190,400
49.500
140,500
50,100
73.500
11.500
8,700
42,000
|
|
kronor till understöd åt landtmannaskolor)
|
—
|
|
|
|
|
—
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50,100
73.500
11.500
8,700
42,000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
—
|
|
|
|
|
|
S:gr
|
578,200
|
—
|
|
|
|
|
578,200
|
—
|
Transport
|
5,234,082
|
—
|
6,660
|
—
|
1,664
|
—|
|
5,242,406|
|
—
|
Bih. till Riksd. Prot. 1900. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 17 Häft.
b
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
S4 '
Diverse
Skiften och afvittringar, reservationsanslag ...................................................................................
Utflyttningshjelp efter skiften, förslagsanslag ..................................................................................
Odlingsbjelp för krononybyggare, förslagsanslag .............................................................................
Jordförluster genom kanal- och väganläggningar, förslagsanslag ......,...........................................v
Hästafvelns förbättrande, reservationsanslag (deraf särskildt 100,000 kronor till prisbelöningar
Till förekommande och hämmande af smittosamma sjukdomar bland husdjuren, förslagsanslag
Karantänsinrättningen på Känsö, förslagsanslag, högst ....................................................................
Rese- och traktamentspenningar, förslagsanslag ................................................................................
Skrifmaterialier och expenser, ved m. m., förslagsanslag ...............................................................
Extra utgifter, reservationsanslag ......................................................................................................
I
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
35
|
|
Anvisning i
|
Indelning och dermed jemförlig
anvisning, på förslag.
|
Summa.
|
|
|
|
|
Friheter.
|
Ersättningar.
|
|
|
|
Kronor.
|
ö.
|
Kronor.
|
ö.
|
Kronor.
|
Ö.
|
Kronor.
|
e.
|
|
' '
Transport
|
5.234,032
|
—
|
6,660
|
—
|
1,664
|
—
|
5,242,406
|
—
|
anslag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\
63.000
50.000
4,500
' 2,700
158,550
30.000
15,850
43.000
219,757
12.000
|
|
|
|
|
|
kq nnn
|
|
|
|
|
|
|
|
50,000
a
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Sfi 7
|
|
7,267
159,620
AAA
|
|
för hästar) ........................................
|
|
1,070
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15,850
/fQ nnn
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
219,757
1 9 AAA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S:gr
|
599,357
|
—
|
1,070
|
—
|
4,567
|
—|
|
604,994
|
—•
|
|
Summa
|
5,833,439
|
—
|
7,730
|
—
|
6,231
|
—|
|
5,847,400
|
—
|
36
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
Bil. Litt. B.
Extra ordinarie anslagen under riksstatens
Sjette hufvudtitei.
i : . »..*;<} •• i .......
|
Kronor.
|
,
|
Civildepartementet.
Civildepartementets afdelning af Kongl. Maj-ts kansli:
För handhafvande af kontroll å försäkringsanstalterna .......................
|
4,500
|
|
Kommerskollegium:
För arbetsstatistiska undersökningar ........................................................
|
10,000
|
—
|
Öfverståthållareembetet:
Till utgifvande af “Polisunderrättelser"....................................................
|
15,000
|
—
|
Landsstaterna i länen:
Till aflöning m. m. åt särskild polisstyrka på landet........ 95,000: —
„ ersättning för juridiskt biträde åt de svenska lapparne
i Norge samt till lappfogdar och lappförmän äfven-
som ordningsmän inom lappbyarne........................... 17,500: —
„ godtgörelse åt vaktmästaren vid landskansli i Öster-
” sund Erik Kallström för mistad bostadsförmån .... 500: —
För uppehållande under år 1901 af en ny kronofogde- och
en ny häradsskrifvaretjenst i Vesternorrlands län samt
en ny länsmanstienst i Norrbottens län........................ 8,400: —
|
121,400
|
|
Vägunderhållet på landet:
För bestridande af statsverkets andel i kostnaden för vägdelningar,
|
50,000
|
—
|
Transport
|
200,900
|
—
|
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
37
Transport
Undervisningsanstalter för jordbruk och landtmannanäringar:
Till aflöningar och öfriga utgifter vid Ultuna landtbruks¬
institut ............................................................................ 31,000:
För uppehållande af undervisningen vid mejeriinstitutet vid
Alnarp.............................................................................. 8,000:
Befrämjande i allmänhet af jordbruk och landtmannanäringar:
Bidrag till bestridande af kostnaderna för allmänna landt-
bruksmöten...............'.........................................................
Till prisbelöningar vid allmänna landtbruksmöten för hus¬
djur, redskap, maskiner m. m.....................................
Bidrag till underhåll af åtta kemiska stationer för jord¬
brukets och näringarnes behof ....................................
Bidrag till underhåll af en för öfre Norrland afsedd kemisk-
växtbiologisk anstalt inom Norrbottens län
j Till understöd åt frökontrollanstalter....................................
„ utbildande af en elev i boskapsskötsel och mejeri¬
hushållning ........................................................................
„ understöd åt svenska mosskulturföreningen
För de geologiska undersökningarma ..................
7,500:
12,500: ■
31,000:
6,250:
10,000:
1,000:
15,000:
96,000:
Befrämjande, i allmänhet af slöjderna:
Till anställande af en andre instruktör i husslöjd och personligt ålders-
tillägg till andre instruktören Jonas Wallander ........ 3,000: —
Bidrag till upprätthållande af väfskolan i Borås och till
aflönande af en andre lärare vid samma skola............ 4,800: —
Befrämjande i allmänhet af handel och sjöfart:
Till understöd åt Göteborgs handelsinstitut och Frans Scliartaus prak¬
tiska handelsinstitut i Stockholm ................................ 20,000: —
„ befrämjande af afsättning i främmande länder af alster
af svensk industri och svenska näringar .................... 15,000: —
„ handelsstipendier ............................................................ 20,000: —
Kronor.
200,900
ö.
39,000
179,250
7,800;-—
1 i
55,000]
Transporti 481,950|—|
Bih. till Riksd. Prof. 1900. JO Sami. 1 Afd. 1 Band. 17 Raft. 0
38
Riksdagens Skrifvelse N:o 77.
|
Kronor.
|
0.
|
Transport
|
481,950
|
—
|
Befrämjande i allmänhet af bergsbruket:
|
|
|
Till bergsskolorna i Filipstad och Falun ................................................
|
14,000
|
|
Fiskerinäringens understöd:
|
|
Till stationerande af ett armeradt ångfartyg vid rikets kuster för åstad¬
kommande af ordning och skydd vid fiskets bedrifvande 25,000: —
För höjande af fonden för fiskerinäringens befrämjande 100,000: —
Till utförande af hydrografisk-biologiska undersökningar
af de Sverige omgifvande hafven ................................ 43,300: —
|
168,300
|
|
Fabriksinspektion:
|
|
|
För anordnande af fabriksinspektion ................................
|
54,600:
|
—
|
Diverse anslag:
|
|
|
Ersättning till sjömanshusen ............................................... 30,000: —
Till förekommande och hämmande af tuberkelsjukdomar
hos nötkreaturen............................................................ 100,000: —
j „ ersättning för af statskontoret förskottsvis bestridda
utgifter....................................................................... 124,850: —
„ återbetalning till viss del af erlagda konsulatafgifter
för svenska fartyg, förslagsanslag ............................ 175,000: —
„ understöd åt de genom mjeltbrandsfarsoten sommaren
. 1899 lidande inom Skaraborgs län ............................ 20,000: —
|
449,850
|
|
Summa
|
1,168,700
|
—
|
STOCKHOLM, I8AAC MARCUS’ BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG, 1900.