Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
1
N:o 63.
Kongl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen i fråga om anord¬
nande af fabriksinspektion under år 1901; gifven Stock¬
holms slott den 2 mars 1900.
Under åberopande af bifogade utdrag af protokollet öfver civil¬
ärenden för denna dag vill Kongl. Maj:t härmed föreslå Riksdagen
att, för anordnande af fabriksinspektion, på extra stat för år 1901,
utöfver hvad på grund af nådig proposition den 13 sistlidne januari
må komma att för sådant ändamål beviljas, anvisa till arfvoden åt elfva
assistenter 33,000 kronor med 3,000 kronor till hvar, för år räknadt,
och till bestridande af kostnaden för skrifbiträden och likartade utgifter
för de fem distrikten ytterligare 3,000 kronor, eller tillhopa 36,000 kronor.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
utskott tillhandahållas; och Kongl. Maj:t förblifver Riksdagen med all
kongl. nåd och ynnest städse välbevågen.
OSCAR.
E. von Krusenstjerna.
liih. till Rilcsd. Prat. IDOG. 1 Sami. 1 Afd. 40 Haft. (N:o 63.)
2
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
Utdrag af protokollet öfver civilärenden, hållet inför Hans
May.t Konungen i Statsrådet å Stockholms slott den 2
mars 1900.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern Boström,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena Lagerheim,
Statsråden: Wikblad,
Annerstedt,
herr von Krusenstjerna,
grefve Wachtmeister,
Claéson,
Dyrssen och
Crusebjörn.
Statsrådet herr von Krusenstjerna yttrade:
Vid underdånig föredragning den 13 sistlidne januari af förslag-
rörande regleringen af utgifterna för år 1901 under riksstatens sjette
hufvudtitel yttrade jag, beträffande anordnande af fabriksinspektion, att
i sammanhang med afgifvande af yttrande i fråga om förslag till om¬
arbetning af 1881 års förordning angående minderåriges användande i
arbete vid fabrik, handtverk eller annan handtering kommerskollegium
och medicinalstyrelsen visserligen ifrågasatt utvidgning i fabriksinspek¬
tionens verksamhet och dermed ock höjning af anslaget för anord¬
nande af fabriksinspektion, men att, då kommerskollegium ännu icke
hunnit inkomma med närmare utredning, i hvilken mån höjning af an¬
slaget borde ega rum, jag, i anslutning till bestående förhållanden,
hemstälde, att Eders Kongl. Maj:t täcktes föreslå Riksdagen att, för
3
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
anordnande af fabriksinspektion, på extra stat för år 1901 anvisa: till
aflöning åt fem inspektörer 25,000 kronor med 5,000 kronor till hvar,
för år räknadt, till bestridande af kostnaden för skrifbiträden och lik-,
artade utgifter 6,000 kronor samt till Eders Kongl. Maj:ts förfogande
för godtgörelse åt tillfälligt förordnade inspektörer 2,000 kronor, eller
tillhopa 33,000 kronor.
Detta öfverensstämmer med hvad Riksdagen för innevarande år för
ifrågavarande ändamål anvisat.
Den 22 sistlidne januari har till civildepartementet inkommit om-
förmälta utredning från kommerskollegium; och har, sedan jag medde¬
lat Riksdagens statsutskott detta, äfvensom att jag hade för afsigt att
inom kort föredraga ärendet inför Eder Kongl. Maj:t och dervid till¬
styrka Eders Kongl. Maj:t att till Riksdagen afgifva proposition om
förhöj dt anslag för ordnandet af fabriksinspektion, statsutskottet med
anledning häraf uti sitt den 20 nästlidne februari afgifna utlåtande an¬
gående regleringen af utgifterna under riksstatens sjette hufvudtitel
yttrat att, då sålunda ytterligare förslag i föreliggande fråga vore att
från Eders Kongl. Maj:t förvänta, ärendet torde i afvaktan derå böra
uppskjutas, och att utskottet alltså komme att framdeles under Riksdagen
afgifva yttrande i detta ämne.
Innan jag öfvergår till redogörelse för innehållet i nämnda ut¬
redning, får jag erinra att, enligt det af mig förut denna dag inför
Eders Kongl.' Maj:t anmälda förslag till förordning angående minder¬
årigas och qvinnors användande till arbete i industrielt yrke, hvilken
förordning är afsedd att ersätta förenämnda nådiga förordning den 18
november 1881 angående minderåriges användande i arbete vid fabrik,
handtverk eller annan handtering, skulle, utom i fråga om grufdrift
som är att hänföra till bergsbruk, åt yrkesinspektörerna öfverlemnas att
öfvervaka författningens efterlefnad.
Kommerskollegium anför i berörda utredning, bland annat, att
då enligt nyssnämnda författningsförslag författningens tillämpnings¬
område skulle, hvad yrkesinspektörerna anginge, sammanfalla med det,
som gälde för lagen angående skydd mot yrkesfara den 10 maj 1889,
komme visserligen icke genom författningens trädande i kraft antalet
af de arbetsställen, hvilka derefter folie under yrkesinspektörernas kon¬
troll, att (»kas utöfver hvad redan nu i detta hänseende egde rum, men
att deremot en ökning så väl i inspektionernas antal som i desammas
omfattning och följaktligen jemväl i den tid, hvarje inspektion skulle
upptaga, blefve en 'nödvändig följd deraf, då genom den nya förordnin¬
gen ett nytt område skulle vid många arbetsställen läggas under yrkes¬
4 Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
inspektionens kontroll; att af kollegii berättelse rörande yrkesinspek¬
tionens verksamhet under år 1892 framginge, att af de 9,000 arbets¬
ställen, som vid den tid berättelsen omfattade ansetts utgöra föremål
för yrkesinspektionens verksamhet, endast 1,393 blifvit från institutio¬
nens början till utgången af år 1892 inspekterade, och att följaktligen
7,607 ännu vid sagda års slut vore oinspekterade; att af koilegii be¬
rättelse angående yrkesinspektionens verksamhet för år 1898 framginge
att vid 1898 års slut 7,786 arbetsställen återstode oinspekterade, och
detta oaktadt en tidrymd af sex år förflutet mellan de båda jemförda
tidpunkterna och inspektörernas antal under de fyra senare åren varit
fem i stället för, såsom förut, tre; att detta anmärkningsvärda förhål¬
lande delvis hade sin förklaring i den snabba tillväxt, som egt rum i
landets industri under de senaste åren och på hvilken skilnaden i antal
arbetsställen, som år 1892 och år 1898 folio inom ifrågavarande lags
giltighetsområde, i viss män torde utgöra en mätare; att de respektive
siffrorna, som vore 9,000 och 13,945, alltså visade en ökning af 55
procent; att då antalet hithörande arbetsställen helt visst komme att fort¬
farande ökas, om ock möjligen icke i samma proportion som under de
närmast förgångna åren, det häraf otvetydigt syntes framgå, att inspek¬
tionens nuvarande personal vore alldeles för fåtalig och kräfde en väsent¬
lig ökning, äfven om för densamma icke några nya åligganden skulle
tillkomma; samt att kollegium, under antagande att nu gällande för¬
ordning angående minderåriges användande i arbete vid fabrik, handt¬
verk eller annan handtering inom kort blefve ersatt af ny lagstiftning
och att öfvervakandet af densammas efterlefnad komme att yrkesinspek-
törerna åläggas, derför vid afgifvandet af sitt förslag tagit hänsyn
dertill.
Kollegium yttrar vidare beträffande inspektionspersonalens storlek,
att det visserligen vore sant att man af uppgifter från andra länder
icke derom kunde draga någon fullt rigtig slutsats, enär inspektörernas
verksamhetsområde i de skilda länderna vore mycket olika, men att dock
någon ledning för frågans bedömande derifrån kunde hemtas, synnerli¬
gast om man vände sig till ett sådant land som Danmark, der förhållan¬
dena numera vore uti ifrågavarande hänseende närbeslägtade med våra
egna; att enligt den senaste, nu tillgängliga årsberättelse öfver den danska
inspektionens verksamhet, den för finansåret 1897—1898, antalet af de
arbetsställen, hvilka på grund af föreskrifterna i den så kallade »Fabrik¬
loven» af den 23 maj 1873 angående minderårigas användande i fabriks¬
arbete och i den så kallade »Maskinbeskyttelseloven» af den 12 april
1889 angående skydd mot yrkesfara m. in. då folio inom den egentliga
5
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
yrkesinspektionens område, utgjorde 5,922 stycken, fördelade på fabri¬
ker och fabriksmessigt drifna verkstäder, på mejerier och landtbruk med
mekanisk drifkraft äfvensom på andra dels stationära icke industriella
rörelser och dels rörliga maskiner, drifna med ånga, gas eller annan
mekanisk kraft; att vid sagda tid inspektionspersonalen utgjorts af två
inspektörer och tretton assistenter eller tillsammans femton personer,
hvilken personal dock numera ökats med två assistenter; att arbetarnes
antal vid nämnda 5,922 arbetsställen utgjorde 70,137; att, derest in¬
spektionens arbetskrafter hos oss med våra 14,000 arbetsställen och
250- till 300,000 arbetare skulle göras proportionella mot den danska
med hänsyn till arbetsställenas antal, borde distriktspersonalen här ökas
till trettiofem personer, d. v. s. sjudubbla^; att en sådan ökning emel¬
lertid icke, enligt kollegii mening, på en gång borde genomföras, men
att, då af det sagda framginge, att det vore en oafvislig nödvändighet
att kraftiga åtgärder vidtoges för att bereda möjlighet för yrkesinspek¬
tionen att fylla sin uppgift och hålla något så när jemna steg med lan¬
dets starkt tillväxande industri, kollegium ansåge att distriktspersonalen
borde åtminstone tredubblas, d. v. s. ökas från fem till femton personer.
Vidkommande det sätt, hvarpå de nya arbetskrafterna lämpligast
skulle kunna inpassas i den redan bestående organisationen, yttrar kom¬
merskollegium, att kollegium ansåge detta kunna ske antingen enbart
genom ökning af inspektörernas antal, eller genom att hos en hvar af
de nu befintliga inspektörerna anställa visst antal tekniskt bildade assi¬
stenter eller ock genom att samtidigt öka inspektörernas antal och hos
dem anställa assistenter; att, då emellertid yrkesinspektörernas antal
nyligen ökats från tre till fem, kollegium icke ville föreslå någon ytter¬
ligare sådan ökning, enär en dermed förenad förändring uti den nu
bestående distriktsindelningen alltid måste medföra icke oväsentliga
olägenheter genom en del arbetsställens förflyttning från ett distrikt
till ett annat och från en inspektör till en annan; att kollegium derför
ansåge fördelaktigast att den nuvarande distriktsindelningen bibehölles
och att en hvar af distriktsinspektörerna tilldelades två tekniskt bildade
assistenter såsom biträden vid utförandet af deras åligganden; samt att
genom en sådan anordning skulle, utan rubbning uti de särskilda arbets¬
ställenas hänförande till visst inspektionsdistrikt, det resultat ernås, att
inom hvarje distrikt minst två personer alltid skulle kunna sysselsätta
sig med verkliga inspektioner, hvarförutom genom en dylik organisa¬
tion den fördel skulle vinnas, att uågon funnes att förordna till att
upprätthålla yrkesinspektörstjenst vid sjukdoms- eller annat förfall för
inspektör att tjensten utöfva, och att vid uppstående ledighet af inspek-
6
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
törstjenst det funnes en vid tjenstens utöfning van stam af personer,
bland hvilka efterträdaren kunde utses, och sålunda kontinuitet och lik¬
formighet i utöfningen af tjensten bevaras.
En af kollegii ledamöter har i denna del varit af skiljaktig me¬
ning och, i motsats till hvad kollegii pluralitet föreslagit, ansett, att
yrkesinspektöremas antal borde fördubblas och allenast en assistent an¬
ställas hos en hvar af inspektörerna.
Rörande de sålunda ifrågasatta assistenternas ställning och ålig¬
ganden anser kollegium, att assistenterna, som borde efter föregången
ansökningstid tillsättas af kollegium, skulle lyda direkt under veder¬
börande yrkesinspektör, som hade att gifva de under honom lydande
assistenter föreskrift angående omfattningen af deras göromål samt
sättet för deras utförande, men att dock allmänna regler för assisten¬
ternas verksamhet borde af kommerskollegium, efter inspektörernas
hörande, meddelas genom särskild instruktion.
Assistenternas aflöning anser kommerskollegium kunna bestämmas
till 3,000 kronor årligen för hvar och en att utgå i form af arfvode.
Då med den föreslagna ökningen af yrkesinspektionens personal
och inspektionsverksamhet naturligen följde jemväl en ökning uti bok¬
föring, skrifning och andra byrågöromål samt antalet blankettryck, för¬
klarar kollegium, att kollegium ansåge nödigt att åtgärder vidtoges för
höjande af det för dylika utgifter afsedda anslaget med sexhundra kro¬
nor för hvarje distrikt utöfver hvad i staten för innevarande år vore
upptaget.
Kollegium yttrar vidare, att de ärenden rörande yrkesinspektionen
och hvad deraf föranleddes, hvilka förekomme till behandling hos kol¬
legium, ökats sedan densammas tillkomst och vore nu af ganska mång¬
sidig natur; att utarbetandet af det sammandrag af yrkesinspektöremas
berättelser, som enligt gällande föreskrifter af kollegium till Kongl.
Maj:t årligen insändes jemte det yttrande, hvartill berättelserna kunde
gifva anledning, äfvensom sammanförandet af de till dessa berättelser
hörande tabellariska uppgifter vore ett mycket vidlyftigt och tidsödande
arbete; att förandet af protokollen vid yrkesinspektöremas samman¬
träden inför den ledamot af kollegium, som hade att föredraga ärenden
rörande fabriker och handtverk, samt den korrespondens, som föran¬
leddes af i dessa protokoll antecknade beslut, jemväl kräfde sin tid;
att uti kollegii byrå för ärenden angående bergshandteringen och andra
industriella näringar redan nu en särskild person måst under en stor
del af året sysselsättas med utredningar af ärenden rörande yrkesin¬
spektionen; samt att, då dessa ärenden gifvetvis vore till antalet i stän¬
7
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
dig ökning och i de flesta fall af teknisk natur, kollegium ansåge sig
böra föreslå, att på yrkesinspektionens stat måtte på förutnämnda vilkor
anställas ytterligare en assistent och att assistenternas antal sålunda måtte
bestämmas till elfva, samt att en af dem finge efter indelning, som kol¬
legium egde bestämma, så länge yrkesinspektörerna fortfarande stode
under kommerskollegii inseende, tjenstgöra vid kollega förenämnda byrå.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt har kollegium hemstält,
att Eders Kongl. Maj:t behagade hos innevarande års Riksdag äska
sådan ökning uti anslaget för fabriksinspektionen, att från och med
år 1901 kunde dels utöfver nuvarande personal anställas elfva assi¬
stenter vid yrkesinspektionen, hvardera med ett årligt arfvode af 3,000
kronor, och dels få disponeras ytterligare 3,000 kronor till mötande af
en blifvande ökning i kostnaderna för skrifbiträden och likartade ut¬
gifter inom de fem inspektionsdistrikten, eller tillsammans 36,000
kronor.
Såsom jag redan förut vid underdånig föredragning af förslag till
förordning angående minderårigas och qvinnors användande till arbete i
industriel yrke antydt, anser jag en ökning i yrkesinspektionens ar¬
betskrafter vara af omständigheterna med nödvändighet påkallad; och
jag delar kommerskollegii mening, att denna ökning icke bör åstadkommas
genom inrättande af ett större eller mindre antal nya yrkesinspektörs-
beställningar med ty åtföljande ändring i distriktsindelningen utan genom
tillsättande af nödigt antal assistenter. Jag har icke heller något att an¬
märka mot det föreslagna antalet assistenter. Då det vidare torde vara
uppenbart, att den sålunda ifrågasatta anordningen måste medföra en
betydligt ökad inspektionsverksamhet inom distrikten, hvilket måste hafva
till följd ökade kostnader för skrifbiträden och likartade utgifter för
inspektörerna, finner jag de hittills för sådana ändamål anvisade medel
böra ökas; och lärer det af kollegium i detta hänseende föreslagna belopp,
sexhundra kronor för hvarje distrikt, icke vara för högt beräknadt. Jag
anser mig sålunda böra förorda bifall till kommerskollegii förslag och
hemställer alltså, att Eders Kongl. Maj:t täcktes föreslå Riksdagen
att, för anordnande af fabriksinspektion, på extra stat för år 1901,
utöfver hvad på grund af nådig proposition den 13 sistlidne januari
må komma att för sådant ändamål beviljas, anvisa till arfvoden åt elfva
assistenter 33,000 kronor med 3,000 kronor till hvar, för år räknadt,
och till bestridande af kostnaden för skrifbiträden och likartade utgifter
för de fem distrikten ytterligare 3,000 kronor, eller tillhopa 36,000
kronor.
8
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 63.
Denna af Statsrådets öfriga ledamöter biträdda
hemställan blef af Hans Maj:t Konungen bifallen; hvar¬
jemte Hans Maj:t Konungen förordnade, att nådig pro¬
position i ämnet af den lydelse, bilaga till detta proto¬
koll utvisar, skulle till Riksdagen aflåtas.
Ex protocollo:
Pehr Thyselius.
Stockholm, K. L. Beckmans Boktr., 1900.