10
Motioner i Första Kammaren, N:o 17.
N:o 17.
Af herr HftllSSOIl m. fl., om beredande af rätt för jernvdgspersonal
vid vestkustbanan till pension i likhet med statens öfriga
jernvågstjenstemän och betjente.
I det aftal, som uppgjordes mellan statsverket å ena sidan och
jernvägsbolagen å andra, då staten inlöste de enskilda jernvägar, som gå
under benämningen vestkustbanan, ingick i § 8 den bestämmelsen, att
»de vid jernvägen anstälda tjensteman och betjente skola ega
rätt att öfvergå i statens jernvägars tjenst utan minskning af innehafvande
löneförmåner och utan att i öfrigt inträda i försämrad tjensteställning,
dock med förbehåll
att de icke ega rätt ingå såsom delegare i statens jernvägars pensions-
inrättningar med mindre kongl. jernvägsstyrelsen, efter pröfning för
hvarje särskildt fall af tjenstemans eller betjentes derom ingifna ansökan,
finner sådant kunna utan pensionskassornas särskilda betungande bifallas;
hvaremot kongl. jernvägsstyrelsen från och med den 1 januari 1896 skall
i afseende å de bolagets tjensteman och betjente, som tillhöra enskilda jern-
vägarnes pensionskassa och som ej erhålla särskildt tillstånd att i statens
jernvägars pensionskassor inträda, ega samma förpligtelse!' och rättig¬
heter i förhållande till förstnämnda kassa, som bolaget skulle ega, om
jernvägen fortfarande vore bolagets egendom, dock så vidt angår den
aflöningsförhöjning, som bemälde tjensteman och betjente må komma att
erhålla efter banans öfvertagande af staten, endast under förutsättning
af enskilda jernvägarnes pensionskassas samtycke.»
Då staten den 1 januari 1896 öfvertog vestkustbanan, förelädes
hela den talrika personalen att skriftligen godkänna detta vilkor för in¬
träde i statens jernvägars tjenst och stod personalen alltså inför valet af
omedelbart afsked eller omedelbart godkännande, hvilket senare alternativ
antogs tydligen i förhoppning, att denna för dem så angelägna fråga
framdeles på ett tillfredsställande sätt skulle ordnas.
11
Motioner i Företa Kammaren, N:o 17.
På derom af personalen sedermera gjord hemställan har kongl.
jernvägsstyrelsen den 6 mars 1899 förklarat, att beträffande dem af
de sökande, hvilka voro delegare i enskilda jernvägarnes pensionskassa
eller hvilka, utan att vara delegare i denna kassa, den 1 januari 1896
uppnått en ålder af minst 40 år, skäl icke fans att bifalla den af
dem gjorda ansökan om vinnande af delaktighet i statens jernvägars
pensionsanstalter. Härigenom beröfvades den personal vid vestkustbanan, som
öfvergick i statens jernvägars tjenst, rätt att genom inträde i statens jern¬
vägars pensionsinrättningar åt sig bereda samma pensionsförmåner, som den
öfriga statsbanepersonalen, äfven om de kunde komma ut med erläggandet
af de stora retroaktivafgifter, som erfordrades för att der vinna inträde.
Deras ställning blef ock derigenom sämre än den öfriga statsbaneperso-
nalens, under det att deras tjenstgöring och dermed förenade åligganden
och deras ansvar är detsamma. Då man med allt fog kan säga, att den
ersättning, staten betalar till sina tjenare för deras arbete, utgår ej mindre
såsom lön och tjenstgöringspenningar än som pension efter uppnådd
pensionsålder, är det ju i hög grad oegentligt, att de, som under tjenste-
tiden, hvad åligganden och ansvar beträffar, äro lika stälda, vid afskeds¬
tagande! blifva så olika lottade. Under det att statsbanepersonalen i all¬
mänhet erhåller 80 procent af lönen och den till 20 procent af lönen
uppgående inqvarteringsersättningen i pension, utgör deremot den pension
vestkustbanepersonalen erhåller endast 40 procent af enbart lönen.
Till belysande af den olikhet som härigenom uppstår vid pensio¬
neringen, må anföras följande exempel på den pension, som utgår till
personer i samma tjenstegrad och med lika aflöning:
Stationsinspektor, aflöning kronor 2,400, vid statens jemv.
i allmänhet kronor 2,304: —
» » > » vestkustbanan » 960: —•
alltså pr år kronor 1,344 mindre.
Stationeraästare, aflöning kronor 1,080, vid statens jernv.
i allmänhet
* > vestkustbanan
skilnad kronor 604: 80 mindre pr år.
Stationskarl, aflöning kronor 660, vid statens jernvägar
i allmänhet.........
» »it vestkustbanan......
skilnad kronor 369: 60 mindre pr år.
> 1,036: 80
* 432: —
633: 60
264: —
12
Motioner i Första Kammaren, N:o 17.
Banvakt, aflöning kronor 600, vid statens jernvägar i
allmänhet ............... kronor 576: -—
* » : • > » vestkustbanan........ 240: -
skilnad kronor 336 mindre pr år.
Denna deras ofördelaktiga ställning framträder ännu mera, då
förflyttning eger rum till andra delar af statens jernvägsnät, der de tjenst-
göra tillsammans med bättre lottade kamrater.
Att äfven kougl. jernvägsstyrelsen ansett berörda vestkustbane-
personals pension sförhållanden ofördelaktiga och derför dess framställning
om ändring derutinnan belijertansvärd, framgår af kongl. jern vägsstyrelsens
svar af den 6 mars 1899 å personalens anhållan om likställighet med
.statens öfriga jernvägspersonal. Deremot kunna vi icke dela kongl. jern-
vägsstyrelsens åsigt, att med hänsyn dertill, att ännu allt för kort tid
förflutit sedan vestkustbanan af staten öfvertogs, kongl. jernvägsstyrelsen
ej ansett sig för närvarande kunna hos Kongl. Maj:t göra framställning
i ämnet, tv det är ju så, att statens öfriga jernvägstjenstemän redan vid
anställningen förvissas om den pension de vid uppnådd pensionsålder
kunna erhålla, hvaremot dessa allt fortfarande äro i ovisshet om, huru
vida de kunna erhålla förmånligare pensionsvilkor. Den omständighet,
som hittills gjort det omöjligt för vestkustbanepersonalen att vinna inträde
i statens jernvägars pensionsinrättningar, synes vara svårigheten att åstad¬
komma de medel, som erfordras för betalande af inträdes- och retroaktiv-
afgifterna för densamma i nämnda pensionsinrättningar. Sålunda har
direktionen för nämnda pensionsinrättningar i skrifvelse af den 7 juni
1898 förklarat, att direktionen icke hade något att erinra emot det att
ifrågavarande personal vunne inträde i pensionsinrättningame under vilkor
att till pensionsinrättningame inbetalades:
a) ett belopp af 964,487 kronor, hvilket belopp enligt kandidaten
Dickmans utlåtande utgjorde värdet af den genom ifrågavarande personals
inträde i pensionsinrättningarna för dessa inrättningar uppkommande
kapitalbrist;
b) skilnad eu emellan den del af sagda belopp, som utgjorde den
för enke- och pupillkassan beräknade kapitalbrist, samt det belopp, som
kunde framgå ur den noggrannare beräkning, som, enligt hvad i kandidaten
Dickmans utlåtande framhållits, vore erforderlig, derest inträde i pensions¬
inrättningarna skulle medgifvas sökandena ;
c) ränta efter fyra procent från den 1 juli 1897 å de i mom. a)
och b) angifna belopp;
13
Motioner i Första Kammaren, N:o 17.
d) de enligt gällande reglementen på sökandena belöpande pensions-
afgifter för tiden från och med den 1 januari 1896 jemte ränta efter
lyra procent å de förfallna'pensionsafgiftsbeloppen från respektive förfallo-
dagar; samt
e) det belopp, som representerade värdet af de högre pensioner,
som kunde komma att utgå till följd af nu gällande aflöningsreglemente
för tjensteman och betjente vid statens jernvägar.
Då statens jernvägar nu årligen till de enskilda jemvägames
pensionsinrättning betalar omkring 20,000 kronor, hvilket kapitaliseradt
motsvarar 500,000 kronor, och då härigenom en pension af endast 40
procent af lönen beredes personalen, synes det tillskott, som derutöfver
behöfver göras för att åstadkomma likställighet i pensioneringen, väl
motsvara sitt ändamål.
Med åberopande af hvad ofvan anförts och med hänsyn till att
rättvisa och billighet kräfva, att vestkustbanepersonalen, hvad pensionering
beträffar, blir likstäld med den öfriga jernvägspersonalen, få vi hemställa,
att Riksdagen måtte besluta
dels att jernvägspersonalen vid vestkustbanan
måtte berättigas antingen att vinna inträde i statens
jernvägstrafiks pensionsanstalter eller ock att åtnjuta
pension i likhet med statens öfriga jernvägstjenstemän
och betjente, och
dels hemställa, det Kongl. Maj:t måtte hos Riks¬
dagen göra framställning om det anslag och de åt¬
gärder, som erfordras för att bereda jernvägspersonalen
vid vestkustbanan någon åt ofvanomförmälda förmåner.
Om remiss till statsutskottet anhålles.
Stockholm den 26 januari 1900.
P. Hansson.
Seb. Tham. P. Bondesson. O. Nilsson.
I motionens syfte instämma:
C. Nordenfalk. A. von Möller. Olof Mehn.
N. Persson. Philip Lemon. Gast. Lager bri-ng.
Pilt. till Kikad. Prut. 1900. I Samt. 2 Afd. 1 Band. 8 luft. 3