Motioner i Andra Kammaren, N:o 92.
1
HT:o 92.
Af herr J. G. PetterSSOli i Södertelje, i anledning af Kongl.
Maj:ts i statsverkspropositionen gjorda framställning om
anslag till anläggning af ett nytt jernvägsspår mellan Hud¬
dinge och Tumba m. m.
Kongl. Maj:t har i innevarande års statsverksproposition föreslagit
Riksdagen att för år 1901 anvisa ett belopp af 300,000 kr. för utlägg¬
ning af ytterligare ett jernvägsspår mellan Huddinge och Tumba statio-
nerf Till stöd för detta förslag åberopas de stora svårigheter, som för
närvarande äro förenade med jernvägstrafikens besörjande a bandelen Stock¬
holm_Katrineholm, samt nödvändigheten att för densammas öfvervinnan¬
de vidtaga mera omfattande nya anordningar. Fullständig redogörelse för
alla de anordningar, som i sådant afseende borde vidtagas, hafva Kongl.
Maj:t och kongl. jernvägsstyrelsen af särskildt angifna skäl förklarat sig
icke för närvarande vara i stånd att lemna. Dock förklaras anordnande
af dubbelbana mellan stationerna Elfsjö och Jerna under alla förhållan¬
den vara påkalladt af ett oafvisligt behof, och af denna dubbelbana anser
Kongl. Maj:t linien Huddinge—Tumba först böra ifrågakomma att anord¬
nas till dubbelbana.
Att trafiken å linien Stockholm—Katrineholm för närvarande är för
stor för att beqvämligen kunna skötas med den jernväg, som finnes, är
Bih. till Riksd. Prot. 1900. 1 Sami. 2 Afd. 2 Band. 19 Käft. (N:is 92—97.) 1
“ Motioner i Andra Kammaren, N:o 92.
ett faktura, hvarom den trafikerande allmänheten ofta på ett känbart
sätt erinras, och helt visst äro nya anordningar af nöden för afhjelpande
af berörda missförhållande. Deremot torde det kunna ifrågasättas, huru¬
vida de af kongl. jernvägsstyrelsen härutinnan föreslagna åtgärderna äro
de lämpligaste, som stå till buds.
0 Då0 den vestra ^ stambanan byggdes, bestämdes det, att den skulle
utgå från station på Söder i Stockholm samt dragas söder om Mälaren
och anlöpa Tumba pappersbruk och Södertelje. Vid sådant förhållande
var det ganska naturligt — med hänsyn till Södertörns kuperade terräng
och den tidens tekniska resurser — att banan i nämnda trakt fick den
kroklimga sträckning, som den nu har, samt att öfvergången öfver Söder-
telge kanal gjordes medelst en kort bro. En flygtig blick på kartan visar
emellertid, att den rigtning, banan sålunda erhållit, hvarken är den kor¬
taste, som skulle kunna tänkas, eller den som vår tids trafikmöjligheter
kräfva; och till följd deraf, att banan byggts med svåra stigningar och
kurvor, har all snabbtrafik å densamma omöjliggjorts. Sistnämnda för¬
hållande framgar tydligt vid en jemförelse mellan tåghastigheten å linien
Stockholm—Saltskog med den å linien Stockholm—Upsala, som icke
har dylika svåra lutningsförhållanden och kurvor. Snälltågen behöfva
nemligen enligt nu gällande tidtabell 1 timme ä 1 timme 5 minuter för
att tillryggalägga den 37 kilometer långa vägen mellan Stockholm och
Saltskog, men 1 timme 25 minuter för färden Stockholm—Upsala, som
är 66 kilometer lång. Om den nuvarande banan i öfverensstämmelse med
Kongl. Maj:ts förslag bygges dubbelspårig från Elfsjö till Jerna, blir na¬
turligtvis det nya spåret lika litet egnadt för snabbtrafik som det gamla
i det att det nya spåret måste byggas med hufvudsakligen samma kurvor
och stigningar som detta.
Ett sådant resultat vore så mycket mer att beklaga, som det, enligt
hvad kongl. jernvägsstyrelsen uppgifver, är ett oafvisligt behof att förkorta
vagen mellan Stockholm och Malmö. Nämnda behof skulle tydligtvis icke
afhjelpas genom anordnande af dubbelspår Elfsjö—Jerna. Deremot torde
andra utvägar finnas för vinnande både af en afledare för den alltför stora
trafiken på limen Stockholm—Katrineholm samt af en väsentlig förkort¬
ning. af väglängden mellan nämnda orter. Ett sätt vore att°draga en
ny jernväg från en station på Östermalm, t. ex. vid den stora Biro-er
J arisgatan, öfver Karlberg och Mälaröarne rakt på Södertelge samt deri¬
från öfver Nyköping och Aby till Norrköping. Genom en sådan jernväg
Motioner i Andra Kammaren, N:o 92.
3
skulle dessutom nya, synnerligen gifvande trafikområden vinnas för stats-
banesystemet, nemligen de bördiga Mälaröarne och Nyköpingstrakten.
Det torde vara bekant, att ett enskildt bolag, Norra Södermanlands
jern vägsaktiebolag, föranstaltat om en undersökning af en jernvägslinie
öfver Mälaröarne samt äfven trott sig med fördel kunna bygga en sådan,
men att bolagets under år 1897 ingifna ansökan om koncession ännu icke
blifvit af Kongl. Maj:t bifallen. Anledningen härtill har trötts vara, att
kongl. jern vägsstyrelsen varit betänkt på en statsjernväg på samma linie;
och nog vill det synas, som om det ur alla synpunkter vore lämpligare,
att byggandet af en så vigtig bana öfvertages af staten, än att det öfver-
lemnas åt enskilde. Om sedermera den föreslagna banan öfver Kapell¬
skär komme till stånd, blefve förbindelsen mellan densamma och den nu
projekterade delen af stambanan mycket lätt att åstadkomma.
Möjligheten att erhålla en stambana af nu antydda sträckning skulle
emellertid fullständigt af klippas, om Kongl. Maj:ts nu föreliggande för¬
slag om dubbelspår mellan Huddinge och Tumba vunne Riksdagens bi¬
fall. Kongl. jern vägsstyrelsen erkänner sjelf, att ifrågavarande handels
krökningsförhållanden äro mycket ogynsamma, men motiverar nödvändig¬
heten att likväl anlägga detta dubbelspår med omöjligheten att på en
mil anordna några mötesplatser för tågen. Ifrågasättas kan dock, om ej
sådana mötesplatser — i likhet med hvad som förut skett vid Elfsjö och
Rönninge — äfven skulle kunna anordnas exempelvis strax sydost om
Tullinge (vid banvaktstugan n:o 12) och i trakten af Flemingsberg. Be¬
gagnades dessa möjligheter, skulle trafiken säkerligen kunna behörigen
ombesörjas på den gamla banan, till dess den nya banan öfver öarne
hunne blifva färdig. Derigenom undvekes äfven en dyrbar och då sanno¬
likt alldeles obehöflig ombyggnad af jernvägsbron öfver Södertelje kanal,
och stationen vid Saltskog, som måste flyttas söderut, om banan vid öf-
vergången af Södertelje kanal skulle höjas, finge blifva orubbad. Söder¬
telje stad kunde få en ny station vester om staden, och den nya öfver-
gången öfver kanalen kunde på naturliga fästen göras så hög, att alla
fartyg kunde passera derunder.
Allt detta borde enligt mitt förmenande undersökas, innan man ge¬
nom en visserligen liten, men mycket dyr början ytterligare binder sig
vid den stukning, som vid jernvägsanläggningens början måhända var den
enda möjliga, men som nu måste anses såsom synnerligen olämplig och
otidsenlig.
4 Motioner i Andra Kammaren, N:o 92.
På grund af hvad jag sålunda anfört, har jag äran föreslå:
att Riksdagen måtte, med afslag å Kongl. Maj:ts
proposition angående anslag till anläggning af ett nytt
jernvägsspår mellan Huddinge och Tumba, i under¬
dånig skrifvelse anhålla, det Kongl. Maj:t täcktes låta
genom kongl. jernvägsstyrelsen verkställa och för nästa
års lagtima Riksdag framlägga ytterligare utredning om
lämpligaste rigtningen för byggande af en ny stats¬
bana mellan Stockholm och Södertelje samt för så¬
dant ändamål ställa till Kongl. Maj:ts förfogande ett
förslagsanslag af 10,000 kronor.
Om remiss till statsutskottet anhålles.
Stockholm den 28 januari 1900.
JaJcoh Vetter sson.