Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 76.
1
N:o 76.
Kongl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen, med förslag till
kungörelse om ändrad lydelse aj § 8 i lagen angående
köttbesigtning och slagthus den 22 december 1897; gifven
Stockholms slott den 6 mars 1899. . (
Under åberopande af bifogade utdrag af statsrådsprotokollet öfver
ecklesiastikärenden för denna dag vill Kongl. Maj:t härmed inhemta Riks¬
dagens yttrande öfver närlagda förslag till kungörelse om ändrad lydelse
afl; 8 i lagen angående köttbesigtning och slagthus den 22 december 1897.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
utskott tillhandahållas; och Kongl. Maj:t förblifver Riksdagen med all
Kongl. nåd och ynnest städse välbevågen.
Under hans Maj:ts,
Min Allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
■ ’ ' ' ... I ''**»•. 1 ' ‘ ' tf- ; < '
GUSTAF.
Nils Claeson.
Bill. till Rikad. Prof. 1899. 1 Sami. 1 Afd. 59 Häft. (N:o 76.)
1
2
Kongl. Maj:ts Ndd. Proposition N:o 76.
Förslag till kungörelse om ändrad lydelse af § 8 i lagen angående
köttbesigtning och slagthus den 22 december 1897.
Härigenom förordnas, att § 8 i lagen angående köttbesigtning och
slagthus den 22 december 1897 skall hafva följande ändrade lydelse:
Mom. 1. För köttbesigtning, anstäld på grund af § 1, så ock för
begagnande af offentligt slagthus, hvarom i § 2 sägs, eger staden uppbära
afgifter enligt taxa, som, sedan Konungens befallningshafvande, efter hö¬
rande af helsovardsnämnd eller den särskilda myndighet, hvarunder slagt-
husets förvaltning är stäld, dertill uppgjort förslag, af Konungen fastställes
för minst ett ar i sänder. I denna taxa må afgifterna ej sättas högre, än
som kan anses erforderligt till betäckande af stadens kostnader för köt¬
tets besigtning och stämpling samt, der fråga är om begagnande af offent¬
ligt slagthus, som nyss är nämndt, till betäckande jemväl af kostnaden
för slagthuséts förvaltning och underhåll jemte skälig ränta å anläggnings¬
kapitalet.
Mom. 2. Der jemlikt ordningsstadgan för rikets städer eller derpå
grundad bestämmelse särskild marknadsplats för kreaturshandeln blifvit
inrättad i sammanhang med offentligt slagthus, hvarom i § 2 sägs, må i
enahanda ordning och efter liknande grunder som i fråga om slagthusets
begagnande bestämmas afgifter till staden för nyttjande af marknadsplat¬
sen och vid densamma uppförda stallar äfvensom för kreaturens utfodring,
skötsel och vågning.
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 76.
3
Utdrag af protokoll öfver ecklesiastikärenden, hållet inför Hans Kongl.
Höghet Kronprinsen Kegenten i statsrådet å Stockholms
slott den 6 mars 1899.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern Boström,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena grefve Douglas,
Statsråden: herr friherre Akerhielm,
WlKBLAD,
friherre Rappe,
Annerstedt,
von Krusenstjerna,
grefve Wachtmeister,
Claeson,
Dyrssen. •
Efter gemensam beredning med chefen för civildepartementet, yttrade
chefen för ecklesiastikdepartementet, statsrådet Claeson i underdånighet:
»Genom nådig proposition den 14 februari 1896 (n:o 28) beslöt
Kongl. Maj:t inhemta Riksdagens yttrande öfver ett propositionen bi-
lagdt förslag till förordning angående köttbesigtnings- och slagttvång
m. m. Enligt detta förslag skulle obligatorisk besigtning af kött utaf
vanliga slagtdjur kunna införas såväl i städer som i kommuner å landet
äfvensom i sådana å landet befintliga samhällen, såsom köpingar, hamn¬
platser och fiskelägen, i hvilka helsovårdsstadgans föreskrifter rörande stad
förklarats skola i tillämpliga delar gälla. Slagttvång, innefattande förbud
att slagta sådana djur annorstädes inom visst område än i offentligt slagt-
4
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 76.
hus, skulle fä stadgas endast i städer och dermed i afseende å helsovård
likstälda samhällen samt måste vara förenadt med obligatorisk köttbesigt-
ning. Införande af såväl det ena som det andra tvånget gjordes emeller¬
tid beroende på samhällena själfva och kunde ej ske mot deras uttalade
önskan. För köttbesigtning äfvensom för begagnande af offentligt slagt¬
hus skulle enligt § 8 i den föreslagna förordningen vederbörande sam¬
hälle ega uppbära afgifter enligt taxa, faststäld af Kongl. Maj:t för
minst ett år i sänder. I denna taxa skulle afgifterna ej få sättas högre,
än som kunde anses erforderligt till betäckande af samhällets kostnader
för köttets besigtning och stämpling samt, der fråga vore om begagnande
af offentligt slagthus, till betäckande jemväl af kostnaden för slagthusets
förvaltning och underhåll jemte ränta å anläggningskapitalet. Nämnda
paragraf innehöll vidare, att der jemlikt ordningsstadgan för rikets städer
eller derpå grundad bestämmelse särskild marknadsplats för kreaturshan-
deln blifvit inrättad i sammanhang med offentligt slagthus, afgifter till
samhället för nyttjande af marknadsplatsen och vid densamma uppförda
stallar äfvensom för kreaturens utfodring, skötsel och vågning skulle
kunna bestämmas i enahanda ordning och efter liknande grunder som i
fråga om slagthusets begagnande. Riksdagen fann sig emellertid ej kunna
godkänna berörda förslag till förordning. Sedan samma förslag vid 1897
års riksdag återupptagits af enskilde motionärer, antog Riksdagen för sin
del en lag i ämnet, hvarefter Kongl. Muj:t, i öfverensstämmelse med
Riksdagens beslut, den 22 december 1897 utfärdade lag angående köttbe¬
sigtning och slagthus.
Enligt denna lag har rätten till införande af såväl köttbesigtnings-
som slagttvång inskränkts till städerna, som ensamma få vidkännas kost¬
naderna för besigtningen utan rätt att derför uppbära någon afgift. För
begagnande af offentligt slagthus eger deremot vederbörande stad upp¬
bära afgifter enligt taxa, som, sedan Konungens befallningshafvande, efter
hörande af helsovårdsnämnd eller den särskilda myndighet, hvarunder
slagthusets förvaltning är stäld, dertill uppgjort förslag, af Konungen fast¬
ställes för minst ett år i sänder. I denna taxa få afgifterna ej sättas
högre, än som kan anses erforderligt för betäckande af stadens kostnader
för slagthusets förvaltning och underhåll jemte tre procent ränta å an¬
läggningskapitalet.
Erfarenheten under den tid, som förflutit efter slagthuslagens utfär¬
dande, har emellertid visat, att man hittills icke i någon af våra städer
fått infördt vare sig köttbesigtnings- eller slagttvång. Framställningar om
inrättande af offentliga slagthus hafva visserligen behandlats af stadsfull-
mägtige såväl i Göteborg som i Malmö och helt nyligen äfven i Stock¬
5
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 76.
holm, men på alla tre ställena hafva stadsfullmägtige ansett uppförandet
för stadens räkning af ett sådant offentligt slagthus, som afses i lagen af
den 22 december 1897, icke böra med lagens nuvarande lydelse komma
till stånd. Stadsfullmägtige i Göteborg hafva likväl förklarat, att om
lagen ändras derhän, att staden berättigas uppbära en mot stadens verk¬
liga kostnader svarande afgift för såväl köttbesigtning som begagnande af
stadens slagthus samt dessutom bestämmelser i lagen intagas om verksam
kontroll öfver slagteriyrkets utöfvande i stadens omnejd, stadsfullmägtige
hade för afsigt låta, så snart lämpligen ske kunde, i staden uppföra ett
större, tidsenligt kommunalt slagthus, afsedt äfven för slagt till export.
Ett liknande förklarande har lemnats af stadsfullmägtige i Malmö.
Fråga har nu blifvit väckt om ändring af slagthuslagen i syfte att
undanrödja det hufvudsakliga hindret för inrättande af offentliga slagthus
särskildt i de städer, som äro af betydelse för vår köttexport; och anhål¬
ler jag att här få redogöra för några på Kongl. Maj:ts pröfning beroende
framställningar i detta ämne.
Sedan hushållningssällskapens ombud vid deras i november månad
1897 hållna sammanträde tillsatt en komité med uppdrag att utreda hvilket
belopp, som kunde anses erforderligt för vidtagande af nödiga förbere¬
dande åtgärder till den svenska köttexportens befrämjande, och med stöd
af denna utredning å ombudens vägnar ingå till Kongl. Maj:t med
underdånig begäran, det Kongl. Maj:t hos Riksdagen måtte göra fram¬
ställning om det erforderliga beloppets beviljande, inlemnade bemälde
komiterade till Kongl. Maj:t en den 21 mars 1898 dagtecknad skrift, hvari
anfördes, bland annat, att, för att betrygga landets afsättning af kött, det
enligt komiterades åsigt vore nödvändigt, att tidsenligt inrättadt slagthus,
utrustadt med allt, som kräfdes för att på vinstgifvande sätt tillgodogöra
sig såväl affallet vid slagten som allt till export mindre Renligt kött, upp¬
fördes ej endast i Göteborg utan äfven i södra Sverige, helst i Malmö.
På grund af slagthuslagens förbud för den stad, som beslöte inom sitt
område tillämpa lagen, att uppbära kontrollafgift för kött, som till staden
infördes eller der slagtades, vore utsigten att i Göteborg och Malmö få till
stånd offentliga slagthus mycket liten; men anledning funnes att antaga,
att åtgärder från landtmännens sida möjligen komme att i Skåne vidtagas
för att lä till stånd en större slagthusanläggning, som bättre än i Malmö
såväl redan befintligt som ifrågasatt provisoriskt exportslagteri skulle mot¬
svara fordringarna på ett tidsenligt slagthus, i hvilket en köttindustriel
verksamhet med fördel skulle kunna bedrifvas. Utsigten lör att fa detta
sistnämnda förslag förverkligadt skulle dock betydligt ljusna, om lör bär
omnämnda, i mycket hög grad önskvärda anläggning kunde paräknas
6
Kongl. Ma.j:ts Nåd. Proposition N:o 76.
ett större statsunderstöd. Pa grund deraf anhöllo komiterade, det
Kongl. Maj:t täcktes till Riksdagen ingå med framställning, att Riksdagen
matte ställa ett belopp af 500,000 kronor till Kongl. Maj:ts förfogande,
att, på sätt Kongl. Maj:t funne lämpligt, användas till understöd åt
sådana slagthusanläggningar, som kunde antagas blifva till gagn ej endast
för export af kött utan äfven för ett rigtigt tillgodogörande af såväl af-
fallet vid slagten som allt till export mindre tjenligt kött. I en annan
underdånig skrifvelse, daterad den 31 oktober 1898, anförde komi-
terade, i anslutning till nyss berörda framställning, att bland dem som i
städernas slagt- och köttbesigtningstvång såge en fara för landtbruket,
den åsigten gjorde sig gällande, att slagthus, fullt tillräckliga för kött¬
exportens behof, lätt och med jemförelsevis ringa uppoffring kunde, när
så visade sig nödvändigt, uppföras i landets exporthamnar och att dessa
endast för slagt till export afsedda slagthus, om tillfälle bereddes att i
dem drifva köttindustri el verksamhet, borde kunna blifva jemförelsevis
vinstgifvande affärsföretag, för Indika allt ekonomiskt understöd, i hvilken
form det än vore, skulle vara obehöfligt. Från Danmark förelåge emellertid
eu annan erfarenhet härutinnan, i det att danska regeringen och riksdagen
till ett flertal exportslagterier för upprätthållande af deras verksamhet
ansett erforderligt att lemna understöd till vexlande belopp och att
andra danska exportslagterier, hvilka icke kommit i åtnjutande af sådant
understöd, endast med svårighet kunnat bedrifva sin verksamhet, intill
dess med den stad, i hvilkens omedelbara närhet slagthuset varit förlagdt,
ölverenskoinmelse kunnat träffas om slagthusets användande såsom kom¬
munens offentliga slagthus. Sist berörda fördel syntes de exportslagterier,
som anlades i vårt land, icke under närvarande förhållanden kunna
påräkna. Genom den utaf Kongl. Maj:t den 22 december 1897 ut¬
färdade lag angående köttbesigtning och slagthus hade väl för rikets
städer blifvit möjligt att genom slagthusanläggningar få slagten och om¬
sättningen af kött pa ett tidsenligt sätt ordnad inom vederbörande kom¬
muners områden, men, då detta oaktadt ingen enda stad dragit fördel af
denna sin rättighet, syntes detta tillfyllest visa, att de för begagnande af
denna rättighet uppstälda vilkoren vore af den beskaffenhet, att gällande
slagthuslag aldrig kunde komma att uppfylla det med densamma närmast
afsedda ändamalet och sålunda icke heller i sin nuvarande form åt en¬
skilda slagthusföretag skänka det stöd, som läge i att städerna med dylika
möjligen befintliga eller ifrågasatta företag skulle träffa öfverenskommelse
om slagthusens användande såsom offentliga slagthus. Om de svenska
slagthusen sålunda allt framgent skulle tänkas uppförda endast för slagt
till export och köttindustriel verksamhet utan utsigt att samtidigt såsom
7
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 76.
i andra länder blifva använda såsom kommunernas offentliga slagthus,
måste hvarje sådant slagthusföretag i en eller annan form kunna påräkna
ett ekonomiskt stöd. Lemnades ej sådant, komme det svenska landtbruket
säkerligen att allt fortfarande sakna slagthus. Våra i detta hänseende så
gynsamt utrustade grannländer skulle då vinna ett betydande försteg, och
då vi en gång tvingades att med dem på allvar upptaga konkurrensen
på utlandets köttmarknader, skulle vi der mötas af svårigheten att nödgas
i efterhand arbeta in varor, för hvilka våra konkurrenter redan lyckats
att i det främmande landet skapa sig ett godt namn. Det penningebelopp,
hvilket komiterade i sin underdåniga framställning af den 21 mars 1898
angifvit såsom behöfligt för att under närvarande förhållanden på verk¬
samt sätt bereda möjlighet till åstadkommandet af export af kött, ansåge
komiterade fortfarande, så länge ingen hjelp i någon som helst form från
städernas sida kunde påräknas, vara för ändamålet erforderligt. Den
summa, danska regeringen år 1898 disponerat till köttexportens befräm¬
jande och hvaraf större delen utlemnats såsom understöd utan återbetal-
ningsskyldighet till redan i gång varande slagthus, uppginge till 200,000
kronor. I vårt land, der möjligen uppstående slagthus måste arbeta under
väsentligt svårare förhållanden och der vidtagandet äfven af andra åtgärder
för köttexportens befrämjande måste anses i hög grad önskvärdt, kräfdes
ett i samma mån större belopp för att få förhållandena så ordnade, att
den svenska ladugårdsskötseln icke såsom hittills uteslutande skulle vara
hänvisad till mejerihandteringen såsom sin enda inkomstkälla. Såsom en
annan dylik från många synpunkter sedt önskvärd åtgärd, i det närmaste
lika nödvändig som anläggandet af slagthus och till hvars förverkligande
medel helt och hållet saknades, ville komiterade framhålla anställandet af
en särskild person med uppdrag att i utlandet tillvarataga den svenska
kött- och kreaturshandelns intressen. I Danmark funnes alltsedan hösten
1889. anstäld en dylik tjensteman, hvilken, medan den hufvudsakliga af-
sättningen egde rum på England, derstädes hade sin bostad, men som,
sedan England stängt sina hamnar för import af lefvande kreatur, för¬
flyttats till Tyskland. Enligt de för denne tjensteman gällande instruk¬
tioner ålåge det honom att lemna vederbörande myndigheter i hemlandet
utförliga meddelanden om allt, som rörde export och handelsförhållandena
på de områden, han i det främmande landet representerade, och att egna
sin uppmärksamhet åt saväl afveln och uppfödningen som utfodringen
och gödningen af nötkreatur, får och svin. Med sin kännedom om för¬
hållandena både på konsumtionsorten och i hemlandet hade denne tjenste¬
man varit vederbörande danska myndigheter till ovärderlig nytta genom
att lemna dem för exporten af ifrågavarande landtmannaprodukter vigtiga
8
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 76.
upplysningar, och äfven de danska köttproducenterna och slagthusanlägg-
ningarna hade vid fyrfaldiga tillfällen fått från honom mottaga värdefulla
råd och anvisningar, hvilka eljest säkerligen i de flesta fall icke utan
stora svårigheter skulle kunnat erhållas. På grund af hvad komiterade
anfört hemstälde de, att Kongl. Maj:t täcktes hos Riksdagen göra fram¬
ställning antingen om förändring af nu gällande slagthuslag i öfverens¬
stämmelse med Kongl. Maj:ts inför 1897 års Riksdag framlagda förslag,
eller ock, i händelse denna förändring icke kunde åvägabringas, att Riks¬
dagen måtte ställa ett belopp af 500,000 kronor till Kongl. Maj:ts för¬
fogande att, på sätt Kongl. Maj:t funne lämpligt, användas dels till under¬
stöd åt sådana tidsenliga slagthusanläggningar, som kunde antagas blifva
till gagn icke endast för export af kött utan äfven för ett rigtigt till¬
godogörande af såväl affallet vid slagten som allt till export mindre
tjenligt kött, dels ock till vidtagandet af andra åtgärder, som Kongl. Maj:t
kunde anse erforderliga för befrämjande af exporten af såväl kött som
produkter af köttindustriel verksamhet.
öfver de sålunda gjorda framställningarna behagade Kongl. Maj:t in¬
fordra underdånigt utlåtande af landtbruksstyrelsen, till hvilken myndighet
genom nådig remiss jemväl öfverlemnades en af Malmöhus läns hushåll¬
ningssällskap till Kongl. Maj:t den 15 december 1898 aflåten skrifvelse,
deri sällskapet dels uttalat sin lifliga tillslutning till den af hushållnings¬
sällskapens omhuds komiterade i deras förberörda skrifvelse af den 31
oktober samma år gjorda framställning, dels ock i underdånighet anhållit,
att Kongl. Maj:t, äfven under förutsättning att de utaf komiterade föreslagna
ändringar i slagthuslagen blefve genomförda, hos innevarande riksdag måtte
göra framställning, att erforderligt belopp blefve stäldt till Kongl. Maj:ts
förfogande för befrämjande af den för vårt land så betydelsefulla, hittills
enligt sällskapets åsigt så godt som helt och hållet försummade köttindu¬
striella verksamheten. I anledning häraf afgaf landtbruksstyrelsen två
underdåniga utlåtanden. I det ena, dagtecknadt den 30 december 1898,
innan styrelsen fått mottaga remissakten rörande Malmöhus läns hushåll¬
ningssällskaps framställning, anfördes följande.
I likhet med komiterade och i öfverensstämmelse med de äsigter, landt¬
bruksstyrelsen redan förut i underdånigt utlåtande den 23 februari 1898,
angående sökta understöd för anordnande af exportslagthus, uttalat, ansåge
landtbruksstyrelsen, dels att, sä länge för köttbesigtning, anstäld på grund
af § 1 i lagen angående köttbesigtning och slagthus den 22 december
1897, icke någon afgift erlades, utan städerna enligt samma lag vore be¬
rättigade att uppbära utgifter endast för begagnande af slagthus^ ■, hvilka
afgifter, som skulle utgå efter faststäld taxa, ej finge sättas högre än som
9
Kong!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 76.
kunde anses erforderligt för betäckande af stadens kostnader för slagt-
liusets förvaltning och underhåll jemte tre procent ränta å anläggnings¬
kapitalet, utsigt icke förefunnes, att städerna skulle finnas villiga att upp¬
föra slagthus, dels ock att, för att export af slagtadt kött skulle kunna
härifrån i större omfattning komma till stånd, tidsenliga slagthus maste i
exporthamnarne finnas, företrädesvis i Göteborg och Malmö, och att dessa
slagthus borde vara så anordnade, att slagten kunde försiggå under veterinär¬
kontroll och alfabet dervid på det mest ekonomiska sätt tillvaratagas. På
sätt landtbruksstyrelsen i dess nyssberörda underdåniga utlåtande jemväl
anfört, borde också vidtagandet af åtgärder från statens sida för ett de¬
finitivt ordnande af denna angelägenhet bero derpå, huruvida städerna
Malmö och Göteborg komme att uppföra dylika slagthus. Alla åtgärder,
som derförinnan vidtoges för ordnandet af exporten af slagtadt kött,
kunde alltså enligt landtbruksstyrelsens åsigt lämpligen vara endast .af
provisorisk art, en uppfattning, som syntes hafva delats af Kong! Maj:t,
då Ivongl. Maj:t i enlighet med hvad landtbruksstyrelsen uti förberörda
underdåniga utlåtande hemstält, genom nådigt bref den 11 mars 1898
tilldelat Malmöhus läns hushållningssällskap såsom bidrag till uppförandet
af ett provisoriskt exportslagthus i Malmö ett belopp af 40,000 kronor,
under vilkor bland annat att exportslagthuset funnes vara till alla delar
fullbordadt och för slagt för allmänheten upplåtet senast före den 1
oktober 1898, uti hvilken tid Kongl. Magt på framställning af nämnda
hushållningssällskap genom nådigt bref den 27 maj 1898 beviljat för¬
längning till den 1 oktober 1899. Om det å ena sidan måste anses för
vårt land angeläget, att sådana slagthus, som afsåges i omförmälda lag,
verkligen komme till stånd, samt å andra sidan tillkomsten af dylika
slagthus skulle göra särskilda exportslagthus fullständigt öfverflödiga,
syntes, innan några åtgärder af mera omfattande beskaffenhet för åstad¬
kommande af exportslagthus från statens sida vidtoges, gällande slagthus-
lag höra ändras, så att möjlighet funnes att antaga, att slagthus blefve
med tillämpning af lagens bestämmelser uppförda. Då, på sätt i det före¬
gående framhållits, anledningen dertill, att städerna icke funnit det för sig
fördelaktigt att uppföra slagthus, borde sökas i den omständigheten, att
enligt § 8 i gällande slagthuslag ingen afgift skulle erläggas för kött-
besigtning utan endast för begagnande af slagthuset, syntes, för att slagt¬
hus i öfverensstämmelse med lagens syfte skulle komma till stånd, endast
erfordras, att sistberörda bestämmelse ändrades till den lydelse, som sagda
§ hade uti den af Kongl. Maj:t till Riksdagen den 14 februari 1896 aflatna
nådig'15 proposition med förslag till förordning angående köttbesigtnings-
och slagtning in. m.
Bih. till Eiksd. Prot. 18.09. 1 Sami. 1 Afd. 59 Höft.
2
10
Ko}jX/l. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 76.
Om landtbruksstyrelsen sålunda under nuvarande förhållanden icke
kunde förorda, att, på sätt komiterade föreslagit, ett större belopp begärdes
af Riksdagen för att användas till understöd åt slagthusanläggningar, ville
styrelsen likväl framhålla att, om det skulle visa sig, att någon förändring
i slagthuslagen, på sätt styrelsen föreslagit, icke komme till stånd, åtgärder
i det af komiterade angifna syfte borde vidtagas. För sådana åtgärder
skulle emellertid kostnaderna gifvetvis komma att uppgå till ganska
betydliga belopp.
Hvad slutligen beträffade de andra åtgärder för köttexportens
befrämjande, till hvilka de medel, som enligt komiterades förslag borde
af Riksdagen för ifrågavarande ändamål utverkas, äfven skulle få användas
och hvaribland komiterade endast framhållit anställandet i utlandet af en
agent, som skulle hafva att derstädes tillvarataga den svenska kött- och
kreaturshandelns intressen, så, enär någon export i större skala af lefvande
kreatur eller slagtaclt kött icke för närvarande egde rum eller anledning
funnes att antaga, att genom anställandet af en dylik person under närvarande
förhållanden en sådan export Skulle väsentligen främjas, ansåge landtbruks-
styrelsen, att komiterades förslag i denna del ej borde föranleda någon åtgärd.
Med anledning af remissen af Malmöhus läns hushållningssällskaps
omförmälda skrifvelse afgaf landtbruksstyrelsen den 16 nästlidne januari
särskildt underdånigt utlåtande af följande innehåll.
Hvad . först anginge detta hushållningssällskaps uttalande af sin till¬
slutning till hushållningssällskapens ombuds komiterades underdåniga
framställning till Kongl. Maj:t af den 31 oktober 1898, åberopade landt¬
bruksstyrelsen hvad styrelsen öfver sistberörda framställning uti sitt om¬
förmälda utlåtande den 30 december 1898 anfört. Beträffande åter hus¬
hållningssällskapets i öfrigt gjorda hemställan, syntes denna i viss mån stå
i strid emot eller utgöra en inskränkning i sällskapets uttalande om dess
tillslutning till inerbemälde komiterades framställning af den 31 oktober
1898, enär komiterade ansett en förändring i slagthuslagen på sätt de
föreslagit göra hvarje vidare åtgärd från statens sida för nu ifrågavarande
angelägenhet öfverflödig, hvaremot hushållningssällskapets hemställan tyd¬
ligen grundade sig på den åsigten att, äfven om en dylik ändring i slagthus¬
lagen komme till stånd, ett belopp, hvars storlek sällskapet likväl icke
uppgifvit, skulle behöfvas för befrämjande inom vårt land af den kött-
industriella verksamheten. Huru sällskapet tänkt sig det ifrågasatta beloppet
skola användas, hvem som skulle komma i åtnjutande af detsamma, om
det skulle utlemnas såsom understöd eller i form af lån, derom lemnade
förevarande framställning icke någon upplysning. För sin del ansåge
landtbruksstyrelsen, att den köttindustriella verksamheten, det vill säga till¬
11
Kongl. Maj ds Nåd. Proposition No 76.
verkning af konserver af kött, olika korfslag, sylta in. in., hvarigenom
förnämligast allt affall vid slagt kunde på det sorgfälligaste tillvaratagas,
skulle i sin mån bidraga till höjande af boskapsskötselns afkastning inom
vårt land. Då emellertid sådan tillverkning i större skala ovilkorligen
förutsatte tillvaron af större slagthus, från hvilka jemn tillgång .på
erforderlig kontrollerad råvara kunde vara att påräkna, men några dylika
slagthus inom vårt land ännu icke kommit till stånd, samt för öfrigt
alldeles icke vore utredt eller visadt att, om sådana slagthus inrättades,
något understöd för åstadkommande af en dylik tillverkning skulle erfordras.,
funne landtbruksstyrelsen någon som helst åtgärd från statens sida i
förevarande syfte för närvarande och intill dess det visat sig, att sådan
åtgärd af omständigheterna påkallades, icke böra vidtagas. På grund häraf
hemstälde landtbruksstyrelsen i underdånighet, att Malmöhus länshushållnings¬
sällskaps framställning, i hvad den afsåge särskilda åtgärders^vidtagande
för befrämjande af köttindustriel verksamhet, icke måtte till någon Kongl.
Maj:ts åtgärd föranleda.
Slutligen har Östergötlands läns hushållningssällskap i underdånig
skrifvelse den 28 januari innevarande år, med anslutning till förenämnda
komiterades i skrifvelsen af den 31 oktober 1898 uttalade, åsigt, gjort
framställning af samma innehåll som nämnda komiterades i deras berörda
skrifvelse.
Af förhandlingarna vid 1897 års riksdag i fråga om antagande åt
en lag angående köttbesigtning och slagthus framgår, att Riksdagens beslut
i ämnet väsentligen bestämdes af omtanke för den på en ökad boskaps¬
skötsel allt mer grundade jordbruksnäringen, hvars intressen hotades genom
hvarjehanda i främmande länder uppresta hinder mot införsel dit aflöfvande
kreatur från Sverige. Man ansåg sig derför böra vidtaga åtgärder för att
kunna i stället för lefvande djur exportera slagtadt kött. Härför behöfdes
emellertid inrättande af särskilda slagthus i förening med köttbesigtning,
som man antog skulle komma att af åtminstone eu eller annan för kött¬
exporten vigtig stad anordnas utan annan ersättning åt staden än de
afgifter, som erfordrades för betäckande af kostnaderna för slagthusets
förvaltning och underhåll jemte tre procent ränta å anläggningskapitalet.
Då det emellertid nu visat sig, att ingenstädes i vårt land i lagen afsedd
köttbesigtning eller offentligt slagthus kommit till stånd eller är att för¬
vänta med lagens nuvarande lydelse, men behofvet af sådana anordningar
fortfarande qvarstår och särskildt befunnits känbart för vår modernäring,
torde det vara skäl att man, på sätt landtbruksstyrelsen nu hemstält, söker
åvägabringa sådan ändring i slagthuslagen, att der förefintliga hinder för
12
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 76.
de nämnda anordningarnas genomförande undanrödjas. Sådant torde kunna
ske genom eu omredigering af § 8 i nämnda lag ungefärligen på det sätt
landtbruksstyrelsen föreslagit. Då anläggandet af ett tidsenligt offentligt
slagthus kräfver högst betydande kostnader* kan det icke vara annat än
rättvist och billigt att genom afgifter för slagthusets begagnande beredes
ej blott ersättning för slagthusets förvaltning och underhåll utan äfven
skälig ränta å anläggningskapitalet. Att dervid i lagen bestämmes något
hxt maximum å den ränta, som får beräknas, synes ej lämpligt, då ränte¬
foten ofta vexlar, utan torde det böra i hvarje fall få bero på Kongl.
Maj:ts pröfning att vid fastställande af taxa å afgifter för slagthusets
begagnande bedöma hvilken ränta som kan anses skälig. Någon fara för
att öfverdrifvet höga afgifter skulle komma att fordras för slagthusets
begagnande torde för öfrigt så mycket mindre förefinnas, som det ju, då
ingen är skyldig att anlita slagthuset, ligger i vederbörande stads intresse
att afgifterna sättas så lågt, att slagthuset verkligen kommer till användning
i beräknad omfattning. Vidare synes det vara i sin ordning att måttliga
afgifter stadgas för besigtning och stämpling af uppslagtadt kött, såsom i
Kongl. Maj:ts omförmälda proposition år 1896 föreslogs. Dessa afgifter
skulle visserligen komma att i första hand erläggas af den, som anmäler
köttet till besigtning, hvilket väl i regeln torde blifva köttförsäljaren,
men denne kan ju sedermera, om han får köttet försedt med en rekommen¬
derande stämpel, begära för sin vara så högt pris, att kostnaden för köttets
besigtning och stämpling varder betäckt. Något näinnvärdt fördyrande af
köttet lärer ej derigenom komma att uppstå, Härförutom torde det vara
skäl att i slagthuslagen införas bestämmelser liknande dem, som i berörda'
proposition föreslogos beträffande afgifter för nyttjande af särskild i
sammanhang med offentligt slagthus inrättad marknadsplats för kreaturs-
handeln samt dervid uppförda stallar äfvensom för kreaturens utfodring,
skötsel och vågning. För att ett offentligt slagthus skall kunna medföra
allt det gagn, som dermed afses, och för att särskildt i större städer
besvärliga transporter af kreatur till slagthuset må kunna så mycket som
möjligt inskränkas, torde det nemligen blifva behöfligt att hafva i detsammas
omedelbara närhet anordnad marknadsplats för handel med kreatur. Varder
en sådan marknadsplats inrättad, synes det ock billigt att åt det samhälle,
som för densamma och dertill hörande lokaler in. in. måste vidkännas ofta rätt
dryga kostnader, beredes någon ersättning genom afgifter, bestämda i enahanda
ordning och efter liknande grunder som i fråga om slagthusets begagnande.
I enlighet med de åsigter jag nu uttalat har jag låtit inom ecklesiastik¬
departementet uppgöra förslag till kungörelse om ändrad lydelse af § 8 i
lagen angående köttbesigtning och slagthus den 22 december 1897.»
13
Kongl. Maj ds Nåd. Proposition N:o 76.
Efter att hafva uppläst nämnda författningsförslag, hvilket finnes
detta protokoll bilagdt, heinstälde föredragande departementschefen, att
Kongl. Maj:t täcktes genom nådig proposition inhemta Riksdagens yttrande
öfver berörda förslag.
Hvad föredragande departementschefen sålunda hem¬
stält behagade Hans Kongl. Höghet Kronprinsen Re-
genten, på tillstyrkan af statsrådets öfriga ledamöter, i
nåder bifalla med förordnande att proposition i ämnet
af den lydelse bilagan —till detta protokoll utvisar skulle
till Riksdagen aflåtas.
Ex protocollo:
J. Salander.
Bih. till Riksd. Prof. 1899. 1 Sami. 1 Afd. 39 Höft.
3