Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
1
N:0 42.
Ank. till Riksd. kansli den 2 april 1897, kl. 7 e. m.
Utlåtande, i anledning af Kongl. Maj:ts propositioti angående
ändring i bestämmelserna rörande ett Uddevalla— Veners-
borg—Herrljunga jemn äg saktiebolag beviljadt statslån.
(R. A.)
I proposition af den 12 sistlidne februari (n:o 43) har Kongl.
Maj:t föreslagit Riksdagen medgifva,
dels att det lånebelopp, som af det Uddevalla—Venersborg—Herr¬
ljunga jernvägsaktiebolag förut beviljade statslån vid slutet af inne¬
varande år vore oguldet, finge genom nytt låneunderstöd, att anvisas
till utgående från riksgäldskontor, höjas till högst två millioner sex
hundra tusen kronor, under förbehåll att bolaget vid innevarande års
slut till riksgäldskontoret inbetalade all upplupen s. k. öfverränta och
att det nya låneunderstödet, som icke finge öfverstiga 620,000 kronor,
användes för jernvägens ombyggnad till normalspårig i enlighet med
af Kongl. Maj:t ofvannämnda dag faststäld plan, äfvensom under vilkor
i öfrigt att från och med 1898 erlades en annuitet af fem procent af
hela lånebeloppet, deraf först beräknades fyra procent ränta å oguldna
kapitalet och återstoden utgjorde kapitalafbetalning, att, om förfallet
inbetalningsbelopp ej erlades i föreskrifven ordning, derå skulle gäldas
ränta efter sex för hundra årligen, till dess samma belopp inbetalades,
samt att bolaget skulle hafva före innevarande års utgång till riksgälds¬
kontoret aflemnat ej mindre särskild säkerhetsförbindelse för behöriga
användandet af det nya lånebeloppet, än äfven i utbyte mot den
Bill. till Riksd. Prof. 1897. 4 Sand. 1 Afd. 30 Höft. (N:o 42.) 1
2
Statsutskottets Utlåtande N;o 42.
inteckning i jernvägen, riksgäldskontoret för närvarande innehade, en
af bolaget utfärdad förbindelse å hela det ökade låneunderstödet,
intecknad i jernvägen och åtnjutande sådan rätt, att den efter först¬
nämnda intecknings dödande egde förmånsrätt till betalning ur jern¬
vägen framför hvarje annan fordran hos bolaget;
och dels att bolaget måtte berättigas att erhålla upplåtelse af den
för jernvägens omläggning erforderliga, kronan tillhöriga jord utan
annan kostnad än att, hvad anginge boställe)ord eller annan åt enskild
person med åborätt eller annorledes upplåten kronojord, ersättning
derför lemnades i enlighet med hvad förordningen den 14 april 1866
i sådant afseende stadgade, äfvensom kostnadsfritt begagna för omlägg¬
ningen sådana å kronans egor belägna kalk- ock stenbrott jemte grus-
tägter, som kunde vara disponibla.
Af det vid berörda proposition fogade utdrag af statsråds¬
protokollet öfver civilärenden inhemtas hufvudsakligen följande.
Vid 1862—1863 årens riksdag beviljade Rikets Ständer för
byggande af en till begagnande med ångkraft afsedd jernväg från Herr-
ljunga öfver Venersborg till Uddevalla det för denna jernvägs anläggande
bildade bolag ett mot 2/3 af den till 4,860,000 riksdaler beräknade an¬
läggningskostnaden svarande lån att från riksgäldskontoret utgå med
3,240,000 riksdaler, hvilket lån skulle få räntefritt innebafvas under tre
år från den dag, hvarje särskild del deraf blifvit lyftad, hvarefter å
lånebeloppet skulle inom hvarje kalenderårs slut inbetalas 5 procent
efter år räknadt, hvaraf för hvad af lånet dessförinnan icke godtgjorts
beräknades 4 procent årlig ränta och återstoden utgjorde kapitalafbe-
talning, med föreskrift derjemte att, om förfallet inbetalningsbelopp
icke blefve i föreskrifven ordning erlagdt, derför borde utgöras 6 procent
årlig ränta, till dess samma belopp vederbörligen inbetalades.
Genom bref den 22 april och den 9 december 1864 faststälde
derpå Kongl. Maj:t plan för jernvägsanläggningens utförande, enligt
hvilken plan jernvägens spårvidd utgjorde 4,io fot (1,217 meter), hvar¬
efter Kongl. Maj:t genom bref den 30 december 1864 godkände upp-
rättadt kontrakt om arbetets utförande.
Hos Kongl. Maj:t har nu styrelsen för Uddevalla—Venersborg—
Herrljunga jernvägsaktiebolag, hvilket bolag utfört jernvägsanläggningen
och uppburit förenämnda låneunderstöd, uti en den 18 november 1896
ingifven skrift, med bifogande af eu utaf ingeniören K. Rosenqvist för
jernvägens ombyggande till normal spårvidd (1,435 meter) upprättad
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
3
plan med tillhörande kostnadsberäkning, slutande å ett belopp af
620,283 kronor, anhållit ej mindre om fastställelse af denna plan än
äfven om ökning i återstående oguldna kapitalbeloppet af ofvannämnda
lån samt ändring i vilkoren för detsamma. Styrelsen har dervid anfört
bland annat: /-
Skälen, hvarför vid jernvägens anläggning valts en spårvidd af
allenast 1,217 meter, hade varit dels nödvändigheten att så mycket som
möjligt nedbringa anläggningskostnaden, hvilken vid nämnda tidpunkt
stälde sig vida högre än för närvarande, dels ock den omständigheten,
att den då redan anlagda Borås—Herrljunga jernväg haft nämnda spår¬
vidd, hvadan, om jemväl jernvägen mellan Uddevalla och Herrljunga
byggdes med enahanda spårvidd, skulle mellan det betydande industri¬
distriktet omkring Borås samt vestkusten ernås en ny likspårig jern-
vägsled af 134 kilometers längd. Efter Uddevalla—Venersborg—Herr¬
ljunga jernvägs öppnande för allmän trafik hade emellertid inom kort
framträdt många och känbara olägenheter deraf, att jernvägen ej hade
samma spårvidd som vestra stambanan och Sveriges öfriga statsbanor,
hvilka olägenheter än mer ökats efter anläggandet af den jernvägen
korsande normalspårigt byggda bergslagsbanan. Redan tidigt hade der¬
för åtgärder vidtagits för främjande af banans framtida ombyggnad
till normalspårig. I sådant hänseende hade alltsedan år 1874 vid inköp
af jernvägsskenor anskaffats skenor af högre skenvigt än den ursprung¬
liga eller 24,8 kilogram för meter i stället för 22,3 kilogram för meter,
och hade numera banans hela hufvudspår omlagts med skenor af den
angifna tyngre vigten. Under senare tider hade tillkommit nya för¬
hållanden, som i än högre grad än tillförene manade till kraftiga an¬
strängningar från bolagets sida att åstadkomma en tillfredsställande
lösning af ifrågavarande, för det allmänna och bolaget lika betydelse¬
fulla angelägenhet. I detta hänseende ville styrelsen särskildt fram¬
hålla dels öppnandet af en ny normalspårig jernväg från Göteborg till
Borås, hvilken såsom betydligt kortare än förbindelseleden Uddevalla—
Herrljunga—Borås måste ogynsamt inverka på denna handels trafik¬
förhållanden, och detta så mycket mera som Borås—Herrljunga jern¬
vägs ombyggnad till normalspårig kunde förväntas snart komma att
verkställas samt dels anläggningen af en ny jernväg af 0,891 meters
spårvidd från Göteborg öfver Vara och Håkantorps stationer å Udde¬
valla—Venersborg—Herrljunga jernväg till Skara, hvilken jernväg med
all sannolikhet äfven komme att byggas under de närmaste åren och
hvilken, såsom å ena sidan lemnande en direkt förbindelse emellan
vestkusten och Skaraborgs läns förutvarande, med den ifrågasatta banan
4
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
likspåriga tonsystem samt å andra sidan afsedd att genomgå en bördig
och följaktligen i trafikhänseende vigtig del af Uddevalla—Venersborg—
Herrljunga Jern vägs nuvarande trafikområde, ofelbart måste minska tra¬
fiken för sistnämnda bana, derest ej vederlag kunde beredas densamma
genom dess utläggande till samma spårvidd som vestra stambanan.
Ett skäl slutligen, som talade för frågans snara lösning, vore den för
bolagets ekonomi betydelsefulla omständigheten, att dess lokomotiv
inom den närmaste framtiden måste utbytas mot nya eller undergå
dyrbara reparationer, hvarför kostnaderna blefve utan gagn, derest jern-
vägens ombyggnad i framtiden möjliggjordes, då ny normalspårig ma¬
teriel måste anskaffas.
Det statslån å 3,240,000 kronor, som bolaget erhållit, skulle, enligt
amorteringsplanen, genom erläggande af den bestämda annuiteten,
162,000 kronor, blifva slutbetaldt år 1910. Vid 1896 års slut borde å
lånet återstå oguldet ett ej förfallet kapitalbelopp af 1,617,927 kronor
70 öre; men då nettobehållningen af trafiken särskildt under senaste
treårsperiod, hvarunder bolaget nödgats utbyta de ursprungliga jern-
skenorna i hufvudspåret mot nya af stål, ej lemnat tillgång till att 'inom
behörig tid erlägga föreskrifna annuiteter, komme bolagets skuld till
riksgäldskontoret vid 1896 års slut att uppgå till, förutom ofvannämnda,
ej förfallna kapitalbelopp 1,617,927 kronor 70 öre, omkring 400,000
kronor i oguldna förfallna annuiteter, således tillhopa omkring 2,000,000
kronor.
Till detta ogynsamma resultat hade naturligtvis bidragit, att bola¬
get, utom annuiteten 162,000 kronor, fått vidkännas 6 procent öfver-
ränta å förfallna oguldna annuiteter, hvilken öfverränta under de sista
tio åren varit en dryg och känbar tilläggskostnad att bära och för år
1893 medfört en utgift af 15,720 kronor.
Nettobehållningen af jernvägens trafikrörelse, hvilken ännu under
femårsperioden 1881—1885 utgjort i medeltal 173,000 kronor årligen
och således lemnat tillgång till gäldande af annuiteten å statslånet,
hade under påföljande tioårsperiod 1886—1895 till följd af förenämnda
utbyte af jernvägsskenor minskats till i medeltal 145,000 kronor om
året. Bruttoinkomsten af trafikrörelsen hade dock under senaste fem¬
årsperiod något ökats eller till i medeltal omkring 436,000 kronor år¬
ligen mot omkring 400,000 kronor årligen under föregående tioårs¬
period.
Af denna redogörelse ansåge styrelsen framgå, att föga utsigt för
bolaget förefunnes att med behållna trafikinkomster kunna ej mindre
bestrida annuiteten å statslånet 162,000 kronor jemte öfverränta å hit¬
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
5
tills oguldna annuiteter än äfven bära ränta och amortering å den be¬
räknade ombyggnadskostnaden omkring 600,000 kronor.
Under sådana förhållanden ansåge bolaget den enda utvägen för
att kunna åstadkomma nämnda ombyggnad vara att vinna ändring i
de faststälda vilkoren för det bolaget beviljade statslån på sätt bolagets
ansöken angåfve.
På grund af hvad sålunda anförts har bolagsstyrelsen, jemte det
framställning gjorts om Kongl. Maj:ts godkännande af planen för jern-
vägens ombyggnad, i underdånighet anhållit, att Kongl. Maj:t täcktes
till Riksdagen aflåta nådig proposition om sådan ändring i vilkoren för
det bolaget från riksgäldskontor beviljade lån, att det belopp deraf,
som vid slutet af år 1897 kunde befinnas oguldet, finge genom nytt
låneunderstöd förhöjas till högst 2,600,000 kronor, samt att på detta
belopp bolaget skulle tillkomma att från och med år 1898 i stället för
den nu faststälda annuiteten erlägga en annuitet af 5 procent med
130,000 kronor, deraf 4 procent skulle utgöra ränta å oguldna kapitalet
och 1 procent amortering, intill dess lånet i sin helhet sålunda guldits,
dock om möjligt med rätt för bolaget att efter 10 års förlopp från 1898
års början tidigare än vid amorteringstidens slut inbetala ogulden åter¬
stod af lånet, allt under vilkor, att det nya låneunderstödet af bolaget
auvändes för jernvägens ombyggnad till normalspårig enligt af Kongl.
Maj:t derför godkänd plan.
Statsrådsprotokollet upplyser vidare, att väg- och vattenbygg¬
nadsstyrelsen i underdånigt utlåtande den 12 december 1896, med till¬
kännagifvande, att styrelsen icke hade någon anmärkning emot de tek¬
niska bestämmelserna i den för jernvägens ombyggnad uppgjorda plan,
förklarat sig anse, att den föreslagna utvidgningen af jernvägens spår¬
vidd obestridligen skulle medföra stora fördelar för det allmänna, och
att vigtiga skäl talade för att understödja företaget med statsbidrag;
och har styrelsen härvid särskildt erinrat om, att erfarenheten tydligt
ådagalagt de många olägenheter, som användandet af olika spårsystem
inom landet medförde för en rationel jernvägsdrift.
Hvad anginge ansökningen om ändring i de föreskrifna lånevilkoren,
syntes styrelsen de ekonomiska förhållanden, hvarunder bolaget numera
arbetade, vara af den art, att någon annan utväg för anskaffande af
erforderligt byggnadskapital icke torde kunna anlitas än en anordning
i den af bolagsstyrelsen angifna rigtning. Af bolagets revisionsberät¬
telse för år 1895 framginge nemligen, att bolaget icke egde tillgångar
att genomföra det ifrågasatta ombyggnadsarbetet. Då bolaget dessutom
6
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
icke eris mägtat fullgöra den årliga amorteringen å statslånet, torde —
helst för detta lån tagits i anspråk den bästa säkerhet i jernvägen,
bolaget kunde bjuda — föga utsigt förefinnas för bolaget att på enskild
väg erhålla ytterligare försträckning för ändamålet. Ej heller torde det
under nuvarande förhållanden vara möjligt att genom ytterligare aktie¬
teckning åstadkomma det behöfliga kapitalet. Bolaget vore derför hän¬
visa^ uteslutande till statens mellankomst, hvarför, på sätt förut fram¬
hållits, skäl ej heller saknades, då bolaget derigenom blefve satt i stånd
att öka jernvägens trafikförmåga samt, jemte det en väsentlig fördel
komme den allmänna trafiken till godo, bolagets förmåga att uppfylla
detsamma åliggande förbindelser i afsevärd mån ökades. I sistnämnda
hänseende eller för beräknande af bolagets förmåga att med sin afkast¬
ning betala den annuitet, som i händelse af bifall till ansökningen blefve
faststäld, kunde resultatet af jernvägens nuvarande rörelse i första band
lemna en ledning. De uppgifter, som af statens ombud i de årliga
revisionerna af bolagets räkenskaper lemnats, gåfve vid handen, att
nettobehållningen af trafiken jemte mindre extra inkomster under år
1891—1895 utgjort i medeltal 142,625 kronor 4 öre. Då ingen vidare
anledning funnes till det antagande, att nettobehållningen af jernvägens
trafikrörelse skulle än vidare nedgå, utan snarare utsigt syntes vara för
dess ökande, om jernvägen genom ombyggnad vunne större trafikför¬
måga, kunde man så mycket säkrare antaga, att bolaget skulle kunna
fullgöra sin årliga betalningsskyldighet till staten, derest statslån bevil¬
jades på de af bolaget föreslagna vilkor, som annuiteten derigenom
skulle nedsättas från 162,000 till 130,000 kronor. Styrelsen förordade
således ansökningen jemväl i denna del.
Fullmägtige i riksgäldskontoret, som lemnats tillfälle att afgifva
yttrande i ärendet, hafva i utlåtande den 14 nästlidne januari anfört,
att det af Rikets Ständer vid 1862—1863 årens riksdag beviljade låne¬
beloppet, som i riksgäldskontoret lyftats under åren 1865—1867, skulle,
derest de bestämda inbetalningarne blifvit verkstälda, vid 1896 års ut¬
gång hafva amorterats med 1,622,072 kronor 30 öre och derigenom
nedgått till 1,617,927 kronor 70 öre. Bolaget hade emellertid icke
kunnat fullgöra de stadgade liqviderna, utan både vid sagda tidpunkt
varit skyldigt riksgäldskontoret, utöfver sistnämnda belopp, en summa
af 424,000 kronor, såsom framginge af följande öfversigt af kontorets
fordran hos bolaget vid 1896 års slut:
Statsutskottets Utlåtande N:o 42. 7
Icke förfallet kapital....................................... kr. 1,617,927: 70
Förfallet kapital................................................ » 269,968: 88 1^887,896: 58
Förfallen ränta .......... ....................................................................... 154,031: 12
Summa kr. 2,041,927: 70
Under förutsättning att bolaget under innevarande år till riks¬
gäldskontor inbetalade ungefär enahanda belopp som år 1896, skulle
bolaget vid årets utgång till kontoret häfta i skuld för:
Icke förfallet kapital....................................... kr. 1,520,644: 81
Förfallet kapital................................................ » 280,767: 63 1^801,412: 44
Förfallen ränta ................................................................................... 143,232: 37
Summa kr. 1,944,644: 8i
Bolagets förfallna skuld skulle alltså äfven vid 1897 års slut
komma att uppgå till 424,000 kronor.
Efter meddelande af dessa upplysningar, hafva fullmägtige beträf¬
fande frågan om Uddevalla—Yenersborg—Herrljungabanans ombyggande
till samma spårvidd som den, statens jernvägar egde, vidare anfört, att
hvad bolagsstyrelsen och väg- och vattenbyggnadsstyrelsen i detta af¬
seende andragit syntes tydligt ådagalägga den ifrågasatta åtgärdens
stora betydelse ur allmän trafiksynpunkt.
För riksgäldskontoret såsom fordringsegare hos bolaget med in¬
teckning i jernvägen skulle dennas omläggande till normalspårig och
annuitetens nedsättande till ett mindre belopp äu det nu faststälda med¬
föra eu gifven fördel, enär derigenom såväl banans värde som bolagets
förmåga att fullgöra sina inbetalningar otvifvelaktigt skulle ökas. Med
hänsyn härtill och då nämnda ombyggnadsarbete, till följd af bolagets
ekonomiska ställning, ej torde kunna komma till utförande utan bidrag
från statens sida, hade fullmägtige ej något att erinra mot beviljande
åt bolaget af ytterligare låneunderstöd af statsmedel. Och då, enligt
uppgjord, af väg- och vattenbyggnadsstyrelsen granskad plan, kostna¬
den för jernvägeus ombyggande beräknats till 620,283 kronor, torde
detta belopp vara det högsta bolaget borde erhålla såsom nytt lån.
Af den underdåniga ansökningen framgiuge, att bolaget önskade
att vid 1897 års slut få kapitalisera sin då egande skuld till riksgälds¬
kontoret samt dertill lägga det begärda nya låneunderstödets belopp
och å den sålunda uppkommande summan inbetala en annuitet af fem
procent, deraf fyra procent ränta. Genom ett sådant förfarande skulle
8
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
visserligen återbetalningstiden för den äldre kapitalskulden komma att
förlängas, men då det nuvarande annuitetsbeloppets minskande torde
utgöra ett vilkor för framgången af bolagets sträfvan att förbättra sin
ställning, ansåge fullmägtige anförda omständighet icke böra föranleda
någon anmärkning, helst en utsträckning af amorteringstiden, på sätt full¬
mägtige förut i andra liknande fall påpekat, vore till gagn för statsverket,
emedan staten derigenom under eu längre tid bereddes lättnad i utgifterna
för statsskulden. Hvad åter det nya lånebeloppet anginge, skulle rän¬
tan, fyra procent, komma att understiga den af 1896 års Riksdag be¬
stämda ränta af 4 Va procent för de lån, som blefve tilldelade jernvägs-
aktiebolag ur den för åren 1897—1901 anslagna summa af 7,500,000
kronor till låneunderstöd för enskilda jernvägsanläggningar. Härvid före-
komme dock, att sistnämnda ränta faststälts med hänsyn dertill, att bolagen
åtnjöte anstånd med räntans erläggande under de tre första åren. Som
denna förmån icke skulle tillkomma Uddevalla—Venersborg—Herrljunga
jernvägsaktiebolag för dess nya lån, utan bolaget derå genast skulle
erlägga en effektiv ränta af fyra procent, skulle staten icke tillskyndas
någon ränteförlust, om den af bolagsstyrelsen föreslagna annuiteten
vunne gillande. På grund häraf och med fästadt afseende å det be¬
lopp, hvartill bolagets skuld till riksgäldskontoret sannolikt komme att
uppgå vid innevarande års slut, hade fullmägtige ej något att erinra
mot bifall till bolagets ansökan, under förutsättning likväl att det nya
lån, bolaget tilläfventyrs undfinge, ej öfverstege i jemnadt tal 620,000
kronor samt att bolaget vid årets slut till riksgäldskontoret inbetalade
all upplupen s. k. öfverränta. Skulle det emellertid, om bolaget erhölle
nytt låneunderstöd, befinnas lämpligare, att detta understöd icke utbe¬
talades på en gång med hela sitt belopp utan i mån af arbetets fort¬
gång under den till två år uppskattade byggnadstiden, torde med till-
lämpning af ofvannämnda vilkor böra föreskrifvas, att bolaget skulle
vid innevarande års slut, sedan det betalt upplupen öfverränta, kapita-
lisera sin skuld till riksgäldskontoret; att å det kapitalbelopp, som så¬
lunda bildades, skulle före hvarje års utgång från och med år 1898
inbetalas en annuitet af fem procent, deraf fyra procent ränta å ogulden
kapitalåterstod; samt att å lyftade andelar af det nya lånebeloppet
skulle erläggas fyra procent ränta för år från lyftningsdagen till slutet
af det år, hvarunder lyftning skett, men annuitet af fem procent, deraf
fyra procent ränta, från och med det år, vid hvars början bolaget inne¬
haft sådan andel, allt under förutsättning att summan af den vid 1897
års slut återstående kapitaliserade skulden och det nya lånebeloppet
icke öfverstege 2,600,000 kronor.
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
9
Rörande det statslån å högst sistnämnda summa, hvilket kunde
varda bolaget beviljadt, ansåges för öfrigt böra stadgas, dels att, om
förfallet inbetalningsbelopp ej erlades i föreskrifven ordning, derå skulle
gäldas ränta efter sex för hundra årligen, till dess samma belopp in¬
betalades, dels ock att bolaget skulle hafva före innevarande års ut¬
gång till riksgäldskontoret aflemnat ej mindre särskild säkerhetsför-
bindelse för behöriga användandet af det nya lånebeloppet, än äfven i
utbyte mot dén inteckning i jernvägen, riksgäldskontoret för närvarande
innehade, en af bolaget utfärdad förbindelse å hela det ökade låne¬
understödet, intecknad i jernvägen och åtnjutande sådan rätt, att den
efter förstnämnda intecknings dödande egde förmånsrätt till betalning
ur jernvägen framför hvarje annan fordran hos bolaget.
Vidkommande slutligen bolagets anhållan, att det måtte berättigas
att, efter det tio år förflutit från 1898 års början, få tidigare än vid
amorteringstidens slut inbetala lånets oguldna återstod, kunde full-
mägtige icke annat än bestämdt afstyrka bifall härtill. Om bolaget
finge en dylik rätt sig tillerkänd och gjorde bruk af densamma, skulle
nemligen förlust kunna tillskyndas staten såsom långifvare, beroende
på vid den tidigare återbetalningen rådande penninge- och ränteför-
hållanden. Af denna anledning hade också ett medgifvande af ifråga¬
varande art aldrig lemnats vare sig bolag, kommuner eller andra kor¬
porationer, som erhållit statslån, och en afvikelse från denna grundsats
skulle säkerligen medföra alla de olägenheter, som oundvikligen skulle
vidlåda ett prejudikat i sådan rigtning.
Med omförmälande att Kongl. Maj:t beviljat Uddevalla—Veners-
borg—Herrljunga jernvägsaktiebolag rättighet att ombygga sin jernväg
till normal spårvidd samt faststält ofvanberörda plan derför, har chefen
för civildepartementet i föreliggande fråga för egen del andragit:
»På sätt bolaget anfört, synes denna ombyggnad icke kunna verk¬
ställas, med mindre staten bispringer bolaget med förskjutande af det
för ombyggnaden nödiga kapitalet omkring 600,000 kronor. Då denna
ombyggnad otvifvelaktigt kommer att såväl medföra stora fördelar för
det allmänna som äfven öka jernvägens trafikförmåga och inkomster
samt god utsigt synes förefinnas att, derest i sammanhang med bevil¬
jande åt bolaget af låneunderstöd till nämnda belopp lånevilkoren
ändras i hufvudsaklig öfverensstämmelse med hvad styrelsen föreslagit,
bolaget kommer att blifva i stånd att uppfylla sina förbindelser till
staten, anser jag fullgiltigt skäl förefinnas att för Riksdagen framlägga
förslag i nämnda syfte.
Bill. till Rilcsd. Urat. 4 Sand. 1 Afd. Ilo Haft.
2
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
På de af fullmägtige i riksgäldskontor anförda skäl anser jag,
att räntan för hela lånet bör bestämmas till 4 procent; och torde be¬
tänklighet ej förefinnas mot att på en gång utlemna hela det nya låne¬
understödet.
I följd af hvad fullmägtige anfört lärer bolagets framställning om
rätt att få före den bestämda amorteringstidens slut inbetala lånet icke
kunna vinna afseende.
I sammanhang med fastställande af plan för ombyggnaden har
Eders Kongl. Maj:t berättigat bolaget att i enlighet med gällande för¬
fattning om jords eller lägenhets afstående för allmänt behof inlösa
och med full eganderätt besitta den enskilda personer, menigheter eller
inrättningar tillhöriga mark, som för jernvägens anläggning enligt fast-
stäld plan erfordras. Då det medgifvande, som Riksdagen årligen
brukar lemna till upplåtelse af den för jernvägsanläggningar erforder¬
liga, kronan tillhöriga mark, ännu icke blifvit af innevarande års Riks¬
dag beslutadt, och följaktligen sådan upplåtelse ej kunnat af Eders
Kong]. Maj:t i sammanhang med fastställelsen af planen meddelas, torde
jemväl sådant medgifvande i afseende å förevarande ombyggnad böra
af Riksdagen äskas.»
Då Uddevalla—Venersborg—Herrljunga jern vägsaktiebolag erhöll
sitt ofvanomförmälda statslån, meddelade Rikets Ständer åtskilliga vilkor
och föreskrifter att lända till efterrättelse för bolaget, deribland äfven
nedannämnda bestämmelser:
att, i den mån jern vägen blefve fullbordad och till allmänt be¬
gagnande upplåten, bolaget skulle vara skyldigt att, mot den ersättning
som Kongl. Maj:t efter vederbörandes hörande pröfvade skäligt bestämma,
på densamma fortskaffa trupper och allmänna posten samt ombesörja
alla andra för kronans eller det allmännas räkning förekommande per¬
sonal- och varutransporter, hvarjemte det skulle åligga bolaget att utan
ersättning medgifva anbringande längs efter jern vägen af elektriska
telegraflinier, med hvad dertill hörde;
att afgifterna för passagerare- och varutrafiken skulle utgå enligt
den taxa, som Kongl. Maj:t, efter dertill af bolaget afgifvet förslag samt
Kongl. Maj:ts vederbörande befallningshafvandes hörande, faststält och
hvilken taxa i allmänhet skulle hvart femte år lämpas efter sig då före¬
teende förhållanden;
att bolaget skulle i alla rättsförhållanden, som kunde uppstå
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
11
mellan detsamma och svenska kronan eller enskilde medborgare, lyda
under svensk domstol och vara underkastadt. svensk lag;
samt att i fråga om begagnande och underhållande af jernvägen,
med hvad dertill hörde, de föreskrifter och stadganden, som Kongl.
Maj:t kunde finna för godt meddela, komme att tjena till ovilkorlig
efterrättelse, varande bolaget och dess biträden i allmänhet skyldige att
iakttaga och fullgöra hvad, med hänsigt till den staten tillkommande
vård öfver jernbanan och tillsyn öfver trafiken derpå, kunde vara i
vederbörlig ordning föreskrifvet.
Enligt hvad utskottet inhemtat, har Kongl. Maj:t, i sammanhang
med beviljande åt bolaget af rättighet att ombygga sin jernväg och för
sådant ändamål expropriera mark, stadgat, utöfver de af Rikets Ständer
vid låneunderstödets beviljande meddelade bestämmelser, följande vilkor
och förbehåll, nemligen:
l:o att arbetet å jernvägens omläggning skall så bedrifvas, att jern¬
vägen i sin helhet, äfven hvad den i förslaget upptagna trafikmateriel
angår och, i händelse trafikmateriel utöfver hvad förslaget upptager
måste för jernvägen anskaffas, jemväl hvad sådan materiel beträffar, må,
derest öfverenskommelse om banans trafikerande med annan jernvägs
materiel icke träffats, vara färdig att för trafik upplåtas senast den 31
december 1899;
2:o att kongl. kungörelsen den 21 oktober 1864 angående vissa
bestämmelser i fråga om begagnande och underhåll af enskilda bolags
för allmän trafik upplåtna jernvägar, med deri sedermera vidtagna
ändringar, skall vara tillämplig på nu ifrågavarande jernvägsanläggning,
hvars egare äro underkastade kontroll från statens sida såväl i afseende
å banans byggande som i fråga om dess underhållande för all framtid,
samt pligtige att verkställa de förbättringar derå, som för vinnande af
nödig trafiksäkerhet kunna föreskrifvas; allt vid äfventyr att trafiken å
banan inställes, intill dess sådan föreskrift fullgjorts; förbehållande Kongl.
Maj:ts Sig rätt att, derest erforderliga förbättringar icke inom af Kongl.
Maj:t bestämd tid verkställas, låta för egarnes räkning försälja jernvägen
i dess helhet med allt tillbehör med rättighet för köparen att åtnjuta de
förre egarne tillförsäkrade fördel mot fullgörande af deremot svarande
skyldigheter;
3:o att bolaget skall vara pligtigt ställa sig till efterrättelse de
bestämmelser i fråga om samtrafik med statens eller enskilda jernvägar
och om afgifterna derför, som af Kongl. Maj:t utfärdas, äfvensom i öfrigt
alla de vilkor och kontroller, som af Kongl. Maj:t pröfvas lämpliga och
nödiga;
*'2 Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
4:o) att vederbörande länsmän eller tillsyningsmän för allmänna
ordningens .upprätthållande skola ega att hvar inom sitt tjenstgörings-
omrade, åtnjuta fria resor å jern vägen;
5:o) att, derest bolaget skulle underlåta att uppehålla trafiken å
banan i det omfång, som af Kongl. Maj:t pröfvas skäligt, Kongl. Maj:t
eger, om Kongl. Maj:t dertill finner skäl, förordna, att trafiken tills
vidare må besörjas af staten eller annan med användande af jernvägens
materiel och öfriga tillhörigheter, med rätt för jernvägens egare att
uppbära den behållna afkomsten af banan, förbehållande Sig Kongl.
Maj:t dessutom att, om rättelse icke följer inom af Kongl. Maj:t före¬
lagd tid, låta försälja jernvägen på sätt i punkten 2:o) här ofvan sägs;
6:o) att, i händelse annan jernväg skulle komma att med nådigt
tillstånd anläggas så, att den nu ifrågavarande deraf beröres, denna
senares egare skola vara underkastade de bestämmelser, som Kongl.
Maj:t kan finna nödigt af sådan anledning meddela;
7:o) att svenska staten, der så erfordras, skall ega att utefter
jernvägen, utan ersättning till dennas egare, anlägga och begagna för¬
utom telegraf- äfven telefonledning med dertill hörande inrättningar;
8:o) att svenska statsverket är berättigadt att inlösa ifrågavarande
jernväg med tillhörigheter och trafikmateriel mot ett penningebelopp,
a) som, om yrkande om jernvägens afträdande till staten fram-
ställes inom tio år sedan jernvägen efter ombyggnaden i sin helhet
blifvit öppnad för allmän trafik, motsvarar hvad jernvägen med till¬
hörigheter och trafikmateriel enligt räkenskaper, som Kong], Maj:t god¬
känner, kostat bolaget med tillägg af ränta efter fem för hundra om
året, men med afdrag af den nettoinkomst, banan under tiden lem-
nat; och
b) som, om dylikt yrkande göres efter tio år från det banan efter
ombyggnaden blifvit i sin helhet upplåten för allmän trafik, skall an¬
tingen beräknas så, att detsamma motsvarar två gånger summan, enligt
af Kong], Maj:t godkända räkenskaper, af hela den under de tio år,
som förflutit närmast före det år, hvarunder lösningsanspråket blifvit
väckt, uppkomna nettobehållning af trafiken, innefattande alla under
samma tio år gjorda, utdelningar till delegarne i jernvägen jemte rånte-
och kapitalafbetalningar å upptagna lån samt afsättning af kontanta
medel eller öfverförande af säkra fordringar till befintlig reserv- eller
förnyelsefond eller ock, derest vare sig från statens eller från bolagets
sida sådant fordras, bestämmas af fem gode män, utaf hvilka Kongl.
Maj:t utser två och bolaget två, hvarefter de fyra sålunda valde till¬
kalla den femte; skolande lösesumman, som skall anses utgöra in¬
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
13
lösningsvärdet al' hela jernvägsbyggnaden med alla dess lasta och lösa
tillhörigheter af hvad slag de vara må äfvensom af hela den i behåll
varande reserv- och förnyelsefonden, utan annat undantag än af de för
trafikens behof i förråd befintliga förlags- och konsumtionsartiklar, så¬
som obegagnade sy liar och skenor med tillbehör, stenkol, oljor och
dylikt, inom ett år efter det lösningsanspråket framstäldes och i hvarje
fall inom sex månader efter det staten tillträdt jernvägen, af svenska
statsverket erläggas tillika med fem procent ränta derå, för år räknadt,
från tillträdesdagen; och skall egendomen till statsverket afträdas skuldfri
eller ock behörigt afdrag å löseskillingen göras för beloppet af den i
jernvägen intecknade skuld, hvarem eftertid det åligger bolaget att
årligen, efter det behörig revision af jern vägens förvaltning och räken¬
skaper egt rum, insända till kongl. civildepartementet, för att der för¬
varas, fullständig uppgift å beloppet af de utdelningar till jernvägens
delegare, de kapital- och räntebetalningar å upptagna lån samt de
öfverföringar af medel till reserv- eller förnyelsefonden, som för det år,
revisionen omfattar, blifvit af öfverskott å jernvägens trafikinkomster
bestridda;
9:o) att bolaget åligger att till väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
inlemna dels före mars månads början hvarje år under byggnadstiden
fullständig berättelse om arbetets fortgång under nästföregående år,
dels, efter det banan blifvit efter ombyggnaden i sin helhet öppnad för
allmän trafik, årligen före mars månads ingång redogörelse för de ar¬
beten, som å banan blifvit under det föregående året utförda, äfvensom
särskild uppgift å banans rullande materiel, sådan den befans vid det
föregående årets slut, dels, inom tre månader efter det banan afsynats
och godkänts, öfversigtskarta och detaljerad uppgift å omläggnings-
kostnaden, dels ock de upplysningar angående banan och dess trafike¬
rande, som framdeles kunna af bemälda styrelse äskas;
10:o) att bolaget är pligtigt att före december månads utgång
hvarje år tillhandahålla generalstaben statistiska uppgifter angående
banan, uppstälda enligt derifrån meddeladt formulär, samt att inom en
månad, efter det jernvägen blifvit afsynad, kostnadsfritt inlemna till
generalstaben afskrift af syneinstrumentet jemte planritning af stationer
och hållplatser samt spårutläggningar å dem, utvisande det skick hvari
dessa vid afsyningen befunnits, äfvensom att lemna de officerare, hvilka
kunna erhålla ordres att studera banans trafikförhållanden, alla af dem
äskade upplysningar samt fritt tillträde till jernvägens lokaler;
ll:o) att det åligger bolaget föranstalta dels att i god tid före
banans öppnande för trafik, sedan den blifvit fullständigt ombyggd, ett
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 42.
efter banans förhallanden lämpadt förslag till tjenstgöringsreglemente
varder inlemnadt till kongl. jernvägsstyrelsen, som efter pröfning af
förslaget har att utfärda dylikt reglemente med iakttagande, att deri
inflyta alla sadana bestämmelser i fråga om säkerhets- och försigtighets¬
mått vid handhafvandet af bantågens gång, som kunna finnas erforder¬
liga för trafikens betryggande, dels ock att i den män jernvägen varder
för trafik öppnad, sådana uppgifter angående banan och trafiken derå,
som för upprättandet af allmän svensk jernvägsstatistik äro behöfliga,
blifva till kongl. jernvägsstyrelsen ingifna å behöriga tider och i enlig¬
het med formulär, som af bemälda styrelse tillhandahålles;
12:o) att bolaget skall inom tre månader efter delfåendet insända
afskrift af planen för jernvägens ombyggnad med tillhörande kostnads¬
förslag till väg- och vattenbyggnadsstyrelsen för att i dess arkiv
förvaras;
13:o) att Kongl. Maj:ts befallninghafvande i Göteborgs och Bohus
samt Elfsborgs län skola, derest sådant befinnes nödigt, ega att för
vidmagthållande af ordning och skick bland de vid jern vägsbyggnaden
anstälde arbetare, tillförordna en eller flere extra länsmän, hvilkas af¬
lönande helt och hållet åligger bolaget, som jemväl tillkommer att vid¬
kännas de kostnader, som kunna föranledas af behofvet att anordna
nödig religions- och sedlighetsvård åt bemälde arbetare;
14:o) att, derest för transporter för kronans eller det allmännas
räkning eller för beredande af genomgående bantåg till befordran af
resande eller allmänna posten å nu ifrågavarande och med densamma
i förbindelse varande jernvägar Kongl. Maj:t finner, att tågen å Udde¬
valla—Venersborg—Herrljunga jernväg böra med hänsyn till tiderna
eller eljest på visst sätt ordnas, bolaget skall vara skyldigt att ställa
sig till efterrättelse hvad Kongl. Maj:t i sådant afseende bestäm¬
mer; samt
15:o) att., i fråga om tolkningen af den i ärendet utfärdade resolu¬
tionens rätta mening, bolaget är underkastadt Kongl. Maj:ts afgörande.
Då fördelarne af Uddevalla—Venersborg—Herrljunga jernvägs
omläggning till normal spårvidd enligt utskottets åsigt blifvit på ett
öfvertygande sätt klargjorda, samt det icke synes antagligt, att bolaget
skall på annan väg än genom statens mellankomst kunna anskaffa det
för förändringen erforderliga belopp, har utskottet ansett sig böra till¬
styrka Kongl. Maj:ts ifrågavarande förslag. Utskottet gör detta så
mycket hellre, som det här torde gälla att genom lemnande af ett nytt,
Statsutskottets Utlåtande N;o 43.
15
mindre låneunderstöd uppehålla värdet af statens säkerhet för ett äldre,
betydligare lån. Det synes nemligen utskottet gifvet, att, om banan
icke blifver ombyggd till bredspårig, bolaget löper fara att se siua
sedan flere år nedåtgående behållna inkomster efter hand ytterligare
minskade.
I anledning deraf att utskottet i utlåtande n:o 41 af denna dag
hemstält om nedsättning af straffräntan å statslånen till enskilda jern-
vägar, har utskottet tillstyrkt en motsvarande ändring i Kongl. Maj:ts
förslag.
Utskottet hemställer,
att Kongl. Maj:ts förevarande framställning må
af Riksdagen bifallas, med den ändring likväl att, om
förfallet inbetalningsbelopp ej erlägges i föreskrifven
ordning, derå skall gäldas ränta efter fem för hundra
årligen, till dess samma belopp inbetalas.
Stockholm den 2 april 1897.
På statsutskottets vägnar:
CHR. LUNDEBERG.