Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
1
N:o 23.
Ank. till Riksd. kansli den 26 febr. 1897, kl. 2 e. m.
) j| !7 w I Mi - : 1 : :«tl.C; o-.:1 t "
Utlåtande, i anledning af Kong!. Maj:ts i statsverkspropositionen gjorda
framställningar rörande statens järnvägstrafik.
(R. A.)
I
I statsverkspropositionen har Kong!. Maj:t föreslagit Riksdagen
att för år 1898 anvisa å riksstatens sjette hufvudtitel till utförande af a^ä^n^nr
nya byggnader och anläggningar vid statens jernvägstrafik 465,000 kronor,
med rätt för Kong!. Maj:t att låta utaf detta belopp förskottsvis under inne¬
varande år af tillgängliga medel utanordna 68,400 kronor.
Af det vid ofvan nämnda proposition fogade utdrag af statsråds¬
protokollet öfver civilärenden den 14 sistlidne januari inhemtas, att det
sålunda äskade anslagsbeloppet skulle användas på följande sätt:
Vid Gr af versfors:
Tillbyggnad af stationshuset......................................................... 6,500 kronor.
Trafiken vid denna station kräfde numera större expeditions- och
väntsalsutrymme, än hvad i befintliga lokaler kunde erhållas. Stationens
enda väntsal måste tillika användas som resgodsrum och vid vissa till¬
fällen tagas i anspråk som expeditionsrum.
Bih. till Riksd. Prof. 1897. 4 Sam. 1 Afd. 16 Höft. (N:o 25.) 1
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
2
Vid Herrljunga:
Utvidgning af spårsystemet ........................................................ 7,200 kronor.
För denna utvidgning hade erforderlig mark redan förvärfvats ge¬
nom expropriation, hvartill bemyndigande den 31 augusti 1894 erhållits.
Vid Malmö:
Utläggning af nya spår samt uppförande af ett godsmagasin, allt vid
ångfärjestationen.................................................................. 10,000 kronor.
Då fartyg numera i större antal lossade sina laster i ångfärje¬
stationens närhet för direkt upplastning der å jernvägsvagnar, hade det
nuvarande spårsystemet, som afsetts hufvudsakligast. för ångfärje-
trafikens behof, visat sig otillräckligt och måste utvidgas.
För snabbare behandling af tullpligtigt styckegods, som ankomme
med ångfärjan, erfordrades ock i närheten af ångfärjans tilläggsplats ett
kombineradt tull- och godsmagasin. I brist på sådant måste nu dylikt
gods införas till stadens, långt från ångfärjehamnen belägna tullpack¬
hus, hvaraf i allmänhet godsets uppehåll i Malmö förlängdes ett dygn
utöfver hvad eljest vore behöflig!, och transportkostnaden onödigt ökades.
Vid Elmhult:
Fullbordande af den kolbåsanläggning, hvartill 15,000 kronor funnes för
år 1897 tillgängliga.................................................................. 5,000 kronor.
Härmed afsåges anordning af kolhissar enligt det system, som se¬
dan 2 år varit tillämpadt vid kolupplaget vid Falköping och sedan kor¬
tare tid vid Göteborg, och hvarmed afsevärda besparingar kunde göras
i kostnaderna för kolutlemningen.
Vid Stockholms norra station:
Uppförande af vägbro öfver stationens vestra ände......... 68,400 kronor.
Olägenheterna och faran af körtrafiken i bangårdsspårens plan å
nuvarande öfvergången i Vallingatans fortsättning till Klaraviken hade
så tillväxt, att åtgärder till denna gatuöfvergångs afstångande och er¬
sättande med körbro öfver spåren numera vore en oundgänglig nödvän¬
dighet. Denna körbro skulle enligt träffadt preliminärt aftal med Stock¬
holms stadsfullmägtige utgå från Torsgatan i närheten af statens jernvä-
gars förrådsmagasin, der genom stadens försorg och på dess bekostnad
skulle anordnas uppfartsväg och erforderligt landfäste, under det att stats¬
verket skulle bekosta anläggning och underhåll af sjelfva bron och
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
3
nedfarten från densamma till hamn- och upplagsplatserna vid Klara-
viken. Vid stadsfullmägtiges medgifvande till denna anordning vore
emellertid det vilkor fästadt, att körbron skulle vara uppförd och för
trafik öppnad inom år 1897.
Utvidgning af spårsystemet............................................................ 7,800 kronor.
Härmed afsåges tillgodoseende af stationens behof af flere upp-
ställningsspår utmed hamnkajområdet.
Vid Tomteboda:
Uppförande af nytt lokomotivstall med utrymme för 8 lokomotiv samt
nedläggning af vändskifva jemte erforderliga stallspår 70,000 kronor.
Nuvarande tillgång på stallrum för lokomotiv vid Stockholms norra
station och Tomteboda vore för liten för nu använda lokomotiv, af hvilka
tidtals en del måste öfvernatta ute. ökning af lokomotivens antal vid
dessa stationer vore dessutom att i samband med förändringar i tid¬
tabellerna inom närmaste tid motse.
Vid Kilafors:
Utvidgning af spårsystemet........................................................... 3,100 kronor.
Vid Söderhamn:
Utvidgning af spårsystemet ....................................................... 2,700 kronor.
Vid båda dessa stationer erfordrades nya afsättningsspår för emot¬
tagande! af den trafik, som ej mindre på grund af ökad trävarurörelse
vid Kilafors bruk än äfven från nu beslutade Dala—Helsinglands-banan
komme att å statsbanan öfver Kilafors nedföras till hamnplats vid
Söderhamn.
Vid Bractie:
Påbyggnad af betjeningshuset för erhållande af 4 nya stationskarls-
bostäder samt uppförande af dertill hörande källare och och ved¬
bodar............................................................................................. 5,800 kronor.
Stationen hade för närvarande en betjeningspersonal af 10 personer,
af hvilka 5 hade bostad i statens hus. Erforderlig tillgång på lämp¬
liga bostäder till förhyrning i stationens närhet saknades.
Vid linien Ange—Lång sele—Vännäs:
Ytterligare en Morse telegrafledning,
22,000 kronor.
4
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
De stora afstånden och omöjligheterna i följd deraf att medelst
post få de för trafikens vederbörliga handhafvande nödiga meddelan¬
den tillräckligt snabbt befordrade gjorde behofvet af telegrafledningar
jemförelsevis större i Norrland än annorstädes. Den ifrågasatta nya
Morseledningen vore derför nödvändig för afhjelpande af de svårig¬
heter, som genom de talrika telegrammeddelandenas nu ofta förekom¬
mande försenande måste uppstå.
Vid Lång sele:
Tillbyggnad af stationshuset......................................................... 5,000 kronor.
Nuvarande tjenstelokaler kunde ej lemna utrymme för de telegraf¬
apparater — minst 6 stycken — jemte erforderliga batteriskåp, som i
och med uppläggandet af ytterligare en Morseledning samt telegram-
öfverdragningens förflyttande dit från Sollefteå måste der insättas.
Vid Boden:
Utläggning af spår till reparationsverkstaden..................... 20,000 kronor.
Uppförande af kolbås för 1,000 tons...................................... 2,500 »
Å stationen saknades för närvarande kolbås, oaktadt der vore an¬
ordnad lokomotivstation.
Vid Luleå:
Uppförande af byggnad, inrymmande förråd och expedition för vagn¬
förmannen................................................................................... 3,000 kronor.
Den för närvarande till förvaring af vagnförmannens och smörjar-
nes_ effekter använda lokalen vore otillräcklig och saknade särskilt ex¬
peditionsrum för bemälde förman.
Uppförande af nytt godsmagasin och lastkaj samt utläggning af
spår till desamma................................................................. 16,000 kronor.
Det af svensk-norska jernvägsbolaget uppförda godsmagasinet vore
för litet för nuvarande trafik och dessutom beläget så, att tillbyggnad
af detsamma icke lämpligen borde ega rum. Begagnandet af ditledande
spår rymmande endast 10 vagnar — försvårades väsentligen deraf,
att stationens spårsystem utgjordes allenast af 2 spår, hvarför vagn¬
flyttningarna till och från magasinet vore beroende af tågtiderna vid
stationen. Enär lastkaj nu saknades, måste — till afsevärd olägenhet
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
5
för trafikanterna — lastning af vagnslastgods försiggå medelst använ¬
dande af landgångar. Huru betydande denna lastning vore, framginge
deraf, att under senaste år öfver 1,100 vagnar derstädes lastats, och
af dessa större delen under tiden närmast efter sjöfartens öppnande
och närmast före dess upphörande. ,
Å Svartön vid Luleå:
Uppförande af stall för 10 lokomotiv samt nedläggning af vändskifva
jemte erforderliga stallspår................................................ 63,400 kronor.
Uppförande af kolbås vid de nya stallarna ........................ 1,500 »
Förutom de 10 stallrum, som vore under uppförande, erfordrades
ytterligare lika många för inrymmande af de lokomotiv, som användes
för nuvarande trafikens ombesörjande.
Utläggning af ett spår utmed hamnkajen.............................. 5,300 kronor.
Mellan de af malmtrafiken starkt upptagna spåren och den dej af
hamnkajen, som användes för andra fartyg än malmångare, funnes icke
afskild 'spårförbindelse, till följd hvaraf lastning och lossning af vanligt
handelsgods endast med svårighet der kunde ske. Det ifrågasatta
hamnkajspåret afsåges jemväl till uppsamlingsplats för malmvagnar vid
de tillfällen, då annan godsrörelse der icke förekomme.
Vexelförreglings- och signalsäkerhetsanl äggning............... 12,000 kronor.
Vid vexling mellan de olika spårområdena intill malmuppläggnings-
och malmutlastningsbryggorna, å ena sidan, samt den med båda dessa
områden förbundna nedre bangården, å den andra, skedde för närva¬
rande alla meddelanden spårvexlare och signalkarlar emellan medelst
telefon. Otillförlitligheten i detta meddelningssätt jemte den omstän¬
digheten att förbindelsespåren läge i lutningar af ända till 20 °/oo, hvar¬
igenom en på grund af missuppfattning eller annorledes tillkommen
origtig tågrörelse skulle kunna medföra ytterligt ödesdigra följder, hade
gjort centraliserad rörelse och förregling af hufvudvexlarne samt bloc¬
kering af signalinrättningarne till eu oundgänglig nödvändighet.
Vid Natta var a:
Uppförande af kolbås för 600 tons .......................................... 1,500 kronor.
Nödig kontroll öfver kolförrådet kunde ej utöfvas, med mindre det
inrymdes i särskild t bås.
6
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
Vid Gellivare:
Fullbordande af den kolbåsanläggniug, hvartill 10,000 kronor funnes
för år 1896 tillgängliga......................................................... 4,000 kronor.
Tilläggsanslaget afsåges för likartadt ändamål med det för Elmhult
begärda.
Uppförande af en mindre repai-ationsverkstad ..................... 4,200 kronor.
Sådan verkstad vore nu inrymd i ett lokomotivstall, hvilket dock
numera vore erforderligt för sitt ursprungliga ändamål.
Vid Malmberget:
Tillbyggande af stationshuset...................................................... 2,000 kronor.
Nuvarande expeditions- och resgodsrum hade redan visat sig så
otillräckliga, att res- och ilgods ofta måst qvarlemnas i vagnar och
derifrån direkt utlemnas.
Uppförande af ytterligare ett lokomotivstall ........................ 6,500 kronor.
Extra tåganordningar föranledde ofta till öfvernattning vid stationen
med flera lokomotiv, än som för den regelbundna trafiken der hade
sin station och för hvilka stallrum funnes.
Fullbordande af inredning i det för 6 hushåll afsedda betjeningshus,
till hvars uppförande och delvisa inredning 11,850 kronor funnes
för år 1897 tillgängliga......................................................... 1,750 kronor.
Till fullföljande af anordningar för vexelförregling och förbättrade
signalapparater vid stationer å bandelar, på hvilka snälltåg
framginge ................................................................................. 75,000 kronor.
Höjning af det för ifrågavarande ändamål under en följd af år
anvisade belopp, 50,000 kronor, till det nu begärda föranleddes af det
angelägna påskyndandet af säkerhetsanordningarna å de stationer, som
borde förses med sådana.
För diverse arbeten........................................................................ 32,850 kronor.
Sistnämnda belopps storlek i förhållande till hvad tillförne under
denna rubrik beviljats, motiverades hufvudsakligast af nödvändigheten
att hafva erforderliga medel tillgängliga för tillgodoseendet af de i mån
af jernvägsnätets och trafikens utveckling allt större behof, som ej
kunnat under längre tid i förväg förutses, men likväl måste utan dröjs¬
mål fyllas.
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
7
Samtliga dessa anslagsposter hafva begärts af jernvägsstyrelsen,
som dessutom ansett, att för år 1898 borde af Riksdagen äskas ett be¬
lopp af 115,000 kronor till fullbordande af den reparationsverkstads-
anläggning vid Tomteboda, hvartill 155,000 kronor finnas tillgängliga
för år 1897. Med afseende å sistnämnda hemställan bar emellertid
departementschefen i sitt anförande till statsrådsprotokollet erinrat,
att Kongl. Maj:t uti proposition till 1896 års Riksdag, på grund af
jernvägsstyrelsens derom gjorda framställning, för nämnda anläggning
äskade ett anslag af 270,000 kronor, men att Riksdagen, som, då den
af 1893 års jernvägskomité behandlade, ännu ej afgjordä frågan om
distriktsindelningen vid statens jernvägar ansåges komma att utöfva ett
bestämmande inflytande på verkstadens storlek, trodde nödig varsamhet
bjuda, att för det dåvarande anskaffades endast de af jernvägsstyrelsen
såsom ovilkorligen nödvändiga betecknade 16 vagnplatser, för hvilkas
inredande erfordrades ett belopp af 155,000 kronor, på det sätt bifallit
Kongl. Maj:ts omförmälda framställning, att till uppförande af berörda
reparationsverkstad för år 1897 beviljades endast sistnämnda belopp.
Då frågan om distriktsindelningen vid statens jernvägar fortfarande vore
oafgjord, ansåge departementschefen sig icke kunna för närvarande till¬
styrka någon framställning till Riksdagen beträffande anslag till verk¬
staden vid Tomteboda.
Mot det af Kongl. Maj:t begärda anslagsbeloppet, 465,000 kronor,
eller de anläggningar, till hvilka det skulle användas, har utskottet icke
funnit något att erinra. Hvad särskilt angår den tilltänkta vägbron
vid Stockholms norra station, har utskottet trott sig böra meddela föl¬
jande upplysningar utöfver dem, som kunna hemtas ur den kongl.
propositionen.
Den i fortsättning af Vallin- (f. d. Rörstrands-) gatan ijernvägens
plan befintliga vägöfvergång, hvilken jernvägsstyrelsen nu önskar af¬
stånga, förbehöll sig Stockholms stad år 1866 vid norra stambanans
anläggande, och under de förhandlingar, som åren 1874 och 1875 fördes
angående utvidgning af norra stationens område m. m., fäste staden
vid beviljad ytterligare markupplåtelse det uttryckliga vilkor, att dess
rätt till nämnda vägöfvergång iakttoges, så att denna trafikled icke i
något hänseende försämrades. Då jernvägsstyrelsen sedermera under
sistlidne år i skrifvelse till stadsfullmägtige hemstälde, att desse, med
frånträdande af sitt år 1875 fattade beslut rörande ifrågavarande väg¬
öfvergång, ville medgifva densammas afstångande för gatutrafiken, an¬
märkte stadens myndigheter, att förutom berörda öfvergång funnes för
trafik från denna del af Norrmalm till Klaraviken endast den trånga
8
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
och i öfrigt obeqväma vägundergången midt för Barnhusgatan, samt
att, om öfvergången skulle afstängas, det derför syntes nödigt, att i
stället en ny farled anordnades till hamnplatsen, som enligt tidigare
beslut skulle under år 1896 förses med hamnskoning ända bort emot
jernvägens förrådshus och derigenom vunne ökadt värde såsom hamn
för öfre Norrmalm. Med hänsyn till dessa förhållanden fäste staden
vid sitt medgifvande till afstängningen af oftanämnda vägöfvergång
det vilkor, att i ersättning skulle öfver jernvägsspåren anbringas en bro
i enlighet med de bestämmelser, för hvilka ofvan redogjorts.
Att afstängandet af omförmälda vägöfvergång måste vara ett vig-
tigt önskningsmål för jernvägsförvaltningen, är uppenbart för en hvar,
som eger kännedom om antalet af de tåg, som passera detta ställe, samt
den oupphörliga vexling, som der pågår både dag och natt och för
hvars ostörda fortgång gatutrafiken utgör ett icke obetydligt hinder.
Om lifligheten af denna trafik och de svårigheter, bevakningen erbju¬
der, vittnar, bland annat, den omständigheten, att vid sex särskilda till¬
fällen inalles sju personer blifvit i vägöfvergången öfverkörda af tåg
och dervid ljutit döden, hvarförutom vid ännu en olyckshändelse af
samma slag en körsven lindrigare skadats.
För staten ställer sig för öfrigt anläggandet af den ifrågasatta
bron icke ogynsamt ur ekonomisk synpunkt. Kostnaden för bevak¬
ningen vid öfvergången, hvilken bevakning kräfver samtidig tjenstgö¬
ring af eu ordinarie och en extra banvakt, stiger till nära 3,700 kronor
om året, beroende derpå att, då bevakning eger rum hela dygnet om,
två ordinarie och två extra banvakter äro för ändamålet anstälda. Derest
vägöfvergången afstänges, kommer, enligt från jernvägsstyrelsen lemnad
uppgift, nämnda utgiftspost att bortfalla.
Utskottet hemställer,
att Kongl. Maj:ts ofvan omförmälda förslag må
af Riksdagen bifallas.
II.
Kompiette- Kongl. Maj:t har vidare föreslagit Riksdagen att till kompletterings-
ringsarbeten dnr^efen vestkustbanan bevilja och åriksstaten utom hufvudtitlarne för
vcs,kustbanan. ^ ^ 335^0 krQnor
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
9
I fråga härom tillåter sig utskottet till en början erinra:
att redan den af Kongl. Maj:t den 2 juni 1893 tillsatta komitén i
sitt den 13 januari 1894 afgifna betänkande i fråga om förvärfvande
åt staten af ifrågavarande jernvägsstnickor, på grund af det komitén
lemnade uppdraget, verkstält beräkningar öfver de kostnader, som er¬
fordrades för banornas kompletterande, i händelse de blefve med stats¬
banorna införlifvade, dervid komitén, på sätt af dess tryckta betänkande
(sid. 45—49) framgår, beräknat kompletteringskostnaderna för sjelfva
banbyggnaderna — om kompletteringen af den rullande materielen
m. m. är nu icke fråga — till 2,962,000 kronor, deraf för
Skåne—Hallands jernväg till
Mellersta Hallands » »
Göteborgs—Hallands » »
Landskrona—Engelholms » j>
Malmö—Billesholms » »
............. kronor 1,393,000: —
.............. » 630,000: —
.............. » 365,000: —
.............. » 200,000: —
............... » 374,000: —
Summa kronor 2,962,000: —
att jernvägsstyrelsen i sitt öfver komiténs betänkande den 20
februari 1894 afgifna utlåtande — med fasthållande af den grundsats,
hvarifrån komitén i afseende å kompletteringsarbetena å banbyggnaden
utgått, eller att samtidigt med inköpet af banorna inga andra kostnader
skulle behöfva ifrågakomma än de, som erfordrades för trafikens säker¬
het och behöriga skötsel i dess dåvarande omfattning — ansett, att
kompletteringskostnaden borde ökas dels med i rundt tal 300,000
kronor för vissa angifna anordningar, som genast efter inköpet erfor¬
drades, dels ock med ett belopp af 76,000 kronor för åtskilliga, lika¬
ledes uppräknade anordningar, som under de närmaste åren behöfde
utföras;
att vid dessa beräkniugar hänsyn tagits till förhållandena vid 1892
års utgång, men att dessa naturligtvis sedermera undergått vissa och
i åtskilliga fall ganska betydande ändringar, såsom exempel hvarpå
redan i departementschefens anförande till statsrådsprotokollet den 8
mars 1895 angående proposition till Riksdagen om banornas förvärf¬
vande åt staten påpekats, att kompletteringskostnaden för Mellersta
Hallands jernväg borde minskas med 187,000 kronor för dåmera inlagdt
nytt spår å denna bana; samt
att vid 1893 års utgång de då återstående kompletteringskostna¬
derna, enligt hvad jernvägsstyrelsen upplyste, beräknades belöpa sig till
Bih. till liilcsd. Birot. 1897. å Sand. 1 Afd. 16 Uäft. (N:o 25). 2
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
för Skåne—Hallands
» Mellersta Hallands
» Göteborgs—Hallands
» Landskrona—Engelholms
» Malmö—Billesholms
jernväg
»
»
»
»
............... kronor 1,486,200: —
.............. » 541,400: —
............... » 490,000: —
............... » 221,500: —
............... » 411,900: —
Summa kronor 3,151,000: —
I det statsverkspropositionen vidfogade utdrag af statsrådsproto¬
kollet öfver civilärenden meddelas nu följande af iernvätjsstyrelsen
uppgjorda 6 J
Sammandrag af kostnader för redan utförda och ytterligare ifrågasatta korn-
pletteringsarbeten å vestkustbauan under åren 1894—1898.
B a n d e 1 a r.
|
Af förre egarne
utförda arbeten
|
Anslag af Riksdagen
|
Summa
för
förestående
fem år.
|
Beräknade
kostnader
enligt jern-
|
under åren
|
beviljade för
|
begärda
för
|
vägsstyrel¬
sens under¬
dåniga
|
|
1894.
|
1895.
|
1896.
|
1897.
|
1898.
|
skrifvelse
81/is 1894.
|
Helsingborg—Halmstad med
bibanan .......................
|
32,000
|
324,100
|
479,600
|
197,600
|
180,500
|
1,214,700
|
1,486,200
|
Halmstad—Varberg............
|
147,100
|
68,000
|
21,200
|
95,600
|
22,560
|
354,450
|
541,400
|
Varberg—Göteborg ............
|
22,000
|
71,800
|
68,700
|
219,700
|
8,550
|
390,750
|
490,000
|
Landskrona—Engelholm......
|
9,600
|
5,100
|
36,700
|
23,600
|
63,840
|
187,640
|
221,500
|
Malmö—Billesholms grufva...
|
7,600
|
25,600
|
23,300
|
109,100
|
5,000
|
170,600
|
411,900
|
Oförutsedda utgifter............
|
—
|
—
|
21,600
|
54,500
|
44,560
|
120,660
|
_
|
Summa kronor
|
219,200
|
494,600
|
650,000
|
700,000
|
326,000
|
2,388,800
|
3,161,000
|
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
11
Beskaffenheten af de avbeten, som skulle verkställas under näst¬
kommande år, inhemtas af en utaf jernvägsstyrelsen aflemnad, i stats¬
rådsprotokollet intagen förteckning, så lydande:
»Kompletteringsarbeten å Testkustbanan, för hvilka anslag begärefj
för år 1898.
Stationer.
Bandelen Helsingborg—Halmstad med
bibanan Åstorp—Höganäs.
Kattarp.
Utvidgning af spårsystemet ..........................................
Spårvexel- och signalsäkerhetsanläggning ........................
Kostnad.
6,600
24,000
Engelliolm.
Utvidgning af spårsystemet .............................................
Flyttning af 2:ne lokomotivstallar och ett vattentorn samt
uppförande af lokomotivstall med 8 stallrum och öfver-
liggningsrum för lokomotivpersonal..............................
Kolbåsanläggning............................................................
Oljekällare.....................................................................
28,600
72.000
15.000
12.000
Barkåkra.
Tillbyggnad af stationshuset för erhållande af bättre ut¬
rymme för expedition och resgods samt i väntrum och
stationsföreståndareus bostad.......................................
Laholm.
Utvidgning af spårsystemet .............................................
Uppförande af särskildt hus för res- och ilgods..................
Gcnevad.
Tillbyggnad af stationshuset — i likhet med vid Barkåkra ...
Eldsberga.
Utvidgning af spårsystemet .............................................
Halmstad.
Utvidgning af spårsystemet .............................................
2,600
3,700
600
2,600
5,200
8,000
180,600
12
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
|
|
Kostnad.
|
Stationer.
|
Transport
Bandelen Halmstad—Varberg.
Gnllbrandstorp.
Utvidgning af spårsystemet ...............
|
2 600
|
—
|
180,600
|
—
|
|
Tillbyggnad af stationshuset..................
|
3,000
|
|
|
|
|
Godsmagasin...........................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afträde ........................................
|
|
|
|
|
|
Getinge.
Vattenledning till vattentornet från Suse-4n..........
|
11 noo
|
|
|
|
|
Slöinge.
Utvidgning af spårsystemet .................
|
i Ann
|
|
|
|
|
Långås.
Utvidgning af spårsystemet ........................
|
|
|
|
|
|
Tvååker.
Utvidgning af spårsystemet ......................
|
1,360
|
|
22,560
|
|
|
|
|
|
Öfverbyggnad
Station.
|
Bandelen Varberg—Göteborg.
Spårutläggning till grustägt vid Backa ...............
|
6,300
2,260
|
|
|
Is-kloster.
Utvidgning af spårsystemet ..................................
|
|
8,660
|
|
|
|
|
|
öfverbyggnad
|
Bandelen Landskrona—Engelholm.
Inläggning af annat spår på 16,2 km. längd för en kostnad
per km. af 3,200 kronor..............................
|
|
—
|
|
|
|
enligt nedanstående specifikation:
Kostnad för 1 km. spår
med begagnade stålräler å 34 kg. per m. i stället för nu be¬
fintliga förslitna jernräler å 24,7 kg.
2.000 m. räler å 34 kg. per m. = 68,000 kg. å 0,075 kr. 6,100 kr.
275 par skärjern (å 18,7 kg. per par) å 2,40 kr..... 660 >
1,100 st. skarfbultar å 0,18 kr............................... 198 >
6.000 » rälsspikar k 0,05 kr............................... 300 >
Arbetskostnad vid nedläggningen........................... 442 >
|
|
|
|
|
|
Summa 6,700 kr.
Afgår för upptagna, kasserade räler ..................... 3,600 >
|
|
|
|
|
|
Transport
|
48,640
|
—
|
211,600
|
—
|
)
Statsutskottets Utlåtande N:o 25. 13
|
|
Kostnad.
|
|
|
Transport
|
48,640
|
—
|
211,600
|
—
|
Stationer.
|
Säby.
Uppförande af afträde ...................................................
Billesholms grafva.
|
600
14,700
|
—
|
63,840
|
|
Stationer.
|
Bandelen Malmö—Billesholms grufva.
Önnerup.
Norrhvidinge.
|
2,600
2,600
|
—
|
6,000
|
|
|
Summa
|
—
|
—
|
280,440
|
—
|
|
|
_
|
_
|
44,660
|
—
|
|
Summa snmmarnm
|
—
|
—
|
326,000
|
—
|
Utskottet, som icke funnit anledning till erinran mot hvad sålunda
blifvit föreslaget, hemställer,
att Riksdagen må, till kompletteringBarbeten å
vestkustbanan, för år 1898 å riksstaten utom hufvud-
titlarne anvisa 325,000 kronor.
in.
Till anskaffande af ny rörlig materiel vid statens redan trafikerade
jernvägar har Kongl. Maj:t i statsverkspropositionen föreslagit Riksdagen
att för år 1898 anvisa å riksstaten utom hufvudtitlarne 2,565,000 kronor.
Om behofvet af materieltillökning har jernvägsstyrelsen, enligt
hvad statsrådsprotokollet gifver vid handen, anfört beträffande:
l:o) Lokomotiv.
Statistiken för år 1895 visade, att hvarje godstågslokomotiv i
medeltal genomlupit nära 33,000 kilometer under året mot 25,000 a
26,000 åren 1891 och 1893; och år 1896 torde uppvisa en ännu större
ansträngning af denna materiel. På samma sätt hade snälltågstrafiken
Ny rörlig
materiel.
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
kraft en ökad tjenst af isynnerhet de kopplade lokomotiven, hvilkas
kilometertal för den nyaste certen årligen uppginge ända till 50,000 och
derutöfver. Härmed torde emellertid gränsen för dragkraftmaterielens
ansträngning vara uppnådd. Hen ökning af lokomotivens antal, som
motsvarade, å ena sidan, den väntade tillväxten i rörelsen och, å andra
sidan, en rimligare ansträngning af materielen, kunde af styrelsen ej
beräknas lägre än till 15 stycken, nemligen 5 lokomotiv för snälltåg
och 10 för godståg.
2:o) Personvagnar.
Då antalet resande i såväl 2:a som 3:e klass allt mer ökades,
likasom ock resorna utsträcktes till längre afstånd, men de äldre ty¬
perna af dessa vagnsklasser ej nu kunde anses motsvara de långväga
resandenas skäliga anspråk på komfort och utrymme, syntes det sty¬
relsen vara nödvändigt, att ett antal bogievagnar, afsedda för de lång¬
gående dagtågen, anskaffades, på det att den fördel, jernvägen kunde
draga af en än vidare ökad persontrafik, ej måtte lemnas obeaktad —
en fördel, som helt säkert ej uteblefve, om blott de nyssnämnda an¬
språken i rimlig män tillgodosåges, men deremot väl kunde äfventyra^,
om de lemnades utan afseende. Ett antal af minst 8 stycken 2:a och
3:e klass bogievagnar torde derför i första hand höra anskaffas.
3: o) Godsvagnar.
# Deri materiel af hithörande kategori, som för att undvika stagna¬
tion i godsrörelsen måste ytterligare anskaffas, utgjordes af 170 täckta
och 430 öppna godsvagnar.
Kostnaden för den nyanskaffning af rullande materiel, hvars be¬
hof styrelsen sålunda ansett sig böra framhålla och hvilken vore afsedd
att tillverkas vid inhemska verkstäder i öfverensstämmelse med af Kong!.
Maj:t redan godkända konstruktioner och ritningar, uppginge till
för 5 lokomotiv af typ Lit, Ce å 54,000 kronor......... 270,000 kronor
» 10 » af typ Lit. Kd å 47,000 » 470,000 »
y> reservdelar.............................................................................. 20 000 »
» 8 kombinerade II och III klass bogievagnar å
26,250 kronor ............................................................... 210,000 »
» 170 täckta godsvagnar, dels med dels utan broms 498,000 »
» 430 öppna » dels med dels utan broms 702,000 »
» 1,250 vagnsaxlar med hjul ............................................. 375,000 »
y> diverse utrustningspersedlar till vagnparken............ 20^000 »
Summa 2,565,000 kronor.
Statsutskottets Utlåtande N:o 25.
15
Chefen för civildepartementet har i sitt yttrande till statsråds¬
protokollet förklarat sig ej hafva något att erinra i afseende å beloppet
af de anslag, jernvägsstyrelsen ansett böra äskas af Riksdagen för
ifrågavarande ändamål, men har tillika betonat, att dessa anslag, sär-
skildt de till godsvagnar, näppeligen torde tillfredsställa de kraf på
mera materiel, som betingades af den ständigt växande trafiken.
Utskottet hemställer,
att Riksdagen må, till anskaffande af ny rörlig
materiel vid statens redan trafikerade jernvägar, för
år 1898 å riksstaten utom hufvudtitlarne anvisa
2,565,000 kronor
Stockholm den 26 februari 1897.
På statsutskottets vägnar:
Chr. Lundeberg.