Första Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 2) Utlåtande N:o 9.
1
,t
N:o 9.
Ank. till Rikad. kansli den 16 april 1896, kl. 3 e. m.
Första Kammarens andra tillfälliga utskotts utlåtande n:o 5, i an¬
ledning af väckt motion om skrifvelse till Kongl. Maj:t
angående obligatorisk kontroll af till salu hållna konstgjorda
gödningsämnen och beredda foderämnen.
Med bifall till Andra Kammarens tredje tillfälliga utskotts ut¬
låtande n:o 4 (i samlingen n:o 8) har Andra Kammaren för sin del
beslutat, det Riksdagen måtte i skrifvelse till Kongl. Maj:t anhålla, att
Kongl. Maj:t täcktes låta utarbeta och för Riksdagen framlägga förslag
till lag angående obligatorisk kontroll å till salu hållna konstgjorda
gödningsämnen och beredda fodermedel.
Jemlikt § 63 mom. 3 riksdagsordningen har detta beslut genom
utdrag af protokollet delgifvits Första Kammaren, som hänvisat ärendet
till sitt andra tillfälliga utskott.
Det nämnda beslutet är föranledt af en inom Andra Kammaren
väckt motion n:o 107, hvari friherre C. Carlson Bonde föreslagit, att
Riksdagen måtte besluta uti skrifvelse till Kongl. Maj:t anhålla, att
Kongl. Maj:t täcktes låta utarbeta en lag, hvarigenom stadgades obliga¬
torisk kontroll af till salu hållna konstgjorda gödselämnen och beredda
fodermedel jemte skyldighet för hvarje säljare af sådana varor att
Bih. till Riksd. Prof. 1896. 8 Sami. 2 Afd. 1 Band. 8 Höft. (N:is 9, 10.) 1
2 Första Kammarens Tillfälliga Utslcotts (N:o 2) Utlåtande N:o 9.
alltid förete och aflemna behörig analys samt stränga straffbestäm¬
melser för Underlätelse häraf eller befunnen underhalt och förfalskning
af levererad vara.
Till stöd för detta förslag anförde motionären hufvudsakligen: att
ifrågavarande ämnen i sin egenskap af hjelpmedel vid jordbruket in-
toge ett framstående rum och vunnit stor spridning; att emellertid
ganska ofta mot desamma uttalats ett misstroende, som i de flesta fall
varit förorsakadt af deras underhaltiga eller rent af förfalskade beskaf¬
fenhet, mot hvilken man nästan omöjligt kunde skydda sig; att tillfälle
till kontroll å de kemiska stationerna väl funnes, men vore förenad med
svårigheter och tidsutdrägt; att nu gällande lagstiftning icke beredde
en bedragen köpare tillfälle att af säljaren utfå nöjaktig ersättning för
sina förluster i följd af bedrägeriet; att behofvet af en lagstiftning till
jordbrukarens skydd i förevarande hänseende derför vore oafvisligt;
att hushållningssällskapens sistlidet år församlade ombud enstämmigt
uttalat sig för vidtagande af dylika lagstiftningsåtgärder; att under de
senare åren lagar i ämnet blifvit inom flera länder dels utfärdade och
dels förberedda; att öfver allt, der sådan lagstiftning införts, densamma
ansetts hafva verkat nyttigt, i synnerhet genom stränga straffbestäm¬
melser; att den hufvudsakligaste bestämmelsen i dessa lagar bestode i
stadgad obligatorisk kontroll å alla till salu utbjudna gödselämnen och
deri, att på hvarje faktura en efter bestämdt formulär affattad analys
skulle vara upptagen samt att sjelfva varan skulle vara försedd med
ett noggrant angifvande af dess beskaffenhet och härkomst, hvarjemte
särskilda straffpåföljder bestämts för underlåtenhet häraf och ytterst
stränga sådana vid befunnen underhalt eller förfalskning; samt att
äfven i vårt land en verksam lagstiftning i enahanda syfte syntes böra
snart införas, men då afse ej allenast, såsom i andra länder hufvud¬
sakligen varit fallet, de konstgjorda gödselämnena, utan äfven alla slag
af beredda fodermedel.
Andra Kammarens tillfälliga utskott yttrade i ämnet:
»Vid sistlidna års möte med hushållningssällskapens ombud före-
voro till behandling dels en af friherre Bonde ingifven motion med
enahanda syfte som den nu föreliggande, dels ock en hemställan från
landtbruksstyrelsen till ombuden angående väckt fråga om införande i
lagstiftningen af bestämmelser om obligatorisk kontroll af gödslings-
ämnen, fodermedel och utsädesvaror. Sedan ett bland mötets utskott
med anledning af dessa framställningar afgifvit utlåtande, deruti vits¬
ordas, att en kontroll å dessa varor vore synnerligen behöflig, att den
ej kunde åstadkommas på frivillighetens väg, att redan befintliga lag-
Första Kammarens Tillfälliga UtsJcotts (N:o 3) Utlåtande N:o 9. 3
bestämmelser vore otillräckliga och att derför en obligatorisk kontroll
borde åvägabringas genom ny lagstiftning, för hvilken de hufvudsakliga
grunderna ock angåfvos, blef detta utlåtande godkändt af samtliga om¬
buden, och lär landtbruksstyrelsen, enligt hvad utskottet inhemtat, vara
betänkt på en framställning till Kongl. Maj:t i förevarande ämne.
Att förbrukningen af — och således äfven handeln med — va¬
rorna i fråga inom vårt land tagit en mycket stor utsträckning, fram¬
går af den officiella statistiken. Enligt denna och särskildt inhemtade
upplysningar hafva under året 1894 konstgjorda gödningsämnen till riket
införts för ett värde af omkring 5 Vi millioner och inom riket tillverkats
för vid pass 5 millioner eller tillsammans 10 Vi millioner kronor, medan
utförseln (hufvudsakligen sillguano) icke ens uppgått till värde af
900.000 kronor. Af fodermedel hafva oljekakor och kli samma år införts
till värde af nära 5 3U millioner och i landet tillverkats oljekakor för
800.000 eller tillhopa mer än 6 lh millioner kronor, hvartill bör läggas
det i någon statistik ej uppgifna, men antagligen till ett par millioner
uppgående värdet af inhemskt kli, under det att utförseln af foder¬
medel endast motsvarat ett värde af ungefär 200,000 kronor.
Utskottet kan visserligen icke medelst siffror ådagalägga, i hvilken
utsträckning konstgjorda gödnings- och foderämnen vid handeln före¬
komma underhaltiga eller rent af förfalskade; men af erhållna upp-
lysningar synes dock framgå, att om äfven något gynsammare för¬
hållanden råda å vissa håll, såsom å orter, der tillvaron af en kemisk
station underlättar upptäckandet af underslef, i trakter, der hushållnings¬
sällskapen särskildt befordra och understödja undersökningars verk¬
ställande samt der inköpen ske från inhemska fabriker, vid Indika
köpare i regel behandlas redbart, större eller mindre missbruk likväl
ingalunda äro sällsynta i öfriga delar af riket, särdeles å de från nämnda
stationer och fabriker mera aflägsna handelsplatser, der varorna i fråga
utsäljas utan att vara kontrollerade och med ringa sannolikhet för att
något slags undersökning efter inköpet ens kan ifrågakomma. Man
saknar icke heller exempel på att till och med i handeln förekommande
inhemska klivaror vid undersökning befunnits i så hög grad upp¬
blandade med förmalda, mer och mindre giftiga ogräsfrön och andra
föroreningar, att de förklarats odugliga till kreaturens utfodring eller
åtminstone endast med varsamhet och i mindre myckenhet kunnat an¬
vändas dertill.
Det nu anförda synes utskottet till fyllest ådagalägga, att en lag-
stadgad kontroll å konstgjorda gödnings- och foderämnen erfordras,
och utskottet finner ett ytterligare skäl för angelägenheten deraf i den
4 Första Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 2) Utlåtande N:o 9.
omständighet, att enahanda lagstiftning lär väntas snart nog komma
till stånd i våra grannländer Danmark och Tyskland, hvaraf följden
sannolikt skulle blifva, att underhaltiga eller förfalskade varor i än
högre grad än hittills komme att söka marknad hos oss, derest vi fort¬
farande saknade lämpliga lagbestämmelser i ämnet.
Då fråga om lagbestämd kontroll i afseende på handeln med ut-
sädesvaror nu icke föreligger, saknar utskottet anledning att derom
yttra sig i annat hänseende, än att, om en dylik kontroll skulle, på
sätt hushållningssällskapens ombud vid ofvannämnda möte ansett och
utskottet vill hålla troligt, finnes af behofvet påkallad, bestämmelserna
derom synas lämpligen kunna och böra ställas i samband med de af
motionären begärda.
Beträffande de närmare bestämmelser, hvilka enligt motionärens
åsigt böra ingå uti den af honom föreslagna lag, likasom för öfrigt
om arten af de stadganden, som må vara för det åsyftade ändamålet
erforderliga, anser sig utskottet icke böra yttra sig i vidsträcktare mån
än att framhålla angelägenheten dels deraf, att dessa föreskrifter så
litet som möjligt betunga eller lägga band på handeln och såmedelst
äfven fördyra sjelfva varorna, dels ock deraf, att Riksdagen må lemnas
tillfälle att i en för näringslifvet så djupt ingripande och vigtig fråga
få uttala sin mening.»
Frågan om obligatorisk kontroll å gödningsämnen har redan förut
varit föremål för Kongl. Maj:ts pröfning. Två hushållningssällskap hade
nemligen hos Kongl. Maj:t hemstält om föreskrift derom, att konstgjorda
gödslingsämnen skulle, innan de finge till salu utbjudas, undersökas
vid kontrollstation; och sedan landtbruksstyrelsen i afgifvet utlåtande
framhållit, hurusom på frivillighetens väg utan lagstiftningens ingri¬
pande vissa af de förnämsta svenska fabrikanterna af gödslingsämnen
lemnade köparen kostnadsfria analyser hos hvilken som helst känd ke¬
mist äfvensom vid de kemiska stationerna inom riket, under förutsätt¬
ning att prof uttoges i enlighet med de bestämmelser, som meddelades
i bolagets tryckta, för allmänheten tillgängliga priskuranter, samt att
dermed vore gifvet ett uppslag, som, vidare utveckladt, syntes kunna
leda till en kontroll, hvilken utan att tynga säljaren erbjöde köparen
all den säkerhet, han på detta område skäligen kunde begära, har Kongl.
Maj:t den 24 april 1890 funnit framställningarna icke till någon Kongl.
Maj:ts vidare åtgärd föranleda.
5
Första Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 2) Utlåtande N:o 9.
Landtbruksstyrelsen synes emellertid sedermera hafva frångått den
i nämnda ärende intagna ståndpunkt, i det styrelsen vid mötet med
hushållningssällskapens ombud i Stockholm den 4—12 november 1895
äskade ombudens yttrande i fråga om införande i lagstiftningen af be¬
stämmelser om obligatorisk kontroll å gödslingsämnen, fodermedel och
utsädesvaror. Af de hufvudgrunder, landtbruksstyrelsen dervid föreslog,
må följande här i korthet angifvas, nemligen:
att all handel med konstgjorda gödslingsämnen och fodermedel äfven¬
som af utsädesvaror borde — med undantag för vissa mindre partier —
ske under kontroll och med garanti för varans beskaffenhet,
att säljaren skulle i prislistor och fakturor noggrant angifva varans
namn och beskaffenhet,
att å säckar och kärl, deri varan inneslötes, skulle vid försäljning
noggrant angifvas genom målade bokstäfver eller vidhäftadt garanti¬
märke varans rätta namn samt garanterade minsta halt af värdefulla
beståndsdelar,
att vid försäljning af foderkakor ett lämpligt antal kakor skulle
medelst snöre eller ståltråd förses med garantimärke på sätt ofvan sagts,
att köpare, som önskade utröna, huruvida inköpt vara egde garan¬
terad halt, egde uttaga prof och på sin bekostnad låta undersöka det¬
samma vid behörig anstalt eller inrättning, samt
att om härvid sig visade, att såld vara icke vore af garanterad be¬
skaffenhet, säljaren vore skyldig ersätta köparen den förlust, han der¬
igenom lidit, samt skulle stånda ansvar enligt allmän lag.
Samtidigt med denna framställning hade hushållningssällskapens
ombud att pröfva en af friherre Bonde väckt motion med ungefär samma
yrkande som i den af honom vid innevarande riksdag i ämnet väckta
motion. Det utskott, till hvilket ärendena hänvisades, instämde hufvud¬
sakligen i de af landtbruksstyrelsen uppstäda hufvudgrunderna och fann
härvid, att i prislistor och fakturor skulle noggrant angifvas:
a) varans namn, dervid en blifvande lagstiftning borde förebygga
nu förekommande missbruk att gifva den en benämning, som tillhörde
annan vara eller innehölle origtig uppgift om ursprunget;
b) varans beskaffenhet, nemligen:
för gödselmedel: garanterad halt af varans verksamma bestånds¬
delar, angifven i procent af fosforsyra och kali, båda i vattenfritt till¬
stånd, samt qväfve, med uppgifvande af de former, hvari dessa bestånds¬
delar inginge i varan, och
för kraftfodermedel: det råmateriel, hvaraf det blifvit framstäldt,
och särkildt för foderkakor det fröslag, hvaraf do blifvit pressade, från¬
6
Första Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 2) Utlåtande N:o 9.
varon deri af skadliga beståndsdelar och afsigtligt tillsatta främmande
ämnen samt deras tjenlighet i öfrigt till kreatursfoder.
Med afstyrkande af motionen föreslog utskottet, att ombuden ville
såsom svar till landtbruksstyrelsen afgifva det yttrande, att de ansågo
en lagstiftning rörande handeln med konstgjorda gödsel- och kraftfoder¬
medel samt utsädesvaror önskvärd i hufvudsaklig öfverensstämmelse
med ofvan angifna grunder samt hölle före, att denna lagstiftning borde
i tillämpliga delar blifva så nära som möjligt öfverensstämmande med
motsvarande lagstiftning i Danmark och Tyskland.
Denna utskottets hemställan blef af ombuden bifallen.
Vid handel med konstgjorda gödningsämnen och beredda foder¬
medel eger likasom vid annan handel köparen att genom prof eller
annorledes förvissa sig om varans beskaffenhet. Att genom en af sta¬
ten anordnad kontroll hans undersökning af varans halt må inskränka
sig till granskning af kontrollmärket, är visserligen förhållandet vid
inköp af arbetadt guld, silfver och tenn. Ett förslag, enligt hvilket
obligatorisk kontroll å uppslagtadt kött må kunna inom kommun stad¬
gas, är äfven för närvarande föremål för Riksdagens pröfning. Van¬
ligen är dock ordnandet af denna angelägenhet öfverlemnad åt par¬
terna sjelfva.
Hvad i ärendet förekommit gifver dock vid handen dels att konst¬
gjorda gödningsämnen och beredda fodermedel, som i handeln före¬
komma, stundom äro af en underhaltig beskaffenhet eller rent af för¬
falskade, dels att anställande af prof vid inköp af varan ofta underlåtes
och ej heller med lätthet kan ske på ett betryggande sätt, dels ock att
värdet af de konstgjorda gödningsämnen och beredda fodermedel, som
af landtmän användas, uppgår till betydligt belopp. Häraf må påkallas
ett statens ingripande för ett bättre ordnande af handeln med dessa
ämnen.
Att, såsom några synas hafva tänkt sig, låta genom en af staten
bestämd myndighet undersökning ske å varorna, så att hvarje säck eller
kärl med konstgjorda gödningsämnen eller beredda fodermedel blefve
försedd med ett af den kontrollerande myndigheten anbragt märke, torde
vara en sig för långt sträckande omsorg. Dertill kräfdes ju under¬
sökning af hvarje från utlandet infördt kärl eller säck likasom närvaro
af den kontrollerande myndigheten vid ifyllandet och plomberandet af
hvarje kärl eller säck, deri inhemsk vara skulle försändas. Kostnaden
7
Forsla Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 2) Utlåtande N:0 9.
härför, som gifvet måste öka priset och således i sista hand drabba
köparen, kunde ej annat än blifva betydlig.
En så långt gående kontroll synes ej heller nödig. På sätt såväl
landtbruksstyrelsen som hushållningssällskapens ombud antagit, torde
erforderlig trygghet vinnas derest säljaren förpliktas att -- med undan¬
tag för obetydliga partier — å faktura och kolli anbringa en förklaring
angående varans namn och beståndsdelar samt hans ansvar för upp¬
giftens riktighet. En art af offentlig kontroll vore härigenom vunnen;
och i händelse säljarens uppgift visade sig origtig, borde han vara
saker till ansvar för bedrägeri och skyldig att ersätta den skada, som
vållats köparen.
Utskottet hemställer alltså:
att Första Kammaren må i så måtto biträda Andra
Kammarens beslut, att Första Kammaren för sin del be¬
slutar, att Riksdagen må i skrifvelse till Kongl. Maj:t
anhålla, det täcktes Kongl. Maj:t taga under öfvervägande,
om och huruledes vid handel med konstgjorda gödnings¬
ämnen och beredda fodermedel säljaren må förpligtas att
alltid med ansvar för uppgiftens rigtighet angifva varans
namn och beståndsdelar, äfvensom att Kongl. Maj:t måtte
för Riksdagen framlägga förslag till den lag, som må
finnas erforderlig.
Stockholm den 13 april 1896.
På utskottets vägnar:
Robert Dickson.
Herr T. A. Säve har icke inom utskottet deltagit i behandlingen
af detta ärende.