Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
I
N:o 3.
Ank. till Riksd, kansli den 14 februari 1896, kl. 3 e. m.
Utlåtande, angående regleringen af utgifterna under riksstatens
andra hufvudtitd, innefattande anslagen till justitie¬
departementet.
(l:a U. A.)
Ordinarie anslag.
Svea och Göta hofrätter med derunder lydande justltiestater.
l:o. I propositionen angående statsverkets tillstånd och behof den 16
januari 1896 har Kongl. Maj:t i punkterna l:o och 2:o under andra hufvud- a/anslag
titeln föreslagit Riksdagen: . hofrätt M
att minska anslaget till Göta hofrätt med derunder lydande justitiestat, svea hofrätt
i nu gällande stat upptaget till 514,313 kronor, med dels aflöningar till 2J™***£
hofrättsråd, 3 assessorer och 2 notarier, 35,900 kronor, dels ock ett belopp af ansiaqet
af 1,500 kronor, hvarmed anslaget till amanuenser och extra biträden skulle tllrlä%v™ h£f'
nedsättas, eller tillhopa 37,400 kronor, samt alltså i 1897 års riksstat upp- [t 0 2.]
föra ifrågavarande anslag med 476,913 kronor;
att deremot höja anslaget till Svea hofrätt med derunder lydande
justitiestat, nu upptaget till 626,187 kronor, med dels nyssnämnda aflöningar
till 2 hofrättsråd, 3 assessorer och 2 notarier 35,900 kronor, dels ock aflö¬
ningar till 1 fiskal och 1 andre aktuarie enligt den i statsrådsprotokollet
intagna tilläggsstat 5,900 kronor eller tillhopa 41,800 kronor, samt alltså i
1897 års riksstat uppföra ifrågavarande anslag med 667,987 kronor;
Bih. till Biksd. Frat. 1896. 4 Samt. 1 Afd. 3 Haft. (N:o 3.)
1
2 Statsutskottets Utlåtande Ko 3.
samt att för åtnjutande af de i nyssnämnda tilläggsstat upptagna löne¬
förmåner stadga enahanda vilkor, som äro föreskrifna för innehafvare af
löner å 1876 års aflöningsstat, med förklaring derjemte, att skyldighet att
mot ersättning för flyttningskostnaden låta sig till annan hofrätt förflyttas
skall åligga, utötver förut stadgadt antal tjensteman i Svea hofrätt, ytter¬
ligare 1 fiskal och andre aktuarien, hvadan hädanefter de 2 yngste fiskalerna
i hofrätten varda underkastade flyttningsskyldighet.
I två inom riksdagen väckta motioner, nemligen i motionen n:o 24 i
Första Kammaren af herr A. H. Öländer och i motionen n:o 201 i Andra
Kammaren af herr L. Dahlstedt m. fl., har sammanstämmande föreslagits, att
Riksdagen måtte, med afslag å Kongl. Maj:ts ifrågavarande proposition, i
skrifvelse till Kongl. Maj:t anhålla, det Kongl. Maj:t täcktes efter föregående
utredning till en kommande Riksdag göra framställning om beviljande af medel
för inrättande i någon af de norrländska städerna af en särskild hofrätt för
Norrland.
Lti det vid statsverkspropositionen fogade statsrådsprotokollet öfver
justitiedepartementsärenden den 13 januari 1896 har statsrådet och chefen
för justitiedepartementet till en början erinrat, hurusom Riksdagen i skrifvelse
den 3 maj 1895, jemte det den förklarade sig icke kunna godkänna af Kongl.
Maj:t framlagdt förslag, afseende Vermlands och Gotlands läns skiljande från
Svea hofrätts domvärjo och förläggande under Göta hofrätt, anfört, bland
annat, att Riksdagen ansage sig böra ifrågasätta annan åtgärd för utjem-
nandet af arbetsbördan mellan Svea och Göta hofrätter, och att, så framt
olikheten i arbetsbördan kunde antagas komma att allt framgent fortfara,
den erforderliga utjemningen syntes kunna ske genom öfverflyttning af en
utaf Göta hofrätts divisioner till Svea hofrätt, samt att, vid det förhållande
att de fem yngste assessorerna i Göta hofrätt samt de två yngste notarierna
och den yngste fiskalen derstädes vore pligtige att låta sig förflyttas till
annan hofrätt, en dylik åtgärd läte sig genomföra utan att derigenom vållades
någon afsevärd kostnad för staten.
Angående den af Riksdagen sålunda ifrågasatta öfverflyttningen af en
division från Göta till Svea hofrätt, hade, på Kongl. Maj:ts befallning, Goto
hofrätt, afgifvit utlåtande, deruti hofrätten af skäl, som i statsrådsprotokollet
(sidd. 2 — 8) finnas atergifna, hemstält, att Riksdagens ifrågavarande skrifvelse,
så vidt den anginge Göta hofrätt, icke måtte till någon Kongl. Mai:ts
åtgärd föranleda.
För den händelse åter, att Kongl. Maj:t skulle finna statsverkets till¬
gångar icke medgifva, att den förstärkning af Svea hofrätt, som kunde
påkallas af de norrländska provinsernas ökade befolkning och växande
näringslif, bereddes annorlunda än på bekostnad af Göta hofrätts och Göta
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
3
rikes intresse, så ville hofrätten i afseende på indragningens omfattning och
verkställighet hemställa,
att, då, vare sig hofrätten hestode af fyra eller fem divisioner, brottmål
alltid måste samtidigt föredragas på två sessionsrum af en fiskal på hvardera
rummet och desse måste hafva hvarannan vecka ledig för målens beredande
och expedition, det nuvarande antalet af fyra fiskaler i alla händelser måtte
bibehållas;
att, då behofvet af amanuenser och andra extra biträden icke genom
en divisions indragning underginge någon förändring, det för extra ordinarie
personalens aflöning å stat uppförda anslaget måtte bibehållas oförminskadt;
samt att, då det hvarken för den ena eller den andra hofrätten vore
fördelaktigt, om de fem yngste assessorerna öfverflyttades, det vid en eventuel
öfverflyttning måtte tillåtas äfven äldre ledamöter, som kunde vara dertill
villiga, att öfvergå till Svea hofrätt med rätt till säte bland sina nya
kolleger efter fullmagts datum.
Efter det detta Gröta hofrätts yttrande ingått, hade jemväl Svea
hofrätt beredts tillfälle att till Kong! Maj:t afgifva utlåtande i ärendet,
dervid hofrätten, efter att hafva lemnat en jemförelse mellan Svea och Göta hof-
rätters arbetsbörda, anfört, bland annat (sid. 11 statsrådsprotokollet), att
hofrätten ej kunde inse, att den ogynsamma ställning, i hvilken de under
hofrättens domvärjo förlagda delar af riket länge befunnit sig i fråga om
möjligheten att vid öfverdomstol få sina rättstvister inom skälig tid afgjorda,
skulle kunna under nuvarande förhållanden på annat sätt upphjelpas och för¬
bättras än genom en stadigvarande förstärkning af hofrättens arbetskrafter.
Huruvida en sådan förstärkning borde beredas genom öfverflyttning af en
division från Göta hofrätt eller genom anslag till en ny division, vore en
fråga, hvarpå det icke tillkomme hofrätten att närmare ingå. I hvilketdera
fallet som helst tilläte sig hofrätten framhålla angelägenheten deraf, att
jemte vanligt antal notarier en fiskal blefve anstäld vid den division, hvarmed
hofrätten kunde komma att utvidgas. Hofrätten hade för närvarande till
sex divisioner endast fem fiskalslöner, och behofvet af en sjette vore lätt
att inse vid jemförelse mellan antalet af de till de begge hofrätterna inkom¬
mande kriminella mål. Att, i den mån göromålens mängd ökades och dom¬
stolens utvidgning förorsakade tillopp af ett större antal extra ordinarie
tjensteman, behofvet af medel till arfvcden och gratifikationer åt dessa
växte, kunde ej heller bestridas. Det anslag, som nu vore upptaget i hof¬
rättens stat till amanuenser och extra ordinarie biträden med 9,000 kronor,
eller 1,500 kronor för hvarje division, borde derför, om divisionernas antal
ökades med ei>, höjas med 1,500.
4 Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
I sammanhang härmed hade hofrätten ansett sig höra å nyo upptaga en
fråga, som väcktes redan då hofrätten i skrifvelse till Kongl. Maj:t den 18
november 1889 hemstälde om anslag till en ordinarie sjette division, men
som då icke erhöll en definitiv lösning: frågan om inrättande inom hofrätten
af en andre aktuarietjenst.
Det väsentligaste af hvad hofrätten dervid andragit finnes återgifvet i
statsrådsprotokollet å sid. 11 —14.
I enlighet med hofrättens förslag hade också anslag till en andre
aktuarie-befattning upptagits i den kongl. propositionen till 1890 års Riksdag.
I skrifvelse den 14 maj 1890 förklarade emellertid Riksdagen sig anse
den i staten uppförda andre aktuarie-befattningen kunna undvaras, helst om,
såsom hofrätten sjelf förutsatt och hvilket Riksdagen jemväl funnit skäligt,
anslaget till amanuenser och extra ordinarie biträden ökades med 1,500 kronor.
1 enlighet med den anvisning, som låg i detta Riksdagens beslut,
hade sedermera de göromål, som enligt hofrättens omförmälda skrifvelse
skulle uppdragits åt en andre aktuarie, i stället öfverlemnats åt aktuariens
amanuens att på eget ansvar fullgöra. Men arbetet hade på den, som skulle
utföra detsamma, stält så stora fordringar, att hofrätten för att få behålla
honom på sin post nödgats höja arfvodet till 2,400 kronor årligen och alltså
för detta ändamål anlita mer än skäligt af det anslag, som vore afsedt för
aflöning jemväl af andra amanuenser och tillfälliga biträden. Äfven med
denna förhöjning hade det säkerligen icke varit möjligt att qvarhålla ama¬
nuensen vid en sä lågt aflönad befattning, som ej tilläte honom att vid sidan
deraf utöfva annan inkomstgifvande verksamhet, om han ej hyst den för¬
hoppning att vid aktuariens snart förestående inträde i pensionsåldern få
efterträda honom i tjensten. Men det vore föga antagligt att, sedan tjen-
sten blifvit besatt med en yngre innehafvare, en amanuens skulle vilja under
en följd af år binda sig vid ett uppdrag af ifrågavarande slag mot ett arfvode,
som icke kunde med tillgängliga medel uppbringas till högre belopp än 2,400
kronor. Ett tätare ombyte af amanuens blefve då att förvänta, men dermed
försvunne ock möjligheten att åt honom uppdraga utförandet på eget ansvar
af en del af aktuariens göromål, hvilka vore af allt för grannlaga art för
att kunna på sådant sätt anförtros åt någon annan än en med göromålen
fullt förtrogen tjensteman. Hofrätten ansåge sig på dessa skäl, och då ökadt
antal divisioner skulle ytterligare öka aktuariens arbete, böra förnya sitt år
1889 väckta förslag om inrättande i hofrätten af en andre aktuarie-tjenst
med lön 2,000 kronor, tjenstgöringspenningar 1,200 kronor och rätt till
ålderstillägg efter fem år med 500 kronor och efter tio år med ytterligare
500 kronor.
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
5
1 händelse af bifall härtill skulle tillökningen i anslaget till amanuen¬
ser med mera, 1,500 kronor, icke behöfva ifrågakomma.
Derest öfverflyttning af en division från Göta hofrätt till Svea hofrätt
komme att ega rum, hade hofrätten icke något att erinra deremot, att, på
sätt Göta hofrätt hemstält, det Ange tillåtas äldre ledamöter i sistnämnda
hofrätt, hvilka kunde vara dertill villiga, att öfvergå till Svea hofrätt, med
rätt till säte i hofrätten efter fullmagts datum, under förutsättning att sådan
rätt icke inom hofrättsgraden toges i anspråk af flere än två ledamöter.
Vid öfvervägande af hvad sålunda af hofrätterna anförts, hade före¬
dragande departementschefen funnit det vara obestridligt, att Svea hofrätt
vore i behof af ökade arbetskrafter, och att, med hänsyn särskilt till de
norrländska landsdelarnas nu raskt fortgående utveckling,^ detta behof voie
af stadigvarande art. Så länge Svea hofrätts domsområde förblefve oför-
ändradt, kunde alltså rättskipningen inom denna hofrätt ej utan menlig tids¬
utdrägt uppehållas, med mindre sju divisioner der ständigt vore i verksamhet.
Annorlunda hade förhållandena inom Göta hofrätt under de senare
åren gestaltat sig. Allt sedan 1887 hade antalet inkommande instämda och
vädjade mål, hvilka utgjorde den hufvudsakligaste delen af arbetsmaterialet,
stadigt minskats och Under år 1894 sjunkit till 685, den lägsta siffra som
förekommit sedan 1852. Under år 1895 hade inkommit 696 dylika mål. Om
under femårsperioden 1890—1894 Göta hofrätt arbetat allenast å 4 divisioner,
skulle en hvar af dem haft att emottaga i medeltal årligen 188 dylika mål.
Att under dessa förhållanden Göta hofrätt skulle varit i tillfälle att äfven
med en besättning af 4 divisioner nöjaktigt uppehålla rättskipningen, låter
sig icke bestrida. Nu vore visserligen sant, såsom Göta hofrätt äfven fram¬
hållit, att denna minskning i arbetsmaterialet möjligen icke vore konstant,
och att ett eller annat dåligt år kunde medföra, att arbetsmaterialet äter
sprunge upp. Men äfven med beräkning af dylika .normala fluktuationer
syntes dock åtskilliga tecken tyda på, att man näppeligen kunde emotse
en stegring af Göta hofrätts arbetsmaterial till likhet med hvad det förut varit.
I detta hänseende vore anmärkningsvärdt, att vid ingen föregående tid sedan
1852 antalet inkomna instämda och vädjade mål under så många på hvar¬
andra följande år visat en under 1,000 mål stadigt sjunkande siffra eller
nedgått så lågt som under åren 1890—1894. Vidare saknades icke vissa
anledningar till en dylik mera konstant nedgång af målen. Såsom sådana
kunde tvifvelsutan angifvas, att numera den ojemförligt största delen i enskild
ego varande jord inom Göta hofrätts domvärjo undergått sådant skifte, som
ej kunde rubbas, hvadan rågångs- och jordatvisterna numera torde utgöra ett
fåtal; att, i den mån vattenverken finge sina rättigheter definitivt bestämda,
anledningarna till dylika tvister alltjemt aftoge; att, sedan verkningarna af
6
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
nya utsökningslagen hunnit framträda, antalet civila besvärsmål nedgått till
ett fatah Skulle emellertid emot förmodan de till Göta hofrätt inkommande
målen så° ökas, att fyra divisioner ej kunde med nödig skyndsamhet behandla
dem, så återstode alltid samma utväg, att anordna extra division, som redan
nu måste tillgripas för Svea hofrätts räkning, om ej på annat sätt ökade
arbetskrafter der bereddes.
Under dessa förhållanden och då Riksdagen icke velat gifva sitt sam¬
tycke till den af Kongl. Maj:t föreslagna åtgärden att, för utjeranande af
arbetsbördan de begge hofrätterna emellan, öfverflytta en del af Svea hof¬
rätt^ jurisdiktionsomrade till Göta hofrätt, syntes departementschefen annan
utväg för åstadkommande af en snabbare rättskipning i Svea hofrätt ej
kunna eller böra af Kongl. Maj:t nu föreslås, än att en af Göta hofrätts
divisioner dit öfverflyttades.
Hvad nu anginge de i anledning af en divisions öfverflyttning från
Göta hofrätt till Svea i dessa hoträtters stater erforderliga förändringar, så
borde till en början anslaget till Göta hofrätt minskas med aflöningarna till
1 hofrättsråd
1 d:o
1 assessor
2 d:o
1 notarie
1 d.o
lön
4,400: —
4,400: —
3,300: —
6,600: —
2,000: —
2,000: —
tjenstgörings-
pe.nningar
2,000: —
2,000: —
2,000: —
4,000: —
1,200: —
1,200: —
renskrifnings-
penningar
Summa
6,400: —
6,400: —
5,300: —
10,600: —
3,600: —
3,600: —
35,900: —
400: —
400: —
Summa kronor
t
e Denna minskning kunde i sin helhet inträda redan från och med 1897
ars början, enär två hofrättsråd i Göta hofrätt vore enligt gällande bestäm¬
melser pligtige att under ar 1896 från sina beställningar afgå.
Betiäflande det a Göta hofrätts stat nu uppförda anslag för aflöning
af 4 fiskaler, funne departementschefen, på det af hofrätten angifna skäl,
detta anslag fortfarande vara i sin helhet för hofrätten behöfligt, och förty icke
någon minskning i samma anslag böra föreslås.
Deremot ansage departementschefen Göta hofrätts begäran att fort¬
farande vara bibehållen vid det å dess stat med 7,500 kronor nu uppförda
anslaget till amanuenser och extra biträden oafkortad! icke kunna tiller¬
kännas samma befogenhet, utan syntes honom en mot den öfverflyttade divi¬
sionen svarande del af samma anslag, eller 1,500 kronor, kunna och böra i
sammanhang med öfverflyttningen indragas.
Stutsutskottets Utlåtande N:o 3.
7
Hvad derefter vidkomme anslaget till Svea hofrätt, så borde detsamma
ökas med ofvan omförmälda aflöningar till 2 hofrättsråd, 3 assessorer och 2
notarier eller tillhopa 35,900 kronor.
Att Svea hofrätt, som med nuvarande 6 divisioner hade 5 fiskaler,
efter ökning med en sjunde ordinarie division hade behof af ytterligare en
fiskal, vore uppenbart.
I fråga om anslagen till hofrättens öfriga tjenstemannapersonal hade
hofrätten gjort framställning om antingen att erhålla anslag till aflöning af
en andre aktuarie med lön 2,000 kronor, tjenstgöringspenningar 1,200 kronor
samt ålderstillägg efter 5 år 500 kronor och efter 10 år ytterligare 500
kronor eller att nuvarande anslaget till amanuenser och extra biträden, 9,000
kronor, måtte ökas med 1,500 kronor till 10,500 kronor. Hvad hofrätten i
detta hänseende anfört, borde, enligt departementschefens mening, föranleda till
bifall till det förstnämnda af berörda två alternativ.
Vid sådana förhållanden borde framställning göras derom, att anslaget
till Svea hofrätt ytterligare ökades enligt följande tilläggsstat:
lön
tjenstgöring- renskrifnings- s
pennignar penningar
1 fiskal.................. 1,500:— 1,000:- 200:— 2,700:
1 andre auktarie... 2,000: — 1;200: — — —■ 3,200:
efter 5 år kan lönen
höjas med 500 kronor
och efter 10 år med
ytterligare 500 kronor.
Summa kronor 5,900: —-
Då enligt kongl. kungörelserna den 19 maj 1876 och 30 maj 1890
inom Svea hofrätt 8 assesorer och 4 notarier vore underkastade skyldighet
att låta sig till annan hofrätt förflyttas, syntes den nu ifrågasatta öfver-
flyttningen af en division från Göta till Svea hofrätt icke böra föranleda
någon ändring i redan meddelade stadganden beträffande skyldighet för vissa
ledamöter och tjensteman i samma hofrätter att låta sig till annan hofrätt
förflyttas.
Deremot borde en dylik skyldighet lämpligen föreskrifvas för den fiskal
och den andre aktuarie, som genom tillämpning af ofvan föreslagna tilläggs¬
stat blefve inom Svea hofrätt tillsatta.
Uti ofvannämnda inom Riksdagen väckta motioner har till stöd för
deri gjorda framställningar sammanstämmande anförts, bland annat, att Svea
hofrätts ökade göromål hade, efter hvad den förebragta utredningen utvisade,
nästan uteslutande tillförts hofrätten från de norrländska provinserna, hvilkas
växande folkmängd och mer och mer utvecklade näiingslif på senare tider
åstadkommit rättstvister i betydligt större mängd än förut varit fallet; att
Norrlands industri och dess derur uppkomna affärsförhållanden vore af en
8 Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
beskaffenhet, som i mycket skilde sig från hvad i sådant afseende förekomme
inom öfriga delar af landet, och de rättstvister, som der uppstode, derigenom
också finge helt naturligt en säregen, från tvister inom mellersta och södra
Sverige skild karakter, för hvars bedömande erfordrades inblick i och känne¬
dom om de norrländska förhållandena; att, då nu den genom det ökade antalet
mål från Norrland ökade arbetsbördan för Svea hofrätt gjorde en annan fördel¬
ning af hofrätternas arbetskrafter erforderlig, tiden syntes vara inne att på¬
peka nu nämnda förhållanden och söka till en början åtminstone förhindra
vidtagande af åtgärder, som, om de också i någon mån utjemnade denna
arbetsbörda, likväl ej undanröjde de anmärkta olägenheterna i öfrigt; att en
så stor personal och en så vidlyftig apparat, som Svea hofrätt genom till¬
förande till densamma af ytterligare en division komme att erhålla, skulle
icke kunna vara för ändamålet fullt lämplig, i det formerna blefve för tunga
och långsamma, sammanhållningen slappades, kontrollen försvårades och det
så att säga administrativa arbetet inom hofrätten komme att sakna tillräckliga
arbetskrafter, äfven om, såsom föreslaget blifvit,, en andre aktuarietjenst skulle
inrättas; samt att sålunda inrättandet af en särskild hofrätt för Norrland
vore lämpligare än den föreslagna öfverflyttningen.
Några särdeles betydliga kostnader skulle ej heller enligt motionärernas
åsigt komma att härmed blifva förenade. Likasom inom Göta hofrätt vore
äfven de yngste ledamöterna inom Svea hofrätt underkastade skyldighet att
låta sig till annan hofrätt förflytta. Den nya hofrätten kunde således bildas
dels af en division från Svea hofrätt, dels af den nu till öfverflyttning före¬
slagna divisionen från Göta hofrätt, Den föreslagna andre aktuarie-befatt-
ningen inom Svea hofrätt kunde utbytas mot en aktuariebefattning inom
den nya hofrätten, och de kostnader, som för de öfriga erforderliga tjenste-
männen erfordrades, vore ej af den betydenhet, att vinnande af ett så vigtigt
mål som det nu ifrågasatta derför borde åsidosättas.
Af hvad i statsrådsprotokollet anförts och utskottet i öfrigt inhemtat
har utskottet funnit sig öfvertygadt om nödvändigheten, att åtgärder vid¬
tagas för åstadkommande af snabbare rättskipning i afseende å de mål, som
det tillkommer Svea hofrätt att handlägga. Den af 1895 års Riksdag antydda,
af Kongl. Maj: t nu föreslagna utvägen i sådant syfte har utskottet ansett
antaglig, helst derigenom icke vållas afsevärda ökade kostnader och icke
heller hinder läggas i vägen för vidtagande af andra åtgärder, som åt för¬
hållandena framdeles må finnas nödiga för åstadkommande af snabb rätt¬
skipning inom hofrätterna. Enligt 1876 och 1890 årens Riksdagars beslut
är nemligen den, som, efter det den nya lönestaten för hofrätterna faststälts,
utnämnes till assessor, notarie eller fiskal i hofrätt, underkastad skyldigheten
Statsutskottets Utlåtande N:o 3. 9
att låta sig till annan hofrätt förflyttas, hvilken skyldighet dock endast gäller
de 8 yngsta assessorerna, de 4 yngsta notarierna och den yngste hskalen
inom Svea hofrätt, de 5 yngste assessorerna, de 2 yngste notarierna och den
yngste fiskalen inom Göta hofrätt samt de 2 yngste assessorerna^ de tva
yngste notarierna och den yngste fiskalen inom hofrätten öfver Skane och
Blekinge. Häraf följer visserligen, att icke mera än nu nämnda antal åt
tiensteinnehafvare vid hofrätterna kan på en gång till annan hofrätt for¬
flyttas och att den, som en gång vid fråga om sådan förflyttning blifvit
berättigad att qvarstanna, sedermera icke kan åläggas att flytta, men att,
i den mån nyutnäihningar af ifrågavarande tjensteinnehafvare ske, ytter¬
ligare tillgång erhålles å sådana, som kunna till annan hofrätt forflyttas. 1 be¬
traktande af dessa förhållanden kan Kongl. Maj:ts förevarande förslag icke an¬
ses medföra någon ökad svårighet att, när så finnes nödigt, upprätta särskild hof¬
rätt för Norrland. Men att redan nu, såsom motionärerna föreslagit, ga i
författning om upprättande af en sådan hofrätt, hvithet naturligtvis skulle
medföra icke obetydliga kostnader, har utskottet icke funnit päkalladt, enär
ju genom Svea hofrätts förstärkning med ytterligare en division snabbare
afgörande af jemväl de norrländska målen är att förvänta. Härtill kommer,
att ett bifall till motionärernas framställning skulle, under den tid fragan
om särskild hofrätt för Norrland utreddes, nödvändiggöra fortsatt anordnande
af en extra division i Svea hofrätt och således medföra kostnader, som genom
bifall till Kongl. Maj:ts förslag undvikas. . „ .
I afseende å Kongl. Maj:ts förevarande förslag i öfngt har utskottet
funnit nödigt, att, dä Svea hofrätt förstärkes med en division, hofrätten jem¬
väl erhåller ytterligare en fiskal, och lämpligt att i sammanhang dermed fore-
skrifves, att de två yngsta fiskalerna i nämnda hofrätt skola vara under¬
kastade’ skvldigheten att till annan hofrätt förflyttas. Deremot kan utskottet,
i likhet med hvad 1890 års Riksdag med anledning af då gjord framställning
i ämnet ansåg, icke finna inrättandet af en andra, med pensionsrätt förenad
aktuarietjenst inom Svea hofrätt af något synnerligt behof päkalladt flor
närvarande bestridas aktuariegöromålen derstädes af aktuarien med biträde
af en amanuens, hvilken hofrätten tilldelat ett årligt arfvode af 2,400
kronor Någon klagan från allmänhetens sida ötver denna anordning har
icke försports, och någon svårighet att under nuvarande stärka tillopp
till den juridiska banan mot nämnda arvode erhålla dugligt biträde
torde icke vara att befara, helst som arvodet är dubbelt så stort som de
föreslagna tjenstgöringspenningarna för eu andre aktuarie, med hvilka eu
vikarie under dennes ledighet skulle sig åtnöja. Utskottet har deitör ansett
lämpligare att, på sätt jemväl Svea hofrätt alternativt ifrågasatt, dess anslag
Bih. till Rilcsd. lJrot. 1896. 4 Samt. 1 Afd. 3 Raft. 2
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
till amanuenser och extra biträden, som för närvarande utgår med 9,000
kronor eller alltså 1,500 kronor för hvarje division, i sammanhang med en
ökning af divisionernas antal förhöjes med 1,500 kronor, eller samma belopp
hvarmed^ motsvarande anslag för Göta hofrätt minskas.
På grund af hvad sålunda anförts hemställer utskottet:
a) att, med afslag å herrar Öländers och Dahlstedts
motioner, anslaget till Göta hofrätt med derunder lydande
justitiestat, i nu gällande stat upptaget till 514,313 kronor,
må minskas med dels aflöningar till 2 hofrättsråd, 3 asses¬
sorer och 2 notarier, 35,900 kronor, dels ock ett belopp
af 1,500 kronor utaf anslaget till amanuenser och e. o.
biträden, eller tillhopa 37,400 kronor;
b) att, vid bifall härtill, anslaget till Svea hofrätt med
derunder ledande justitiestat, nu upptaget till 626,187
kronor, må ökas med dels nyssnämnda aflöningar till 2
hofrättsråd, 3 assessorer och 2 notarier, 35,900 kronor,
dels aflöning till 1 fiskal 2,700 kronor, dels ock anslag
till amanuenser och e. o. biträden 1,500 kronor, eller till¬
hopa 40,100 kronor, enligt bilagda tilläggsstat för Svea
hofrätt; samt
c) att för åtnjutande af de i nyssnämnda tilläggsstat
upptagna löneförmåner må stadgas enahanda vilkor, som äro
föreskrift^ för innehafvare af löner å 1876 och 1890 årens
aflöningsstater med förklaring derjemte, att skyldighet att
mot ersättning för flyttningskostnaden låta sig till annan hof¬
rätt förflyttas skall åligga utöfver förut stadgadt antal
tjensteman i Svea hofrätt ytterligare en fiskal, hvadan
hädanefter de 2 yngste fiskalerna i hofrätten varda under¬
kastade flyttningsskyldighet.
Vid bifall till hvad utskottet i denna punkt föreslagit, kommer alltså
i riksstaten för år 1897 anslaget till Göta hofrätt med derunder lydande
justitiestat, 514,313 ^ kronor, att uppföras till ett med 37,400 kronor min-
skadt belopp eller således till 476,913 kronor, samt anslaget till Svea hof¬
rätt med derunder lydande justitiestat, 626,187 kronor, att uppföras till ett
med 40,100 kronor ökadt belopp eller således till 666,287 kronor.
Statsutskottets Utlåtande N:o 3. 11
Öfriga ordinarie anslag.
2:o. I afseende å öfriga ordinarie anslag under denna hufvudtitel har .Angående
Kongl. Maj:t icke föreslagit någon förändring; och får utskottet hemställa,nariTantlag.
att samtliga de ordinarie anslagen under denna hufvud¬
titel, i hvilka förändring här ofvan icke hlifvit ifrågasatt,
må i 1897 års riksstat upptagas till oförändrade belopp,
dock att anslaget till skrifmaterialier och expenser, ved
m. m. må få till beloppet jemkas i den mån, som det för
jemnande af hufvudtitelns slutsumma kan finnas erforderligt.
Extra anslag.
3:o. Under tillstyrkan af bifall till Kongl. Maj:ts derom gjorda fram¬
ställning, hemställer utskottet,
att Riksdagen må, för fortsatt uppehållande af lagbyråns
. verksamhet, på extra stat för år 1897 anvisa 25,000
kronor.
Angående
anslag till
lagbyrån.
[3-1
4:o. Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att, till arfvoden åt krigs- Angåendei
hofrättens ordförande och militäre ledamöter, på extra stat för är 1897
anvisa 3,250 kronor. rättens ord-
Såsom vid ärendets föredragning inför Kongl. Maj:t erinrats, hade ^-^r°ech
Riksdagen i skrifvelse den 4 maj 1895 i afseende å förevarande anslagshehof ledamöter.
anfört, att, ehuruväl det för ändamålet äskade anslaget, 3,250 kronor, [4.]
synts Riksdagen högre än som nödvändigt vore erforderligt, Riksdagen emel¬
lertid velat den gången bevilja beloppet, dock under anhållan att Kongl.
Maj:t måtte vidtaga fullständig utredning, huruvida icke bestridandet af
ifrågavarande föga omfattande göromål kunde ske medelst dagaflöning eller
på annat sätt, som komme att medföra mindre kostnad för statsverket, och
derom till Riksdagen afgifva förslag.
Enligt hvad af statsrådsprotokollet vidare inhemtas hade krigshofrätten
anbefalts att i anledning af hvad Riksdagen sålunda anfört inkomma med
utlåtande. T afseende å innehållet af detta utlåtande, hvari krigshofrätten
redogjort för omfattningen af dess göromål och framhållit svårigheten att
annorledes än medelst fasta arfvoden aflöna dess ordförande och militäre
ledamöter, får utskottet hänvisa till statsrådsprotokollet (sid. 20—22). Sedan
12
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
statsråden och cheferna för landt- och sjöförsvarsdepartementen till statsråds¬
protokollet, pa anförda skäl, yttrat, det de ansåge formen för dagaflöning eller
dagtraktamente vara olämplig för ifrågavarande ersättning, anför föredragande
departementschefen å sid. 23, att han ansåge att af hvad sålunda förekommit
framginge, att en anordning, hvarigenom ersättningen till krigshofrättens
militäre ledamöter bestämdes att utgå i form af dagaflöning eller dagtrakta¬
mente för tjenstgöringsdagarna, skulle medföra så många svårigheter i till-
lämpningen och på ett så betänkligt sätt rubba de grunder, hvarå bestäm¬
melserna om dylika aflöningsförmåner hittills fotats, att han icke tilltrodde
sig tillstyrka Kongl. Maj:t att hos Riksdagen göra framställning om införande
af en dylik aflöningsform i nu föreliggande fall. Det syntes alltså icke
återstå annat än att föreslå Riksdagen att fortfarande bibehålla den hittills
använda, tvifvelsutan fullt lämpliga formen af fast arfvode. Hvad anginge
detta arfvodes belopp, så hade detsamma från och med år 1895 undergått en
icke obetydlig nedsättning, och anledning att nu föreslå ytterligare minskning
deri syntes departementschefen så mycket mindre förekomma, som de under
senare aren genomförda reformerna inom försvarsväsendet antagligen komme
att i viss mån öka krigshofrättens göromål.
Af den utredning i ämnet, statsrådsprotokollet innehåller, har utskottet
visserligen icke öfvertygats om att ifrågavarande anslag icke lämpligen skulle
kunna minskas, men som en komité den 20 december 1895 af Kongl. Maj:t erhållit
i uppdrag att vidtaga en revision åt den militära rättegångsordningen i syfte
att bringa densamma i tull öfverensstämmelse med krigsmagtens nuvarande
organisation sa väl på fältfot som i fredstid, och således ytterligare utredning
och förslag i ämnet kan vara att redan vid nästa riksdag motse, föranlåtes
utskottet hemställa,
att Riksdagen må, till arfvoden åt krigshofrättens ord¬
förande och militäre ledamöter, på extra stat för år 1897
anvisa 3,250 kronor.
Aminom 5:0; ^ en inom Andra Kammaren väckt motion (n:o 1) har herr
Andra Kam-Hedm gJort framställning om skrifvelse till Kongl. Maj t med begäran om
maren vackt anskaffande och framläggande af upplysningar rörande embets- och tjenste-
mown- mans dagliga arbetstid samt anvisande af anslag för detta ändamål.
Öfver berörda motion kommer utskottet att framdeles afgifva utlåtande;
hvilket utskottet skolat redan i utlåtandet angående regleringen af utgifterna'
under denna hufvudtitel för Riksdagen
anmäla.
Statsutskottets Utlåtande N:o 3. 13
6:o. Uti en inom Första Kammaren väckt, till statsutskottet remitterad j^iZn
motion (no 20) har herr G. Rudebcck föreslagit, att Riksdagen ville besluta att Forsta Kam-
i skrifvelse till Kongl. Maj:t anhålla, det Kongl. Maj:t täcktes låta uppsätta
och för Riksdagen framlägga förslag till inrättande af allmänna uppfostrings¬
anstalter för minderåriga brottslingar.
Öfver berörda motion kommer utlåtande framdeles att afgifvas; hvilket
utskottet skolat för Riksdagen
anmäla.
Stockholm den 14 februari 1896.
På statsutskottets vägnar:
OHR. LUNDEBERG.
Reservationer:
vid punkten l:o (angående öfverforing af anslag från Göta hoträtt till
Svea hofrätt m. m.):
af herrar Lundeberg, Kerfstedt, Tamm, lätting, Bohnstedt, Tosser,
friherre von Otter, Wijk, Tornerhjehu, Fränekel, Pettersson och friherre Klmgspor,
hvilka yrkat att utskottets yttrande och förslag måtte erhålla följande
lydelse:
»Af hvad i statsrådsprotokollet anförts och utskottet i öfrigt inhemtat
har utskottet funnit sig öfvertygadt om nödvändigheten, att^åtgärder vid¬
tagas för åstadkommande af snabbare rättskipning i afseende å de mål, som
det tillkommer Svea hofrätt att handlägga. Den af 1895 års Riksdag antydda,
af Kongl. Maj:t nu föreslagna utvägen i sådant syfte har utskottet ansett
antaglig, helst derigenom icke vållas afsevärda ökade kostnader och icke
heller hinder läggas i vägen för vidtagande af andra åtgärder, som af för¬
hållandena framdeles må finnas nödiga för åstadkommande af snabb rätt¬
skipning inom hofrätterna. Enligt 1876 och 1890 årens Riksdagars beslut
är nemligen den, som, efter det den nya lönestaten för hofrätterna faststälts,
utnämnes till assessor, notarie eller fiskal i hofrätt, underkastad skyldigheten
att låta sig till annan hofrätt förflyttas, hvilken skyldighet dock endast gäller
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
de 8 yngste assessorerna, de 4 yngste notarierna och den yngste fiskalen
inom Svea hofrätt, de 5 yngste assessorerna, de 2 yngste notarierna och den
yngste fiskalen inom Göta hofrätt samt de 2 yngste assessorerna, de två
yngste notarierna och den yngste fiskalen inom hofrätten öfver Skåne och
Blekinge. Häraf följer visserligen, att icke mera än nu nämnda antal af
tjensteinnehafvare vid hofrätterna kan på en gång till annan hofrätt för¬
flyttas och att den, som en gång vid fråga om sådan förflyttning blifvit
berättigad^ att qvarstanna, sedermera icke kan åläggas att flytta, men att,
i den män nyutnämningar af ifrågavarande tjensteinnehafvare ske, ytter¬
ligare tillgång erhålles å sådana, som kunna till annan hofrätt förflyttas. I be¬
traktande af dessa förhållanden kan Kongl. Maj:ts förevarande förslag icke an¬
ses medföra någon ökad svårighet att, när så finnes nödigt, upprätta särskild hof¬
rätt för Norrland. Men att redan nu, såsom motionärerna föreslagit, gå i
författning* om upprättande af en sådan hofrätt, hvilket naturligtvis skulle
medföra icke obetydliga kostnader, har utskottet icke funnit påkalladt, enär
ju genom Svea hofrätts förstärkning med ytterligare en division snabbare
afgörande af jemväl de norrländska målen är att förvänta. Härtill kommer,
att ett bifall till motionärernas framställning skulle, under den tid frågan
om särskild hofrätt för Norrland utreddes, nödvändiggöra fortsatt anordnande
af en extia division i Svea hofrätt och således medföra kostnader, som genom
bifall till Kongl. Majrts förslag undvikas.
Emot Kongl. Maj:ts förslag i öfrigt har utskottet icke något att er-
inra,. da detsamma maste anses vara betingadt af öfverflyttningen af en
division från Göta till Svea hofrätt och sista tidens betydande tillväxt af
göromålen för sistnämnda hofrätt. Särskilt finner utskottet det vara i all¬
mänhetens intresse afvigt, att det biträde, hvaraf aktuarien är i behof, får
fast anställning och sådana löneförmåner, att han kan för längre tid bindas
vid platsen och förvärfva nödig erfarenhet och vana vid på honom an
kommande göromål, hvarför utskottet funnit Kongl. Maj:ts förslag om in¬
rättandet af eu andre aktuarie-tjenst lämpligt.
På grund af hvad sålunda anförts hemställer utskottet,
a) att, med afslag å herrar Öländers och Dahlstedts omför-
mälda motioner, anslaget till Göta hofrätt med derunder ly¬
dande justitiestat, i nu gällande stat upptaget till 514,318 kro¬
nor, må minskas med dels aflöningar till 2 hofrättsråd, 3
assessorer och 2 notarier, 35,900 kronor, dels ock ett belopp
af 1,500 kronor utaf anslaget till amanuenser och e. o.
biträden, eller tillhopa 37,400 kronor;
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
15
h) att, vid bifall härtill, anslaget till Svea hofrätt med
derunder lydande justitiestat, nu upptaget till 626,187
kronor, må höjas med dels nyssnämnda aflöningar till 2
hofrättsråd, 3 assessorer och 2 notarier, 35,900 kronor,
dels ock aflöningar till 1 fiskal och 1 andre aktuarie,
5,900 kronor, eller tillhopa 41,800 kronor enligt bilagda
tilläggsstat för Svea hofrätt; samt
c) att för åtnjutande af de i nyssnämnda tilläggsstat
upptagna löneförmåner må stadgas enahanda vilkor, som
äro föreskrifna för innehafvare af löner å 1876 och 1890 årens
aflöningsstater, med förklaring derjemte att skyldighet att
mot ersättning för flyttningskostnaden låta sig till annan
hofrätt förflyttas skall åligga, utöfver förut stadgadt an¬
tal tjensteman i Svea hofrätt, ytterligare 1 fiskal och
andre aktuarien, hvadan hädanefter de 2 yngste fiskalerna
i hofrätten varda underkastade flyttningsskyldighet.
Vid bifall till hvad utskottet i denna punkt föreslagit, kommer alltså
i riksstaten för år 1897 anslaget till Göta hofrätt med derunder lydande
justitiestat, 514,313 kronor, att uppföras till ett med 37,400 kronor min-
skadt belopp eller således till 476,913 kronor, samt anslaget till Svea hofrätt
med derunder lydande justitiestat, 626,187 kronor, att uppföras till ett med
41,800 kronor ökadt belopp eller således till 607,987 kronor.»
»Tilläggsstat för Svea hofrätt.
' •
|
Lön.
|
|
Tjenst-
görings-
penningar.
|
Ren-
skrifnings-
penningar.
|
Summa.
|
1 hofrättsråd ...
|
4,400
|
|
2,000
|
|
|
|
6,400
|
-1
|
1 d:o
|
4,400
|
—
|
2,000
|
—
|
—
|
—
|
6,400
|
-1
|
1 assessor .........
|
3,300
|
—
|
2,000
|
—
|
—
|
—
|
5,300
|
-1
|
2 d:o .........
|
6,600
|
—
|
4,000
|
—
|
—
|
—
|
10,600
|
-1
|
1 notarie............
|
2,000
|
—
|
1,200
|
—
|
400
|
—
|
3,600
|
_ |
|
1 do
|
2,000
1,500
|
|
1 200
|
|
400
|
|
3,600
2,700
|
— 1
|
1 fiskal...............
|
_
|
1,000
|
_
|
200
|
|
.
|
1 andre aktuarie
|
2,i)00
|
—
|
1,200
|
—
|
|
|
3,200
|
j
|
Summa kronor
|
|
~
|
|
|
—
|
|
41,800
|
;»
|
Efter 5 år kan lönen
Efter 5 år kan lönen
|höjas med 500 kronor.
Efter 5 år kan lönen
höjas med 500 kronor
och efter 10 år med
ytterligare 500 kronor.
Efter 5 år kan lönen
höjas med 500 kronor
och efter 10 år med
ytterligare 500 kronor.
16
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
af herr Näslund, som ansett, att utskottet bort hemställa, att Riks¬
dagen, med anledning af herrar Öländers och Dahlstedts motioner, må i
skrifvelse till Kongl. Maj:t anhålla, att Kongl. Maj:t täcktes föranstalta om
utredning rörande inrättande af en hofrätt i Norrland.
vid punkten 3:o (angående anslag till lagbyrån):
af herr friherre KUnpspor, som ansett, att utskottets yttrande och
förslag bort hafva följande lydelse:
»Med anledning af missnöje med nya lagberedningens verksamhet,
hvilket föranledde Andra Kammaren att vid 1893 års riksdag för sin del
vägra äskadt anslag för uppehållande af beredningens fortsatta verksamhet,
samt enär, efter hvad erfarenheten visat, flere af den sjelfständigt arbetande
beredningens lagförslag, under senare åren af dess verksamhet förfallit, och
då för öfrigt svårighet mötte att finna för ordförandebefattningen lämplig
man, hade chefen för justitiedepartementet, enligt hvad statsrådsprotokollet
den 13 januari 1894 utvisar, tillstyrkt Kongl. Maj:t en återgång till den
anordning, som åren 1872—1874 var antagen, eller det förberedande lag¬
stiftningsarbetets öfverlemnande till en under justitiedepartementet lydande
och således under chefens för samma departement ledning stäld lagbyrå.
Denna justitieministerns hemställan har Kongl. Maj:t gillat, hvarefter
äskade anslag för lagbyråns verksamhet af 1894 och 1895 års Riksdagar
beviljats. Men då samma förhållanden som de, under hvilka anslag för
uppehållande af den under chefens för justitiedepartementet ledning stälda
lagbyrån af föregående Riksdagar beviljats, nu mera icke synas vara för
handen, hemställer utskottet,
att Kongl. Maj:ts förevarande framställning för närvarande
icke måtte bifallas».
af herr F. E. Pettersson:
»Då jag anser lagstiftningsarbetet icke kunna fullt nöjaktigt bedrifvas
genom nu existerande lagbyrå, hvilket torde framgå bland annat deraf, att
större lagförslag måst utarbetas af särskilda komitéer, och icke heller i öfrigt
finner nämnda byrå bättre bereda lagförslag än förut brukliga institutioner
för sådant ändamål, har jag för min del instämt i det yrkande, som i friherre
Klingspors förestående reservation blifvit hemstäldt.»
Bilagor.
*
Vill. till Rilcsd. Vrot. 1896.
4 Sami.
1 Afd. 3 Häft.
3
18
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
1896 års
riksstat
anslår:
|
Anvisning
i kontant.
|
|
Kronor.
|
Ö.
|
17,000
|
_
|
35,800
|
-1
|
6,000
|
—
|
162,700
|
—
|
18,800
|
—
|
134,000
|
—
|
626,187
|
—
|
514,313
|
—
|
208,713
|
|
11,100
|
—
|
55,000
|
—
|
1,705,200
|
|
84,000
|
|
12,000
|
—
|
18,000
|
—
|
135,000
|
—
|
64,237
|
—
|
4,500
|
—
|
3,812,550
|
—
|
B
Tabell öfver ordinarie anslagen und
Justi
Departementschefen.......................................
Departementets afdelning af Kongi. Maj:ts kansli ........
Högst^domT]16^118 0ml,U^ *ör tillsyn öfver skrifters allmängörande, förslagsanslag
Justitiekanslersexpeditionen.......................................’
Nedre justitierevisionen......................................
Svea hofrätt med derunder lydande justitiestat. Nuvarande belopp'’^’"’'"’'”’”''"'''"’’"’’’
Okas med dels aflöningar till två hofrättsråd, tre assessorer och två notarier äfvens
och dels å anslaget till amanuenser och e. o. biträden med.....................................r.
Göta hofrätt med derunder lydande justitiestat. Nuvarande belopp...........
Minskas dels med aflöningar till två hofrättsråd, tre assessorer och två nötarier
och dels å anslaget till amanuenser och e. o. biträden med.....
Hofrätten öfver Skåne och Blekinge med derunder lydande justitiestat
Krigshofrätten................................................................. J ............................
Ålderstillägg, förslagsanslag......................................................
Fångvården:
Fångvårdsstyrelsen........................................................
Fångars vård och underhåll:
Bestämdt anslag................................................................
Förslagsanslag ......................................................
éldjr8t,i!8ggj del vid fångvårdsstyrelsen och fångvården anstälde embets- oc
Våld och underhåll åt läns- och kronohäkten, reservationsanslag ..................................
Ersättning åt personer, menigheter och allmänna inrättningar för dem genom nya str
Medi kol egala besigtningar, förslagsanslag .....................................................................
Rese- och traktamentspenningar, förslagsanslag ..............................................................
Ersättning åt domare, vittnen och parter, förslagsanslag ...............................................
Skrifmaterialier och expenser, ved m. m., förslagsanslag.....................
Extra utgifter, reservationsanslag ................................................................
S:a
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
19
Lift. A.
riksstatens Andra hufvudtitel.
|
|
|
Förslag till
blifvande
riksstat:
|
|
|
|
Anvisning
i kontant.
|
epartementet.
|
|
|
Kronor.
|
ö.
|
|
|
|
17,000
|
—
|
|
35,800
6,000
|
—
|
|
—
|
|
162,700
|
—
|
|
18,800
|
—
|
|
134,000
|
—
|
|
|
626,187: —
|
|
|
38,600: —
|
|
|
|
|
1,500: —
|
40,100: —
|
666,287
|
|
|
|
514,313: —
|
|
|
35,900: -
|
|
|
|
|
1,500: —
|
37,400: —
|
476,913
208,713
|
|
|
—
|
|
11,100
|
—
|
|
55,000
|
—
|
|
|
59,500: —
|
|
|
.. 5W),900: —
|
|
|
|
.. 1,049,800: -
|
1,550,700: -
65,a)0: —
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30,000: —
|
1,705,200
84,000
|
_
|
|
—
|
|
12,000
|
—
|
|
18,000
|
—
|
|
135,000
|
—
|
|
64,237
|
—
|
|
4,500
|
—
|
Summa
|
3,815,250
|
1-
|
20
Statutshottets Utlåtande N:o 3.
Bil. Litt. B.
Tabell öfver extra ordinarie anslag under riksstatens
Andra hufvudtitel.
J ustitiedeparte meutet.
För fortsatt uppehållande af lagbyråns verksamhet
|
Kronor.
|
Ö.
|
25,000
3,250
|
—
|
Till artvoden åt krigshoträttens ordförande och militäre ledamöter
|
Summa
|
28,250
|
—
|
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
21
Bil.
Tilläggsstat för Svea hofrätt.
|
Lön.
|
|
Tjenst-
görings-
penningar.
|
Ren-
skrifnings-
penningar.
|
Summa.
|
1 hofrättsråd ...
|
4,400
|
|
2,000
|
|
__
|
_
|
6,400
|
_
|
1 d:o
|
4,400
|
—
|
2,000
|
_
|
__
|
—
|
6,400
|
—
|
1 assessor .........
|
3,300
|
—
|
2,000
|
—
|
—
|
—
|
5,300
|
—
|
2 d:o .........
|
6,600
|
—
|
4,000
|
—
|
— -
|
|
10,600
|
—
|
1 notarie............
|
2,000
|
—
|
1,200
|
—
|
400
|
—
|
3,600
|
—
|
1 d:o ............
|
2,000
|
—
|
1,200
|
—
|
400
|
—
|
3,600
|
—
|
1 fiskal...............
|
1,500
|
|
1,000
|
—
|
200
|
—
|
2,700
|
_
|
Anslag till ama¬
nuenser och e. o.
biträden...........
|
|
|
|
|
|
|
1,500
|
|
Summa kronor
|
—
|
—
|
—
|
|
—
|
—
|
40,100
|
—
|
Efter 5 år kan lönen
med 600 kronor.
Efter 5 år kan lönen
med 500 kronor
1 Efter 5 år kau lönen
(höjas med 500 kronor
och efter 10 år med
] ytterligare 500kronor.
{Efter 5 år kan lönen
höjas med 500 kronor
och efter 10 år med
ytterligare 500 kronor.
liih. till Riksd. Prof. 1896. i Sami. 1 Afd. 3 Käft.
4