Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
1
N:o 43.
Kongl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen angående an¬
visande af medel för komplettering sarbeten å Vestkust-
banan; gifven Stockholms slott den 13 mars 1896.
Under åberopande af bilagda utdrag af protokollet öfver civilärenden
för denna dag vill Kongl. Ma_j:t härmed föreslå Riksdagen att till Kongl.
Maj:ts förfogande för bestridande af kostnader för kompletteringsarbeten
å Vestkustbanan bevilja tillhopa 1,350,000 kronor att utgå från riks¬
gäldskontor med högst 650,000 kronor under år 1896 och med åter¬
stoden under år 1897.
Kongl. Maj:t förblifver Riksdagen med all Kongl. nåd och ynnest
städse välbevågen.
O SO AB.
V. L. Groll.
Bih. till Ilikså. Prot. 1890. 1 Sami. 1 A/d. 30 Höft. (N:o 43.J
1
2
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
btdrag af protokollet öfver civilärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i Statsrådet å Stockholms slott den
13 mars 1896.
N ärvarande:
Hans excellens herr statsministern Boström,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena gi-efve Douglas,
Statsråden: friherre Akerhielm,
Groll,
WlKBLAD, jjvä’v.1 • oy.
Gilljam,
friherre Rappe,
Christerson,
Wersåll och
Annerstedt.
Chefen för civildepartementet, statsrådet Groll, anförde i under¬
dånighet :
»Sedan, i anledning af Eders Kongl. Maj:ts till 1895 års Riksdag
aflåtna proposition, Riksdagen enligt skrifvelse den 16 maj samma år
stält till Eders Kongl. Maj:ts förfogande erforderliga medel för att åt
staten förvärfva Skåne—Hallands, Mellersta Hallands, Göteborgs—
Hallands, Landskrona—Engelholms och Malmö—Billesholms jernvägar,
och dessa jernvägar, efter det förhandlingar med deras egare under
årets lopp egt rum, enligt Eders Kongl. Maj:ts den 24 nästlidne
december fattade beslut vid innevarande års ingång af staten öfver-
tagits, har jern vägsstyrelsen i underdånig skrifvelse den 10 februari 1896
förmält, att arbeten å ifrågavarande banor, i statens hand numera gemen¬
samt benämnda »Vestkustbanan», för trafikens säkerhet och behöriga
skötsel i dess nuvarande omfattning nödvändigtvis måste under detta
och nästkommande år verkställas till ett beräknadt sammanlagdt belopp
af 1,350,000 kronor, deraf för innevarande år 650,000 kronor och åter¬
stoden under 1897, allt på sätt i detalj framgår af en vid styrelsens
underdåniga skrifvelse fogad, så lydande förteckning:
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
3
Kompletteringsarbeten å Vestkustbanan att utföras under åren
1896 och 1897.
Kostnad
för arbeten
Banvall.
Broar.
Öfverbyggnad.
Bandelen Helsingborg—Halmstad med
bibanan Åstorp—Höganäs.
Påfyllning af bankar intill broar, der nya balkar
med högre sektion än förutvarande inläggas
Stensättning af banken vid Stensbro...............
Förstärkning af jernöfverbyggnaden å broar,
vägportar och öppna trummor ..................
Förbättring af murverket å broame vid Skafve-
bäck, öfver Yegeån och Stensån ................
Inläggning af nytt spår på sammanlagdt 44,5
km. längd för en kostnad per km. af 7,400 kr.
enligt nedanstående specifikation:
under år
1896.
under år
1897.
1,800
17,900 -
■ ■ ■
329,300
500
66,500
900
Summa.
r
Kostnad för 1 km. nytt spår
med räler å 40 kg. per m. i stället för nu be¬
fintliga å 21,5 kg.
2.000 kg. räler å 40 kg. per m. 80,000
kg. å 0,10 kr............................... 8,000: —
200 par skärjern å 23,12 kg. per par
4,624 kg. å 0,125 kr...................... 578: —
800 st. skarfbultar å 0,18 kr. ............ 144: —
6.000 st. rälsspikar å 0,0 5 » ............ 300: —
Arbetskostnad vid nedläggningen...... 378: —
Summa 9,400: —
Afgår för upptagna, kasserade räler
och rälstillbehör c:a..................... 2,000: —
Prisskilnad 7,400: —
Transport
349,000:-
67,900|—
4
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
Stängsel.
Vaktstugor.
Stationer.
|
|
Kost
|
nåd
|
|
|
för
|
arbeten
|
|
|
|
|
|
|
—
|
Summa.
|
|
under år
|
under år
|
|
|
1896.
|
|
1897.
|
|
|
|
Transport
|
349,000
|
—
|
67,900
|
|
|
—
|
Nedläggning af 15 st. nya spårvexlar och spår-
|
|
|
|
|
|
|
korsningar i stället för förslitna sådana......
|
8,250
|
—
|
—
|
|
|
|
Spårutläggning till grustägt vid Barkåkra ......
|
—
|
—
|
1,800
|
—
|
|
|
Spårets höglyftning för erhållande af lämpligare
|
|
|
|
|
|
|
ballastsektion ................ ..........................
|
9,600
|
—
|
—
|
—
|
|
|
Höjning af ballasten .....................................
|
6,300
|
—
|
—
|
—
|
|
|
Förbättring af stängslet....,............................
|
—
|
—
|
1,000
|
—
|
|
|
Uppförande af 19 st. nya vaktstugor med till-
|
|
|
|
|
|
|
hörande uthus och källare samt anskaffande
|
|
|
|
|
|
|
af härför erforderlig mark .............
|
—
|
—
|
85,500
|
—
|
|
|
Ödåkra:
|
|
|
|
|
|
|
Uppförande af källare........................
|
—
|
—
|
300
|
|
|
|
Kattarp:
|
|
|
|
|
|
|
Utvidgning af spårsystemet samt anskaffande
|
|
|
|
|
|
|
af härför erforderlig mark ........................
|
—
|
—
|
18,000
|
—
|
|
|
Uppförande af källare....................................
|
—
|
—
|
300
|
—
|
|
|
Yegeholin:
|
|
|
|
|
|
|
Uppförande af källare....................................
|
—
|
-
|
300
|
—
|
|
|
Engelholm:
|
|
|
|
|
|
|
Nedläggning af ny vändskifva med 15 m. dia-
|
|
|
|
|
|
|
meter i stället för den nuvarande (12 m.
|
|
|
|
|
|
|
diam.), hvars grund måste ombyggas .........
|
9,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
Tillbyggnad af stationshuset för erhållande af
|
|
|
|
|
|
|
nödigt utrymme för ilgods- och resgods-
|
|
|
|
|
|
|
expeditioner .............................................
|
—
|
—
|
4,500
|
—
|
|
|
Nedläggning af vattenledning mellan vattentorn
|
|
|
|
|
|
|
och lokomotivstall ....................................
|
—
|
—
|
5,000
|
—
|
|
|
Anordningar för kolupplag.............................
|
1,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
Transport) 383,150
|
-
|
184,600
|
-1
|
—
|
—
|
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
5
Telegraf- och sig¬
nalinrättningar.
Engelholms hamn:
Anläggning af ny lastkaj
Transport
Förslöa
Anordning af vattenledning mellan vattentornet
och en fristående vattenkran..................
Båstad:
Uppförande af bostadshus med tillhörande ut¬
hus och källare för 3 stationskarlar.........
Skottorp:
Uppförande af källare ..
Teinge:
Uppförande af källare ..
Kostnad
för arbeten
under år
1896.
383,150
Lyckåker:
Anläggande af ny och större station öster om
och i stället för den nuvarande, för erhål
lande af lämpligaste spårförbindelse med
derstädes under byggnad varande socker
fabrik .....................................................
Stureholm:
Uppförande af källare....................................
Ingelsträde:
Uppförande af källare...................................
Höganäs nedre:
Uppförande af godsmagasin ..........................
Anordning af telegrafstationer vid Lyokåker,
Vestraby och Höganäs N.......................
80,000
1,500
under år
1897.
Summa.
184,600
300
3.000
7.000
300
300
300
300
1,500
Transport] 464,650]—1197,600]—
6
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
|
|
|
Kost
|
nåd
|
|
|
|
för arbeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa.
|
|
|
under år
|
under år
|
|
|
|
1896.
|
|
1897.
|
|
|
|
Transport
|
464,650
|
|
197,600
|
_
|
_
|
|
|
Signalerings- och. säkerhetsanordningar vid
|
|
|
|
|
|
|
|
Halmstad—Bolmens jemvägs korsning med
|
|
|
|
|
|
|
|
Vestkustbanan strax söder om Halmstad
|
|
|
|
|
|
|
|
samt vid Höganäs grufyors jernvägs kors-
|
|
|
|
|
|
|
|
ning vid Höganäs .........................
|
13,000
|
—
|
—
|
-
|
|
|
|
Anordnande af linledningar till de fasta signal-
|
|
|
|
|
|
|
|
inrättningame vid Grefvie.........................
|
150
|
—
|
(
|
—
|
|
|
|
Anordnande af vamingstaflor vid vägöfver-
|
|
|
|
|
|
|
|
gångar.......................................................
|
1,700
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
- Summa
|
479,500
|
-
|
197,600
|
—
|
677,100
|
—
|
|
Bandelen Halmstad—Varberg.
|
|
|
|
|
|
|
Banvall.
|
Påfyllning af bankar intill broar, der nya balkar
|
|
|
|
|
|
|
|
med högre sektion än förutvarande inläggas
|
1,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
Broar.
|
Förstärkning af jemöfverbyggnaden å broar,
|
|
|
|
|
|
|
|
vägportar och öppna trummor...................
|
9,200
|
-
|
18,200
|
—
|
|
|
Öfverbyggnad.
|
Spårets höglyftning för erhållande af lämpligare
|
|
|
|
|
|
|
|
ballastform................................................
|
5,950
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Anordnande af vagnstoppare vid’Yarbergs sten-
|
|
|
|
|
|
|
|
huggeri ....................................................
|
400
|
—
|
—
|
—
|
|
|
Stängsel.
|
Förbättrande af befintligt jerntrådstängsel ......
|
1,500
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Anordnande af fällbommar med ledningar öfver
|
|
|
|
|
|
|
|
4 gatukorsningar i Halmstad .....................
|
—
|
—
|
3,000
|
—
|
|
Banvaktstugor.
|
Uppförande af 14 nya stugor med tillhörande
|
|
|
|
|
|
|
uthus och källare samt anskaffning af härför
|
|
|
|
|
|
|
erforderliga jordområden ...........................
|
—
|
—
|
63,000
|
-
|
|
Stationer.
|
Gullbrandstorp:
|
|
|
|
|
|
|
|
Utvidgning af spårsystemet jemte anskaffning
|
|
|
|
|
|
|
|
af härför erforderligt jordområde...............j
|
—
|
—
|
7,000
|
|
|
|
|
Transport)
|
18,050
|
—
|
91,200
|
—
|
677,100
|
—
|
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
7
|
|
|
K
|
o s t n a
|
d
|
|
|
för
|
arbeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa.
|
|
|
under år
|
under år
|
|
|
|
1896.
|
|
1897.
|
|
|
|
Transport
|
18,050
|
|
91,200
|
|
677,100
|
|
|
Getinge:
|
|
|
|
|
|
|
|
Utvidgning af spårsystemet ...........................
|
—
|
—
|
2,400
|
—
|
|
|
|
Skrea:
|
|
|
|
|
|
|
|
Tillbyggnad af boställshuset för erhållande af
|
|
|
|
|
|
|
|
nödigt utrymme för expedition och väntrum
|
' • ---
|
|
1,000
|
—
|
|
|
|
Lis:
|
|
|
|
|
|
|
|
Tillbyggnad af boställshuset för erhållande af
|
Ce
|
|
|
|
|
|
|
nödigt utrymme för expedition och väntrum
|
—
|
—
|
1,000
|
—
|
|
|
Telgraf- och
|
Förbättrade telegrafinledningar å stationerna...
|
600
|
—
|
—
|
—
|
|
|
signalinrätt-
|
Anskaffande af fasta signalinrättningar vid Gull-
|
|
|
|
|
|
|
|
brandstorp, Fjälldalen, Skrea och Lis.........
|
2,550
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Summa
|
21,200
|
—
|
95,600
|
—
|
116,800
|
—
|
|
Bandelen Varberg—Göteborg.
|
|
|
|
|
|
|
Banvall.
|
Påfyllning af bankar intill broar, der nya balkar
|
|
|
|
|
|
|
|
med högre sektion än förutvarande inläggas
|
1,000
|
|
—
|
—
|
|
|
|
Strandskoningar och vågbrytare till skydd mot
|
|
|
|
|
|
|
|
Kattegats vågsvall ....................................
|
10,500
|
—
|
10,500
|
—
|
|
|
|
Jordlösen för banans framtida inledande till
|
|
|
|
|
|
|
|
statens jemvägsstation i Göteborg ............
|
—
|
—
|
100,000
|
—
|
|
|
Broar.
|
Förstärkning af jernöfverbyggnaden å broar,
|
|
|
|
|
|
|
|
vägportar och öppna trummor ...................
|
18,400
|
—
|
26,300
|
—
|
|
|
|
Höjning af broar öfver Himleån.....................
|
3,700
|
|
—
|
—
|
|
|
1 Öfverbyggnad.
|
Spårets höglyftning för erhållande af lämpligare
|
|
|
|
|
|
|
|
ballastform..........t.....................................
|
6,250
|
—
|
|
—
|
|
|
|
Nedläggning af 15 st. nya spårvexlar och spår-
|
|
|
|
|
|
|
korsningar i stället för förslitna sådana samt
|
|
|
|
|
|
|
. ny rälsbeläggning mellan vexlar och kors-
|
|
|
|
|
|
|
ningar ......................................................
|
—
|
—
|
13,500
|
—
|
|
|
| Transport] 39,850
|
—
|
150,300
|
—
|
793,900 -
|
8
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
|
|
Kostnad
\
|
|
|
för
|
arbeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa.
|
|
|
under år
1896.
|
under år
1897.
|
|
Transport
|
39,850
|
_
|
150,300
|
_
|
793,900
|
_
|
Stängsel.
|
Anordnande af fällbommar med ledningar vid
|
|
|
|
|
|
|
|
vägöfvergångar invid stationer ..................
|
—
|
—
|
3,900
|
-
|
|
|
Banvaktstugor.
|
Uppförande af 14 st. nya stugor med tillhörande
|
|
|
|
|
|
|
|
uthus och källare samt anskaffande af härför
erforderliga jordområden ...........................
|
—
|
—
|
63,000
|
—
|
|
|
Stationer.
|
Kongsbacka:
|
|
|
|
|
|
|
|
Lokomotivstall med vattentorn........................
|
8,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Lokomotivvändskifva .....................................
Fristående vattenkran, pumphus och ledning
|
8,000
|
|
—
|
—
|
|
|
|
till kran och torn .....................................
|
11,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Almedal:
|
|
|
|
|
|
|
|
Tillbyggnad af stationshuset för erhållande af
|
|
|
|
|
|
|
|
ytterligare en väntsal och ett resgodsrum...
|
—
|
—
|
2,500
|
—
|
|
|
Telegraf- och
|
Förbättrade stationsledningar m. m. samt åt-
|
|
|
|
|
|
|
signalinrätt¬
ningar.
|
gärder för flyttning af telegramöfverdrag-
ningen från Fjärås till Kongsbacka............
|
1,850
|
|
|
|
|
|
|
Summa
|
68,700
|
—
|
219,700
|
—
|
288,400
|
-
|
|
Bandelen Landskrona—Engelholm.
|
|
|
|
|
|
|
Banvall.
|
Påfyllning af banken, der denna är otillräckligt
|
|
|
|
|
|
|
|
bred.........................................................
|
—
|
—
|
5,000
|
—
|
|
|
Broar.
|
Förstärkning af jemöfverbyggnaden å broar,
|
|
|
|
|
|
|
|
vägportar och öppna trummor.................,,
|
~
|
—
|
2,000
|
—
|
|
|
|
Ommuming af landfästen å viadukten vid Ottorp
|
—
|
—
|
7,500
|
—
|
|
|
Öfverbyggnad.
|
Spårets höglyftning för erhållande af lämpligare
|
|
|
|
|
|
|
|
ballastform...............................................
|
3,900
|
|
—
|
—
|
|
|
|
Inläggning af nytt spår på 1 km. längd (mellan
|
|
|
*
|
|
|
|
|
Engelholms och Engelholms gamla stationer)
|
7,400
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Transport
|
11,300
|
-
|
14,500
|
|
1,082,300
|
-
|
Rongt. Maj:ts Nåd. Proposition R:o 43.
9
|
|
|
K o s t n a
|
d
|
|
|
för
|
arbeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa.
|
|
|
under år
|
under år
|
|
|
|
1896.
|
|
1897.
|
|
|
|
Transport
|
11,300
|
_
|
14,500
|
—
|
1,082,300
|
—
|
|
Nedläggning af 7 st. nya spårvexlar med spår-
|
|
|
|
|
|
|
|
korsningar i stället för förslitna sådana......
|
2,500
|
—
|
1,000
|
—
|
|
|
Stängsel.
|
Förbättring af stängslet.................................
|
—
|
—
|
3,500
|
—
|
|
|
Banvaktstuga.
|
Uppförande af 1 ny vaktstuga med tillhörande
|
|
|
|
|
|
|
|
uthus och källare samt anskaffande af härför
|
|
|
|
|
|
|
|
erforderlig mark .......................................
|
—
|
—
|
4,500
|
—
|
|
|
Stationer.
|
Iiillesholms grufva:
|
|
|
|
|
|
|
|
Uppförande af boställshus för stationsförestån-
|
|
|
|
|
|
|
|
daren.......................................................
|
7,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Förändring af stationshusets inredning för att
|
|
|
|
|
|
|
|
genom användning för trafikens behof af
|
|
|
|
|
|
|
|
förutvarande boställsrum bereda bättre ut-
|
|
|
|
|
|
|
|
rymme i allmänna och tjenstelokaler .........
|
1,500
|
-
|
—
|
—
|
|
|
|
Nedläggning af vagnvåg.................................
|
3,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Eiigelholnts gamla:
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändring af stationshusets inredning för er-
|
|
|
|
|
|
|
|
hållande af bostäder för 6 betjeningsliusliåll
|
2,000
|
|
—
|
—
|
|
|
Telegraf- och
|
Förbättrade batterianordningar m. m. å sta-
|
|
|
|
|
|
|
signal-inrätt-
|
tionerna ...................................................
|
4,400
|
—
|
—
|
—
|
|
|
ning av.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uppsättning af nya fasta signalinrättningar,
|
|
|
|
|
|
|
|
varningstaflor m. m..................................
|
4,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Summa
|
35,700
|
-
|
23,500
|
—
|
59,200
|
—
|
|
Bandelen Malmö—Billesholms grufva.
|
|
|
|
|
|
|
Banvall.
|
Påfyllning af banken vid Karinksängarne, Velie
|
|
|
|
|
|
|
|
och Gisleberga..........................................
|
0,300
|
|
—
|
—
|
|
|
Broar och
|
Påmuming af landfästena å b ro a me vid nyss-
|
|
|
|
|
|
|
trummor.
|
nämnda ställen .........................................
|
3,750
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Transport
|
10,050
|
—
|
—
|
—
|
!1,141,500
|
—
|
Bih. till Riktd. Prat. 1800. 1 Sami. J Afd. 30 Uiift.
10
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
|
|
|
Kost
|
nåd
|
|
|
för
|
arbeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa.
|
|
|
under år
|
under år
|
|
|
|
1896.
|
|
1897.
|
|
|
|
Transport
|
10,050
|
_
|
_
|
_
|
1,141,500
|
|
|
Förstärkning af jernöfverbyggnaden å broar,
|
|
|
|
|
|
|
|
vägportar och öppna trummor ...................
|
5,600
|
-
|
15,700
|
—
|
|
|
|
Anläggning af ny trumma vid Furulund.........
|
—
|
—
|
10,000
|
—
|
|
|
|
Ombyggnad af trumman vid Norrlividinge ......
|
1,100
|
—
|
—
|
—
|
|
|
Öfverbyggnad.
|
Spårets höglyftning för erhållande af lämpligare
|
|
|
|
|
|
|
|
ballastsektion .......................
|
4,700
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Nedläggning af 5 st. nya spårvexlar med spår-
|
|
|
|
|
|
|
|
korsningar i stället för förslitna sådana......
|
—
|
—
|
2,500
|
—
|
|
|
Stängsel.
|
Förbättring af stängslet.................................
|
—
|
—
|
5,500
|
—
|
|
|
|
Anordnande af fällbommar med ledningar öfver
|
|
|
|
|
|
|
|
vägar .......................................................
|
1,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
Banvaktstugor,
|
Uppförande af 9 nya vaktstugor med tillhörande
|
|
|
|
|
|
|
|
uthus och källare samt anskaffning af härför
|
|
|
|
|
|
|
|
erforderlig mark ....................................
|
—
|
—
|
40,500
|
—
|
|
|
Stationer.
|
Lomma:
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändring af en vagnvåg..............................
|
—
|
—
|
800
|
—
|
|
|
|
Önnerup:
|
|
|
|
|
|
|
|
Uppförande af godsmagasin ...........................
|
—
|
—
|
1,000
|
—
|
|
|
|
D:o » afträde....................................
|
—
|
—
|
700
|
—
|
|
|
|
Anläggning af lastkaj....................................
|
—
|
—
|
400
|
—
|
|
|
|
Furulund:
|
|
|
|
|
|
|
|
Uppförande af afträde....................................
|
—
|
—
|
1,500
|
—
|
|
|
|
Anläggning af plattformar..............................
|
'■ —
|
—
|
1,200
|
|
|
|
|
D:o » lastkaj....................................
|
—
|
—
|
1,200
|
—;
|
|
|
|
Kjell Inge i
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Uppförande nf signallturar..........................u.
|
100
|
***•.
|
—
|
—|
|
|
|
1
|
Transport
|
22,550
|
—
|
81,000
|
—||l,141,500
|
—
|
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
11
|
|
|
Kost
|
nåd
|
|
|
|
för arbeten
|
|
|
|
|
—
|
|
|
|
Summa.
|
|
|
under år
|
under år
|
|
|
|
1896.
|
|
1897.
|
|
|
|
Transport
|
22,550
|
|
81,000
|
|
1,141,500
|
|
|
Söderhvidinge:
|
|
|
|
|
|
|
|
Uppförande af afträde....................................
|
—
|
—
|
700
|
—
|
|
|
|
Anläggning af lastkaj....................................
|
—
|
—
|
400
|
—
|
|
|
|
Norrhvidingc:
|
|
|
|
|
|
|
|
Uppförande af godsmagasin ...........................
|
—
|
—
|
1,200
|
—
|
|
|
|
Teckomatorp:
|
|
|
|
|
|
|
|
Utvidgning af spårsystemet ............................
|
—
|
—
|
8,000
|
—
|
|
|
|
Svalöf:
|
|
|
|
|
|
|
|
Nedläggning af vagnvåg.................................
|
—
|
—
|
2,500
|
—
|
|
|
|
Utvidgning af spårsystemet ...........................
|
<—
|
—
|
7,000
|
—
|
|
|
|
Kjellstorp:
|
|
|
|
|
|
|
|
Tillbyggnad af stationshuset för erhållande af
|
|
|
|
|
|
|
|
nödigt utrymme för expedition och väntrum
|
—
|
—
|
2,500
|
—
|
|
|
|
Uppförande af godsmagasin ....................... ...
|
—
|
—
|
1,000
|
—
|
|
|
|
D:o » afträde.......................................
|
—
|
—
|
700
|
—
|
|
|
|
Böketofta:
|
|
|
|
|
|
|
|
Uppförande af godsmagasin ... .......................
|
—
|
—
|
1,000
|
—
|
|
|
|
D:o » afträde....................................
|
—
|
—
|
700
|
—
|
|
|
Telegraf- och
|
Förbättrade stationsledningar samt förändring
|
|
|
|
|
|
|
signalinrätt-
|
af enkeltrådiga telefonledningar vid statio-
|
|
|
|
|
|
|
|
nerna Axelvold, Kjellstorp, Söderhvidinge,
|
|
|
|
|
|
|
|
Norrhvidinge samtFlädri-Önnerup till dubbel-
|
|
|
|
|
|
|
|
trådiga m. m............................................
|
—
|
—
|
2,400
|
—
|
|
|
|
Uppsättning af nya fasta signalinrättningar.....
|
750
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
Summa
|
23,300
|
—
|
109,100
|
-
|
132,400
|
—
|
|
Oförutsedda utgifter.......................................
|
21,600
|
—
|
54,500
|
—
|
76,100
|
—
|
|
Summa summarum
|
—
|
—
|
—
|
—
|
1,350,000
|
—
|
12
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
'
....'... :. ...
|
|
Kostnad
|
|
|
för
|
arbeten
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
Summa.
|
■. %
|
under år
|
undor år
|
|
|
Sammandrag.
|
1890.
|
|
1897.
|
|
|
|
jBandelen Helsingborg—Halmstad med bibanan Åstorp—Höganäs
|
479,500
|
_
|
197,600
|
__
|
677,100
|
_
|
Sandelen Halmstad—Varberg.................................................
|
21,200
|
—
|
95,600
|
—
|
116,800
|
-
|
D:o Varberg—Göteborg...................................................
|
68,700
|
—
|
219,700
|
—
|
288,400
|
-
|
B:o Landskrona—Engelholm...........................................
|
35,700
|
-
|
23,500
|
—
|
59,200
|
—
|
D:o Malmö—Billesholms grufva .....................................
|
23,300
|
—
|
109,100
|
—
|
132,400
|
-
|
Oförutsedda utgifter .............................................................
|
21,600
|
—
|
54,500
|
—
|
76,100
|
—
|
Summa
|
650,000
|
—
|
700,000
|
—
|
1,350,000
|
—
|
Innan jag redogör för hvad jernvägsstyrelsen anfört till stöd för
de särskilda posterna uti förenämnda förteckning, beder jag få erinra,
att redan den af Eders Kongl. Maj:t den 2 juni 1893 tillsatta
komitén i sitt den 13 januari 1894 afgifna betänkande i fråga om för¬
värfvande åt staten af ifrågavarande jern vägssträckor, på grund af det
komitén lemnade uppdraget, verkstält beräkningar öfver de kostnader,
som erfordrades för banornas kompletterande i händelse de blefve med
statsbanorna införlifvade, dervid komitén, på sätt af dess tryckta be¬
tänkande (sid. 45—49) framgår, beräknat kompletteringskostnaderna för
sjelfva banbyggnaderna — om kompletteringen af den rullande mate-
rielen m. m. är nu icke fråga — till 2,962,000 kronor, deraf för
Skåne—Hallands jernväg till
Mellersta Hallands » »
Göteborgs—Hallands » »
Landskrona—Engelholms »
Malmö—Billesholms » »
.......................... kronor
|
1,393,000
|
........................ »
|
630,000
|
.......................... »
|
365,000
|
.......................... »
|
200,000
|
.......................... »
|
374,000
|
Summa kronor 2,962,000: —
att jernvägsstyrelsen i sitt öfver komiténs betänkande den 20
februari 1894 afgifna utlåtande — med fasthållande af den grundsats,
hvarifrån komitén i afseende å kompletteringsarbetena å banbvggnaden
utgått, eller att samtidigt med inköpet af banorna inga andra kostnader
skulle behöfva ifrågakomma än de, som erfordrades för trafikens säker¬
het och behöriga skötsel i dess dåvarande omfattning — ansett
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
13
att kompletteringskostnaden borde ökas dels med i rundt tal 300,000
kronor för vissa angifna anordningar, som genast efter inköpet erfor¬
drades, dels ock med ett belopp af 76,000 kronor för åtskilliga, lika¬
ledes uppräknade anordningar, som under de närmaste åren behöfde
utföras;
att vid dessa beräkningar hänsyn tagits till förhållandena vid 1892
års utgång, men att dessa naturligtvis sedermera undergått vissa och
i åtskilliga fall ganska betydande ändringar, såsom exempel hvarpå
redan i mitt anförande till statsrådsprotokollet den 8 mars 1895 an¬
gående ofvannämnda proposition om banornas förvärfvande åt staten
påpekats, att kompletteringskostnaden för Mellersta Hallands jernväg
borde minskas med 187,000 kronor för dåmera inlagdt nytt spår å
denna bana; samt
att vid 1893 års utgång de då återstående kompletteringskostnaderna,
enligt hvad jemväl jernvägsstyrelsen i sin nu förevarande skrifvelse
den 10 februari 1896 upplyser, beräknades belöpa sig till
för Skåne—Hallands jernväg........................... kronor 1,486,200: —
» Mellersta Hallands » » 541,400: —
» Göteborgs—Hallands » » 490,000: —
» Landskrona—Engelholms » » 221,500: —
» Malmö—Billesholms » »_411,900: —
Summa kronor 3,151,000: —
Beträffande de kompletteringsarbeten, som å dessa jernvägar ut¬
förts efter 1893 års slut intilldess de öfvergingo i statens eg o, med¬
delar jernvägsstyrelsen i sistberörda skrifvelse, att styrelsen icke nu
vore i tillfälle att lemna upplysning om dessa arbeten och de härför
häfda kostnader, emedan erforderliga utdrag af vederbörliga bokslut
för år 1895 icke funnits att tillgå och icke heller torde kunna påräknas
före slutet af april månad. Huru alltså de af styrelsen nu såsom er¬
forderliga för åren 1896 och 1897 upptagna kostnadssummorna komine
att ställa sig vid jemförelse mellan de nyss återgifna, sedan från dessa
senare afdragits de belopp, som genom respektive bolagsstyrelsers för¬
sorg kunde hafva för kompletteringar efter 1893 utgifvits, kunde så¬
lunda ej för närvarande af jernvägsstyrelsen angifvas, men trodde sty¬
relsen sig dock kunna med visshet förutsäga, att de för 1896 och 1897
års kompletteringar erforderliga summorna jemte den, som för år 1898
ytterligare torde komma att för samma ändamål erfordras, icke komme
med trafikens nuvarande omfattning att öfverskrida nyssberörda, af
14
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
Eders Kong]. Maj:t i åberopade nådiga proposition till Riksdagen an-
gifna belopp, minskade med de derefter utgifna.
Hvad nu angår de särskilda posterna i ofvan intagna förteckning
och dervid först dem, som afse jernvägarnes öfverbyggnad har styrelsen
meddelat, att, till följd deraf att banorna behöfde kunna bära lokomotiv
med större axeltryck, öfverbyggnaden å broar, vägportar och öppna
trummor måste erhålla nödig förstärkning, hvarvid ett antal mindre
broar och öppna trummor erfordrade bärbalkar af högre sektioner än
de nuvarande. Dels af denna anledning dels ock derför att å några
ställen — mellan Malmö och Billesholm — jernvägsbanken lagts så
lågt, att olägenhet af tidvis högt vattenstånd inträffat, funne stj^relsen,
att banken måste på sådana ställen genom påfyllning höjas. Å andra
ställen åter kräfde banken bättre skydd mot skada af rinnande vatten
eller vågsvall, hvilket senare i all synnerhet gälde för linien norr om
Varberg, der under sistförflutna höst svåra stormar i Kattegat föranledt
bankens utskärning och deraf följande afbrott i trafiken.
Med förmälan, att de svagaste skenorna i hufvudspåret — oafsedt
dem å sidobanan mellan Höganäs och Åstorp — funnes å linien Hel¬
singborg—Halmstad samt mellan Engelholms gamla och nuvarande
stationer, till en sammanlagd längd af 45,5 kilometer, förklarade sty¬
relsen sig anse att, då dessa skenor med hänsyn ej mindre till tågens
tyngd än äfven till lutningsförhållandena å de bandelar, der de vore
utlagda, numera ej kunde anses vara för trafiksäkerheten fullt betryg¬
gande, dessa skenor redan i år borde utbytas, samt att i sammanhang
härmed ett antal alltför klena spårvexlar jemväl måste ersättas med
sådana af den för statens jernvägar antagna modell. Kostnad hade ock
beräknats för hela banans höglyftning i syfte att genom den förändring,
som dervid kunde ske af ballastens form till den så kallade ameri¬
kanska, hvilken vid statens öfriga banor visat sig ändamålsenlig, bereda
bättre aflopp af dagvatten och smältande snö och derigenom förekomma
de olägenheter, särsldldt af svallis, som nuvarande ballastform medförde.
För beredande af minskning af bevakningskostnaden borde, enligt
styrelsens mening, vid en del vägöfvergångar i närheten af stationer
‘och gatukorsningar i städer ett antal fällbommar uppsättas, att förmedelst
linledningar skötas af den vid stationen tjenstgörande personalen eller,
såsom i Halmstad, der fyra gator korsade jernvägen, på det sätt att
en och samma vakt skötte flera bommar. Till skydd för jernvägs-
trafiken borde derjemte särskilda säkerhetsanordningar utföras å vissa
platser, förnämligast vid Varbergs stenhuggeri, vid Halmstad—Bolmens
och Höganäs grufvors jernvägars korsningar i plan med statsbanan.
15
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
Banvaktsbostäder, hvilkas antal för närvarande vore 83, ansåge
styrelsen böra ökas, enär olägenheterna af att hafva banpersonal boende
i förhyrda bostäder utom jern vägsområdet och ofta afsides derifrån vore
alltför stora. I afvaktan på resultatet af pågående försök för utrönande,
om nu befintliga antalet vakter 6 per 10 kilometer, der nattåg framginge,
kunde minskas, hade styrelsen emellertid för närvarande ej ansett sig
böra ifrågasätta uppförande af flera än 57 stugor, hvarigenom å nattågs-
linierna skulle erhållas bostäder till 4 vakter på 10 kilometer. Ett
ytterligare skäl för dessa stugors uppförande funne styrelsen i den
omständigheten, att eljest lämplig förflyttning till Vestkustbanan af
banpersonal, som genom indragningar å äldre bandelar blefve öfver¬
talig, icke torde kunna ifrågasättas, förrän denna personal kunde vid
Vestkustbanan erhålla hittills åtnjuten förmån af fri bostad i statens hus.
Beträffande vidare behöfliga kompletteringsarbeten å stationerna „
anför jernvägsstyrelsen följande:
Uti förenämnda underdåniga skrifvelse den 20 februari 1894 hade
styrelsen, vid afgifvande af utlåtande öfver jernvägskomit.éns betänkande
angående förvärfvande för statens räkning af ifrågavarande jernvägar,
anfört, att Vestkustbanan, sedan den öfvergått i statens ego, visserligen
skulle kunna inledas på Göteborgs statsbanestation för en af styrelsen
beräknad kostnad af 139,000 kronor, men att, då emottagandet af den
trafik, som skulle från Vestkustbanan tillföras stationen, förutsatte en
mycket kostsam utvidgning af densamma, styrelsen kommit till den upp¬
fattning, att det vore med statens fördel mest förenligt att bibehålla
den af komiterade förordade provisoriska anordningen att för Vestkust-
banans trafik i Göteborg begagna Bergslagernas jernvägs station, intill
dess den från vestra stambanan härflytande rörelsen på statens station
gjorde en utvidgning af densamma oundgängligen nödvändig. Då emel¬
lertid Vestkustbanans inledande på statsbanestationen alltså måste anses
vara endast en tidsfråga, och då uti ofvannämnda belopp expropria-
tionskostnaderna för erforderlig mark, ehuru lågt beräknade, inginge
med icke mindre än 96,189 kronor, hvilken kostnad otvifvelaktigt komine
att högst väsentligt ökas i den mån jordförvärfvet uppskötes, synner¬
ligast som bolag redan skulle vara bildadt för inköp af enskilde till¬
hörig mark, der ifrågavarande inledningsspår enligt uppgjordt. förslag
skulle framgå, hade styrelsen ansett sig böra i förslaget till komplet¬
teringsarbeten under år 1897 upptaga kostnaden för expropriation af
den mark, som för nu omhandlade ändamål vore erforderlig och som
ej torde kunna nu förvärfvas för mindre pris än 100,000 kronor.
in Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
För att kunna på tillfredsställande sätt ombesörja persontrafiken
vid vissa stationer, der den under senare åren betydligt ökats, måste
befintliga stationshus tillbyggas eller i afseende på inredningen för¬
ändras, nemligen vid Almedalj Engelhobn, Billesholms grufva och Kjells-
torp; hvarjemte vid hållplatserna Lis och Skrea tillräckliga väntrum och
nödiga expeditionsrum måste beredas genom tillbyggnader till befintliga
boställshus.
För tillgodoseende af den lokala godstrafikens behof hade styrelsen
beräknat utvidgningar af spårsystemen vid Getinge, Gullbrandstorp och
Svaletf samt uppförande af godsmagasin och lastkajer vid Önnerup,
Furulund, Söderhvidinge, Norrhvidinge, Böketofta, Engdholms hamn och
Höganäs nedre station; hvarjemte nya vagnvågar erfordrades vid Billes¬
holms grufva och Svalöf samt förändring af en befintlig sådan vid
, Lomma.
En del stationer såsom önnerup, Furulund, Söderhvidinge, Iijellstorp
och Böketofta saknade för allmänheten afsedda afträden, vid Furulund
saknades personplattform, vid Ingelsträde, Stureholm, Öda kr a, Kattarp,
Vegeholm, Skottorp och Vånge saknades källare för stationspersonalens
behof, hvarföre erforderliga medel till dessa bristers afhjelpande upp¬
tagits i ofvannämnda förteckning.
Vid Kongsbacka erfordrades, på sätt redan framhållits i styrelsens
merberörda underdåniga skrifvelse den 20 februari 1894, uppförande
af ett lokomotivstall och anläggande af en vändskifva. Dessutom hade
på grund af numera vunnen kännedom om vattentillgången och vatt¬
nets beskaffenhet vid stationerna mellan Varberg och Göteborg befun¬
nits nödigt att bland arbeten, som oförtöfvadt måste utföras, inbe¬
räkna jemväl anordnande i Kongsbacka af vattenuppfordringsverk med
rörledning till lokomotivstall och till en fristående vattenkran å sta¬
tionen.
Vid Bästad mötte stora svårigheter, synnerligast sommartid, för
stationspersonalen att erhålla bostäder, och då sådana ej funnes att
tillgå på närmare afstånd från stationen än 2 å 3 kilometer samt be¬
tingade för personalen alltför betungande höga pris, hade ett boställs¬
hus för 3 stationskarlshushåll befunnits behöfligt.
Vändskifvan vid Engelholm hade befunnits hvila på så osäker grund,
att den redan innevarande år måste helt och hållet ombyggas. Vid
sådant förhållande hade det synts styrelsen lämpligast, att derstädes
anlades en helt och hållet ny vändskifva af största vid statens banor
nu brukliga sort, och att den nuvarande vändskifvan reserverades för
framtida behof vid någon af sidobanorna. Anordningarna för kolupp-
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
17
lag saknades vid denna station, liksom vattenledning mellan vatten¬
tornet och lokomotivstallet, hvilka brister borde inom närmaste tid
afhjelpas.
Förutvarande stationshuset vid Landskrona—Engelholms jernvägs
forna ändstation i Engelholm, beläget omkring 0,6 kilometer från nuva¬
rande stationen, qvarstode ännu, ehuru obegagnadt. Då denna bygg¬
nad borde kunna med fördel användas till boställshus för stationsper¬
sonalen, för hvilken dessutom stora svårigheter mötte att i stationens
närhet få förhyra bostäder, hade för ifrågavarande ändamål lämplig
förändring af denna byggnad upptagits bland nödiga kompletterings-
arbeten.
Utvidgning af spårsystemet vid Kattarp vore ett behof, som sna¬
rast måste tillgodoses, då de möten, som mellan tåg från fyra olika
håll fyrfaldiga gånger dagligen måste der ske, icke utan fara och
tidsutdrägt kunde handhafvas till följd af det alldeles otillräckliga spår¬
utrymmet.
För att kunna ombesörja den trafik vid Lyckåker, som Nordvestra
Skånes' sockerfabriksaktiebolags under uppförande varande fabriksan¬
läggning derstädes komme att framkalla, måste den nuvarande statio¬
nen, som vore förlagd på vestra sidan om landsvägen mellan Helsing¬
borg och Engelholm, ersättas med en ny, som borde anläggas på
östra sidan om samma väg, på det stationen måtte kunna komma i
fullt ändamålsenlig spårförbindelse med fabrikens eget spårsystem och
förses med afsevärdt större spårutrymme och byggnader än den nu¬
varande samt med lastkaj. Kostnaden för denna anläggning hade i sin
helhet beräknats till 80,000 kronor.
Nödvändigt vore, enligt styrelsens åsigt, att förändra inredningen i
Billesholms grufras stationshus. Stationsinspektorens förutvarande bo¬
ställsrum derstädes hade nemligen redan vid slutet af år 1895 och så¬
ledes innan Landskrona—Engelholms jernväg öfvergått i statens eg o
måst till följd af rörelsens tillväxt tagas i anspråk för trafikens behof
och bostad åt stationsinspektoren i stället förhyras. Då emellertid
lämplig sådan bostad icke kunnat erhållas tillräckligt nära stationen,
ansåge styrelsen jemväl nödigt att redan i år uppföra ett särskildt bo¬
ställshus. Till följd af förhållanden, uppkomna genom stenkolsbryt¬
ningen å platsen, vore nemligen ej rådligt att genom stationshusets på-
eller tillbyggnad åstadkomma det erforderliga utrymmet.
Vid Teckomatorp vore spårsystemets utvidgning oundviklig, för så
vidt trafiken vid denna station skulle kunna på behörigt sätt skötas.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt har jernvägsstyrelsen i
Bih. till Riksd. Prot. 1 Sami. 1 Afl. 30 Iläft. 3
18
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
underdånighet hemstält, att Eders Kongl. Maj:t måtte till-nu församlade
Riksdag aflåta nådig proposition om beviljande af erforderliga medel,
1,350,000 kronor, för tillgodoseende af här omhandlade behof, samt
att af dessa medel 650,000 kronor måtte redan under innevarande år
ställas till jernvägsstyrelsens förfogande.
Såsom ofvan erinrats framhöll jag i mitt anförande till statsråds¬
protokollet den 8 mars 1895 angående ifrågavarande jernvägars för¬
värfvande åt staten, att såväl jernvägskomitén som jernvägsstyrelsen
ansett att, om banorna införlifvades med statsbanorna, desamma erfor¬
drade särskildt hvad banbyggnaden beträffade åtskilliga kompletteringar,
derför kostnaderna beräknades vida öfverstiga de belopp, som nu för
1896 och 1897 äro i fråga, och ansågs banornas rentabilitet med hän¬
syn till de då angifna kompletteringskostnaderna fullt tillfredsställande.
Under år 1895 hafva banornas trafikinkomster fortfarande varit i sti¬
gande, så att desamma, hvilka år 1892 belöpte sig till omkring 2,545,173
kronor och år 1894 uppgått till omkring 2,958,802 kronor, år 1895
stigit med nära 200,000 kronor öfver inkomsterna för 1894, eller till
omkring 3,157,914 kronor. Å banorna hafva visserligen under senare
åren nedlagts kostnader för deras kompletterande, men då på sätt jag
ofvan nämnt jernvägsstyrelsen i sin nu gjorda framställning ansett sig
kunna med visshet förutsäga, att de nu för 1896 och 1897 till kom¬
pletteringar begärda summorna, jemte hvad som för 1898 ytterligare
torde komma att för samma ändamål erfordras, icke komma med tra¬
fikens nuvarande omfattning att öfverskrida de i propositionen till 1895
års Riksdag angifna belopp minskade med hvad som redan utgifvits,
har jag för min del ingen anmärkning att göra mot de belopp, jern¬
vägsstyrelsen nu till kompletteringsarbeten ifrågasatt. Hvad särskildt
angår den föreslagna ändringen af Lyckåkers station, torde denna vara
af särskild vigt, då jernvägen derigenom ansetts kunna tillskyndas en
icke obetydlig trafikinkomst, hvilken, enligt en under hand från jern¬
vägsstyrelsen lemnad approximativ beräkning, antages möjligen kunna
bestiga sig till omkring 90,000 kronor för år. På grund häraf och då
jag icke heller i öfrigt har något att erinra vid jernvägsstyrelsens nu
förevarande framställning anser jag mig böra i alla delar biträda den¬
samma. Och synes mig, efter samråd med chefen för finansdeparte¬
mentet, lämpligt att de erforderliga medlen må anvisas å riksgälds-
kontoret, • då till utgående derifrån jemväl anvisats penningarne för
banornas förvärfvande åt staten.
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 43.
19
I öfverensstämmelse med hvad jag sålunda anfört, tillstyrker jag
i underdånighet att Eders Kongl. Maj:t täcktes föreslå Riksdagen
att till Eders Kongl. Maj:ts förfogande för bestridande af kost¬
nader för kompletteringsarbeten å Vestkustbanan bevilja tillhopa 1,350,000
kronor att utgå från riksgäldskontoret med högst 650,000 kronor under
år 1896 och med återstoden under år 1897.»
På hemställan af statsrådets öfrige ledamöter
täcktes Hans Maj:t Konungen i nåder bifalla hvad
föredragande departementschefen sålunda tillstyrkt;
och skulle proposition till Riksdagen aflåtas af det
innehåll bilaga till detta protokoll utvisar.
Ex protocollo:
Aug. Alströmer.