12
Motioner i Första Kammaren, N:o 36.
Men då, såsom jag ofvan yttrat, denna motion ej afser mer än att
fästa uppmärksamheten på, så att säga, ett alternativ för lösning af frågan
om bästa möjliga tillgodogörande af den i våra vattendrag befintliga natur¬
kraften, har jag trott mig kunna begränsa motiveringen till det ofvan
sagda och hemställer sålunda,
att Riksdagen i underdånig skrifvelse anhåller, det
Kongl. Maj:t ville låta utarbeta och för Riksdagen fram¬
lägga förslag till sådana ändringar i gällande lag, att
bestämmelserna om kongsådra utbytas mot stadganden
om särskiljande af allmän och enskild vattenrätt.
Stockholm den 28 januari 1896.
A. F. O. Cederberg.
N o 36.
Af herr Retlig m. fl., om anslag för utredning ifråga om åstad¬
kommande af en direkt jernväg sförbindelse mellan
Kry Ib o och Örebro.
En blick på jern vägskartan visar, att Norrland för sin förbindelse med
södra och vestra Sverige är hänvisadt antingen till statsbanans väg öfver
Stockholm eller ock till kommunikationsleder, sammansatta af flera bansträc¬
kor, hvilka egas dels af staten, dels af enskilde. Den förstnämnda vägen
lemnar visserligen den snabbaste förbindelsen, men den är äfven den längsta
och tvingar resande, post och gods in på en omväg af mer än tvåhundra
kilometer ur den direkta kosan, vare sig denna afser Gröteborgs- eller Malmö-
hållet. De öfriga routerna, öfver Falun och Tillberga, äro visserligen något
Motioner i Första Kammaren, N:o 36.
13
genare, men de sakna nattåg och snälltåg. De göra resan mellan Norrland
och vestra eller södra kusterna långvarig och obeqväm genom många tåg-
ombyten och långa uppehåll.
I dessa otillfredsställande tåganordningar på de enskilda banorna lära
ändringar ej kunna ske utan större uppoffringar från bolagens sida, än deras
ekonomi tillåter.
Det är sålunda obestridligt, att en direkt och tidsenlig förbindelse mel¬
lan norra och södra Sverige ännu saknas; och att en utväg att afhjelpa
detta missförhållande måste skaffas, kan lika litet förnekas.
En sådan utväg ligger nära till hands; den består uti inläggandet af
en ny länk i statsbanekedjan — i åstadkommandet af eu bansträcka, hvars
rigtning gifver sig sjelf, nemligen från nordost till sydvest, förbindande
statsbanestationerna Krylbo och Örebro, och hvars längd ej behöfver blifva
större än 90 å 95 kilometer.
Man måste förvåna sig öfver att denna länk ännu saknas, särskild! om
man påminner sig, huru stambanans byggare, öfverste Ericson, framhöll
dess utomordentliga nytta, att ej säga dess nödvändighet. Ty denna för-
bindelselinies stora vigt för samfärdseln -inom landet ligger i öppen dag.
Om den funnes, skulle t. ex. resande och post kunna på dagen transporte¬
ras mellan Göteborg, å ena sidan, Gefle, Falun och sannolikt äfven Bollnäs
och Söderhamn å den andra — en besparing af en natts resa eller öfver¬
liggande ; med begagnande af nattåg från Göteborg eller Malmö skulle den
resande redan följande förmiddag uppnå Gefle eller Falun och på qvällen
beqvämt hinna till Östersund och Sundsvall, måhända ända till Sollefteå.
Men än mera. De svårigheter, som nu möta för att på ett fullt till¬
fredsställande sätt i Stockholm anordna ankomst- och afgångstiderna för
nattågen, så att de motsvara krafven på en snabb förbindelse med konti¬
nenten, skulle väsentligen minskas, då man ej längre behöfde föra den ut¬
ländska posten till öfre Norrland öfver Stockholm och sålunda kunde afse
från de tågkombinationer, som deraf framtvingas.
Ej mindre skulle godstrafiken vinna på öppnandet af en sådan till längd
och kostnad relativt obetvdlig, men i afseende på utvecklingen af vår han¬
del och våra näringar så vigtig genväg från landets vestra och södra kust
till dess nordöstra, framför allt genom afkortningen af vägen, men äfven der¬
igenom, att godset kunde föras fram på en enda bana, statens, i stället för
att såsom nu med oundvikliga kostnader och uppehåll sändas genom flera
han förvaltningars områden.
Den trakt, denna sammanbindningsbana, Örebro—Krylbo, skulle komma
Bih. titt Rilcsd. Prat. 1836. 1 Samt. 2 Afd, 1 Band. 11 Höft. 3
14
Motioner i Första Kammaren, N:o 36.
att genomlöpa, är en vigtig del af bergslagen i mellersta Sverige med många
grufvor och gruffält, masugnar och andra jernverk. Otvifvelaktigt skall den
redan derför, en gång utförd, medföra en betydlig ökning i trafiken på stats¬
banorna, och ett godt ekonomiskt resultat af densamma synes sålunda på
förhand betryggadt. I strategiskt afseende är den — såsom en hvar lätt
kan inse —- af utomordentlig vigt.
För vinnandet af denna för hela landets samfärdsel så utomordentligt
vigtiga komplettering af vårt statsbanenät torde första steget böra vara åstad¬
kommandet af en noggrann utredning angående banans tracering och kost¬
nad; och det ligger i sakens natur, att denna utredning bör genom Kongl.
Maj:ts försorg verkställas, på det regeringen må blifva satt i tillfälle att,
om den, såsom vi lifligt hoppas, finner landets väl sådant fordra, hos Riks¬
dagen äska medel till sammanbindandet af statens banstationer Krylbo och
Örebro medelst en direkt linie. Och då vi dessutom anse, att hvarje dröjs¬
mål med denna vigtiga angelägenhet bör undvikas, tillåta vi oss härmed
föreslå:
l:o) att Riksdagen måtte till Kongl. Maj:ts förfo¬
gande ställa en summa af 15,000 kronor för utredning
och undersökning af lämpligaste sättet för åstadkomman¬
det af en direkt jernvägsförbindelse i statens hand mel¬
lan Krylbo och Örebro;
2:o) att Riksdagen måtte medgifva, att nämnda sum¬
ma måtte få delvis eller helt och hållet utgå af till¬
gängliga medel i mån af behof redan år 1896, men
eljest 1897.
John Rettig.
A. H. Öländer.
A. Asker.
Olof Björklund.
Philip Leman.
C. O. Bergman.
Jesper Crusebjörn.
Joll. P. Dahlberg.
F. O. Bremberg.
P. Krok.
Stockholm, Iduns Tryckeri Aktiebolag, 1896.