Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
1
N:o 3.
Ank. till Riksd. kansli den 8 februari kl. 4 e. in.
Utlåtande, angående regleringen af utgifterna under riksstatens
andra, hufvudtitel, innefattande anslagen till justitie¬
departementet.
(l:a U. A.)
Ordinarie anslag.
Svea och Göta hofrätter med derunder lydande justitiestaten
l:o. I propositionen angående statsverkets tillstånd och behof den Angående
15 januari 1895 har Kongl. Maj:t i punkt l:o under andra hufvudtiteln indragning
föreslagit Riksdagen att besluta, att den nämndemännen inom vissa delar Nämndemän
af Kopparbergs län tillkommande ersättning för extra grufvedrängshjelpens * Koppar-
upphörande och för indragna räntor samt den nämndemännen i Bohuslän Bohuslännu
jemlikt kongl. brefvet den 1 april 1789 tillkommande lön af kronan skulle utgående, an-
upphöra; dock att nuvarande innehafvare af dessa ersättnings- och löne- [1*2^3.]
belopp blefve under nu löpande tjenstetid vid sin rätt bibehållne.
Kongl. Maj:t har vidare i punkten 2:o under nionde hufvudtiteln
föreslagit, att — i händelse af bifall till Kongl. Maj:ts nyssberörda fram¬
ställning — nämnda ersättnings- och lönebelopp måtte anvisas att till nu¬
varande innehafvarne af nämndemansbefattningarne utgå från allmänna
indragningsstaten och för sådant ändamål å denna stat uppföras ett årligt
anslag af 375 kronor.
Bill. till Riksd. Prot. 1335. 4 Sand. 1 A/d. 3 Haft. (N:o 3).
1
2
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
T detta ämne har Kongl. Maj:t slutligen i punkterna 2:o och 3:o
under andra hufvudtiteln föreslagit Riksdagen att, i händelse af bifall till
Kongl. Maj:ts under punkt l:o under andra hufvudtiteln gjorda framställ¬
ning och under förutsättning att nämnda ersättnings- och lönebelopp blefve
anvisade att till nuvarande innehafvarne af nämndemansbefattningarne
utgå från allmänna indragningsstaten, minska anslaget till Svea hofrätt
med derunder lydande justitiestat med 167 kronor samt anslaget till Göta
hofrätt med derunder lydande justitiestat med 208 kronor.
Utskottet, som icke haft något att emot Kongl. Maj:ts förevarande
framställningar erinra, får, under hänvisning till det statsverkspropositionen
hilagda statsrådsprotokollet öfver justitiedepartementsärenden den 14 januari
1895 (sid. 2—6), hemställa:
a) att Riksdagen må besluta, att den nämnde¬
männen inom vissa delar af Kopparbergs län tillkom¬
mande ersättning för extra grufvedrängshjelpens upp¬
hörande och för indragna räntor samt den nämndemännen
i Bohuslän jemlikt kongl. brefvet den 1 april 1789 till¬
kommande lön af kronan skola upphöra; dock att nu¬
varande innehafvare af dessa ersättnings- och lönebelopp
varda under nu löpande tjenstetid vid sin rätt bibe-
hållne;
» b) att, under vilkor af bifall till mom. a), nämnda
ersättnings- och lönebelopp må anvisas att till nuvarande
innehafvarne af nämndemansbefattningarna utgå från
allmänna indragningsstaten och för sådant ändamål a
denna stat uppföras ett årligt anslag af 375 kronor; samt
c) att, under förutsättning af bifall till mom. a)
och b), anslaget till Svea hofrätt med derunder lydande
justitiestat samt anslaget till Göta hofrätt med derunder
lydande justitiestat må minskas, det förra med 167 kronor
och det senare med 208 kronor.
Angående 2:o. Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att, i händelse af bifall
^aTvissa^ ^ Kongl. Maj:ts särskilt aflåtna proposition (n:o 3) af den 31 december
inne- och er-1894 om Vermlands och Gotlands läns skiljande från Svea hofrätts och
belopp f!-ån förläggande under Göta hofrätts domvårjo, minska anslaget till Svea hof-
anslaget till rätt med derunder lydande justitiestat med 58,894 kronor, men deremot
s™am^tiU °ka ansl;iM'et till Göta hofrätt med derunder lydande justitiestat med samma
anslaget till belopp 58,894 kronor.
Gåta hofrätt
m. in.
[4, 5.]
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
3
Sedan Riksdagen fattat beslut med anledning af förenämnda, till
lagutskottet remitterade proposition om Vermlands och Gotlands läns skil¬
jande från Svea hofrätt^ och förläggande under Göta hofrätt® domvärjo,
kommer statsutskottet att afgifva utlåtande angående ifrågavarande fram¬
ställning samt föreslå, med hvilka belopp omförmäla två anslag skola i
riksstaten för år 1896 uppföras; hvilket utskottet härmed skolat för Riksdagen
anmäla.
Fångvården.
3:o.
att
Kong].
minska
Maj:t har föreslagit Riksdagen
bestämda anslaget till fångars vård och underhåll
Angående
med minskning
belopp motsvarande de å detta anslag nu anvisade löneförmåner till direk-anslaget till
för, predikant och bevakningsbefälhafvare vid förra kronoarbetsstationen 4/ångare vård
..... -------- • j <•„ , , . . och under-
vid torra kronoarbetsstationen a håll m m
[6, 7.]
Tjurkö samt till bevakningsbefälhafvare
Borghamn, tillhopa 9,200 kronor; och
att, i händelse den af Kong]. Maj:t
framställningen om pension å allmänna
vid förra kronoarbetsstationen å Tjurkö
bestämda anslaget till fångars vård och underhåll ytterligare med belopp
motsvarande å detta anslag nu anvisade löneförmåner till kamreraren vid
nämnda station eller 1,500 kronor.
under nionde hufvudtiteln gjorda
indragningsstaten åt kamreraren
Theodor Grahl bifölles, minska
Vid bifall till dessa framställningar skulle bestämda anslaget till
fångars vård och underhåll komma att minskas med tillhopa 10,700 kronor.
I punkten 3:o under nionde hufvudtiteln har Kong]. Magt föreslagit,
att åt kamreraren Grahl måtte å allmänna indragningsstaten uppföras eu
årlig pension åt 1,200 kronor att under hans återstående lifstid utgå från
och med månaden näst efter den, i hvilken afsked ur fångvårdens tjenst
blefve honom beviljadt.
Beträffande den föreslagna minskningen i det bestämda anslaget till
fångare vård och underhåll meddelas i statsrådsprotokollet (sid. 8), att jern-
likt Kongl. Maj:ts beslut den 30 mars sistlidet år det förutvarande central¬
fängelset i Karlskrona med utgången af juli månad samma år upphört att
användas som straffängelse och förändrats till eu central tvångsarbetsanstalt,
ansedd att mottaga de tvångsarbetsfångar, Indika dittills förvarats vid krono-
arbetsstationerna å Tjurkö och Borghamn, och att i sammanhang dermed
nämnda två kronoarbetsstationer indragits.
Genom dessa åtgärder hade uppkommit eu besparing i fångvårds-
utgifterna, hvilken af fångvårdsstyrelsen beräknats uppgå till 75,000 kro-
4
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
nor årligen, hvaraf emellertid under den första tiden någon del behöfde
tagas i anspråk för pensionering åt befattningshafvande.
Utaf nämnda besparing belöpte å bestämda anslaget till fångars värd
och underhåll ett belopp af 10,700 kronor, motsvarande de å detta anslag
anvisade aflöningar till följande tjensteman, nemligen:
vid stationen å Tjurkö
till 1 direktör, lön och arfvode —....................
» » kamrerare d:o d:o .........................
» » predikant, ai’fvode..._...........................---■
» » bevakningsbefälhafvare, lön och arfvode
och vid stationen å Borghamn
till 1 bevakningsbefälhafvare, lön och arfvode
summa kronor 10,700.
Utaf dessa befattningar uppehölles vid stationernas indragning direk¬
törs- och predikantsbefattningarna vid Tjurkö samt bevakningsbefälhafvare-
befattningarna vid begge stationerna på förordnanden, hvadan de för sagde
tjenster i stat uppförde aflöningar, tillsammans 9,200 kronor, hade med
indragningen upphört att utgå och kunde från anslaget uteslutas.
Hvad deremot vidkommer innehafvaren åt den genom indragning af
kronoarbetsstationen å Tjurkö obehöfliga kamreraretjensten derstädes Theodor
Grahl, inhemtas af statsrådsprotokollet (sid. 9—12), bland annat,
att Grahl, som vore född den 15 april 1825, den 11 oktober 1878
erhållit fångvårdsstyrelsens konstitutorial å tjensten, med hvilken vore för¬
enad lön af 1,200 “ kronor och arfvode af 300 kronor äfvensom förmån af
fri bostad och vedbrand;
att Grahl, som icke vore skyldig att vid viss lefnads- och tjenste-
ålder från tjensten afgå, enligt fångvårdsstyrelsens åsigt vore berättigad att,
fortfarande från de till kronoarbetsstationen å Tjurkö anslagna medel erhålla
aflöning och vid sin höga ålder icke lämpligen kunde förflyttas till annan
tjenst vid fångvården;
att Grahl. som sedan den 8 september 1891 åtnjutit tjenstledighet
till en början för vårdande af enskilda angelägenheter och sedermera på
grund af sjukdom, för närvarande uppbure en aflöning af 2,300 kronor,
deraf 800 kronor i ersättning för mistad bostad och vedbrand;
att fångvårdsstyrelsen gjort framställning om uppförande åt Grahl ä all¬
männa indragningsstaten af pension till belopp af 2,300 kronor årligen; samt
3.500
1.500
1,200
2,000
2,500
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
5
att statskontoret hemstält, att pensionen måtte utgå med allenast ett
den fasta lönen motsvarande belopp af 1,200 kronor.
Kongl. Maj:ts förevarande framställningar har utskottet ansett lämp¬
ligen böra i ett sammanhang behandlas.
På grund af hvad i ärendet upplysts och dä beviljande af den före¬
slagna pensionen åt kamreraren Grahl skulle medföra besparing åt stats¬
verket, får utskottet, som icke heller mot Kongl. Maj:ts förevarande fram¬
ställningar i öfrigt haft någon erinran att göra, hemställa:
a) att åt kamreraren vid indragna kronoarbets-
stationen å Tjurkö Theodor Grahl må å allmänna indrag-
ningsstaten uppföras en årlig pension af 1,200 kronor, att
under hans återstående lifstid utgå från och med må¬
naden näst efter den, i hvilken afsked ur fångvårdens
tjenst varder honom beviljadt; samt
b) att bestämda anslaget till fångars vård och
underhåll må minskas dels med belopp motsvarande de
å detta anslag nu anvisade löneförmåner till direktör,
predikant och bevakningsbefälhafvare vid förra krono-
arbetsstationen å Tjurkö samt till bevakningsbefälhafvare
vid förra kronoarbetsstationen å Borghamn, tillhopa 9,200
kronor, dels ock, under vilkor af bifall till mom. a), med
1,500 kronor, motsvarande å detta anslag anvisade löne¬
förmåner till kamreraren vid förra kronoarbetsstationen
å Tjurkö.
Vid bifall till hvad utskottet i denna punkt föreslagit kommer be¬
stämda anslaget till fångars vård och underhåll, nu 511,600 kronor, att
minskas med tillhopa 10,700 kronor, eller alltså till 500,900 kronor.
bo. Kongl. Magt har vidare föreslagit Riksdagen att medgifva, dels ingående
att semester under en månad å tid, som fångvårdsstyrelsen funne lämplig, rätt till se¬
sam t med bibehållande af i stat uppförd aflöning utan afkortning finget^atjenste-
årligen åtnjutas af en hvar a stat uppförd konstituerad direktör, kamrerare män vid ri-
<>eh bevakningsbefälhafvare vid de centrala fångvård sanstalterna samt predi-
kant vid samma anstalter med undantag af predikanten vid centralfängelset minskning i
i Göteborg äfvensom efter fångvårdsstyrelsens pröfning beviljas a stat upp- anslaget S'tili
förde konstituerade föreståndare vid fängelserna inom Stockholms öfverståt-fångars vård
hållaredöme och länen till ett antal af 12 för hvarje ar, under vilkor: att oc\““'fcr'
semester icke finge åtnjutas åt tjensteman, som qvarstode i tjensten, sedan [8 och 9]
lian uppfylt vilkoren för pensions erhållande; att tjensteman, som begagnade
6
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
sig af semester, skulle, om han innehade tjenstebostad, inom denna upplåta
boningsrum till vikarien under den tid ledigheten varade; och att bevak-
ningsbefälhafvare vid central fångvårdsanstalt, som ville komma i åtnjutande
af semester, »läge att utan förhöjning i aflöningen vikariera för direktören
vid samma anstalt under den tid, denne åtnjöte dylik ledighet;
dels ock att den kostnad, som för statsverket uppkomme genom den
tjensteman vid fångvården sålunda förunnade förmån, måtte utgå af för¬
slagsanslaget till fångars vård och underhåll.
Derjemte har Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen att minska nämnda
anslag med 55,300 kronor.
Genom den i nästföregående punkt omförmälda indragning af krono-
arbetsstationerna å Tjurkö och vid Borghamn hade af fångvårdsstyrelsen
beräknats uppkomma eu besparing a 75,000 kronor, deraf 10,700 kronor
å bestämda anslaget till fångars vård och underhåll samt återstoden 64,300
kronor ä förslagsanslaget till fångars vård och underhåll.
Fångvårdsstyrelsen hade emellertid, enligt hvad departementschefen
erinrat, gjort framställning om, att eu del af sistnämnda belopp måtte få
användas för att i viss omfattning bereda tjenstemännen vid rikets fän¬
gelser förmånen af semester utan minskning af inkomster under ledig¬
heten; och hade fångvårdsstyrelsen i detta ämne anfört hufvudsakligen
följande:
För att fångvården skulle rätt handhafvas, så att icke blott expedi-
tionsgöromål och andra löpande bestyr punktligt uträttades samt säkerhet
och ordning behörigen öfvervakades, utan äfven åt den uppfostrande verk¬
samhet, som kräfdes för fångarnes förbättring, egnades den omsorg, som
vore oskiljaktig från en verklig fångvård, fordrades i synnerhet vid de
större fångvårdsanstalterna af tjenstemännen ett ihärdigt arbete och ständig
vaksamhet samt att de med oaflåtlig uppmärksamhet följde fångarm:. Der¬
för borde understundom någon hvila från tjensten nämnde tjensteman
förunnas, såvida man annars ville påräkna, att de skulle kunna bibehålla
tillräckliga krafter för sina pligters fyllande och vaket intresse för det
magtpåliggande och ofta nedstämmande arbetet till fångarnes upprättande.
Men, såsom nu vore ordnadt, funnes, om man frånsåge tillfällig ledighet,
icke någon utväg att bereda fängelsetjensteman någon verklig ledighet
från tjensten på annat sätt än att han, derest ledigheten lemnades pa
grund af styrkt sjukdom, till vikarien afstode tjenstgöringspenningarna
samt i andra fall sjelf bestrede hela kostnaden för tjenstens uppehållande.
Följden häraf vore, att fängelsetjenstemannen, hellre än att af sina knappa
inkomster vidkännas uppoffringar för nämnda ändamål, ofta öfver höfvan
ansträngde sig för att kunna utan afbrott tjenstgöra, samt till och med
7
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
vid faU af sjuklighet, som kunde höfvas genom någon tids hvila, icke
skattade sig ledighet.
l)å det vore uppenbart, att fångvården häraf blefve lidande, hade
clet länge vant styrelsens önskan, att semesterledighet utan förlust af in¬
komst måtte kunna beredas de mest ansträngde tjenstemännen vid fäng¬
hål dsanstalterna, men då sådant icke kunde ske utan kostnad för kronan,
hade styrelsen derom icke velat göra framställning, förrän styrelsen på
samma gång kunde, såsom nu vore förhållandet, påvisa besparing i andra
atseenden.
Bland de fångvårdstjenstemän, Indika i följd af den ansträngande
beskaffenheten af deras göromål vore i behof af dylik ledighet, ville sty¬
relsen i framstå rummet nämna direktörerna samt predikanterna och be-
vakningsbefälhafvarne vid de centrala fångvårdsanstalterna, hvilka samtlige
utom i öfrigt med deras tjenster följande bestyr, hade till åliggande att
med vaksamhet följa fångarnes sinnesart och inre tillstånd. Derjemte an-
såge styrelsen att, ehuru sistberörda åliggande icke i egentlig mening till-
komme kamrerarne vid nämnda anstalter, dessa tjenster i allt fall fordrade
sa ihållande arbete, att förmånen af semester äfven borde tillerkännas dem,
hvarjemte i fråga om desse tjensteman, hvilka omhänderhade all uppbörd
vid ifrågavarande anstalter, det vore önskvärdt att genom insättande i
deras ställe tid efter annan af andra personer kontrollera den ordning och
redlighet, som egnades åt uppbörden och redovisningen deraf.
Hvad anginge öfriga fängelser, hvarest förestå ndarne hade att för¬
ut0™ andra åligganden, som vid de centrala fångvårdsanstalterna vore
fördelade på direktör och bevakningsbefälhafvare, äfven ombesörja anskaf¬
fande af arbete åt fångarne och deröfver föra redovisning, så vore vid
dessa fängelser föreståndarnes göromål flerestädes, i synnerhet der större
omsättning af fångarne egde ram samt der bötes- och ransakningsfångar
förekommo i större mängd, så mödosamma, att tillfälle till semester jem¬
väl åt dem borde beredas. Härvid ansage sig styrelsen böra fästa upp¬
mät ksamheten dels derå, att i följd af de mildrade straffbestämmelser, som
genom lagen den 20 juni 1890 blifvit i fråga om vissa brott meddelade,
c?' stor de1 personel-, som enligt föregående lagstadganden skulle dömts
till straffarbete öfver två år och förty försändts till centrala straffanstalter,
numera dömdes till straff om två år och derunder och i följd deraf för¬
varades inom länens fängelser; dels ock derå att, sedan cellstraffet genom
lagen den 29 juli 1892 erhållit utsträckt tillämpning, styrelsen funnit sig
föranlåten att förordna om försändande af qvinnor, som dömts till straff¬
arbete pa lifstid eller pa viss tid öfver två är, till vissa länsfängelser för
undergående derstädes af enrumsstraffet, Styrelsen ansåge det ock blifva
8
Statsutskottets Utlåtande N:o •?.
nödvändigt att, för att bereda de i cellfängelserna på längre tid intagna
fångar mera jemn vård och systematiskt ordnadt arbete, sammanföra dylika
fångar på vissa större länsfängelser, som för ändamålet vore väl belägna.
Dylik åtgärd hade styrelsen redan i full utsträckning vidtagit med afseende
å qvinno!’, Indika skulle hallas i cell utöfver två ar, och äfven börjat till-
lämpa i fråga om andra cellfångar på tid mellan ett och två år. 1 ydligt
vore, att göroinålen vid de fängelser, som härtill användes, derigenom i
betydlig mån ökades; i följd hvaraf ock styrelsen, som hade för afsigt att,
då användningen af länsfängelserna för nu angifna ändamål blifvit ordnad,
ta o-a i öfvervägande frågan om derigenom kunde betingas ändrade aflö-
ningsvilkor för vissa cellfängelseföreståndare, nu ville framhålla behöflig-
heten deraf, att medgifvandet af semester utsträcktes derhän, att tillräckligt
antal af dessa tjensteman kunde komma i åtnjutande af nämnda förmån.
Då emellertid de förhållanden, på grund af hvilka ett fängelse
borde användas för nyss angifna ändamål, kunde undergå ändring, och
då föreståndare äfven vid andra än de större fängelserna understundom
kunde vara i verkligt behof af .semester, hade styrelsen icke ansett lämp¬
ligt att, hvad anginge fängelser af ifrågavarande slag, förmånen af se¬
mester blefve uteslutande fästad vid vissa af dessa, utan ville styrelsen före¬
slå att den bemyndigades efter pröfning årligen utdela 12 semestrar, hvar¬
dera å en månad, åt lika många föreståndare vid ifrågavarande fängelser i
Stockholms öfverståthållaredöme och rikets 24 län, men att af förutnämnde
tjensteman vid de centrala, fångvårdsanstalterna, med undantag af predi¬
kanten vid centralfängelset i Göteborg, hvilkens anställning ännu vore af
den natur, att någon semester icke borde honom tillerkännas, i öfrigt en
hvar årligen skulle ega att komma i åtnjutande af semester.
Enligt kongl. bref den 2 juli 1875 egde fångvårdens a ordinarie
stat uppförde embete- och tjensteman vid afskedstagande! undfå pension
å allmänna indragningsstaten efter i sådant hänseende för civile tjensteman
i allmänhet gällande grunder. Men då dervid icke vore stadgad någon
skyldighet att efter uppnådd pensionsålder afgå från tjensten, saknades
icke exempel derå, att fångvårdstjenstemän vid dylik hög ålder, utan att
ega i behåll tillräckliga krafter för tjenstens skötande, underlåtit att taga
afsked. För att emellertid icke sådant förfarande skulle gynnas genom
rättighet att dervid erhålla semester samt då i allt fall semester icke
syntes böra. tillkomma tjensteman, hvilka såsom berättigade till pension
kunde med bibehållande af derför stadgad lön afträda från tjensten, borde
föreskrift meddelas mot semesters åtnjutande af pensionsberättigad fängelse-
tjensteman. Vidare borde till nedbringande i någon män af semester-
kostnaderna bevakningsbefälhafvare vid central fångvårdsanstalt., vara skyldig
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
9
att utan förhöjning i aflöningen vikariera för direktören vid samma an¬
stalt under den tid denne njöte semester. Deremot ansåge styrelsen lämp¬
liga vikarier å de öfriga tjensterna icke kunna erhållas under semestrarne
mot lägre arlvode än som enligt gällande grunder, bestämda genom
kongl. brefven den 29 april 1843, den 16 februari 1864 och den 7 februari
1890, i andra fall utginge till vikarier för tjensteman vid fångvårdsanstal-
terna. Slutligen borde såsom ytterligare vilkor rörande semestrarne stadgas,
atr. fångvårdsstyrelsen skulle ega bestämma den tid af året, hvarunder
semester finge åtnjutas, äfvensom att befattningshafvande, som innehade
tjenstebostad, skulle vara skyldig att deri under honom tilldelad semester
upplåta bostadsrum åt vikarien.
Enligt sålunda föreslagna grunder skulle semesterarfvodena komma
att vid de centrala fångvårdsanstalterna utgå för direktörernas semester
med lägst 116 kronor 67 öre och högst 208 kronor 33 öre och med ena¬
handa belopp för bevakningsbefälhafvarnes semester samt med belopp vex¬
lande från 150 kronor till 191 kronor 67 öre för kamrerarnes och från
158 kronor 33 öre till 216 kronor 66 öre för predikanternas semester samt,
hvad länens fängelser anginge, med belopp från 200 kronor till 229 kronor
17 öre för semester åt direktörerna vid de stora länsfängelserna i Göteborg,
Malmö och Linköping samt i öfrigt med belopp om 175 kronor eller der¬
under för semester åt föreståndare vid annat fängelse. Med frånräknande
af de semestrar, som tills vidare kunde komma att utgå vid centralfängelset
å Norrmalm, om hvars snara indragning fångvårdsstyrelsen ämnade inom
kort inkomma med underdånig framställning, skulle, enligt hos styrelsen
gjord beräkning, hela kostnaden för de föreslagna semestrarne, utom rese¬
ersättningar till vikarierna enligt gällande resereglemente, komma att uppgå
till högst 7,416 kronor 66 öre om året; och ansåge styrelsen denna kost¬
nad liksom kostnaden för reseersättningarna, hvilka båda kostnader beräk¬
nades uppgå till sammanlagdt 9,000 kronor, böra bestridas af förslags¬
anslaget till fångars vård och underhåll.
Styrelsen hade slutligen erinrat, att, hvad anginge andra tjenste-
mannastater, ledighet från tjensten utan förlust af inkomst vore enligt
aflöningsreglementet för embete- och tjensteman samt betjente vid statens
järnvägstrafik den 23 oktober 1874 i så måtto tillerkänd tjensteinännen
vid jern vägstrafiken, att desse egde att för egna angelägenheters skötande
åtnjuta tjenstledighet under ett och samma år intill 15 dagar i samman¬
hang eller sammanräknad! 30 dagar vid olika tillfällen utan att dervid
behöfva vidkännas indragning af deri del af arfvodet, som utginge under
benämningen tjenstgöringspenningar; att semesterledighet vore medgifven
Bill. till Riksd. Blot. 1835. 4 Sami. 1 Afd. 3 Höft. 2
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
bland andra tulltjenstemännen vid lokalförvaltningen i rikets stapelstäder
enligt kongl. bref den 26 mars 1881 äfvensom biträdande läkare och
underläkare vid rikets hospital och asyler för sinnessjuka enligt beslut vid
1891 års riksdag samt tjensteman tillhörande poststaten enligt beslut vid
1894 års riksdag.
Departementchefen ansåge sig med skäl kunna biträda hvad fångvårds¬
styrelsen sålunda anfört i fråga om önskvärdheten af att åt tjenstemännen
vid de centrala fångvårdsanstalterna beredes förmånen af årlig semester
och åt tjenstemännen vid andra fängelser möjlighet att, efter fångvårds¬
styrelsens pröfning, komma i åtnjutande af liknande ledighet, allra helst
arbetet tvifvelsutan för flertalet af desse tjensteman vore så träget och
ansträngande, att billigheten bjöde att medgifva dem någon hvila från
detsamma utan minskning i löneförmånerna.
Då för ifrågavarande tjensteirmehafvare hinder ej torde möta att
med afstående af eu ringa del af aflöningen erhålla tjenstledighet, får ut¬
skottet, som befarar, att ett bifall till denna framställning skulle kunna
föranleda likartade anspråk från andra områden af statsförvaltningen, samt
dessutom ej finner tiden lämplig för att vidtaga några förändringar i
reglerade aflöningsförhållanden, vare sig dessa förändringar komma att på
dem inverka direkt eller indirekt, hemställa,
a) att Kongl. Maj:ts förevarande framställning an¬
gående beredande af semesterförmån åt vissa tjenste-
innehafvare vid fångvården ej må vinna Riksdagens
bifall.
Vid bifall härtill får utskottet hemställa,
b) att Riksdagen må minska förslagsanslaget till
fångars vård och underhåll, nu 1,114,100 kronor, med
64,300 kronor till 1,049,800 kronor.
5:o. Uti en inom Andra Kammaren väckt motion (n:o 86) har herr
Hedin föreslagit,
att Riksdagen måtte besluta upphäfvande af det i nu gällande löne-
motion. regleringsbestämmelser medgifna undantag från förbudet att på en hand
förena flere tjenstår, så att förbudet, om det funnes ej kunna göras gällande
mot nuvarande tjensteinnehafvare, åtminstone blefve gällande med hänsyn
till dem, som utnämndes eller förordnades, efter det sådan bestämmelse
blifvit utfärdad; samt
Angående
en inom 4
Andra Kärn- ~
maren väckt
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
11
att, Riksdagen, med samma förbehåll för de fall, der förbudet funnes
ej kunna utsträckas till nuvarande innehafvare af statstjenster, måtte be¬
sluta det tillägg till nuvarande löneregleringsbestämmelser, att embete- och
tjensteman ej Unge boklåda befattningar vid bolag eller andra föreningar
eller inrättningar med ekonomiskt ändamål.
öfver berörda motion kommer utskottet att framdeles afgifva ut¬
låtande; hvilket utskottet skolat redan i utlåtandet angående regleringen af
utgifterna under denna hufvudtitel för Riksdagen
anmäla.
Öfriga ordinarie anslag.
6:o. I afseende å öfriga ordinarie anslag under denna hufvudtitel Angående
har Kongl. Maj:t icke föreslagit annan förändring än att till jemnande aftfjrieansu'
hufvudtitelns slutsumma anslaget till skrifmaterialier och expenser, ved r ag
in. in., nu 64,212 kronor, måtte ökas med 25 kronor; och får utskottet
hemställa,
att samtliga de ordinarie anslagen under denna
hufvudtitel, i hvilka, förändring här ofvan icke blifvit
ifrågasatt, må i 1896 års riksstat upptagas till oför¬
ändrade belopp, dock att anslaget till skrifmaterialier och
expenser, ved in. m. må fä till beloppet jemkas i den
mån, som det för jemnande af hufvudtitelns slutsumma
kan linnas erforderligt.
Extra anslag.
7:o. Under tillstyrkan af bifall till Kong], Maj:ts derom gjorda fram- Angående
ställning hemställer utskottet, anslag till
lag byrån.
att. Riksdagen må, för fortsatt uppehållande af lag-
hyrans verksamhet, på extra stat för år 1896 anvisa
25,000 kronor.
8:o. Kongl. Maj:t har föreslagit Riksdagen att, till arfvoden åt krigs- Angående
hofrättens ordförande och militäre ledamöter, på extra stat för år 1896 arfvpden åt
anvisa 3,250 kronor. rättens frd-
Af statsrådsprotokollet (sid. 19) inhemtas, att departementschefen vid frände och
anmälan inför Kongl. Maj:t den 9 november 1894 af frågan om förordnande ledamöter
[12.]
12
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
•
af ordförande och militäre ledamöter i krigshofrätten, kvilket förordnande,
jemlikt 11 § i kongl. förordningen om krigsdomstolar och rättegången
derstädes den 11 juni 1868, borde afse tre år, räknade från början af
innevarande år, anfört, att, sedan Kongl. Maj:t i proposition till 1894 års
riksdag föreslagit Riksdagen att för år 1895 under andra hufvudtiteln å
extra stat anvisa till arfvoden åt krigshofrättens ordförande och militäre
ledamöter ett belopp af 3,250 kronor, denna framställning icke blifvit af
Riksdagen bifallen; att således några medel till dylika arfvoden icke funnes
i 1895 års riksstat uppförda; att emellertid uppenbart vore, att personer,
lämplige att bekläda ifrågavarande domarebefattningar, icke kunde på¬
räknas vara villiga att åtaga sig det dermed förenade arbete utan att
skälig ersättning derför dem bereddes; att, å andra hufvudtiteln intet an¬
slag kunde till sådan ersättning disponeras utom anslaget till extra utgifter,
men att detta anslag, i sin helhet utgörande 4,500 kronor, vore för andra
ändamål erforderligt; att deremot de å fjerde och femte hufvudtitlarne
uppförda anslag till extra utgifter ansågos kunna för år 1895 lemna till¬
gång till arfvoden åt krigshofrättens ordförande och militäre ledamöter,
samt att dessa arfvoden syntes böra bestämmas till de belopp, som i Kongl.
Maj:ts ofvanberörda proposition beräknats eller 1,000 kronor till ordföranden
och 750 kronor till en hvar af ledamöterna.
Vid sådant förhållande och med tillkännagifvande att departements¬
chefen ämnade vid anmälan af de frågor, som rörde andra hufvudtitelns
stat, göra framställning om att Kong]. Maj:t måtte föreslå 1895 års Riks¬
dag att i riksstaten för år 1896 uppföra de för fortsatt utbetalning af
dylika arfvoden erforderliga medel, hade departementschefen hemstält, att,
Kongl. Maj:t måtte bestämma, att, under år 1895 krigshofrättens ordförande
och militäre ledamöter egde åtnjuta arfvoden till belopp af, ordföranden
1,000 kronor och en hvar af de tre ledamöterna 750 kronor.
Sedan cheferna för landtförsvars- och sjöförsvarsdepartementen in¬
stämt i hvad departementschefen sålunda anfört och förklarat sig vilja hos
Kongl. Maj:t göra hemställan om anvisande för år 1895 å fjerde och femte
hufvudtitlårnes anslag till extra ut gifte)- af de för utbetalning af ofvan
omforma,lta arfvoden erforderliga medel, hade Kongl. Maj:t bifallit hvad
departementschefen i berörda, hänseende tillstyrkt.
Under hänvisning till hvad sålunda i denna fråga tillförene inför
Kongl. Maj:t förekommit, och då fjerde och femte hufvudtitlårnes anslag
till extra utgifter icke kunde beräknas för framtiden lemna tillgång till
bestridande af ifrågavarande för upprätthållande af krigshofrättens verk¬
samhet oundgängligen nödiga arfvoden eller ens böra för dylikt ändamål
fortfarande tagas i anspråk, hade departementschefen hemstält, att fram-
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
13
stallning till Riksdagen måtte göras om anvisande på extra stat för år 1896
af det för ändamålet erforderliga beloppet, 3,250 kronor.
Ehuruväl det af Kongl. Maj:t för ändamålet äskade anslag har synts
utskottet högre än som nödvändigt torde vara erforderligt, har utskottet
emellertid velat tillstyrka, att beloppet denna gång af Riksdagen beviljas,
dock att Riksdagen vid anmälan af sitt beslut i ämnet anhåller, det Kongl.
Maj:t måtte vidtaga fullständig utredning, huruvida icke bestridande af
ifrågavarande, föga omfattande göromål kunde ske medelst dagaflöning eller
på annat sätt, som medförde mindre kostnad för statsverket, och derom till
Riksdagen afgifva förslag.
Under uttalande häraf hemställer utskottet,
att Riksdagen må, till arfvoden åt krigshofrättens
ordförande och militäre ledamöter, på extra stat för år
1896 anvisa 3,250 kronor.
9:o. Kong]. Maj:t har slutligen föreslagit Riksdagen att, för upp¬
förande vid tvåa gsar betsanstalten ä Svartsjö af eu bostadsbyggnad för an¬
staltens bevakningsbefälhafvare och läkare, på extra stat för år 1896 anvisa
30,000 kronor.
Enligt hvad inhemtas af statsrådsprotokollet (sid. 20—23) hade
fångvårdsstyrelsen i skrifvelse den 28 sistlidne september hos Kongl. Maj:t
gjort framställning angående behof vet afen bostadsbyggnad för bevaknings-
befälhafvaren och läkaren vid tvångsarbetsanstalten å Svartsjö.
Dervid hade styrelsen till en början redogjort för användningen af
det anslag å 200,000 kronor, som af 1888 års Riksdag beviljades för an¬
staltens upprättande. För detta anslag hade i den gamla slottsbyggnaden
inredts 337 nattceller, uppförts 6 nya byggnader af tegel, i äldre bygg¬
nader inredts bostäder åt anstaltens predikant, kamrerare, bevaknings¬
befälhafvare jemte andre af bevakningspersonalen, vidare anskaffats ång¬
maskin med ledningar för ekonomiändamål, byggts uthus och plank-
omhägnader samt utförts dränerings- och planeringsarbeten med mera.
I betraktande särskildt af det stora antalet nya tegelbyggnader vid
anstalten och de icke obetydliga kostnader för dylika byggnader hade deri
största hushållning måst iakttagas för att få det af Riksdagen beviljade
anslaget afl räcka till för samtliga berörda, för anstalten oundgängligen
nödiga arbeten. Det antal bostäder för gifte vaktbetjente, som vid anstalten
anordnats, hade i följd häraf icke kunnat göras så stort, att det under alla
förhållanden vore tillräckligt. Vid anstalten hade hittills vant anstälde,
utom 4 underofficerare, 18 vaktkonstaplar, bland Indika så många, gifte,
de för sådane afsedde bostäderna.
Angående
bosUillsbygg-
nad vid
tvångs¬
arbetsanstal¬
ten å
Svartsjö.
[13-]
att. samtliga,
redan länge varit
tågna i
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
anspråk. Emellertid hade vaktkonstapelsstyrkan befunnits för knapp för
anstalten, der eu stor del arbeten förekomma utom anstaltens inhägnade
område; och det vore förty nödigt att, sedan centralfängelset i Karlskrona
förändrats till tvångsarbetsanstalt och det visat sig, att vaktkonstapelsantalet
derstädes kunde i någon mån minskas, derifrån öfverflytta sex å stat upp¬
förde vaktkonstapelslöner till tvångsarbetsanstalten å Svartsjö, hvarigenom
antalet konstaplar vid denna senare anstalt komme att uppgå till 24, Då
det icke vore möjligt för vaktkonstaplarne å Svartsjö att få hyra bostäder
på ett med tjenstgöringen förenligt afstånd från anstalten, så hade hittills
vid valet af vaktkonstaplar företräde måst lemnas åt ogifte; och blefve det
vid omförm älta ökning af vaktkonstapelsstyrkan derstädes nödigt så ordna,
att de gifte bland de vaktkonstaplar vid anstalten i Karlskrona, som kunde
der undvaras, förflyttades till sådan fångvårdsanstalt, der tillfälle funnes
att hyra bostad, och att åter derifrån uttoges ogifte vaktkonstaplar för
tvångsarbetsanstalten å Svartsjö. Dervid komme åt 4 sålunda från Karls¬
krona förflyttade gifte konstaplar att lemnas hyresersättning jemlikt kongl.
brefvet den 30 maj 1890 med 150 kronor till hvarje eller tillhopa 600
kronor årligen, hvilken utgift varit statsverket besparad, om bostäder fun¬
nits vid tvångsarbetsanstalten å Svartsjö. Äfvenså blefve det, i fall icke
ökadt- antal bostäder åt gifte vaktbetjente kunde vid Svartsjö beredas,
framdeles nödigt att åt vaktbetjente derstädes, som inginge äktenskap,
bevilja transport till annan fångvårdsanstalt, der tillfälle funnes att hyra
bostad. Det kunde dock icke vara, annat än skadligt för tvångsarbets¬
anstalten å Svartsjö, som endast hade att disponera 11 lägenheter för gifte
konstaplar, att större antalet af dess vaktbetjente måste i brist på bostäder
lefva ogifte, och samma brist komme äfven att utgöra ett hinder för an¬
stalten icke blott att fritt välja för densamma passande konstaplar utan
äfven understundom att der bibehålla dugliga sådana. Det hade derför
synts styrelsen vara en angelägenhet af synnerlig vigt, att någon anordning
vidtoges för att der bereda större antal bostadslägenheter för gifte vakt¬
konstaplar.
I sammanhang med berörda bostadsfråga förekomme emellertid äfven
eu annan dylik. I skrifvelse den 7 april 1891 hade styrelsen rörande sjuk¬
vården vid Svartsjö meddelat, att aftal visserligen kunde träffas med den
närmast anstalten, vid Drottningholm, på ett afstånd af 1,9 mil boende
läkaren att eu å två gånger i veckan besöka anstalten och att dessutom,
när helst hans närvaro i följd af sjukdomsfall erfordrades, på kallelse der
infinna sig, men derjemte på samma gång erinrat, hurusom erfarenheten
vid kronoarbetsstationep å Tjurkö visat, att en anstalt af ifrågavarande
slag icke kunde vara betjent med dylik anordning. Vid nämnda station,
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
15
der Jakare vården utöfvades på ofvan angifna satt af en i Karlskrona bosatt
läkaie, hvilken för inställelse vid stationen både att tillryggalägga närmare
eu timmes ångbåtsfärd, hade nemligen det oskicket inrotat sig, att krono-
arbetskarlarne sökte genom föregifna sjukdomsfall sjelfsvåldigt undandraga
sig att arbeta. Då emellertid läkarens inställelse' vid hvarje sådant fall
icke skäligen kunde fordras och jemväl mången gång af mellankommande
hinder omöjliggjordes, hade det ofta, mast blifva beroende på stations-
befälet att bedöma, huruvida uppgifvet sjukdomsfall borde medföra be¬
frielse från arbete. Deraf åter hade följden blifvit, att såväl de misstag,
hvilka dervid af bristande insigt kunde begås, som öfver hufvud hvarje vägran
af arbetsbefrielse alstrat ovilja och bitterhet mot befälet samt föranledt
allvarsamma oordningar. Styrelsen hade derför— med åberopande dels deraf,
att Kongl. Maj:t, i anledning af hvad sålunda vid stationen Tjurkö före¬
kommit, medgifvit, att till läkare, som der bosatte sig, och åt hvilken
bostad af arbetsentreprenören bestodes, finge af fångvården utbetalas ett
årligt arfvode af 2,000 kronor, och dels deraf att i allt fall den utgift,
som anstalten å Svartsjö skulle hafva att vidkännas för sjukvårdens bestri¬
dande genom en på längre afstånd derifrån boende läkare, säkerligen skulle
komma att, med inräkning af resekostnaderna, öfverstiga 1,500 kronor om
året uttalat sig för önskvärdheten deraf, att jemväl vid anstalten å Svartsjö
läkare måtte finnas att på platsen dagligen tillgå. För vinnande af detta
mål hade styrelsen föreslagit arfvode åt läkaren vid anstalten samt, enär
bostad icke kunde åt honom anordnas, ett årligt hyresbidrag af 300 kronor;
och hade detta förslag af Kongl. Maj* bifallits enligt bref deri 15 maj 189L
Någon egentlig svårighet för läkaren vid Svartsjö att erhålla bo¬
ningsrum hade hittills icke mött, enär såväl de personer, hvilka varit
förordnade å denna befattning, som jemväl bevakningsbefälhafvaren, åt
hvilken tjenstebostad anvisats, varit ogifte, och således en del af nämnda
bostad kunnat upplåtas åt läkaren. Men då i allt fall ett sådant förhål¬
lande vore tillfälligt och någon säkerhet icke funnes derför, att i anstaltens
närhet passande bostad vid behof stode att hyra ens för ogift läkare, samt
ännu. mindre någon passande bostad kunde der påräknas för läkare med
familj, vore det påtagligt, att saknaden af tjenstebostad för läkaren skulle
medföra svårighet att för denna befattning förvärfva och bibehålla duglig
person, liksom äfven att anstalten kunde blifva lidande genom att få sin
läka i e boende pa större afstånd tran anstalten, än som med dennas intresse
vore förenligt; i hvilket afseende styrelsen meddelat, att, sa vida icke .än¬
dring i nu påvisade förhållande kunde vinnas, anstalten icke kunde påräkna
att få behålla sin nuvarande läkare, enär lian, såsom nyligen gift, vore i
behof af ökadt bostadsutrymme.
16
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
I fråga om sättet för afhjelpandet af nu omförmälta olägenheter,
hade styrelsens arkitekt, efter besök på platsen, förklarat, att den enda af
byggnaderna, som det kunde ifrågakomma att påbygga för nu nämnda
ändamål, icke i följd af grundens beskaffenhet lämpade sig för en dylik
åtgärd. Deremot läte sig samma byggnad, hvilken, ehuru dertill icke
passande, anvisats till bostad åt bevakningsbefälhafvaren, genom någon
ändring af rummen för en beräknad kostnad af 1,200 kronor, lämpligen
anordnas till bostäder för 4 vaktkonstapelsfamiljer. 1 anledning häraf och
då vid eu blifvande nybyggnad det skulle varda både dyrare och mindre
lämpligt att sammanföra läkarebostad och vaktkonstapelsbostäder i samma
byggnad, hade styrelsen, i likhet med hvad arkitekten föreslagit, ansett, att
den föreliggande frågan bäst kunde lösas på det sätt, att den nuvarande
bevakningsbefälhafvarebyggnaden användes till bostäder åt vaktkonstaplar
och en ny byggnad uppfördes åt läkaren och bevakningsbefälhafvaren vid
anstalten. Kostnaden för eu dylik byggnad, af trä i två våningar och
inredd med kök, sal och derjemte ett rum för hvardera tjenstemannen i
Hedra våningen och sofrum med skilda uppgångar för begges familjer i
den öfra våningen, skulle enligt uppgjord förslagsberäkning uppgå till
30,000 kronor, hvilken summa med endast något mer än 4,000 kronor
öfverstege det kapital, som, efter eu räntefot af 3 V2 procent, skulle er¬
fordras för bestridande af de kostnader, tillsammans 900 kronor, som
fångvården nu måste vidkännes för hyresersättning åt läkaren och åt 4
gifte vaktkonstaplar, hvilka, såsom ofvan vore närnndt, i brist af erforder¬
liga bostäder vid Svartsjö, måste anställas vid annan fångvårdsanstalt.
På grund af hvad sålunda anförts och med förmälan att styrelsen
beträffande den nuvarande bevakningsbefälhafvarebyggnadens inredning till
bostäder för vaktkonstaplar ämnade göra särskild framställning om an¬
visande i enlighet med 1890 års Riksdags medgifvande af dertill erforder¬
ligt belopp af de besparingar, som under sistlidet eller innevarande år
komme att uppstå å förslagsanslaget till fångars vård och underhåll, hade
styrelsen hemstält, att till Riksdagen måtte göras framställning om anslag
till uppförande af en bostadsbyggnad åt läkaren och bevakningsbefälhafvaren
vid Svartsjö.
Den af fångvårdsstyrelsen sålunda gjorda framställning har departe¬
mentschefen, med hänsyn till de skäl styrelsen till stöd för densamma
anfört, ansett sig böra biträda.
Kongl. Maj:ts förevarande framställning har utskottet icke funnit
sig kunna oförändrad tillstyrka. Da någon större sjuklighet, såvidt för
utskottet är bekant, icke visat sig vara vid tvångsarbetsanstalten å Svart¬
sjö rådande, har det icke synts utskottet nödvändigt att anställa särskild
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
17
der bosatt läkare, helst inom ett afstånd af 1,9 mil från anstalten läkare
tinnes att tillgå. Den hufvudsakliga anledningen till anställande af en
särskild, vid anstalten boende läkare bär i statsrådsprotokollet uppgifvits
vara, att läkaren skulle vid af arbetsfångarne falskligen föregifna sjuk¬
domsfall medverka till upprätthållande af disciplinen inom anstalten.
Skulle med hänsyn härtill särskild läkare för anstalten framdeles visa sig
nödvändig, synes hinder ej böra möta att besätta läkarebefattningen, som
icke torde kunna anses vara annat än en öfvergångsplats, med en yngre
läkare, för hvilken bostad synes kunna utan särskild!; anslag anordnas inom
vid anstalten befintliga byggnader.
Vid sådant förhållande och då för bevakningsbefälhafvaren redan finnes
bostad vid anstalten inredd, är uppförande af den föreslagna, enligt ut¬
skottets åsigt alltför kostsamma nybyggnaden obehöflig. För de fyra gifta
vaktkonstaplar, åt hvilka enligt Kongl. Maj:ts förslag bostad skulle inredas
i bevakningsbefälhafvarens nuvarande boställsrum, synes eu ny byggnad
kunna i stället för långt billigare pris och för högst omkring en tredjedel
af det nu föreslagna kostnadsbeloppet kunna uppföras, helst om dervid
tvångsarbetsfångarnes arbetskraft användes i större utsträckning än som
vid uppförande af den utaf Kongl. Maj:t nu föreslagna nybyggnaden blifvit
beräknad. Vid det förhållande att 1890 års Riksdag medgifvit, att, om och
i den mån besparingar uppstode å förslagsanslaget till fångars vård och
underhåll, å samma förslagsanslag finge utanordnas medel till anskaffande
af de ytterligare bostadslägenheter, som för den vid fångvårdsinrättningarna
anstälda. bevakningspersona.l pröfvades nödiga och kunna i kronans redan
befintliga hus och utan ny byggnad bei'edas, anser sig utskottet böra till¬
styrka, att i detta särskilda fall för beredande af bostad åt ifrågavarande
fyra vaktkonstaplar besparingar å detta anslag må användas, äfven om så¬
dant ej kan ske utan uppförande af ny byggnad.
Utskottet hemställer derför,
att Kong]. Maj:ts förevarande framställning må
på det sätt bifallas, att Riksdagen medgifver att af be¬
sparingar, som må uppkomma å förslagsanslaget till
fångars vård och underhåll, må i detta särskilda fall
utanordnas det belopp, som kan befinnas nödigt för
uppförande af eu ny byggnad åt fyra gifta vaktkonstaplar
vid Svartsjö tvångsarbetsanstalt, dock högst 10,000 kronor.
Stockholm den 8 februari 1895.
På statsutskottets vägnar:
GUSTAF SPARRE.
Bih. till Uiksd. Prat. 1833. 4 Sami. I Afd. 3 Höft.
3
18
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
Keservation:
vid punkt 8 (ang. arfvoden åt krigshofrättens ordförande och mili¬
täre ledamöter):
af herrar G. Sparre och H. P. P. Tamm mot en del af utskottets
motivering.
Hr S. von Frusen har begärt få antecknadt, att han icke deltagit i
förestående hufvudtitels behandling inom utskottet.
BILAGOR.
20
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
Bil.
Tabell öfver ordinarie anslagen under
S:a
1895 års
riksstat
anslår:
|
|
Anvisning
i kontant.
|
|
Kronor.
|
Ö.
|
17,000
|
_
|
35,800
|
—
|
6,000
|
—
|
162,700
|
—
|
18,800
|
—
|
134,000
|
—
|
626,354
|
—
|
514,521
|
—
|
208,713
|
|
11,100
|
—
|
55,000
|
—
|
1,780,200
|
|
1
1
84,000
|
I
|
12,000
|
—
|
18,000
|
—
|
135,000
|
—
|
64,212
|
—
|
4,500
|
—
|
3,887,900
|
—
|
Justitie
Departementschefen------------------------------............;.......................................- -..........
Departementets afdelning af Kongl. Maj:ts kansli..................................-........-......
Departementschefens ombud för tillsyn öfver skrifters allmängörande, förslagsanslag..
Högsta domstolen.................-.........-..........................................................- -......-
Justitiekanslersexpeditionen---------------------------------------------------- -............------------------
Nedre j ustitierevisionen__________________________ v.....—.....................................................
Svea hofrätt med derunder lydande justitiestat.* Nuvarande belopp------------------------
Minskas genom upphörande af den nämndemännen inom vissa delar af Kopparbergs län
Göta hofrätt med derunder lydande justitiestat.* Nuvarande belopp.............-.........-
Minskas genom upphörande af den nämndemännen i Bohuslän tillkommande lön af
Hofrätten öfver Skåne och Blekinge med derunder lydande justitiestat..............-.....-
IJrigshofrätten...............~.....................................................................................
Alderstillägg, förslagsanslag..................................................................................
Fångvården:
Fångvårdsstyrelsen...........................................................................................
Fångars vård och underhåll:
Bestämdt anslag. Nuvarande belopp--------------------------------------------------------
Minskas dels med lönebeloppen till direktör, predikant och bevakningsbefälhaf-
till bevakningsbefälhafvaren vid förra kronoarbetsstationen å Borghamn-----.
dels med aflöningen för kamereraren vid förra kronoarbetsstationen å
Förslagsanslag. Nuvarande belopp..........................................................-......--
Minskas med-----------------------------------------------------------------------.......................
Alderstillägg för en del vid fångvårdsstyrelsen och fångvården anstälde embets- och
Vård och underhåll af läns- och kronohäkten, reservationsanslag............................
Ersättning åt personer, menigheter och allmänna inrättningar för dem genom nya
Medikolegala besigtningar, förslagsanslag..........................................—..................
Rese- och traktamentspenningar, förslagsanslag.......................................................
Ersättning åt domare, vittnen och parter, förslagsanslag ...................................-.....
Skrifmaterialier och expenser, ved m. m., förslagsanslag. Nuvarande belopp..............
Ökas för jemnande af hufvudtitelns slutsumma med--------------------3.......................
Extra utgifter, reservationsanslag..........................................................-................
Öfver ifrågasatt ytterligare ändring i detta anslags belopp kommer utskottet att framdeles afgifva utlåtande.
Statsutskottets Utlåtande N;o 3.
21
Mtt. A.
riksstatens Andra hufvudtitel.
departementet.
............................. ................ ...................-.............-......................... 626,354
tillkommande ersättning för extra grufvedrängshjelperi och för indragna räntor 167
kronan.
514,521
208
.................................................................... Slum¬
rare vid förra kronoarbetsstationen å Tjurkö samt
........................................................... 9,200: —
Tjurkö----------------------------------------------- 1,500: — 10,700: —
59,500: —
1,114,100
64,300
500,900: —
1,049,800: —
tjensteman, förslagsanslag..................................................
träff] agens införande frångångna bötesandelar, förslagsanslag
,550,700
65.000
30.000
64,212:
25:
Förslag till
blifvande
riksstat:
|
Anvisning
i kontant.
|
|
Kronor.
|
»•
|
17,000
|
|
35,800
|
—
|
6,000
|
-J
|
162,700
|
|
18,800
|
—
|
134,000
|
—
|
626,187
|
|
514,313
|
|
208,713
|
—
|
11,100
|
|
55,000
|
|
1.705,200
|
|
84,000
|
—
|
12,000
|
—
|
18,000
|
—
|
135,000
|
—
|
64,237
|
_
|
4,500
|
—
|
Summa | 3,812,550 |—!
Statsutskottets Utlåtande N:o 3.
Bil. Litt. B.
Tabell öfver extra ordinarie anslagen under riksstatens
Andr a hufvud ti tel.
|
Kronor.
|
Ö.
|
Justitiedepartementet.
|
|
|
För fortsatt uppehållande af lagbyråns verksamhet ...... .............
Till arfvoden åt krigshofrättens ordförande och militäre ledamöter
|
25,000
|
—
|
3,250
|
—
|
Summa
|
28,250
|
—
|
Stockholm 1895. Kung!. Boktryokeriet. P. Å. Norstedt & Söner.