'
6
Statsutskottets Utlåtande N:o 67.
N:o 67.
Ank. till Rifesd. kansli den 20 april 1893, kl. 4 e. m.
Utlåtande, i anledning af väckt motion om beviljande af år¬
ligt bidrag till bekostande af en isbrytare för Stockholms
skärgård och Mälarens större segelleder.
(2:a U. A.)
I en inom Andra Kammaren väckt motion (n:o 198) har herr Aug.
Bokström, med hvilken 10 andra ledamöter af kammaren instämt, före¬
slagit,
att Riksdagen — under förutsättning och vilkor, att Stockholms
stadsfullmägtige inom instundande juni månads utgång beslöte sig för
att på Stockholms kommuns bekostnad anskaffa ett för isbrytning i
Stockholms skärgårds och Mälarens större segelleder afsedt ångfartyg
af minst de dimensioner och den maskinkraft, som föreslagits i öfver-
direktören m. m. G. W. Svenssons den 9 juli 1892 till Stockholms stads
drätselnämnds första afdelning afgifna utlåtande, och förklarade sig vil¬
lige att bestrida hälften af de till 28,000 kronor beräknade årskostnader
för ett sådant fartyg — ville från och med år 1894 och sedermera år-
ligen, så länge isbrytning med ett sådant fartyg på Stockholms kom¬
muns föranstaltande i Stockholms skärgårds och Mälarens vigtigaste
trafikleder ombesörjdes, till bestridande af den andra hälften af nämnda
årskostnad, dock icke till högre belopp årligen än 14,000 kronor, å
riksstaten anvisa nödiga medel, som finge till Stockholms kommun år¬
Statsutskottets Utlåtande N:o 67.
1
ligen utbetalas, sedan, på sätt Kongl. Maj:t kunde finna skäligt be¬
stämma, styrkt blifvit, till hvilket belopp nämnda årskostnad uppgått.
Till stöd för sitt förslag har motionären anfört följande.
Den utveckling i industri och handel, som vår tid bevittnat, be¬
rodde helt säkert i icke oväsentlig mån på den lättnad i samfärdsmed-
len, som tillvägabragts inom de särskilda kulturländerna och i de inter¬
nationella förbindelserna. För främjande af denna utveckling hade äfven
vårt land underkastat sig betydande uppoffringar. Ett snart fullbor-
dadt stambanenät, upptagande vid 1891 års slut en sammanlagd ut¬
sträckning af 2,742 kilometer och representerande en anläggningskost¬
nad å 274 millioner kronor, förenade nu med hvarandra landets mest
skilda delar, och till enskilda jernvägsanläggningar hade vid nämnda
tidpunkt af allmänna medel anvisats 3,952,500 kronor såsom anslag
utan återbetalningsskyldighet och såsom lån 54,764,000 kronor, kör
att jemväl öfvervinna eu del svårigheter i samfärdseln, som icke med
nyssnämnda medel kunnat betvingas, hade jemväl andra åtgärder vid¬
tagits. Så hade Riksdagen icke allenast anvisat ett belopp af 146,300
kronor till ett isbrytarefartyg för uppehållande af trafiken emellan Oland
och fastlandet, utan äfven pålagt statsverket hela kostnaden för detta
fartygs drift och underhåll, eller 10,000 till 15,000 kronor om året.
Vestkustens behof af en isbrytare under den tid af året fiskebedriften
derstädes påginge, hade ock blifvit i viss mån beaktadt, derigenom att
en kanonbåt, Svensksund, blifvit för kongl. flottans räkning byggd med
särskildt fästadt afseende å jemväl nämnda behofs tillgodoseende.
För uppehållandet och utvidgandet af vårt lands förbindelser med
kontinenten vore i allmänhet i mån af behof sörjdt genom af staten
understödda ångbåtsförbindelser, men hvad särskildt anginge våra för¬
bindelser vintertiden med vårt grannland k inland, så lemnade de ännu
åtskilligt öfrigt att önska.
Finska staten hade emellertid, sedan densamma inlöst den vid
Hängd utmynnande jernbanan, genom anskaffandet för en kostnad af
400,000 mark af eu kraftig isbrytare gjort hvad på de finska myndig¬
heterna ankommit för möjliggörande vintertiden af den gods- och per¬
sontrafik, som öster ifrån naturligen sökte sig väg till och öfver vårt
land, men hvad som från svensk sida gjorts för att emottaga denna
trafik inskränkte sig till den isbrytning i Stockholms skärgård, som
på föranstaltande af Stockholms kommun under senare åren blifvit för¬
medelst några svaga bogscrbåtar verkstäld.
Om än dessa från svensk sida vidtagna åtgärder kunde hafva under
blidvintrar nödtorftigt fy It sitt ändamål, så både de likväl under medel-
& Statsutskottets Utlåtande N:o 67.
starka ock starka vintrar visat sig alldeles otillräckliga och den sjelf-
klara följden deraf hade ock blifvit, att ofvannämnda för vårt land
naturligt och värdefulla trafik måst söka sig andra vägar förmedelst fram-
tvungna direkta förbindelser emellan Finland och Köpenhamn.
Visserligen hade under år 1888 förslag blifvit hos stadsfullmägtige
i Stockholm väckt om byggande för Stockholms kommuns räkning af
ett fullt tidsenligt isbrytarefartyg, som skulle tillgodose ofvannämnda
behof^ men detta förslag hade allt hitintills blifvit undanskjutet, huf-
vudsakligast på grund af de afsevärda kostnader, som vore förknippade
med dess anskaffande och trafikens bedrifvande. Någon anledning till
det antagande, att Stockholms kommun skulle vilja undandraga sig de
uppoffringar, som af densamma rimligtvis kunde begäras, för att dess
intressen i och för berörda trafiks uppehållande blefve tillgodosedda,
funnes icke, men då anskaffandet af ett lämpligt isbrytarefartyg, som
kunde tillgodose behofvet af isbrytning i såväl Saltsjöns som Mälarens
vigtigaste farleder, obestridligen hade en allmännare betydelse med
hänsyn såväl till postförbindelsen och den trafik, som genom isbryt¬
ningen måste tillföras statens jernvägar, som äfven till de derigenom
lättade sjökommunikationerna vintertiden mellan de i södra delen af
Östersjön belägna orter, särskildt Gotland, hvars produkter i icke ovä¬
sentlig man afsättes öfver Stockholm, och Mälardalens områden, livilka
likaledes med hufvud staden stode i liflig handelsgemenskap, så syntes
icke heller kunna med fog begäras, att Stockholms kommun ensam
skulle påtaga. sig hela den för fartygets anskaffning, underhåll och
drift erforderliga kostnaden.
Att isbrytningen i Stockholms skärgård verkligen egde en allmän¬
nare betydelse, vore ock af Kongl. Maj:t erkändt. Från den under
Kongl. Maj:ts disposition stående handels- och sjöfartsfonden vore nem¬
ligen såsom bidrag till kostnaderna för den isbrytning, som derstädes
under åren 1879—1892 på föranstaltande åt Stockholms kommun verk¬
stälts, och som i sin helhet under dessa 14 år utgjort 95,881 kronor,
anvisade tillsammans 33,326 kronor 95 öre, eller i medeltal 4,165 kro¬
nor 87 öre under de år, då sådant bidrag enligt gifna bestämmelser
utgått.
Enligt den utredning, som blifvit på uppdrag af Stockholms stads
drätselnämnd genom hamnkaptenen Fing. von Sydow och öfverdirektören
G. W. Svensson förebragt. beträffande beskaffenheten af och kostnaden
för ett ändamålsenligt isbrytarefartyg, hade tillverkningskostnaden för
ett sådant fartyg ansetts kunna inskränkas till omkring 150,000 kronor,
och hade de årliga kostnaderna beräknats sålunda:
Statsutskottets Utlåtande N:o 67. 9
Ränta och amortering, efter 4 procent ränta och l3/* procent amor¬
tering, .............................................................................. kr. 8,800: —
Bränsle, 90 dagar å 12 timmar = 1,080 timmar å
6 hl. • 6,480 hl. å 1,20................ » 7,816: —
Aflöningar och kosthållning ......................................... » 6,500: —
Konsumtionsartiklar ...................................................... » 1,000: —
Underhåll, reparation och afsättning till ångpannor » 3,000: —
Förvaltningskostnader och diverse ......... »_884: —
Summa kr. 28,000: —
Då det emellertid vore att befara, att förberörda förslag om ett
isbrytarefartygs anskaffande, som vore afstyrkt af Stockholms drätsel¬
nämnd, hvilken af finansiella skäl ej funnit lämpligt, att Stockholms
kommun påtoge sig kostnaden för detta fartygs anskaffande och drift,
skulle i brist på erforderligt understöd från det allmännas sida helt och
hållet förfalla, och då, enligt motionärens förmenande, sjötrafiken genom
Stockholms skärgårds och Mälarens vigtigaste trafikleder äfven vinter¬
tiden vore af den betydelse, att densamma borde vara väl förtjent af
det understöd, som för dess uppehållande vore oundgängligen behöfligt
och som i andra former och särskildt genom frikostiga anslag till kom-
munikationsanstalternas förbättrande i öfrigt kommit så många andra
delar af vårt land till godo, hade motionären väckt förevarande förslag.
Beträffande det läge, hvari den hos Stockholms stadsfullmägtige
väckta frågan om anskaffande af ett tidseuligt isbry tarf artyg för när¬
varande befinner sig, får utskottet meddela,
att, efter det beredningsutskottet till drätselnämndens första afdel¬
ning återremitterat ärendet och afdelningen inkommit med nytt utlå¬
tande, särskilde sakkunnige på anmodan af beredningsutskottet tagit i
öfvervägande frågan om den lämpligaste beskaffenheten af ett isbrytare-
fartyg för hufvudstaden och dervid i den 6 sistlidne februari afgifvet
yttrande enhälligt kommit till det resultat, att fartyget borde få den
största bredd, som möjligheten att föra detsamma genom slussen med-
gåfve och en maskinstyrka af 700 indikerade hästkrafter, samt att ett
dylikt fartyg kunde erhållas för omkring 225,000 kronor;
att beredningsutskottet härefter tillsatt en komité af fem personer
för frågans närmare utredning;
att hamnkaptenen von Sydow, på anmodan af denna komité, upp¬
gjort och den 4 nästlidne mars öfverlemnat följande approximativa be¬
räkning öfver årskostnaden af en isbrytare med eu ångmaskin af 700
Bih. till Riksd. Prot. 1893. 4 Kami. 1 Afd. 50 lläft. 2
10
Statsutskottets Utlåtande N:o 67.
indikerade hästkrafter och den största bredd och djupgående, som
möjligheten att föra fartyget genom slussen medgåfve:
Ränta och amortering å kronor 225,000: — efter 4
procents ränta och 1% procents amortering ..... kronor 13,000: —
Bränsle, 950 timmar å 700 kg = 665 ton å 16 kronor » 10,640: —
Aflöning och kosthållning i fem månader................... » 7,525: —
Konsumtionsartiklar............................................................... » 1,000: —
Underhåll och ångpannefond ........................................... » 4,000: —
Assurans Va procent per månad å kronor 225,000: —
under 5 månader ........................................................ » 5,625: —
Diverse..................................................................................... » 210: —
Summa kronor 42,000: —
dock att, enär omkostnaderna under medelstarka och milda vintrar
vore något mindre, årsomkostnaderna i medeltal kunde beräknas till
35,000 kronor;
att handels- och sjöfartsnämnden, på framställning af berednings¬
utskottet, huruvida nämnden tillstyrkte anskaffandet för kommunens
räkning af ett fartyg af sist omförmälda slag, under förutsättning att
staten bestrede halfva årskostnaden, i utlåtande af den 27 nästlidne
mars uttalat sig till förmån för detta förslag; samt
att frågan fortfarande är beroende på ofvan omförmälda komités
utredning.
Ehuru det gifvetvis i främsta rummet måste vara en Stockholms
kommuns angelägenhet att ombesörja isbrytningen i Stockholms skär¬
gård och i Mälaren, vill utskottet icke förneka, att denna isbrytning,
åtminstone hvad Stockholms skärgård angår, under vissa förhållanden
kan vara af den allmänna betydelse, att staten bör understödja före¬
taget; och, på sätt motionären erinrat, har detta äfven erkänts från
det allmännas sida, i det att nemligen bidrag från handels- och sjöfarts¬
fonden under en följd af år lemnats till kommunen för dylik isbrytnings
verkställande. I det outredda skick, hvari frågan om anskaffande af
en tidsenlig isbrytare för kommunens räkning nu befinner sig, kan
utskottet emellertid så mycket mindre tillstyrka någon åtgärd i mo¬
tionens rigtning, som Kongl. Maj:t, derest omständigheterna finnas böra
dertill föranleda, fortfarande såsom hittills lärer kunna från handels-
och sjöfartsfonden anvisa skäligt bidrag till isbrytningens utförande.
Statsutskottets Utlåtande N:o 67.
11
På grund
Stockholm
tf hvad nu blifvit anfördt får utskottet hemställa,
att herr Bokströms förevarande motion icke må
till någon Riksdagens åtgärd föranleda.
den 20 april 1893.
På statsutskottets vägnar:
GUSTAF SPARRE.