Statsutskottets Utlåtande N:o 23.
11
N:o 23.
Ank. till Eiksd. kansli den 24 febr. 1893, kl. 5 e. m.
Utlåtande, i anledning af Kongl. Maj:ts i statsverksproposi¬
tionen gjorda framställningar om anslag dels till nya
byggnader vid statens jernvägstrafik, dels ock till rörlig
materiel vid statens redan trafikerade jernvägar.
(R. A.)
I statsverkspropositionen bär Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen att
för år 1894 anvisa dels å riksstatens sjette hufvudtitel, till utförande
af nya byggnader och anläggningar vid statens jernvägstrafik, 500,000
kronor och dels å riksstaten utom hufvudtitlarna, till anskaffande af ny
rörlig materiel vid statens redan trafikerade jernvägar, likaledes 500,000
kronor.
Af det vid ofvan berörda proposition fogade statsrådsprotokoll öfver
civilärenden den 14 sistlidne januari inhemtas, att jernvägsstyrelsen i
skrifvelse af den 14 december 1892 hos Kongl. Maj:t hemstält om ett
anslag för år 1894 af 500,000 kronor för nya byggnader och anlägg¬
ningar, att användas på följande sätt:
12
Statsutskottets Utlåtande N:o 23.
Beräknad kostnad.
Linien Sparr eholm—Flen: bidrag till anläggning
af en station vid Skeboqvarn, afsedd dels för ortens
trafik, dels ock för erhållande af en mötesplats för tåg kr.
Linköping: uppförande af eu byggnad, afsedd för
ilgods förvaring och expedierande ................................. »
Syo,: uppförande af en byggnad, afsedd till bo¬
stad åt en stationskarl, hvilkens i stationshuset befint¬
liga boställslägenhet vore behöflig för utvidgning af
expeditionslokalerna .............................................................. »
Malmö: uppförande af stängsel kring bangården »
Sundsvall: uppförande af en byggnad, innehållande
lokaler för förråd och öfverliggningsrum för tågper¬
sonal äfvensom bostäder för lokomotivförareförman,
vagnförman och förrådsvakt ............................................... »
Anm. Ofvan angifna byggnader och anlägg¬
ningar funnes upptagna i styrelsens den 14 de¬
cember 1891 afgifna underdåniga skrifvelse, i
hvilken styrelsen uppgifvit behofvet af anslag
till nya byggnader och anläggningar m. in. för
år 1893, men hvilkas utförande måst, på grund
af gjord nedsättning af den begärda anslagssum¬
man, uppskjutas.
Stockholms norra station: fullbordande af det i för¬
slaget för 1893 med belopp af 110,000 kronor upp¬
tagna godsexpeditionshuset .................................................. »
Tomteboda: fortsättning af uppförandet af den i
förslaget för 1893 med belopp af 30,000 kronor
upptagna verkstadsbyggnaden med tillhörande spår¬
läggning samt anskaffning af derför erforderlig mark »
Stockholms södra station: uppförande af en lastkaj
för lastning och lossning af boskap m. m. utom den
der befintliga men otillräckliga ......................................... i»
Södertelje: uppförande af en lastkaj för lastning
och lossning af boskap, gods in. in., som stationen
för närvarande saknade ...................................................... »
Kilsmo: utläggning af ett stickspår för utvidgning
af stationens nu otillräckliga spårsystem ........................ )>
18,000:
10,000:
3,000:
10,000:
31,800:
35,000:
100,000:
2,800:
1,000:
3,400:
Transport kr. 215,000: —
Statsutskottets Utlåtande N:o 23.
13
Transport kr.
Göteborg: tillbyggnad af stationshuset för utvidg¬
ning af resgodslokalen............................................................ »
Antalet till stationen med bantåg ankomna
resande, som 1870 uppgick till 259,4 i medeltal
per dag och 1880 till 363,6, hade 1891 ökats till
529, till följd hvaraf lokalen för ankommande
resgods numera vore alldeles otillräcklig.
D:o: utvidgning af spårsystemet vid Göteborgs
hamnbana enligt närmare redogörelser här nedan ...... »
Herrljunga: uppförande af bostäder åt 6 stations-
karlar med jordköp, föranledt af svårigheten för sta¬
tionspersonal att kunna förskaffa sig lämpliga bostä¬
der i stationens närmaste gran skap................................... »
Rumla: tillbyggnad af godsmagasinet, erforderlig
till följd af ökad trafik vid stationen................................ »
Malmö: uppförande af ett vagnsskjul, behöfligt till
förvaring af personvagnar, hvilka städse till betydligt
antal vore uppstälda vid stationen ................................... »
Vagnsskjulet beräknades kosta 32,100 kro¬
nor, hvaraf 20,000 kronor skulle tagas från det
kontanta belopp, Malmö—Tomelilla-banan skulle
betala för anslutning med statsbanestationen i
Malmö.
Hästveda: uppförande af bostäder åt 6 stations-
karlar af samma skäl, som anförts för dylika bostäder
vid Herrljunga......................................................................... 11
Nässjö: uppförande af ett hus vid den nya loko¬
motivstallbyggnaden med öfverliggningsrum för loko¬
motivpersonal, vattentorn med flere vid lokomotivstall
behöfliga lokaler........................................................._..........
Arvika: uppförande af ett omlastningsskjul för
gods, erforderligt för inventering och omlastnig af
transiterande styckegods, hvilket till följd af bristande
utrymme icke kan försiggå i godsmagasinet............ .... »
Byvalla: nedläggning af en vagnvåg, behöflig till
följd af den från Långshyttan till stationen nyanlagda
enskilda jernvägen, som tillför statsbanan en mängd
vagnslastgods, hvilket måste vägas..................................
Transport kr.
215,000:
5,000:
94,000:
12,000:
1,200:
12,100:
9,000:
30,000:
J,000:
3,600:
383,900:
14
Statsutskottets Utlåtande N:o 23.
Transport kr
Hästbo: utläggning af ett nytt sidospår till un¬
derlättande af tågmöten vid stationen ............................ »
Söderhamns vestra station: uppförande af bostad
för en banvakt, för hvilken bostadslägenhet nu för-
hyres i staden för 250 kr. pr år..................................... »
Östavall: uppförande af bostäder för 2 stations-
karlar af enahanda skäl, som anförts för anskaffning
af bostäder vid Herrljunga ................................................ »
Erikslund: utläggning af ett nytt sidospår till
underlättande af tågmöten vid stationen........................... »
Ange: uppsättning af en fristående vattenkran
med vattenledning för underlättande af vattentagning
till lokomotiven under tågtjenst........................................ »
Östersund: nedläggning af vattenledning med brand-
poster och inledning i jernvägens hus.............................. »
Sedan vattenledning blifvit anlagd af staden,
bör denna för vinnande af ökad trygghet mot
eldfara inledas i jernvägens byggnader å stationen.
Bispgården: utläggning af ett nytt sidospår, behöf-
ligt af samma anledning som det vid Erikslund ......... »
Helgum: tillbyggnad af stationshuset för till följd
af ökad lokaltrafik å stationen erforderlig utvidgning
af expeditionslokalerna............................................................ »
Örnsköldsvik: uppförande af kolbås.......................... »
Vännäs: D:o af d:o med tillhörande spårutläggning ))
Båda platserna äro afsedda för större kol¬
upplag och i saknad af kolbås.
Fullföljande af förut påbörjade anordningar för
vexelförreglings- och förbättrade signalapparater vid en
del stationer å banleden Stockholm—Malmö
Diverse utgifter......................................
383,900:
5,800:
3,300:
5,600:
4,800:
7,000:
9,000:
3,800:
3,000
2,700
4,200
................. ))
|
50,000: —
|
................... »
|
16,900: —
|
Summa kr.
|
500,000: —
|
Vidkommande den föreslagna utvidgningen af spårsystemet vid
Göteborgs hamnbana, upplyste styrelsen, att denna utvidgning vore be¬
tingad af den stadiga ökning af trafiken å denna bana, som under de
senare åren egt rum. Medan år 1884 antalet öfver statsbanan befor¬
drade eller för befordran afsedda vagnar, som lossats och lastats vid
hamnbanan, utgjort 31,679, hade antalet år 1891 ökats till 41,844, eller
Statsutskottets Utlåtande N:o 23.
15
med nära en tredjedel. Sedan stadsfullmägtige i Göteborg inledt
underhandlingar med styrelsen om dels hamnbanans fortsättande från
dess nuvarande ändpunkt vid Göteborgs förra jernväg öfver den nyan¬
lagda kajen vesterut till Sänkverket, samt dels beredande af nya för¬
bindelser mellan denna del af hamnbanan samt statens och Bergslager¬
nas jernvägsaktiebolags bangårdar, hade kontrakt blifvit upprättadt
mellan jernvägsstyrelsen och Göteborgs stad beträffande hamnbanans
utvidgning och trafikering, allt under förbehåll att nödiga medel blefve
af Kongl. Maj:t anvisade för utförande af de statsbanan enligt berörda
kontrakt åliggande arbeten.
För anskaffande af ny rullande materiel har jernvägsstyrelsen i
ofvan åberopade skrifvelse liemstält, att Kongl. Maj:t måtte för år
1894 äska ett anslag af 500,000 kronor, och har styrelsen i fråga om
behofvet anfört följande:
»De ogynsamma trafikförhållanden, hvilka framkallats och vidmagt-
hållas genom de® tryckta konjunkturerna inom handel och industri, för¬
anleda styrelsen att vid dess framställning denna gång hos Eders
Kongl. Maj:t om ökande af statens jernvägars rörliga materiel afse från
största delen af de behof i detta 'hänseende, hvilka under andra för¬
hållanden omtanken om den befintliga materielens skötsel och vård,
sådan den af ekonomiska skäl borde, men i saknad af tillräcklig reserv-
materiel ej kan handhafva^, otvifvelaktigt skulle manat styrelsen att
framhålla. För att belysa angelägenheten af en större tillgång på
reservmateriel, tillåter sig styrelsen här omförmäla, att den disponibla
dragkraften i hög grad förringas derigenom, att af lokomotiven omkring
20 stycken redan äro mer än 30 år gamla och i följd deraf föga bruk-
bara, och att vid innevarande års slut ungefär 1,000 stycken vagnar
ej kunnat — dels i följd af bristande verkstadsutrymme, dels emedan
de ej kunnat i trafik undvaras — '. tid som vederbort intagas till repa¬
ration och ommålning. Men ehuru en ganska betydlig förstärkning
vore påkallad för att möjliggöra rättidiga reparationer af den rullande
materiel en, inskränker sig styrelsen af ofvan anförda skäl till att hos
Eders Kongl. Maj:t hemställa om utverkande af anslag till inköp af
endast nedannämnda materiel, hvars anskaffning ej kan anstå utöfver
år 1894, nemligen:
3 lokomotiv..................................................................... 150,000 kronor,
4 personvagnar och 50 täckta godsvagnar samt
axlar och hjul .......................................................................... 300,000 »
äfvensom, med hänsyn till krafven på förbättrad
belysning och uppvärmning i en dol företrädesvis
Transport 450,000 kronor,
16
Statsutskottets Utlåtande N:o 23.
Transport 450,000 kronor,
tredje klassens personvagnar samt på anordningen för
säkerheten vid persontågens framförande, till inköp af
apparater för belysning, uppvärmning och bromsning 50,000 »
Summa 500,000 kronor.»
»Lokomotiven böra vara sexkopplade godstågslokomotiv af typen
Kd, personvagnarne kombinerade för II och III klass efter bogiesyste-
met, och denna materiel såväl som godsvagnarne utföras i öfverens¬
stämmelse med de af Eders Kongl. Maj:t innevarande år godkända och
i statens jernvägstrafik redan använda konstruktioner.»
»Anskaffningspriserna för denna materiel äro härvid antagna till:
för lokomotiven med reservdelar...... 50,000. kronor pr stycke,
» personvagnarne ............................. 20,000 » » »
» godsvagnarne.................................... 3,750 » » » och
» vagnsaxlar med hjul ..................... 300 » » » .»
Hvad först angår den föreslagna nya stationen vid Skeboqvarn å
linien Sparreholm Flen, för hvilkens anläggning jernvägsstyrelsen be¬
räknat, att af anslaget till nya byggnader skulle utgå ett belopp af
18,000 kronor, har utskottet inhemtat, att hela kostnaden för nämnda
station skulle komma att uppgå till 26,000 kronor, hvaraf orten vill
bidraga med 8,000 kronor. Med afseende å ortens sålunda visade in¬
tresse för frågan, och då inrättandet af en mötesplats för tåg emellan
stationerna Sparreholm och Flen, som ligga på ett afstånd från hvar¬
andra af 15 kilometer, enligt meddelad upplysning är af vigt för den
å ifrågavarande handel lifliga tågtrafikens jemna och obehindrade gång,
har utskottet icke funnit något att erinra emot utgåendet af först om-
förmälda belopp, 18,000 kronor.
Beträffande härefter det till uppförande af stängsel kring bangården
vid Malmö upptagna belopp af 10,000 kronor, har utskottet, som erfarit,
att meningen är att omkring bangården uppsätta ett trästaket, trott det
kunna ifrågasättas, huruvida icke vissa delar af samma bangård borde
inhägnas med stängsel af varaktigare beskaffenhet. Då deremot andra
delar af den vidsträckta bangarden torde kunna inhägnas med vida
enklare stängsel än det i planen upptagna, föreställer sig utskottet,
att hägnadskostnaden i det hela möjligen skall genom kloka anordningar
kunna något nedbringas.
Till fortsättning af uppförandet af den i sistlidna års förslag upp¬
tagna vagnreparationsverkstaden vid Tomteboda har jernvägsstyrelsen
Statsutskottets Utlåtande N:o 23. 17
ansett ett belopp af 100,000 kronor böra användas af 1894 ais anslag.
Utskottet, som undfått del af inom jernvägsstyrelsen utarbetade planer
till denna verkstad, har dervid funnit, att det här är fråga om en an¬
läggning, som med tiden torde blifva af sa betydande dimensioner, att
de slutliga kostnaderna antagligen komma att uppgå till ett icke obe¬
tydligt belopp. Med hänsyn härtill och då utskottet icke anser lämp¬
ligt, att stora byggnadsarbeten påbörjas, utan att Kongl. Maj:t varit i
tillfälle att granska och gilla samt för Riksdagen, vid frågan om an¬
visandet af nödiga medel, framlägga fullständiga planer och kostnads¬
förslag, har utskottet, som inhemtat, att ännu inga arbeten blifvit på¬
började för anläggning af ifrågavarande verkstad, funnit sig för närva¬
rande icke böra tillstyrka beviljandet af medel till arbeten för eu
dylik anläggning, till följd hvaraf utskottet föreslår Riksdagen att
nedsätta det begärda byggnadsanslaget med 100,000 kronor.
Utskottet, som, med anledning af posten 2,800 kronor till ytter¬
ligare en lastkaj vid Stockholms södra station för lastning och lossning
af boskap in. m., endast velat erinra derom, att Stockholms kommun
vidtagit förberedande åtgärder för åstadkomma^ de af anordningar, h vilka
måhända skulle göra en dylik kaj mindre behöflig, har i öfrigt icke
haft annat att anmärka vid de föreslagna nya byggnaderna och an¬
läggningarna, än att de beräknade kostnadsbeloppen i vissa fall synts
utskottet väl höga. Men då dessa kostnadsförslag enligt sakens natur
blott äro approximativa, samt utskottet, som är öfvertygadt, att vid
uppgörandet af de definitiva byggnadsförslagen tillbörlig sparsamhet
kommer att iakttagas, har sig bekant, att de flesta byggnadsarbeten
vid statens jernvägar numera, efter infordrande af anbud, utlemnas pa
entreprenad åt den minstbjudande, sa har utskottet icke funnit anled¬
ning att i detta ämne göra vidare uttalande, än nu skett.
Emot det till anskaffande af ny rörlig materiel äskade belopp,
500,000 kronor, har utskottet icke något att erinra.
Utskottet hemställer,
att Riksdagen må för år 1894 anvisa:
a) under rik sstatens sjette hufvudtitel, till ut¬
förande af nya byggnader och anläggningar vid statens
jernvägstrafik, 400,000 kronor; och
b) å riksstaten utom hufvudtitlarna, till anskaf-
Bih. till Riksd. Prot. 1833. 4 Samt. 1 Afd. 17 Haft.
3
18
Statsutskottets Utlåtande N:o 23.
lande af nj rörlig materiel vid statens redan trafike¬
rade jernvägar, 500,000 kronor.
Stockholm den 24 februari 1893.
På statsutskottets vägnar:
GUSTAF SPARRE.
Reservationer:
vid punkten a):
af herrar O. Jonsson och S. G. von Frusen.
Herr C. Lundeberg har anhållit få antecknadt, att han icke inom
utskottet deltagit i behandlingen af detta utlåtande.
Stockholm, K. L. Beckman, 1NU3.