16
Motioner i Andra Kammaren, N:o 38.
N:o 38.
,• ;i.’jfi: 1 f*'ilt;r >>; • r.iliifh ) ii jiibf” u: j»; i u.^,. in i i 7 i; ' ! i 7
Af herr 0. A. Brodin, om befrielse från konsulatafgiften för
svenska fartyg och beviljande af ett förslagsanslag till
ersättning härför.
Ug. .-"b ; uu>« .'•; ,.i • -b.. . .. .. -btlvb! j.iV
Under 1888 års riksdag tog jag mig friheten att i denna kammare
väcka en motion (n:o 42), i hvilken jag på grund af i densamma an¬
förd motivering, hvartill jag anhåller att få hänvisa, föreslog, »att Riks¬
dagen behagade besluta, att svenska fartyg från och med 1889 befrias
från att erlägga den i § 103 af Kongl. Maj:ts nådiga förordning angående
konsulatväsendet af den 4 november 1886 bestämda afgift af 6 kronor
35 öre per registerton, samt att motsvarande belopp må konsulatkassan
tillskjutas af statsverket».
Andra Kammarens tillfälliga utskott n:o 3, till hvilket denna
motion remitterades, afstyrkte densamma i sitt utlåtande n:o 11, hufvud¬
sakligen af det skäl, »att utskottet icke varit i tillfälle att förskaffa sig
upplysning angående storleken af de afgifter, svenska fartygen årligen
utbetala till de aflönade konsulerna och vice konsulerna».
Under 1889 års riksdag väckte jag en motion (n:o 80), till hvil¬
ken jag anhåller att få hänvisa, i samma syfte. Denna motion öfver-
lemnades till Andra Kammarens tillfälliga utskott n:o 3, som afstyrkte
aflåtandet af en skrifvelse till Kongl. Maj:t af det skäl, att utskottet
förestälde sig, att de personer, som fått i uppdrag att verkställa den
af Riksdagen begärda undersökningen och utredningen af den svenska
sjöfartsnäringens tillstånd och sättet för dess upphjelpande, jemväl skulle
taga under öfvervägande frågan om konsulatafgifterna.
Motioner i Andra Kammaren, N:o 38. 17
Under 1892 års lagtima riksdag väckte jag åter en motion (n:o 198),
till hvilken jag äfven anhåller få hänvisa och hvari jag vördsamt
föreslog:
»att Riksdagen behagade besluta att i skrifvelse till Kongl. Maj:t
anhålla, det Kongl. Maj:t måtte taga i öfvervägande, om icke de svenska
fartygen kunde befrias från erläggandé af den med 6 kronor 35 öre per
registerton utgående konsulatafgiften och derom till Riksdagen göra
framställning; samt att äfven taga i beaktande, huru vida icke en om¬
bildning af konsulatväsendet kunde ske i sådant syfte, att flera aflönade
konsulat upprättades och besattes med lämpliga personer af svenske
eller norske män».
Denna motion remitterades till Andra Kammarens tillfälliga utskott
(n:o 3), som i sitt utlåtande (n:o 24) relaterade föregående, åberopade
motioners behandling samt derefter anförde, att sjöfartsnäringskomitén
i sitt betänkande af den 12 september 1890 uttalar, att det vore önskligt
att någon lindring för vår sjöfart kunde beredas genom konsulatafgif-
ternas nedsättning. Med hänsyn till frågans unionella beskaffenhet an¬
såg sig komitén vara förhindrad föreslå några större förändringar, utan
inskränkte sig till att hemställa:
l:o att konsulatafgiften minskas eller bortfaller för det antal tons,
hvarmed ett fartygs drägtighet öfverskjuter 750 tons;
2:o att fartyg, som under ett kalenderår flera gånger besöker
samma hamn, må vara befriadt från att der vidare erlägga konsulataf¬
gift, så snart de afgifter, som under året derstädes blifvit för fartyget
erlagda, tillsammans uppgå till fyra gånger beloppet af hel konsulat¬
afgift;
3:o att fartyg likaledes må vara fritaget från erläggande af kon¬
sulatafgift, då den last, som fartyget i hamn lossar eller lastar, under¬
stiger en viss mindre, i förhållande till fartygets drägtighet faststäld
qvantitet, t. ex. en tiondedel af fartygets afgiftspligtiga drägtighet; samt
4:o att fartyg ej i något fall må beläggas med högre konsulat¬
afgift, då både lossning och lastning företagas i en hamn, än då blott
endera af dessa förrättningar utföres.
Någon bestämmelse på grund af detta sjöfartsnäringskomiténs
förslag har ej ännu blifvit kungjord.
Utskottet meddelar, att de svenska fartygen under år 1890 be¬
talade kronor 169,634 i konsulatafgifter, och anför vidare:
»Med afseende på fördelarne af konsulatväsendets utveckling i
rigtning att anställa aflönade konsuler till större antal, än nu är fallet,
torde allmänna meningen vara fullt bestämd. Här ofvan har anförts
Bih. till Riksd. Prot. 1893. 1 Sami. 2 Afd. 2 Band. 7. Höft. 3
18 Motioner i Andra Kammaren, N:o 38.
ett uttalande härom af 1890 års sjöfartsnäringskomité, som dervid åbe¬
ropade sig äfven på 1875 års svensk-norska komité för konsulatväsen¬
dets ordnande. Ännu bestämdare yttrar sig norska indredepartementet
till innevarande års storting.»
Utskottet medgifver, att berörda frågor äro förtjenta af stor upp¬
märksamhet, men afstyrker motionen af det skäl, att det anser, att en
svensk-norsk utredning i vidsträcktare mån, än hvartill motionen gifver
anledning, är af omständigheterna påkallad. Cj.
Det har anförts, att den utgående konsulatafgiften vore så ringa
i förhållande till fraktbeloppet, att densamma ej borde kunna anses
föi- betungande. Detta påstående kunde hafva sitt berättigande under
förflutna tider, då det hufvudsakligast fans endast segelfartyg, som
mången gång endast besökte 2 å 3 hamnar om året, men annorlunda
är förhållandet nu, sedan ångfartygen mer och mer undanträngt segel-
fartygen. Särskildt skadligt verkar bestämmelsen om konsulatafgiftens
erläggande vid månadsbefraktningar. Det är numera ganska vanligt,
att en befraktare förhyr ångfartyg per månad, och åligger det då rede¬
riet att bekosta fartygets underhåll samt besättningens aflöning, hvar¬
emot befraktaren bekostar kol, lastnings- och lossningskostnader samt
alla hamnutgifter och öfriga kostnader. Då dylik befraktning oftast
afser kortare resor, kan det hända, att fartyget besöker olika hamnar
en gång i veckan, och blifva då konsulatafgifterna ganska höga. En
befraktare föredrager naturligen i sådant fall andra nationers, t. ex.
Englands, fartyg, som ej hafva dylik skatt att erlägga, eller erbjuder
eu motsvarande lägre frakt. Svenska fartyg komma sålunda i en sämre
ställning än andra nationers, med Indika de konkurrera, och då frakt-
marknaden nu är så nedtryckt, att fartygen i många fall ej lemna
någon behållning, framgår tydligt det obilliga i denna skatt på fartyg.
Då den med 6 kronor 35 öre per regis^erton utgående skatten på
transportmedlet fartyg ej har någon motsvarighet, i det att någon skatt
på andra transportmedel, såsom jernvägsvagnar, åkdon m. m., ej finnes,
synes det vara billigt och rättvist, att densamma afskaffas.
Under urtima riksdagen i fjol beslöts, att de af jordbruket ut¬
gående, sekelgamla grundskatterna skulle afskrifvas. Jag hemställer
vördsamt, huru vida icke större och rättvisare skäl finnas för afskaffande
af denna skatt på fartyg, särskildt då man tager i betraktande, att
ifrågavarande skatt pålagts på administrativ väg utan Riksdagens hö¬
rande. Enligt mitt förmenande måste detta vara i strid med1 grund¬
lagens föreskrift och utgöra ett ytterligare, kraftigt skäl för dess af¬
skaffande.
19
Motioner i Andra Kammaren, N:o 3S.
Med stöd af hvad jag i denna och här ofvan åberopade motioner
anfört, tager jag mig friheten vördsamt föreslå,
att Riksdagen behagade besluta, att svenska far¬
tyg från och med 1894 befrias från erläggande af den
konsulatafgift af 6 kronor 35 öre per registerton, som
nu utgår, samt att ett förslagsanslag, beräknadt att
ersätta det bidräg, konsulatkassan härigenom går för¬
lustig, upptages i riksstaten för 1894 att för sagda
ändamål användas. -i «« i ^
-•\ n ' * A V' : v f{ »Il 11 ' V?'.’’ '• 1 ’• Uv **»*»' •*»*" i * * ■*-- ■ —
Om remiss till statsutskottet anhållen.
Stockholm den 24 januari 1893.
i t a v i x>»n ^ * i ; i «I ♦ i t • ! ». ■
O. A. Brodin.
,b"7tu j<-.b c-ibfiiii ‘ib'- U- Jv- "ti Uf-uay-a.t
ft'P1 (i 1 !il i)"' !.H - i M!‘ it IO >1 • ) n-i -ib; ,.-M ' f ■'U !: ■ • f; sf / eu; Vi i
_ J rit,,! ,,,bm! i ,b i;i (ii
; Mi-i M - 1 ‘‘ i:-f. ■•:■■■> : m"1 \ ;;U'
! §•-»,' \K'f AV. ••■•HM. J r.i , i • ’ t. o . -1 ;::;; i till- -*• ■ *:: i P h>-? - ■ * u»fM> i
' *h 11 * bl» i- b-.*;,. o---;)''
f 1 ‘I .. ,; ‘ , . • , . . , , i - T • / •1 .. i . i
“ H M : !!*>• • l.ibHlil 1 . si ' ' : l : 1 I *' • ’ »1 ' o »*' ’1 -i O l
f i;l • ii:
Jtif-ftf'?: » ■
'i '*>•!
i. * i■'i■i i* i