Motioner i Andra Kammaren, N:o 198.
11
N:o 198.
Af herr A. Bokström, angående beviljande af ett årligt anslag
å högst 14,000 kronor såsom bidrag till bekostande af
en isbrytare för Stockholms skärgård och Mälarens större
segelleder.
Den utveckling i industri och handel, som vår tid bevittnat, beror
helt säkert i icke oväsentlig mån på den lättnad i samfärdsmedlen,
som tillvägabragts inom de särskilda kulturländerna och i de inter¬
nationella förbindelserna. För främjande af denna utveckling har äfven
vårt land underkastat sig betydande uppoffringar. Ett snart fuljbor-
dadt stambanenät, upptagande vid 1891 års slut en sammanlagd ut¬
sträckning af 2,742 kilometer och representerande en anläggnings¬
kostnad å 274 millioner kronor, förenar nu med hvarandra landets mest
skilda delar, och till enskilda jern vägsanläggningar hafva vid nämnda
tidpunkt af allmänna medel anvisats 3,952,500 kronor såsom anslag
utan återbetalningsskyldighet och såsom lån 54,764,000 kronor. För
att jemväl öfvervinna en del svårigheter i samfärdseln, som icke med
nyssnämnda medel kunnat betvingas, hafva jemväl andra åtgärder vid¬
tagits. Så har Riksdagen icke allenast anvisat ett belopp af 146,300
kronor till ett isbrytarefartyg för uppehållande af trafiken emellan
Öland och fastlandet, utan äfven pålagt statsverket hela kostnaden för
detta fartygs drift och underhåll, eller 10,000 till 15,000 kronor om
året. Vestkustens behof af en isbrytare under den tid af året, fiske¬
bedriften derstädes pågår, har ock blifvit i viss mån beaktadt, deri¬
genom att en kanonbåt, Svensksund, blifvit för kongl. flottans räkning
byggd med särskildt fästadt afseende å jemväl nämnda behofs tillgodo¬
seende.
För uppehållandet och utvidgandet af vårt lands förbindelser med
kontinenten är i allmänhet i mån af behof sörjdt genom af staten
understödda ångbåtsförbindelser, men hvad särskildt angår våra för¬
bindelser vintertiden med vårt grannland Finland, så lemna de ännu
åtskilligt öfrigt att önska.
12 Motioner i Andra Kammaren, N:o 198.
Finska staten har emellertid, sedan densamma inlöst den vid
Hängd utmynnande jernbanan, genom anskaffandet för eu kostnad af
400,000 mark af en kraftig isbrytare gjort, hvad på de finska myndig¬
heterna ankommit, för möjliggörande vintertiden af den gods- och
persontrafik, som öster ifrån naturligen söker sig väg till och öfver vårt
land, men hvad som från svensk sida gjorts för att emottaga denna
trafik inskränker sig till den isbrytning i Stockholms skärgård, som
på föranstaltande af Stockholms kommun under senare åren blifvit för¬
medelst några svaga bogserbåtar verkstäld.
Om än dessa från svensk sida vidtagna åtgärder må hafva under
blidvintrar nödtorftigt fylt sitt ändamål, så hafva de likväl under medel¬
starka och starka vintrar visa1*sig alldeles otillräckliga, och den sjelf-
klara följden deraf har ock blifvit, att ofvannämnda för vårt land natur¬
liga och värdefulla trafik måste söka sig andra vägar förmedelst fram-
tvungna direkta förbindelser emellan Finland och Köpenhamn.
Visserligen har under år 1888 förslag blifvit hos stadsfullmägtige
i Stockholm väckt om byggande för Stockholms kommuns räkning af
ett fullt tidsenligt isbrytarefartyg, som skulle tillgodose ofvannämnda
behof, men detta förslag har allt hitintills blifvit undanskjutet, hufvud-
sakligast på grund af de afsevärda kostnader, som äro förknippade med
dess anskaffande och trafikens bedrifvande. Någon anledning till det
antagande, att Stockholms kommun skulle vilja undandraga sig de upp¬
offringar, som af densamma rimligtvis kunna begäras, för att dess in¬
tressen i och för berörda trafiks uppehållande må varda tillgodosedda,
torde icke finnas, men då anskaffandet af ett lämpligt isbrytarefartyg,
som kunde tillgodose behofvet af isbrytning i så väl Saltsjöns som Mä¬
larens vigtigaste farleder, obestridligen har en allmännare betydelse
med hänsyn så väl till postförbindelsen och den trafik, som genom isbryt¬
ningen måste-tillföras statens jernvägar, äfven till de derigenom lättade
sjökommunikationerna vintertiden mellan de i södra delen af Östersjön
belägna orter, särskildt Gotland, hvars produkter i icke oväsentlig mån
afsättas öfver Stockholm, och Mälardalens områden, hvilka likaledes med
hufvudstaden stå i liflig handelsgemenskap, så lärer icke heller kunna
med fog begäras, att Stockholms kommun ensam skall påtaga sig hela
den för fartygets anskaffning, underhåll och drift erforderliga kostnaden.
Att isbrytningen i Stockholms skärgård verkligen eger en all¬
männare betydelse, är ock af Kongl. Maj:t erkändt. Från den under
Kongl. Maj:ts disposition stående handels- och sjöfartsfonden äro nem¬
ligen såsom bidrag till kostnaderna för den isbrytning, som derstädes
under åren 1879—1892 på föranstaltande af Stockholms kommun verk¬
Motionär i Andra Kammaren, N:o 198.
13
stälts, och som i sin helhet under dessa 14 år utgjort 95,381 kronor,
anvisade tillsammans 33,326 kronor 95 öre, eller i medeltal 4,165 kro¬
nor 87 öre under de år, då sådant bidrag enligt gifna bestämmelser
utgått.
Enligt den utredning, som blifvit på uppdrag af Stockholms stads
drätselnämnd genom hamnkaptenen Fing. von Sydow och öfverdirektö-
ren G. W. Svensson förebragt beträffande beskaffenheten af och kost¬
naden för ett ändamålsenligt isbrytarefartyg, och hvilken utredning
skall blifva statsutskottet tillhandahållen, har tillverkningskostnaden för
ett sådant fartyg ansetts kunna inskränkas till omkring 150,000 kronor,
och hafva de årliga kostnaderna beräknats sålunda:
Ränta och amortering efter 4 procent ränta och l3/4 procent amor¬
tering ........................................................................
Bränsle, 90 dagar å 12 timmar = 1,080 timmar å
6 hl. = 6,480 hl. a l:ao ...................................
Aflöningar och kosthållning...........................................
Konsumtionsartiklar ..........................................................
Underhåll, reparation och afsättning till ångpannor
Förvaltningskostnader och diverse .......
kr.
|
8,800: —
|
11
|
7,816: —
|
11
|
6,500: —
|
11
|
1,000: —
|
11
|
3,000: —
|
11
|
884: —
|
Summa kr. 28,000
Då det emellertid är att befara, att förberörda förslag om ett
isbrytarefartygs anskaffande, som är afstyrkt af Stockholms drätsel¬
nämnd, hvilken af finansiella skäl ej funnit lämpligt, att Stockholms
kommun påtager sig kostnaden för detta fartygs anskaffande och drift,
skall i brist på erforderligt understöd från det allmännas sida helt och
hållet förfalla, och då, enligt mitt förmenande, sjötrafiken genom Stock¬
holms skärgårds och Mälarens vigtigaste trafikleder äfven vintertiden
är af den betydelse, att densamma borde vara väl förtjent af det under¬
stöd, som för dess uppehållande är oundgängligen behöfligt och som i
andra former och särskildt genom frikostiga anslag till kommunikations-
anstalternas förbättrande i öfrigt kommit så många andra delar af vårt
land till godo, så vågar jag härmed vördsamt föreslå,
att Riksdagen — under förutsättning och vilkor,
att Stockholms stadsfullmägtige inom instundande juni
månads utgång besluta sig för att på Stockholms
kommuns bekostnad anskaffa ett för isbrytning i Stock¬
holms skärgårds och Mälarens större segelleder afsedt
ångfartyg af minst de dimensioner och den maskin¬
14
Motioner i Andra Kammaren, N:o 198.
kraft, som föreslagits i öfverdirektören m. m. G. W.
Svenssons den 9 juli 1892 till Stockholms stads
drätselnämnds första afdelning afgifna utlåtande och
förklara sig villige att bestrida hälften af de till
28.000 kronor beräknade årskostnader för ett sådant
fartyg — ville från och med år 1894 och sedermera
årligen, så länge isbrytning med ett sådant fartyg på
Stockholms kommuns föranstaltande i Stockholms
skärgårds och Mälarens vigtigaste trafikleder ombe¬
sörj es, till bestridande af den andra hälften af nämnda
årskostnad, dock icke till högre belopp årligen än
14.000 kronor, å riksstaten anvisa nödiga medel, som
må till Stockholms kommun årligen utbetalas, sedan,
på sätt Kongl. Maj:t kan finna skäligt bestämma,
styrkt blifvit, till hvilket belopp nämnda årskostnad
uppgått.
Stockholm den 28 januari 1893.
Aug. Bokström.
Riksdagsman för Visby—Borgholm.
Häruti instämma:
från Gotlands norra härad.
P. Larsson
Ludvig Norrby
från Gotlands södra härad.
iS. J. Boetius
från Upsala stad.
Christian Loven
från Stockholms stad.
Ernst Beckman J. H. G. Fredholm
från Stockholms stad. från Stockholms stad.
A. E. Nordenskiöld Carl Gethe
Edw. Svensson.
från Stockholms stad. från Kalmar stad.
Karlskrona.
Nils Rosengren
från Norrköpings stad.